Friday, July 15, 2011

TIBA-TIBA TERINGAT DR SITI HASMAH.

umur aku melingkar hidupnya pada pemerintahan dr mahathir.mudah cerita aku ini generasi dr mahathir.

lebih senang memanggil negarawan ini dengan panggilan dr mahathir. isterinya pula doktor siti hasmah.

aku hidup dalam generasi dr mahathir. teringat kemanisan bonda siti hasmah sepanjang dr mahathir memerintah malaysia. 22 tahun bukanlah masa yang pendek.

dr mahathir melalui pelbagai cabaran sepanjang hidupnya berpolitik. selama dr mahathir menempuh ranjau politik, maka selama itu bonda siti hasmah yang menjadi tulang belakang 'kekuatan luar biasa' negarawan ulung.

peristiwa 13 may, pemecatan dr mahathir daripada umno, dipanggil semula masuk oleh arwah dato haron ke dalam umno, menjadi perdana menteri, ikonik BCA (bersih cekap amanah), jambatan pulau pinang, proton saga, dasar pandang ke timur, buy british last, melanyak zionis dalam sidang PBB, mengiktiraf palestin dan kepimpinan yaser arafat, menolong bosnia dari jalan belakang (bersama brunei,saudi arabia), wawasan 2020, KLIA,KLCC,putrajaya,menambat matawang malaysia sewaktu krisis 1997,dasar perindustrian negara....

ahh list ni berterusan dan terus berterusan.

renung sejenak, di belakang segala peristiwa hebat ini berdirinya bonda dr siti hasmah.

berjayanya malaysia kerana dr siti hasmah yang menjadi peneman setia negarawan negara. tanyalah pada bapa kita yang dah tua, siapa yang disayanginya ? sudah tentutlah isteri yang tercinta.

aku dapat bayangkan betapa sayangnya dr mahathir kepada bonda siti hasmah.bonda dr siti hasmah tiada langsung kontroversi dalam hidupnya walaupun bersuamikan lelaki jagoan terhebat dalam dunia politikal antarabangsa. disinilah letaknya kehebatan wanita bernama dr siti hasmah.

dr siti hasmah telah menjadi ikon wanita paling istimewa untuk sejarah negara bangsa. 

dr mahathir bangkit.
dr mahathir berjaya kerana dibelakangnya dr siti hasmah.
malam jumaat ini, syahdu mengimbau kembali kenangan lama. teringat lagi peristiwa semarak sewaktu awal pemerintahan dr mahathir.

di kala dr mahatir mendepani saat getir, siapa yang tahu..kita tidak pernah terfikir bahawa penyokongnya sehidup semati adalah dr siti hasmah.

jika aku yang hidup dalam generasi dr mahathir ini pun masih lagi merindui kelibat dr siti, apatahlagi si suaminya yang tercinta.

dr siti hasmah wanita yang cukup sederhana.
penampilannya istimewa.

senyumannya indah pesona. bisa mengimbaskan kita pada ibu di sana.
dr siti hasmah adalah contoh isteri pemimpin yang mulia akhlaknya. 
entahlah, tiba-tiba begenang air mata mengenang nostalgia lama.

dr siti hasmah hanya nampak popular bila slide show 'kemenangan piala thomas' diulang berkali-kali dalam kaca telivisyen.

atau paling kerap pun, dia menyampaikan sumbangan persatuan bakti dikala hari raya menjelma.

hari yang lain, dia lebih menyendiri dan sukar dililau dalam kerlipan lampu kamera.bonda dr siti wanita istimewa, wanita hebat namun cukup sederhana.

moga dr siti hasmah membaca artikel ini.

saya dengan nama pena gerakan anti pkr ingin melahirkan,menzahirkan rasa penghargaan yang teramat sangat pada bonda dr siti hasmah di atas pengorbanan bonda sepanjang dr mahathir memerintah malaysia.

rasa dan luahan ini saya lakukan dengan hati yang luluh dan jujur.
bonda dr siti hasmah saya amat menghormati kamu.

terima kasih kerana bonda yang menjadi peneman sejati seorang negawaran ulung tanahair yang bernama dr mahathir bin mohamad.

moga ALLAH SWT merahmati bonda dan ayahanda di dunia dan akhirat.


105 comments:

Anonymous said...

.......dan begitulah dr siti hasmah ali
manakala datin rosmah pula ada masalah sikit wpun mungkin fitnah sebahagian besar utknya direka2 ,belajarlah dari kesderhanan Dr siti hasmah.cari2 jalan supaya diri tidak dimanupulasi oleh pihak lawan.
andai penonjolan diri mengakibatkan rosak reputasi kerajaan usahlah menonjol diri

Anonymous said...

anon pandai kamu membaca yang tersirat.

Anonymous said...

sokong komen anonymous july 15,2011 3:05 AM. Dr siti hasmah ali mmg terbaik pekertinya. Rosmah Mansor perlu byk bljr jika mahu dikenang sbg isteri PM yg dihormati oleh smua rakyat Malaysia spt Dr Siti Hasmah Ali. Bonda kami rakyat Malaysia! :)

Anonymous said...

Wanita terhebat disamping suami yang maha hebat.. Dizaman sebelum merdeka mereka berdua berjaya dalam bidang perubatan... TAK HEBAT LAGI KER?.. Anak2 zaman sekarang yg serba serbi mewah terutama lelaki.. Belajarlah rajin2.. TANPa ILMu TAK KEMAna ANAK2 KU...

Anonymous said...

BRO GAP , INI ARTIKEL PALING SINIS. TABIK SPRING. MOGA ALLAH SWT RAHMATI 2 NEGAGARAWAN INI DUNIA AKHIRAT.

LUV U TUN M
LU U BONDA

Dot said...

doctors of the nation...mak aku, 70thn lbh, sampai hari ni tak lekang bibir menyebut kebaikan, kelembutan & keprihatinan tun dr. siti hasmah & tun dr. mahathir melayannya semasa memeriksa kandungan kami adik beradik di klinik maha, aloq staq, thn 50'an & 60an dulu2... begitu juga kebaikan hati tun dr. berdua yg sering tidak ambil bayaran dr mrk yg dia rasa tak berduit...memang doktor rakyat!

Anonymous said...

terharu baca artikal ni... sederhana sungguh hidup dr siti hasmah...tak ada over expose ...semuaga sihat dan diberkati Allah spanjang masa..

Anonymous said...

Kalau orang yg ditujukan tak faham. Maka perlulah kita menukarnya dengan yang lebih baik. Dalam UNMO perlu ada perubahan. Generasi tahun 70an dan 80an yg patut bangkit sekarang ini menjadi suara kekuatan dalam UMNO. Namun lebih menyakitkan hati yg ada pun hanyalah orang yang mahu meneruskan dinasti bapa mertuanya bersama-sama kroninya. Mentality nak jadi raja kecil dan menghambakan orang.

Anonymous said...

iya ke ... apa pasal 1997-2007 ko mati matian utk anwar?

Anonymous said...

Tapi mungkin juga DS Rosmah itu diprojectkan oleh DS Najib dgn matlamat tertentu wallahualam. Apapun asalkan jangan menjadi isu negara sudahlah..

Dr Siti Hasmah mmg the best n cool icon di zamannya..

Anonymous said...

anon 4.47 hehe best jugak soklan tu..
zaman muda pkt darah panas.. mentah..tp nk tnjuk pandai..mcm budak2 geng BERSHiT lah

Anonymous said...

Terima kasih tun mahathir dan bonda tun siti hasmah.

kami menghargai pengorbanan muliamu.

Anonymous said...

http://mediapermatangpauh.blogspot.com/2011/07/najib-perlu-pilih-ikut-jejak-mahathir.html

ariff said...

terima kasih ayahanda dr mahathir dan bonda sri hasmah kerana berjaya membawa malaysia dikenali didunia,,,jasa mu di kenang sehingga akhir hayat saya dan saya akan mencerita pada anak cucu saya ttg orang yang hebat membangunkan malaysia,,terima kasih sya kepada dr mahathir dan bonda hasmah..
tidak seperti nuar aljuburi dan keluarga puaka termasuklah pakatan rakyat dap,,pkr,,pas..yg sentiasa mahu merosakkan negara malah sangup menjadi petualang negara ,,,mengadaikan bangsa,,agama,,maruah,,semata-mata nak jadi pm....akan sya ceritakan kepada anak cucu sya pertualang negara nuar aljuburi yang mahu merosakkan negara yg saya syangi ini,,

Anonymous said...

dulu, aku masih ingat ramai orang juga yang mengutuk dia, walau aku tertanya apa salah dr ni. bila rosma naik, makin ramai yang mengutuk, jadi aku ambil kesimpulan, siapa juga yang jadi isteri PM, akan dikutuk.
aku juga tertanya kenapa isteri pembangkang, walau ada yang tak bertudung, takde sapa pun yang nak kutuk

Anonymous said...

Petikan daripada blog media permatang pauh.

p/s: Sikit je gua nak tambah..., Najib sekarang ni kena pilih satu diantara dua opinion.., tegas macam Tun Mahathir.., ataupun slow dan tak alert macam Tun Lah..

Percayalah.., semua tu akan menentukan hala tuju Kerajaan BN pada PRU13 nanti...

GEN Y said...

BRO, CUTELAH FOTO TUN M DAN BONDA YNAG LAST TU :)

ROMANTIK SUNGGUH..

Anonymous said...

Aku juga tertang kenapa isteri pembangkang walau ada yang tak bertudung, takde sapa pun nak kutok?

-----------------------------
Anon 5.38

Kerana isteri pembangkang mungkin
orang terkutok! walaupun ada yang bertudung.....yang mustahak hati!

whiteorange said...

Wise Malaysian will definitely agree with you bro.

Saranan aku pada Najib dan Rosmah, kalau tak mampu nak teruskan legacy Ayahanda Mahathir, setidak tidaknya ambillah sedikit daripada sifat sifat Bonda Tun Asmah.

PRU 13 is coming soon. Dont let Rosmah be your liability

Jeepers Creepers said...

rosmah..hehehe sejak awal dia muncul aku dah kurang berkenan..lebih baik dia kurangkan cerita sensasi..bersikap low profail lebih baik daripada tayang muka kat mana mana program kerajaan ataupun ngo.

Anonymous said...

desak najib cari bini lain yg perangainya mcm bonda malaysia ni..
getik beno teman nengok rosmah ni..he..he..

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

WOI GAP AWAT HANG TULIS MACAM NI!! BILA AKU BACA ARTIKEL HANG NI MENGALIR AIR MATA AKU.

AKU SAYANG AYAHNDA TUN MAHATHIR
AKU SAYANG BONDA HASMAH ALI

BERPULUH TAHUN BERLALU AKU SALAM NGAN TUN M AKU MASIH INGAT HINGGA KE HARI INI......

Anonymous said...

bro GAP
kita sedar pemimpin kita buka maksom..banyak kelemahan tapi mereka tetap lebih baik dari pemimpin pembangkang...

tapi ada jg wa dengar pasal rosmah ni...kalau kita sayangkan pemimpin kita..sudah tentu kita kena tegur dan baiki...

barangkali GAP bole la tegur secara berkias, berlapik untuk kita membantu menyedarkan rosmah agar dia tidak memberi BOLA TANGGUNG kepada pembangkang..

banyak la bro yg kita dengar tentang rosmah ni..
dulu masa pilihanraya negeri sarawak...time dia datang Kuching pn dengar mcm2 jg...

ANAK BUKIT HIJAU said...

Salam GAP.

Saya di pedalaman negeri tumpah darah ayahnda Tun Dr. Mahathir juga mengambil kesempatan yang ada, untuk sama-sama mengucapkan "selamat berbahagia" khususnya kepada bonda Tun Dr. Siti Hasmah.

Semoga kedua-dua ikon hebat ini menjadi tauladan kepada kami bagi terus menghadapi keadaan negara yang semakin tercabar ini.

Saya merindui tindakan tepat ayahnda Tun dan bonda Tun Dr Siti Hasmah, semestinya banyak memain peranan, hingga negara menjadi aman kerana tiada anasir jahat dan derhaka berani "mengangkat muka"

Semoga ayahnda Tun Dr. Mahathir dan bonda Tun Dr. Hasmah sentiasa di dalam kandungan sihat. Amin

Anonymous said...

terima kasih tak terhingga kepada tun M dan dr siti hasmah di atas jasa dan pengobanan yg telah diberikan kepada malaysia....manusia mati meninggalkan nama

Anonymous said...

TERIMA KASIH AYAHANDA DR MAHATHIR DAN BONDA SRI HASMAH KERANA BERJAYA MEMBAWA MALAYSIA DIKENALI DIDUNIA,,,JASA MU DI KENANG...

BONDA TERBAIK…BONDA SRI DR SITI HASMAH, SELAIN DARI BONDAKU SENDIRI

Anonymous said...

harini kita mgkin mempertikaikan tindak-tandun DS Rosmah. Tak mustahil 20 tahun dari sekarang, generasi akan datang pula akan merindui dan berterima kasih pada beliau.

Macam Dr. M, aku rasa, setiap dari kita msti pernah ada yang sangsi or cakap yg buruk pasal Tun masa dia jadi PM dulu. skrg, bila Tuns( Tun M n Tun H)dh bersara dr dunia kepimpinan, kita pulak duk rindu n tangisi depa.

Benarlah kata orang, kita hanya akan lebih menghargai seseorang apabila kita telah kehilangannya.

Anonymous said...

salam bro, minta izin nak copy dan letak dalam blog saya .... terbaiiik !

Arif Omar said...

SAYA PULAK SENANTOASA MENGINGATINYA

Anonymous said...

lain orang lain style nya. Bagi peluang n masa pada rosmah untuk buktikan apa yang dia cuba lakukan. mungkin rosmah nk bwk perubahan (transformasi) sbg isteri pemimpin. Dia nk ubah mentaliti isteri2 pemimpin supaya jgn hanya duduk diam n ikut aja. beri apa yang terdaya utk bantu negara. cuma ini mgkin politik baru yg kita masih belum dapat terima.

mentaliti org kita kata, isteri pemimpin mesti duduk diam2 jgn campur urusan laki. mcm mentaliti org dulu2 kata perempuan, belajar tinggi mana pun tempatnya kat dapur jugak. bila Tun M buka peluang seluas2nya pd kaum wanita utk belajar n berkerja, wanita jugaklah menjadi antara nadi penting ekonomi negara.

Aku tak nmpak rosmah kacau najib.cuma semangat dia nk menyumbang tu nmpak terlebih dimata rakyat. keikhlasan dia kita mungkin belum nampak.kita doakan saja agar rosmah tak tersasar.

Anonymous said...

Aku harap Dtn Sri R belajar dari ibunda Dr. Hasmah....

Anonymous said...

inilah isteri yg soleh....bravo bonda Dr Hasmah...smoga sihat walafiat slalu.amin

Anonymous said...

Walaupun aku ni die-hard penyokong kerajaan yg mentadbir M'sia kini tapi bila pandang muka Dtn Sri R, lemah semangat lah bang.

Semoga Dtn Sri low profile siket dan jangan over acting sangat nnt org tak respek dan naik muak...

Tok SU said...

Tun mahathir pernah ditanya secara sinis berkenaan pengganti beliau... beberapa ketika selepas perisntiwa Tun Mahathir mahu meletak jawatan mengejut... tag line waktu tu... "Dah Lama Dahhhh..."....

Tun Pak Lah Macam mana???
Dia macam tu la... (slow lembab dan tak bijak sgt)

Najib ok ka???
Ermmm... kena tanya bini dia la... (Rosmah problem ma...)

Tun dah lama jangka nasib yang kita hadapi ini "lama dah..." sebelum dia naikkan Paklah dan Najib dilantik jadi PM...

NAJIB muhasabahlah diri... dengar hang pun lama dah tak mai jumpa Tun... dulu rajin mai sembang kosong dengar nasihat Tun... awat sekarang dah ada punahsihat lain ka...

Anonymous said...

Bravo Bro GAP
Setakat ni belum nampak kelibat pemimpin sekarang mcm Ayahanda Dr M dan Bonda Dr Siti Hasmah. Gua tabik lu menyingkap nostalgia silam.
Gua saran bro GAP singkap semula siapa Sideq Ghaus, Freemason, Samad Ismail yang telah mewarnai kegelapan sejarah lampau agar generasi kini sedar apa dan siapakah petualang dan subversif yang menggugat keamanan dan kedaulatan negara kita, Malaysia

Anonymous said...

bonda dr siti hasmah terkenal dengan sifat keibuannya. Inilah kelebihan beliau. Semoga kedua-dua negarawan dikurnia ALLAH kesihatan yang baik. Amin

Kama At-Tarawis said...

GAP - mantap habis2an. Kak Kama nak link article to my blog.. :D

Anonymous said...

"behind a great man, there is a great woman"~ semoga Allah SWT panjangkan usia Tun berdua dan sentiasa berada di dalam rahmat Nya..amin..

Anonymous said...

cakap banyak x guna.. tgok ni..quen pun support bersih..

kah kah kah kah kah

http://1.bp.blogspot.com/-PTM1ajsgkEQ/Th-VIixxGkI/AAAAAAAAAJY/-odqDAqJN5w/s1600/baju+kuning.jpg

Anonymous said...

anon 9.45

jgn dok perasan

korang memang sanggup buat apa sj untuk burukan negara yg disayangi oleh majoriti rakyat sbb korang tak sayang negara
sanggup blakon mati, ada yg sanggup blakon sakit nak mampos, mcm2 tipu, muka tak malu
jgn dok perasan

RR said...

ironiknya artikel ni macam perli rosmah... bagus la jugak aku pun malas nak cover pasal rosmah buat penat je. pasal beli cincin ke, shopping juta2 ke, blablablaa biar dia sendiri la tampil menafikan pasal dia pun mmg menggedik sgat la dpt keluar dlm media massa. serah kat bloggers yg dia upah aje la yg cover isu2 buruk dia.

Anonymous said...

anon 9.45

hang ibarat anak yg menconteng arang ke muka keluarga, lpas tu hang sangat gumbira

patutle dlm kluarga hang ada anak derhaka

Anonymous said...

bonda Dr siti hasmah orgnya berilmu berbanding dgn isteri2 pm selepas era drM..

Servant of God said...

Ahh.. senyum aku lihat Tun Siti.

Aku berdoa agar Allah SWT buka pintu hati ramai wanita untuk contohi dia.

Terutama sekali isteri2 ketua2 kita.

Amin.

Anonymous said...

Jika DR Mahathir dapat memerintah Malaysia ke arah Malaysia menjadi negara maju disebabkan sokongan & peranan Dr Siti Hasmah. Maka tidak mustahil jika pemerintahan Najib akan musnah disebabkan peranan isterinya Rosmah, hingga NKRA telah ditafsirkan sebagai Najib Kerja Rosmah Arah.
Kita tunggulahlah masanya jika anda masih menyokong UMNO/BN

aku said...

siapa boleh memahami perjalanan hidup seorang pejuang.....bila pejuang itu sendiri memilih untuk 'merealisasikan' perjuangan lebih daripada 'memperlihatkan' diri sendiri.....

siapa boleh meneruskan perjuangan.....serta kekal konsisten....biarpun terpaksa berdepan dan memperbetulkan tiap kesilapan......atas pertimbangan sbg insan biasa....yang tidak dapat lari daripada kelemahan dan kekurangan sbg hamba-Nya....

dan bila cerita tentang helikopter yang membawa Tun Dr.Siti Hasmah.....pada waktu itu berlegar2 dalam usaha untuk mendarat....tatkala minyak semakin kehabisan....untuk sama2 berjuang bersama suami tercinta....Tun Dr.Mahathir....untuk merealisasikan bantuan kemanusiaan atas percaya dan yakin....pada-Nya yang Maha Esa.....memperlihatkan betapa pengorbanan....dan percaturan...perjuangan itu bukan hanya pada perancangan yang teliti...dan bijak....tapi juga pada keberanian...kesabaran dan keteguhan hati yang tinggi....yakin hanya pada Allah S.W.T...

semoga dikekalkan iman terhadap Allah yang Maha Esa....untuk tiap yang berjuang atas nama kebenaran...dan diberikan perlindungan dan dipermudahkan urusan buat Tun Dr.Mahathir....dan Tun Dr.Siti Hasmah...

wallahu'alam

Anonymous said...

Jatuh air mata aku tiap kali menatap wajah Ayahanda & Bonda....wajah-wajah yang telah ditelan usia tetapi masih gigih mencuba untuk menyedarkan bangsa MELAYU tentang reality kehidupan ini...membantu bangsa melayu untuk belajar berfikir secara waras....Ku doakan Ayahanda & Bonda sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik dan sihat sejahtera hendaknya...amin.
Dua keping gambar ini mengambarkan segalanya....gurauan manja masih macam masa muda-muda...CUTE.

Dino B said...

Aku pon suka gambaq Dr Hasmah bergurau dgn Dr Mahathir diakhir artikle itu. Aku juga rasa Rosmah patut jg kelauq media terlalu kerap kerana dia tak bertudung. Tak tau kenapa masa Dr Hasmah jadi 1st lady aku tak kisah sangat dia tak bertudung, tapi masa Rosmah ni aku tak leh tengok dia tak bertudung .. mungkin rambut dia tu very distracting 8~)))

Pada Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Hasmah aku doakan kekebalan dari fitnah dari musuh2 negara. Aku doakan syakinah bagi depa berdua dan pada semua kita yang sayangkan Negara ini. Moga2 pengikut2 pembangkang diberi kesedaran. Dan ya Allah satukanla umat mu ini ya Allah .. walaupun yang berserban dan munafik tu ...

aku said...

anon, July 15, 2011 10:49 AM

Jika DR Mahathir dapat memerintah Malaysia ke arah Malaysia menjadi negara maju disebabkan sokongan & peranan Dr Siti Hasmah. Maka tidak mustahil jika pemerintahan Najib akan musnah disebabkan peranan isterinya Rosmah, hingga NKRA telah ditafsirkan sebagai Najib Kerja Rosmah Arah.
Kita tunggulahlah masanya jika anda masih menyokong UMNO/BN
===================================

apa yang hang merepek ni....habih tu si anwar tu baguih sgt ka...nak tadbir negara ni...

bukan masa tu dia jugak lah yang jadi pengkhianat bla bla bla....

dan sekarang ni pun dia masih gak jadik pengkhianat.....

so hang nak cakap pasai musnah...?

karier politik dia yang nak musnah sampai nak babitkan negara....apa kejadah nye?

hang nak pecahbelahkan sokongan terhadap UMNO supaya terpecah kumpulan yang sokong Tun Mahathir....dengan yang sokong PM DS Najib...?

hang ingat org taksub dan fanatik macam hang ka..? sampai agama pun boleh dijual beli...bla bla bla...

gilerr biolll!

Anonymous said...

Boleh jadi ahli OWC (Kelab Taat Suami) yang baru ditubuhkan.

Seorang lagi wanita doktor terhebat yang mungkin jadi PM pulak suatu hari sedang dinanti kan.

Orangnya yang tidak kurang kehebatannya malah mungkin pengorbanannya lebih tinggi berbanding Dr. Siti Hasmah ialah


Dr. Wan Azizah Presiden Parti Keadilan.

Mana pi cerita Bik Mama!

aku said...

anon, July 15, 2011 8:50 AM

Tun mahathir pernah ditanya secara sinis berkenaan pengganti beliau... beberapa ketika selepas perisntiwa Tun Mahathir mahu meletak jawatan mengejut... tag line waktu tu... "Dah Lama Dahhhh..."....

Tun Pak Lah Macam mana???
Dia macam tu la... (slow lembab dan tak bijak sgt)

Najib ok ka???
Ermmm... kena tanya bini dia la... (Rosmah problem ma...)

Tun dah lama jangka nasib yang kita hadapi ini "lama dah..." sebelum dia naikkan Paklah dan Najib dilantik jadi PM...

NAJIB muhasabahlah diri... dengar hang pun lama dah tak mai jumpa Tun... dulu rajin mai sembang kosong dengar nasihat Tun... awat sekarang dah ada punahsihat lain ka...

==================================

Tun Mahathir cakap apa plak sekarang ni...?

da pernah wawancara beliau ka...?

DS Najib ketepikan...atau pinggirkan pendapat beliau...ka?

ka...si anwar n the gang tu yang paneh punggung sbb tgk DS Najib dan Tun Dr.Mahathir ngam..?

Anonymous said...

Queen Eli support bersih.. gua apa peduli sama dia.. dia orang penjajah keparat.. yg kena bersih punai yg kotor selepas berjubog atau balun puk_ jalang.. kesian bini dapat serdak2 taik.. bangsa pengotoQ !!!

nyapadu said...

saya generasi mahathir..meremang bulu roma bila saya baca artikel ni bro...tanpa disedari kehadirannya...dr siti hasmah adalah kekuatan dr mahathir..walaupun jauh di kuching saya boleh rasa kebaikan dr siti hasmah..orang dibelakang negarawan ulung, tokoh terhebat dalam sejarah tanah air..tun dr mahathir..pernah saya impikan dapat isteri macam beliau..semoga Allah beri kesihatan yang baik kepada kedua-duanya..

Anonymous said...

Saya memang sentiasa mahu berlaku adil pada Datin Seri Rosmah. Sudah beberapa kali saya cuba melihat beliau dari perspektif yg berbeza dari pandangan org2 yg memang tidak suka keterampilan beliau dikhalayak...TAPI SAYA GAGAL!

Sudahnya saya mengambil pendekatan dari sudut islam dimana Allah swt tidak menyebut 'wahai orang2 yg beriman' tetapi menyebut' wahai org2 yg aku redhai'dalam setiap peringatan terhadap makhluk2nya.

Datin Seri Rosmah mgkn pada luarannya tidak nampak seperti org2 yg memang dianggap tidak berapa islamik, tetapi kita tidak tahu mungkin dia adalah tergolong dalam org2 yg diredhai. Allah maha mengetahui. Nawaitu mengatasi segala2!

Memang bonda Dr Siti Hasmah adalah yg terbaik sebagai isteri org nbr satu negara! Tapi setiap manusia mempunyai pendekatan yg berbeza2 tetapi yg pasti menuju kearah yg sama iaitu untuk mendapat keredhaan dari Allah swt.

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

teringat pak cik sogo dalam papa gomo
"AKU BAKAL MATI DAN KAKU HANCUR MAKAN DIK BUMI"

mengalir air mataku bila diamati kata2 trbt.

Anonymous said...

anon 12.02

mau tegakkan benang yang basah ke bro?
melayu hutan boleh la pecaya..
anak nk berancuk pun pkai duit rakyat..ape brg..

kah kah kah kah..

Anonymous said...

Kalau kita amati Contribution TUN M memang panjang lebar with inclination atau condong pada byk kebaikan.

Tun M is a multi- talented and a multi- tasking man. Banyak incidences atau kejadian yg di hadapi di tangani dgn wajar termasok incident " main belakang" yg cuba di lakukan timbalan nya yakni ALJUBURI ibni ALCHINADOLLI dan byk lagi peristiwa2 lain.

Tapi sudah menjadi tabi'at maknusia yg lebih cenderong mendengar pembohongan dan keburukan sebab itu org seperti si BANGSAT AL-JUBURI ibni AL-CHINADOLLI sentiasa ada pengikut.

Semoga Tun di beri kesihatan dan kebahgiaan dunia akhirat. Aminnnnn.

Outsider.




Aku sayang dan DIE HARD FAN Tun M.

Anonymous said...

Rosmah kena belajar byk dgn Doktor Siti Hasmah nie..tu pon kalau Doktor Hasmah nie nak layan..skang aku tgk Rosmah mcm mengalahkan DS Najib plak..


Hampeh bini PM.

komandomelayu said...

HISHAMUDIN PATUT PI TUISYEN DENGAN TUN M MACAMANA NAK JADI MENTERI DALAM NEGERI!!!

Anonymous said...

Nak menitik air mata bro mengenangkan bonda tercinta ni bro. Didoakan semoga panjang umur dan di anugerahkan dengan kesihatan yang baik

Anonymous said...

Tun Siti Hasmah Ali merupa wanita pertama Malaysia dengan berpenampilan serdahana jika dibandingkan dengan Datin Sri Rosmah Mansor. Ingatlah yang baik itu daripada Allah yang buruk itu daripada kita jadi belajarlah supaya tidak menimbul perasaan benci daripada gulungan rakyat sederhana dan bawahan.

Anonymous said...

Kpd Bro 10:59 am..

Gua setuju bro. Si BAHLOL supporter AL-JUBURI ibni AL-CHINADOLLI mmg OTAK UDANG!!

Si AL-JUBURI nak tadbir negara?? Jahanam la negara, si BANGSAT ni nak TADBIR NAFSU dia pon tak mampu. Habis la semua rakyat kena bontot, istri2 dan anak2 dara semua dia nk main.

Bini dia pulak si JIJAH kena abiskan masa mentadbir dan abiskan duit negara untuk upah pelacor utk laki BANGSAT dia.

Outsider.

Anonymous said...

anon 12.21 - cakap siang pandang2, cakap malam dengar2. bahasa mencerminkan bangsa. ada bukti ka dia nak kawinkan anak pakai duit rakyat? kalau ada bukti sila lapor dan bawa ke pengadilan. kalau tidak, bawak istighafar banyak2, jangan celupar sembarangan.

Anonymous said...

Bagus Bro lama xdengar pasal Dr M @ Super M

Memang beliau yg terbaik antara yg baik.Dibelakang ada Dr.Hasmah yg sempoi @ cool.Pernah jumpa kat Putrajaya,terus teringat kat arwah nenek aku.Aku rasa dia memang mempunyai budi perkerti yg tinggi.X lorat pun macam dah kenal lama.Aku rasa rendah diri pulak.Ye laa dorang pemimpin tersohor aku rakyat biasa.
Apa2 pun aku membesar dizaman Tun berjaya dgn usaha sendiri & bantuan kerajaan,Alhamdulillah.Terima Kasih TUN MAHATHIR SEKELUARGA.SEMOGA ALLAH LIMPAHI RAHMATNYA.

Anonymous said...

Aku teringat peristiwa bantuan keatas Bosnia melalui 'back door' bersama Brunai...banyak org xtau pasal benda nih.Lebih2 lagi geng serban atas kepala lutut.

Tun menolong dengan cara shadow supaya nama Malaysia xburuk dimata Dunia.Inilah pemimpin ISLAM yg sebenar bukan melalui setakat pakai serban & keluar fatwa2 yg mengelirukan.

Tun bertindak dengan car ISLAM tapi org xnampak sbb dia x berimejkan ISLAM.so sad.

Allah x melihat luaran...

Supar Yop said...

Bila sebut Dr Hasmah, teman teringat dia marah pada skuad badminton THomas Cup tahun 96 yg kalah di peringkat awal akibat perpecahan antara skuad BAM dgn NUSA MAHSURI.
Satu Malaysia tahu dia peminat no 1 Malaysia.Bila skuad badminton balik di airport ( masa tu di Subang lagi), aku tengok muka dia mak ooi mengalahkan Singa Betina!

Depan2 kamera, dia marah segala player yg ada .Paling teruk kena hambur Dr Fadzil Che Yen ,Pengurus skuad Thomas Cup ketika itu.

Dgn bercekak pinggang dia herdik si Fadzil, sampai terkebil2 kawan tu, macam emak marahkan anak kerana tak jaga adik main sampai jatuh dalam longkang berdarah! " Saya sangat kecewa dgn prestasi skuad negara kita..".Puuh, tak peronah seumor hidup aku tengok dia segarang itu!!

Itulah the first and the last aku tengok dia marah menteri depan tv!Padan muka si Fadzil tu, dulu gila kuasa sangat sampai jatuhkan Elyas Omar, last habuk pun tarak.Elyas dapat jugak bawak balik thomas cup tahun 92.

Anonymous said...

Tun Dr.Mahathir satu nama yg senang disebut.Insan terpilih memnjadi Pemimpin Malaysia.

Zaman pembubaran Umno dgn tertubuh Semangat 46.Aku teringat satu ceramah PAS kat kg aku di kelantan dgn isu...
"Dr.Mahathir menonton filem blue@lucah dengan cucunya" disampaikan oleh penceramahnya...masysallah sampai tahap begitu sekali mereka memburukan Tun.

Dakwa tanpa bukti,klau tanya geng dorang balik konfirm tak mengaku sampai sudah asyik kona jaa.Tapi Allah Maha Besar sampai waktu kebenaran terselah...

komandomelayu said...

NI SATU2 PEMIMPIN YANG AKU SANGGUP MATI UNTUK PERTAHANKAN DIA!!!

JASA DIA KPD ISLAM DI PALESTIN,BOSNIA,LUBNAN,PATANI,ACHEH,
MINDANAO,BANGSA MELAYU DAN NEGARA TAK KAN TERBANDING DENGAN ANWAR IBRAHIM!!

IBARAT GAJAH DENGAN PUKI SEMUT!!

Tonto Jr said...

Semoga Tun di beri kesihatan dan kebahgiaan dunia akhirat. Aminnnnn.




Aku sayang dan DIE HARD FAN Tun M.

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

Revolusi satu lagi agenda jahat Anwar

KUALA LUMPUR 14 Julai - Seruan revolusi Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Sabtu lalu merupakan satu lagi agenda jahat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu untuk mencetuskan huru-hara dalam negara.

===================================

TENGOK LA ANAK HARAM JADAH NI DAH NAK MASUK PENJARA PUN MASIH NAK BUAT REVOLUSI LAGI KA, ANAK HARAM JADAH BETOI LAAAAAAAAAAA

Anonymous said...

BRO, saya tak ada peluang berjumpa dgn Dr Hasmah in person. tetapi saya ingat amanat beliau setelah Dr mahathir dilantik menjadi PM Malaysia. Kata Dr Siti Hasmah I am not a fashion conscious woman, im sorry i will have to disappoint you with the way i dress.Kata kata ini ditujukan kepada wanita malaysia yg melihat beliau sebagai First Lady. Sehingga sekarang sanggol bonda ini masih melekat dirambut dan baju melayu moden dan baju kurung serta kebaya sesuai dengn susuk tubuh bonda ini untuk sepanjang zaman. Saya yakin dbelakang berjayanya seorang pemimpin ialah seorang wanita bernama Dr Siti Hasmah Ali.
Saya berpeluang berjumpa dgn Dr Mahathir dlm lawatan beliau ke sekolah saya semasa progrm Uni Teeside,England. Saya berjabat tangan dgn beliau seraya comment Sir, You look so lean. Beliau tersenyum sambil berkata am I ? in surprise. Charming sungguh Dr Mahathir, tetapi beliau nampak kurus dan lanjut dan sekali sekala memegang tangan kanan beliau. We had a special chef in school preparing his salad and lunch.wow!!

GAP KEMBALI said...

whiteorange
tepat ke sasaran.

GAP KEMBALI said...

anti bohmau

mereka berdua punyai jasa yang cukup besar kepada kita.

GAP KEMBALI said...

yb raz
on the dot..

GAP KEMBALI said...

samadlelong

aku risau legasi tun hancoq dengan begitu mudah.

GAP KEMBALI said...

dinturtle
no problem bro. nanti aku balik ganu kita jumpa ek..pekena sotong kat pantai

GAP KEMBALI said...

pak arif
tuan lebih memahami sejarah lama. tiba masanya tuan nostalgiakan pengalaman pak arif

GAP KEMBALI said...

kak kama yang gap hormati
satu penghargaan kak.

harap boleh lepak dengan akak lagi..

GAP KEMBALI said...

komandomelayu

tuan punyai pengalaman. tiba masanya tuan dedahkan cerita di sebalik tabir jasa dr m

GAP KEMBALI said...

pengkomen yang lain

aku hargai komen bernas anda. pro dan kon kita terima

Anonymous said...

Ingat peribahasa Melayu jangan sampai kelihatan'Kemudi di haluan'

Anonymous said...

"Dr.Mahathir menonton filem blue@lucah dengan cucunya" disampaikan oleh penceramahnya...masysallah sampai tahap begitu sekali mereka memburukan Tun.

Dakwa tanpa bukti,klau tanya geng dorang balik konfirm tak mengaku sampai sudah asyik kona jaa.Tapi Allah Maha Besar sampai waktu kebenaran terselah...

July 15, 2011 2:40 PM

Anon 2:40pm

Ni saya perjelaskan lagi mengapa mereka menuduh Tun tgk blue filem dgn cucunya?

Tun ada buat statement ttg kerisauan dia bahawa kanak2 terdedah dgn video lucah melalui penjualan vcd2 lucah cetak rompak yg berleluasa dipenghujung tahun sembilan puluhan dulu.

Oleh kerana tiada isu2 yg logik untuk menghentam Tun. Pembangkang telah putar statement mengatakan Tun melihat blue filem dgn cucunya, kalau tidak masakan Tun tau kanak2 menonton video lucah!

Parti pembangkang mana lagi kalau bukan parti P engikut A mbiga S etia. Mereka buat lawak bodoh sepanjang zaman...sampailah sekarang ni Video seks pemimpin pembangkang tu tk boleh diguna pakai sebagai saksi kerana ianya besi dan tiada telinga. Untung jadi jumud ni. Boleh hentam apa2 saja.

Anonymous said...

Tak silap aku penceramah yang tuduh Tun tgk video lucah tu dah mati. Keluarga terpaksa minta maap. Apa pun semua tu tak jadi kudis bagi negarawan berwawasan besar seperti Tun. Aku doakan Tun dan isteri sentiasa diberkati Ilahi.

Anonymous said...

Aku dan beberapa rakan menangis saat melihat hari terkahir Tun keluar dari Putrajaya disiarkan live di TV. Masa tu keje kat opis dah tak malu kesat air mata depan rakan sekerja. Setiap kali mendengar lagu Pahlawanku nyanyian Siti Nurhaliza pasti kenangan tu kembali menusuk jiwa. Arwah atuk sering ingatkan kalu kita baik, mati orang kenang baik kita; tapi kalu melaun macam aljuburi pasti aku kenang dia macam malaun gak.

Anonymous said...

To anon 5:263pm
Thanks

Puak2 lembu nih sampai bila laa menipu.Dah kantoi buat2 lupa.
Biarkan Luncai dgn Labunya
Kita berjuang xmemerlukan serban tinggi @ jubah labuh...

kerabu toge said...

aku suke gmba dr siti hasmah wat pis,,,sweet

Anonymous said...

Tun Dr Siti played her role well to bring the best of Ayahanda Tun Dr Mahathir. That why Malaysia went thru the best period during Tun administration.

Anonymous said...

sokong komando melayu.

ANACONDA said...

KILL TWO BIRD WITH ONE STONE...

ANACONDA said...

MUDAH2AN TUN MAHATHIR & TUN ROSMAH D BERI KEBERKATAN & KERAHMATAN OLEH ALLAH TAALA HENDAKNYA...

SEGALA KEBAIKAN & PENGORBANAN TUN MAHATHIR SERTA TUN ROSMAH TELAH D NIKMATI OLEH GENERASI KINI...

TK TUN CUMA DLM MASA YG SAMA TOLONG TENGOKKAN SEDIKIT MARINA ANAK TUN BERKENAAN...

Anonymous said...

Aku bangga lahir sebagai generasi Ayahnda Mahathir dan Bonda Siti Hasmah... Terulung sepanjang zaman...

ANACONDA said...

HARAP MAAF SHBT2...

BUKAN TUN ROSMAH TAPI TUN DR SITI HASMAH...

KEKHILAFAN YG TIDAK D SENGAJAKAN...

Anonymous said...

maaf diterima = peace

klau geng lembu sory laa tiada perkata maaf, siap konar baring atas jalan ada laa...busuk punya orang = pembangkang

Anonymous said...

always LUV U TUN DR M and BONDA DR H

Anonymous said...

bedal je GAP rosmah tu

ila said...

Dr. Mahatir and Drs Siti Hasmah is a perfect match tiada pemimpin dlm malaysia saperti mereka berdua. Hidup dan gaya sederhana tiada tanda2 yg boleh di umpatkan.

Zek said...

Assalamualaikum semua! Terima kasih sdra kerana menulis tentang Tun Dr Siti Hasmah. Teruja membacanya. Sesungguhnya ALLAH telah menentukan jodoh Tun Dr Siti Hasmah dengan negarawan tersohor di Malaysia.

Seronok melihat kemanjaan dan kemesraan mereka berdua dalam usia lapanpuluhan.

Saya memanjatkan rasa syukur kepada ALLAH kerana dikurniakan pemimpin yang hebat dikalangan org Islam disamping isterinya yang juga hebat. ALHAMDULILLAH.

Anonymous said...

yg pentingnya hati?? kalau hati je penting abis tu kenapa org sakit jantung pergi hospital?

Anonymous said...

Salam kepada semua.macam nilah..pasal DS Rosmah mansur tu ,kita bagi dia peluang nak membuktikan sesuatu.Dalam satu artikel(yg mana dah lupa) dia pernah kata nak membuat pembaharuan keatas gelaran wanita pertama.Maksudnya dia cuba mengubah budaya yang wanita pertama ni hanya duduk di belakang suami tanpa membuat apa untuk negara selain dari penaung badan2 amal.Untuk itu usaha pertama beliau adalah program permata negara.Mungkin sekarang kita belum nampak hasilnya...tentang kekerapan beliau muncul di khalayak tu..biasalah terpaksa beliau lakukan demi mempromosikan program beliau.Apapun kita doakan yng terbaik untuk dia,makin ramai yg mendoakan yg baik2 pada dia Insyaallah suatu hari dia akan jadi lebih baik.Allahuallam.

Anonymous said...

memang aku setuju kalau rosmah nak buat pembaharuan dari segi title bini PM..tapi jangan jadi lebih kuah dari sudu..kalau hari2 masuk tv..orang bodoh (puak PR)pun boleh jadikan benda ni sebagai isu..berhati2 dalam segala tindakan kita..perempuan boleh naikkan pemimpin..dan perempuan jugaklah yang boleh jatuhkan pemimpin..macam anuuuar tu...

Anonymous said...

memang aku setuju kalau rosmah nak buat pembaharuan dari segi title bini PM..tapi jangan jadi lebih kuah dari sudu..kalau hari2 masuk tv..orang bodoh (puak PR)pun boleh jadikan benda ni sebagai isu..berhati2 dalam segala tindakan kita..perempuan boleh naikkan pemimpin..dan perempuan jugaklah yang boleh jatuhkan pemimpin..macam anuuuar tu...

Anonymous said...

terima kasih sumer yg bg upinion tu. kpd gap jgn lah bandingkan lain2 flady sebelum ni dgn sekarang. ms dah berubah so now lg berat keje flady kene tanggung ape yg hubby tanggung. apa salahnye membantu hubby kan kasih sehidup semati. biar lah hubby dgn tugas beratnye dan flady dgn kebajikan trutama anak2 kecil yg prlu didikan citarasa malaysia jgn trlalu arabian nanti dah besar kan sokong pasberg.fesyen pun kene berubah ble ms dah berubah. rambut bonda hasmah pun tkde teknik rebonding ms tu. now mcm2 ada. seharusnye terus terang lah apa yang tersirat tu jgn la secara sinis aje. apakah gap pun takut jugak ke nak terus terang perkara ini? selama ini gap ade reputasi paling tinggi ikut pandangan sy.

the scrabbler said...

posting yg sangat menyentuh hati... disiarkan pada masa yg tepat juga - semoga ada orang lain tertentu yg membaca juga...

Anonymous said...

Anonymous said...
harini kita mgkin mempertikaikan tindak-tandun DS Rosmah. Tak mustahil 20 tahun dari sekarang, generasi akan datang pula akan merindui dan berterima kasih pada beliau.

Macam Dr. M, aku rasa, setiap dari kita msti pernah ada yang sangsi or cakap yg buruk pasal Tun masa dia jadi PM dulu. skrg, bila Tuns( Tun M n Tun H)dh bersara dr dunia kepimpinan, kita pulak duk rindu n tangisi depa.

Benarlah kata orang, kita hanya akan lebih menghargai seseorang apabila kita telah kehilangannya.

PEMBETULAN yg bernama di atas >>
Jikalau kamu berakal di kepala dan bukan di lutut, kamu perlu tahu kami warga 80's & 90's INGAT pada Tun dan Bonda bukan secara memBABI buta..kamu lihat la bukak la mata luas2 apa yg Tun dah berikan pada Malaysia..apa yg Tun dah membawa perubahan ke atas Malaysia..kamu tu lahir dalam tahun 21st century, celik mata dah ada mee maggie..renung2kan

Anonymous said...

Both Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali gained my whole respect. Tun Dr Mahathir had brought Malaysia to be recognized by worldwide. She kept his wife out of political issue for the sake of both of them. Dr Siti Hasmah also kept herself low-profile and her image really is a prime minister's wife should had. May Allah bless them forever.
Love you Ayahanda Mahathir and Bonda Siti Hasmah.