Tuesday, April 26, 2011

MELAYU/BUMIPUTRA DALAM BAHAYA . (BAHAGIAN 2 )

 percayakah kamu kalau aku cakap kita boleh gagalkan perancangan dap ( cina raya) dengan syarat kita berani.

di mana kita perlu mengorak langkah ?
jawapan aku kita mulakan di sarawak.

memerhati movement dap yang berterusan mengorak langkah di sarawak dan yang terbaru sabah membuktikan iltizam politik mereka yang nampak bersungguh-sungguh.

kenapa dap melonjak ?
kenapa dap begitu bersungguh-sungguh untuk menguasai politik negara ?

tiada lain kerana pengundi cina sudah memberikan ikrar taat setia untuk terus bersama dap sehingga mereka menang pada pru ke 13 nanti.

ada orang kata 'pengundi cina' akan kembali bersama BN.

ini pandangan orang, aku tak boleh nafikan haknya untuk bercakap apa pun. bukankah ruang  internet ini adalah platform demokrasi digital .

apapun sikap kita, pesanan aku berhentilah daripada menjadi pengemis politik.

cina takkan kembali kepada mca.
cina takkan kembali kepada gerakan.
cina takkan kembali kepada snap.
cina takkan kembali kepada supp.
dan yang pasti cina takkan kembali kepada BN.

sejarah tidak pernah berbohong wahai sahabat.

tak perlu kita merenung jauh di zaman politik yang warna televiseyennya hitam putih.

perhatikan kepada keputusan pilihanraya kecil pertama selepas pru 2008, iaitu di parlimen kuala trengganu.

dun bandar menyaksikan penolakan hampir 80% pengundi cina terhadap calon barisan nasional iaitu wan farid.

wave atau gelombang penolakan pengundi cina terhadap BN berterusan di permatang pauh, bukit gantang, hulu selangor, tenang,sibu dan yang terbaru katstrophi di sarawak.

bagaimana layaknya untuk kita mampu berfikir, ada calon dap boleh memperolehi majoriti 6-7 ribu kertas undi di sarawak merupakan signal untuk BN melakukan research yang ad-hoc, dengan kadar segera.
meletakkan rayuan dan kebarangkalian angan-angan mat jenin bahawasanya cina akan kembali menyokong BN merupakan tindakan berbahaya.

merbahaya kerana ia bisa menimbulkan kekesalan luar jangka hebatnya.

cina akan sokong BN, umpama angan-angan kita memohon agar regim israel mengakui kesilapannya membunuh puluhan ribu umat palestin.

jadi apa solusinya untuk kita memulakan langkah menyekat kemaraan dap ?

tiada lain, kita harus menggunapakai ide persempadanan semula dun di negeri yang BN menang majoriti 2/3.

kita mulakan langkah ini di sarawak.

di sarawak BN telah menang 2/3 atau lebih mudah menang 55 daripada 71 kerusi yang dipertandingkan.

jika dap mahu memulakan langkah dan cita-cita politik besar mereka di sarawak, maka dengan sarawaklah kita harus mematikan langkah mereka.

perhatikan kedudukan seat dun di sana.

pbb 35
prs 8
spdp 6
supp 6
pkr 3
dap 13
bebas 1

negara kita mengamalkan pemerintahan demokrasi berperlembagaan. ketua nya adalah YDPA. rang undang-undang negara digubal oleh ahli dewan rakyat yang digelar ahli parlimen. rang ini dipanggil akta.

manakala dalam sistem pentadbiran sebuah negeri, undang-undang dipanggil enakmen. ia digubal oleh ahli dewan undangan negeri yang dipilih oleh rakyat.

rakyat memberikan mandat kepada adun untuk melaksanakan dasar pemerintahan. dasar pemerintahan pula berlandaskan kepada gabungan parti yang dipilih.

di sarawak BN telah mendapat mandat rakyat. majoriti sokongan rakyat adalah luarbiasa.

jadi sebagai negara/negeri yang mengamalkan demokrasi maka kuasa majoriti 2/3 boleh digunakan untuk meminda mana-mana akta/enakmen yang tidak menguntungkan perjuangan parti.

dap dilihat sebagai pembangkang dalam dun sarawak. jadi bagi melindungi kepentingan kerajaan negeri BN di sarawak ............

maka gerakan anti pkr mendesak agar persempadanan semula dilakukan di negeri sarawak.

pembangkang tidak boleh mengatakan bahawasanya ini tindakan tidak demokratik.

BN sarawak telah mendapat mandat rakyat. BN sarawak telah mendapat 2/3 majoriti. maka dengan mandat ini arakiannya adalah perlu untuk kerajaan BN di sarawak membuat semakan dan seterusnya melakukan persempadanan semula kerusi dun negeri.

pehin seri taib mahmud boleh mencontohi ide ini yang gerakan anti pkr ambil contohnya daripada tun dr mahathir.

pasca pilihanraya umum 1999, umno telah kalah teruk di kawasan parlimen melayu.

tahun 2001 tun dr mahathir berlandaskan peruntukan dan kuasa yang diberikan (mandat 2/3) telah melakukan persempadanan semula kerusi parlimen.

banyak kerusi parlimen yang majoritinya pengundi melayu telah dipecahkan. antara contoh terbaik parlimen shah alam yang dipecah  menjadi 2 iaitu parlimen shah alam dan parlimen kota raja.

kuasa yang ada pada ketua menteri sarawak adalah kuasa yang halal dari segi perlaksanaan demokrasi.

pehin seri telah melihat sendiri bagaimana tatacara komunis dap merencanakan/menghuru harakan sarawak sepanjang kempen pilihanraya negeri berlangsung.
kita tak perlu mengemis undi cina. sudah kami bentangkan keputusan pru 2008,keputusan 16 prk selepas 2008 yang menunjukkan indikasi peralihan undi cina terhadap dap semakin melonjak naik.

ayuh lakukan persempadanan semula.

mereka mahukan  'CHANGE' dan dengan slogan  'CHANGE' jugalah yang kita bagi !

kita gabungkan kerusi-kerusi DUN di bandar yang dimenangi dap daripada 3 menjadi 1.( sebagai contoh)

manakala kerusi dun baru untuk pengundi setia melayu/melanau/bumiputra perlu ditambah.

persempadanan semula ini tidak boleh dicabar di mahkamah.

NANTIKAN BAHAGIAN KE 3 ARTIKEL INI.
AKAN AKU PASTIKAN BUNTUT DAP PANAS !

78 comments:

Muhammad Hilmi b Mohd Hamdan said...
This comment has been removed by the author.
YB Raz said...

benda ni memang boleh buat tapi masalahnya pemimpin melayu kita ni berani ke..dah ler menteri KDN asyik berani bagi amaran je..pemimpin lain dah tentu lebih jaga periuk nasi sendiri daripada fikirkan masalah pengundi cina...

orang melayu dah lemah sekarang..yang membuatkan melayu lemah adalah pemimpinnya sendiri.

headbomb said...

KITA CHANGE DEPA BALIK.. BETUL KATA GAP BUAT APE KITA MERAYU SIUT UNDI MEREKA... KITA KAN MAJORITI... HAMPIR 60% KITA ADALAH BUMIPUTRA.. DAN SEKRANG PAS DAN PKR DAH HANCOQ DAH.. INI PELUANG UMNO... MENANG KEMBALI... KITA KAS AJAR SIKIT... SAMA ITU KIASU...

Anonymous said...

bunyi macam boleh buat tapi masalah lain timbul, lebih2 dari orang melayu PR pulak sebab persempadanan yang dulu pun mereka yang dok jaja kesana sini, Melayu BN tak kan menang kalau tak kerana persempadanan semula tu. Melayu PR ni bodohnya memang tak boleh diajar, cerdiknya tak boleh diikut, bengapnya dah tahap kronik, orang nak bela nasib melayu dia dok tekan bagi tenggelam. Sejarah telah membuktikan, kegemilangan sesuatu bangsa tu boleh musnah dek pengkhianatan dalam bangsa itu sendiri bukan kerana musuh.

Keranji Pahit

aku je said...

bernas, berani dan sah dalam perlembagaan negara Malaysia.

Aku sokong!

hangkedee said...

Sekarang ini banyak orang melayu sudah hilang jati diri dan semangat kemelayuan.Antara faktornya.1.)Kebendaan 2)kekuasaan 3) kewanitaan 4)Kebetinaan 5)Kebinatangan 5)Ke....apa saja lah ke.Bermula dari Era TUN DOl pantat cina 1st.

Anonymous said...

itulah orang melayu dari kanak2 sampai tua didoktrinkan orang cina itu hebat berniaga. Orang cina bila berniaga seolah-olah tiada rasuah antara mereka. Cuba tanya orang Jepun perangai orang cina macam mana??

haha

Anonymous said...

MUHAMMAD HILMI HAMDAN
KATA SEARANG BUKAN ZAMAN ORANG MENILAI WARNA KULIT DAN BANGSA..

NI BARU KELUAR GUA KE APA ? CINA SOKONG DAP BUKAN BERDASARKAN BANGSA KE ?

MELAYU RASUAH. SETUJU MELAYU PKR DAN PENTADBIRAN NIK AJIS CONTOH TERBAIK MELAYU GAGAL MENTADBIR, SEBALIKNYA JAGUH CERAMAH KELUAQ AIR LIUQ 24 JAM JE .

Anonymous said...

muhammad hilmi..

pencacai kepanasan dah masuk !

Anonymous said...

anon 3:56pm

agaknya Muhammad Hilmi b Mohd Hamdan proksi DAP memecahbelahkan melayu.

ntah2 cina DAP menyamar melayu

Anonymous said...

MHAMMAD HILMI CONTOH MELAYU SIAL YANG DAPAT BELAJAR KAT UIA TAPI HENTAM KERAJAAN.

INI CONTOH MELAYU TAK RETI NAK BERSYUKUR ! BODOH MOGA GAGAL DALAM PELAJARAN LAH KO PASTU JADI UNIT AMAL PAS..

PEGANG LAMPU TORCHLIGHT MASA CERAMAH !

anti dap said...

berapa ko dah kena bayar oleh dap wahai muhammad hilmi? 2juta jugak ke?

Anonymous said...

awat helmi, mak bapak hang ajaq supaya hang pilih yang bersih? setakat mana pkr, dap dan pas tu bersih? bangang tak sedaq diri, hang tu mengaji pun atas belas ehsan, jangan cakap la kalau otak sebesar biji kacang.

Anonymous said...

melayu bersatu supaya dapat mangkuk2 yang dok merentah la ni boleh terus kebas hazanah negara lebih rakus lagi,dah lebih umno sebagai tonggak pemerentahan apa umno lakukan supaya melayu jadi lebih maju dari bangsa lain melainkan hanya kerja menindas melayu yang tak sealiran dengannya sekarang bila dah nampak terdesak ooo baru tau langit tu tinggi rendah.

Anonymous said...

melayu bersatu supaya dapat mangkuk2 yang dok merentah la ni boleh terus kebas hazanah negara lebih rakus lagi,dah lebih umno sebagai tonggak pemerentahan apa umno lakukan supaya melayu jadi lebih maju dari bangsa lain melainkan hanya kerja menindas melayu yang tak sealiran dengannya sekarang bila dah nampak terdesak ooo baru tau langit tu tinggi rendah.

Jebat said...

Saya memang dah lama tak percayakan cina sejak era 13 Mei 1969 lagi, bangsa yg tak kenang budi, gunting dalam lipatan, akan memijak kamu sekiranya berkuasa, sifat perkauman yg tebal, muka manis didepan tapi membenci orang melayu islam dibelakang, hanya baik dgn kita bila memdapat habuan/faedah tapi buat tak kenal kalau kamu bukan sesiapa.

Pengamal rasuah dlm segala hal bagi mendapatkan sesuatu tetapi menuduh org lain makan rasuah puncanya drpd mereka cina babi... Saya setuju jangan diberi muka mereka ini. Raja kita pun mereka tak hormat.

Anonymous said...

inilah kerja korang...kalah...persempadanan semula...kaji ler kenapa kaum cina tak vote BN....pas tuh buat pembaikan...bukan nyer persempadanan semula..nampak sgt pakai jalan yang salah..jalan yang serong tuk menang....korang tau tak...cina tak vote BN..pasai pemimpin2 korang korup...rasuah sana sini....crita seks jer...tapi..cara nak bangunkan negara...takde...crita tuk pertahankan kuasa jer....huh...tapi...tuk bangunkan negara..hameph...crite ttg email percuma..pas tuh 50 sen...tak blanja 50 juta..piirahhh..mabuk tull...

ZK said...

secara lumrahnya melayu memang ada prasangka terhadap orang cina. jgn katakan UMNO, malah org melayu PAS pun hakikatnya tidak percaya pd cina2 DAP ni. tapi kebencian mereka terhadap UMNO membuatkan mereka sengaja membutakan mata dgn terus menjadi kuda DAP.

lihat saja pilihanraya di sarawak baru2 ni. DAP menang 13 kerusi, PAS pulang tangan kosong. tapi DAP masih memerlukan PAS utk mendapat undi melayu2 macai.

PAS pula hanya jaguh kampung. tempat PAS hanya di Kelantan.

zsk69 said...

Bukan pemimpin DAP tu hebat, tapi Pemimpin Melayu yang lemah. Apa yg hebat sangat org DAP nie? LKS tu ape yg ade? LGE cuma tahu putar, belit dan menipu. PEMIMPIN UMNO yg terlalu lemah sebenarnya... Lemah kerana penakut untuk memperjuangkan kepentingan melayu dengan terbuka, takut kena serang dgn pembangkang. DS Hishamudin telur pun xde. Ini kah wajah pemimpin yg harus kita harap utk membela Melayu? I really miss Tun M as the PM!!!!!!!!!.

kingnek said...

GAP, otak bergeliga, aku sokong 100%! Ini sudah lama dibuat di Singapura, tapi DAP tak pernah tuduh PAP buat salah! Setuju tahap SAIYAN!

Jack Dozer said...

Sori GAP ko pun satu punya bahalol. yang pi cerita bab ni buat apa.
Ramai yang baca blog ni. Sure otomatik org dah tau strategi.

Nak pandai biar bertempat. Ni dah kira bodoh tak bertempat.

usin said...

dengan kuasa yg diamanahkan oleh majoriti rakyat ini, kita mesti berani buat. diulangi, MESTI BERANI buat. sempadankan balik. biar pr melalak buat demo sana sini. BN sedang ada kuasa, gunakan kuasa semaksimum mungkin, demi anak bangsa. jangan esok anak cucu kencing atas kubur kerana bangang tidak gunakan kuasa ketika ada kuasa. takut dgn pr? siapa pr? pr hanya parti pembangkang, yg kerjanya hanya membangkang. kita tolong suap kt mulut diapun, kt belakang dia bangkang juga. pedulikkan dia. SELAMAT MAJU JAYA

rumi said...

Kepada budak2 hingusan anak2 ikan anuwar.Memang betul cakap anak2 ikan semua,umno banyak buat salah,banyak main duit masa zaman abang nuar.Kalau anak2 ikan nak tau abang nuar koranglah pelopor 'politik wang'.Masa tu anak2 ikan mungkin belum lahir lagi.

Jadi sebelum anak2 ikan memilih pemimpin kajilah latarbelakang pemimpin yg korang gila2kan itew dulu.Adake nak gantikan pemimpin yg dikatakan korup dengan pemimpin pelopor kurupsi?Ini nak panggil apa?Bijaksana?

Umno sebenarnya sedang berubah walaupun belum cukup memuaskan.Banyak yg perlu dilakukan.Isu rasuah sekarang merupakan isu yg sangat sensitif baik dalam kerajaan mahupun dalam parti.Semua mata sedang memandang.Hilang akal ke apa kalau ada yg berani main duit dikala semua orang mahu menghukum perasuah?SPRM bekerja keras setiap masa sampaikan semua jabatan2 kerajaan(yg terbaru kastam)habis digempurnya.

Jadi berilah masa untuk pemulihan dan penambahbaikan.Jangan cuma pandai mencaci nista sedangkan pihak yg mencaci terutamanya anuwar dan dap tidak lebih baik dr yg dicaci.Kes TBH mendedahkan salahgunakuasa dap membolot habis semua kuota2 Melayu dalam negeri Selangor.Yg ini nak panggil apa?Bukan salahgunakuasa,bukan kroni,bukan rasuah?

Jadi jangan jadi bodoh sangat.Nak gantikan tampuk pemerintahan tak salah.Tapi jangan jadi barua sangat.Gantikan kerajaan Melayu dengan kerajaan cina yg tak lebih baik yg terang2 nak ambil hak Melayu sejak dulu sampai sekarang.PAP s'pura sudah membuktikannya.Pemerintahan cina yg mengambil semua hak Melayu sambil membolot segala yg ada untuk diri mereka sendiri.Melayu cuma dapat sisa.

Isu rasuah,salahgunakuasa tu sengaja digembar-gemburkan dan diperbesarkan sepanjang masa untuk menggambarkan Melayu memang tak pandai mengurus negara,cuma cina yg boleh.Disebabkan Melayu tak pandai mentadbir sebab itu Tanah Melayu ni menjadi negara Islam contoh dan antara paling maju di dunia dikalangan negara Islam ye tak?

Jadi sekali lagi ingat sifir mudah ini.Nak memperbaiki bukan dengan cara menggadaikan hak yg sedia ada.Nanti yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran.

usin said...

ANON 4:47 PM, cina x vote bn sbb pemimpin bn korap? kah!kah!kah! buta kayu. siut je buat rumusan. cina x vote bn bukan sbb rasuah la dol. rasuah adalah mainan cina, reti! x pernah dengar pepatah cina "cina hanya rambut saja yang lurus"? ini cina yg cakap, bukan aku saja2 tulis. cina x vote bn sbb dia dh nampak dap begitu menjaga kepentingan masyarakat cina. gerakan & mca dilihat gagal memperjuangkan harpan mereka. cina perlu survive utk kelangsungan bangsa mereka, & dap relevan dgn hasrat ini. untuk kaya, apa yg cina x sanggup buat? rasuah? tukang beri cina, tukang terima sapa? sendiri mau ingat la. sekarang cina dh ada kuasa ekonomi, so apa yg mereka perlu adalah kuasa politik. dlm bn, mereka tiada kuasa veto. dlm pr, siapa pemegang kuasa veto? ada pas brani lwn ckp dap? pikirla diluar kotak dol oii!!!

Anonymous said...

Muhammad Hilmi oiiii..
engko ni tak habis2 ckp modal basi Pakatan Haram!
DAP sedang bergerak dgn penuh racist, anti Islam dan Melayu serta amalkan kekotoran politik, rasuah..
engko pulak songsang ckp..
UMNO jauh telah berubah dan bersih dr PAKATAN HARAMJDHH tu..
isu skrg ialah kebodohan PAS PKR lah punca utama DAP berraja

rumi said...

Gap,

Sebenarnya aku pun tak berapa gemar isu persempadanan semula diperkatakan secara terbuka ni walaupun sebenarnya kalau dap yg berkuasa dia pasti akan buat perkara yg sama.Silap2 kawasan2 parlimen cina akan dipecah 3 atau 4 dengan alasan kepadatan penduduk.Tak pasal2 cina dapat 3 kali ganda banyak kerusi.Tak percaya?Percayalah.

Kalau tak silap dulu masa tahun 1999 ke,disebabkan trend cina yg menyokong BN,pas menuduh SPR membuat persempadanan semula sehingga kawasan cina dipecah kepada 2 atau lebih kawasan parlimen yg menguntungkan BN pada masa itu.

Untuk jangka pendek ya mungkin membantu BN tapi selepas itu apa yg terjadi?Bila cina menukar trend siapa yg dapat laba?Sudah tentulah dap sebab kawasan parlimen cina bertambah.

Tuduhan itu mungkin betul mungkin jugak tidak ,mungkin jugak kebetulan.Tapi pendedahan 'stategi terbuka' macam ni akan mengundang tuduhan salahguna kuasa kerajaan sedangkan SPR dikatakan sebuah badan bebas.Tak pasal2 kerajaan yg kena nanti.

Aku tak dapat bersetuju dengan artikel ko kali ni gap.

Anonymous said...

masalahnya pemimpin melayu ni tak berani.. terlalu menjaga hati puak cina komunis.. baru digertak sikit dah kecut telur.. minta maaf pd cina.. dah tak berani junjung keris.. walhal keris tu dah menjadi tradisi melayu sejak zaman dahulu.. ada juga pemimpin yg masih mempertahankan yg puak cina ni akan kembali pd BN.. pd aku pegi jahanam lah.. dia nak undi BN ke tak ker.. tu dia punya pasal.. yg penting pemimpin utamakan org melayu yg setia pd BN. pada aku kalau BN/umno utamankan org melayu.. pasti org melayu yg sokong pembangkang akan dtg semula pd BN. tak spt org cina yg dah diberi betis bak peha.. apa pun aku ucap syabas pd muhyidin yassin yg berani mempertahankan UTUSAN dari diserang oleh puak2 cina ni. kalau lah ramai pemimpin kita seberani muhyiddin ni.. pasti cina2 kat luar tu tak berani angkat muka.. spt yg berlaku pd zaman mahathir dulu.. jom kita 1melayu 1bumi. hidup melayu.

Reza aljunaid Post said...

ya..persempadanan semula ... 3 jadi 1..1 jadi 3 ...menggunakan kuasa untuk mengekalkan kuasa ... cara yang tertib dan licik ...politik licik untuk survival agama, bangsa dan negara ...idea yang bagus...kena bincang peringkat tertinggi umno ni...

oh malaysiaku said...

bebudak Melayu macam si Muhammad Hilmi b Mohd Hamdan (lihat komen pertama) nilah sebenarnya yg bakal memunahkan bangsanya sendiri ditanahairnya sendiri, dalam pembikinan!

walaupun muka lawa, tapi melalui tulisannya menampakkan dia terlalu amat cetek dari segi pengetahuan dan pengalaman serta pemikiran ...

pasti dia ni buta sejarah tanahairnya sendiri dan tidak pernah pula melalui saat2 getir seperti peristiwa berdarah 13 Mei 69 (yang dicetuskan oleh DAP yg memainkan isu perkauman).

tentang rasuah pulak, cubalah bukak mata besar2 lihat bangsa mana yg menjadikan rasuah sebagai cara hidup mereka untuk mencapai matlamat dan tujuan? memang yg menerima orang Melayu, Melayu yg tidak pernah ada prinsip dalam hidupnya, hanya utk mengejar kesenangan didunia. bila terperangkap, terbang jadi 'superman' palsu - contoh Sarbini kastam.

kalau masih belajar, tumpukanlah pada pelajaran, itu harapan ibubapa. dan belajarlah bersyukur dan berterima kasih dalam hidup.

Mohd said...

Najib haruslah mengaku dan menerima hakikat bhw sekarang sudah tamat cara pemerintahan berkongsi kuasa antara Melayu UMNO dgn Cina MCA dan Gerakan. Masa untuk Barisan Nasional sudah berakhir.
Sekarang adalah masa utk Melayu UMNO lawan Cina MCA, Gerakan dan DAP.
PKR bolehlah dianggapkan sudah berkubor dgn kemasukan Anwar ke Sg Buloh tidak lama lagi.
UMNO haruslah berkerjasama dgn PAS utk berkongsi kuasa memerintah jika tidak mahu Malaysia dijadikan Republik oleh Pakatan Rakyat.
UMNO haruslah beri perhatian bhw Anwar sedang bermain politik wang dgn lebai2 PAS utk memenangkan puak Erdogan supaya dapat menghapuskan puak Ulamak yg mahukan Kerajaan Perpaduan dgn UMNO. Kita semua tahu bhw Anwar ada banyak wang utk tujuan ini. Dan kita pun tahu kalau lebai2 PAS ni disogok dgn wang, mereka akan ikut aje kata2 Anwar aljuburi. Perhatikan duit Dana Memali pun habis lebai2 PAS ini rembat. Tak tahu ke hukum makan duit anak yatim? Inikan pulak duit orang beri sbg sedekah utk menaikkan si polan sipolan dpd Erdogan.
Kalau Melayu UMNO dan Melayu PAS dapat bersatu, maka cita2 Lim Kit Siang utk jadi PM dan Cina berkuasa akan lenyap!
Kalau Cina berkuasa, Republik of Malaysia akan ikut jadi spt Singapore, di mana Kerajaannya telah membawa masuk banyak orang2 Cina dari China, Taiwan dan Hong Kong. Mereka itu telah diberikan kerakyatan dan ditempatkan di kawasan majoriti Melayu utk menghakiskan kuasa undi orang2 Melayu. Yang berikutnya adalah sejarah yg kita semua tahu tetapi Melayu mudah lupa.
Mahukah kita orang Melayu Malaysia mengikut jejak spt orang Melayu di Singapore?
Tepuk dada tanya selera.
Tak kan Melayu hilang di dunia?
Buat apa hidup, kalau ada nama sahaja, kuasa ekonomi tak ada dan kuasa politik pun tak ada.
Anak cucu kita akan mengemislah di tanah air sendiri.
Melayu mudah lupa ????????????

Halim Rahmat said...

Salam Kepada Semua,

Pertama sekali aku nak ingatkan bdk hingusan anak Hamdan.... Ko masuk Universiti sedikit sebanyak menggunakan duit Cukai yang dibayar oleh peniaga seperti aku. Apa yg ko tau ttg perkembangan "rasuah & pembaziran wang"????? Byk sbnarnyaperubahan telah berlaku dlm pemerolehan projek2 kerajaan spjg aku berniaga. Terkini pemerolehan projek kerajaan di buat berdasarkan merit & sistem yang terbaik (cut off) mengelakkan PEGAWAI2 berwajib mengambil kesempatan menyalahgunakan kuasa mereka. Pelbagai inisiatif telah kerajaan lakukan bagi membendung perlakuan ini tanpa org luar mcm 'BDK HINGUSAN' ni tahu sbnrnya.... Jgn tahu slhkan kerajaan, sbb ddk di kerusi pemerintah amat perit berbanding hya ddk di kerusi RODA.... hahaha

Anonymous said...

Salam

Muhamad Hilmi keturunan kau menjadi tali barut penjajah, ooooi melayu balik baca sejarah atuk nenek kau dulu pun dijajah bangsa cina bodoh.....

GAP aku setuju artikel yg kau cadang kan

85110102xxxx said...

@Muhammad Hilmi b Mohd Hamdan .. habis kau nk pangkah cina la bila undi nnti??.. ko tak tau ke kafirin nih musuh kita dunia akhirat??..

Sejahat-jahat kafirin lebih teruk dari sejahat-jahat melayu..

Anonymous said...

100% setuju.... buat gap 10 bintang

Anonymous said...

habis cina tak korup ke? cina suci bersih ke? pemberi rasuah selama ni sape? bukan sj korup, dadah, pelacuran, ah long, seludup semua tu sape taiko?
ape daa punya bangang anon 4:47pm

Anonymous said...

tak lupa juga...makan babi tu sape?
hehehe

balik rumah belajar lagi la anon 4:47pm

Anonymous said...

entah2 si helmi ni keturunan sikitol

mohamed said...

Jackdozer

"Nak pandai biar bertempat. Ni dah kira bodoh tak bertempat"

Aku tak setuju.

Kenapa takut sangat ni. Pecayalah kalau kuasa ditangan dan asalkan berlandaskan undangan2 semua perkara kita boleh buat jika diizin ALLAH. Itu lah kekuatan democrasi. Itulah kekuatan majority dalam system democrasi. Itu lah puak DAP cari2.

Kalau kita tidak beri,tak mungkin mereka dapat.Percayalah.

Semua pemimpin ada kelemahan. Tetapi BABI dan NIKI adalah musuh perpaduan Melayu.

Hilang nyawa kita pasrah, hilang negara macam mana.

Anonymous said...

Fcuk PAS

Dalam buku terbaru Tun dr Mahathir,beliau menyatakan bahawa orang Melayu yang menyelamatkan kesultanan Melayu, bukannya Sultan melayu

Fikir-fikirkanlah

Anonymous said...

Buat pengetahuan korang, aku dah masak sangat dengan ultra kiasu ni. Korang bayangkan komisyen yang patut aku buat dgn partner aku dia orang minta bahagian diorang juga. Ini aku bercakap tentang land development melibatkan bangsa ultra kiasu ni. Jangan cakap pasal rasuah la. Ultra kiasu ni pengamal tegar rasuah.

Anonymous said...

Betul ke orang kata melayu/ mamak macai2 UMNO dah berfikiran tertutup macam kura2? Bercakap macam orang mabuk todi dan gian 'video lucah' saja?

Hilmi bercakap atas fakta semasa. nak pilih wakil rakyat bukannya nak pilih ketua lanun oleh puak2 lanun... wakil rakyat mesti ada kredibiliti dan integriti.. baru rakyat percaya... Kalau melayu ramai haprak... kaki botol, kaki judi, kaki betina, kaki rasuah, kaki penipu, kaki bolot kontrak kerajaan, kaki seleweng, .. atau ramat yang mat gian, mat dadah, mat rempit, mat ragut, mat rogol, mat bohsia, kaki pecah rumah, kaki sumbang mahram, dlll... layakkah melayu ketika itu? kadang2 lebih baik perangai dan ekonomi mat indo dan mat bangla kutip sampah dari anak2 melayu sendiri yang diasuh dengan pemalas dan berjoli hiburan saja.....

Sebab itu UMNO kena la jugak ambik pendapat Melayu2 lain ni... mungkin ada kebenarannya... untuk kebaikan.. Bukan sumpah seranah macam orang gila mabuk!

Anonymous said...

Muhammad Hilmi Mohd Hamdan....Engko ni lah contoh Melayu yang hilang jati diri.

Rasuah tak kenal Bangsa. Ko lagi rasis kata bangsa sendiri amalkan rasuah.

Tak payah tunggu PRU 13 Bro GAP...Ganyang dari sekarang!

Saya boleh andaikan semua syarikat dibawah kuasa Cina lahanat memang rasis...Org Melayu memang diperhambakan...Tak percaya?

Malah pencacai Pakatan yg kerja jadi kuli dengan Cina hanya pandai cakap blakang ajer.....

Bila berceramah depan orang Melayu sendiri...punyalah lantang melalak...komplen itu ini..

Kerajaan tak Adil lah...UMNO rasuah lah. Inginkan kesamarataanlah...Piiirrah.

Tiap-tiap tahun komplen mintak naik gaji......berusaha malas.

Bro GAP....Selepas ni tolong kupas monopoli orang Cina kuasai Institusi Kewangan negara. Baik dari segi jawatan mahupun pegangan saham....

Pasti menarik!

Anonymous said...

... GAP !
sempadan kawasan ni, kebanyakan orang tau tentangnya TETAPI tidak menghebohkan kerana ianya tidak boleh di lakukan dengan serta merta... setelah berlaku persempadan kawasan, kerajaan terpaksa menunggu dalam tempoh tertentu sebelum boleh di lakukan persempadan kawasan yang baru.. bukannya, lat melukut dan senang2 nak buat persempadan kawasan yang baru....
UNTUK AKU BANTU KO :
aku pernah kerja dengan statistik department lama dulu ( kawan aku "panglima hitam " yang ada bagi komen dalam blog ini, juga bekas staf stastic depart. )... jabatan ini boleh memberi pelan yang cukup detail tentang kedudukan rumah, populasi, jantina, bilangan isirumah, umur penduduk dan pelbagai lagi.. ianya di panggil "listing"... jabatan ini sangat membantu...
aku setuju dengan komen sebelum.. sepatutnya perkara ini tidak perlu di war war kan... ko pun satu, kut nak menulis pun, agak agak le !

donchinchai

Anonymous said...

Muhammad Hilmi b Mohd Hamdan kau masih belum lahir apabila terjidi Peristiwa 13 Mei, 1969 berlaku sebab itulah pemikiran kau sempit dan bodoh. Tanya Pak Kau, Mak kau atau Tok Nenek kau akan peristiwi tersebut bagimana MELAYU DIHINA DICACI & DICERCA. Aku yang masih muda dua puluhan waktu itu terasa perit dan hinanya bangsa aku bila dihina sedemikan rupa. Malam kami berjaga takut-takut Cina kominis DAP menyerang kampong kami, kau pernah rasa begitu?

Rusuah! siapa yang kuat rasuah? Cina lah yang mengajar dan pemberi rasuah yang paling tegar jika mereka memerlukan sesuatu. Pemimpin PAS yang berserban panjang pun menerima rasuah.

Jangan jadi bodoh!

Anonymous said...

aku sokong sangat...
aku syg sarawak
(anak sarawak)

Anonymous said...

perangai cina ni jenis dia kaki bagi rasuah dan tuduh kita terima rasuah.

daripada dok pikir sebab apa cina tak undi bn lebih baik pikir mcm mana nak bagi cina terpaksa undi bn. kebanyakan bangsa cina ni pengundi atas pagar...undi pihak yg diorang blh dpt untung. skang dap tengah naik so diorang undi dap. bukan takat pengundi, pemimpin pun kalau dah namanya bangsa cina 2x5 jugak perangainya. masa bn tgh kuat semua betul, skang semua mcm lahanat.

sokongan cina akan sendiri dtg kalau kita betul2 kuat. org yg selalu rasa dirinya hebat selalunya byk kelemahannya. kelemahan ni la yg patut di cari oleh pemimpin melayu.

Jgn jadi pak kadok said...

Anon 9.00pm,

Zaman pilih wakil rakyat tangkap muat dah berlalulah dol.Sekarang semua orang dah buka mata.Sekarang kalau letak calon tak betul,memang ke longkanglah jawabnya.

Tak payahlah ulang2 fakta tahun 80an-90an yg ko kutip dr tong sampah komunis dan chauvinis dap juga dr 6 kotak anwar yg tak terdedah2 sampai sekarang(sbb tak wujud).

Yang letak calon tangkap muat sekarang adalah pkr yg mana ketua umumnya suka main belakang tapi tak mengaku.Berapa banyak calon2 pkr yg tak tahu buat kerja,yg cuma nak projek dr kerajaan negeri?

Tengok kat p.pinang,selangor berapa banyak projek bagi kat cina.LGE kencing Melayu sampai RM74 juta ko tak nampak?Berapa banyak kontraktor2 Melayu gulung tikar sebab dap sapu semua projek.Memang ada bagi Melayu tapi projek2 cinonet,yg besar2 yg gergasi semua dia sapu.Pura2 buta ke?Itu baru setahun dua perintah negeri belum 50tahun,belum perintah negara lagi.

Orang dah berubah,dah buat transformasi,ko masih jaja cerita2 lapok zaman pak kadok.Patutlah orang macam ko ni senang kena jual.

parang terbang said...

wahai muhamad hilmi cakap lebih x guna keluar IPTA tu...masuk kolej new era...

aku nak tengok hang ditatang macam bangsa depa x?

ntah2 lulus ngam2 je masuk u?

aku pernah sekolah dengan mamat sepet ni aku kenal sangat perangai depa....

so kita boikot barang depa...setakat kedai melayu lebih sekupang je jangan nak bising!aku rasa malu depa hina kita kita terhegeh2 beli barang depa...waktu zaman jepun xde pun orang melayu mati x makan!

setiausaha politik gap said...

Don chin cai
Benda ni semua dah tahu.tak perlu reserve.kalau tak diberitahu adakah kamu yakin kerajaan melayu nak laksana ?

Bagitahu aku semua gesaan melayu yg dah dbgtau byk kali tapi takut nak laksanakan ?

Kalau yg dah bgtau pun tak dilaksanakan apAtahlagi ide yg tAk dibgtauu tp langsung tAk dlaksanakan.

Kerana utusan bercakap yg hak la buat cina panas punggung apatahlg ide artikel ini.

Masanya dah tiba utk kitA berani cakap dan laksanakan.

Bukan sekadar sarawak malah semua negeri pemerintahan bn pun wajib dlakukan persempadanan semula.

Kelantan tAkde masalah.
Penang kita rampas kedah maka jAtuhlah dap

setiausaha politik gap

couverv said...

oh pandai betul. genius ! jimmy neutron pun x fikir camnih. Kalau ada idea 2 macam ni simpan dalam perut dulu x boleh ke ? Melayu harus bersatu dengan atas nama Islam (bukan la sokong pas ) umno pun Islam, confirm la. Pas , umno ,PKR sekalipun harus union, x payah la saling caci mencaci lagi, diorang gelak jer tengok Melayu bertengkar sesama sendiri, kiamat pun nak dekat dah, bertaubatlah.

Anonymous said...

Hilmi kau pun nak jadi cina gak ke muka biar cantik punggung tak basuh tak apa.Bercakap lah dengan fakta bukan auta kalau setakat nak cakap aku pun boleh.

Anonymous said...

Hilmi kau pun nak jadi cina gak ke muka biar cantik punggung tak basuh tak apa.Bercakap lah dengan fakta bukan auta kalau setakat nak cakap aku pun boleh.

Anonymous said...

HEHEHE..ENGKO ORANG SPT KODOK MENGATA KATAK.. SEEKOR MENGERUTU SEEKOR LAGI BERLENDIR HAMIS.. SUDAH2NYA KENA BAHAM ULAR!!!!

SATU MELAYU MENGATA MELAYU LAIN AKHIRNYA KENA BAHLOL DGN SEPET DAN PARIA HE...

TAK PERNAH SENONOH NAK BERDISCUSS.. ADA KO DENGAR SEPET/PARIA MENGATA SESAMA SENDIRI BERSUNGGUH2.. YG ADA SEMUANYA SANDIWARA BAGI ORG MELAYU TERLENTOK

SUDAH2LAH TU PAK PANDIR, PAK KADUK, LEBAI MALANG DAN MAT JENIN

APA KATA TIAP2 ENGKO ORANG UTARA SATU IDEA NAK BAGI ORG MELAYU BERSATU SECARA TOTAL.. TAK KIRALAH SAMAADA BERNAS ATAU TIDAK DAN TAK PEDULI DARI BN ATAU PAS (PKR..suruh org dia fikir sendiri sbb parti premature eject belum akil baligh)

Anonymous said...

wei kingnek..kau pun baca dragon ball eh?? tahap saiyan..hehe

Anonymous said...

Ok . aku dah baca banyak komen kat sini. Ini rumusan jujur aku.

Kalau ikut penulis untuk UMNO menang persempadanan semula harus dilakukan. Dalam hal ni SPR adalah badan yang berkuasa untuk melakukan persempadanan semula. Penulis nampak yakin perkara ini boleh dilakukan sebab penulis sendiri tahu SPR boleh dijadi kan barua untuk buat persempadanan pilihanraya.

Sangat kelakar bile dah kalah buat persempadanan pilihanraya. Guna kan SPR jadi kan SPR barua. Reaksi ni sangat biase bagi orang yang LOSER.

Cadangan aku pulak HARAM KAN TERUS PILIHANRAYA. pinda perlembagaan haramkan semua parti politik pembangkang. KALAU PILIHANRAYA BOLEH MENGUBAH APE2 , SUDAH LAMA PILIHANRAYA DIHARAMKAN.

Bile cina undi DAP dikate kan sebagai racist.tapi bile undi MCA dan BN tibe2 jadi tak racist. Nampak sangat penulis ni banggang. Ini negara demokrasi . Cina nak undi sape pun suka hati mak bapak die. Namapun demokrasi kebebasan memilih. nak persoal buat ape. BODOH !!!!!!!!!

Kempen 1Melayu 1Bumi. Bile dah kalah teruk mula la nk buat kempen mcm2. 1melayu la 1bodoh la 1banggang la. Kenapa tak buat 1ISLAM 1BUMI??? Perangai melebihkan bangsa sebijik mcm Yahudi.

13 Mei. Secara jujur nyer aku tak minat nak tahu sape yang salah Cina ke India ke Melayau ke. Orang muda mcm aku tak minat bende2 sejarah ni. APEHAL??? korang nk panggil aku Melayu lupa daratan?? Pergi mampus la. Perkara yang dah berdekad berlalu bawak balik zaman 2011 buat ape. Ade perkara yang lebih penting bagi aku.

Aku risau jika aku graduate nanti aku tak de kerja, aku risau jika haraga barang terus naik, aku risau harga minyak yang tak turun2, aku risau inflasi yang semakin meningkat. Mase depan lebih penting dari mase lalu. SEBAB ?? SEBAB AKU NAK HIDUP DI MASE HADAPAN LA BODOH !!! BUKAN AKU NAK HIDUP DI MASE 13 MEI.

AKU NAK HARGA MINYAK MURAH, HARGA BARANG MURAH AKU TAK MINAT NAK AMIK TAHU SAPE YANG PATUT DIPERSALAH KAN KEJADIAN 13 MEI. PERGI MAMPUS LA SAPE YANG BERSALAH.

Anonymous said...

bagus idea tu,sweeping dap from malaysia

aku je said...

Di kala bangsa Melayu/Bumiputra dalam bahaya, maka akan datanglah banyak watak 'Buang'. Ingat watak 'Buang' dlm cite Sarjan Hassan tu.

Pada ketika itu, british berundur dek penjajahan Jepun. Maka 'Buang' melihat kehidupannya akan jadi lebih baik jika menjadi tali barut Jepun. Ketepikan org2 kampung yg juga saudara, sahabat handainya. Diketuai pula pembunuhan dan penindasan ke atas org2 kampungnya sendiri.

Itulah gambaran watak Muhammad Hilmi ni. Org moden..org zaman sekarang. Warna kulit dan bangsa sudah tidak penting baginya.

Apa dia lupa kenapa Palestin masih terus tertindas? Kenapa Afghanistan terus berperang? Dan tertindas? Miskin dan ketinggalan?

Kerana berlainan mazhab, berlainan keturunan dan berlainan kaum walau warna kulit hampir sama.

Apa yg cuba aku sampaikan ialah semua bangsa di dunia ini meletakkan kepentingan survival bangsanya di depan demi kelangsungan keturunannya.

Atas dasar itulah Yahudi menguasai dunia ini melaui gerakan freemasonnya.

Anonymous said...

CADANGAN TOK BEGINI, SEMUA KERUSI DIKAWASAN MAJORITI MELAYU PERIBUMI MESTILAH DIBERI PADA PERIBUMI SEBAGAI CALUN, MELAYU UMNO /PAS WAJIB JUJUR BERSATU TERLEBIH DAHULU.PKR TAK PERLU UJUD SEBAB MEREKA PARTI DUA ALAM MEMALUKAN BANGSA SENDIRI,MENGHINA BANGSA SENDIRI,BAGAIMANA MELAYU AKAN SELAMAT KALAU PEMERINTAHNYA MEMALUKAN DAN MENGHINA BANGSA SENDIRI?. AKU YAKIN DENGAN MUDAH PERIBUMI DAPAT MAJORITI 2/3ANDAINYA MEREKA BERSATU. PERSEMPADANAN SEMULA BAGI MENGUNTUNGKAN PERIBUMI HARUS DICONGAKAN SEGERA.

AYOHHH !! MARILAH KITA BERIKRAR MENGIKTIRAF GAP SEBAGAI JENERAL DALAM SERANGAN BALAS PADA KAUM CINA DAP DIBUMI MALAYSIA HARI INI. HIDUUUPP GAP......paikoliang

Anonymous said...

melayu ape si helmi ni... sekarang ni jgn pikir politik dulu... kasi ajar cina laknat tu sikit, jangan jadi dia berkuasa.. ekonomi dia dh pegang, kalau kuasa dia dh pegang ko dpt apa.. ko nk mundurkan bangsa ko sendiri.. ko ni jenis melayu apa ni.. ko ingat kalau cina dpt kuasa dia nk pandang ko ke..

Anonymous said...

ANON 12:31AM
BUKAN KO JE NAK HIDUP DI MASA HADAPAN, ORANG LAIN PUN SAMA GAK.
YANG KO TU, BELAJAR DULU. DAPATKAN 1ST CLASS DEGREE BARU BOLEH TERJAMIN MASA DEPAN. NI TIDAK, TENGAH2 MALAM BACA BLOG APEHAL? CAMNE NAK JAMIN MASA DEPAN. ORG YG BEKERJA CAM AKU NI PUN DAH REHATKAN BADAN TIME TU SEBAB HARI NI SAMBUNG CARI REZEKI.
APE KO INGAT KAT MALAYSIA JE INFLASI? TU CHINA TU, EKONOMI TENGAH BERKEMBANG PUN INFLASI MASIH TINGGI. KAT CHINA TU KERAJAAN BN PERINTAH KE?
GUNAKANLAH KEPALA OTAK KO TU..

awazangi said...

eleh..
segelintir dalam ni kemain kutuk cina.
depan2 ckp dgn cina..'i' ,'you'
seriously bende macam ni aku paling menyampah tengok
cakap je la 'aku','ko'
kemain kalau cakap dengan cina sopan sangat
melayu ni sifat terlalu menjaga hati orang masih terlalu menebal.
bukan tak boleh,tapi ade limitnya
apa yang baik dari orang2 tua kita dahulu boleh diikuti..tapi ada juga batas2 nya
mari kita mulakan boikot barangan cina..slowly pon xpe
support orang melayu berniaga,
tetapi orang melayu pon satu hal.jgn pulak nak pijak melayu balik.

Anonymous said...

anon 12.31

apa yg ko merepek mcm org bangang ni? aku rasa ko dpt masuk U pun dah kira bertuah. macamana ko boleh dpt offer U tu?

nak minyak murah, pastu sokong PR? ko ada otak ke tak? murahan betol kau nih. ko pakai la duit PTPTN ko tu elok2. xyah nak boros2. haa elok la ko sokong PAS hamba abdi DAP tu. confirm ko tak dapat kerja punyalah!!!

Anonymous said...

aku dok penang ni pun tak la rasa DAP perintah harga barang makin murah. contoh sejak tahun 2009 harga rumah naik mendadak, kalau rumah saiz 20x60 di area seberang jaya dh cecah rm 300 k..projek PDC kt depan sek keb seberang jaya rm 340 k dengan status tanah "leasehold". kalau projek kt Island dengan luas tanah tu mesti dekat rm 500 k. so mana buktinya DAP perintah harga barang murah ??? rumah2 mampu milik Kerajaan DAP tak bina langsung yang ada dibina diluluskan zaman BN.. cukai tanah pun tak turun..konon jaga kebajikan..satu lagi dulu janji nk bagi tanah yang leasehod convert jadi freehold..tpi last kena bayar juga primium yang mahal baru boleh jadi freehold..so takdak langsung bukti DAP perintah harga barang boleh turun sbb kes tanah ni 100 % kuasa kerajaan negeri patut DAP turunkan dan pujuk pemaju2 kebanyakan cina menurunkan harga rumah !

Karl said...

Aku rasa. Yang kita jangan lupa. Banyakkan dan mantapkan NGO-NGO bumi. Sebabnya, kita tak boleh bergantung pada ahli politik je. NGO2 MESTI jadi kuasa penekan yang kuat. Bila NGO2 bumi banyak dan kuat, ahli2 politik ni kena dengar sebab NGO2 ni akan menjadi suara pribumi.

Tapi NGO ni jangan jadi macam persatuan cuepacs. Dok demand untuk tembolok ahli je. NGO punya hala tuju kena jelas. Ketua NGO kena ikut jalan yang betul. Pastikan Alif (Agama) Ba (Bangsa) Ta (Tanahair) di yang utama.

Jangan pulak pegi register parti baru. itu keje bodoh. Nak pecahkan undi lagi buat apa. Yang penting sekarang ni bukan kuasa undi SAHAJA. Tapi kuasa untuk DEMAND. Kuasa itu yang kita tak reti nak guna sampai sekarang ni.

Anonymous said...

KELANTAN, KEDAH , SELANGOR pun nak sempadan semula.... pembangkang di negeri ini x boleh nak kata apa.... sebab kerajaan negeri tersebut telah diberi kuasa oleh rakyat.. MAKA.. negeri itu akan kekal kepada PR... dan negeri lain akan menyusul....

kah..kah...kah..

Anonymous said...

PENANG sebelum ni MOHD SU KUN ka jadi ketua menteri?? BIN apa ye MOHD SU KUN tu??? konpius aku.... apa janji BN kat GERAKAN?? cuba baca sejarah ni balik...KAH..KAH..KAH...

x maki pulak kau time tu...

Anonymous said...

KALAU BN BETUL NAK JAGA MELAYU, MENGAPA MELAYU ISLAM YG PERINTAH KELANTAN DIKACAUNYA GILA2... DISEKAT MACAM2.. tu bukan negeri melayu ka?? kata nak tolong melayu kenapa pijak bagi tenggelam... KEDAH pun bukan org melayu ke pegang?? kenapa nak bagi tenggelam????

Anonymous said...

aku suggest BN ikut system PAP Singapura yg mana mereka buat persempadanan dengan mencipta GRC yakni 3 kawasan jadi 1. Jadi kalau parti itu nak menang terpaksa 3 kawasan itu harus menang. Kalau BN ikut formula ini di Malaysia DAP akan menangis sebab mereka akan kena jerat dengan sistem Mentor mereka yang di guna pakai oleh Lee Kuan Yew ciptaan Bapak dia.

Anonymous said...

Salam...Nizar orang Umno kata pappet,ok.Setuju?Orang Melayu umno hebat..bermaruah..kalau x ada maruah?minum prudant jalan.kalau takdir Ilahi kata najis Babbi dan Anjing haram,maka haramlah ye Yop,Kalau takdir Allah rancang dia berkuasa semula nanti,Dia puppet yak ni,anak anjing..Dia jadi Mb Perak..Nanti kalau kena kencing,bulu dan najisnya>>maka seluruh Melayu Umno Kena wajib tinggalkan Negeri ini...kalau nak hidup bermaruah...kalau tak belah alamatnya lima tahun mandi ayor anjing...bingung kome nanti...kena samak siang malam...moh kita pindah ramai ramai..Teman dah spare tempat pindah...

Anonymous said...

Kalah pun tak pa,mampos pi la,lama ni pun Aku Melayu Piau tak dapat apapun keistimewaaan,menega tepi jalan juai nasi bela keluarga bandaran Melayu mai Halauuuu.modai x besaq,kalu nak buka restoran,lani menega tepi bangunan cina,yang bn buat pembangunan,bapa pi laut lama dah ,bantuan 200 tak dapat,nak pinjam tekun depa tak bagi pasai mengaji darjah 6 sek melayu..Anak sekolah tepi sekolah cina,Cikgu sek melayu ajaq 33 murid yang tepi sekolah tu 1 cikgu 2 murid macam kat estet.yang mai bungkus nasi ada juga melayu yang kaut sampah dan cuci (hang Kebun).

Anonymous said...

Lani barang mahai,beli makan beras temekut cap bn 17.50..oorang dulu beras tu bagi makan ayam kg,lani orang miskin kg macam kami pula makan ganti ayam pula...pamper susu bayi mahal,anak kecilku melayu..pakai bungkus dengan kain lampin pakai basuh..bukan buang..kadang kadang bedai susu tin cap teko..memnng ada..jiran melayu banyak sindir terutama yang kaya harta miskin budi..Semua Pm dan Menteri anak orang kaya dan besar dalam kaya..Orang miskin tak da jd PM Lagi,datang tengok rakyat Melayu dengan ikat batu diperut...banyak makan kat hotel..bufet dan mesyuarat..terutama kakitangan kerajaan...Nak gaduh sama indi,cina saya tak sokong sebab ada mereka pembeli nasi saya..beli pekasam darat saya..dan anak sakit depa pi tumpang reta ke hospital atau kelinik..

Anonymous said...

nabi kata jangan buruk sangaka sebab tak masuk kebaikan ,bukan bangsa masuk raudatul jannah tapi amal dan takwa...walau hitam macam Bilal dan putih macam Riduan tee abdullah..kebanyakkan orang hanya nampak baguih bila bercakap,pernahkah tuan tuan,dato ,datin datang mencari golongan ggred paling Lekeh Melayu macam kami srata menanjung malaysia...bila nak undi kami bg kain,gula kopi..kami bukan tolak rezki,tapi nilai kami macam pendatang jadi mangsa golongan tengahan dan ilit melayu..yg masuk pusat anak jati Melayu..Jd jalang bangsa kami Melayu...dan jahat Mulut Pun Melayu...

Anonymous said...

dato datin sekalian,,apa tuan tuan bagi tidak semua ikhlas,mestiada balasan udang galah sebalik tiang..dulu kat rumah ,ada pemimpin Umno hina kami..bagi mangkuk plastik jamban cap Paling,,,harga baru 20.00,bantuan asal RM 300.00lesap 280.00,lepas tu kluar tV..puji mElangit..yg wat keja ni Piau Melayu tipu Melayu..Nilai kami masa tu Semangkuk jamban Plastik RM 20.00 cap paling..

Anonymous said...

Ni tulis pakai laptop anak jiran yang ajaq pakai internet..jgn salah sangka..dekat highway ...hentian..kerja mop lantai..aku tak segan janji halal..lani pun ada yang tak beradab buang sampah selamba ja...

Anonymous said...

Lagi 1 nak crita...kat kola spetang perak lesen pukat sorong lulus,itu xak boleh dah warta tapi boleh sebab ca ya nun alip,bolehh...marin dan APMM sibuk tangkap pukat sorong anak melayu dan ditenggelamkan di laut..kami anak anak orang miskin melayu tak berpelajaran tiggi dan buta huruf pun ada..kalau ini dihapuskan,nak keja apa,lesen judi dan penyamun tak diberi,takan nak juai dadah?Banyak penguatkuasa Melayu herdik dengan kata kata nista dan kesatIni NKRA kot..kami dulu kat kelas 5 dan 6 terkebelakang,banyak cikgu Melayu masuk ajar sambil lewa dan suka pukul dan marah mungkin kami golongan kelas bodo dan masih diamalkan sehingga kini,,dato datin dan pemuda jangan nafikan ini..duit komputr bayar tiap bulan ,cikgu ajaq kat kelas 1,2 dan 3.cikgu kami duit sapu ajaq tak mau.macamni banyak kelas bodo mlayu semenanjung..benda ni mesti dihapuskan..kelas mlayu perlu ada 1 cikgu dan lmit 15 pelajar,baru maju..bukan 1 nisbah 33...ajar kami bahasa asing di malasia...baru snang cari makan...macam nelayan remaja minta tolong jangan pihak berkuasa Melayu terap periuk nasi mereka..cuba ada hati peru sdikit...terutama marin,apmm,prikanan..Ingat jangan duk berlagak makan pakai garpu?lupa kat tangan krana dulu anda semasa kecik,mak anda pernah suap mulut kamu dengan pisang rebus dan ubi rebus bersama kelapa parut krana lapar..arini anda dah senang hidup,tolong jangan seksa kami melayu miskin inii..aminn robbilalamin..

Melayu Perak said...

Habis apa hang nak...Awat cakap lagu ni berbelit-belit....

Kalau nakkan pembangunan dan kemajuan pangkah saja BN tapi kalau pangkah yang lain, jawabnya berputih mata la tak ada pembangunan untuk 5 tahun akan datang

Anonymous said...

Idup 1Cina DAP!!!

Anonymous said...

adakah saya sorg je d sini yg akan menyokong muhammad hilmi b mohd hamdan??ade betol nye kata2 dia di situ..ape guna kite pilih pemimpin melayu kalau pemimpin melayu tu sndiri mengamalkan rasuah, bazirkan wang negara dan sebagainya??ape lah gunanya kerajaan jika tidak berkhidmat untuk rakyat??kalau ada antara anda semua yang menyokong 1 malaysia apakah isu perkauman ini perlu lagi kita highlightkan??sekarang ini adalah zaman yang perlu kita bersatu di bawah agama islam, mengikut ajaran islam..dah kalau pemimpin melayu islam kita sendiri amal rasuah tak ke perbuatan tu nanti akan merugikan rakyat sendiri..melayu tak kan hilang jika melayu itu mengikut islam..maaf jika tersalah