IKLAN BERBAYAR

Wednesday, November 30, 2011

KUALITI UCAPAN MUHYIDIN :GAYA KAMPUNG !

semalam aku dengar ucapan muhyidin.

aku boleh katakan bila mendengar ucapan munyidin semalam, umpama ucapan politik kampung.

ucapan dan terjahan muhyidin mudah paham.
orang kampung pun paham.
budak sekolah pun paham.
kerja swasta sekali dengar pun paham.
ostaz pun paham.
makcik dan pakcik pun paham.

jangan pikir aku kata ucapan muhyidin umpama gaya kampung seolah satu penghinaan. bukan. 

ucapan macam nilah yang patutnya kerap dilakukan oleh pimpinan umno. punchline terlalu banyak. padat dan tepat !

bantai dap..ada alasan ada sebab ada fakta.
bantai pkr..ada alasan ada sebab ada fakta.
bantai pas..ada alasan ada sebab ada fakta.
cakap straight forward takde konar-konar.

tariq bin ziyad pun ada diberi  tamsilan. 

aku berharap para pembahas pemuda,wanita,puteri dan perwakilan mampu memberikan kualiti ucapan bahas yang lebih baik dari muhyidin.

inilah kualiti ucapan gaya mudah paham. cukup simple dan senang masuk otak.

31 comments:

bzz said...

thats more i like it!
takyah la letak ayah bombastik ni, kalo satu hapah org tak paham...

bro, tak ingat ka, anwar suka sgt letak ayat bombastik masa baca belanjawan. semata2 nk tunjuk tere n nk cover masalah... sampai la ni hah stail dier.

Blog 1 Malaysia said...

cakap straight forward jer bro, jangan konar-konar.

Anonymous said...

Ucapan ikhlas utk MENYEDARKAN orang2 MELAYU. Syabas TS Muhyiddin.

Anonymous said...

Saya mengesyorkan , pada perwakilan yg diamanahkan berucap diatas pentas perhimpunan itu , tak payah guna ayat medaloka , ayat gurindam atau pantun jiwa lara , itu semuanya hanya membuat orang ngantuk dan rasa terbuai , mencipta mimpi disiang hari dan angan2 mat keladi .

cakap straight je ! tembak biar tepat , satu peluru satu musuh !!

kita kena tengok cara PR berucap , mereka cakap tak ada tapis-tapis , lebai PAS semakin keras ucapannya semakin disukai pendengar , cuma jangan bercakap lucah dan kelucahan !!

para perwakilan yang ditugaskan untuk membahaskan sesuatu perkara,atau yang ditugaskan untuk berucap , masa yang diberikan adalah terhad , gunakan sebaiknya , cakap hanya yang perlu dan penting , cakap biar padat dan berbisa , tak payah menunjuk bakat bersajak berpantun , itu gaya lama ketinggalan zaman !!

Anonymous said...

Betul tu bro...orang kampung kah orang bandar kah kita orang Malaysia mesti kena faham cakap bahasa mudah Tim Presiden.
Kalau tak faham juga baik terjun Sg Buloh....kah..kah..kah...

Anonymous said...

kalau cakap konar-konar, pembangkang seperti biasa akan double konar ucapan Umnu. makanya lebih baik Umnu cakap lepas dan direk! dengan itu mudahlah kerja CNN, Reuters dan Al-Jazeera.

khik khik khik

Anonymous said...

kalau Umnu cakap direk sebaliknya bloger PR konar-konar cakap Umnu tadi makanya pembaca akan berasa jelek dan mual dengan keletah yang tidak diundang itu!

khik khik khik

ddinbunga said...

SALAM,BRAVO, MESEJ YG PENTING SAMPAI PADA AKAR UMBI.

BERPIDATO JER BIJAK DAN SEDAP PERANGAI FIRAUN BUAT APA.

Anonymous said...

tv3 x adil

pau tunjuk live tp kongres pkr x tunjuk pn

Ms Pearl said...

GAP,

so tak salah la kalau I minat TSM ni kan? kan? :D

p/s: dah lama minat...cuma dia kena buat facial kerap sikit - wajah dia nampak kusam mungkin penat kerja banyak.....

KELANTAN BIN MISKIN said...

kami sekeluarga semangat giler dengar ucapan timbalan presiden. tahniah!

kami pijak2 ludah2 gambar nik aziz.

rumah kami sering tiada air bersih!

bangsat punya orang tua nik aziz!

Far Lungeng said...

Macamana nak TV3 siarkan Kongres PKR secara life..parti tu dh kata TV3 rasis. Kongres plak buat dlm kemah jer. Apa punya sengkek la.Hai kata PKR banyak duit sponsor..makan sorang jer ker.

Anonymous said...

kami mengharapkan ucapan-ucapan yang lebih padat,tepat dan yang betul2 boleh menyentuh hati umat melayu supaya bangkit memperjuangkan dan mempertahankan tanahiar dari pengkhianat2 bangsa terutama geng2 pakatan.saper2 yang leh wakilkan ke pmimpin atasan tolonglah usulkan.ramai umat melayu yang sedang tidur sekarang ni serta lena dibuai mimpi2 dari geng2 pakatan...satu ucapan yang amat menyentuh perasaan umat melayu,yang dapat membangkitkan mereka dari lena...tolonglah usulkan...

headbomb said...

terbaek.. senang faham dan berderau darah dengar beb.. tapi paling diingat pas tak boleh ganti umno, dap boleh gnti pas.. hehehe.. realiti.. tu yang jenglot2 paih panas tu hak hak...

Anonymous said...

JELAS UCAPAN YANG AMAT MENARIK SEBAGAI PEMBUKA GELANGGANG..PADAT DENGAN MESEJ DAN AMANAH YANG TELAH DIBERI KEPADA SAYAP2 UMNO...KINI TIBA MASANYA PARA PEWAKILAN MEMBERI KAN TINDAKBALAS DAN JANJI SUMPAH SETIA UNTUK BERJUANG HABIS-HABISAN PADA PRU 13 NANTI....ANON 12.16 MUNGKIN LUPA PARTI MANA YANG TERBESAR DIMALAYSIA DAN PARTI MANA YANG BENAR2 BERJUANG UNTUK RAKYAT(CUMA SEGELINTIR SAHAJA AHLI YANG MELANGGAR AMANAH ALLAH INI)..PKR NAK GUNA RM 300 JUTA UNTUK PRU13..TUE YG BUAT KECIL KECILAN JER TUE HEHEHHEE...DATANG ADRI MANALAH RM300 JUTA TUE KAN???

Nok said...

kah kah kah ada lagi Blog 1 malaysia......baru Jumpa bang Nuar ke komen ok aje....keh keh keh,tak mau jumpa bro ke....kasi baik punya blowjob bagi otak hang ok sikit....jangan guna bahasa bombastic macam aljuburi...tapi tak serupa bikin...sama rasa sama rata, depan belakang sama saja,tak dapat bang Nuar saya pun boleh.....jgn kata "pukimak ko" umno sapu.....wal hal dia penyedap bapak ko....

Anonymous said...

skrg ni penjilat2 lelehan jubo nuar sibuk kat FB dan blog jaja gambar anak muhyiddin nyanyi...

alahaiii..... sekurang2 nya anak muhyiddin nak nyanyi kira ok laa....

bukan pecah belahkan masyarakat...

tapi anak nik aziz ...apa ceta bebb.

pecah belahkan masyarakat, ajak jihad rompak bank pakai M16....hehehe

lagi tak masuk akal.....hehehe

Anonymous said...

Tapi dlm PAUmno nie, kalau bro Anwar tonton mesti dia rasa geram, terkilan, rindu, irihati kan?

Mesti dia rindu...

1) Nak pakai baju Melayu segak bersongkok dan gagah
2) Dapat memberi ucapan di hadapan perwakilan satu Malaysia
3) Dapat buat "joke" di atas pentas yg gah
4) Dapat menampilkan kehebatan pemimpin di atas pentas yg ramai
5) Dapat liputan meluas media, siaran lintas lansung
6) Sokongan dari yg tua dan muda
7) Pentas yg mengangkat kewibawaan seorg pemimpin
8) Mendapat pujian dan ucapan didengari oleh pemimpin, pengikut, penyokong, musuh dan rakyat jelata.

Percayalah, walau setinggi gunung wang dan ringgit seorang pemimpin tidak bermakna tanpa dapat mencapai "self-esteem & self actualization" dlm pentas yg besar ini, satu saat yg Anwar sendiri pernah rasai walau seketika.

Itulah hakikat.

Allah pernah memberikan peluang ini kepada Anwar.....peluang yg tidak beliau temui kini hatta di dlm PR atau PKR...

~ Peneroka

rakab said...

Ucapan TS Muhyidin malam tadi memang hebat. Bahasanya merakyat !
Jelas dan mudah difahami..

Membakar semangat..!!

rakab said...

wuuuuiii,..Ucapan shahrizat pun
membakar...berapi-api beb !

Wanita Umno,..dahsyattttttt !!!

Anonymous said...

ucapan yg desprate nak menang. asyik kondem org lain tp tak sedar parti sendiri raja segala rasuah, racist dan perompak...podah umngok...ko akan terkubur lps pru13 ni

Anonymous said...

Encik GAP yg saya sanjungi.
Saya adalah penggemar blog tuan dan perkembangan politik Malaysia. Dulu saya sgt mendukung perjuangan Anwar dan PAS tapi tidak lagi kerana telah sedar ttg tipu daya mereka dlm berpolitik. Sunggoh menjijikan. Hargai lah keamanan n kemakmuran yg d bwa BN jgn biarkan kelompok durjana ini merosakan sgla2nya.
Terima ksh saya ucapkan pada tuan.

Halim Tampines.

Anonymous said...

Anon 3:01,

Masuk bertanding memang lah nak menang, nak jadi leader, kalau tak baik jadi macam PAS, bertanding sebab nak jadi budak suruhan DAP jer...hahahaha

Nok said...

anon 3;01 sape yg tergolek di PRU13...agak2nya dah kira ke berapa sit pembangkang???dah tengok ke cermin besar????agak2 yg di kendong tak tercicir ke???yg di kejar melepas keh keh keh...org putih kata "go and fly kite" kalau PR boleh menang....lancauuuuu PR boleh menang menanggis sakan le puak2 ko...apa ko banggakan pemimpin aljburi ko...mehitung hari aje nak ke Sungai buluh....keh keh keh suka nya aku......

Anonymous said...

bagi teman satu ucapan yg bernas dgn bahasa yg mudah di fahami. insyallah pru13, pr akan berkubur tanpa batu nisan, yg tinggal hanya batu pancang yg bengkok je... kehkehkehkeh itu pun nak di bawak ke sg buluh....keh keh 100x

Anonymous said...

rosak UMNO kerana pengampu2 tegar yg hipokrit.......

tapi yg lebih hipokrit adalah pemimpin2 UMNO.... Muhyidin semasa jadi MB Johor dulu pun banyak hartanah Melayu lesap kpd Cina & Singapura.... begitu juga kisah semasa Najib jadi MB Pahang.... banyak tanah2 Cameroon Hland, Genting Highland.... mengkayakan Cina... Melayu2 terpaksa berputih mata ... banyak sudah tergadai... terbaru tanah KTM diWoodlands & Tanjung Pagar... Melayu2 UMNO di'kencing' dalam ketawa & belaian 'manja' Najib, Muhyidin, Rosmah, Shahrizat, dll.....

Perjuangan Umno untuk jaga kroni2 saja .... bukan agama, bangsa, tanah air (ABTA) ..... ABTA tu gimik saja.. bersatulah dalam PAS untuk ABTA.....

Anonymous said...

yer ker dgn PAS ada ABTA...

Kena AUTA dgn DAP adalah, dgn pengikut sekali kena AUTA....ekekekekeke....

Setakat hearsay... itu ini tak payah ler....

DAP, PKR, PAS (ikut turutan PAS no 3 tuuu...), semua modal air liur jer...

Semua media PR nampak gugup lepas TS Muhyiddin bagi speach smlm. Dah petang ni barulah diorg ada point nak keluarkan....lama dok pikir nak kelentong apa pulak... hahahahah...

Melayu Perak said...

SAJAK KHAS PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2011
TANGISAN UNTUKMU BANGSAKU

Oh,bangsaku,
Dulu bangsamu dipandang tinggi,
Tapi kini bangsamu kian hanyut,
Di sungai yang tidak mengalir.
Dahan-dahan yang kaku,
Engkau perlekehkan untuk berpaut.

Dirimu lalai menikmati omongan dongeng,
Keasyikkan hikayat seorang penglipurlara.
yang pasti terus membuai-buai,
dan bergelendangan,
dibenak-benak akal.

Dirimu bangsaku,
Terus kelam dalam mengenal,
Yang mana intan dan yang mana kaca,
Sampah yang tengik kau sangkakan haruman kasturi,
Dirimu terus sesat dikala siang belum berlabuh.

Berkecai luluh bangsa sanjungan,
Angkara ketakburan mengejar kebatilan,
Menyepikan kesyumulan.
Hilai tawa terus berpanjangan,
Dibuai pujaan rasa takjub,
Atas nama bangsa pribumi.

Kekhilafan semalam,
Terus dibiar sepi,
Kerna dirimu tidak mengerti,
Khilaf semalam mungkin
Berulang lagi.

Rembesan mutiara ini,
Bukan petanda sebuah tangisan kelemahan
Tapi atas nama kesayuan,
Mengenang nasib bangsa sendiri,
Yang mungkin tenggelam dalam terjaga.

Sampai bila akan tamatnya cerita ini.
Menanti kedatangan percikan kesedaran,
Untuk melenyapkan sebuah mimpi yang tidak sudah.

P/S : Presiden UMNO pasti baca..hak hak hak

Anonymous said...

BERSATU DALAM PAS UNTUK ABTA....PODAH!

NGA KOR MENG CAKAP DATO ZAMBRY HARAMJADDAH LEBAI2 PAS BUAT APA SENYUM DAN TAKBIR BERSAMA.ITU LAH KENYATAAN PARTI PAS.

Anonymous said...

LEBIH BAIK MENYANYI DARI ANAK BUAH DIA YANG DI TANGKAP MENGHISAP SYABU.

Anonymous said...

GAP.

Ucapan tidak perlu berbunga2.
kemuncak himpunan nak bagi mati lawan cuma rimbatan padu, hujahan dan fakta tepat hingga pembangkang sesak nafas saja mengajar kebiadapan dan semua tuduhan liar kepada UMNO.

MUHIDIN misti tebus kesilapan lampau disamping bersihkan musuh dlm selimut dan jari2 yg mengunting dalm lipatan, baru akar umbi setia menyokong penuh ikhlas. kenali musang berbulu beruang, yg mengguna kuasa dan peluang demi kekayaan sendiri.

PALUAN gendang perang khas pd melayu pembangkang, tak guna sangat bertolak ansor konon jaga hati melayu pembangkang, kerana mereka sampai bilapon terus jadi kuda kayu yg berotak beku, kesetiaan malah minda mereka tetap pd PAKATAN PEMBANGKANG.