Wednesday, January 18, 2012

KOMEN TUN M.



Selain Datuk Seri Anwar Ibrahim, sukar untuk mencari individu lain yang menang dalam membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah yang disabitkan terhadap mereka, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu berkata sejak didakwa atas tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008, tidak ada perkara lain yang didengar selama empat tahun itu selain daripada rayuan Anwar terhadap keputusan mahkamah berhubung dirinya dalam kes itu.

Namun, katanya, yang menjadi persoalan ialah, apabila Anwar yang juga ketua pembangkang didapati tidak bersalah oleh Mahkamah Tinggi baru-baru ini kerana tidak ada "mentahkikkan keterangan", hak mangsanya untuk membuat rayuan dipertikaikan.

"Apakah dalam negara ini pembesar pembangkang mempunyai hak istimewa bahawa keadilan hanya berlaku apabila ia didapati tidak bersalah?

"Apakah dalam negara ini mangsa yang kerdil tidak berhak kepada keadilan sehingga dia tidak boleh merayu untuk didengar oleh mahkamah yang lebih tinggi?," kata Dr Mahathir dalam entri terbaru blognya berjudul "Hak Merayu" , Selasa.

Entri itu dipercayai merujuk kepada kenyataan beberapa pemimpin pembangkang yang membidas Mohd Saiful Bukhari dan bapanya Azlan Mohd Lazim kerana memohon supaya Peguam Negara membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi, yang memutuskan Anwar tidak bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya itu pada 9 Jan lepas.

Dr Mahathir mempersoalkan apakah keengganan pembesar pembangkang mengangkat sumpah bukan sahaja di masjid dengan menjunjung Al-Quran tetapi semasa dibicara dalam mahkamah biasa tidak mempunyai apa-apa makna terutama kepada orang Islam.Pada Jumaat 18 Ogos 2008, Mohd Saiful Bukhari mengangkat sumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur dengan mendakwa Anwar telah meliwat dirinya dalam keadaan paksa.

"...dan apakah sumpah laknat oleh si kerdil juga tidak boleh diambil kira," soal Dr Mahathir.

Beliau berkata jika keputusan mahkamah baru-baru ini tidak menyebelahi Anwar, beliau percaya penasihat Parti Keadilan Rakyat itu akan membuat rayuan kepada mahkamah yang lebih tinggi.

Menurutnya dari awal perbicaraan kes itu lagi, Anwar telah menuntut supaya hakim ditukar kerana kononnya berat sebelah sehingga perbicaraan ditangguh berbulan-bulan sementara tuntutannya ditimbang kerana mahkamah terpaksa menentukan tarikh untuk mendengar rayuannya.

"Jika keputusan yang dibuat baru-baru ini mendapati Anwar bersalah, percayalah dia akan membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan dan jika Mahkamah Rayuan bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi, maka Anwar akan rayu kepada Mahkamah Persekutuan.

"Jika Mahkamah Persekutuan mengesahkan keputusan oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan, maka Anwar akan tuntut untuk kesnya dibawa kepada Mahkamah Khas,"katanya.

Dr Mahathir turut mempersoalkan apakah menjadi satu daripada perjuangan pakatan pembangkang, sepertimana yang disarankan Anwar dalam wawancara dengan BBC di Mumbai India baru-baru ini, bahawa undang-undang negara sudah lapuk dan perlu ditukar.

Dalam sesi wawancara itu, Anwar ketika menjawab soalan berkaitan hak-hak golongan gay dan sama ada beliau bersedia untuk menerima "idea anti-diskriminasi yang melibatkan hak-hak golongan gay", berkata terdapat keperluan untuk menyemak semula undang-undang lapuk Malaysia supaya tidak dilihat sebagai menyusahkan dan dianggap sebagai relevan. -BERNAMA

32 comments:

Anonymous said...

sudah sudah la org tua..byk sgt dah beban kat bahu tu..tobat la..hg jugak yg startkan benda ni..bebal..yg dok sokong ni pon bebal..

Anonymous said...

dah meme anak dajjal confirm akan dijaga juburnya dan sanggup menidakkan hak org lain...

anjing2 mcm ni la yg baghal dok sanjung dan sayang...

pejuang hamas...

Anonymous said...

anon 1.02

hang patut suruh org tua kutuk Nik Najis tu UNDUR DIRI dri POLITIK, BERTAUBAT mintak AMPUN sebb maki byk sgt org termasuk Tun M, lepas tu serah balik harta kekayaan ank menantu kpd baitulmal negeri, dan mintak SPRM dakwa Ajis dan anak menantu nya sblm dia mati.. spy ringan beban di akhirat!


kemaruk dgn rasuah smpai pegi Umrah rasuah pun jd berkat..clako!

Anonymous said...

Memang orang tua Mahathir yg mulakan kes Anwar The Peliwat. Kalau tidak rakyat dan dunia taktau peliwat nak jadi PM. Mungkin pencacai Aljub suka kalau anak2 korang jadi gay dan lesbian. Sape yg patut tobat beb!

hilbert said...

kalau anwar ibrahim didapati bersalah dan selepas itu minta peguam negara failkan rayuan sudah pasti secepat kilat TS Ghani Patail ambik kunci kereta pergi Mahkamah Rayuan...

Tetapi apabila rakyat biasa yang nak, maka semuanya tak di endahkan pasal rakyat biasa tidak ada banyak wang dan harta seperti Anwar Ibrahim

Anonymous said...

Aku pernah bersalam TGNA dan aku juga pernah bersalam dng Tun M pd tahun
2011.Secara peribadi aku menilaikan
Tun M dilihat lebih bertenaga sekiranya dibandingkan antara mereka.

jejakazman said...

ulama tak semestinya berserban berjubah...tengok ajela....berserban berjubah tapi muka serabai....ulama gemar menulis buku....bukan menyuruh orang lain menulis utknya....ulama sentiasa mencari dan membuat dirinya berguna pada semua orang....bukan memilih orang yg hanya menyokongnya....dan akhirnya ulama tak berkawan dengan syaitan....kerana syaitan itu musuh kite yg jelas....confirm musuh...tak kirala dia tu baik mcam mana pun...allah dah declare dia musuh pada orang islam....

Anonymous said...

ANON 6:27

memang Tun lebih bertenaga...Allah suruh bertaubat..mudah2 an dia sedar akan kesilapan nya..tapi ntah lah..nampak semakin hari dendam terhadap anwar masih membara..kesian2 kalau hati masih dendam

MA said...

Peliwat mmg perosak dan Nabi tak mengaku itu umatnya

usin said...

anon 7:49am.
sapa agaknya yg lg kuat dendam. mahathir dendam pd anwar atau anwar dendam pd mahathir, umno & bn. ko boleh pikir sendiri knp anwar dendam kesumat tak habis2 kpd org2 di atas. sbb x dpt jd pm. kadang2 manusia ni menunjukkan sifat pelik tak mau muhasabah diri & sentiasa mencari kesalahan org lain. mudah bg kita yg tak tau secara pasti (sbb tak nampak) siapa benar siapa salah dlm kes sodomi ini. simangsa sudah membuat apa yg sepatutnya sebagai org beragama. sumpah laknat sudah, haji ke mekah sudah, memberi keterangan dgn bersumpah dlm mahkamah sudah. pihak yg dituduh pulak asyik nafi, mintak tangguh, mintak tukar hakim, tak nk bela diri secara bersumpah (supaya tidak boleh disoal balas) dsb. yg mana satu dpd pengadu & yg diadu ini bnyk songel? boleh pakai otak pikir sendiri. kalau ko juga mempercayai agama, ko dh boleh buat pilihan.

Nok said...

sudah tiada apa2 lagi yg boleh dibuktikan oleh parti pembangkang bahawa mereka adalah pejuang rakyat,agama....nik aziz jgn ingat boleh masuk sorga dgn menipu rakyat dgn membuat pelbagai kerosakan terhadap umat islam dan terus menfitnah umno dgn menyokong manusia bergelar imam mahadi sebagai rakan kongsi dan menyingkirkan hassan ali setelah mencurahkan bakti selama 15 tahun untuk berjuang mempertahankan islam bangsa melayu dan raja2...

adakah nik aziz dan pemimpin pas yg lain buta hati yg dulu anuar ibrahim pernah mengutuk perjuangan pas..dan gelaran aljuburin oleh mat sabu????tetapi sekarang sudah terang lagi bersuluh yg anuar ibrahim adalan manusia yg bertopengkan syaitan...???

ini menandakan pas adalah parti yg tidak akan mendapat barakah dan restu dari allah kerana munafiq,hipokrit,dan telah terkeluar dari wadah perjuangan asal...semoga tuhan menunjukan jln lurus lagi benar pada nik aziz dan pengikut2nya ....di PRUI13 nanti....

Anonymous said...

persoalan nya di sini adalah hak untuk merayu. kalau saiful x puas hati dgn kptsn mahkamah maka itu adalah hak dia untuk merayu @ tidak merayu. Apa yg tun perkatakan adalah sikap sesetengah pihak yg 'lebih sudu dari kuah', yg belum apa2 lg dh mintak jgn dirayu, kununnya memberi kesan kpd persoalan undang2 pd masa depan, & sikap double standard yg dilihat menidakkan hak seseorang individu untuk mndpt perbicaraan yg adil. Dulu masa bekas pres bar council ragunath kesavan keluarkn statement yg menyokong anwar utk rayuan, bkn sekali atau dua, tapi berkali2, tiada siapa yg pertikaikan! Jd di mana merit sebuah badan yg dikatakan bebas yg bertindak seolah2 membuat arahan @ 'mendesak' supaya AG jgn merayu??? Minta fahami pandangan tun, jgn dok melalut x tentu pasal di cyber sphere nih. Whatever is, at the end, terpulang pada saiful, dia nak merayu ataupun tak, itu hak dia. Sama lah masa anwar practise hak dia merayu smpai berpuluh kali smpai nk dismiss hakim, so that be for saiful. Dia nk merayu beribu kali tue pun hak dia.

Anonymous said...

dalam pengulungan hujah karpal singh kata ..'Anuar liwat suka sama suka..'lepas anuar di bebaskan oleh mahkamah..perkara pertama yg di beritahu pada masyarakat dunia..'Negara Malaysia memiliki undang2 lapuk tentang liwat suka sama suka..patut di batalkan..'..pencacai sekelian termasuk PAS takkan sambut dengan takbir kot..buta lagi ke..atau Allah dah butakan mata dan telinga anda semua...
MENGUNDI 'PAKATAN RAKYAT' ADALAH HARAM DAN BOLEH MENYEBABKAN KUFUR!!! jadi bukan ANUAR juga mesti taubat..tapi rakyat yg menyokong Anuar juga mesti 'TAUBAT!!!

Anonymous said...

anon 8:31 dan Nok

banyak2 kan Istigfar..muhasabah diri..solat mlm banyak2..pohon ampun pada Allah..jgn mencaci maki..mencarut lagi..InsyAllah kau org semua akan nampak kebenaran nya..
Fitnah terhadap anwar direka oleh 2 org2 yag dendam..siapa yg dendam kau tahu sendiri kan..mahathir..rahim..umi hafilda..yg ada sebab tersendiri..
bukti2 dan pengakuan semua nampak tak logik dan sumbang jer..Kuasa ditangan mereka..tak puas2 menaniayai anwar..
kalau anwar nak jadi PM laa..dari dulu tak payah dia bersusah payah..ikut jer telunjuk mahathir..biarkan dan tutup mata saja segala kerakusan pemimpin umno..rasuah..bail out semua tu..biarkan..sampai masa jadi la PM gak yg sama korup..tetapi anwar lain..hidup nya untuk perjuangan dan keadilan rakyat..menghapuskan rasuah..dan ini lah harag yg perlu di bayar ole anwar...di fitnah..di cerca..di maki ...Allah jua yg maha mengetahui...moaga Allah melindungi Anwar dan kluarga nya..amin

Servant of God said...

Parti Keadilan Rakyat?

Nampak sangat yang nama setakat nama. Jangan harap dorang nak bagi keadilan kepada orang yang tak sehaluan dengan dorang. Manusia tak guna!

Kepada insan-insan yang suruh Tun M bertaubat tuh, tak payah korang susah2.

Percayalah, Tun M sedar dia semakin tua, semakin hari semakin hampir dipanggil kembali kepada Allah. Oleh itu dia bersara. Walaupun masih ke sana ke mari, dia tidak lagi sesibuk dulu.

Nik Aziz camne? Dah ngaku "penat tapi sihat" kenapa masih mencengkam kuat segala pangkat dan jawatan? Tidak yakinkah dia pada barisan2 pemimpin pelapis? Eh.. PAS ada barisan pemimpin pelapis ke?

So tak payah laa korang nak ajar Tun M tuh. Si Nik Ajis tuh siap dikata ulama' sebagai membawa ajaran syaitan lagik [rujuk http://www.youtube.com/watch?v=FH3EC-dJQ8g untuk bukti].

Suruh je lah Nik Ajis tu belajar balik mempercayai kalimah2 Allah SWT. Suruh laa Nik Ajis tu taubat.

Anonymous said...

TUN M IS THE BEST!!!!

ANWAR AL-JUBURI IS THE SHITHOLE PENETRATOR!!

MAT SABU IS THE FREIND'S WIFE BANGER!!!

N.AJIS IS THE OLD CRAP IN MALAY!!

LIM KIT SIANG IS THE COMMUNIST!!

KARAPALA BUTOH SINGH IS THE 2 HEADED SNAKE!!

Servant of God said...

Anon January 18, 2012 9:12 AM,

Sedarkah kamu tindakan kamu seumpama munafik?

Anwar penyekutu Allah SWT.

Anwar menyokong murtad.

Anwar peliwat (Karpal yang kata, bukan orang lain fitnah, samdol!)

Anwar perlekeh perjuangan Rasulullah SAW.

Anwar pendusta.

Nampaknya kau juga pendusta. Kau kata hidup Anwar untuk perjuangkan keadilan untuk rakyat?

Mana keadilan untuk Saiful?

Kenapa dipermainkan sistem undang2 negara sendiri?

Kau suruh orang istighfar? Bagaimana kau yang mulakan? Apa kata kau berhenti menipu di sini?

Apa kata kau berhenti menyokong peliwat?

Penasihat Agama Islam Negeri Johor dah kata, sokong peliwat tuh murtad.

Kamu masih Islam ke?

Ke... dalam agama PAS, sokong peliwat tu OK?

Kau penganut Islam ke... PAS?

Anonymous said...

Anon jan 18 2012 1:02 AM

Yang patut bertaubat ialah Anwar. Dia yang banyak melakukan dosa sebagai pembohong, peliwat, penzina, perasuah. Semua yang dinyatakan ini ada bukti. Bukan tuduhan membuta tuli.

Anonymous said...

ORANG TUA TU DAH RELA HATI BERUNDUR DARI POLITIK..

TU ORANG2 TUA PAKATAN RAKYAT TU..BILA LAGI NAK UNDUR?

Anonymous said...

Kalau mengikut Nor Gadat...sesiapa yng sokong sex songsang..dikatakan murtad......kerana melanggar hukum Allah swt...maka jelaslah anwar dah murtad....bagitu jua penyokong nya...dan lihat lah anak didik nya amin sanggup hendak membunuh dan bakar adik nya kerana kuasa.....inilah dia golongan yang sesat

CIFUT said...

"bukti2 dan pengakuan semua nampak tak logik dan sumbang jer"
Wakakaka... x bleh blah dgn statement ni. LOL!

Taksub tahap cipan. Mengaku diri imam mahdi anugerah tuhan la katakan. Wakakaka..!!

Anonymous said...

Masyallah ...kamu semua putarbelitkan kenyataan anwar hanya kerna kepentingan politik untuk menghina dan memfitnah..
suka hati kau laa..
ALLAH JUA YANG MAHA MENGETAHUI..
AMIN

Anonymous said...

'ANU'gerah Kahkahkah.

Anonymous said...

anon 9.27

puji je lah mamak tu tinggi2. biasalah org cam ko yg bnyk rasuah bapa perasuah lah yg mulia d mata ko

Servant of God said...

Anonymous said...

anon 9.27

puji je lah mamak tu tinggi2. biasalah org cam ko yg bnyk rasuah bapa perasuah lah yg mulia d mata ko

January 18, 2012 10:26 AM

-----------------------------

Sebenarnya, kamu lah yang paling hebat kat dunia nih anon.

Tuhan punya ciptaan, Tuhan punya hamba, sesuka hati kamu pulak nak menista mamak yer?

Konon Pakatan Rakyat untuk semua. Lu memang dasar hipokrit.

Anonymous said...

Pakatan Rabak Si Anu Gay Rah ;)

Anonymous said...

ramai yg masih isap botol susu masa kes liwat 1 dulu, terutama anon kat atas sekali tu... sejak bila lak Tun M yg start kes nih? hang pi tanya kapal sinki sapa yg mula2 bangkitkan isu ini kat parlimen dan asyik dok ulang2?

anuar perlu bertaubat - kapal singki
suka sama suka - kapal singki

Anonymous said...

Kita sebagai rakyat malaysia mempunyai hak utk mendapat keadilan secukupnya.Tidak mengira kedudukan.kalau tidak hapuskan saja mahkamah rayuan,persekutuan,khas dan lain lain.bicara semua kes di mahkamah sekyen saja.

mohamed said...

anon, January 18, 2012 9:12 AM

"ikut jer telunjuk mahathir..biarkan dan tutup mata saja segala kerakusan pemimpin umno..rasuah..bail out semua tu..biarkan"

Anuar BABI dah buat tu semua, hanya kau yang buta. Dihanya mengamok dan merusuh setelah dia dipecat,setealh dia di pecat, faham

"..sampai masa jadi la PM gak yg sama korup..tetapi anwar lain."

Lain? Porah...Nak muntah rasa...petuii...

Anonymous said...

Kt makhamah dh terang2 Karpal bgtau kes "suka sama suka", maksudnyer anwar mmg sah gay!!!...masih nk tegakkan benang yg basah ker????

Biarlah aku xsokong org2 berserban, tp janji aku xmurtad...

Anonymous said...

Penangguhan demi penangguhan hanyalah sandiwara Anwar dan kucu2nya(termasuk juga Datuk........) hingga menghampiri tarikh pilihanraya 13. Tanpa isu liwat ini, Anwar tidak akan mendapat meraih sokongan dalam dan luar negara.Saperti mana filem Tamil,semua turutan peristiwa telah pun diatur dari awal.

Zaeydee said...

Bodohnya lah pengikut totok Anwar Aluburi ni...dah terang lagi bersuluh AlJuburi tu kaki putar alam, penipu tahap gabang, pembohong besar...asyik2 dok kata TM yang dendam...kepala hotak hang... TM tu PM masa tu..takde masa weh nak dendam berdendam ni... banyak kerja lain lagi nak buat selain dok fikir kaki gay ni... yang merosakkan Anwar Juburi tu Anwar sendiri.... AlJuburi tu trade mark yang diberi oleh Mat Sabung... moleklah tu... akhirnya dok sama-sama jilat menjilat bini orang... TM yang mulakan? Lahabau punya pengikut totok ni... Karpal Singtu yang dok bising kat Parlimen apa ke jadahnya! Aleh2 dipusingnya cerita dan akhirnya Karpal Singtu pulak jadi peguam.. masyaAllah...dunia dah balik kut.. Tang Anwar Juburi dok rayu hampir 60 kali takpe... bila sampai orang macam Saiful nak rayu...oh tak payah....kepala hotak punya giler.. yang paling gila babi majlis peguam...tak pasal2 keluar statement gila... tak payah merayu.. harap belajar je tinggi tapi otak macam udang... Macam manalah ye pengikut toktok AlJuburi tu boleh kata Anugerah Tuhan?... Yang paling hebat ustaz Badrul Amin keparat dok kata Anwar adalah Imam Mahdi...Wauuu hebat betul... Bukan imam Mahdi weh... Dajal adalah... dok bercakap dengan orang2 bodoh ni... jadi kita sama2 bodoh macam dia orang!