Monday, June 27, 2011

NAMA BARU A SAMAD SAID ?

 Selain menyampaikan ucapan ringkas, A Samad turut membacakan puisi berjudul Unggun Bersih pada majlis berkenaan yang menyindir kerajaan yang kononnya tidak adil dalam mengadakan piliharaya. Ucapan A. Samad juga menyindir media yang berpihak ke arah kerajaan sedangkan media yang berpihak kepada pembangkang langsung tidak disentuh.

molek benor rasanya kalau nama pena a samad said ditukar kepada ambiga samad said.

pangkal 'a' itu sungguh sinonim dengan mereka berdua..kasihan, di penghujung usia pak samad melumurkan diri dengan anasir penjahanam agama dan bangsa.

110 comments:

Anonymous said...

dia "tepuk sebelah tangan" sbnrnya ..... si kapir smua tuh bertepuk tangan bila tengok seorang lagi melayu menyokong depa ..... apa selama ini pilihanraya tidak adil ka ???

Anonymous said...

Pakatan menang besok orang pertama yang mereka sepak sampai mampus adalah a samad said yang tidak ada apa-apa faedah buat mereka, sekarang ni masih diperlukan kerana untuk menarik pengundi sahaja.

anti hipokrit said...

Dia anti bahasa Inggeris bagi mata pelajaran Sains dan Matematik tetapi dia tidak terlibat langsung dalam usaha menterjemah jutaan naskhah buku Sains dan Matematik baik dalam peringkat rendah hinggalah ke peringkat universiti.

Menyalak bahwa dia lah pejuang bahasa Melayu tanpa dia sedari hebatkah gedung ilmu Sains dan Matematik sebagaimana dalam bahasa Jepun, Korea atau Perancis?

Mahu atau tidak, anak-anak Melayu dari luar bandar yang tak berapa reti berbahasa Ingegeris terpaksa merangkak baru berlari dlm Sains dan Matematik di niversiti kerana majoriti bukunya dalam bahasa Inggeris.

Mana pegi pejuang bahasa Melayu seperti A. Samad Said utk menterjemah buku2 ini. Ya, mmg dia aliran sastera yang mungkin payah nak terjemah Sains and Matematik. Pokok pangkal cermin lah diri dulu sebelum mendakwa perjuangan tersebut semata-mata bagi menjaga bahasa Melayu.

Pegidah! Komunisme menjadi dokongan, pejuang bahasa Melayu konon..berjuang pun sekerat sekerat.

Anonymous said...

nasib baik aku tak pernah baca buku samad said amega ni.

Anonymous said...

nasib baik aku tak pernah baca buku samad said amega ni.

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

DULU MASA AWAL TAHUN 80an SEMASA AKU DI KL AKU SELALU JUMPA DIA DI BAS STAND KLANG, AKU HORMAT DIA DAN SALAM NGAN DIA TAPI KALU PERANGAI DIA MACAMNI JUMPA NGAN DIA PUN AKU TAK TENGOK MUKA DAAAAAAAAAA

Servant of God said...

Sedihnya aku...

Aku nak sangat respek dia nih.

Apakah dia terasa sangat disisih sehingga perlu menggadai maruah agama, bangsa dan negara untuk mendapatkan sekelumit tepukan di penghujung deklamasi?

Semoga Allah SWT berikan kamu petunjuk sebelum terlambat.

Amin.

Awan Network said...

rakyat sekarang semaki keliru sapa benar sapa salah..

BLOG PANAS MALAYSIA :

MAHARAJA LAWAK-JAMBU!!
MAYA KARIN SERAH DARA DEKAT..!!
ISU MAKCIK HAJJAH HINA ISLAM!!

Anonymous said...

A. SAMAD SAID? BUKU DIA PUN AKU TAK PERNAH BACA. NAK BACA BUKU DIA BUAT APA. TENGOK PENULIS PUN MACAM ORANG TAK TERURUS TIBA-TIBA NAK URUS ORANG LAIN. BERAPA ORANG DIA BAGI KERJA DENGAN GELARAN SASTERAWAN NEGARA DIA. SEDIH SUNGGUH TENGOK MELAYU YANG TAK SEDAR DIUNTUNG NI.

Anonymous said...

Aku tak paham... Kenapa muka dia comot Dan serabut... Kat mana bersihnya diri tua nak mampos nih... Dah la langsung tak Ada sumbangan kpd kemajuan negara... Kesian tuanya dia menjadi BOBROK begini... Ambabiga samad said a.k.a a.samad said.

GAP KEMBALI said...

awan fantasia

tak payah linklah artikel bodoh kau tu kat sini.. kalau tak tau malu, teruskan lah ya.

Razif AR Al-Marbawi said...

dulu aku hormat dia,
tapi skang ni, aku menyampah pulak,
aku peminat sastera,
dulu aku cuba nk berguru dgn dia,
tapi bila camni, hilang respek aku,

mungkin fius dia terbakar kot
sbb terlalu lama tak urus diri

Melayu Perak said...

tak siapa yang atas pentas tu peduli cakap a.samad said...dia cakap melayu....manakala yang lain-lain tu cakap orang putih...macam lah bontot ambiga tu putih sangat...

GAP KEMBALI said...

aku respek pada kamu semua la para pengkomen !

Anonymous said...

A SAMAD SAID ... hasil karya yang tak seberapa pun. tp bila kekurangan penggiat bahasa dulu dan beliau adalah antara yang terawal muncul maka disanjung. Sekarang byk penulis muda yang lebih baik dari beliau.

Anonymous said...

Rupa paras pun dah sama macam Ho Chi Minh. KOMUNIS!!!!!

r0 said...

sejak susahterawan negara ni buat demo anti PPSMI kemudian kata bukan sebab politik, lepas tu lebih pada terlibat ngan politik. sejak tu aku gelarkan dier ni Susahterawan A Samad said...

nyusahkan orang...

Melayu Perak said...

malaysia jadi pujaan mesir yang nak lancarkan visi 2030 bermodel visi 2020 malaysia...

TDM akan dipinjamkan ke mesir untuk bantu bentuk mesir baru visi 2030..

Anonymous said...

Dia ni patut hidup pada zaman purba, pakai cawat dan pegang tulang raksaksa,... Baru real... Kalau zaman skrg ni fesyen dia popular untuk org gila je... Ambabiga samad said

Melayu Perak said...

banyak tangkapan dibuat sejak rakyat mengeluh kdn tak buat apa terhadap bershit 2.0....

syabas kdn teruskan tangkapan tu elakkan bershit 2.0 menjadi kenyataan...

Melayu Perak said...

banyak tangkapan dibuat sejak rakyat mengeluh kdn tak buat apa terhadap bershit 2.0....

syabas kdn teruskan tangkapan tu elakkan bershit 2.0 menjadi kenyataan...

Anonymous said...

Korang bayangkn camana dia nak makan Dan minum... Heee tak "bersih" langsung....

Anonymous said...

Tuan tanah, mohon jasa baik sdr sekira nya tau alamat samad ini sebab aku nak derma pisau cukur sedozen

rimas lah aku tengok jangut nie

Anonymous said...

kalau pilhan raya yg lps2 betul2 bersih dan adil bukan 5 negeri pr menang krg2 pun 8 negeri bolih pakatan mennang....lagi satu nak tanya bapak GAP kalau perkasa atau ngo pro buat perhimpunan dan berarak seluruh negara agak2 pakatan buat hal atau tidak..ada ke pakatan buat report polis sanasini....sata rasa pakatan lagi suka tengok kamu berhimpun.pokok sebenar pemimpin2 kerajaan tercabar dan termalu bila rakyat bolih berhimpun dgn jumlah yg besar tampa diberi imbuhan.PM kalau nak buat perhimpunan kene bagi upah tambang dan makan.rakyat yg sokong PR dtg dgn sukarela tanpa bayara,inilah yg PM bimbang...

Anonymous said...

Bro GAP
Aku sungguh tak faham dengan sastrawan Melayu yang sorang ni.Apa yang tidak memuaskan hati dan jiwanya sehingga bertindak macam "gunting dalam lipatan"

Dia ingat LKS dan gerombolan yang nak menghapuskan sebuah institiusi orang Melayu akan memberi tempat kepadanya sebagai pejuang sastara Melayu.

Bahkan apabila puak2 ini berkuasa kelak dia jangan mimpi nak berjuang memartabatkan Bahasa Melayu.Dia akan dipandang seperti orang yang baru keluar dari Gua Niah dengan bibit2 puisinya yang tidak difahami sepatah haram olih puak2 seperti LKS,LGE,Karpal,Ambiga dan ribuan lagi manusia2 yang sewaktu dengan mereka.

Beliau patut pergi ke Singapura dan menghamburkan bait2 puisinya dihadapan majlis yang dihadiri olih LKY dan lihat apa reaksi LKY semasa beliau dengan penuh perasaan membaca puisi beliau yang mendayu dayu itu.

A Samad Said perlu insaf siapakah yang sejak puluhan tahun yang lampau menjadi pembeli utama kepada hasil karya beliau dan membacanya.

A Samad Said perlu insaf institiusi Melayu inilah yang memberi dokongan dan sokongan kepada suburnya perkembangan bahasa Melayu,menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan,urusan pentadbiran negara dan diajar sebagai bahasa utama di sekolah2 dan universiti2 awam di Malaysia.

Aku sesungguhnya tidak faham jiwa sastrawan seorang ini.

Beliau sepatutnya dapat meneropong jauh kedalam benak hati pendukung2 anti Melayu ini kerana beliau hidup dizaman penjajah dan beliau akan mati dizaman perjuangan orang Melayu sedang berhempas pulas mempertahankan secebis hak yang diperjuangkan dizaman penjajah.

Beliau sepatutnya dapat mengenalpasti satu gulongan dari kaumnya yang bersifat seperti "si kitol" yang ingin mendapatkan sedikit laba dengan menjadi talibarut musuh Melayu dengan menghancurkan instituisi Melayu ini.

Aku sebagai peminat kepada novel2 beliau berharap beliau akan bermuhasabah diri dan melihat realiti dan menghancurkan fantasi2 yang bermain didalam minda beliau.

Aku buat masa ini telah mencampakkan berpuluh2 novel dan puisi beliau kedalam tong sampah supaya generasi aku berikutnya tidak mengenali beliau sebagai seorang sastrawan Melayu.

Anonymous said...

ANONY June 27, 2011 9:40 PM : BUKA 8 NEGERI TAPI 18 NEGERI????????

PANGLIMA PERANG PAS.. said...

PERKASA SILA TAHAN AJIS DI AIRPORT.
DISAAT2 RAMAINYA ORG MELAYU YG AKAN CEDERA DAN MUNGKIN ADA YG MAUT..NIK AJIS CABUT LARI...? ADAKAH BETUI pENCACAI PAS


Nik Abdul Aziz khabarnya tidak akan menghadiri BERSIH 2.0 pada 9 Julai nanti, sebaliknya akan melakukan ziarah makam Imam Al-Bukhari dan Imam At-Tirmidzi di Uzbekistan bermula esok. Dia akan berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra jam 6.30 pagi sebelum menaiki pesawat ke Uzbekistan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 11.00 pagi.

Nik Abdul Aziz turut mengangkut beberapa orang wakil rakyat seperti ADUN Limbongan, ADUN Meranti, ADUN Kemumin dan ADUN Lanas dalam 'percutian' tersebut. Rombongan makan angin kerajaan negeri Kelantan akan berada selama dua hari di Uzbekistan sebelum berlepas ke Dubai untuk menuju ke Madinah.

Rombongan pemakan angin yang diketuai oleh Nik Abdul Aziz itu hanya akan pulang pada 10 Julai iaitu sehari selepas BERSIH 2.0 diadakan! Menariknya, ketika pentadbiran negeri melakukan lawatan ke luar negara, mereka dalam rangka mendapatkan dan mencari pelaburan untuk negeri masing-masing.

Sebaliknya Nik Abdul Aziz hanya melakukan ziarah kubur dan umrah yang sebenarnya adalah tanggungjawab individu bukannya tanggungjawab yang perlu ditanggung oleh rakyat Kelantan! Nampaknya, mabrur sungguhlah umrah Nik Abdul Aziz....

Melayu Perak said...

a samad said jangan jadi macam shahrom ahmad

Anonymous said...

jangan jangan dia ni klon a samad said tak

Anonymous said...

Dulu aku mendewa2kan kau tp sekarang hati aku berkecai dibuatnya wahai mnusia berwajah TIKUS MONDOK dihujong nyawamu BERTAUBATLAH sebelum terlambat... AMIN.

Anonymous said...

Dulu aku mendewa2kan kau tp sekarang hati aku berkecai dibuatnya wahai mnusia berwajah TIKUS MONDOK dihujong nyawamu BERTAUBATLAH sebelum terlambat... AMIN.

Anonymous said...

manusia ini memang suka buat apa orang lain tak suka. Tapi apa yang mereka nak buat 9 julai tak masuk di akal langsung.

Pendokong BERSIH ini semuanya sakit jiwa. Kesian betul kat depa ni.

Anonymous said...

Inilah jenis manusia yang tak sedar diri. Elok2 Bahasa Inggeris untuk memantapkan anak Melayu, dia sibuk dengan anti programme ini. Apa yang dia buat selama ini pun tak ada yang mendatangkan kebaikan kepada negara

Anonymous said...

Gua sebenarnya kesian dgn si samad ni.

Dia bukan sesiapa pun.

Mungkin dia lupa, pasal banyak sangat baca buku.

Orang nak perhatian, kena gunakan cara yang bijak untuk kelihatan bijak.

Bukan gunakan kebodohan untuk kelihatan bijak sedangkan kebodohan yang keluar dan terselah indah.

hehe..

Hari tu, time isu pariah dalam novel interlok tengah hot, ada si samad ni menyalak?

Kesian.

Anonymous said...

Berikut adalah kenyataan penuh dari Hasmy Agam.


"Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) merujuk kepada perhimpunan aman yang dirancang oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) yang bakal diadakan pada 9 Julai 2011, dan juga perhimpunan-perhimpunan yang dilaporkan dirancang oleh Pemuda UMNO dan Perkasa, dan mengulangi pendiriannya bahawa orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman, sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

"Suruhanjaya mengulangi syor-syor yang telah dikemukakan sebelum ini kepada Kerajaan untuk menghormati kebebasan berhimpun, seperti yang terkandung dalam, antara lain, Laporan Tahunannya kepada Parlimen, serta permintaan bagi pemansuhan sub-seksyen (2), (2A) - (2D), (4), (4A), (5), (5A) - (5C), (7) dan (8) Seksyen 27 dan Seksyen 27A Akta Polis 1967, dan mengesyorkan agar pihak Polis menggunakan cara yang bersesuaian dan tanpa keganasan sekiranya mereka mendapati ianya perlu untuk mengawal atau menyuraikan orang ramai semasa perhimpunan.

"Suruhanjaya menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman tersebut dijalankan, dan kepada pihak-pihak lain yang merancang perhimpunan berkenaan agar melaksanakan hak mereka dalam keadaan terancang dan penuh tanggungjawab. Suruhanjaya akan memantau perhimpunan itu sewajarnya. "

Anonymous said...

9.40 Bersih yg ko maksudkan tu Pilharaya SINGPORE KA..?

KALU YG NI MANIPULATE UNDI AKU CAYA ...

NEGERI KECIK..KELUAR RESULT NUN PAGI=kul berapa GAP?....

KAH 3 Itu lah BAYANGAN negara DAP KORANG'
KAH3 ..xnak wat demo kar sana ka?

Servant of God said...

Melayu Perak,

Itulah, aritu kau tanya UPIP mana pegi muka lubang jamban dia.. dia sensitip tang tuh.. kan dia dah tak mai lawat kita lagi dah...

Hahahaha

Anonymous said...

A Samad Said ni sebenarnya seorang manusia yang "frustrated". Dia simpan jambang dan misai berjela2 namun tiada siapa yg sudi pandang kpdnya. Dia gelar dirinya pujangga tapi tiada siapa pon hargai karyanya malah ditongsampahkan setiap novel rekaanya walau dimanapon. kemana lagi nak pergi? lalu sokong BERSIH.

Malang sungguh nasib bangsaku ini ada pujangga yg boleh diharap membela bangsa tiba2 mengkhianati maruah bnagsanya sendiri.

Kesian aku pada pujangga kesayanganku ini ko sia2kan pengrobanan kau selama ni sampai putih rambut, misai dan janggutmu. Ko kecundang dalam perjuanganmu. Amin..........

Anonymous said...

10.01...ko punya artikel ni lama punya... blog MIM DAH BAHAS PUN..ADA BENDA YG XDIBACA BERSAMA...

KO NI KETINGGALAN BOT LA...

syohh syohhh pi main kat kg sendiri xmaluka?

nak main psiko main la kat kg sendiri...


LU PUNYA PENJAGA SYURGA PUN DAH NAK ANGKAT KAKI...LU MAU MAMPUS...MAMPUS LA..

Anonymous said...

Rasa hilang Hormat pada pak janggut samad said ambiga/Omega nih...sasterawan ape ke jadah ..jiwa seni halus ekkkk...harkk TuiHH !!

Melayu Perak said...

servant of god...

upip merajuk kot...

Servant of God said...

Anon June 27, 2011 10:01 PM,

Terima kasih kerana berkongsi.

Aku malas pulak nak research suhakam ni amik falsafah dia dari mana. Tapi, aku syak semuanya berasal daripada sumber2 sosialis, kalau tidak pun, puak2 ateis (tidak percaya kewujudan Tuhan).

Bukannya aku tak sokong hak2 insan nih. Tetapi, terlampau banyak contoh di mana kononnya hak asasi manusia digunakan untuk merosakkan akidah umat Islam.

Contoh terbaik ialah dalam hal murtad. Para al-kafirun gemar berkata hak memilih agama itu sepatutnya ada pada setiap manusia, maka seorang Islam sepatutnya bebas untuk murtad.

Padahal, di antara sebab Islam tidak membenarkan murtad ialah kerana hendak mempertahankan akidah seseorang itu supaya dia tidak masuk neraka.

Konsep ini sama dengan apa yang kita dapati dalam Kristianiti, iaitu "saving your soul", lebih kurang camtulah. Itu yang dorang sibuk2 kata, Love Jesus and he will save your soul (Cinta Jesus dan dia akan selamatkan roh kamu).

Maka, apabila orang2 Islam yang lemah iman dan akidah diberitahu yang roh mereka akan diselamatkan, tertariklah mereka nih.

Yang sedihnya, kita dalam Islam juga mempunyai konsep ini. Tetapi kita tidak mengatakan "kami tak bagi orang murtad sebab nak menyelamatkan dia dunia akhirat".

Kenapa kita tak kata ye? Mungkin ada baiknya kita tidak menyebut, sebab itu akan membawa kepada konfrontasi. Benda ini dah berlaku kat US. Di tempat2 yang telah orang Islam dan Kristian berdebat, tidak ada persefahaman mahupun berkawan2 antara penganut dua agama itu. Manakala tempat2 yang belum berlaku debat ini, persahabatan antara agama masih banyak.

Minta maaf ambik ruang. Tetiba nak berkongsi sikit, sementara berehat. Aku nak sambung baca buku.

otaistillkick said...

Yang ahli UMNO tak bolih fikir kenapa. Yang bertanding PR adalah parti politik . Kenapa sibuk suruh jabatan kerajaan buat programe kempen. Siapa yang memerintah pun jabatan kerajaan sama juga. Bertambah lagi ... jabatan persekutuan di Negeri PR perintah. Itu tanda BN/UMNO tidak hormat pilihan rakyat.

Anonymous said...

Aku nak sangat respek dia nih.

Apakah dia terasa sangat disisih sehingga perlu menggadai maruah agama, bangsa dan negara untuk mendapatkan sekelumit tepukan di penghujung deklamasi?

Semoga Allah SWT berikan kamu petunjuk sebelum terlambat.

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada menemuduga seorang pemuda melayu berkelulusan ijazah untuk jawatan jurutera bagi satu syarikat multi-nasional. Oleh kerana jawatan yang dipohon adalah sebagai jurutera makanya temuduga telah dijalankan didalam bahasa inggeris, malangnya beliau tidak dapat berkomunikasi dengan baik menggunakan bahasa inggeris maka beliau telah gagal dalam temuduga tersebut. Ada a.samad membatu beliau dalam situasi begini?

Anonymous said...

terus terang aku cakap, anak aku yg sempat dgn Math & Sc dlm english sgt berbeza dgn adik beradik yg lain dari segu penguasaan BI, tapi org melayu ni tak leh tengok anak bangsa nak cerdik sikit, jadi bdoh tak pe plk?

Melayu Perak said...

anon 10.50 pm...

jangankan bercakap english suruh buat essay atau report menggelabah aku nak kata pada grad tempatan samada dalam science atau engineering....tabik kepada yang buat spm tahun 70án atau mce

fasih berbahasa Inggeris dan lancar baca Jawi said...

Hai..teringat zaman student dulu, masa presentation final year ada sorang student lelaki melayu, dgn pakai t-shirt lusuh dan seluar jeans koyak buat pembentangan dalam bahasa Inggeris.

Dengan bahasa Inggeris yg tunggang langgang, tetiba ada "what the hell is this". Aku tak pasti dia lepas ke tidak pembentangan tu..

Yang pasti aku cuma mampu geleng kepala tgk dia. hu...

Anonymous said...

Apalah nak diperjuangkan oleh A Samad Said ni kalau bukan keadilan untuk Anuar Ibrahim. Otaknya sama saja dengan Shahnon Ahmad yang hentam Tun Mahathir dahulu. Kini Ambiga berdemo untuk menyelamatkan Anuar Ibrahim untung untung boleh jadi PM kalau dapat sokongan rakyat. Tiba-tiba saja pulak pilihanraya tak adil kenapa tak masa lepas pilihanraya 3 tahun dulu. kenapa sekarang pulak tak adil. Janganlah nak jadi jaguh menjatuhkan kerajaan bangsa melayu sedangkan siapakah yang menaikkan nama A Samad Said kalau bukan kerajaan ini.

Anonymous said...

atas pala org tua ni penuh dgn daki dan kutu. silap2 jarum pun boleh jumpa dalam rambut dia tuu... hahaha

Anonymous said...

bagi aku, simple saja. org yg melawan kjaan tampa alasan yg kukuh ni, aku mmmg tak respek. kecuali kjaan halang nak solat dan bakar masjid. masa tu baru boleh lawan.

tapi kjaan hari ni bukan saja buat masjid, tapi gajikan tuan imam dan bilal, buat sekolah, buat jalan raya semua utk kemudahan rakyat.

rasa2nya sapa yg melawan ni elok kalau di hukum gantung.

Anonymous said...

Orang sastera ni ada satu penyakit yang namanya neurosis.Kalau tak berkarya dia tak boleh duduk.Orang macam ni tak akan pernah tahu apa itu bersyukur.Dia tetap tidak akan berpuas hati dalam segala segi.Spesis ini sentiasa perlukan perhatian.Amat pentingkan diri sendiri,kalau boleh dia nak semua orang simpan janggut Ho Chi Min macam dia.Sasterawan jenis ini adalah berjiwa diktator,mereka merasa hidup senang dengan mainan bahasa, kononnya memperjuangkan golongan miskin.Kemiskinan adalah modal mereka sehinggakan ianya mampu membawa spesis ini ke seluruh pelusuk dunia.Namakan satu karya mereka yang mampu merubah sikap bangsa Melayu menjadi bangsa yang berdaya saing dan hebat.Namakan satu syair atau gurindam yang mampu menewaskan DEB.Setiap permintaan dia wajib ditunaikan,kalau tidak negara akan ditumbangkan.Dalam kontek mereka ini,kerajaan yang banyak memberi sumbangan kepada mereka kerana mengenangkan sumbangan mereka yang tak seberapa kepada negara itu.Sekali hal koleksi buku dia tak dilayan,kerajaan akan digulingkan.Oleh itu Tan Sri Dr. P.Ramlee memang layak diberi gelaran Tun.Mereka melantik diri menjadi seniman.Lenin mungkin antara pujaan hati mereka.Aku lebih menyukai 'Penyu Menangis'.

Anonymous said...

Rakyat bodoh sahaja yang akan keliru.

Anonymous said...

NI LAH SASTERAWAN SEWEL...DULU KATA PEJUANG BANGSA....TAPI KINI PENGHANCUR NEGARA
....ORANG TUA NYANYUK DAN BUSUK JANGGUT INI ...OLEH KERANA TERLALU BANYAK BACA SASTERA BARAT ...MAKA OTAK PUN DAH CELARU...SANGGUP PI KAT PARIS ...ZIARAH KUBUR ...ALBERT CAMUS...TAPI PI UMRAH ...ADA KE...KALU ADA BAGUS LE....KALAU JANGGUT DAH PUTIH DAN BUSUK...BAGUI DUK KAT RUMAH....TAUBAT SEBEB DEKAT DAH NAK MAMPUS....INI NAK JAHANAMKAN NEGARA...TULIS DALAM KARYA KESUSAHAN RAKYAT...TAPI SKONG RUSUHAN YANG MENYUSAH RAKYAT....SAH DAH SEWEL...BILA NOVEL BIOGRAFI DIRI ANDA PAK JANGGUT PUTIH BEROTAK SEWEL AKAN DITERBITKAN....

Anonymous said...

Laaa ini ker rupa2nya A Samad Said?

Pernah sekali terserempak muka ni kat tepi jalan, ingatkan Sami dari India?

Anonymous said...

anon 9:40 PM,

maaf cakap ya, majoriti selalu menag..cuma minoriti mcm awak sj yg tak sedar diri! asyik nak menang tp buat benda haram!!

Anonymous said...

BILA NOVEL...INTERLOK DIHINA INDIA...PAK JANGGUT KECUT TELOR....BILA AMBIGA MINTA RUSUHAN PAK JANGGUT BUSUK HATI DAN JANGGUT INI TUNJUK TELORNYA...
INILAH SASTERAWAN GILA,NYANYUK,SEWEL,BANGANG ,BAHALOL,TAK SEDAR DIRI,PENGHIANAT NEGARA....BAIK TAUBAT SEBELUM MAMPUS...

Anonymous said...

Outsiders Sayz...

Baik punyer Sasterawan Negara.

Pejuang bahasa Petualang Bangsa..

Tahniah!! Lifetime effort goes down the drain.

Anonymous said...

Hippies ni kaki betino gak. ambiga dah bagi "something" kat dia gamaknya

Anonymous said...

anon 10:01, kalau kau tak suka duduk elok2 kat m'sia nih, kau boleh pegi duduk thailand, singapore, indonesia, sri lanka, india, ataupun rumah bapak angkat anwar di amerika nuh...satu lagi, papua new guinea, jd menteri kat sana. dahlah bodoh, menyusahkan orang pulak. bajang, sial, anak haram, nak mampus...

Anonymous said...

Si Ungka sekor ni dulu ada nampak jinak sikit, puji kerajaan bukan main, maklum nak rebut Hadiah Sasterawan Negara.......!

Sekarang dah jadi liar, sesuai dengan ucapannya semasa terima anugerah agar orang Melayu perlu bersikap kurang ajar sedikit, rupa2nya dia betul2 Kurang Ajar.......!!!

Ingat lawa sangat, macam Ongka sesat saja, orang gila pun akan ketawa melihat keserabutan wajah awak..!!!

Tgganu said...

Samad Said ni misai & janggut dia dah bersambong sampai tak nampok mulut. Anak aku selalu tanya macam mana dia makang. Mesti misai dia kunyah dengan nasi yang dia suap. Minung air pula guanne gamok ?. Sedap ke rasa misai sisamad ning ?. Sebab tu lah dia suka buat masuk dalam mulut dia. Kalu misai pun boleh bersatu dengang janggut takkan lah dia tak leh bersatu dengang ambiga. Sapa-sapa tolong jawab pertanyaang di atas.

Melayu Perak said...

dia ni hidup aku tak tau la macamana...

orang lain nak rumah besar kereta 2 tiga biji...

dia ni jangankan kereta motorsikal cabuk pun takda...

takkan tak dapat duit royalti buku...bukan sedikit diterbitkan jadi buku teks sekolah menengah

selalunya dia naik bas atau lrt...tak tau ke mana...ada je kat kl tuh..kadang-kadang kg.baru kadang-kadang kg.kerinci

Anonymous said...

Org lain pun Sasterawan Negara juga, jga imej la sikit, biar nmpak kemas, mcm yg Nabi Muhammad ajar, bukan serabai macam mat fit lrg hj taib 3. Kurang ajar pulak tuh....

Anonymous said...

WAJAH DIA YANG SERABUT TU..PASAI AMBIL WUDUK PUN JARANG...MANDI WAJIB ENTAH..LULUS KE DAK...WAJAH SERABUT OTAK PUN SERABUT...INILAH SSASTERAWAN SERABUT...YANG TAK PERNAH CUCI JANGGUT...JANGGUT TAK PERNAH KERAT...BULU KOTE HARAP BAPA GOBLOK NAK MAMPUS NI DAH KERAT...KALU DAH PUN BIAR AMBIGA KERAT...

Anonymous said...

aku dok napok ada melayu normal yg jd pengikut dia ni, yg dok normal je spt ambiga, mat sabu, nuar juburit dan natang bodo melayu PAS dan natang bengong Melayu PKR jd pengikut. PAS & PKR, bodo & bengong dulu, kini dan selamanya.

Anonymous said...

Blogger Melayu Perak said...

dia ni hidup aku tak tau la macamana...

orang lain nak rumah besar kereta 2 tiga biji...

dia ni jangankan kereta motorsikal cabuk pun takda...

takkan tak dapat duit royalti buku...bukan sedikit diterbitkan jadi buku teks sekolah menengah

selalunya dia naik bas atau lrt...tak tau ke mana...ada je kat kl tuh..kadang-kadang kg.baru kadang-kadang kg.kerinci

June 27, 2011 11:46 PM

AKU SETUJU SANGAT...SI GOBLOK BUSUK NI...BUKAN TAK NAK SEMUA TU PASAL ALIM DAN ZUHUD...TAPI PASAL NAK RIAK NAK TUNJUK IDENTITI....PENULIS...YANG DAH SEWEL OTAKNYA...AKIBAT DIRACUNI...ILMU SASTERA BARAT...BUKAN SASTERA ISLAM YE...BILA MAMPUS KELAK DI TULIS ORANG...DIA INI PENULIS ...ITULAH..INILAH...TAPI BAGI AKU..INILAH PENULIS YANG TAK ISLAMIK....TAPI SEWEL...SEPERTI SEWELNYA PARA PENULIS ALIRAN ABSURD...YANG TIDAK PERCAYA TUHAN DAN HILANG PEDOMAN...PAK JANGGUT BUSUK INI...DAH HAMPIR DAPAT FALSAFAH...DIRI...TAJAAN SYAITAN....PENGHIANAT BANGSA DAN NEGARA...HURAHARKKKKKKKKKKKKKK PTUIIIIIIIIIII

Anonymous said...

kesian pak samad .... dah tua nak mampus tak sedor diri... sanggup jadi sasterawan perosak negara. apa sudah jadi ni..

Servant of God said...

Wahai otaistillkick,

Itu tanda BN/UMNO tidak hormat pilihan rakyat?

Jadi, bagaimana pula dengan Bersih?

Lebih 1000 laporan polis dibuat membantah perhimpunan Bersih, tapi masih nak diteruskan juga.

Itukah tanda yang Pakatan Rakyat sangat menghormati pilihan rakyat jelata?

Takpe, aku tolong jawab. Pakatan Rakyat memang langsung tak hormat pada sesiapa. Perjuangan Pakatan Rakyat ni memang confirm berlandaskan penipuan dan hipokrisi.

Kenapa masih sokong Pakatan Rakyat tu?

Tolak Pakatan Rakyat!!

Servant of God said...

Anon June 27, 2011 11:14 PM,

You hit the nail right on the head.

Cantek!

Anonymous said...

Aku rasa tak payah la kita kutuk2 sasterawan negara ni. Dia tu atas pagar yg dah termakan pujuk rayu nuar BERAHIm. sedangkan genius Tun pun dulu tertipu apatah lagi orang tua ni.

Dia sbnrnya berjuang sorang2 & akan ikut pihak yg mungkin sealiran dgn perjuangan semasanya. Kalau yg kerajaan ok, dia ikut. kalau pembohong rakyat ok dia ikut saje.

Kita sama2 brdoa dia kembalike jalan yang benar andaikata dia tersesat. Amin

Anonymous said...

HUURUKKKKKKKKP TUIIIIIIIIII http://www.facebook.com/group.php?gid=13498605142

Servant of God said...

Anon June 27, 2011 10:46 PM,

Cam pernah nampak komen tuh?

Anonymous said...

Samad janggut tu marah kat kerajaan sebab tak nak subsidi pisau cukur dia la tu. Aku pernah terbaca sebelum ni antara sebab dia marah dgn kerajaan sebab isu royalti dan juga sebab DBP rejek buku dia (lebih kurang gitu la). Sebab tu la gamaknya dia jadi mereng macam ni. Aku pon tak nampak apa sumbangan dia kpd orang melayu mcm aku ni. Aku pon tak suka sastera, kalau setakat baca puisi, sajak dia tu, aku akan masuk duit ke? Tapi kerajaan berusaha nak memajukan rakyat terutamanya org melayu, dia sibuk2 nak berdemo. Org mcm ni, mati lagi elok, hidup hanya menyakitkan mata dan hati org saja..

Anonymous said...

keutamaan dia tuh..asik bersair, bersajak...
nak suruh orang hari2 berkhayal aja..
wei..cakap ngan dia..x matila orang kalo x bersair..

dulu pejuang bahasa melayu konon2 masa ppsmi...padahal ada ajenda politik pembangkang..

Anonymous said...

Macai2 sahaya Ketua2 Lanun UMNO ni tidak faham apa dia `BERSIH'.

Mereka tak faham TUNTUTAN rakyat untuk kembalikan HAK RAKYAT 1Malaysia, khasnya salah laku SPR dan PDRM.

BERSIH menuntut:

1 Bersihkan SENARAI PENGUNDI dari pengundi2 yang dicurigai / bertindih nama.
2 Mereformasikan UNDI POS dengan lebih bebas & telus.
3 Gunakan DAKWAT KEKAL elak penipuan pengundian berulang2 seperti sebelum ini.
4 Akses MEDIA ADIL DAN BEBAS.
5 Kebenaran MASA KEMPEN minima 21 hari.
6 Kukuhkan INSTITUSI AWAM bertindak secara professional & neutral,
7 Hentikan segala bentuk RASUAH dalam pilihanraya dan kerajaan.
8 Hentikan POLITIK KOTOR yang diluar batas perundangan, demokrasi dan moral.

Kita, rakyat, inginkan pemilihan kepimpinanan Negara dilaksanakan secara sempurna berdasarkan prinsip demokrasi dan Perlembagaan. Hormati hak rakyat. Rakyat perlu bebas dari kongkongan UMNO/ Tyrant Govt seperti di Mesir, Tunisia, Yaman, Libya, Algeria, Syria, dll.

Apakah UMNO sedang bermusuh dengan Rakyat?
Atau pihak2 macai2 upahan dan agen2 Lanun UMNO sedang bertindak melampau, ganas & keji secara mafia/ gangsterisme / ala-gestapo / dictator terhadap rakyat???

akubekaspkr said...

Cerita mai sat, Samad Said ni macam mana, oghangka? binatangka? hantuka?
Sebab..Nak kata oghang cuba pakat2 tengok, muka macam hantu, nak kata binatang, kemanapun dia berjalan berkaki dua macam manusia, nak kata hantu, mungkin kut sbb selalu berpakaian putih, termasuk rambut dan janggut macam oghang gila.

Dia ingat dia hebat, dia popular, dia dihormati oleh semua manusia. Kalau setakad pandai berpuisi, dia ingat dia boleh berjaya dalam politik, boleh belah la.

Aku agak bila dia terkejut dengan komen kebencian terhadapnya, sikit hari lagi aku agak mampus la hantu putih ni.

Masa muda2 tak gatai nak involve politik, dah nak mampus baru nak galak...Anwar oh Anwar, boleh pakai lagi ka pungkok hantu tua ni..

Anonymous said...

Anon 1:57
Engko ni memang Babi hutan... Kalau ko melayu ko PENGKHIANAT ... Kalau ko Islam ko dah sesat... Kalau ko bukan melayu ko memang bangsat... Ko tak faham ke BerSHIT ada agenda untuk menghuru harakan negara.. Diguna oleh agen agen anti Islam untuk meruntuhkan kemakmuran negara Islam... Anon 1:57 bodoh dan bangang.. Khaaaark ptuiiihhh kat muka ko...

Anonymous said...

gelaran A ialah Ayam samad said... perosak orang melayu.. tidak mahu orang melayu hendak maju..

orang2 macam ni takkan paham, penggunaan bahasa inggeris disekolah dlm matematik dan sains dapat membantu mereka bila di universiti..

Anonymous said...

Ada satu binatang yang muka macam ambabiga samad said... Singa laut... Tak caye, tengokla.. Geliiiiii auwwwww.. Cuba bayangkn juga kalau samad ni blowjob nuar berahi.. Eik sukanya nuar...

Anonymous said...

HARAP PIHAK POLIS(NARKOTIK) DAPAT MENANGKAP A SAMAD SAID UTK DIBUAT URINE TEST... DIA NI BERKEMUNGKINAN BESAR MENAGIH DADAH!!!

Anonymous said...

samad said ni klu tgk cam org gilet tepi jln tu selekeh tak terurush:jadi sasterawan kena selekeh ke.mungkin dgn imej selekeh dia anggap dirinya genius.,Hoi!! Samad gilak sepatut nya ko yg dah tua ni buat lah keja berfaedah ckit.wat road show sastera ke skolah2 secara percuma ke.wat klas bimbingan sastera seawal skol tadika ke.wat bengkel sastera percuma kt dewan ke beri nasihat dan bimbingan pada dak2 ipt yg minat sastera ke dan mcm2 lgi lah leh wt.dgn itu sastera yg ko pejuangkn itu akan berkembang.dgn itu jga jasa ko akan dikenang sebagai sasterwan ulung bila ko mampos nti,,ini tidak dia p join nak porak perandakan keamanan negara aman mlaysia ini,

Hoii!!! Samad gilak!! Tahu ke ko bahawa keamanan itu satu seni dan nikmat yg tidak ternilai harganya yg dikurniakan Allah keatas bumi malaysia.dan ko turut sama plak menghancurkan keamanan ini..

hoii!!! Samad gilak!! hakKKKkk pPPptuuiiIHhHHhhh!!!!,,

Anonymous said...

akak suka ngentot.. tapi kalau muka mcm ni , ilang selera. nak kissing pun takut termuntah, nampak mcm busuk dan kotur!

Anonymous said...

Mohon bertanya pada pengkomen2 yg sudi!.. bolih tau tak apa makna PARIA?

Anonymous said...

Cuba korang tenung muka si pak samad ni...korang rasa macam muka apa ye? sudah2lah pak samad ooi...lu asyik berkhayal dgn puisi lu yg tak habis2 khayal lagi mengkhayalkan...malu org tgk dgn keadaan lu yg macam gini dikudokan oleh pihak2 yg tidak senang dgn kemajuan orang melayu...

Anonymous said...

Kalau jumpa kat mana-mana korang ludah je muka dia ni...tak sedar diri..mcm pandai berkarya sangat...novel pun berapa je yg top..POORRAHHH!!!!!

Anonymous said...

otaistillkick said... Yang ahli UMNO tak bolih fikir kenapa. Yang bertanding PR adalah parti politik . Kenapa sibuk suruh jabatan kerajaan buat programe kempen. Siapa yang memerintah pun jabatan kerajaan sama juga. Bertambah lagi ... jabatan persekutuan di Neg perintah. Itu tanda BN/UMNO tidak hormat p rakyat.

.....
ASSLAMULAIKUM...

HAMPIR 2/3 Kerajaan persekutuuan dipilih rakyat..nak jugak anwar kssyangan awak tu nak rampas k.pskutuan 16sep..(masa tu bersorakan? bila buat di perak..menangis..)

lg satu ahli2 pkr xvote pun 'presiden' dia..... lg lah xhormat demokrasi 'rakyat' sendiri.

dan terakhir sekali. negara yg ko maksudkan xsuruh jabatan buat program yg baik2 tu kerajaaan SINGAPURA KE?..fuh.... itulah 'negara' bayangan kerajaaan DAP awak tu..

Anonymous said...

1.57 negara BERSIH YG DIMAKSUD TU MANA?

SINGPURA KE..?ISH. ISH...KALU YG NI AKU AGAK PERCAYA DEPA MANIPULATE UNDI'... UMUM PEMENANG TERLALU LEWAT..BUKAN BANJIR PUN BUKAN BESAR PUN NEGERI

TP JIKA BG KAU RASA CUKUP BERSIH PI LA JADI WARGANEGARA SINGPORK TU...

JIKA TAK ITU LAH BAYANG KERAJAAN DAP AWAK TU...

Anonymous said...

Pas dan penyokongnya memang BODOH, PKR dan penyokongnya memang bangang.
Nik Aziz tak guna jentera kerajaan negeri utk kempen p/raya? Hj Hadi tak guna jentera kerajaan negeri utk kempen p/raya 2003 di Trg? PAS memang bodoh, PKR memang bengong. Bodoh + bengong = Bongong.

Anonymous said...

Pas dan penyokongnya memang BODOH, PKR dan penyokongnya memang bangang.
Nik Aziz tak guna jentera kerajaan negeri utk kempen p/raya? Hj Hadi tak guna jentera kerajaan negeri utk kempen p/raya 2003 di Trg? PAS memang bodoh, PKR memang bengong. Bodoh + bengong = Bongong.

Anonymous said...

masalah dalam industri sastera tanah air ialah orang yang sama aje mendonimasi semua perkara, lepas tu dok terpekik terlolong marahkan kerajaan tak nak dengar cakap mereka, sebab tu laa industri sastera tak berkembang..lagi2 kau asyik tengok muka a samad said/faisal tehrani/azizi abdullah aje kalau bab2 sastera

Abu Garcia said...

Ishh ishh kesian kat org tua tu. Udah le cukup-cukup le maki org tua nyanyuk ni. Biasanya org mcm dia ni kategori jiwa kacau pasal terlalu byk berkhayal utk buat sajak. Last-last bila kena mental block, dia mudah dipengaruhi pemikirannya. Org mcm pak samad ni dahagakan perhatian sebab tu eloklah suku sakat dia hantar pi rumah org-org tua supaya dia boleh 'kembangkan' bakat dia kat situ. Lebih afdhal drp kena simbah air gatal, ditembak gas pemedih mata dan peluru getah.

Anonymous said...

samad kene masuk pembangkang baru nama dia disebut2 selalu... kalu tak, org lupa nama dia.. tengok penulis2 lain, mana ada org sebut2 or keluar dlm media sebab dia org sokong BN/Umno....

Anonymous said...

Apa kata korang Ajak la A.Samad Said tue pekene Mee kari...Abis janggut putih dia tukar kaler sebab kene kuah mee kari...hahaha.....

Anonymous said...

dah nyanyuk... KENAPA TAK PERJUANGKAN SEKOLAH KEBANGSAAN DAN HAPUSKAN SEKOLAH JENIS CINA DAN TAMIL??

NAK MERTABATKAN BAHASA MELAYU KONON.. PIIIRRAAAHHH

KENAPA TAK LAWAN MASA PARIA SEMUA KECOH PASAL NOVEL INTERLOK...

PIRAAAHHH SAMAD SAID NI MEMANG DAH MENJILAT PUNGKOQ AMBIGA

Anonymous said...

Samad bodo. Org cina tak cakap bahasa malaysia la bodo. Diaorg ckp omputeh. Elok kalau ko bacakan shakespire kat anak2 cina tu. Lks hargai sastera ka?? Hahaha

Ko mimpi la samad,....

Anonymous said...

Sekarang si Samad Said ni sudah uzur, semakin dirasuk penyakit dimentia, tengok saja rupa dia, tak sanggup memotong rambut dan bulu di mukanya, seperti beruk kena belacan. Semua karyanya tidak boleh dipakai lagi kerana idea beliau adalah beranasir pemberontak kerajaan. Buangkan saja situa ni ke hutan dalam Sri Lanka.

Servant of God said...

Anon June 28, 2011 1:57 AM,

Pakatan Rakyat dapat sapu 5 negeri dulu sebab daftar pilihanraya tak bersih ye?

PR menang sebab undi pos tak betul ye?

PR menang sebab pengundian berulang-ulang ye?

PR menang sebab media tidak adil dan bebas ye?

PR menang sebab tak cukup masa kempen ye?

PR menang sebab institusi awam tak professional dan neutral ye?

PR menang sebab rasuah ye???

PR menang sebab politik kotor ye??

Daripada hujah2 kau dan ketua2 kau yang baghal tuh, Pakatan Rakyat menang kerana penipuan, rasuah dan politik kotor laa kan?

Walaupun kau baru saja menambah bukti yang Pakatan Rakyat nih berpaksikan penipuan serta hipokrisi lantas wajib ditolak, aku sedia mendengar counter argument dpd kau.

Aku tunggu.

Anonymous said...

a samad said ni nak mengurus diri sendiri pun tak mampu - geludok

tokGURU said...

KESIAN a somad said......dah tua baka gini...ramai yg pakat kutuk.!
Sepatutnya kita semua layan warga emas ni elok2.....kasi makan...kasi minum...kalu tak pun bagi duit biar dia main jauh2.....
Ayam tua Samad ni dah pencen dah...dan tak pernah mengundi pun....dia takleh nak beza yg mana kertas undi yg mana loteri...sebab sepanjang hayatnya dia tak pernah mendaftar pun dgn SPR...so...biarkanlah dia ....mungkin dia kesempitan duit sebeb itulah dia naik pentas baca sajak...dapatla dia singgit dua...wat beli ABC...kesian betul aku tengok org tua ni....Korang semua jangan la kutuk org tua ni lg....biarlah dia pegi dgn aman...al fatihah....

Anonymous said...

Cuba fikir kalau kerajaan BN tak memperjuangkan bahasa melayu kat mana Samas said ni mungkin terkantong-kantong sorang-sorang.Tiada siapa pun hendak meniktiraf kerja dia.Sepatut nya dia ajar kawan-kawan dia sekarang berjuang bahasa melayu baru kena.Ada ilmu buta,ada akal hampas tak nampak jasa kerajaan.

Anonymous said...

Pelbagai bukti telah menunjukkan bahawa pilihanraya di Malaysia ini adil dan bersih. Pengundi yang menentukan kemenangan calon yang bertanding. Bukti yang terbaru ialah kemenangan besar DAP dalam pilihanraya Sarawak yang mana majoriti pengundi Cina mengundi DAP sehingga Presiden SUPP sendiri, DS George Chan kalah di DUN yang dia wakili selama 4 penggal. Jikalau BN boleh memanipulasi pilihanraya, sudah pasti BN akan memenangkan beliau bagi menunjukkan sokongan orang Cina di Sarawak pada BN. Tetapi akhirnya pengundi yang menentukan keputusan nya.
Semua orang boleh menyuarakan pandangan secara aman seperti yang diperjuangkan oleh SUHAKAM tetapi ianya harus dibuat dengan tanpa mengurangkan hak asasi orang lain. SUHAKAM juga harus memperjuangkan hak asasi orang lain yang mahukan keamanan seperti yang telah ditunjukan dengan lebih 1000 laporan polis membantah demontrasi tersebut. Yang menjadi persoalan, kenapa harus dibawa ke jalanan. Berkumpulah ramai-ramai di stadium bagi meluahkan apa saja yang terbuku di dalam diri masing-masing. Dengan cara ini, hak orang yang ingin bersuara terbela dan juga hak orang yang mahukan keamanan juga terbela. Kedegilan BERSIH2 mahu meneruskan demontrasi tersebut menunjukan mereka ada agenda lain.
Bagaimana mereka ini mahu tuntutan mereka dipenuhi jikalau mereka sendiri tidak boleh mematuhi undang-undang. Bagaimana mereka mahu jabatan kerajaan bersikap adil tetapi badan mereka sendiri iaitu Majlis Peguam tidak bersikap adil. Pada dasarnya, bersihkan lah diri dahulu sebelum mahu membersihkan orang lain.

Anonymous said...

Tah camna dapat anugerah sastrawan negara. Kalau takat buat cerpin Dan novel, papagomo lagi pandai.

Anonymous said...

Tah camna dapat anugerah sastrawan negara. Kalau takat buat cerpin Dan novel, papagomo lagi pandai.

Anonymous said...

pak samad tuan korang kutuk. dia tu dhlah tua, pekak mata hati tapi wardina korang biaq senyum aje. wardina ni sama bahaya korang tau. dia pengaruh beliawanis yang memang sudah diketahui kekurangan otak skrg ni.
tiang negara kita kian rapuh. si kitol tua ni esok lusa tamat riwayat, tapi si wardina tu insyaAllah lambat lagi..

ANACONDA said...

AKU KALAU SI TUA KUTUK NI MAMPUS SKRG NI AKU SINGGAH KE KUBURNYA AKU KENCINGKAN JE...

SIAL PUNYA A SAMAD SAID...

Anonymous said...

SAMAD SENGETT NI SEBENAR NYA DAH NYANYOK MAKIN TUA MAKIN PERASAN KOT,MAKAN ASAP JALANAN BANYAK SANGAT TU PASAL LE..

Anonymous said...

Dalam islam pun tidak membenarkan misai kita terjulur sehingga menutup mulut,kita kena trem separas bibir sebelah atas dengan kemas.

Setakat cipta sajak, deklamasi sajak negara tak boleh membangun dan maju. Sains dan Teknologi amat penting, kalau hari ini kita guna taipwrite lagi sudah pasati orang ketawa.

Tanpa sastera kita boleh hidup, tapi tanpa teknoloji sudah pasti kita ketinggalan dek zaman yang semakin maju.


Apa lah ada pada sastera. walaupun ada sumbangannya tetapi terlalu sedikit, Semenjak aku meninggalkan alam persekolahan sehingga hari ini, satu buku sastera pun aku tak baca. Cerita dalam sastera ini hanyalah khayalan penulis semata-mata, kadang kala tidak pernah terjadi pun. Tetapi kalau di bidang sains dan teknologi kita abaikan maka ketinggalanlah kita.

WARGA SEBELUM MERDEKA

Anonymous said...

manusia ini harus membersihkan wajah dirinya terlebih dahulu.. bila dah bersih dan kemas paras rupa barulah boleh nak bersihkan negara!

Anonymous said...

dalam gaps hebat la korg nk komen..

g malaysiakini tengok..mau tengelam comment2 bodoh korg ni dengan hujah2 RAKYAT..

-anak muda-