Tuesday, May 31, 2011

LETRIK DAH NAIK , KADAR TOL BILA NAK KAJI ?


aku telah dapatkan beberapa fakta dan rasional kenaikan tarif eletrik oleh TNB.

FAKTA  1

Tarif baru elektrik akan berkuat kuasa pada 2 Jun 2011.

a)Purata tarif elektrik akan bertambah sebanyak
2.23 sen/kWj atau 7.12 peratus 
31.31 sen/kWj kepada 33.54 sen/kWj.

Peningkatan 7.12 peratus ini terdiri daripada:

*5.12 peratus atau 1.60sen/kWj akibat peningkatan harga gas asli bagi sektor tenaga sejajar dengan peningkatan harga-harga tenaga global;

FAKTA   2

Pakej semakan semula tarif juga memberikan kadar-kadar khas dan diskaun seperti berikut:

*Diskaun 10 peratus ke atas bil-bil elektrik yang kini dinikmati oleh sekolah-sekolah kerajaan, institusi pengajian tinggi kerajaan, tempat-tempat ibadat serta rumah-rumah kebajikan yang berdaftar dengan kerajaan telah dikekalkan. Diskaun 10 peratus tersebut akan merangkumi juga institusi-institusi pendidikan yang dibiayai separuh oleh kerajaan;

FAKTA  3

Pengguna-pengguna industri akan mengalami purata kenaikan  (dari 6.2 peratus hingga 10.3 peratus). Sementara pengguna-pengguna komersil akan mengalami purata kenaikan (dari 6.2 peratus kepada 10.3 peratus).

Pengguna domestik dalam jaluran ini akan terus menikmati kadar unit subsidi sebanyak 21.8 sen/kWj dan 33.4 sen/kWj masing-masing.

FAKTA  4

Kenaikan tarif elektrik adalah sebahagian besarnya disumbang oleh peningkatan harga gas asli terhadap sektor tenaga daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU (28 peratus) berkuat kuasa daripada 1 Jun 1 2011.

Peningkatan harga gas asli tidak dapat dielakkan disebabkan kenaikan harga-harga tenaga global sejak 2009 dan ianya berdasarkan mekanisme harga gas asli oleh kerajaan di mana harga tersebut disemak semula secara bertempoh sejajar dengan tren harga pasaran Minyak Bahanapi Medium (MFO).

Oleh kerana kos gas asli menyumbang kira-kira 54.2 peratus daripada jumlah kos campuran bahanapi (tahun kewangan 2010), kos tambahan bahanapi yang disebabkan oleh semakan semula harga gas diterjemahkan dalam bentuk peningkatan tarif elektrik pengguna.

Harga-harga gas ditentukan berasaskan harga bahanapi alternatif. Sebagai contoh, jika minyak bahanapi digunakan dalam penjanaan tenaga dan jika gas digunakan untuk menggantikan minyak bahanapi sebagai sumber tenaga maka harga gas akan menjadi sama seperti minyak bahanapi. Kebiasaan penggunaan harga gas secara relatif kepada bahanapi alternatif (contoh harga-harga minyak bahanapi) ini telah digunapakai di semua negara-negara di rantau ini.

Mengikut sejarah, sektor tenaga di Malaysia telah menggunakan minyak bahanapi untuk menjana elektrik. Bagi menawarkan insentif-insentif kepada sektor tenaga supaya menukarkan daripada minyak bahanapi kepada gas, sejajar dengan yang dipraktikkan secara antarabangsa, harga-harga gas ditambatkan kepada harga-harga minyak bahanapi, yang didagangkan dan disiarkan secara meluas.

Oleh itu, harga-harga minyak bahanapi telah digunakan sebagai rujukan untuk menentukan harga gas di Malaysia untuk menjana tenaga.

FAKTA 5

Sehingga akhir 2010, PETRONAS telah membelanjakan kira-kira RM131.3 bilion untuk subsidi gas kepada kedua-dua sektor tenaga dan bukan-tenaga.

Sekiranya harga-harga gas kekal tidak berubah (iaitu RM 10.70 setiap MMBTU untuk sektor tenaga; RM 15.35 setiap MMBTU untuk sektor bukan tenaga), ini akan melibatkan kira-kira RM27 bilion subsidi pada 2011. Oleh kerana keadaan tersebut tidak tertanggung lagi, kerajaan tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menstruktur semula subsidi gas. (Nota: Anggaran subsidi gas adalah berasaskan harga minyak bahanapi sebanyak USD 93.98 se tong dan kadar pertukaran sebanyak RM3.0467/AS$).

BERAPA RINGGIT ANDA KENA TAMBAH BILA TARIF DINAIKKAN ?

perhatikan kepada jadual kat bawah.
 kalau bil api rumah korang berada dalam lingkungan ini, maka kenaikan akan berlaku pada kadar ini sahaja. paling rendah korang kena tambah RM6.60 dan paling tinggi RM30.30.

pada pandangan korang adakah purata kenaikan ini membebankan, jika dibandingkan dengan perbelanjaan semasa korang yang sebenarnya lebih tinggi consumption nya (penggunaannya). contoh kos rokok,bil astro dll ?
PROJEK BAKUN HIDRO ELEKTRIK

selama ini punca penjanaan eletrik di malaysia kebanyakannya bergantung kepada bekalan arang batu dan minyak. korang sendiri dah tahu bahawasanya nilai pasaran 2 bahan api tersebut bergantung kepada harga semasa. jika rendah harganya, maka rendahlah pula kosnya.

tak silap aku, waktu australia teruk kena banjir kebanyakan stok bekalan arang batu yang malaysia import dan terhenti. ini adalah realiti. TNB sekarang ini tengah mintak suply arang batu dari negara lain.

keadaan sebegini biasanya akan menjejaskan kos.

bakun hidro eletrik adalah sumber terbaru penjanaan tenaga. projek ini adalah brain child tun mahathir belasan tahun yang lalu. 

tun m sudah boleh menjangkakan akan krisis kekurangan seterusnya menyebabkan kenaikan  harga tenaga bakal berlaku.

alternatif untuk mengurangkan kebergantungan bekalan arang batu dan minyak, tun mahathir cipta projek bakun.

mudah cerita, bekalan eletrik di malaysia nanti separuh daripadanya dibekalkan melalui proses guna tenaga air. CUKUP JIMAT DAN PALING JIMAT.

tanyalah mana-mana negara sekalipun, ide penjanaan eletrik melalui sumber air akan dijadikan keutamaan.

berdasarkan fakta, sejumlah 2,400mw tenaga elektrik bakun akan dihasilkan setelah empangan ini siap sepenuhnya pada 2011.

daripada 2,400mw itu, 1600mw akan disalurkan ke semenanjung malaysia melalui pemasangan kabel merentasi laut cina selatan sepanjang 676 km.

aku berkeyakinan projek berharga ide tun mahathir ini akhirnya akan memberi manafaat jangka panjang pada rakyat malaysia.

ADAKAH WUJUD PROTES MARAH RAKYAT PADA TNB ?
kebanyakan rakyat bawahan berpandangan sudah tiba masanya TNB menyerap sedikit sebanyak kos peningkatan tarif ini. BILA MASA YANG SESUAI ?

TNB wajar menyerap sedikit sebanyak peningkatan kos ini bila tiba saatnya TNB mengumumkan keuntungan syarikat.

jikalau petronas boleh menyerap beratus billion kos subsidi negara yang meliputi hampir semua kepentingan, takkan TNB tak boleh buat 'social service' kepada rakyat malaysia ?

argument atau perdebatan pembangkang untuk isu ini ada jugak tepatnya. sistem kapitalis yang menguntungkan segelintir konglomerat tidak sesuai lagi diaplikasikan pada waktu ini. 

jadi kami telah lontarkan faktor penyebab kenaikan, kesan kenaikan pada bila api rumah korang dan jugak teguran/permintaan kepada TNB .

apa jugak alasan kamu, kerajaan melalui ide bernas tun mahathir sebenarnya telah menyediakan sumber alternatif bekalan eletrik di malaysia. bakun adalah projek yang bakal memberikan keuntungan jangka panjang kepada rakyat malaysia.

jangan lupa...

check balik perbezaan kenaikan bil api rumah korang. jadual ada kat bawah. setakat naik dari RM 6 hingga RM30 sebulan ok lagi kot.
 permintaan GAP kepada kerajaan .

dah tiba masanya kadar tol di kebanyakan tempat terutamanya di lembah klang dihapus atau dikurangkan. 

kos rakyat bila cakap mengenai tol ni tak berkesudahan malah ia nampak cukup membebankan. cubalah buat sistem barter yang boleh buat rakyat tersenyum semula. 

kadar tol sebenarnya lebih membebankan poket rakyat jika dibandingkan dengan kenaikan tarif eletrik ni. 

berdasarkan kajian aku, kalau BN nak menang pada pru ke 13 nanti, BN harus mensasarkan matlamat untuk 'mengurangkan kos poket rakyat' di lembah klang.

perbelanjaan rakyat terhadap kos tol di lembah klang berpuluh kali ganda tinggi daripada kenaikan seciput tarif letrik ni.

kurang atau hapuskan tol merupakan alternatif terbaik. penduduk lembah klang mewakili hampir jutaan pengundi luar.

kalau nak menang BN wajib selesaikan masalah rakyat yang poketnya banyak bocor bila lalu tol.

kerajaan sewajarnya tidak terlalu fokus kepada ide 'felda centric' sahaja sedangkan ada banyak lagi golongan pengundi yang berbeza di luar sana. contohnya di lembah klang. 


pengundi asal lembah klang campur pengundi luar di lembah klang boleh cecah jutaan pengundi. impaknya besar kalau BN dapat settlekan isu tol di lembah klang once n for all.


kalau nak tau impak dan kesan pengundi luar yang hidup kat lembah klang, cuba tengok hari raya pertama. KL dan selangor lengang.

nak menang PRU 13, kos rakyat lembah klang wajib 'dikurangkan'. inilah yang dinamakan rakyat didahulukan..

111 comments:

Anonymous said...

saya sokong kenaikan ini .... dengan ini dapat kurangkan kos kerajaan... sebaik x ajak keluarga tinggal bersama...

Melayu Perak said...

tidak ada kenaikan tariff untuk bacaan meter tak lebih 300 kWj

Anonymous said...

Aku sokong BN, tapi TNB sepatutnya menanggung kenaikan tu. Mereka menjalankan perniagaan bersifat MONOPOLI. Satu anugerah yang jarang di beri kepada syarikat2 di Malaysia.

Apa salahnya mereka menyerap lagi 5% kenaikan tu, so rakyat tanggung 2% sahaja kenaikan? Adakah mereka rugi? Tidak, mereka hanya untuk kurang je, bukan rugi.

Kamarul said...

aku setuju dengan Anon May 31, 10.44AM.. apa kata kalau kerajaan bukak kepada beberapa company? baru ada competition sikit..

Anonymous said...

Utk rumah maybe tak banyak naik, utk industri pula macamana? rata2 guna letrik, bila kos naik pasti lama2 barang2 akan naik. Last rakyat gak yang kena tanggung semua tuh.

Aku ni atas pagar je tp condong kepada BN, tapi lama2 camni leh goyah gak.

Anonymous said...

Aku rasa kenaikan ni tak seberapa tapi tetap naik juga.Kalau tukar kerajaan pun pasti ke mereka boleh bagi yang sepatutnya.Sekarang ni pun banyak bohong dari benarnya.

Anonymous said...

Apabila sesuatu penjelasan itu disululi dengan fakta... mungkin kita boleh berfikir secara rasional.... nie kalau dijadikan kempen kat kg2 nie... mau di diapi-apikan orang kg nie... Walhal orang kg tak pakai letrik banyak mana pun dah silap2 tak ada kenaikan pun.... So...so...soleee...soleeeee....

Anonymous said...

Yang banyak guna karan mesti orang kaya2 . Tiada masaalah kewangan bagi mereka. Nak jimat guna generator sendiri dan bandingkan!

Anonymous said...

Dah terpaksa naik kerana ianya membebankan TETAPI pihak TNB juga perlu berhemah dlm perbelanjaannya. Kos2 mana yg patut potong kenalah cantas. X perlu hantaq org sana sini obersi tak tentu pasai, serta perbelanjaan lain yg boleh buat org panasss.
Satu lagi dlm zaman serbaserbi naik ke belakangan ni, kadang2 aku sedih pasai apa depa2 GRC ni, bonus paling koman 3 bulan dan diorg senyap je. Dahlah gaji besaq n ada bonus lagi dan paling tak best anti gomen lagi.
Cuba sapa2 buat research, TNB last yr bonus brapa?? Petronas???Proton??MAS?? KWSP??? Tangkap leleh kalu dengaq, habaq kat hang...

irs-Hursaini said...

Umah aku guna 116kwj
Opis aku guna 131kwj

* aku xpakai aikond.

Muhahaha..

Anonymous said...

saya sokong ajer aper yang kerajaan umumkan... kalau x nanti negara kita bangkrap

Putra Melayu said...

Syabas Bro GAP..well said..
Kenaikan sebegini sememangnya tidak dapat dielakkan untu ksesebuah negara yg semakni menuju negara maju. Seringkali kita mengangumi kemajuan dan kepesatan ekonomi nwgara maju seperti Britain, Jerman, US , Jepun dll namun kita juga harus mngakui kemajuan itu tidak datang tanpa kesan langsung terhadap penduduknya. Kita tidak harus terus membandingkn kos kehidupan sewaktu kita masih kecil dgn zaman sekarang... amat tidak adil mmbandingkn calculator dgn Ipad..
Namun rakyat juga tertanya2 perjanjian IPP yg masih misteri. Harap GAP dapat mmbberikn sedikit info agar isu ini tidak terus mnjadi modal puak pembangkang dan memanipulasi kebenarannya..

Anonymous said...

syabas GAP dgn komentar penuh fakta. sewajibnya ada pihak2 yang boleh menyalin hakcipta komentar ini dari GAP untuk disebarkan ke seluruh pelusuk rakyat dan pemimpin. x semua org ada akses internet, jadi fotokopi dan masukkan ke setiap peti surat rumah2 dan pejabat. pada yg menyokong (terutama pemimpin BN setempat yang rasa nak menang next PRU tolonglah beri sumbangan dana untuk kerja2 di atas) rekrut sebanyak boleh anak2 muda untuk buat kerja2 penyebaran dakyah2 baik ini. tindakan perlu cepat ,jika tidak sebelum TNB umum, PR dah putar belit dan fitnah kononnya agenda kenaikan tarif ini hanya untuk kepentingan kerajaan menanggung kos pilihanraya kelak....GAP dah buat kerja, yang di luar sana, mahukah anda??????

Anonymous said...

Janji ada bekalan letrik. terputus letrik 2jam pun cukup menyusahkan. Naik 5,6 ringgit ok la tu. Hisap rokok sekotak 10 rgt no problem janji kepuasan. yg bising2 tu sebab tak puas hati . macam2 tak puas hati yg ada didunia ini. sebab tu umat Islam diunjur bersyukur sentiasa.

Anonymous said...

kami kt sarawak takde tol yg melambak mcm di semenanjung. apa kata kalau kami tak salurkan bekalan elektrik melalui bakun ke semenanjung. ok tak?

Anonymous said...

Memang kita pengguna ... tapi jangan tengok jadual kenaikan pengguna je !

Sudah pasti para pekedai akan naikan harge ... pengguna juga mangsa !

Siapa boleh pastikan tiada kenaikan harge barang ?

CEO TNB boleh tidur lena ... ramai pengguna tak leh lena sebab kat man nak cari duit utk bayar bil-bil.

Kerja Kerajaan ... naik gaji setiap tahun ... yg kerja swasta belum tentu naik gaji ... silap haribulan ... potong gaji ade.

Kat mana ... Rakyat DiUtamakan ?
Macam ... Sengsara Rakyat DiUtamakan ... adelah ?

Kalau utk Rakyat ... RM50 pertama free ... yg lebih dari RM50 tu ikutlah tarif ini ... macam ni tentu semua sokong kan ... setuju ?

Nani PJ

Anonymous said...

so kurangkan belanja yg tak patut spt rokok, enjoy sakan yg tak pernah puas, langgan astro mcm hampeh ketika musim hujan (astro dapat bayaran free!!!).

Anonymous said...

Awak ada lah seorang yang bertanggungjswab , jujur dan amanah .


.

Anonymous said...

susu bayi akan naik tak lama lg!!!! kadar perceraian semakin meningkat kerana soal kos hidup!!!

Anonymous said...

SPEED is No 1 killer so drive carefully .


.

Anonymous said...

anwar ibrahim ada formula tak nk selamatkan kos hidup rakyat? takdenya, yang dia tahu membohong membohong dan membohong.. lalalalalalala!

Anonymous said...

TNB TAk BERHEMAH DLM BERBELANJA DAn PENTINGKAN KEUNTUNGAN DARI MENJAGA RAKYAT DAN NEGARA. DICADANGKAN KERAJAAN MENGAMBIL ALIH SEMULA TNB DAN KEMBALI SAPERTI DULU LLN( LEMBAGA LETRIK NEGARA).

komandomelayu said...

upip kalu yak puas hati!

kau bakar je rumah kau!

tu baru dapat api free!

Anonymous said...

Jangan ajar rakyat nak berjimat,kalau kerajaan sendiri mengamalkan sikat tamak haloba,jgn ajar rakyat mana nak pilih kerajaan pada PRU 13, Aku rasa sudah sampai masa kerajaan menubuhkan rasionalisasi PRU 13,Musnahkan segala fail fail sulit kerajaan sekarang nanti ramai masuk kedalam selepas PRU 13 nanti.

Anonymous said...

Kerajaan jangan tergesa2 nak capai status negara maju pada 2020, pentingkan kebajikan dan kehidupan rakyat. Apa makna negara MAJU rakyat MELELEH susah. Hentikan projek2 mega yg tak menguntungkan semua rakyat. Contoh nyata > Apa perlu jambatan kedua di Pulau Pinang dan landasan keretapi berkembar? berapa ramai yg nak guna keretapi? Unit Perancang Ekonomi harus bijak! jangan terlajak!

Anonymous said...

betul bro gap...tariff letrik tu xbtl membebankan sgt wlaupn akan ada kenaikan brg sdikit sbyk...yg betul2 membebankan poket rakyat adalah tol...dh la jln jem teruk..tol mahal giler...patut dihapuskan tol or dikurangkan..bru akan menjamin kemenangan BN diPRU akan dtg..

Anonymous said...

Aku sokong anon 12;14/12;17.

Anonymous said...

SATU LAGI PROJEK MEGA BE END..Padan muko ko pencacai2 UMNO..Jilek jangan tak jilek.

saya saya pembodek umno tegar said...

pencacai pencacai umno sekalian..
syabas diucapkan atas kenaikan kadar tarif elektrik. kenyang kroni umno dapat naikkan tarif.agk2 berasa sen je korg dapat daripada berjuta2 pemimpin2 korg dapat ek?

komandul gaji besar apa ada hal nk bayar bil elektrik walaupun kita lebih murah dari somalia,zimbabwe,indonesia,bangladeh,sri lanka dll kan?

kah kah kah kah..

panddy kutty para pencacai.

Isham said...

Fakta info yang hebat. TQ GAP. Kita kena rasional dengan perubahan semasa..apatah lagi mempunyai kaitan dengan perubahan global. Kena fikirkan masa depan keperluan rakyat dan negara. Kita kena ubah sikap untuk menjadi pengguna yang berhemah. Bab kata pepatah jalanan..'Lu guna banyak, lu bayar banyak'..

Karl said...

Dari dulu lagi sepatutnya apa jenis subsidi sekalipun kena pergi ke target yang betul. Kalau petrol subsidi ke semua, yang miskin ada kereta ke nak rasa subsidi? Yang kaya meleleh, sekali panas enjin kereta minyak burn rm10/rm20 buat dek je.

Letrik pun sama. Kalau yang kaya melahap orang takda kat rumah tapi aircond dok terpasang 24jam, diorang rasa apa? Subsidi tak sampai ke target.

Apa2 pun, pakatan riot yang konon2 nak kesamarataan, dialah yang melolong pasal subsidi dulu. Bangsa mentekedarah subsidi. Tapi konon champion nak majukan bangsa. Cehhh.

Karl said...

sput,

tok garu ko nak buat jambatan keding pun dah 10 tahun ada batu asas je. toksah nak cerita ekonomi la dol. bikin malu.

ko pegi la protes takyah pakai letrik kat rumah dol. kalu dah pakai, bayar la. konon2 nak bersaing dengan bangsa lain tapi dok mentekedarah subsidi je keje ko. cehhh.

Anonymous said...

Bayar lebih aku tak kesah jgn umah aku tak de letrik udah....x nak byr lebih kurangkan penggunaan letrik..apa susah...pandai2 sendirilah takkan nak kena ajar kot

komandomelayu said...

SIPUT PUNDEK!

KERAJAAN MELALUI ATM YG BAYAR BIL API,AIR,TELEFON,HANDPHONE ASTRO,UNIFI AKU SAMPAI MATI!

KOMANDUL TU KO LA YG MANDUL!

MANDUL2 AKU ADA 6 ORG ANAK?

KAU?

BERBINI PUN BELUM!

melayujantan said...

Saya amat memahami rasional kenaikan tenaga elektrik....TETAPI....

1) Pastikan dan pantau harga
barang2 keperluan
tidak naik mendadak seperti
kenaikan kos elektrik
2) Pastikan bacaan meter tepat pada
waktunya jgn sengaja di lewatkan
kerana ianya akan melibatkan
kenaikan yg disengajakan

Anonymous said...

ye betul tu melayu jantan,harap tnb buat check-up meter jangan lambat.

Anonymous said...

Disokong cadangan Anon 12.17, saya juga berharap BERNAS dikembalikan kpd LPN. Pengurusan Lebuhraya kpd JKR . pakat2 lah berfikir utk kemakmuran Negara dan kesejahteraan Rakyat. Kita terlampau awal mengswastakan beberapa jabatan atau lembaga yg sepatutnya dikawal selia olih kerajaan. Kebajikan keseluruhan rakyat lebih penting dari pemegang2 saham yg pentingkan keuntungan semata2.

Owang Perak said...

Komandul,
ko boleh la cakap rumah free,makan free,kereta free.rakyat baru nak berlunjur kaki.dah kena belari balik.

apa kata duit tol yang berbilion2 sebulan tu salurkan kat subsidi keperluan asas.itu pun bangang sangat.

komandul tahun depan hang makan gaji ngan pr lak.sebab be end dah bungkus.kahhhhhhhhh..kahhh

komandomelayu said...

ANON 2 TAK PUAS HATI DGN AKU.

HELLO, BILA PLAK AKU CARI PASAL DGN KAU?

AKU MULA JOIN GAP NI DENGAN LEMAH LEMBUT DENGAN SERUAN
"BERPEGANGLAH KEPADA TALI ALLAH!"
TETAPI AKU PLAK DIHINA,DIMAKI DAN DI CACI?

AKU JAWAB BALIK DAN TUJU HUJAH AKU SAJA TAPI KALAU TAK SETUJU KORANG DIAM SUDAHLAH!

NI ADA YG PROVOKE DAN CABAR NAK PUKUL AKU LA SAMPAI MCM MAMAK PANGKOR SIAP KATA NAK MAI MELAKA NAK BELASAH AKU!

ABIS KO NAK AKU JADI PONDAN?

AKU BUKAN DIAJAR CARA UNTUK PIDATO TETAPI DILATIH UNTUK MEMBUNUH!

BILA KO DENGAR AKU CABAR MALAIKAT?

AKU SEDAR AKU TAK LAYAK PUN MASUK SYURGA MACAM KORANG AHLI PAS TAPI AKU MOHON AMPUN DOSA AKU KPD ALLAH SUPAYA AKU DI JAUHKAN BALA BENCANA KEATAS AGAMA DAN BANGSA KU DARI PENGKHIANAT NEGARA!

BERSYUKURLAH KORANG TU BERADA DI TEMPAT AMAN, OFIS ATAU RUMAH YG SELESA DAN BANYAK DUIT RINGGIT DARI AKU.

AKU DAH BANYAK TEMPUH DAN RASA SAAT
HIDUP ATAU MATI DIANCAM MAUT DALAM KEJA DAN DALAM SETIAP TUGAS AKU!

SEKIAN ROGER

Anonymous said...

Sudah tiba masanya kerajaan pecahkan monopoli TNB,sbb jika tiada persaingan maka dgn sng TNB menaikan kadar tarif...walaupun kadar itu kena dipersetujui kerajaan..
TNB baru2 ini menjana keuntungan sbnyk 1 billion lebih(dlm 6 bulan pertama)...tapi xkan itu masih x cukup2 utk menampung kos operasi??...dimana tggjwb TNB dlm membantu rakyat..
TNB sbuah bdn GLC bukan bdn korporat...yg setiap hanya memikirkan tntg keuntungan.
Sudah tiba masanya kerajaan menilai semula kedudukan pengarah didlm TNB yg hanya tau mengaut keuntungan tnpa memikirkan kepentingan rakyat...

Wudi

aku je said...

Pencacai PR ni..mcm tu le..balik balik pusing pusing..
harga tarif elektrif naik, salahkan BN.
harga petrol tak jadi naik, salahkan BN.
anak tak dapat biasiswa, salahkan BN.
anak kena bayo pinjaman pelajaran, salahkan BN.
anak tak dpt keje best, salahkan BN.
Keje gaji kecik, salahkan BN.
Gula naik 20 sen, salahkan BN.

Korang boleh tak berhujah dgn realistik?
Aku tabik la kalau boleh buat magik supaya harga petrol dan gas dunia tak naik sampai bila bila. Dok camtu juga. Daripada pakai Nokia 3310 hinggalah dah tukar kpd Blackberry ke Ipad. Harga saaaama. je.. cecuba..cecuba..

Air bersih lagi 20thn.Tu je la takat yg mampu kerajaan BUKAN BN buat..
Takde multimedia super coridor. Takde internet. Tak boleh nak maki hamun kat blog pro-BN.

Main tarukkk je tak pakai otak.

Abu Garcia said...

Reaksi aku sebagai pengundi tetap UMNO (bukan parti komponen lain).

1. TNB sepatutnya menyerap kos kenaikan dgn mengimbangi dgn keuntungan sebelum ini. Mana perginya "retained profit". Jangan dihabiskan keuntungan tahunan dgn membayar dividen. Sebaiknya hentikan pembayaran dividen sehingga harga bahan bakar stabil atau turun ke paras yang sesuai.

2. "Track Record" Che Khalib bukannya hebat dlm menguruskan GLC. Lihatlah siapa majikan-majikan lamanya seperti KUB dan Ranhill. Dgn pendapatan RM1.5 - RM1.8juta setahun bukanlah kayu pengukur kepada kehebatan seseorang CEO.

3. TNB perlu beralih kepada penggunaan sumber tenaga boleh diperbaharui (R.E.) Kenapa perlu bergantung kepada bahanapi fosil sedangkan tenaga solar, angin dan biomass boleh digunakan tanpa had. Fikirlah ! Jangan kerana sikap pengurusan yang terlalu mengambil mudah menyebabkan BN kalah pilihanraya.

Hah! Nak saman aku, samanlah!

Anonymous said...

Org yg dapat bill rm77 ke bawah takyah bayar lebih pun...So kalau ada yg ckp subsidi letrik ni tak sampai pada golongan yg sepatutnya, mmg ckp mengarut....Kalau takat pasang lampu 2-3 ketul,tv sebijik ngan satu peti ais takan sampai rm70 nye....Tak caya cuba sendiri,jgn ckp tak pakai fakta mcm geng2 PR.....Satu lagi,kalau nak world class facilities berani tak bayar cukai dlm 30-40% setiap kali korang gaji mcm kat UK...Ni tak, nak bayar cukai setahun sekali pun 'cendikil'...

Anonymous said...

aku sokong di hapuskan semua subsidi dalam malaysia, baru la malaysia tak bangkrap, ikut je macam zaman dr mahathir tak perlu bimbang kerajaan malaysia takkan jatuh punya. harap PM kita berani sebab pilihanraya 5 tahun sekali je bukan hari-hari.

Anonymous said...

Aku bukan lah nak bela komando Melayu, tapi komen sampai menghina tentera, tak syok ar. Memang le semua dioarang dapat free. Itu semua org tau.

wei.. agak agak la sikit. Tentera hampir semuanya bangsa Melayu. Takde tentera, korang tak boleh tidor dgn aman kerana perbatasan tak terjaga.

Nyawa menjadi galang ganti, itu sumpah mereka. Memang le sekarang ni zaman aman permai. Maka korang kurang/tidak hargai kerja tentera.

Pada aku, apa yg cuba disampaikan oleh komando Melayu adalah kebimbangan negarabangsa ini jatuh ke tangan Ca Ya Nun Alif. Lebih tepat lagi DAP. Siapa DAP? Parti serpihan PAP. Siapa PAP? Jangan tipu diri sendiri la kalau tanah ini jatuh ke tangan PR, orang Islam/Melayu yg dominan.

KAlau PR boleh yakinkan aku Islam/Melayulah DOMINAN dalam PR, aku tak ragu ragu utk sokong PR.

Anonymous said...

Aku sokong KOMANDOMELAYU!

Anonymous said...

s.p.u.t.

pencacai PR yang tulen. Kroni Lim, kroni karpal, kroni Ngok Ngek, kroni anak bini, kroni anak menantu berak. Kau jilat dgn bestnya.

Parti Islam/Melayu tumbang di Sarawak happy kan main.

tahniah..!

Anonymous said...

Sokong Komando melayu..

Bro..geng PR ni tau menyalak jer...elok dikumpulkan mereka ni, bagi sekor sebiji M16, jgn bagi M4 baru tue jahanam bantai dek bewak2 ni..

Bawak bewak2 ni gi masuk operasi kat Gerik ka, Gubir ka, Sarawak ka suh depa duk dalam hutan tu dok dalam pengkalan, buat ronda tempur ke aper ker semua la...jaga sempadan.

Letak dalam sebulan cukup la...aku jamin meraung-raung, menyalak-nyalak mcm anjing x der telor la deme nak balik nanti...confirm!!!!...

Cakap banyak x guna la juak2 PR oiii.....

aku je said...

siput babi oi..!

Kau belum lahir pada 1944/45. Atau pun Mei 1969. Terang-terang DAP berarak di Kampung Baru menghalau orang Melayu dari kampung baru. Apabila seorang Melayu mati dibunuh, maka tika itulah sekelian bangsa Melayu mengangkat senjata mengamuk pertahankan apa yg tinggal.

Aku pun takde lagi time tu. Tapi, aku dgr sendiri cerita peri pahitnya penangan komunis dari orang tua.

Memang le hari ni DAP tak declare diaorang komunis. Samalah bila PKM declare penubuhannya utk halau Jepun. Tapi, bila Jepun dah takde, PKM naik kepala, peras habis-habis org lain yg BUKAN dari PKM.

Anak cucunya PAP. Kemudia DAP di Malaysia. Kau tak nmpak wayang PAP sbb ianya dimainkan di Singapura. Tapi itulah wayang dgn skrip yg sama cuba dimainkan pula oleh DAP.

Dan org Melayu macam kau, serupalah seperti orang Melayu Singapura ketika PAP memainkan wayangnya.

i can read cainis said...

apa yang aku nampak.

-TNB = monopoli elektrik = naikkan hrga

-Cainis = monopoli ekonomi = ambik kesempatan naikkan hrga barang dan perkhidmatan.

-rakyat = yg malas nak fikir = salahkan kerajaan.

aku nampak bukan kroni BN yg kaya raya pasal kenaikkan nih, tapi org cainis, part paling best tu bila orang lain yg dipersalahkan.

orang cainis nih dapat untung siap boleh salahkan kerajaan lagi,best gila.

Anonymous said...

eden teramat-amat setuju dengan cadangan gap supaya kerajaan menurunkan kadar tol khususnya di lembah klang seperti tol LDP yg membebankan...semoga kerajaan prihatin dengan beban yg ditanggung oleh rakyat yg berpendapatan rendah...

aku je said...

pembetulan sikit.

MPAJA ke PKM. Bukan direct PKM ye.
Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Yang berarak di KL 1969 tu Gerakan la yang sekarang ni kawan akrab UMNO.





Aku UMNO Sejati

Anonymous said...

kite tgk je ler 11.11.11 ni camne

aku je said...

ha...tau pun.
Maksud aku Ca Ya Nun Alif.

Oleh kerana Ca Ya Nun Alif bersatu bawah DAP, maka BN sudah boleh berhenti menunaikan permintaan demi permintaan yg bukan bukan oleh Ca Ya Nun Alif. Tak kira lah dari parti mana, mereka hanya menjaga kepentingan bangsa mereka sahaja.

ali said...

Bil elektrik aku tak sampai pun RM 20 sebulan jadi aku ingin mengucapkan Terima Kasih kepada kerajaan kerana aku tak perlu membayar bil elektrik .


.

Nok said...

aku dok baca komen puak pembangkang kat malaysia kini memang bodoh...betul2 emosional setelah di api2kan oleh pemimpin mereka yg tidak bertanggung jawab....

puak2 ini masih terus menyerang kjaan dengan pelbagai tuduhan yg tak masuk akal...tanpa kajian dan bersandarkan pelbagai fakta....yg mengherankan bijak pandai ekonomi PR tak ada ke sedikit cerdik bagi memahami keperitan pihak kjaan dalam memberikan yg terbaik untuk rakyat yg kalau di bandingkan negara jiran yg lebih teruk dari kita..dari menghentam pelbagai sudut...dan yg peliknya mereka tak pernah menghargai kjaan yg tidak menaikan harga minyak ron 95 yg di lihat lebih memberi kesan kenaikan harga barang2...secara lojiknya apakah yang PR boleh buat kalau mereka dapat memerintah dgn hala tuju masing....yg jadi mangsa rakyat....masa itu menanggis air mata darah pun tak berguna lagi...

Anonymous said...

Aku sokong komandomelayu dan askar2 Melayu Diraja. jgn nak perlekeh tentera! Mereka akan ambil alih kuasa pemerintah andai negara huru hara. Ingat! kalau mereka memerintah kita tak bolih lagi sebebas sekarang! Tengok Junta Tentera yg memerintah Myanmar mcm mana? Cirit la bro kalau mereka berkuasa !

Anonymous said...

Jimat cermat dan kesederhanaan dituntut olih Islam! Dah tau tarif letrik dinaikkan pandai2 lah menggunakan dgn berhemah. Aku tak bimbang sebab tak sampai RM80 sebulan. Hanya guna utk peti ais, kipas angin, iron dan lampu. Kome dgn aircond 3, 4 buah tentu lebih RM100 sebulan .......

aku je said...

Sebetulnya..kita dicekik oleh cina. Mereka diberi peluang yang terbuka luas oleh BN utk hidup bebas mencari rezki di tanah ini.

Hari ini, mereka menguasai ekonomi. Sampaikan bila chinese new year, ikan boleh takde di pasar. Naik gula 20sen, mereka ambil kesempatan naikkan harga barang barang lain. Tapi bila turun harga petrol dari RM2.70 ke RM1.80, tidak le pulak diorang turunkan harga.

BN mesti menggunakan kuasa politik yg ada dan mengambil kesempatan terhadap sikap tikam belakang cina ini. Suara cina sudah hampir hilang dari kabinet. HENTIKAN MENDENGAR PERMINTAAN MELAMPAU MEREKA!

Anonymous said...

CEO TNB ni kena letak jawatan, sebab gagal mengurus dengan baik setanding dengan gaji dia yang sejuta tu. makan gaji buta. Kena ganti dengan orang lain yang lebih berotak komersial tapi tidak menyusahkan pengguna. Tengah zaman gawat begini, ramai orang sedang bergelut dengan sumber kewangan yang terhad, dia pulak nak ambik kesempatan.

Anonymous said...

resmi cina - kiasu
resmi Melayu - bertolak ansur..tidak mengapa..

Anonymous said...

Komando melayu, ko pegi cari siput ni kasi pecah je muka dia..

dgn intelligence korang, sure leh dpt pnya mamat ni..

x sedar diuntung!

Anonymous said...

Saya pekerja kilang..... Gaji bulanan campur OT dan elaun RM1300. isteri saya buat nasi lemak utk dihantar ke kedai berdekatan. satu hari 200 bungkus.Tolak modal, sebulan beliau untung bersih RM1600. Hasil perkongsian gaji saya dan bisnes kecil2an isteri, kami dpt hidup tanpa masaalah kewangan malah dpt menabung setiap bulan RM1500 didalam tabung haji. Kesimpulannya kenaikan harga barang dsbnya bukan punca rakyat susah tetapi disiplin dan kerajinan utk mencari rezeki punca segala2nya. Jgn melepak buang masa dikedai kopi, jarang makan diluar, masak dan makan bersama keluarga dirumah. Insyaallah Bahgia sekeluarga ...

Anonymous said...

cayalah anon 3.35pm!

ini tidak. Pakai Ipod ribu ribu, tapi bila gula naik 20sen menyalak bukan main.

aku ni pakai hp harga RM199 je. Hari hari telefon mak yang jauh di kampung tanya khabar. Gula naik 20sen, tak menjadi kudis bagi aku. Bil letrik naik, aku tak terlibat pun.

Yang nak dengki orang lain jadi kaya raya tu apehal. Rezki, Allah yg bagi. Apa nak kecoh?

Tapi bab cina, memang melampau kiasunya. Jgn bagi muka lagi la..

Anonymous said...

bro gap.. gua rasa tak payah susah suruj kerajaan mintak TNB turunkan rega suruh naik kan rega lagi bagus ..lepas tu bila puak2 PR nie meroyan ..kita kata ler ..buka dalam buku jingGay depa nak tarik subsidi IPP ke..so kerajaan ikut ler ..so nie ler kesan yg bakal depa dapat ...kerajaan kasi subsidi marah tak kasi marah tp personally memang nampak subsidi nie memang akan ditarik secra perlahan2 ..apa yg penting ialah duit subsidi nie HARUS lah digunakan untuk cara yg betul mcm hospital(yg kian meningkat) dan pendidikan ..segala pengurusan dan pembangunan yg membazir haruslah disemak semula ..dah gaji minimum haruslah disegerakan UMNO/B nbyk telah melakukan pembaziran seperti pampasan jambatan bengkok, baik pulih rumah PM dan bayaran gaji Samy velly ..tp yg kita dok bincangkan benda nie adakah suara kita akan sampai ke PM..

Bewak pasir said...

Askar melayu yang lain semua baik2 tapi had yang ada kat dalam ni.pengampu orang kaya.dah la semua free dok bikin panas lak.ingat la kamu tu under yang dipertuan agong.kami tabik yang dipertuan agong.kami sayang baginda diatas batu jemala patik.

tapi beruk komandul free ni.dah takde kerja nak mengampu goment konon2 leh la dapat project sikit lepas tu jadi alibaba.kasi kat ca ya nun alif .

Anonymous said...

KALAU NAK UNTUNG LAGI,KILANG2/ RUMAH2 SETINGGAN YG BUAT PENYAMBUNGAN HARAM KENA HAPUSKAN.
YG TERANG2 BERSALAH HENDAKLAH DIDENDA CUKUP2 UTK COVER BALIK APA2 YG PERLU. MAKA PENGUATKUASAAN KENA DITAMBAH.
JGNLAH DISUSAHKAN PENGGUNA YG BERDISIPLIN DAN MEMATUHI UNDANG2 KERANA TNB SENDIRI YG TAK EFISIEN!!!

WARAS said...

KEJAP...KEJAP...
KEPADA SAPE2 YG MEROKOK ATAU MINUM ARAK ATAU KUAT BERJUDI YG KOMEN KAT SINI,
BAIK KORANG BERHENTI MEROKOK/MINUM ARAK/BERJUDI DULU SEBELUM KOMPLEN..
KALAU MASIH SUKA DGN TABIAT KORANG, KORANG TAK LAYAK PUN KOMPLEN. SEKIAN

Anonymous said...

kene berjimat2 guna karen skg nie la kan...

Melayu Perak said...

malaysia menuju ke arah menjadi negara maju...

negara maju maka rakyat kena bersedia atas kenaikan semua keperluan dari yang asas hingga ke kepenggunaan canggih...

bersedialah rakyat semua...ni baru satu...banyak lagi mendatang...

Anonymous said...

Swasta kan lagi lah semua utiliti kerajaan...

Ni lah padahnya...

Nak bayar gaji CEO, Pengarah2, Eksekutif2, Pegawai2 Kanan aja dah berjuta2 sebulan...

Boleh menampung beribu2 pengguna miskin tegar...

Kadang2 pengswastaan ni bukan nya membawa manfaat...tetapi membawa musibat...

He he

Anonymous said...

yang masih nak tunggu air bersih lagi 20 tahun boleh tunggu.

yg nak multimedia super coridor, nak pakai keta hibrid, nak internet laju, nak maju. Ini harga yg perlu dibayar.

Nak free dan murah semua tapi taknak tax tinggi mcm kat UK/US sana, boleh apply jadi warga afghanistan.

Anonymous said...

Kepada pencacai-pencacai PR TOLONG BUKA MATA BUKA MINDA jangan jer salahkan BN/UMNO bila satu2 keputusan kerajaan buat. berfikir secara rasional jgn melalak kesana kemari macam ungka dalam hutan.

Orang Melayu kini diambang kehancuran akibat dari perbuatan rakus Pemimpin kamu. kamu tak sedar? Atau kamu tak mahu ambil sedar.

Ingatlah orang Melayu seperti kamu akan merempat dinegaranya sendiri bila Cha Ya Nun Alif merintah. Lihat saja Singapora dan di Pulau Pinang. APA KAMU TAK SEDAR LAGI?

Anonymous said...

Aku tak ingin menjadi PM walau pun aku layak. Rakyat Makaysia ramai yg bahalol dan tolol... lebih baik jadi org biasa2, nak memantat pun senang...

saya pembodek umno tegar said...

itu je la modal pencacai. melayu merempat dekat singapore dan pulau pinang, mcm ko igt semua org malaysia bodoh mcm pencacai ke? apa sebab ko nk salahkan pembangkang melayu mundur kt p.pinang? apa yg umno buat selama memrintah p.penang sebelum ini? dok melalak ketuanan melayu sana sini lepas tu cakap melayu p.pinang mundur. apa yg umno p.penang buat masa gerakan memerintah kalau x jadi pencacai dan penuhkan poket sendiri? apa punya banggang la pencacai ni. x payah la nk perbodohkan melayu dengan sentiman perkauman ko, x kemana, org mcm ko hidup dalam negara 1 kaum je aku rasa. zaman jahiliah dulu pun duduk berbiland2 bangsa tapi xde sampai mcm ni skali masalah perkaumanya..yg para pencacai nk risau sgt kenapa?takut projek lingkup kalu bn berkubur? ini semua ketuanan melayu punya pasal la lahirnya pendekar2 melayu yg hanya tahu melalak dan memperbodohkan minda org lain sedangkan tahu pemimpin memerintah dengan penuh kebusukan dan kerakusan membolot harta negara..ckp la mcm mana pun para pencacai baik isu agama atau pun kaum aku bersumpah aku akn ramaikan lagi anak muda yg tidak berfikiran mcm para pencacai.

tunggu kebangkitan anak muda.

Anonymous said...

PungKoR + P elacu R = ketuanan PungKoR !!!

Anonymous said...

betol bro kos utk tol memang antara yg memeningkan kepala aku semasa duduk kat selangor dulu..
tapi kini aku dah keluar dari zon yg kos sara hidupnya tinggi...
oh lega...syukur..

Melayu Perak said...

anon 3.09...

apasal ceo kena letak jawatan ? adakah penyelewengan dalam TNB...

kenaikan tariff adalah perkara biasa...apabila arang batu dan gas naik harga ...TNB terpaksa naikkan tariff.

negara pesat membangun dan keperluan tenaga tak dapat dielakkan...

satu cara untuk mengurangkan pergantungan kepada bahanapi fosil adalah renewable energy seperti solar,angin dan biomass..

diharap tnb mula test run generator pakai nuklear...tapi jangan pulak ada yang demo tak hendak keperluan ni....????

Anonymous said...

s p u t . Awak orang mana ?

Melayu Perak said...

sput...

ko ni buta ke apa....

dulu orang melayu nak niaga mana tak ada siapa sekat...

sekarang puak fuckatan ni dah mula roboh gerai-gerai melayu,tak bagi niaga di komtar....sedangkan puak cina bebas nak niaga tepi jalan yang sesak pun tak apa...

dah le tu pulak tanda jalan buat dalam bahasa cina....sungguh pukimak fuckatan ni....dah melampau dah

Anonymous said...

s p u t . Kalau awak bukan orang Pulau Pinang jgn nak sakitkan hati Melayu disini. Kami lebih mengetahui siapa yg terbaik . Kamu penjilat taik Guan Eng , Bodoh punya orang muda pondan!

Anonymous said...

oi siput,

aku tak penah pun dapat mana-mana projek kerajaan.
tak penah dapat biasiswa kerajaan.
keje takde guna mana-mana cable.

kau ckp main tarukk je. Aku dulu atas pagar. Tapi jijik dgn PAS jadi keldai, aku sudah berada di pihak BN.

Ye la.. jadi ahli PAS boleh confirm masuk sorga..lepas jadi keldai DAP.

Jadi ahli PKR, mcm mana byk pun jenayah yg dibuat, ada lawyer keparat singh anak beranak..boleh pusing pusing ..tangguh tangguh kes.

jadi ahli DAP paling best. Boleh suruh anjing dgn keldai buatkan keje.

Anonymous said...

siput!

orang melayu mcm kau ni, serupa mcm watak 'Buang' dalam cerita Sarjan Hassan.

Tali barut. Aku akan cari kau.

Anonymous said...

siput babi si pencacai anjing PR.

anjing PR = keldai DAP

baring atas jalan boy..
pegi panjat pokok gantung bendera boy..

hehe

Melayu Perak said...

sput...

ko ni anak muda macam anak dengan bapa lah...asyik nak bangkang bapa tu...tak puas hati apa yang bapa buat untuk anak...nak kebebasan lah kata kan...

tapi bila jadi dewasa kita kurang bangkang dan bertekak dengan ibu bapa...

lagi dah jadi tua kita mula rindu kat bapa sayang kat bapa dan menyesal atas perbuatan lampau terhadap bapa...

tapi apa kan daya bapa sudah tiada...kalau diikutkan hati hendak kau mintak bapa dihidupkan semula...

Anonymous said...

aku tau la kau bebal tahap cipan. Cakap macam manapun mcm tu la jugak..

Dah bebal tahap cipan darjah ke 8 nak buat mcm mana...ye tak??

siput..siput..lalala

Anonymous said...

mak bapak sedara mara siput ni takde yang rasa kena buli atau kena bunuh dgn komunis dulu.

Sbb tu la dia kurang faham..

Anonymous said...

rock steady la siput from i city shah alam.

huiyo...kerajaan selangor melabur utk masa depan anak anak muda fuckatan..
lepas tu kerajaan selangor (PAS) marah-marah..

lepas tu, diam. Lepas tu, marah lak org lain buat konsert.

heheh..apa punya bangang punya mentaliti kerajaan PR ni..

Anonymous said...

Anon 3.35pm . Aku respect kamu dan akan mulakan berdisiplin dan berhemah. pendapatan bulanan aku dan isteri 7 ribu rgt.nak menabung seringgit pun tak mampu . Puncanya - hidup serba mewah, ansuran 2 buah kereta. ansuran rumah, kad kredit, main Golf, bowling, makan diluar dari pagi hingga malam, karaoke dll. Aku insaf dan amat tersentuh hati cara kamu. Terima kasih kerana membuat aku tersedar dari dunia yg sering menipu...

Anonymous said...

apa rasional naik tarig elektrik? tnb rugi ke? tnb untung berbillion setahun. kurangkan keuntungan tu supaya tarif dpt dikekalkan.

sehingga sekarang apa pelaburan kerajaan buat utk kurangkan beban hidup rakyat? sampai bila boleh pujuk rakyat dgn join facebook & bg netbook free.

Anonymous said...

TNB mesti dikembalikan saperti asalnya - Lembaga Letrik Negara. TNB dikuasai pemegang2 saham yg pentingkan keuntungan Besar. Ini salah satu kesilapan Tun Mahathir!

Anonymous said...

Anon 6.24PM

Betul...

Kawan sokong saranan awak...

He he

Ular Menyusur Akar said...

Bagi pendapat UMA, walaupun tarif untuk industri naik 6%, akan mempengaruhi kenaikan kos pengeluaran hanya 0.4%. Jika benar hanya 0.4% sebagai yang di analisakan sepatutnya tidak membebankan industri. Amalan kaum industri mereka hendaklah mencapai matlamat 15% hingga 30% produktiviti setiap penggal budget (6 bulan)dan pengurangan kos bahan mentah sekurang kurangnya 3% setiap bulan. Jika mereka boleh capai matlamat tersebut, 0.4% peningkatan kos pengeluaran sepatutnya tidak membebankan mereka. Biasanya mereka ada pembaziran lain 5% hingga 10%. Jika kaum industri dapat memotong pembaziran pembaziran tersebut, 0.4% langsung tidak ada apa apa bagi mereka.

Kalau pun mereka serapkan kedalam kos jualan ini bermakna setiap RM100 hanya bertambah 40 sen sahaja.

Kalau penguna domestik boleh mencecah atau melebihi 300KWH pengunaan elektrik mereka, ini bermakna mereka terdiri orang yang berada (aircond on 24 hrs beb). Atau membiarkan elektrik dibiarkan membazir berleluasa.

Sepatutnya tidak ada peningkatan harga jualan.

Anonymous said...

naik sikit jer. tak beban pun nak bayar lektrik. masalahnya lepasni barang-barang mesti naik punya sebab kos pengeluaran bahan meningkat.
peniaga akan guna macam2 alasan untuk naikkan harga.
memang tarif tak bebankan saya, sebab saya ada duit. masalahnya orang2 kampung. walaupun tak guna banyak lektrik, tapi perut tetap kena isi dengan makanan

komandomelayu said...

BEWAK PASIR 4;20 DAN SEMUA AHLI PR!

SETAKAT KOMEN KUTUK AKU MCM TU GELI TELOR AKU DENGAR BUKAN KECUT!

BILA AKU BODEK MINTA PROJEK GOMEN?

AKU TAK SOKONG PR JADI AKU BUKAN ASKAR YANG BAIK?
KAU DATANG LE MANA-MANA KEM TAKYAH KEM AKU PEGI KEM LAIN PUN TAKPE PASTU KAU KEMPEN LA SRUH ASKAR SOKONG PR!
TENGOK MUKA KAU LEPAS TU JADI APE?

UNTUK MAKLUMAN KAU REJIMEN 21 GRUP GERAKHAS TAK SOKONG LANGSUNG PAKATAN RAKYAT SEBAB :

1 PAKATAN BERSUBAHAT DENGAN DAP YG MANA MODUS OPERANDI SAMA MCM PAP SINGAPURA[MUSUH NYATA NO1]NEGARA BERMATLAMAT MEMBUANG KUASA RAJA-RAJA MELAYU!
RAJA-RAJA MELAYU ADALAH KOLONEL YG DIPERTUA BG SETIAP REJIMEN2 YG ADA DALAM ATM.

2 PARTI KEADILAN RAKYAT TELAH MENGHINA KEUNGGULAN GGK DAN ANGGOTA KOMANDO NEGARA DI PARLIMEN DENGAN MENGUTUK SISTEM MODUL LATIHAN KELAYAKAN ASAS KOMANDO YG SELAMA INI DISEGANI OLEH SEMUA TENTERA NEGARA2 LAIN DIDUNIA.
BELUM PERNAH MANA2 RAKYAT ATAU AHLI PARLIMEN NEGARA MENGUTUK
PASUKAN TENTERA KHAS KOMANDO ATAU ASET STRATEGIK TENTERA MEREKA SENDIRI SEPERTI YG BERLAKU DI NEGARA KITA INI.

3 KERAJAAN DAP PULAU PINANG CUBA MENGHALAU DAN MEMINDAHKAN MARKAS 2 DIVISYEN KEM RAMD DI BATU FERINGGHI DENGAN TUJUAN MUDAH MENGHALAU DAN MELEMAHKAN KUASA-KUASA MELAYU DI PPINANG.

4 PR MELALUI DAP DAN PKR MENYOKONG KEPULANGAN CHIN PENG KETUA PARTI KOMUNIS MALAYA YANG MERUPAKAN MUSUH KEPADA SPB YANG DIPERTUAN AGONG DENGAN NIAT MENGHALALKAN DAN MENGHIDUPKAN SEMULA PERJUANGAN KOMUNIS SECARA TIDAK LANGSUNG!

JADI TAK PAYAH LAH NAK CUBA HASUT DAN NAK TAKUTKAN WARGA GGK, WARGA RAMD DAN SELURUH ATM KERANA MEMANG BUANG MASA PR SAHAJA!

OMEGA said...

KALAU NAK JIMAT KOS ELEKTRIK GUNA TENAGA NUKLEAR MCM JEPUN.
ELEKTRIK KAT MALAYSIA AKAN LEBIH MURAH LAGI.

Anonymous said...

omega,

nuklear? betul ia adalah sumber kuasa yg murah jika dibangunkan dgn betul.

tapi, kau mcm tak tau pembangkang kat malaysia ni. Baru batuk umum projek kat Lynas dah demo tunjuk perasaan..

ni, sama la kes proton, jambatan pulau pinang, sepang F1 circuit dll. Apa apahal, kena bangkang habis-habisan dulu supaya glamer di mata penyokongnya yang bodo nye tahap cipan.

ANACONDA said...

FULAMAK GAPPPPPPPPPPPP...

CIUM TANAH IDRIS JALA TGK KAU PUNYA ALASAN & PANDANGAN...

PERSOALAN AKU SATU JE...

HRP2 DS NAJIB LETAKLAH ORG MCM SI GAP INI PIMPIN UDA..., BUKAN MCM YG ADA SKRG NI...

TERBAIKKKK GAP, TAHNIAH DARI AKU, WALAUPUN KAU TAK TAMAT BELAJAR KAT UiTM, NAMUN BENAK KAU JAUH LEBIH HEBAT DARI KHALID GAGAP DGN IDRIS JALA...

AKU PUJI IKHLAS YE GAP...

ANACONDA said...

SETIAP KALI AKU BACA ULASAN SI SPUT NI, TERBAYANG MUKA NUAR DGN ANJING2 BELAANNYA...

MMG KEPALA BANA PUNYA BUDAK...

Anonymous said...

rasanye kenaikan kos letrik ni nak tampung bonus depa yang 3 - 4 bulan tambah-tambah bonus utk CEO, banyak tuh. Rakyat juga yang didahulukan ...

Bewak pasir said...

geli mata aku baca ulasan komandul.
orang kampung boleh la korang kelengtong.kominis yang sebetulnya tu ha parti gerakan.
bapak aku komando la.aku tau la.

dah pi main jauh2 wahai komandul free oiii..hang apa tau masalah orang awam.


tu yang dok cerita jual nasik lemak dapat 1500 sebulan siap boleh menabung.hang duduk kat ceruk mana??.hang ada anak ka atau mandul macam komandul.

yang paling kelakar semalam dalam buletin utama tv3 bila temuramah seorang minah tu,pengacara tanya pasal kenaikan elektri.cis nampak sangat baca scripnya..kantoi betoi.

so,kepada komandul free takpayah la nak cerita pasal ekonomi orang awam hang semua dapat free.buat kerja hang sudah.shohhhh

cerita pasal perpecahan melayu.UMNOlah yang banyak memecah belahkan melayu.mula dari API,semangat 46 and PKR.kuasa raja2 melayu pulak UMNOlah yang merosakkannya.dah lupa ker apa tun mahadir buat pada mereka.

Anonymous said...

minta laluan.just my opinion.i think what bewak say ada betul gak.


-FARHANA

arcadia said...

isu sebenar tentang kenaikan tarif TNB nie bukan kne bayar bil lebih tapi kne bayar menda len contoh makanan lebih atas alasan bil elektrik kedai dh naik. semlm mlm aku jejalan kat sg wang n times square tgk banyak kedai pakai tukar harga brang time closing. start harga baru ari ni. btw jarang skp sg n times square tu mmg tempat mahal. bju selai rm 10 pun ade.

Anonymousbernama said...

eleh....beriya2 ko pertahankan kenaikan ni...kalu dah kaki bodek, org buat cmne pon la, sume betol,betol,betol...bagai lembu dicucuk hidung...kah!kah!kah!

saya pembodek umno tegar said...

sapa kaki bodek sebenarnya kalau bukan para pencacai dan para gerombolan dari united malay national organization?

kah kah kah kah cakap untuk diri sendir anon ats aku ni..

ko igt aku pakai nama ni suka2 ke? kah kah kah..biar kene kt batang hidung pencacai.

Anonymous said...

siapa akan bayar bill letrik restoran mamak, pasti melambung naik, kfc, macd, panggung wayang,
fikirkan lah, tunggu saja, pasti naik sikit masa lagi..

Anonymous said...

BALUN ADA ANJING FUCKATAN HARAM KAT SINI......IKAT2 ....NANTI TERLE PAS...

rakyat kurang cerdik said...

Kerajaan BN kurangkan subsidi.Samalah ertinya bahawa kerajaan akan ada wang lebih.Bekerja di satu syarikat ,bos syarikat projek banyak sana sini,duit syarikat beratus juta. Tapi gaji pekerja hanyalah sebanyak RM 600. Petrol tak naik tapi letrik naik.. tekanan keatas industri.. industri tak jejas apa pun.. produk naik harga.. yang menanggung beban adalah penguna..rakyat malaysia sendiri. Sapa nak jawab bila beras naik harga, minyak dah naik harga, gula pun naik harga.. dan tepung pun naik harga.Kerajaan nak buat penguatkuasaan terhadap peniaga? siapa yg nak bela rakyat. Jangan kita cerita pasal subsidi.. cerita pasal keperitan rakyat.. Kita boleh lanyak parti pembangkang sehingga jahanam tetapi kita kena ingat..kita jangan lanyak rakyat malaysia sampai macam ini.BN bagus..tapi BN ada satu penyakit sasau tak bertempat... tapi walau apa pun kita telan saja lah... aku tak fikir Pak2 menteri ni tau erti susah.. tgk saja lah ..Pak Najib..menyepak bola dengan sekali sepakan saja kaki dah terseliuh.. so Pak JIB dun put publics as a test ... peace bro!

Anonymous said...

DAP BOLIH TOLONG ORANG2 MUDA MELAYU? TERUTAMA YG MALAS, MALAM BERJAGA SIANG TIDOR? KAU ORANG MEMANG TAK KENAL SIAPA KAWAN SIAPA MUSUh! JANGAn MENYESAL ANAK2! SEBURUK2 MELAYU SEJAHAT2 MELAYU = SEBAIK2 MEREKA. HARAP ANAK2 DAN ADIK2 FAHAM!

Anonymous said...

Well..ramai yg bagi komen sebelum dapat bil letrik kan.. skang dah 10/6..dah dapat bil letrik yang baru? apa perasaan anda? Terduduk? Btw, takde maknanya peningkatan tu naik setakat 6-30 hengget.. bila yg baru aku terima semalam.. rm250+ jumlah yg perlu dibayar.. naik sekali ganda dari jumlah kebiasaan.. Sapa yg untung, TNB gak.. sapa yang macam nak pengsan keje semata2 nak bayar bil.. rakyat jugak.