Monday, October 31, 2011

KALID GAGAP, BAPAK EKONOMI NEGARA ?!

ternyata desas desus mengenai kehebatan kalid gagap sebagai pentadbir ekonomi yang hebat ada kebenarannya.

kebenaran yang timbul sejak 3 tahun yang lepas.

kalid gagap berjaya membuktikan kepada dunia dia memang layak digelar bapak ekonomi negara.

YBK yang mahu membina kampus uitm di serendah, dengan kos projek RM700,mampu meningkkatkan ekonomi setempat telah ditolak bulat-bulat oleh kalid.

ini dinamakan dasar menarik keluar pelabur dari bumi selangor.

3 tahun berturut-turut kerajaan selangor mengalami defisit belanjawan.ini dinamakan perbelanjaan berhemah, lagi kurang duit maknanya kurang lagi risiko.

tak lupa, menjual 3 aset penting pkns.
bagi kalid, ini dinamakan bijak meniaga.

ada lagi satu ?

bisnes rugi, tapi bonus bagi.
istilah ekonomi ini dipanggil 'membapakkan aset negeri ikut suka hati bapak aku'.KLIK SINI

131 comments:

Anonymous said...

dok pi melinkop...

Anonymous said...

inilah dinamakan demokrasi terpimpim
demokrasi terpimpim kepala hotak kau

kah kah kah

Melayu Perak said...

umno tak berminat pada pkr....

pkr akan jadi macam s46....

Anonymous said...

http://helta-teknik.blogspot.com/2011/10/kerja-kerja-mengangkat-serta.html?m=0

Otak Geliga said...

mcm ni akupun nak kerja kat KDEB la.....lumayan gilerrrr.....hehehehe

musangka said...

Jgn pandang enteng pada PKR.

Anwar tak mungkin akan ke penjara !

Kecuali Najib benar2 GILA !!!

Melayu Perak said...

bonus rm 570,000 bagi 31 orang....

mak aih sorang kat rm 19,000

Otak Geliga said...

aku sokong MP.....UMNO dgn bantuan Allah sudah membenam:

1) British
2) Komunis
3) Semangat 46
4) Barisan Alternatif

& akan dtg Pakatan Hantu Haram/Pakatan Rakyat.....ishhh jijik aku nak tulis...terpaksa je ni..hehehehe

musangka said...

OG 1014,

UMNU benam British ?

Lawak paling hebat !!!

Klik Di Sini said...

salam tuan gap..

ribuan terima kasih diucapkan kerana sudi melink kembali blog saya kepada blog tuan..

hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa baik tuan..

teruskan perjuangan..

gempur tetap gempur..

Melayu Perak said...

siapa nak ganti papagomo.....

dia nak berenti dah....

aku harap GAP ambik alih....

Anonymous said...

khalid gagap..cth melayu lupa diri

http://helta-teknik.blogspot.com/2011/10/kerja-kerja-mengangkat-serta.html?m=0

musangka said...

Klu betul Pimpinan PKR di katakan bermoral sgt rendah....

Macamana UMNU bole kalah di Sngor ??

Atau moral UMNU lebih rendah !

yoursay.....

Anonymous said...

Apa kenemengene dgn sinuar tu? kan die dah kene jeruk! Tobat masamnya!!!

musangka said...

MP 1026,

Gomo nak pencen ?

Hg ni asyik bawak crita lawak je...!

mmuuaahhahahahaha...!

Akhir2 ni...nak masuk rumah dia punya seksa...Pak Guard aku asyik bagi redlight! Apasal ?

musangka said...

Lekeh2 Khalid Gagap, dia berjaya buat suma anak syarikat kerajaan negeri keluar zakat.

Petronas...ada bayaq ZAKAT ka?

mmuuaahhahahahaha...!!!

musangka said...

Tan Sri Khalid...!

WIFE of PM, Rosmah Mansor, who is well known as a spendthrift and loves buying expensive items, has done it again.

While following her husband Najib Razak to the conference of Commonwealth countries, CHOGM in Perth Australia, according to newspaper The West Australian, Rosmah Mansor has purchased pearls valued at $ 150,000 (RM387, 888).

Even his daughter had also spent at David Jones amounting to $ 60,000(RM193, 944).

BERASAP SUNGGUH KEMENYAN PUAKA nih...!!!

musangka said...

Tan Sri Khalid...!

Sebagai seorang yg arif bab duit ni, aku nak tanya hg,

Kami rakyat disaran makan sarapan & lunch yg low bajet.

Tapi, PM sebaliknya tunduk pd kemahuan bini & anak mewahnya, berbelanja sakan pd barang2 yg kurang perlu.

Macamana puak2 umnu bole tertipu ?

mana mai bau kemenyan nih...???

musangka said...

Tan Sri Khalid!

Sebagai Bapak Ekonomi Negara (aku pinjam pengikhtirafan GAP),

Hg kena pastikan apa yg bini hg belanja....tak kuaq surat habaq !!

Mengkalu kuaq....Mampuih hg DEPA balun...!

mmuuaahhahahaha...!!!

Otak Geliga said...

Lekeh2 Khalid Gagap, dia berjaya buat suma anak syarikat kerajaan negeri keluar zakat.

Petronas...ada bayaq ZAKAT ka?

mmuuaahhahahahaha...!!!
---------------------------------------------------
Petronas bayaq cukai.....hehehehe....dosa ke Petronas x bayaq zakat???

praha2 said...

takdo yang abik buet selangor la ni. eden tengok habis dah apo yang dibuet olih kerajaan BN dulu di jual. ni dikatokan caro orn keparat memerintah? mampus lah selangor-nampak nyo selangor akan mudor lobih torok dari kelante.

Otak Geliga said...

Melampauuu sungguh depa ni kat Kedah.....balak dlm hutan simpan kekalpun diambil....apa??...x pandai cari duit ka????.....pemalaas sungguh cari pelabur

musangka said...

OG 1107,

Hg pi tanya ostat yg hg percaya!

Otak Geliga said...

balak2 kat Kedah, Kelantan habih semua depa bg kat krono kapiaq cina......sungguh2 depa botakkan hutan.....gelojoh nak kaya ni....komisen brapa dpt dr kroni kapiaq tu???.....hehehee

musangka said...

Puak umnu yg dah kena asap...!

Nak sebut ROS pun....ketaq ka?

mmuuaahhahahaha...!!!

Otak Geliga said...

Musangka 11..11PM

hang pi tanya jugak apa hukum dia syarikat negeri/negara x keluar zakat....jgn lupa tanya la....Yusof Al-Qardawi kata x salah

Anonymous said...

PR menang di Selangor kerana pada masa itu marhaen belum nampak moral PR yang sebenarnya. Kini apabila moral PR terdedah satu demi satu, apakah PR ada harapan untuk kekalkan kerusi MB? Apakah marhaen boleh lupa isu Adun kangkang? Apakah marhaen boleh terima isu liwat ke atas Saiful? ha ha, Keep on dreaming, Bro.

Otak Geliga said...

ada pulak ostat sesat ngajar anak buah supaya sesat sama dgn dio jugok....ada ke dikatenya N.Aziz & ulama' tu nabi.....senang citer nak kata N.Aziz tu NABI.....yg aku tau ulama tu pewaris nabi je......itupun ulama yg BENARRRR....hehehehe

apa lo yg puok2 ni belajar dulu.....x mengamalkan apa yg depa belajar....hehehehe

musangka said...

Tan Sri Khalid !

Hg dengaq dak pasai projek Shahrizat anak beranak kat NFC tu?

257million hancuss...!

Pasai apa umnu biaq benda ni terbongkar ?

Sharizat dok lawan ASAP KEMENYAN kottt.....!!!

Anonymous said...

untuk pengetahuan marhaen, zakat yang dikeluarkan oleh anak syarikat negeri bukan khalid yang mulakan. ia telah lama dimulakan.

cumanya dengan ketiadaan 3 anak syarikat negeri (dijual pada kroni)) makanya bertambah berkuranglah zakat yang dibayar oleh anak syarikat negeri.

kalau nak masuk bakul sekalipun carilah bakul yang besar. nak buat apa bubuh khalid dalam bakul yang kecik, Bro.

hik hik hik

Otak Geliga said...

penganut tegang hanPASngok ni dah kena nasi kangkang agaknya.....dr kangkang sape dont ask me....hehehehe

ada ke dikatanya sembelihan org UMNO haram serupa sembelihan org kapir......hehehehe

Taliban sungguh.....benarlah kata2 Dr Asri....hehehehe

Otak Geliga said...

kambing mengembek yg di Kelantanpun dah habis kena makan biawak....amboiii besar takat mano biawok tuuu....menurut nujum pak mentadak katanya BESOOOORRRRRR.......hehehehehe

Otak Geliga said...

isu ladang CINA SINGAPORE, ehhhhh, bukan....sebenornya nak sebut ladang rakyat ni menjahanamkan rakyat.....nogori kelantan cuma nak balak ja....berapa komisen dpt ni???....hehehehehe

musangka said...

OG 1113,

Bukan banyak...2 billion je setahun, zakat kat baitulmal. Selebih 18 billion tu...bagi kat cukai syarikat!

Yg tu pun nak kira?

Nak tulong Islam macamana ni...?

Anonymous said...

PR boleh kata apa saja pada peringkat ini tetapi marhaen telah buat keputusan. Keputusan marhaen adalah muktamad.

Semua ini disebabkan satu kesedaran iaitu apalah maknanya duduk dalam negeri termaju kalau tahap kemakmurannya tidak lebih dari apa yang dikecapi oleh warga Sarawak?

keh keh keh

Otak Geliga said...

Anon 11.18PM

Tahniah kerana menjernihkan....hehehehe

ni dikatakan kes Gajah nak masuk bakul durian.....melampau sungguh......hehehehe

musangka said...

Laporan Audit kata, hampir suma GLC tak bayaq zakat kecuali Tabung Haji & Bernas!

Apa cite ni UMNU....?

Otak Geliga said...

Musangka 11.22PM

bantu melalui cukai.....hehehehe
yang penting x berdosa jika x bayar zakat....betul tak???...hehehehe

Anonymous said...

anon 11:22,

bila masa pulak syarikat minyak ditubuhkan untuk tolong sesuatu penganut. ko cakap apa ini? janganlah rasis, boleh?

Otak Geliga said...

dan hukum Islam kata x BERDOSA.....jgn la nak mendesak sesuatu yg menjadi kewajiban.......hehehe

Anonymous said...

11:25,

GLC negeri atau federal. kalau GLC negeri, negeri yang mana satu?

musangka said...

Lain pulak halnya dgn industri perbankan......

Hampir suma bank yg punya perbankan Islam bayaq zakat termasuk bank pure cina, Public bank!

Apa nie Umnu woi....??

Otak Geliga said...

maaf ralat....dan hukum Islam kata x BERDOSA.....jgn la nak mendesak sesuatu yg TDAK menjadi kewajiban.......hehehe

Otak Geliga said...

jgn la Musangka cuba MEWAJIBKAN sesuatu yg tidak DIWAJIBKAN keatasnya kerna yg BERHAK HANYA ALLAH SWT......hehehehe

musangka said...

OG 1125,

Bagi Malaysia sekular, mungkin tak dosa kot ( mana depa tau pasai dosa)

Tapi jika Malaysia dikatakan Islam,

Berdosa tak bayaq zakat !!

Otak Geliga said...

Musangka 11.31PM

kita balik kepada ASAS ye Musangka.....aku nak tanya kau....siapa/apa yg diwajibkan membayar zakat????....cuba la cari dulu Musangka, Malaysia sekular la, apa2 la.....balik kepada ASAL/ASAS

musangka said...

OG 1127,

Kemukakan dalil dari AlQuran yg kata tak bayaq zakat tu tak dosa...!

Anonymous said...

tang isu murtad depa tak mahu bela HIMPUN tetapi tang fulus cepat-cepat mengaku perjuangkan assobiyah? hoi mangkuk, podahcit!

musangka said...

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-3, yang bersidang pada 9 Disember 1992 di Kuala Lumpur telah membincangkan tentang Hukum Zakat Ke Atas Syarikat.

Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Syarikat perniagaan diwajibkan zakat apabila mencukupi syarat-syarat seperti berikut:

1. perniagaan yang dimiliki oleh orang Islam,
2. perniagaan yang dimiliki oleh orang Islam yang merdeka,
3. sempurna milik,
4. cukup nisab,
5. cukup haul (genap setahun qamariah atau 354.3 hari),
6. kadar zakat ke atas syarikat tersebut adalah 2.5 %, dan
7. syarikat yang dimiliki bersama antara orang Islam dan bukan Islam,
maka wajib ke atas jumlah saham yang dimiliki oleh orang Islam
sahaja berdasarkan pendapatan bersih yang diperolehi.

Otak Geliga said...

Musangka, jgn la pusing ayat aku....ok kat sini, yg kita bincang ZAKAT PETRONAS/SYARIKAT YG DIMILIKI NEGARA/NEGERI BUKAN INDIVIDU.....cuba baca ni:

jika MINYAK itu adalah hak individu spt stesen minyak, maka dia perlu bayar zakat iaitu 20% dr hasil yg diperolehi......ini sudah disepakati oleh Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Abu Ubaid etc berdasarkan sabda Nabi SAW

"zakat bg harta galian tersimpan adalah 1/5"

TETAPI...........

Anonymous said...

kah kah kah

hak milik negara kena bayar zakat bukan cukai?

apa kata PR?

masakan musangka mewakili PR?

apa kata Dap?

kah kah kah

Anonymous said...

alang alang dah keluar pasal zakat ..
jom belajar dan mengulangkaji..

sebelum keluarkan sebarang pendapat

http://www.e-zakat.com.my/pengenalan-syarat/

selamat beramal

musangka said...

Pendapat tersebut adalah berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 267:55
Maksudnya:

Wahai orang yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari
apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu...!

Otak Geliga said...

bagi zakat syarikat yg dimiliki negara/negeri, ada KHILAF DI KALANGAN ULAMA'

tetapi Dr. Yusof Al-Qaradawi & ulama telah berrsepakat mengatakan

TIADA ZAKAT KE ATAS MINYAK/GALIAN yg dimiliki oleh negara kerana:

zakat adalah WAJIB ke atas INDIVIDU bukan NEGARA/NEGERI kerana ia bukan hak milik individu.

Anonymous said...

Musang 1111,

Hg pi tanya ostat yg hg percaya!

------------------------------

Hg pecaya ke kita blh makan tikuih, tupai nie?

Hg bg komen skit Musang?

Wassalam

musangka said...

Utk pengetahuan LHDN ada mekanisma khusus utk syarikat2 yg org Islam terlibat.

Bayaran zakat ditolak/rebet pd bayaran cukai koporat.

Kenapa kita org Islam sendiri menolak utk bayaq zakat ?

komandomelayu said...

musangkakicipap!

LANCAU LA HANG NI MUSANG!

ASYIK KUTUK SEMUA BENDA UMNO TAK BETOI! MCM LA PR KO TU SEMUA BETOI!

PAS ADA KE GLC YG SBESAR PETRONAS YG MENANGGUNG PEMBANGUNAN NEGARA NI BERBILLION LEBIH TINGGI NILAI DARI SEMUA JUMLAH ZAKAT YANG PARTI BAPAK KO DOK BAYAR LA BODO!!

Otak Geliga said...

Musangka.....yg wajib hanyalah org persendirian sahaja.....tolong jgn mewajibkan sesuatu yg tidak wajib....kepmbali kepada ASAS....tu je

musangka said...

OG 1143,

Hg tanya Qardawi tuu....

NEGARA milik siapa ???

Jika milik rakyat, wajib zakat!!!

UfukTimur said...

Musangka..ko nk ganti aljuburi tu ke penjara ke...btul punye setia mangkuk hayun cacai PKR ni..

musangka said...

komando 1149....

Tanggung beli cincin..?

Otak Geliga said...

Musangka 11.50PM

aku tau la ilmu kau tinggi, malah lg tinggi dr Dr. Yusof Al-Qaradawi tu....tp x perlu sampai MEWAJIBKAN benda yg BUKAN WAJIB.....aku x tau la pulak Nabi Muhammad SAW ada kata Negara Perlu keluarkan zakat.....hati2 skit Musangka

musangka said...

Islam apa ke nama.....!

Zakat yg sah2 utk kebajikan anak2 Muslim sendiri pun...TOLAK!!!

Hangpa ni...bila cina mintak hangpa marah ! Kongsi takpe plak!

Yg terang2 utk Islam hangpa tak mau..!

UfukTimur said...

musangungka...nyatakan dalil Al-Quran yg membuat fitnah tak berdosa..

musangka said...

Zakat tu dah tentu dpt kat org Islam. Hak org Islam ! Org lain takleh usik..!

Cukai pendapatan.....BELUM TENTU !!

Tukang Komen said...

Ada manusia tak bayar zakat tapi bayar income tax. Ada bayar zakat tak bayar income tax. Ada dua2 pun tak bayar. Alasan tak bayar sebab tak ada payslip.

Sebelum pada nanti tobat sungguh2 hapuslah dosa. Kt kelantan ada orang yg boleh bantu hapus dosa pi jumpa dia semua settle.

musangka said...

UT 1156,

Spec kan apa yg fitnah tu...!

Otak Geliga said...

Islam apa ke nama.....!

Zakat yg sah2 utk kebajikan anak2 Muslim sendiri pun...TOLAK!!!

Hangpa ni...bila cina mintak hangpa marah ! Kongsi takpe plak!

Yg terang2 utk Islam hangpa tak mau..!
------------------------------------------------------------
Siapa yg TOLAK Musangka????.....x da sape tolak la...hehehehe....memandai2 je hang ni....fitnah je

selagi hukumnya x salah, x berdosa x pe la.....ada bayar cukai, suma dpt faedah.....itulah keADILan dlm Islam.

komandomelayu said...

MUSANGKAPLABUTOH!

APHAL PARTI BAPAK KO KE DOK KENA TANGGUNG BELI CINCIN?
BODO!
LANTAK LA DUIT DIA TANGGUNG SENDIRI LA !
PAS KO KUTIP DERMA BERTAHUN2 BUAT PA? BANGUNAN PUN TAK BERMAINTAIN SAMPAI BAU BUSUK KAT JLN RAJA LAUT TU!

Otak Geliga said...

Musangka....aku nak tanya la....kenapa hang suka pertikai rukun Islam & rukun Iman org Islam????

1) Hang kata Allah tu bukan nama sebenar

2) Hang kata Bible = Injil

3) Hang kata Allah mengutus Nabi Isa AS utk ajar agama Kristian

4) la ni hang pertikai pulak zakat syarikat negara/negeri yg TIDAK WAJIB BAYAR.....hang MEWAJIBkannya

musangka said...

TK 1158,

Mana sekolah hg belajaq....

bayaq zakat, tak kena income tax ?

Woi Umnu !

Gaji bulanan x 12 Bulan x 2.5% = zakat pendapatan yang wajip
dibayar.
Sekiranya gaji anda sebulan ialah RM 2,000 maka gaji setahun anda
ialah RM 24,000. Jumlah zakat pendapatan yang perlu anda bayar ialah
2.5% x RM 24,000 iaitu RM 600 di mana purata bayaran zakat bagi satu
bulan ialah RM 50.

Kat incometax.....masih ada!

UfukTimur said...

musangungka...lapuran audit mane yg ko refer...hmpir semua GLC tak bayar zakat...ko bru balik dari isreal ke..punye la bangang pembangang ni..tahap IQ keldai..

Melayu Perak said...

salah satu rukun zakat ialah orang islam.....syarikat islam atau negara islam tak pulak pernah dengar....

Otak Geliga said...

Zakat tu dah tentu dpt kat org Islam. Hak org Islam ! Org lain takleh usik..!

Cukai pendapatan.....BELUM TENTU !
-----------------------------------------------------
Zakat tu mmg la hak exklusif org Islam saja.....tu tiada PERTIKAIAN...sbb hanya org Islam yg bayar

Cukai tu pulak hak org Islam & hak bukan Islam....sbb dua2 bayar

kan adil tu.....Indahkan Islam tu???

musangka said...

komandomelayu...

While following her husband Najib Razak to the conference of Commonwealth countries, CHOGM in Perth Australia, according to newspaper The West Australian, Rosmah Mansor has purchased pearls valued at $ 150,000 (RM387, 888).

Even his daughter had also spent at David Jones amounting to $ 60,000(RM193, 944).

Agak la...bayaq cukai tak?

nanti penuh borang kastam plak !

masaalah! masaalah!

UfukTimur said...

musangungka...buktikan pertonas tak bayar zakat..paste kan disini...

musangka said...

OTak Geliga!

Petronas hanya perlu bayaq 2 billion ja kat baitulmal....!

Lagi 18 billion - cukai syarikat !!

Otak Geliga said...

OTak Geliga!

Petronas hanya perlu bayaq 2 billion ja kat baitulmal....!

Lagi 18 billion - cukai syarikat !!
------------------------------------------------------
Jgn la marah kat aku....hehehehe

aku bg penerangan je.......benda x wajib x yah la nak paksa2....kalau dibuat lg bagus, kalau x buat x dosa.....betulkan???

musangka said...

Jika Petronas benar2 milik mutlak negara......

Kenapa kena cukai syarikat ?

Suma keuntungan, negara balun la, apa nak cukai2 lagi.!!!

musangka said...

Petronas bayaq cukai 20 billion setahun pd negara!

Selebih dari keuntungan tu...sapa dpt???

Otak Geliga said...

ni hujah di balas hujah.....mana dia dalil kata negara wajib bayar zakat....tunjuk kat sini......jgn nak poooosigh ja

2 bilion la....18 bilion la....ni mana dalil NEGARA WAJIB BAYAR ZAKAT.....tunjuk kat sini....ramai yg nak belajar ni

Melayu Perak said...

baca nih musangka....

Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam yang bersidang pada 16 Ogos 2001 telah membincangkan Zakat Syarikat/Anak Syarikat Yang Dimiliki Oleh Perbadanan Nasional Berhad (PNB). Muzakarah telah memutuskan bahawa Pemodalan Nasional Berhad (PNB) memiliki anak-anak syarikat yang tidak disatukan. Masa kini anak syarikat milik PNB tidak dikenakan zakat tetapi zakat hanya dikenakan pada pelaburan perseorangan dan pemegang saham sahaja.

Otak Geliga said...

Petronas bayaq cukai 20 billion setahun pd negara!

Selebih dari keuntungan tu...sapa dpt???
-------------------------------------------------
DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

musangka said...

Jgn kata induk petronas, suma anak2 syarikat yg sahamnya di niagakan di bursa....tak bayaq zakat !

Ape ke benda...??

Otak Geliga said...

org kapiaq nak derma BIBLE Melayu bukan main seronok dia sokong.....padahal tau tu HARAM tolong penyebaran agama lain selain Islam

Ni yg x wajib sukati dia nak mewajibkan pulak

mana DALIL NEGARA WAJIB BAYAR ZAKAT???.....ramai nak belajar ni

UfukTimur said...

puak PR dh kena asap..tengok anwar pungkok dah ketaq..

Otak Geliga said...

Jgn kata induk petronas, suma anak2 syarikat yg sahamnya di niagakan di bursa....tak bayaq zakat !

Ape ke benda...??
----------------------------------------------------
DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

musangka said...

OG 1214,

Petronas bukan milik negara!

Ia milik RAKYAT !!!

Otak Geliga said...

lupa nak tulis......tunjuk mana dalil kata MEWAJIBKAN syarikat negara/negeri bayar zakat

DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

UfukTimur said...

musangungka...buktikan petronas tak byar zakat...tok sah nk spin laju2..hang tak de bukti ka??..hang panik ka???..hang fitnah ka atau hang ni bingai.....

Otak Geliga said...

OG 1214,

Petronas bukan milik negara!

Ia milik RAKYAT !!
-----------------------------------------------------
kalau hang guna hujah ni betuiiii....hehehehe...mmg kena bayaq.....tunjukkan PETRONAS tu rakyat punya.....apa definisi membenarkan sesuatu syarikat tu rakyat punya

tunjuk mana dalil kata MEWAJIBKAN syarikat negara/negeri bayar zakat

DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

Otak Geliga said...

ni fulisiankatora x da nih.....kalau dia ada, teruk kau kena balun Musangka.......x dapek den menolong.....hehehehhe

tunjuk mana dalil kata MEWAJIBKAN syarikat negara/negeri bayar zakat

DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

musangka said...

Petronas berniaga yg hasil terbesarnya adalah dari anak2 syarikat yg bukan milik negara !

Inilah yg dimaksudkan kenapa petronas tak keluarkan zakat!

Aktiviti petronas suma dijlnkan oleh anak2 syarikat yg dah di listingkan !

Petronas sebenarnya...BUKAN MILIK NEGARA.

Melayu Perak said...

8.0. Who is required to pay Zakat?


Who is required to pay Zakat?

For people to pay Zakat they must meet the following criteria:
The person should be Muslim, adult, sane, free (not a slave).
They must posses a certain minimum amount of extra wealth (called nisab), fully owned by them in excess of personal use (such as clothing, food, shelter, household furniture, utensils, cars, etc).
They should have had this minimum amount in possession for a complete lunar year (hawl).
The wealth should be of a productive nature, from which they can derive profit or benefit such as merchandise for business, gold, silver, livestock, etc.
The minimum amount (or Nisab) should not be owed to someone, i.e., it should be free from debt.

musangka said...

ufuk timur 1220,

Baca Audit report 2010 !

Melayu Perak said...

musangka....

petronas adalah entiti syarikat bukan orang....oleh itu yang wajib zakat ialah pemegang saham petronas itupun melalui beberapa syarat....

UfukTimur said...

musangungka...aku tunggu ko details kan semua fakta2 yg petronas tu tak byar zakat.....sebelum ko dilabel sbg pemfitnah no wahid...atau bg dalil Al-Quran yg fitnah itu dibenarkan dlm islam..tlg jd anak jantan..

musangka said...

OG 1221,

Mudah ja... Negara ni sapa punya ?

Lagi satu, sejak bila kerajaan pakai dasar memilikkan negara nih ?

Bahaya camni...! Bunyi cam dasar komunis je !!

komandomelayu said...

HANG CAKAP JE PANDAI!
PETRONAS MILIK RAKYAT?
RAKYAT MILIK SAPA? MILIK NEGARA LA BODO!
PETRONAS MAJU PUN BUKAN KEPALA OTAK PEMIMPIN PARTI BAPAK KO YG MAJUKAN TAPI PEMIKIRAN PEMIMPIN UMNO YG MENGEMBANGKAN DI ZAMAN TUN M! PASTU KALU TAK BAYAR ZAKAT PUN BUKAN KO YANG KENA TSNGGUNG DOSA!!

SYARIKAT PAS MANA YG BAYAR ZAKAT TINGGI SANGAT?

musangka said...

ufuk timur 1229,

Baca Audit Report or parlimen hansard!

Tukang Komen said...

Musangka,
Awat pi panjang leher pasai milik rakyat atau milik negara. Kalau aku kata milik kerajaan lagi panjang cerita. On paper kata milik rakyat dalam negara ini. Tapi kuasa nak korek/jual minyak bawah kawalan kerajaan. Hang pernah dengar kerajaan pi tanya setiap rakyat nak buat camna soal petronas. Takda!

UfukTimur said...

musangungka...aku dh study laporan audit tu pada hari pertama dikluarkan...mungkin aku tak perasan...tlg bagi tau aku dimuka surat dan peranggan mane...

Otak Geliga said...

Petronas berniaga yg hasil terbesarnya adalah dari anak2 syarikat yg bukan milik negara !

Inilah yg dimaksudkan kenapa petronas tak keluarkan zakat!

Aktiviti petronas suma dijlnkan oleh anak2 syarikat yg dah di listingkan !

Petronas sebenarnya...BUKAN MILIK NEGARA.
-------------------------------------------------------
yg ni betul.....baru nampak bukan milik negara.....habistu salahkan kerajaan/petronas kenapa?????

tuuu...anak2 syarikat tu la kena dipersalahkan...mereka hany BERSATU di bawah Petronas

tunjuk mana dalil kata MEWAJIBKAN syarikat negara/negeri bayar zakat

DALIL negara wajib bayar zakat mana???....tunjuk cni....ramai menunggu ni

musangka said...

Komandomelayu!

Jika Petronas di kenakan cukai pendapatan syarikat,

kenapa tak kena zakat?

Padahal Petronas tak rugi satu sen pun jika kedua-duanya di bayar serentak..!

musangka said...

OG 1234,

Salah kerajaan ialah bila tindakan tidak diambil pd syarikat2 tersebut.

Cuba kita yg tak bayaq....depa ligan sampai dlm kelambu!

Tak gitu komando....?

Tukang Komen said...

Sesape ada masa tolong nasihatkan tuan punya blog KLIK DI SINI. Ada ke patut dibuat cerita dan gambar ikan duyong. Bagai nak gila aku klik rupa2nya macam sempudal je. Apa sebenarnya problem si KLIK aku pun tak tau. Aku jenis panas baran korang je nasihatkan dia jgn buat dual kali macam itu. Tolonglah... aku tengah tension ni.

musangka said...

Yg sebenarnya, UMNU ni tak suka guna garis panduan yg Tuhan dah tentukan.

Depa buat cara mereka sendiri & laungkan ini pun cara Islam jugak!

Macam la Tuhan tu tak paham akan maksud 'kesesuaian' !

mmuuaahhahahahaha...!

UMNU berlagak lebih pandai dari Tuhan...!

Nau'uzubillahiminzalik....

Assalamualaikum !

musangka said...

Tukang Komen 1239,

Jgn dok klik tak tentu pasai....!

Ingat pesan Cikgu Dahlia Blog !!!

musangka said...

Berhati-hati pd setiap link yg di letak pd ruang komen!!!

UfukTimur said...

musangungka....tp jgn sampai sampai memegang quota syurga...

Otak Geliga said...

Jika Petronas di kenakan cukai pendapatan syarikat,

kenapa tak kena zakat?
--------------------------------------------------
saje je aku nak test.....oit...PETRONAS tu bawah GLC.....GLC tu apa.....syarikat kerajaan la....kerajaan tu apa, perintah negara la.....so GLC=SYARIKAT NEGARA

mmg la kena bayar cukai sbb kerajaan x nak la bergantung cukai rakyat/swasta semata2 sebagai hasil negara.....sbb tu kerajaan tubuh GLC mcm PETRONAS......apa daaa Musangka

yg kena bayar adalah pemegang saham/pelabur persendirian je dlm syarikat2 kerajaan/GLC...kan MP dah khabaq td.....cuba la baca

Otak Geliga said...

TK

Klik Di sini tu mmg blog saje2......aku suka gak ke blog dia, tp pasai duyung jantan lembut tu aku ada ternampak dlm surat khabar......terkejut kau bro, sekali duyung jantan daaa....hehehehe

Otak Geliga said...

Yg sebenarnya, UMNU ni tak suka guna garis panduan yg Tuhan dah tentukan.

Depa buat cara mereka sendiri & laungkan ini pun cara Islam jugak!

Macam la Tuhan tu tak paham akan maksud 'kesesuaian' !

mmuuaahhahahahaha...!

UMNU berlagak lebih pandai dari Tuhan...!

Nau'uzubillahiminzalik....

Assalamualaikum !
---------------------------------------------------
amboiiii....last2 berlagak alim la pulak.....hehehehe

ntah la Musangka, aku pun x tau nak ckp apa dgn org mcm kau ni.....cuma aku ingatkan je....jika ada kekeliruan balik kepada yg ASAS....tu je...wallahualam

haaaa....mana dalil negara/syarikat negara/negeri kena bayar zakat????.....ramai menunggu ni

Otak Geliga said...

Org mcm Musangka ni bahaya la wei.....btah mcm dia paham Islam tu, x paham aku.....hehehehe

Tapiiii seronok melayan....aikkk...kontradiksi dgn yg pertama....biasa la....hehehehe

Anonymous said...

Harapnya akan terbitlah buku baru nanti:

100 dalil mengapa Najib tak boleh berterusan menjadi PM. Rosmah adalah no 1 kepada no. 1

UfukTimur said...

yg aku perasan, si musangUngka ni, dia rasa dalil2 Al-Quran dan Al hadith ni tuhan bagi kat dia sorang jea kot..habih semua dia spin keliling...tapi yg jelas dia keliru berada dlm PR...sebab tu la dia asik setuju utk tidak bersetuju jea..

sudahnye giler jugak si musangUngka ni sebelum ditakdirkan...

Tukang Komen said...

OG,
Aku ada baca dalil yg hang cari tu. Kitab dikarang oleh Sheikh Musangka Alkohol. Kalau aku tak silaplah.

Anonymous said...

Musangka yang dok bising sangat pasal zakat bukan apa, dia pun nak ambil peluang nak sapu duit zakat. Ini kaki makan menyambar macam mat sabun juga. Orang lain semua tak betul, cuba kencing dalam tempurung dan suluh muka sendiri tengok, betui semua ka paria ni

Tukang Komen said...

OG,
Orang macam musangka ni bahaya pada diri dia sendiri. Aku rasa dia pun dah tak sanggup nak layan kepala dia sendiri. Ada orang kata dia makan obat hampir satu kilo satu hari. Akupun seram kt dia. Kesian ye. So kita jangan prerssure dia lebih2 kalau dia jadi gila kita subahat juga.

Muuuahahahaha.

UfukTimur said...

lamnye musangUngka ni selak2 kitab cari dalil...entah2 dia tengah selak2 yg lain...buat penat jea tunggu..

Otak Geliga said...

TK, UT, Anon2

akupun x tau nak kata apa dah......dia ja la yg betul.....mungkin nnt lama2 dia akan sedar mana yg benar & mana yg bathil

Musangka dah tidur, jom la kita tidur....Assalamualaikum

Anonymous said...

Maaf saya undi pas tahun 99 & 2004 & 2008.

Pas saya lihat makin lari dpd apa yg pernah mereka ceramahkan dulu.

Rakan dr syed azman ahli parlimen pas 99 KT.

Anonymous said...

musangka ko buang masaa kat sini jek..baik ko ngajo n explain kt kpl tu..dia byk kutuk ps n hdd tpi ko diam pulak..hahha..duk semeja g..

akubekaspkr said...

Wow...sehingga 2.08 am, musangka dgn 40 komen sauk RM80.00
Cari makan, cari makan, cari makan...
aku tak nak komen apa, sebab itu kebijaksanaan dia....he3

akubekaspkr said...

Kemana perginya AB ni?

Jgn2 ke Australia dan kemudian terus ke Mekkah, mana tau dpt tambang free drp DSRM, bawa lah sekali MP kita tu

Jgn marahhhhhhh.....

yogibear's season said...

Assalamu'alaikum Anon 105,

Yogi tak pernah undi BN pd PRU 1990,1995,1999,2004 & 2008 dan sama2 dgn Abik Amang kempen utk Ust. Harun Taib pd PRK Teluk Pasu, 1988.

Suugguh sedih tengok hala tuju PAS hari ini...

Dokleh nok ceritalah pasa politik suku sakat, rasuah, pilih bulu dan mcm2 lagi kedurjanaan Umno buat terhadap org Melayu Islam terutama pd zaman Ayoh Wan Tar.

Tetapi kalu nok banding dgn amalan PAS hari nie, demi undi org kafir, mereka sanggup gadai maruah Islam, tolak perpaduan sesama islam, Yogi rasa,...maruah ugama dan perpaduan lebih utama dr kesenagan harta benda...

...dan dr qaedah syara', sekiranya melakukan maksiat, carilah maksiat yg lebih ringan dan apabila membuat kebajikkan buatlah yg lebih afdhal.

Wallahu'alam

yogibear's season said...

Maaf, ralat ...Anon 150 am

To Live Again said...

Syabas Otak Geliga dan Ufuk Timur!

Aku pon dulu kerap gak bergasak dgn musang bodo ni..bab qazaf,bab buku jinggay dll..Tp bila dia DH KANTOI maka dia kuar ayat standard dia..

1)Aku ni pencacai umnu
2)Umnu nk jadi Tuhan
3 Umnu x penah ikut hukum Allah..

2 jela standard pencvacai yg kita blh baca di laman2 sampah diaorg cm tranungkite dl milo suam..

Buang masa jer melayan dia..Suma org dlm dunia ni slh kecuali dia dgn puak dia jer yg betul..

Esok dlm kubur malaikat tanya sapa sedara kamu,mesti dia jawab:

"SEMUA YANG MEMUSUHI UMNO ADALAH SAUDARAKU"

Anonymous said...

musangka...tul tu...dirikanlah solat...keluarkan zakat...

Anonymous said...

Musangka

Petronas, bayar zakat.Ko menfitnah jer kerja..

Musangka, dalam sehari berapa fitnah ko tabur..ko fitnah beratus-ratus ribu orang baca blog GAP..hentikan kerja fitnah ko tu.

Anonymous said...

MUSANGKA,

Yang ko bising2 PETRONAS tak bayar zakat kenapa? Ko tentu tahukan bahawa ANWAR menolak dan membuat demo pasal tak setuju kerajaan di bawah Allahyarham Tun Abd. Razak untuk menubuhkan Syarikat Petroliam Malaysia (PETRONAS) setelah menjumpai 'emas hitam' di luar pesisir pantai Terengganu.

Sebaliknya ANWAR beriya-iya mahukan SHELL yang beroperasi di Miri untuk menjalankan usaha carigali. Akhirnya PETRONAS mempelajari usaha carigali minyak melalui PERTAMINA (GLC Indonesia). Melalui eksplorasi yang dijalankan 1:6 merupakan sama ada :
a) telaga petroleum
b) telaga gas asli
c) telaga petroleum + gas asli
Tetapi yang paling sukar diusahakan ialah `c'.

PETRONAS berkembang maju di bawah Tun Dr. Mahathir dengan mengemukakan cadangan PETRONAS perlu menjalankan usaha carigali di luar Malaysia. Dan yang paling berjaya ialah di Afrika Selatan dengan menguasai 60% kepentingan syarikat petroleum negara tersebut.

Selain itu di Sudan juga PERTRONAS menjalankan usaha cari gali dan berjaya. Walhal sebelum itu syarikat petroleum dari Amerika Syarikat juga menjalankan eksplorasi tapi menganggap telaga minyak di Sudan tidak menguntungkan untuk diusahakan.

Sekarang terbukti bahawa PETRONAS merupakan 500 buah syarikat yang berjaya di dunia. Ko agak-agaklah jika Tun Abd. Razak ikut cadangan bodoh ANWAR tu berjaya tak MALAYSIA melalui PETRONAS mengecapi limpahan keuntungan 'emas hitam' yang akhirnya membawa pembinaan infrastruktur dan memajukan negara?

Kalau PETRONAS keluarkan zakat RM2 bilion pun dah kira banyak tu ...

Cuba2 lah fikirkan pula saranan TUN DR. MAHATHIR agar negara Islam yang kaya mengeluarkan zakat kepada negara Islam yang miskin dalam bentuk pembangunan infrastruktur. Contoh paling nyata Somalia yang dilanda kemarau dan perang saudara tak sudah. Daripada kita bantu duit ringgit kan lebih baik dibina infra seperti sekolah, hospital, jalan raya, bekalan air bersih dan elektrik melalui zakat sebab semua orang miskin di negara tersebut termasuk asnaf yang lapan.

Kalau diberi zakat maka negara Islam yang miskin itu tak perlu berhutang dan membayar hutang tak gitu wahai Musangka?

Kekadang terasa malu nak mengakui hakikat bahawa negara yang paling kaya di dunia ialah negara Islam dan yang paling miskin juga negara Islam. So yang kaya-kaya tu buat apa harta banyak-banyak? Bukan boleh bawa mati pun...

-jln ledang ke kg.gelam-