Saturday, October 29, 2011

SIRI MELIWAT BUKU JINGGAY.

Setelah mendengar pandangan-pandangan dalam Buku Jingga yang diterbitkan oleh Pakatan Rakyat, wajar juga kita mendengar jawapan balas daripada rakyat Malaysia yang menyokong parti pemerintah hari ini. Blog ini akan menerbit puluhan Siri Menjawab Buku Jingga (SMBJ) untuk menunjukan janji Pakatan dalam buku Jingga ini tidak lebih daripada janji politik kosong.


Seorang rakan mencadangkan agar SMBJ dinamakan sebagai Siri Meliwat Buku Jingga. Namun bagi mengelakkan ramai rakyat biasa yang sudah bosan dengan isu liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim menjauh diri dari blog ini maka nama asal SMBJ dikekalkan. 




Dakwaan Buku Jingga 


Setelah 53 tahun merdeka negara kini berada dalam krisis. Cita-cita untuk membina sebuah bangsa yang bersatu padu dan negara yang makmur telah gagal. Demokrasi dan hak asasi rakyat terus dinodai oleh pemerintah UMNO/BN. Rasuah dan penyalahgunaan kuasa membarah. Kekayaan negara telah dibolot oleh segelintir elit berkuasa. UMNO/BN tidak mempedulikan rakyat terbanyak yang dihimpit oleh kos sara hidup yang tinggi. Pendapatan rakyat tidak meningkat kerana dikekang oleh pemerintah. Daya saing negara dan rakyat terhakis akibat dasar yang lemah, pelaksanaan yang tidak berkesan dan kebijakan (dasar) yang tidak berjiwa rakyat.


Ulasan:


Sepanjang tempoh lebih 50 tahun Kerajaan Barisan Nasional (BN) mentadbir negara, BN telah membuktikan pelbagai pencapaian cemerlang dalam membela nasib rakyat dan membangunkan negara. Kadar kemiskinan di negara ini telah menurun kepada 3.8 peratus sahaja pada 2009 berbanding 49.3 peratus pada 1970.

Kadar kemiskinan kaum bumiputera juga telah menurun sehingga ke paras 5.1 peratus sahaja ketika ini berbanding 64.8 peratus pada 1970. Pendapatan bagi 40 peratus isi rumah berpendapatan paling minimum telah mencatatkan peningkat drastik sehingga 324% pada 2008 berbanding tahun 1980. Kadar pengangguran pula telah menurun kepada 3.2% pada 2007 berbanding 5.8 peratus pada 1984.

35 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

FIRST
ANWAR GAY

Anonymous said...

buku jiggay juga kata anwar mati pucuk sejak lepas tutuh cina doll

SAMADLELONG said...

aku copy paste je.....

PENJELASAN
1. Hutang Negara terbahagi kepada 3 komponen:
2009 (Bilion) 2010 (Bilion)
1.1 Hutang Sektor Awam: RM 13.8 (16.2%) RM 17.1 (20.0%)
a) Hutang Kerajaan Pusat RM 71.6 (83.8%) RM 68.3 (80.0%)
b) PABK* RM 85.4 RM 85.4
1.2 Sektor Swasta RM 70.0 RM 64.2
1.3 Hutang Jangka Pendek RM 77.8 RM 72.1
Jumlah RM 233.1 RM 221.7
• Perusahaan Awam Bukan Kerajaan (seperti TNB dan Telekom)
2. Hutang-hutang di atas dibayar oleh pihak-pihak yang berkenaan; bukanlah dibayar oleh rakyat (seperti kita bayar hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya) sekalipun pihak-pihak tersebut tak mampu membayarnya. Rakyat bukan penjamin.
3. Hutang Kerajaan Pusat (HKP) yang sebenar adalah KECIL sahaja iaitu hanyalah RM17.1 Bilion (2010) atau 17.1% daripada hutang Sektor Awam atau 7.7% daripada keseluruhan Hutang Negara ataupun hanyalah 2% daripada KDNK.
4. HKP – Dari segi Nisbah Khidmat Hutang Luar Negeri (bayaran balik hutang), hanyalah 1.2% (2009) dan turun kepada 0.2% pada tahun 2010; jauh di bawah threshold 20%. Maksudnya, dari segi konsep berhemah, as a rule of thumb, jika kita berhutang, bayaran balik seelok-eloknya janganlah melebihi RM20 sebulan kalau pendapatan kita adalah sebanyak RM100 sebulan.
5. HKP adalah bagi tujuan pembangunan / pelaburan seperti membina jalan, hospital, sekolah dan seumpamanya yang akan mendatangkan faedah kepada rakyat. Bermkna bukan bagi tujuan operasi / consumption seperti bayar gaji dan elaun yang tak ada pulangan. Rakyat tentulah mahukan jalan, hospital, sekolah, bekalan air dan api. Pembangkang tak mahu?
6. Kerajaan Pusat amat berhemah dalam membelanjakan wang rakyat – sentiasa ada lebihan dalam akaun semasanya (2009 = RM1.2 bilion; 2010 = RM10.0 bilion). Maksudnya hasil kerajaan (2010 – RM162.1 bilion) melebihi perbelanjaan mengurus (2010 – RM152.1 bilion) seperti gaji, elaun, pencen, api dan air.
7. Jika dicampurkan dengan perbelanjaan pembangunan, kedudukan kewangan/fiskal Kerajaan Pusat terhutang (defisit) sebanyak RM47.4 bilion (2009). YAB PM berjaya menurunkannya kepada RM43.3 bilion pada tahun 2010.
8. Dari segi ukuran standard dunia (IMF, World Bank), defisit fiskal Malaysia hanyalah 7% daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDP (2009) dan turun kepada 5.6% (2010); diunjurkan akan turun lagi kepada 5.4% (2011). Lebih rendah daripada UK (12.8%), Greek (12%), Ireland (11.7%), Sepanyol (9.3%) dan Portugal (7.3%).
9. Dari segi hutang negara, ukuran standard yang digunapakai adalah berapa % hutang itu dari KDNK. Hutang Negara Malaysia adalah lebih rendah (34%) berbanding Sepanyol (60%), Portugal (82%), USA (90%), Singapura (98%), UK (158%), Greek (160%) dan Jepun (200%).
10. Hutang Negara Malaysia, jika dipuratakan setiap seorang = RM7,918 (US$2,514); jauh lebih rendah dari USA (US$31,000/seorang), Belanda, Switzerland dan Denmark (US$25,000/seorang); Luxemburg, Sweden dan Kanada
(US$17,000/seorang) dan Australia (US$11,400).
11. Untuk memakmurkan lagi rakyat dan negara, termasuklah mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Melalui pendapatan yang tinggi ini, nilai KDNK akan melompat dan hasil cukai (pendapatan Kerajaan Pusat) akan bertambah. Maka hutang negara dapat dikurangkan lagi. Justeru kita semua perlulah menyokong usaha DSN itu bagi kebaikan kita juga.

musangka said...

Sekali lagi juak2 umnu keluarkan statistic yg ada pd KULIT LUAR saja.

Isi sebenar tidak di perjelaskan!

Kenapa tak disertakan perbandingan kos sara hidup semasa?

Anonymous said...

samadlelong
jgn lupa copy paste kat blog pro pr terutama blog meloyakini dan insiden

Anonymous said...

ingatkan musang dah mati rupanya hidup lagi. Hai musang, baru balik dr london ke, syok ke fiesta d sana

musangka said...

Jika di bagi pilihan, ramai dpd rakyat negara ini yg akan memilih utk hidup pd era lampau.....!

Dulu...! Setakat nak carik 10hinggit sehari, tak susah. Disekeliling rumah pun bole dpt!

Belanja gi sekolah...25 sen dah lebih dari cukup, termasuk tambang bas!

Kenapa faktor2 begini tak di amik kira?

musangka said...

GAP!

Umnu sama sekali tak mampu utk tandingi Buku Jingga,

walaupun hanya utk satu ayat...!!!

Anonymous said...

Bodonya Musangka nie.. Ko bagus hidup dalam gua la Musang..

musangka said...

Sebagai contoh...,

cuba ukur kemampuan kapasiti jalanraya sekarang dgn yg lampau.

Walaupun dulu takde TOL,

Mana yg lebih selesa & selamat ?

Ini bukti kerajaan UMNU/BN tak reti merancang!!!

Anonymous said...

Taka layak langsung ko campur ngan kami yang intelligent nie la Musang..

Anonymous said...

Dulu 10 orang = 1 Kereta.
sekarang 1 orang = 10 Kereta.

Contoh..

Anonymous said...

musangka 255
mungkin ko sorang je yg nak balik ke zaman dulu, bos ko suka main blakang, ko pula nak undur ke blakang

dulu d kampung xda letrik, nak air ambik d sungai, p sekolah jln kaki 2 km....hidup kami susah
tp atas usaha krajaan BN segala2nya dah tbalik 360 darjah. Dulu aku budak kampung, miskin tp lani d rmah aku ada 3 kreta mewah, rmah selesa...trima kasih BARISAN NASIONAL....nak wuduk selesa, nak solat pun selesa

musangka said...

'Sepanjang tempoh lebih 50 tahun Kerajaan Barisan Nasional (BN) mentadbir negara, BN telah membuktikan pelbagai pencapaian cemerlang dalam membela nasib rakyat dan membangunkan negara.'

Kenyataan BODO yg hanya akan di angguk oleh si PEKAK!

Dulu, gaji 250hinggit sebulan, mampu utk bela 12 org anak dgn baik & sempurna.

La ni..., RM3000.00 ! Hidup dua laki bini pun, hutang keliling pinggang!

Di mana yg dikatakan pencapaian cemerlang kerajaan tadi..?

Anonymous said...

musang 302
dulu jlnraya kecik, kreta x banyak, kalau nak ziarah adik bradik yg jauh mungkin 5 tahun skali. Tp la ni serba mewah, setiap bulan boleh balik kampung jenguk mak bapak...hai musang, elokla ko duduk d gua

musangka said...

Rakyat2 terdahulu, era dahulu amat bertuah!

Depa bina rumah....CASH!

La ni...punya la sengkek! Nak buat rumah...kena sembah bank!

Utang seumur idup!!!

musangka said...

Yg bini pulak, hari2 doa....mati la laki aku.....

dpt rumah free!!!

mmuuaahhahahaha...!

Patut la ramai JANDA skrg nie...!!!

Anonymous said...

musang 308
dulu boleh bela anak 12 org dgn pakaian sepasang utk 3 tahun seorang. Makan nasi dgn ikan sungai dan ulam dr hutan.....jgnkan org dulu2, ulat dlm batupun boleh hidup...punyale bodoh

Anonymous said...

musang 311
dulu bukan buat rumah tp buat dangau

Anonymous said...

sebuat pasal cerai dan aids, d klantan rate paling tinggi. cuba p tanya tok guru dia guna formula apa

Anonymous said...

laa musang kalo gitu bek ko pindah afrika jer sang sana lebih kurang mcm malaysia tahun dulu2 aku nak tgk ko bleh survive ker tak?alangkah yang kahwin dengan indon pastu ikut indon balik kg merengek mintak balik cnie..Dulu nak makan daging pun tunggu raya jer..lau tak ikan masin nagn telur..kadang tu makan nasi jer..try arr ko buat mcm tu bini 4 anak 30 pun leh idup.beli baju pun time raya.susu badan semua..patu lampin pki kain buruk.compom save abis.

musangka said...

'Kadar kemiskinan kaum bumiputera juga telah menurun sehingga ke paras 5.1 peratus sahaja ketika ini berbanding 64.8 peratus pada 1970. Pendapatan bagi 40 peratus isi rumah berpendapatan paling minimum telah mencatatkan peningkat drastik sehingga 324% pada 2008 berbanding tahun 1980. Kadar pengangguran pula telah menurun kepada 3.2% pada 2007 berbanding 5.8 peratus pada 1984.'

Asyik main % je, nilai sebenar tak cerita plak!

Dlm thn2 70an dulu, harga gula cuma 15 sen se kilo. Skrg ni...berapa sen?

Cuba kira peratus sat..!!!

musangka said...

break sat....!

Anonymous said...

aik baru bg saranan dah nak break plak..break bejadahnya waktu2 nie

Anonymous said...

Mengapa musang macam orang yang tak berpelajaran je buat komen, kalau semua barang nak murah macam tawun 70an dulu gaji pun macam tawun 70an jugalah bro...mana ada negara dalam dunia ini yang kos hidup tidak meningkat seiring dengan kemodenan dan peningkatan corak pengekonomian, itu adalah lumrah, mungkin pembangkang malaysia boleh menjadikan barang murah taktau le, sedangkan kelantan, kedah, selangor dan pulau pinang harga barang sama je tak boleh diturunkan, ini semua adalah tertakluk kepada kuasa pasaran yang tidak dapat dikawal oleh kerajaan kesemuanya, tapi dimalaysia kenaikan harga barang adalah kerana perkara ini kerana monopoli ekonomi oleh satu kaum saja, kebetulan pulak kaum tersebut memang anti BN jadi mereka inilah yang menyebabkan harga barang naik dengan ketara, jadi itulah sebabnya kerajaan mengujudkan KR1M yang menjual barang sehingga 40% lebih murah. Itupun puak anti BN ni bising jugak kata tak adil..jadi nasihat aku pada musang engkau komenlah perkara yang realiti sikit bukan khayalan mat jenin macam biasa ko tulis..aku tahu dihati kau mengakui kemakmuran oleh kerajaan BN tapi sebab hati engkau dah penuh dengan PHD engkau masih mengeluarkan komen2 yang pelik dan tidak munasabah langsung. Orang macam ni biasanya adalah satu kumpulan manusia yang mengalami sakit jiwa sebagaimana kebanyakan pengikut PAS dan PKR.

Anonymous said...

APEDAAA NAK BANDINGKAN DENGAN ZAMAN DULU..

DULU TAKDE KOMPUTER, SEKARANG DAH ADA. NAK BAYAR BIL HANYA DENGAN KLIK JE..

DULU MASAK DENGAN KAYU API, SKRG GUNA TONG GAS. ADA YNG GUNA ELEKTRIK..

DULU TAKDE HANDPHONE, SKRG IPHONE. TAKDE DAH SNAIL MAIL..

SEMUA TU GUNA DUIT..MEMANG LE DULU 2-3 RATUS DAH CUKUP...

Anonymous said...

camni la..

kalau nak sangat murah, toksah bandingkan dgn zaman dulu.. mengapa negeri2 pakatan tak murahkan semua yang boleh dimurahkan?

segeralah buat. tak lama lagi PRU nih..boleh dapat undi banyak oooo..

Anonymous said...

musang..dulu takde internet ko sanggup ke? compare mcm budak2. patutnya bangga la skang boleh dpt gaji sampai 3k. dulu keje cikgu pun gaji bape sen je.

Anonymous said...

buku jingga ni serupa je dgn janji2 anwar yang mcm dlm youtube tu. tong kosong. bunyi je kuat isi tarak...

Anonymous said...

bila gap nak keluarkan gambar musangka ni. nak gak tgk org cerdik pandai camne rupa dia.

couverv said...

hehe, retorik dan propaganda mestilah menarik dan memukau, namun nak melaksana, sukar

Condo said...

AKU HERAN KENAPA PUAK PENCACAI BEGITU KHUSYUK DENGAN BUKU JINGGA TERBITAN PAKATAN RAKYAT. APASAL BELANJAWAN NAJIB ALTANTUYA POTON STIM KE?

MUHAHAHHAHAHA

PENCACAI SEMESTTINYA BELAJAR MENCACAI

Anonymous said...

Para bini mendoakan agar lakinya cepat mati kerana dapat laki macam musangka bodoh,pemalas dan kaki main belakang.

Anonymous said...

BUKU JINGGA TERBAAIIIK!!!!!!

AKU SOKONG 100%




dulu umno sekarang nak cuba PR...

kalau gagal buku jingga nih...aku masuk UMNO balik...

Anonymous said...

Shhhhh Shhhhhh diaam diamm..dahh masok lum...aghhhh bang nuaqq