Friday, October 28, 2011

PAS SAKAU DUIT AHLI ? MANA LAPORAN AUDIT ?

foto di atas merupakan gambaran biasa mana-mana ceramah pas.
sewaktu ceramah, pihak mc akan mengumumkan tabung jihad.

maka bertebaranlah unit amal pas bawak karung  untuk kutip derma.

ahli pas yang yang tak seberapa ada wang digalakkan meyumbang derma kepada kantung yang dibawa.

pada pemikiran mereka, derma yang dibelanjakan itu akan mendapat blessing atas nama tok garu.

perkara ni dah puluhan tahun pas sakau duit ahli.

mana laporan audit nya ?
mana tranperansi nya ?

31 comments:

Anonymous said...

sudah dibahagi2kan lah bro... nak audit ape lagi... kira langsam...
tp kalau dikumpulkan dari dulu sampai sekarang mungkin dah siap satu masjid di kelantan tu...
tp entahlah pegi mana duit tu ye...
duit ni mcm perempuan jugak serban pun boleh tanggal.

Anonymous said...

Kerajaan digesa menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat pembaziran Kementerian Pertahanan yang membeli kenderaan berperisai berjumlah RM7.55 bilion.

Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff berkata, ia penting kerana pembaziran itu berterusan sejak Datuk Seri Najib Razak memimpin kementerian itu.

Najib ialah menteri pertahanan sehingga 2009 sebelum kementerian itu diterajui Datuk Ahmad Zahid Hamidi.

“Jumlah pembaziran yang didedah itu cukup tinggi malah Ketua Audit Negara sebelum ini mendesak segala pembaziran yang berlaku itu segera diperbetulkan

Anonymous said...

Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan beberapa pinjaman yang diluluskan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada syarikat tertentu dengan status ‘meragukan’.

Ketuanya, Tan Sri Ambrin Buang berkata, sehingga 31 Disember 2010, 13 pinjaman tanpa jaminan berjumlah RM55.10 bilion diluluskan KWSP.

Menurutnya, RM7.30 bilion diberikan kepada dua peminjam dan RM 21.30 bilion kepada satu peminjam yang mana mereka dikecualikan jaminan kerajaan kerana mendapat penarafan kredit dari Agensi Penilaian Malaysia Berhad.

KWSP turut meluluskan 15 pinjaman yang memerlukan jaminan kerajaan berjumlah RM35.69 bilion dan dua pinjaman kepada syarikat bukan subsidiari RM6.24 bilion.

“KWSP memaklumkan, pinjaman kepada dua syarikat itu perlu kerana ia milik Menteri Kewangan Diperbadankan dan syarikat subsidiari di mana majorit pemegang saham dari agensi kerajaan sebanyak 66 peratus.

Anonymous said...

mu ni gap .. mu jange cito kek orghe la..

busuk mu ni

kawe guno nak bagi cyberterompah kawe la 2 riyal sore ..

lebih kawe wat belanjo .. sekit ja pon.. nak audit gaponya

kawe bendahari pon tak dok .. nok audit lagu mano ?

kiro halal la deh ..

kah kah kah

- bro nicky -

Anonymous said...

gambar tgh audit la tu.

org pas ni pelik sikit gap. diorang tau diorang kena tipu tp diorang x kisah.

Anonymous said...

duit kutipan buat langgan china doll...sial puak pas...

Anonymous said...

brpppp..kenyang..

haaa tu audit

Nok said...

Tabung jihad????jihad kepala bapak dia...dari tabung memali yg sehingga kini tak tahu apa cite ,lepas tu entah apa2 tabung lagi dah...ini semua nak kencing rakyat belaka...jihad apa benda...habis umno tak berjihad untuk islam....setakat nak putar isu itu memang keje depa lah...kata umno perabih duit rakyat??? tapi pas lagi terang2 mengambil duit rakyat untuk buat fitnah....ingat kalau puak pas penganut islam sejati...percaya lah tuhan tahu apa yg tersurat dan tersirat...niat busuk dihati puak2 pas akan terjawab di PRU13 nanti jgn kata tuhan konspirasi pulak..yg baik dari tuhan yg mungkar dari manusia....dan yg paling munafiq adalah Nik Aziz.....

Anonymous said...

1 tuk ekau 1 tuk den...2 tuk kau 3 tuk aku....

Anak Lenggong said...

Yang tu kee...disebabkan yang tu jugak laa ..para pemimpin PAS dok menjelajah ke seluruh pelusuk negara untuk menabur ftnah dan memaki hamun orang yang tak disukai merka..begitu juga dengan ustaz baru mereka si Bob Lokman..dia tau hasil kutipan ni lagi lumayan daripada hasil daripada menjadi artis..yang bangang nya melayu yang menjadi penyokong PAS...mereka ingatkan derma tu ikhlas untuk perjuangan PAS tapi mereka tak tau yang duit tu dijadikan habuan kocek sipenceramah..

Anonymous said...

Tabung Memali PAs hak berjaya kutip berjuta-juta tu bila masanya mereka audit ?. tanya Tok Guru Mat Sabu duit tu hilang kemana ?. Saham Ko-Hilal yang rugi berjuta-juta tu siapa yang audit ? Puak-puak PAS jugaklah yang kaki bedal. Ni tak... nampak sangat orang lain. tahi sendiri duduk kat mata tak nampak pun.... Dasar Parti Munafikkk.

zat said...

org bagi dgn ikhlas apa yg ko org sibuk..ko org ke yg bagi derma?

yogibear's season said...

Salam Gap,

Maaflah klr tajuk, sbb nmpak
puak2 Pas Tganu siap sedia nk Himpun kat Std Shah Alam pulak esok!!!

Mana2 penyokong2 Tganu hok gi tengok bola pena Piala M'sia esok, kalu paka tekek sudsidi Pok Aid...buleh tengok first hah jer...!!

Takdok sejaroh lah...tekek bola pong subsidi...!

Nie buak Ayoh Cik susoh belaka lah nie, kalu kekgi jd menteghi besor pulok..???

Malu..malu..

paka pitih sedighilah wei!!!

Wala apapong, bowok gheta tu molek2

Subhanalladzi sakhorolna haadza...

Peteh 2..Jang 0

headbomb said...

duit tu beli number plate hehehe

penarik rantai said...

kepale bapak ko nok...

Anonymous said...

Anon 906,

Berhutang tanpa penjamin bukan isu tp adakah yg berhutang itu bayar balik hutangnya

Anonymous said...

kalau tukang bawa karung, dapat ten persen pun ok jugak. Satu karung 1000.00 kalau ten persen 100.00 kira ok. Kalau 2000.00 dapat 200.00. Boleh belanja girlprend

Melayu Berwawasan said...

semuanya duit habis kat ceramah jemputan jer.dah terang terangan bob lokman cakap...yang penting kutip derma dulu.lumayannnnnnnn beb

Otak Geliga said...

ini kot yg dikatakan TELUS.......apabila dgr org kata berjihad, serabut tgn nak keluar derma jihad, maklumlah berjihad di jalan Allah......x perlu tahu ke mana duit tu akan dilaburkan, cukup sekadar mengetahui duit jihad.....soooo derma pun diberi dgn IKHLAS atas nama JIHAD yg SAMAR2.....maka TELUSlah segalanya....ish3

Tolong la sedar, jgn mudah sgt taksub dgn pemimpin, bahkan ulama' juga jgn.....inikan pula ulama' politik palsu.....cubalah berusaha buka mata hati tu.....berlambak dah kebenaran yg Allah tonjolkan dlm masa 2-3 tahun ni

Tukang Komen said...

Bila tak cukup duit beri alasan JIHAD. Yang sibebalpun huloq. Penceramah parti agama ni sendawa selalu. Patutlah siang malam pagi petang ceramah rupa2nya nak kebas duit ahli. Woi! Nak kenyang cari sendirilah jangan menyusahkan orang. Maruah mana tarok woi?

Serupa juga ceramah kt masjid2. Orang datang nak dengar hal agama tapi cerita politik kutuk mengutuk yg keluar. Balik dapat duit. Mana masjid yg boleh dapat banyak berebut nak pegi. Surau2 kecik yg bagi seciput depa tak mai lagilah.

Tukang Komen said...

Derma derma derma. Dari dulu sampai harini derma derma derma. Pakai topeng jihad. Duit masuk kt penceramah dan tukang kutip. Nak dengar ceramah kena bayar cukai. Itulah berkebajikan namanya. Mana ada jihad dalam Pas. Parti sokong komunis,kristian dan sosialis harbi boleh jihad ke.

DAP BERAK PAKAI KESAT
JANGAN IKUT PAS SESAT

Anonymous said...

Alahai...pemimpim PAS, pengikut PAS tu manusia jugak. Tengok duit gelap dunia.....takper kita derma jer, sampai jadi tahap BANGANG sebab derma masuk kocek depa...kita jugak keluar duit bagi derma padahal tadi bini suruh beli telor masin buat makan anak beranak. takper kita makan nasi gaul garam pun takper. Kan derma kita derma JIHAD....padan muka lu orang pengikut tahap PALING BANGANG.

Anonymous said...

Alahai...pemimpim PAS, pengikut PAS tu manusia jugak. Tengok duit gelap dunia.....takper kita derma jer, sampai jadi tahap BANGANG sebab derma masuk kocek depa...kita jugak keluar duit bagi derma padahal tadi bini suruh beli telor masin buat makan anak beranak. takper kita makan nasi gaul garam pun takper. Kan derma kita derma JIHAD....padan muka lu orang pengikut tahap PALING BANGANG.

Anonymous said...

Petrol naik, barang naik BISING marah kerajaan, mcm kebulur tak dak duit nak belanja.
Masuk kedalam tabung yg tak tau ujung pangkal bolih pula.
Memang aku simpati dgn kebebalan puak2 PAS yg tak sedar mereka ditipu dan diumpan dgn tipu helah JIHAD maklihamput...

Anonymous said...

parti sakau semalaysia

Anonymous said...

kitaorang tak kutuk deme yang bagi duit sumbangan tu

kita kutuk yang pakai kopiah yang ambik duit orang tu la zat

kah kah kah

yang iklas tetap iklas ..

kah kah kah

dah orang mintak derma atas nama islam sapa yang tak nak bagi

dijanjikan pula ke syurga sapa yang tak iklas

yang tak bagi neraka lah tempat mu

lagi maun tanya iklas tak iklas

kah kah kah kah

limkeng kang said...

Yg derma masuk syurga.Yg tak derma masuk neraka.

Yg kebas duit derma tu pergi mana?

SAMADLELONG said...

PENJELASAN
1. Hutang Negara terbahagi kepada 3 komponen:
2009 (Bilion) 2010 (Bilion)
1.1 Hutang Sektor Awam: RM 13.8 (16.2%) RM 17.1 (20.0%)
a) Hutang Kerajaan Pusat RM 71.6 (83.8%) RM 68.3 (80.0%)
b) PABK* RM 85.4 RM 85.4
1.2 Sektor Swasta RM 70.0 RM 64.2
1.3 Hutang Jangka Pendek RM 77.8 RM 72.1
Jumlah RM 233.1 RM 221.7
• Perusahaan Awam Bukan Kerajaan (seperti TNB dan Telekom)
2. Hutang-hutang di atas dibayar oleh pihak-pihak yang berkenaan; bukanlah dibayar oleh rakyat (seperti kita bayar hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya) sekalipun pihak-pihak tersebut tak mampu membayarnya. Rakyat bukan penjamin.
3. Hutang Kerajaan Pusat (HKP) yang sebenar adalah KECIL sahaja iaitu hanyalah RM17.1 Bilion (2010) atau 17.1% daripada hutang Sektor Awam atau 7.7% daripada keseluruhan Hutang Negara ataupun hanyalah 2% daripada KDNK.
4. HKP – Dari segi Nisbah Khidmat Hutang Luar Negeri (bayaran balik hutang), hanyalah 1.2% (2009) dan turun kepada 0.2% pada tahun 2010; jauh di bawah threshold 20%. Maksudnya, dari segi konsep berhemah, as a rule of thumb, jika kita berhutang, bayaran balik seelok-eloknya janganlah melebihi RM20 sebulan kalau pendapatan kita adalah sebanyak RM100 sebulan.
5. HKP adalah bagi tujuan pembangunan / pelaburan seperti membina jalan, hospital, sekolah dan seumpamanya yang akan mendatangkan faedah kepada rakyat. Bermkna bukan bagi tujuan operasi / consumption seperti bayar gaji dan elaun yang tak ada pulangan. Rakyat tentulah mahukan jalan, hospital, sekolah, bekalan air dan api. Pembangkang tak mahu?
6. Kerajaan Pusat amat berhemah dalam membelanjakan wang rakyat – sentiasa ada lebihan dalam akaun semasanya (2009 = RM1.2 bilion; 2010 = RM10.0 bilion). Maksudnya hasil kerajaan (2010 – RM162.1 bilion) melebihi perbelanjaan mengurus (2010 – RM152.1 bilion) seperti gaji, elaun, pencen, api dan air.
7. Jika dicampurkan dengan perbelanjaan pembangunan, kedudukan kewangan/fiskal Kerajaan Pusat terhutang (defisit) sebanyak RM47.4 bilion (2009). YAB PM berjaya menurunkannya kepada RM43.3 bilion pada tahun 2010.
8. Dari segi ukuran standard dunia (IMF, World Bank), defisit fiskal Malaysia hanyalah 7% daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDP (2009) dan turun kepada 5.6% (2010); diunjurkan akan turun lagi kepada 5.4% (2011). Lebih rendah daripada UK (12.8%), Greek (12%), Ireland (11.7%), Sepanyol (9.3%) dan Portugal (7.3%).
9. Dari segi hutang negara, ukuran standard yang digunapakai adalah berapa % hutang itu dari KDNK. Hutang Negara Malaysia adalah lebih rendah (34%) berbanding Sepanyol (60%), Portugal (82%), USA (90%), Singapura (98%), UK (158%), Greek (160%) dan Jepun (200%).
10. Hutang Negara Malaysia, jika dipuratakan setiap seorang = RM7,918 (US$2,514); jauh lebih rendah dari USA (US$31,000/seorang), Belanda, Switzerland dan Denmark (US$25,000/seorang); Luxemburg, Sweden dan Kanada
(US$17,000/seorang) dan Australia (US$11,400).
11. Untuk memakmurkan lagi rakyat dan negara, termasuklah mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Melalui pendapatan yang tinggi ini, nilai KDNK akan melompat dan hasil cukai (pendapatan Kerajaan Pusat) akan bertambah. Maka hutang negara dapat dikurangkan lagi. Justeru kita semua perlulah menyokong usaha DSN itu bagi kebaikan kita juga.

akubekaspkr said...

Audit dah la tu,
Hasil bahagi 4. Penganjur 1 bhg, Bt9 1 bhg, unit amal 1 bhg dan penceramah 1 bhg.
Malu nak sebut, sekurang2nya aku pernah juga dibagikan duit tu melalui salah satu bhg yg disebutkan.
Itu audit cara PAS, bob pun tengah dok makan duit rakyat mcm tu lah la ni..

akubekaspkr said...

Audit dah la tu,
Hasil bahagi 4. Penganjur 1 bhg, Bt9 Markaz) 1 bhg, unit amal 1 bhg dan penceramah 1 bhg.
Malu nak sebut, sekurang2nya aku pernah juga dibagikan duit tu melalui salah satu bhg yg disebutkan.
Itu audit cara PAS, tampak telus bukan? kira duit biar orang nampak macam tu, baru telus namanya, he3..
Bob pun tengah dok makan duit rakyat mcm tu lah la ni..

anti bohmau said...

pas cukup komited dlm memastikan ahli2nya menderma kpd tabung parti dalam majlis ceramah2 pas dgn terus memainkan lagu lama "jihad utk Islam", "undi pas masuk syurga", & "pas parti Islam" sedangkan duit yg didermakan tidak pernah ada penyata - jumlah kutipan, jumlah belanja, upah penceramah, upah pengawal perbadi, baki tabung kutipan setiapkali ceramah TIDAK PERNAH diwar-warkan kpd ahli. jika niat pas utk menggunakan duit derma tersebut bg meninggikan syiar Islam, ianya agak kabur sbb negara Islam yg pas laung2kan sudahpun bertukar menjadi "negara kebajikan". pulak tu tidak jelas macam mana duit tu dibelanjakan. apakah digunakan utk menjalankan kursus menguruskan ceramah, mengkuruskan penceramah atau menggemokkan penceramah? sampai bila2pun ahli2 pas akan terus dipermainkan oleh pemimpin2, penceramah2 pas & tukang2 pencacai mrk yg hidup senang lenang atas 'derma jihad' tersebut dgn kesana kemari berceramah semata2.