Wednesday, October 26, 2011

AZIZ BARI, SARIP DOL UIA.

polis dah siasat aziz bari.

namun macam biasa aziz keluarkan kenyataan 'masih ada lagi' benda yang tak selesai.

eloknya kalau dah gian sangat berpolitik, aziz bari harus jadi jantan dan  letak jawatan.

3 hari lepas aziz kata 'orang melayu' cukup ramai menyokongnya.

kalau dah yakin 'orang melayu' sokong beliau, bertandinglah pada pru ke 13 nanti. 

tak payah nak merintih dan meronta cakap itu dan ini.
letak jawatan dan bertanding.
jangan jadi sarip dol jaguh kampung kat uia je.

62 comments:

Anonymous said...

aziz BABI?

Anonymous said...

aku orang Melayu tapi aku tak sokong dia..!!

Mr Lonely said...

walking here with a smile. take care.. have a nice day ~ =D

Regards,
http://www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) ..

Anonymous said...

Org nama Ajis ni sama sajer suka ober kompiden mcm Ajis Barua dan Najis Bullshitdul hamPAS.

zali

Anonymous said...

akupun melayu tapi akupun xkan sokong orang macam ni.

penawar darahtinggi/kencingmanis
www.bizmonavie.com

Anonymous said...

melayu yg sokong dia tu budak2 U yg tak boleh mengundi pun.

seriously...tgk muka aziz bari pun aku dah meluat. mcm mana nak sokong.

Anonymous said...

Melayu sokong dia?

awat masih guna 'Melayu' untuk tunjukkan dirinya disokong oleh orang?

hehe..

kesian.

Nama je prof, tapi otak bingai.

Anonymous said...

jika mengaku ahli akademik, buat cara sorang ahli akademik.

kalau nak berpolitik, join politik.

SMM pun sama bangang, isu si aziz ni depa heboh. tapi isu unisel depa kecut teloq..munafik yang nyata! phuiiihh!!!

Anonymous said...

melayu yg g gereja ari tu kot yg sokong die..melayu yg malu jd melayu kot yg sokong die..melayu cam khalid gereja kot yg sokong die..aku melayu tp aku x sokong ko la aziz bari..aku sokong dr hassan ali n sultan selangor

mash5909 said...

Betul masuk politik saja

mash5909 said...

betoi masuk politik saja

Esperalzi said...

Begitulah org2 Melayu liberal/sekular/plural/kufur macam Aziz Bari ni. Mereka boleh derhaka kepada seorang Raja Melayu demi pertahankan murtad, dan masih berani mengaku bhw ramai orang Melayu sokong mereka dan tindakan mereka.

Tak hairan org macam Aziz Bari satu hari nanti akan makan daging babi panggang di khalayak ramai serta minum arak di majlis DAP sambil memaki hamun Raja2 Melayu dan org2 Melayu, dan dia akan masih berkata semua perbuatannya ini disokong oleh umat Melayu/Islam. Org macam Aziz Bari akan istiharkan Malaysia sbg sebuah republik DAP dan dia akan masih berteriak bhw perbuatannya itu disokong majoriti org Melayu..

Aziz Bari kerja sbg pensyarah di UIA. Gajinya dibayar oleh pembayar cukai dan tugasnya sepatutnya cemerlang dalam bidang pensyarahan dan penyelidikan.

Sepatutnya Aziz Bari kini terkenal sbg seorang pensyarah cemerlang dan seorang penyelididik cemerlang dibidangnya. Tapi dia kini lebih dikenali sbg penentang kerajaan dan penyokong totok pembangkang. Setiap detik waktu kerjanya yang ditanggung pembayar cukai dia guna utk menentang kerajaan 100% dan menyokong pembangkang 100%. Adalah satu pembaziran wang cukai rakyat utk terus menanggung Aziz Bari sb pensyarah UIA..

Kalau ada pensyarah lain yg ambil sikap mcm Aziz Bari tp menyokong kerajaan 100% dan menentang Pembangkang 100%, sudah tentu puak2 Pembangkang fitnahkan bhw pensyarah ini pecacai UMNO dan dah dapat habuan dari UMNO. Kerajaan patut pecat Aziz Bari dan dakwanya di mahkamah. Kerajaan juga patut pecat penyokongnya dlm kerajaan spt Timbalan Menteri Pendidikan Saifuddin..

Anonymous said...

muka pun macam orang murtad

Esperalzi said...

Aziz Bari perasan bhw dia seorang "Penganalis politik". Tapi sungguh memalukan, dia langsung tak layak diberi gelaran 'penganalisis politik'. Dia sebaliknya patut diberi gelaran 'pecaci pembangkang'..

Seorang penganalisis politik sejati akan buat analisis politik secara adil, saksama dan bersikap neutral (berkecuali) dalam politik tanpa mencampur adukkan pandangan politik peribadinya dgn analisisnya.

Di Amerika Syarikat misalnya, penganalisisnya sangat profesional. Mereka mempunyai pegangan politik peribadi dari segi parti yg mereka sokong. Mereka boleh menjadi penyokong kuat Democrat atau Republican secara peribadi.

Tapi ketika membuat analisis politik, mereka berkecuali tanpa memihak, analisis mereka ikhlas dan profesional tanpa dipengaruhi pandangan politik peribadi mereka. Mereka akan kutuk dan puji kedua2 parti Republican dan Democrat di mana perlu. Itu lah penganalisis politik sejati. Inilah cara mereka berkhidmat utk negara mereka..

Tapi Aziz Bari adalah penganalisis politik PALSU, DUD,TIPU2AN, KAMPUNG2AN dan langsung tak ada kaliber. Dia mengidap penyakit yang sudah tak boleh dirawat lagi, ia itu penyakit MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menyokong Pembangakng dan MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menentang kerajaan.

Sikap politiknya jelas sejelas2 hitam dan putih. Apa saja dari kerajaan/UMNO/BN adalah salah dan jahat 100% bagi Aziz Bari, dan apa saja dari Pembangkang adalah betul dan baik 100% baginya. Penyakit ini saya panggil penyakit BABUBUTANALISIS atau BUTATULINALISIS. Org macam Aziz Bari lebih banyak merosakkan negara dari membantu negara. Setiap minit UIA menyimpan org mcm Aziz Bari adalah satu kerugian bagi UIA..

Ignore saja tulisan Aziz Bari. Kalau anda terlalu peduli tulisannya,anda pun akan jadi bodoh sepertinya..

Anonymous said...

PAS DALAM PAKATAN HARAM ADA LAH PARTI YANG TAK ADA APA ....NO.3 DARI PARTI LAKNATTULLAH DAN PARTI SERPIHAN KAUM LUTH

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, apsal muka aziz bebiri ni mcm sombong ye??? Mungkin dia lebih pandai dari sipandai maka bermenyombonglah muka sipandai ni. Tanda hari kiamat, manusia akan mengangkat org2 yg bodoh lagi sombong menjadi pemimpin mereka.

Esperalzi said...

Aziz Bari sungguh popular hari ini, sama popular dgn artis dan selebriti. Tp akalu seorang artis atau selebriti itu popular, mereka popular krn bidang kerjaya yg mereka ceburi. Seorang selebriti penyanyi popular krn dia menyanyi, dan seorang selebirit pelakon terkenal krn dia berlakon.

Apa pula yg membuat Aziz Bari popular? Adakah krn dia cemerlang dan excellent di bidang pensyarahan krn dia seorang pesnyarah mithali yg hebat? Adakah dia popular krn dia cemerlang dan excellent di bidang penyelidikan krn dia seorang penyelidik mithali yg hebat? Sudahkah dia menghasilkan kertas2 selidik yg boleh menggoncang dunia serta menjadikan dunia ini lebih aman dan pintar?

rakab said...

Rasa aku nak tendang jer muka Aziz malbari nih!!

Nasib baik Man United menang round 4 carling cup 3-0 pagi tadi...lega sikit..

heheheheeee...

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, semua yg rakab tulis diatas aku setuju, lega2...kamon UNITED!!!

fulisiakantora said...

tapi bab nak tendang muka aziz bebiri tu aku berkecuali...hu hua

musangka said...

Sebagai seorang Melayu yg suka pd kebijaksanaan........,

AKU SOKONG AZIZ BARI..!

'Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, tindakan melibatkan kabinet dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) merupakan kesalahan dan bertentangan dengan semangat perlembagaan.'

Kabinet BN mana berani ikut perlembagaan !!!

fulisiakantora said...

hah dapat!!... kat sini rupanya musangke, jom le pergi post tadi, ramai org cari ko...

musangka said...

The action taken against law scholar Aziz Bari proves that Malaysia is still home to a third-class mentality !!!

fulisiakantora said...

mmg musangke ni sifatnya bermuka2 & berbulu2, bila kau tuduh kerajaan tak ikut perlembagaan negara kau hantam sampai lebam, tapi kau boleh pusing tah berapa darjah bila kafir laknat liwat perlembagaan bila kau bersetuju dgn mereka memurtadkan muslimin padahal terang lagi disuluh2 ada dlm buku undang2 yg aziz bebiri blajar kat sekolah dulu..MUNAFIK!!!

musangka said...

fulisia 456,

Takyah le....aku dah kenai dah!

MU kalah teruk !

Terus tukaq LOGO(profile)...!!!

mmuuaahhhahahahaha....!!!

musangka said...

Fulisia 501,

Perlembagaan tak sebut pun pasai murtad!

Klu ada.....,

Kenapa perlu akta murtad plak!!!

fulisiakantora said...

haritu aku tukar logo UNITED psl nak bg sokongan walaupun kena liwat dgn city, hari ni aku tukar logo sbb nak borak dgn ko pasal AKIDAH, dia kira mcm ikut mood la...berubah2. United!!! tetap United!!! Jgn tukar cerita le musangke, jom hujah dlm post tadi...banyak yg kau kena jawab kat sinun, jom la...jom la...

fulisiakantora said...

perlembagaan mmg belum ada akta murtad tapi ada ttg menghalang pendakyahan agama selain Islam kpd muslimin...tak gitu

musangka said...

It has become normal for Umnu to come down hard against those on the side of the truth.

But how long does it intend to play bully and silence all voices that call for justice?

musangka said...

fulisia 510,

Sebutkan ! Dlm bab mana ?

musangka said...

fulusia 508,

Maap, Keutamaan aku pd 2 idola aku ni......

Mat Sabu & Aziz Bari..!!

TOKOH MELAYU TERBILANG !!!

Anonymous said...

Inilah beza Professor yang ada integriti dengan Professor yang berkiblatkan UMNO. Mcm kes Mat Indera Prof Kangkung anak keling kata M'sia tak dijajah, lepas tu muhyiddin kata m'sia pernah dijajah. lepas tu senyap tak timbul-timbul . Apa punya bongok Professor kelahiran Umno ini. Mcm otak pencacai-pencacai yang kerja basuh taik pemimpin umno. hehehe

zali

fulisiakantora said...

oh takde ke??? tapi ada dlm undang2 Islam!!! Walaupun mesia tak mengguna pakai undang2 Allah, tapi aku tak teragak2 utk melaksanakannya...he he he

musangka said...

fulusia 518,

he he..!

Melayu Berwawasan said...

Aziz Bari patut masuk politik..buat apa duduk dalam UIA lagi.Pelajar akan terpengaruh dgn tingkah lakunya.Buat apa simpan orang macam ni?

musangka said...

Aziz Bari !

You have to be made an example. They have nothing else left, except rule by fear...!

musangka said...

What a coincidence, Aziz, that your suspension got lifted just before PM Najib Razak's visit to UIA (Najib was represented by Home Minister Hishammuddin). The good thing is, they are as predictable as a pack of hyenas.

represented by ?

mmuuaahhhahahahaha....!!

malu sama student le tuu...!

Anonymous said...

Semua kakitangan kerajaan perlu sedar diri. Disiplin kena jaga. Kakitangan kerajaan kena sokong kerajaan. Kalau tak suka sangat, letak jawatanlah. Lain orang boleh ganti.

Kakitangan pembangkang pun sama. Kalau ada yang pro kerajaan maka diibaratkan menghabiskan boreh.

Pelajar pula tak usah menyibuk nak campur. Patut bersyukur dan tumpu pada pelajaran. Jaga masa depan, diri sendiri dan harapan ibubapa.

Ingatlah, diluar ni ramai yang nak masuk U tapi tak cukup tempat walaupun kelayakan pun baik. Perkara macam inilah patut highlight.

musangka said...

You must know Aziz, that you have to act in your best interest to protect yourself from their attempts.

You are a much smarter and wiser intellectual than any five of them put together...!!

kuah kuah kuah!!!

Anonymous said...

pakar perlembagaan tu tittle yg dibanggakan sangat..

hoiiiii aziz, yg bagi tittle tu media lah....bukan dapat secara rasmi dari mana aman pun

bab penganalisis politik ni, baik aziz bari contohi dr. amir jeniri UNIMAS..tu baru betul penganalisis, kiri kanan dia sapu lepas tu dia turun on da ground buat research

musangka said...

fulisiakantora !

Tip : Sebelum menjawab hujah org, tulong siap-sediakan 3 jawapan ekoran dpd jawapan kita tadi..!

Mana pi budak nih ?

fulisiakantora said...

susah betul la dgn musangke ni, mmg mcm musang...bila dia rasa boleh makan...dia keluar, bila rasa mcm nak kena ketuk...zuupp, dia hilang. Jom la musangke, aziz bebiri ni tak bawa kita masuk syurga, jom la kita cerita psl akidah kau yg tercedera tu. Jom la, jom la...

musangka said...

544,

Nak letakkan 'Aziz Bari Tuang Sapu' pun bole gak...!

Takde hal....!!!

Ape ada pd title...!

musangka said...

Aziz, you are blacklisted and your working life in UIA may never be the same again.

For that, we feel very sorry that intellectual integrity and honesty are not highly valued and has no place in our universities...!

musangka said...

First, they infuriated the other races. Then they infuriated the Christians. Now, they're infuriating all the country's right-thinking academicians.

Wonder who's next in line ??

Anonymous said...

MUSANG + UNGKA = KHINZIR.. muah he he

fulisiakantora said...

hallo zali...itulah contoh pemikir yg neutral, prof zainal memberi hujah dari kajian & tafsirannya yg tidak memihak pada mana2 pihak waima sejarah itu sendiri. Aku tidaklah bersetuju dgn pendapat itu tapi prof tidaklah pulak menyalahkan Raja2 Melayu kerana tak susun sejarah Tanah Melayu dgn tepat...itu je bezanya. Jom la musangke...aku ajak lagi ni...aku bukan aziz bebiri yg sanggup melihat kemurtadan anak2 musliminnya...jom!!!

Anonymous said...

Maap, Keutamaan aku pd 2 idola aku ni......

Mat Sabu & Aziz Bari..!

***************************

ari tu cakap idola ko mat sabu je. skang dah masuk aziz bari pulak. lps ni gap buka pasal syamsul pokemon ko list dia sekali la jd idola ko.

Anonymous said...

Ref:musang@5.39

Sapa backing Aziz Bari? cerita ber degang2 konon org melayu sokong pastu plan demo dpn PM last2 "40 ORANG" je himpun hantar bantahan kat Hishamudin. Ape derang lupaka Najib di Arab Saudi ke majlis pengkebumian putera Saudi? Hahaha

bodoh berganda ganda.

Anonymous said...

whooooooooooooooi dengar sini........aku tidak sokong yg nama nya AZIZ BIRI
(prof. apa ke benda nya !!!!!)

ok wasalam

Anonymous said...

intelligent? academician?

from my perspective of logical view, i see him just an imbecile clown playing politics..that's all.

an academician is not prejudice and wouldn't take side..

kindly teach him about that..

thanks

Anonymous said...

YUP I AGREE WITH YOU BRO ANON 7:02PM

HE SEEMS TO ME JUST LIKE A SIMPLETON WHO IS USING UIA AND PAKATAN AS THE STEPPING STONE TO GET POPULAR aka GLAMOROUS..

GILA GLAMER DIA NIH..HEHEHE

Anonymous said...

AKU KETURUNAN MELAYU YANG TAK SOKONG AZIZ BARI...jangan nak mengada-ngada kata ramai yang sokong..setakat dua orang, baik tak payah cakap.

Otak Geliga said...

aku pulak sebagai Melayu bersetuju utk tidak bersetuju atau dlm bahasa saintifiknya "agree to disagree" dgn Aziz Bari......hehehehe

ada class x hujah aku???.....hamPASngok/biaDAPigs suka hujah mcm ni........hehehe

Anonymous said...

Sebagai seorang Melayu yg suka pd kebijaksanaan........, AKU SOKONG AZIZ BARI..! 'Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, tindakan melibatkan kabinet dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) merupakan kesalahan dan bertentangan dengan semangat perlembagaan.' Kabinet BN mana berani ikut


wahai kaum biri2 sila baca komen esperazi
aku sgt sependapat dgn ..seorg. akdemik jika nak pertahan martabat akademiknya...dia mesti balun dua2 pihak...macam analisis sosial tiada pendapat pure100tepat..pasti ada pro and kons..

tapi beberi ini dah dibogelkan nafsu politiknya...
maka tak layak bergelak academania...apatah lg jjurusan nya melibat politik lglah kena tinggi darjah. ketidak BIAS annnya...


....................>>>>pesan esperalzi tadi...SILA BACA BALIK..


Esperalzi said... Aziz Bari perasan bhw dia seorang "Penganalis politik". Tapi sungguh memalukan, dia langsung tak layak diberi gelaran 'penganalisis politik'. Dia sebaliknya patut diberi gelaran 'pecaci pembangkang'.. Seorang penganalisis politik sejati akan buat analisis politik secara adil, saksama dan bersikap neutral (berkecuali) dalam politik tanpa mencampur adukkan pandangan politik peribadinya dgn analisisnya. Di Amerika Syarikat misalnya, penganalisisnya sangat profesional. Mereka mempunyai pegangan politik peribadi dari segi parti yg mereka sokong. Mereka boleh menjadi penyokong kuat Democrat atau Republican secara peribadi. Tapi ketika membuat analisis politik, mereka berkecuali tanpa memihak, analisis mereka ikhlas dan profesional tanpa dipengaruhi pandangan politik peribadi mereka. Mereka akan kutuk dan puji kedua2 parti Republican dan Democrat di mana perlu. Itu lah penganalisis politik sejati. Inilah cara mereka berkhidmat utk negara mereka.. Tapi Aziz Bari adalah penganalisis politik PALSU, DUD,TIPU2AN, KAMPUNG2AN dan langsung tak ada kaliber. Dia mengidap penyakit yang sudah tak boleh dirawat lagi, ia itu penyakit MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menyokong Pembangakng dan MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menentang kerajaan. Sikap politiknya jelas sejelas2 hitam dan putih. Apa saja dari kerajaan/UMNO/BN adalah salah dan jahat 100% bagi Aziz Bari, dan apa saja dari Pembangkang adalah betul dan baik 100% baginya. Penyakit ini saya panggil penyakit BABUBUTANALISIS atau BUTATULINALISIS. Org macam Aziz Bari lebih banyak merosakkan negara dari membantu negara. Setiap minit UIA menyimpan org mcm Aziz Bari adalah satu kerugian bagi UIA.. Ignore saja tulisan Aziz Bari. Kalau anda terlalu peduli tulisannya,anda pun akan jadi bodoh sepertinya..
October 26, 2011 4:1

Anonymous said...

Sebagai seorang Melayu yg suka pd kebijaksanaan........, AKU SOKONG AZIZ BARI..! 'Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, tindakan melibatkan kabinet dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) merupakan kesalahan dan bertentangan dengan semangat perlembagaan.' Kabinet BN mana berani ikut


wahai kaum biri2 sila baca komen esperazi
aku sgt sependapat dgn ..seorg. akdemik jika nak pertahan martabat akademiknya...dia mesti balun dua2 pihak...macam analisis sosial tiada pendapat pure100tepat..pasti ada pro and kons..

tapi beberi ini dah dibogelkan nafsu politiknya...
maka tak layak bergelak academania...apatah lg jjurusan nya melibat politik lglah kena tinggi darjah. ketidak BIAS annnya...


....................>>>>pesan esperalzi tadi...SILA BACA BALIK..


Esperalzi said... Aziz Bari perasan bhw dia seorang "Penganalis politik". Tapi sungguh memalukan, dia langsung tak layak diberi gelaran 'penganalisis politik'. Dia sebaliknya patut diberi gelaran 'pecaci pembangkang'.. Seorang penganalisis politik sejati akan buat analisis politik secara adil, saksama dan bersikap neutral (berkecuali) dalam politik tanpa mencampur adukkan pandangan politik peribadinya dgn analisisnya.

Di Amerika Syarikat misalnya, penganalisisnya sangat profesional. Mereka mempunyai pegangan politik peribadi dari segi parti yg mereka sokong. Mereka boleh menjadi penyokong kuat Democrat atau Republican secara peribadi. Tapi ketika membuat analisis politik, mereka berkecuali tanpa memihak, analisis mereka ikhlas dan profesional tanpa dipengaruhi pandangan politik peribadi mereka.

Mereka akan kutuk dan puji kedua2 parti Republican dan Democrat di mana perlu. Itu lah penganalisis politik sejati. Inilah cara mereka berkhidmat utk negara mereka.. Tapi Aziz Bari adalah penganalisis politik PALSU, DUD,TIPU2AN, KAMPUNG2AN dan langsung tak ada kaliber. Dia mengidap penyakit yang sudah tak boleh dirawat lagi, ia itu penyakit MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menyokong Pembangakng dan MEMBABI BUTA dan MEMBUTA TULI menentang kerajaan. Sikap politiknya jelas sejelas2 hitam dan putih.

Apa saja dari kerajaan/UMNO/BN adalah salah dan jahat 100% bagi Aziz Bari, dan apa saja dari Pembangkang adalah betul dan baik 100% baginya. Penyakit ini saya panggil penyakit BABUBUTANALISIS atau BUTATULINALISIS. Org macam Aziz Bari lebih banyak merosakkan negara dari membantu negara. Setiap minit UIA menyimpan org mcm Aziz Bari adalah satu kerugian bagi UIA.. Ignore saja tulisan Aziz Bari. Kalau anda terlalu peduli tulisannya,anda pun akan jadi bodoh sepertinya..
October 26, 2011 4:1

Kutukan Dewata said...

Aziz bari memang bijak.Tapi dia tidak pandai guna kebijakannya.

DYMM Sultan Selangor berada pada landasan yang betul sebagai ketua agama negeri Selangor.

Atas kapasiti itu baginda mengambil tanggungjawab mempertahankan akidah umat islan daripada di kotak-katik oleh puak gereja.Salahkah baginda?

Persoalannya mengapakah Aziz Bari begitu biadap menyanggah tindakan baginda.Tiada rasa hormat langsung dan tiada adab melayu.

Tindakan ini menjatuhkan maruah baginda pada mata umum.Tak perlu bangsa lain melakukannya cukup dengan seorang melayu liberal saja.

Anonymous said...

sebenarnya aziz bari tak bijak. mana ada org bijak tak pandai gunakan kebijaksanaan.

ada phd tak semetinya sorang tu bijak.

choc-mint said...

hanya melayu hampehhhhh yg sokom melayu hampehhhhhhhh.....

Anonymous said...

Ada pepatah yg mengatakan "tidak akan menang sesorang tu kalau berlawan mulut dgn orang gua"kerana orang berilmu menggunakan otak serta pengetahuan ilmiahnya tetapi orang gua(cavemen)tidak akan menggunakan otak sebaliknya mulut dan last sekali menggunakan perkataan lucah dan seterusnya fisikal(kepala lutut) untuk menang....jadi pilihlah di mana kedudukan anda...orang berilmu atau orang gua.

Anonymous said...

http://www.sahabat-gunung.com/2011/10/jangan-cakap-tak-serupa-bikin-bela-aziz.html
Jangan Cakap Tak Serupa Bikin.. Bela Aziz Bari Tapi Lupa Khianat Dr Rosti
Bagi penganalisis politik dan ahli akademik, Prof. Dr. Ahmad Atory, tindakan yang dibuat oleh UIA terhadap Aziz Bari adalah berkaitan dengan tugasnya sebagai penjawat awam yang tertakluk kepada perintah am dalam melaksanakan tugas.
“Kedudukan Aziz Bari juga sama seperti saya iaitu penjawat awam jadi segala kenyataan yang dikeluarkan walaupun dalam dunia akademik tetapi masih tertakluk sebagai kakitangan kerajaan apatah lagi kerajaan tersebut adalah Barisan Nasional (BN),” katanya yang juga menjawat pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM).
Difahamkan Aziz Bari menerima surat tunjuk sebab daripada UIA ekoran tindakannya mempertikaikan titah Sultan Selangor berhubung pemeriksaan JAIS di sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.
Tindakan tersebut telah menimbulkan polemik sehinggakan wujud segelintir pihak yang mahu mewujidkan himpunan membantah penggantungan tugas beliau atas alasan membelakangkan prinsip ‘kebebasan akademik’.
“Kebebasan ada hadnya walaupun dalam dunia akademik kerana semua yang terlibat tidak boleh bercakap sesuka hati dengan menyentuh mana-mana pihak semata-mata untuk kepentingan peribadi atau ada agenda tertentu apatah lagi dalam hal-hal yang melibatkan sesitiviti; tambahan pula apa yang dipertikaikan oleh Aziz Bari adalah titah Sultan Selangor yang sememangnya mempunyai tanggungjawab dan kuasa penuh atas agama Islam dan adat istiadat orang Melayu dan rakyat di seluruh negeri Selangor.
“Jika mahu bercakap tentang kebebasan janganlah bersikap berat sebelah sebaliknya biarlah adil dan memberikan pihak universiti kebebasan juga untuk mengambil tindakan atas kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Aziz Bari yang secara tidak langsung telah mengheret nama universiti terbabit.
“Salahkah pihak universiti mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada kakitangannya dan sewajarnya, sebagai seorang ahli akademik maka Aziz Bari perlu bertanggungjawab atas kenyataan yang telah dikeluarkannya dan ikutlah prosedur dengan menjawab saja surat tunjuk sebab yang dikemukakan,” katanya.

Anonymous said...

Apa asas undang-undangnya untuk mengatakan Sultan tidak konsisten dan bertindak tidak ikut Islam sedangkan perkara tersebut adalah prerogatif Sultan selaku Ketua Agama.

Tidak cukup dengan itu, "berpolitik" di Pasir Gudang dan Gelang Patah. Apa motifnya sebenarnya? Lesen beliau adalah akademik bukannya lesen politik kecuali beliau adalah ahli parti politik - perlu daftarlah kalau nak berpolitik.

Kebebasan bersuara bukan bermakna seseorang itu boleh bersuara sesuka hatinya semasa kahtib membaca khutbahnya,ataupun didalam suatu mesyuarat. DiDUN atau Parlimenpun, ada peraturan bila hendak bersuara - kena tunggu giliran dan bila dibenarkan Speaker untuk berbuat demikian.

Jika nak berpolitk perlulah beerdaftar seperti bila mahu beristeri perlu juga berdaftar. UIA tidak pun membenarkannya "berpolitik" sedangkan gajinya dibayar UIA bukannya parti politik.Mahu dengar cakap UIA atau parti politik???
Mungkin kot beliau pun menyedari bahawa masanya di UIA sudah boleh dihitung harinya, Cuma cepat atau lambat.