Monday, September 26, 2011

AKTA KEBANKRAPAN WAJIB DIKAJI SEMULA !

47 comments:

musangka said...

GAP!
ni kira raptai nak jadik menteri la nii..!

Mintak maap la noo..! Musang tak setuju akta bangkrap ni di permudahkan lagi.

Bangkrap ni berlaku bukan hanya semata-mata dari faktor keadaan.
Kebanyakkannya kerana kurang berdisiplin!

1. Kawalan perlu diperketatkan bagi mengawal gejala kurang sihat pengurusan duit macam ni.

2. Dpd kita longgarkan, ada lebih baik di perbanyakkan pendidikan cara urus duit, khas bagi golongan muda.

3. Ketatkan sikit peraturan pinjaman, khasnya creditcard. Keperluan pembiayaan bersesuaian perlu dititikberatkan.

Bantulah golongan yg terlibat dgn cara yg menguntungkan suma pihak!

Otak Geliga said...

GAP, bajet apa yg Pakatan Hantu nak x da video ke????

ada aku kisah said...

HAHAHAHA.....PAKATAN AKAN TERUS MENUJU KE LONGKANG....SEMUA NYA TAK SEPAKAT......

Ayah Man said...

Harus dikaji semula guna untuk memperketatkan segala prosedur serta kebersanan penguatkuasaan akta.
Sekarang ini sibangkrap masih tak mahu selesai hutang piutang. Sibangkarap masih ada driver, ada pembantu rumah, masih dapat gaji lumayan, ada banyak kereta ada rumah besar. Tapi sengaja tak nak bayar hutang.
Dapat gaji dengan cara masuk duit kedalam syarikat anak atau isteri, dan pegang jawatan penting dlm syarikat perniagaan lagi.
Jabatan Kemuflisan / official assignee's office tak mampu pantau ke?

musangka said...

Sapa yg mau BANKRAP???

SAPA PUN TAK MAU kan!

Tapi, pasai apa hari demi hari, makin penuh list dlm soratkabor?

PASAI, KITA TAK MAU BUAT APA YG KITA PERCAYA !!!

Betui atau Tidakk ???

musangka said...

Sejak aku pandai & kenal perkataan, BERUSAHA. Aku di titip pesanan. Buang perkataan BANKRAP dari dictionary hidup! Jgn amik tau pasai benda tuu. TAK UJUD!!!

Tapi, DISIPLIN cara olah duit perlu BETUL & sesuai dgn kuasa kuda kita! Buat pilihan!

Aku pilih BAJET ALA KAMPUNG!

Ada 10 ketui, belanja 3.50 ketui..!!

Elak defisit bajet !!!

Anonymous said...

wei musang,

hang dah makan ubat ker tak lagi?

pejuang hamas...

Anonymous said...

bankrap ni terjadi sebab duit sikit belanja awek tak sedar diri mcm musang...
bila dah tak bleh bayar mula sasau...

pejuang hamas...

komandomelayu said...

SALAM HAMAS..

musang mentang2 dah senang jadik sombong ckp tak kenal bankrap!

aku sokong GAP minta kaji akta kebankrapan kerana terdapat kriteria yang menjurus kearah penganiayaan kepada penjamin apabila bank ambil jalan mudah untuk bankrapkan penjamin bila peminjam hilang atau gagal dikesan!

sepatutnya akta ini seharusnya secara adil melindungi peminjam dan penjamin bukan semata mata melindungi bank atau pemberi pinjaman!

Anonymous said...

wei musang,

awat hang slow skit ari ni???

tanah ko dah selamat ker blum dari cengkaman pak penakan lu???

pejuang hamas...

Anonymous said...

salam komando,

kira tanah sekangkang musang dah selamat sebab tu dia sombong...

kalau dia bankrap bleh dijual skit tanah tu nak settle utang...

pejuang hamas...

Anonymous said...

komando,
aku setuju bab penjamin ni patut dikaji dgn lebih mendalam sebab kesiankan org nak bt pinjaman sampai nama sendiri yg black list...

kerajaan kena pikir jugak org yg black list mungkin nak bt pinjaman juga utk keselesaan dan keperluan bila dah ramai ahli keluarga...

pejuang hamas...

musangka said...

Tak kenai bangkrap,

BUKAN KERANA SOMBONG!

Tak kenai bangkrap,

KERANA TAKUT SAMAD LELONG!!!

Anonymous said...

dr longgarkan akta kebankrapan,
apa kata perketatkan syarat pemegang kad kredit

musangka said...

KALAU ADA HUDUD,

Kan ke senang!

Istilah BANGKRAP tak timbui langsung!!!

Anonymous said...

musang 929,

hang melalak tepi telinga kapal sing dan lim& co la...

nak melalak pasal hudud kat sini tak guna sebab dah ada org yg nak tanggung dosa mengenepikan hudud ok...hang tak yah nak sangkutkan hudud dgn bankrap...

pejuang hamas...

Anonymous said...

aku gerak dlu...ada kes sat...

assalam...

pejuang hamas...

komandomelayu said...

hamas

kita kena akui bangsa melayu kita di malaysia ni masih ramai yang tak jaga bab hutang piutang ni selalu cuba nak mengelak bila kena bayar balik hutang!
ada yang pindah,yang tutup hp,yang lari malam,yang buat muka bodo yg paling ramai!

Musangka!

bagaimana bentuk hukuman bagi orang yang sengaja mengelak tak mau bayar hutang ni dalam enakmen hukum hudud?

aku memang dah bengang sangat bab hutang ni pasai org dan kawan yg hutang aku tak mau bayar dan liat sampai dah dekat 400 ribu.

p/s kalu tak dah lama aku boleh berbini muda mcm musang kih kih!

komandomelayu said...

musangka

KALAU ADA HUDUD BELUM TENTU SELESAI PASAI BANGSA KITA NI TAK SEGAN NAK BERBOHONG DAN BERDUSTA BILA BAB NAK MENGELAK UTK BAYAR HUTANG DENGAN SUMPAH PALSU!

TAKUT HUKUMAN HUDUD AKAN DIJADIKAN ALAT UNTUK MENGANIAYA GOLONGAN MISKIN PULAK!

MCM MANA PUN AKU SOKONG HUDUD BILA BANGSA KITA TELAH TERTARBIAH DENGAN CUKUP DALAM PERLAKSANAAN YANG UNDANG2 YANG SEMPURNA BERLANDASKAN AL QURAN !

musangka said...

komandomelayu 937,
Hg ada akai. Tanya soklan tahap Phd!

Sebab tu aku kata dulu. Nak sembang pasai Hudud. Sembang dulu bab,

1. Falsafah Islam.
2. Peradaban dlm Islam.
3. Sejarah Islam.
4. Keselamatan dlm Islam.
5. Kekeluargaan Islam.
6. Ekonomi Islam.
7. Hudud.

Kerangka Hudud bukan kecik. Rangkum banyak benda. Hudud itu kehidupan. Cara hidup!

Dlm ekonomi Islam sebenar, meminjam bila perlu. Membayar adalah fardu!

Organisasi bertanggungjawab ialah bank. Bank Islam! Tapi, bukan macam bank islam kita tu. Falsafah bank Islam, antaranya ialah, terima deposit yg sebahagian dpdnya ialah sumbangan! Sumbangan inilah merupakan senjata melawan riba' & membantu si peminjam.

Peminjan yg tak berupaya membayar pd waktunya dibantu. Ia takkan dibangkrapkan. Tapi, kemudahan pinjamnya dibekukan sementara sehingga selesai pinjaman.

Akidah Islam peminjam perlu tepat. Wallahualam.

musangka said...

Jika sipeminjam tak terkawal akidahnya. Macam akidah peminjam2 kita disini. Heret dia masuk court.

Bawah seksyen kesalahan akidah.
Bukan kerana salah tak bayar utang!!!

Anonymous said...

Pendatang di layan, tidak diambil tindakan.

Penghutang rakyat tempatan (bangkrap atas sebab keadaan perniagaan, bukan saja2), dilayan macam paria.

Anonymous said...

Musang 925,

Hudud yg ma'ruf pd hukum syara' dibahas dibawah bab Jenayah.

Adapun bankrap atau muflis ia termasuk dlm bab Muamalah. Tiada dipotong tangan org muflis.

Musang yg ma'ruf dihutan negara kita bukan FOX tetapi adalah seekor CIVET pembawa virus SARS.

wallahua'lam.

Anonymous said...

musang main jubur musang sedap tak?

Anonymous said...

bawah seksyen apa tu musang..aku duk seksyen 27

Anonymous said...

court apa musang?court mammoth ke??

musangka said...

Pebezaan ketara sistem perbankan Islam dgn konvensional ialah, pd antaranya, SUMBANGAN!

Pendeposit simpan duit(ada keuntungan) & beri sumbangan. Misalnya, 90% deposit, 10% sumbangan.

Sumbangan ini hak pendeposit yg disedekahkan. Ia bukan milik bank.
Operasi bank dijlnkan atas pelaburan 90% tadi. 10% ini dilaburkan, untungnya balik pd sumbangan.

Konvensional, takde suma ni. Untung pelaburan deposit, jadik milik bank setelah ditolak interest utk pendeposit. Unsur falsafah amal jariah...elekk!!

musangka said...

1019,

Musang dok seksyen 20. Depan Mesjid!!

Anonymous said...

NAK HAPUS KEBANKRAPAN SENANG JER...TUKAR PERKATAAN TU KEPADA MISKIN KE....TAK DE WANG KE....TAK BERUANG KE...KALAU BERUANG TENTU LA DIA BUKAN MUSANG..!!
MUAAAHHAHAHA..

Anonymous said...

aku setuju kalau bankrap ni kene hukum gantung, lebih2 lagi yg bankrup politik. sampai kene recycle modal hudud dan buat2 gaduh antara pas dan dap kata dato ghazali bekas AJK pas pusat.

kwang kwang kwang,..... bukan aku yg kata ...oii

bekas org kuat PAS yg kataaa...

kita peratikan aje la sandiwara dan lakonan berat antara kapral dan tua kutuk pulau melaka...

ekekekekkeke.....

RAMBO said...

FOYYOOO....TERER LA KO MUSANG...!! CAKAP PASAI PERBANKAN NI....MANA KO BELAJAR..?? AKU INGATKAN KO NI TOK PERAIH IKAN LIMBAT JE...!MUNGKIN KO NI BANYAK KAWAN DGN PEMAKAN RIBA TU...KADANG2 OTAK KO NI BOLEH PAKAI JUGAK YE...TAPI SAYANG...KO NI PENDOKONG MAT SYABU...HABIS HILANG KO PUNYA KREDIBILITI..

musangka said...

RAMBO 1042,

Penyakit suka meminjam ni, sama dgn penyakit suka JANDA!

Bila pinjam, payah nak bayaq!

Bila pegang JANDA, liat nak lepasss......!!!

RAMBO said...

MUSANG..KO NI...ASYIK SEBUT JANDA JE...MACAM LA KO NI ESPERT SANGAT...AGAKNYA LA....PSSST BINI KO TU ASALNYA JANDA JUGAK KER..???

Anonymous said...

Orang yg BANKRAP selalunya tiada disiplin dalam pengurusan kewangan atau sengaja nak mengelak dari membayar hutang dgn menukar segala harta atau wang kpd isteri atau anak2.

Apa pun orang yg BANKRAP tak layak dibuat kawan.

Aku pun ada seorang kawan yg berlagak bagai orang kaya tetapi bocor rahsianya apabila pihak Imigeresen menahannya dari keluar Negara.

Malunya bagai biawak tertelan tulang!

musangka said...

RAMBO 1055,

Jgn sempitkan laluan!
Jgn fokuskan perkataan JANDA semata-mata pd batang tubuhnya.

Suluhlah bentuk corak kehidupannya.

Dari sesuatu yg sempuna yg dimiliki, tiba2 hilang! Yg ada kini, hanya berbagai kisah sepi, kosong & harapan!!!

Rasanya, ada antara diri kita yg melaluinya!!!!

Anonymous said...

10.13pm

Sendiri berhutang bayar lar kalau tak mau bankrap.
Masa nak hutang tak berfikir dah bankrap marah kerajaan.
bodoh gampang lar hang ni.
Elok lar bankrap sebab Kebodohan melampau..

musangka said...

Bayar hutang ni, tanggungjawab.

Cuba tgk, bila ada jenazah yg nak dibawa, waris akan loadspeakerkan.

"Barang sesiapa yg berhutang atau memberi hutang pd arwah, sila hubungi waris berkenaan."

Jgn buat main.

Jenuh KELUPOQ dlm KUBOQ!!!!!

komandomelayu said...

MUSANGKA

ISLAM SYUMUL DAN ADDIN SEBAGAI CARA HIDUP BUKAN HUDUD.

hudud maksud menahan atau mencegah;

terdiri dari 3 bahagian jenayah dalam hukum Islam;

1 hudud
jenis jenayah hudud:
zina,qazaf,minum arak,mencuri,merompak dan riddah(murtad)dan dihukum mengikut hukum rejam,sebat,pancung dan potong tangan

2 Qisas
jenis jenayah:
membunuh dan mencederakan anggota badan.

memotong anggota badan atau pancung bagi kesalahan membunuh.
membunuh ada kategori sengaja,separuh sengaja dan tak sengaja.
boleh bayar diat(ganti rugi) dengan syarat waris mangsa bunuh setuju dan kadar diat mengikut kategori kecederaan untuk kes mencederakan mangsa spt al jaaifah,al munqilah,al makmuumah,al hashimah ,mudhihah dll

3 takzir:
hukuman bagi kes hudud dan qisas yg tak cukup bukti dan nisab.
hukuman nasihat,teguran,ancaman,pemulauan,
peristiharan umum,denda dan rampas harta,pejara,sebat, bunuh dan buang daerah.

dan lebih mendalam lagi bagi semua istilah hukuman dan kadar diat ni.

MAAF LAH KALU ADA YG TAK TEPAT!

GAP KEMBALI said...

musangka

betul bankrap tu punca kelemahan pengurusan urustadbir kewangan individu.

isunya disini adalah kemahuan dan gesaan mahu menaikkan taraf 'status bankrap' dari 30k ke 50k.

musangka said...

GAP KEMBALI 1122,
Assalamualaikum Tokeh!

Status samada 30k or 50k, pd aku bukan penyelesaian pd massalah bangkrap population nih.

Betui le ikut pelarasan semasa. Klu tak silap, baru 4 thn pindaan ni kan?.
Tapi apakah dgn kenaikkan ini, dpt mengurangkan kes?

Pd aku la, lebih baik upgradekan kawalselia sistem. Ketatkan mana yg patut. Bukak sumber baru utk pelbagaikan pilihan pd peminjam!!!

GAP KEMBALI said...

musangka
akhirnya kau berkata dengan tenang. good job bro/bri ?

musangka said...

Letak le 100k sekali pun. 8-10 thn lagi, jadik pulak!

Mintak tambah lagi.

Lama2 sampai 1mil pun, masaalah tetap sama!!!

komandomelayu said...

GAP.

BILA NAK MINUM?
AKU NAK BELANJA KOPI LUWAK!!!

musangka said...

komandomelayu 1122,

Apa yg hg tulis tu adalah benar. Namun seperti kata Hj Hadi, ianya hanya 0.01 dari keseluruhan.

Kita tidak bole sama sekali berbicara soal hudud, tanpa faham akan falsafahnya. Kenapa ianya dipilih oleh AllahSWT utk seluruh umat manusia.

Jika tidak, Hudud akan kelihatan cacat & merbahaya.!!

Anonymous said...

Kepada Ayah Man. Mana ada Jabatan Kemuflisan. Yang ada Jabatan Insolvensi. Aku kerja kat Jabatan Insolvensi. Memang ada sesetengah bankrap yang hidup x mcm bankrap pun. tp kami kat jabatan insolvensi x bleh nak pantau semua sbb bribu org bankrap. dalam seminggu je berpuluh-puluh org bankrap yang jabatan insolvensi kena uruskan terutamanya bagi cawangan besar mcm jb, kl, shah alam n penang. Dalam akta kebankrapan bkn membenarkan penjamin dibankrapkan dengan sewenang-wenangnya. sbnrnya bank kena usaha untuk mengesan peminjam dulu. bkn boleh terus cari penjamin. Sbb tu skrng kami di suruh untuk membantah kalau lawyer bank nak mohon perintah kebankrapan dari mahkamah kpd penjamin kalau peminjam masih bebas. skrng jabatan insolvensi dalam proses untuk mengurangkan beban kerja dan batalkan mana-mana kes bankrap yang x bergerak untuk kurangkan beban kerja. Kalau akta kebankrapan dapat dirombak untuk jadikan pentadbiran jabatan insolvensi lebih baik pun bgs.

epi macho said...

Mmg utang d byr, tp kalau utang 10k jd 30k ape Ke jadah ?..kerajaan perlu ambil tahu tgt agrment bank.. klu kita tanya bank knp bunganya tinggi, kita d kata tk. Baca agrement, setahu aku ade ke agrement, klu. Utang lewat bayar , bank boleh upah ganster pemungut wang ugut macam2 kt kita? Teringat orang dulu2 ckp "klau pinjam ceti, utang 3000 ceti tu diammm jer, cukup masa pak ceti tu cuma tambah 0 jer kt blakang jd 30000...sudah sampai masa krajaan ambil tindakan pd bank2 ni.. mereka kaut untung berbillon billion bersama agen2 genster yg mreka kudakan untuk menghisap darah peminjam...

epi macho said...

Mmg utang d byr, tp kalau utang 10k jd 30k ape Ke jadah ?..kerajaan perlu ambil tahu tgt agrment bank.. klu kita tanya bank knp bunganya tinggi, kita d kata tk. Baca agrement, setahu aku ade ke agrement, klu. Utang lewat bayar , bank boleh upah ganster pemungut wang ugut macam2 kt kita? Teringat orang dulu2 ckp "klau pinjam ceti, utang 3000 ceti tu diammm jer, cukup masa pak ceti tu cuma tambah 0 jer kt blakang jd 30000...sudah sampai masa krajaan ambil tindakan pd bank2 ni.. mereka kaut untung berbillon billion bersama agen2 genster yg mreka kudakan untuk menghisap darah peminjam...