Monday, March 28, 2011

BAGAIMANA PERKATAAN 'KONSPIRASI 1998' BERMULA ?

 anwar dipecat pada 2 september 1998.
anwar ditahan pada 10 september 1998.

pada ketika itu kami kerap turun naik jalan setiamurni 1, bukit damansara. bukan setakat selepas anwar dipecat, malah sampai ke tahap anwar dihantar ke munich pun kami berkonvoi ke KLIA.

semalam tun daim zainudin bekas menteri kewangan muncul.

ada beberapa perenggan yang dijawap oleh tun daim akhirnya membenarkan cerita panas selepas pemecatan anwar.

harus kamu faham pada ketika itu kami di pihak reformasi, maka segala teori/misteri akan kami bersikap bias.

sebagai contoh tun daim memberitahu tak sampai 10 tahun sahaja anwar menuju ke puncak kejayaan.

ia bermula dengan kerusi ketua pemuda umno,naib presiden umno dan akhir sekali timbalan presiden umno.

jelas umno itu sendiri mengulangi kaedah stereotype yang sama apabila berhadapan dengan pesalah dalaman umno.

sebagai contoh, datok haron pernah disumbatkan ke penjara kerana salah laku rasuah.

dr mahathir telah memujuk kerajaan pada waktu itu untuk membuat rayuan diminimakan hukuman terhadap datok haron.akhirnya datok haron bebas selepas beberapa tahun berada dalam tahanan.pernahkah kita mendengar datok haron menyebut punca kejatuhannya adalah kerana konspirasi ?

datok haron cuba membuat comeback ke dalam umno, namun dinasihati oleh dr mahathir agar rileks terlebih dahulu. berdasarkan pengamatan dr mahathir, datok haron namanya akan jatuh mendadak sekiranya dia cuba bertanding di peringkat tertinggi umno. namun nasihat dr mahathir tidak diterima oleh datok haron. kesannya datok haron kalah teruk dalam pemilihan.

rahim tamby chik pernah diarah meletakkan jawatan ketua pemuda umno walaupun mahkamah dan peguam negara mendapati beliau tidak bersalah. pernahkah rakyat mendengar perkataan konspirasi terpancul dari mulut beliau ?

berdasarkan kepada situasi semasa seingat aku anwar pernah berceramah mengaitkan nama daim zainudin dalam teori konspirasinya.

katanya (selepas dipecat) dr mahathir telah menghantar 3 wakil (antaranya daim zainudin) untuk cool down kan anwar.

bukan sekadar itu, contoh-contoh salahlaku pemimpin umno yang pernah dikaitkan dengan kesalahan lalu membuat comeback selepas beberapa tahun wajar dicontohi oleh anwar.

namun usaha ini ditolak oleh anwar. malah bukan sekadar itu, usaha ini anwar telah salahgunakan maksudnya lalu  anwar melakukan spin cerita kononnya dr mahathir mengaku kalah. munculnya daim dalam isu memujuk dianggap sebagai konspirasi peringkat tertinggi.

disinilah anwar menekan/menitikberatkan pemahaman perkataan konspirasi kepada penyokongnya. dengan cara ini maka anwar dapat melarikan pemikiran penyokongnya sebab musabab beliau dipecat.

konspirasi 98 dan konspirasi 2011 tajaan anwar sudah tak lut, tak laku dan merupakan barang lusuhan. tiada nilai. 

konspirasi 2011 adalah mengenai kelakukan anwar yang gian untuk melakukan hubungan seks. moral of the story yang terletak pada isu ini, bukan siapa yang mendedahkan tetapi adakah anwar melakukan ? sampai sekarang menuding jari ke arah semua orang tapi diri sendiri bagaimana...

semalam tun daim ada menyebut ;
Tanpa Tun Dr. Mahathir dan jentera UMNO di belakangnya, Anwar tak mungkin menjadi Timbalan Presiden parti. Apa yang berlaku sehingga beliau dipecat daripada UMNO bukan satu konspirasi politik. Teori konspirasi politik itu sengaja dicipta Anwar kerana mahu dirinya dilihat sebagai 'The Fall Guy, iaitu insan yang dianiayai guna meraih simpati serta sokongan bagi menutup hakikat kecacatan peribadi sendiri.

CHECK MATE ANWAR !

11 comments:

Anonymous said...

Alaaa... tak susah pun... masa tu kan filem 'Theory Consriracy' baru ditayangkan.. Masa kat Indon, reformasi AlJub tiru gak... banyak istilah dan 'jalan cerita' yang AlJub tiru. Lulusan 'Pengajian Melayu' bukannya cerdik sangat... kreatif je..hehehe

Anonymous said...

Salam...

Aku tinggal kat Ptg Pauh, dlm zon anuar....

walaupun aku bukan ahli politik tapi menyokong kerajaan...

walaupun waktu anuar dlm kerajaan, aku terasa sesuatu yang tak betul tentang mamat ni....

Penghayatan deria dalaman aku rasa ada yang tak kena mamat ni .....

jadi selepas pemecatan dia 1998, salah laku kuasa dan liwat ternyata
taksiran hati aku ada betulnya.

rupa2nya dia seorang yang tak bermoral.....

sepatutnya dia perlu berundur dari sekarang sebelum kes2 lain dibongkar....

Pembongkaran salah laku bukannya satu KONSPIRASI tetapi dah tertulis qada dan qadar.....

yang jahil sahaja akan menganggap itu semua fitnah.....

Percayalah.... semua ni ketentuan Allah Taala....

Anonymous said...

Salah beb...Konspirasi ni datang nya dari :-

Seksi membawa kepada Ereksi membawa kepada Masturbasi membawa kepada Penetrasi membawa kepada Ejakulasi membawa kepada Air Mani Basi membawa kepada Tuduh Konspirasi membawa kepada
Laungan Reformasi.

Itulah cerita sebenarnya.

Arab said...

aisey bro...nampaknya kita sama je lah. aku rasa info ko bagi nie lebih menarik. aku pelik kenapa semua yang terjadi pada dajal ini, mesti dituduhnya orang itu orang ini. sorry to say lah...rakyat pun sama turut terpengaruh,

Anonymous said...

Ala bro...orang dah merasa pegang jawatan kedua tertinggi negara mana boleh mengalah mcm tue aja..

Lagi satu step jer dia nak tawan Malaysia, tapi ALLAH maha mengetahui, maha adil, kerakusan Nuar yang begitu berselera dan gelojoh untuk naik jajahan takluk sebagai PM gagal,ALLAH x izinkan.

Mcm Tun M cakap Nuar ni gopoh, tamak, menunjuk-nunjuk..orang klu berasal dari keluarga yang senang mcm tue la..bapa dia bukan calang2 orang..kaya beb..

Jadi dia ni bukan tau buat kerja, cakap jer pandai mcm anon March 28, 2011 4:15 PM cakap la..Nuar ni lulusan Pengajian Melayu jer pun..apa la dia tau..ekonomi? mmg hancus la.. ala korang tgk mcm mana KJ sudah la..mcm tue la si Nuar ni masa mula2 masuk UMNO...cuma KJ ni kurang cerdik tapi sama dengan Nuar sebab guna politik jijik untuk naik berkuasa.

Nuar cantas mencatas orang, rasuah, KJ naik sebb pak mentua..sama jer...

Nuar oii..sudah2 la..rakyat da jemu, meluat da dengan perilaku ko bak binatang di zoo, giler insim dan meroyan x tentu pasal..cukup2 la 12 tahun Nuar ni menghuru harakan Malaysia kerana berdendam dengan kerajaan sbb pecat dia..walhal salah sendiri..

Terima lah kenyataan wahai Nuar Jubur..dah dasar ko yang salah, jgn babitkan rakyat sama...

Kepada penyokong, juak dan penjilat tegar bontot Nuar, apa yang korang dapat dengan menyokong peliwat no. 1 negara ni??

X malu ker nak bercerita dengan anak cucu nanti bahawa anda adalah penyokong peliwat negara, semuanya dah terbongkar.

Atau anda yang menyokong Nuar ni pun memang tergolong dalam golongan itu juga (peliwat? gay? biseks?, gila seks?, gila kuasa?).

Segala rahsia Nuar ni dah terbuka, bau busuk, jijik pekung dia satu Malaysia dah dapat hidu...

Bertaubat la penyokong Nuar oii..klu x puas hati dengan kerajaan pun cari la jalan lain...x da faedahnya dengan menyokong Nuar Jubur ni, dia pun dah terkapai2 nak mampus dah tue, dia dah tua...

Ramai lagi pemimpin pembangkang yang hebat2 tetapi knp hanya dia jer yang banyak masalah dengan moral, pelakuan seks?

Klu betul semua ini konspirasi kerajaan nak jatuhkan pembangkang kenapa x dilakukan pekara yang sama terhadap pemimpin pembangkang yang lain???

Nik Aziz tue elok jer pimpin kelantan selama 20 tahun..senang cakap kalu x buat x kan benda ni jadi..klu x beruk yang goncang x pokok boleh bergoyang baii..

Fikirkanla..jgn sempitkan pemikiran tue wahai penjilat bontot Nuar!!!

aku je said...

Masa tu le istilah-istilah kronisme, nepotisme, konspirasi menjadi sebutan org2 kampung dan anak2 muda. Anwar pandai memainkan api kebencian terhadap musuh2nya seperti Tun Dr M, Tun Daim dan institusi UMNO itu sendiri.

Tapi 2011,
Kronisme & nepotisme menjadi amalan WAJIB Anwar Al-Takut Sumpah Laknat. Anak, isteri, kekasih, semua ada. Malah DAPig dan PASberg pun dah jadi empayar kronisme yang paling kukuh. Anak, bapak, menantu, sepupu..semualah..!

Konspirasi adalah ciptaan Anwar Munafiqun.

Arsenik? BOHONG.

HIV? BOHONG.

Rahsia BN berkotak2. BOHONG.

Ummi Hafilda gilakannya, buktinya surat2 cinta. BOHONG.

Saya tidak meliwat Azizan. BOHONG. Dia dilepaskan hanya sbb teknikal but "he indeed commit the act"

Saya tidak meliwat Saiful. BOHONG. Kalau tidak kenapa takut benar mahu bersumpah laknat, dan tangguh2 kes?

Saya bukan kaki perempuan. BOHONG. Itulah jawapan kepada bagaimana Shamsidar dan Azmin boleh kaya raya tahap jutawan.

Saya menyeru, buatlah banyak2 solat hajat agar dizahirkan kebenaran. Dari 1998 hingga 2011, kebenaran itu makin hari semakin terang sinarnya sehingga membutakan mata mereka yg sudah gelap hatinya.

aku je said...

Masa tu le istilah-istilah kronisme, nepotisme, konspirasi menjadi sebutan org2 kampung dan anak2 muda. Anwar pandai memainkan api kebencian terhadap musuh2nya seperti Tun Dr M, Tun Daim dan institusi UMNO itu sendiri.

Tapi 2011,
Kronisme & nepotisme menjadi amalan WAJIB Anwar Al-Takut Sumpah Laknat. Anak, isteri, kekasih, semua ada. Malah DAPig dan PASberg pun dah jadi empayar kronisme yang paling kukuh. Anak, bapak, menantu, sepupu..semualah..!

Konspirasi adalah ciptaan Anwar Munafiqun.

Arsenik? BOHONG.

HIV? BOHONG.

Rahsia BN berkotak2. Samapai sekarang tarak pun..BOHONGlah tu.

Ummi Hafilda gilakannya, buktinya surat2 cinta. Sekeping pun tarak.BOHONG lagi.

Saya tidak meliwat Azizan. BOHONG. Dia dilepaskan hanya sbb teknikal but "he indeed commit the act"

Saya tidak meliwat Saiful. BOHONG. Kalau tidak kenapa takut benar mahu bersumpah laknat, dan tangguh2 kes?

Saya bukan kaki perempuan. BOHONG. Itulah jawapan kepada bagaimana Shamsidar dan Azmin boleh kaya raya tahap jutawan.

Kepada yg masih sayangkan AUgerah Tuhan, menjunjung tinggi pembohongan2nya yg sungguh nyata, saya menyeru, buatlah banyak2 solat hajat agar dizahirkan kebenaran.

Dari 1998 hingga 2011, kebenaran itu makin hari semakin terang sinarnya sehingga membutakan mata mereka yg sudah gelap hatinya.

Anonymous said...

Awal 90an dulu aku masih student kat overseas.
Masa tu Anwar memang dah naik giler...

Speech dia sana sini. Aku pun dengar.

Perkataan yang digunakan semua bombastic.
Masa aku student aku banyak baca buku-buku bahasa bombastic. bahasa academician lah katakan..

Susah nak faham beb. Tapi mamat ni selambe jer. Budak arts lagi tu....! ( dah bertahun jadi Finance Minister pun dok kena tutorial lagi doh!)

Tapi aku faham le ape dia sebut. Cuma aku rasa, dia mungkin tak faham apa yang dia cakap. Lepas tu kita pun tau dia ada upah speech writer... Si orang tua pakistan tu salah sorang. ( dengar khabo, bukan dia yang sodom dengan orang tua tu - dia yang kena liwat !! )

ini berbeza dengan DrM. Bahasa DrM memang jelas dan simple. semua orang paham.

Kesimpulannya... cara dia bercakap, bukan datang dari hati. Saja nak impress. Itu yang aku tau dia ni tak ikhlas...So aku pun tak percaya sangat si nuar.

Bila kena tuduh liwat masa 98 dulu, aku terus percaya. Sebab aku tau impossible nak buat konspirasi kat Malaysia ni. Politician kita bukan cerdik sangat. Orang Melayu kita bukan boleh simpan rahsia. mesti pecah. dan aku tau Mahathir tak akan buat sesuatu yang berisiko begini. Gali kubur tu..

vulcan933 said...

Org pkr akan tetap mendewakan peliwat negara.

Anonymous said...

gua ingat lagai Gap
mahathir ikat ringgit = US3.80 pada 2.9.98............. beliau tau di belakang anwar ada moron soros... serang capital market, mula2 ringgit kemudian stockmarket... index touch 285 brader....... gua directly involved
dontchinchai

Anonymous said...

bro... pecer ni bro...

blog gerakan timur dgn papagomo ada malware la...

keje juak2 tak guna lah tu...

cepat bertindak!