Friday, March 30, 2012

SKANDAL KEWANGAN RM445 JUTA : ANWAR AKAN CEPAT MAMPOS !

 Skandal KBB-HLFB: Bakal Tamatkan Riwayat Politik Anwar

Bala lagi…mungkin itulah sahaja yang Anwar mampu katakan apabila satu lagi skandal yang mengaitkan dirinya terdedah.  Kali ini, bukan skandal seks tetapi skandal rasuah atau kroni atau lebih tepat salahguna kuasa - yang mana butirannya hanya akan terjawab di mahkamah.  Tetapi yang pastinya, Anwar sememangnya dikatakan terlibat. 

Kerana itulah Anwar telah menolak mentah-mentah sapina yang dikemukakan terhadapnya. 

Kes ini timbul berikutan saman oleh Hong Leong Bank Bhd terhadap ahli perniagaan Low Thiam Hoe berhubung skandal pembelian Kewangan Bersatu Berhad (KBB) bernilai RM445 juta pada 1998.

Untuk makluman, Tan Sri Quek Leng Chan, Pengerusi Hong Leong Finance Berhad (HLFB) mempunyai hubungan yang baik dengan Anwar.   Dan pada ketika itu, Anwar adalah di dalam keadaan terdesak untuk menjatuhkan Tun Dr. Mahathir sebelum mantan Perdana Menteri tersebut selesai menyiasat skandal seks dan homoseksnya. 

Selain itu, pemilik asal KBB, iaitu syarikat Arus Murni Corporation Sdn Bhd (AMC) dimiliki oleh Hamzah Harun dan Mohd Faiz Abdullah pula merupakan penulis ucapannya.

Melalui hubungan antara kroni inilah maka Anwar telah memastikan yang wang sebanyak RM445juta telah diluluskan oleh HLFB sebagai pinjaman kepada Low bagi mengambil-alih KBB.  Wang tersebut kemudiannya, dipindahkan kepada AMC tanpa melalui prosedur biasa, yang memerlukan proses pengambilalihan selesai terlebih dahulu.  Akhirnya, setelah pemindahan wang berlaku, pengambil-alihan tidak pula berlaku sepertimana sepatutnya. 

Anwar tahu bahawa sukar untuknya melepaskan diri dari isu ini apatah lagi apabila semuanya dibongkar di mahkamah.  Tidak mustahil ‘perjalanan’ dan ‘aktiviti’ wang tersebut akan dijejak semula yang mana akhirnya akan membongkar lebih banyak rahsia hitamnya. 

Silap haribulan, akan timbul kes baru yang akan membawa Anwar ke mahkamah sekali lagi sebagai tertuduh. 

Jika tahun 1998 menyaksikan begitu banyak drama hebat yang melibatkan Anwar, maka pastinya kisah di belakang tabir drama ini adalah jauh lebih hebat lagi.   Bayangkan, dengan wang sebanyak itu, dan mungkin juga lebih lagi dari sumber yang lain, apakah yang telah dilakukan Anwar bagi memastikan skandal homoseksnya ditutup dari pengetahuan Tun Dr. Mahathir dan rakyat. 

Bayangkan, berapa ramaikah yang telah disogok dan diupah oleh Anwar untuk tujuan ini. Dengan wang sebanyak itu juga, bayangkan apa yang Anwar boleh lakukan dengan petugas media asing terutama yang berpangkalan di Kuala Lumpur dan Kota Singapura. 

Membayangkan semua ini, tidak hairanlah Anwar menolak sapina terhadapnya.  Dengan pilihanraya yang semakin hampir serta Datuk S. Nallakarupan yang tidak sabar-sabar malah ‘teruja’ sekali untuk disaman, sungguh Anwar tidak sanggup menerima satu lagi bala. 

Walaupun Anwar tahu pihak pendakwa pasti akan memohon perintah mahkamah agar beliau hadir, tetapi sekurang-kurangnya dapatlah beliau melambat-lambatkan proses perbicaraan.  Lagipun melambatkan proses bicara sudah menjadi kepakarannya. 

Penulis yakin, Anwar amat berharap agar kes ini dapat dilengah-lengahkan sehingga selepas pilihan raya umum, dengan andaian jika beliau menjadi Perdana Menteri, kes ini boleh dibuang begitu sahaja. BERUANG BLUE

21 comments:

Anonymous said...

Sawadee kha....Chan phood Thai mai dai.

Nee khue a-rai, Anwar? Liew khwaa, liew saai! Sabai hong nam...? Mee thook kwaa nee mai.

Nalla! Nee khue a-rai? Khun kao jai mai...!

GAP! RM1.50x 10 x 30 = Ra-ka thao rai? Phaeng maak.... mee thook kwaa nee mai??

Mmuuaahhahahaha...!!!

Unknown said...

mampos, mampos..... mesti puak haram jadah nie akan nie semuanya konspirasi UMNO...

hahahahaha....

Anonymous said...

copypaste musang.......

“Saya tahu nama saya Anwar Ibrahim, pantang dicabar. Dipanggil ke mahkamah aku pergi"
“Ingat aku macam pemimpin kamu? Ingat aku Najibkah? Terketaq-ketaq ke mahkamah!” soal Anwar disambut olih hampir 100 ribu hadirin di Bangi semalam.

Musang said: Fuh! Patut le Sngor(negeri maju UMNU), TUMBANG!!

Anonymous said...

Woi pakcik Nuar, Indonesia dan China terpaksa naikkan harga bahan api... apa lagi, pergi la cepat tolong negara mereka tu macam mana nak turunkan harga bahan api ke harga RM1 (Rupiah 3,000). Hang tak payah sembang lebih la kat sini, kalau terer sangat tunjuk kat rakyat Indonesia yang hang kata lebih demokratik dari rakyat Malaysia ni.....

Pakcik Nuar ade berani ka??? Kencing rakyat boleh la......

Anonymous said...

Najib, Rosmah masih belum muncul untuk ditemubual
Fitnah II: Najib, Rosmah hadir untuk ditemubual peguam
Najib, Rosmah tetap perlu hadir ke mahkamah – Karpal
Fitnah II : Hakim arah sedia baki 6 saksi
Fitnah 2: Musa Hassan enggan jadi saksi, beri keterangan
Peguam pohon sapina heret Najib, Rosmah ke mahkamah
Fitnah II: Najib, Rosmah akan hadir ke mahkamah- Peguam
Fitnah II: Najib, Rosmah lambatkan perbicaraan- Peguam
Permohonan Najib, Rosmah ketepi sepina diputus Khamis ini
Fitnah 2: Najib, Rosmah diperintah ke mahkamah

Kah kah kah kah kah...!!!

Anonymous said...

verawyea omystoSeeloknya belah p duduk kat luar negara atau tumpang rumah SALMAN RUSDIE kalau tak mampus lagi.

fairuzkhan said...

tak hairan la klu nuar asyik disapina dek kesalahan lama...walaupun nuar dah jd alim ulama lps keluar dari penjara dulu..pendek kata nuar ni dah blh masuk dalam sejarah sebaris ngan nelson mandela..Gandhi..suu khi..dan ramai lg la...walaupun ko dah berubah nuar salah tetap salah opppsss belum dibuktikan!!sorie...

Anonymous said...

GAP! Peluru hg miss lagi.....

Pada prosiding lalu, Peguam Lo Thiam Hoe, D.Paramalingam memaklumkan bahawa Anwar yang ketika itu Menteri Kewangan dan Leng Chan sebagai individu-individu terbabit di sebalik perjanjian tersebut.

Namun begitu pada prosiding hari ini, peguam Andrew Chiew yang mewakili Hong Leong Finance selaku plaintif memaklumkan bahawa pihaknya akan memfailkan permohonan rasmi bagi mengetepikan sapina ke atas Anwar dan Leng Chan, esok.

Andrew sebelum itu memaklumkan bahawa pihaknya membantah tindakan Paramalingam untuk memanggil kedua-dua saksi tersebut.

Ini kerana jelas beliau, mahkamah sebelum ini telah menolak permohonan pihak defendan untuk memasukkan nama mereka dalam pembelaan masing-masing.

Mmuuaahhahahahaha...!

Musang said: Askar Najib main peluru kapoq kut....!

Anonymous said...

Hallo! Soundcheck2! Testing...

Anonymous said...

TERKINI GAMPAR

kini anwar membuktikan dirinya TAK TAKUT DISAPINA MCM NAJIB PENGECUT..

DGN BERANI NYE DIA MELANGKAH KE MAHKAMAH

tp sampai dimahkamah
KELIHATAN DI TENGAH KELANGKANG POLIS..HITAM2... rupanya nalaklapan

kah kah kah

SETIAP SATU AYAT NALA bg
BERDEBUM2 anwar membalas

soalan kedua.. err nala sudah hilang
dia pg tandas...
bila balik tuan hakim tanya kenapa seluar basah...arr tak sempat tuan hakim

bgtulah setrusnys anwar membidas sampai shamsidar pun terka***** . shsmsidar hilang.. pg toilet jua

begitulah seterusnya turn azizan lg pulak anwar melibas..tak sempat azizan nk tonggeng nk tunjuk bontot dia mcm saifool

perk BERDIRI ANWAR ATAS MEJA SAKSI...HA SAPA MAU MARI LAGI

BEGITULAH MACHO BERANINYA ANWAR TAK MACAM NAJIB PENGECUT
HAHAHAAAAA

-musangkah-

Anonymous said...

GAP, Musangka nie jenis haiwan apa ye?. Ada ekor ke takde ekor?. Ada otak ke takde otak?. Mengapa dia taksub sangat dengan jembalang saekor tu?. Orang kampong dia ke atau saudara kandung dia?. Orang lain semua dah nampak akan kejahilannya tapi dia nie masih lagi menyokong sikeparat tu. Kenanpa ye?. Bole tolong terangkan....salam.

Anonymous said...

Utusan Malaysia

Wajib tolak pemimpin biseksual

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

KOTA BHARU 29 Mac - Dua tokoh ulama di negeri ini menyeru umat Islam supaya menolak pemimpin yang mengamalkan biseksual kerana amalan tersebut dilaknat oleh Allah.

Malah kedua-dua mereka berpendapat wajib umat Islam berbuat demikian bagi mengelakkan negara ditimpa 'malapetaka' yang besar pada masa depan.

Pengasas Pondok Geting, Abdullah Sa'amah berkata, individu yang mengamalkan biseksual adalah golongan fasik yang tidak boleh diterima sama sekali sebagai pemimpin dan wajib ditentang.
.
.
Sementara itu, bekas Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas Pusat, Prof. Madya Mohd. Noor Deris berkata, umat Islam wajib menolak pemimpin yang mengamalkan biseksual sekiranya mereka benar-benar sayangkan negara ini.

=========================================

USTAZ2... SIAPA PEMIMPIN YG AMALKAN "BISEKSUAL" TU..???

MAHKAMAH SYARIAH MANA YG TELAH SABITKAN DAKWAAN BISEKSUAL (ZINA & LIWAT) TERHADAP PEMIMPIN SEPERTI YG DITOHMAH OLEH ULAMAK UMNO NI?

APAKAH PASTI BENAR LIDAH & HATI KEDUA2 ULAMAK AMPUAN UMNO NI MENGUCAPKAN TUDUHAN "PEMIMPIN TERSEBUT" BISEKSUAL (ZINA/LIWAT) ..DAN MEMBAWA SEGALA SAKSI DAN SYARAT HUKUMAN HUDUD?

BERANIKAH KEDUA2 ULAMAK BELAAN UMNO NI BAWA KES INI KEMAHKAMAH SYARIAH .. YG PEMIMPIN TERSEBUT BERZINA DAN MELIWAT... SUPAYA DIHUKUM DAN TIDAK LAYAK MENJADI PEMIMPIN UMAT?

JIKA ULAARMAAAAAK NI SERKAP JARANG.. BOHONG.. ATAU FITNAH.... MENGAPA TIDAK BOLEH MEREKA BERDUA INI DIDAKWA DIBAWAH HUKUM QAZAF???

HEDAKNYA, NJANGAN JADI ULAAAARMAAAAAAAAK KANTOI ..... DIPERLEMBUKAN OLEH SEKULAR UMNO.....

RAKYAT TIDAKLAH SEDUNGU ITU UNTUK MENELAN FITNAH & DUSTA WALAUPUN DARI "ULARMAK KERA JAAN" ...

selamat hadapi QAZAF demi fulus UMNO!!!!

Anonymous said...

ulamak2 umno... berhujjah pakai hadist riwayat Nallakurapan.. hadist riwayat Umi hafilda... mungkin juga hadist riwayat SB ... sebab tiadalah berani mufti & ulamak umno tu... nak tegur & mengajar ahli2 & ketua2 umno suapaya ikut syariat yg betul...... hanya tumpang cari makan dengan ketua2 lanun umno saja .....

betulkan akidah umno dulu.... baru kufurkan orang lain...

Anonymous said...

Musangka dah jadi tukang spam, dia tak tahu nak balas hujah penyokong kerajaan, jadi Musangka merapu macam orang mabuk tonggang satu tong dram todi + samsu.

Musangka, hang hanya menyerlahkan kebodohan hang sajalah. Musangka 'murid' paling bodo yang dapat 'dididik' dengan ajaran bangang oleh Tok Guru penyeleweng dalam PAS, PAS babi, Musangka pun babi juga, dasar haram jadah Musangka dan PAS. Pergi mampuslah dengan PAS, PKR dan DAP perangai macam babi, komunis haram jadah pembohong, masa PRU 12 janji bukan main baik punya, lepas menang macam haram jadah puak babi ni buat di negeri tadbiran mereka, dasar komunis haram jadah macam PAS, DAP dan PKR ni memang tak guna, pergi mampus dan jahanamlah, jangan harap rakyat akan terpedaya dengan kamu lagi, ramai rakyat dah celik, PAS, PKR dan DAP jahanam ini akan terguling dalam longkang dan dihanyutkan ke tempat pembuangan sampah pada PRU 13 kelak, lepas tu mereka akan berpecah kembali, untuk raih sokongan yang telah pudar, itulah dasar tak berpendirian memang macam PAS, DAP dan PKR haram jadah inilah, perangai perosak masyarakat saja.

Anonymous said...

USTAZ2... SIAPA PEMIMPIN YG AMALKAN "BISEKSUAL" TU..???

MAHKAMAH SYARIAH MANA YG TELAH SABITKAN DAKWAAN BISEKSUAL (ZINA & LIWAT) TERHADAP PEMIMPIN SEPERTI YG DITOHMAH OLEH ULAMAK UMNO NI?

APAKAH PASTI BENAR LIDAH & HATI KEDUA2 ULAMAK AMPUAN UMNO NI MENGUCAPKAN TUDUHAN "PEMIMPIN TERSEBUT" BISEKSUAL (ZINA/LIWAT) ..DAN MEMBAWA SEGALA SAKSI DAN SYARAT HUKUMAN HUDUD?

BERANIKAH KEDUA2 ULAMAK BELAAN UMNO NI BAWA KES INI KEMAHKAMAH SYARIAH .. YG PEMIMPIN TERSEBUT BERZINA DAN MELIWAT... SUPAYA DIHUKUM DAN TIDAK LAYAK MENJADI PEMIMPIN UMAT?

JIKA ULAARMAAAAAK NI SERKAP JARANG.. BOHONG.. ATAU FITNAH.... MENGAPA TIDAK BOLEH MEREKA BERDUA INI DIDAKWA DIBAWAH HUKUM QAZAF???

HEDAKNYA, NJANGAN JADI ULAAAARMAAAAAAAAK KANTOI ..... DIPERLEMBUKAN OLEH SEKULAR UMNO.....

RAKYAT TIDAKLAH SEDUNGU ITU UNTUK MENELAN FITNAH & DUSTA WALAUPUN DARI "ULARMAK KERA JAAN" ...

selamat hadapi QAZAF demi fulus UMNO!!!!

-----------------------------------

Hoi bangang, hang nak cakap pasal Qazaf, pasai apa Mahfuz Omar tak diambil tindakan oleh PAS walaupun Mahfuz Omar menuduh Dr. Rais Yatim sebagai perogol sedangkan Mahfuz sendiri tak ada bukti, malahan saksi lelaki beriman yang saksikan kejadian itu pun Mahfuz tak dapat kemukakan, apahal Mahfuz boleh bebas, PAS kata nak buat hudud, tapi pasal apa Mahfuz yang terang-terangan buat kesalahan qazaf tidak diambil tindakan oleh PAS? Apa dah jadi dengan PAS sekarang ini? Tok Guru pula apa dah jadi, cakap pasal Qazaf dan hudud berdegar-degar sangat, tapi bila ada puak PAS buat kesalahan tak diambil tindakan, itu maknya PAS berperangai asobiyah, sebab itulah kalau puak dan sekutu mereka buat maksiat, buat jenayah, maka mereka akan bela kerana PAS adalah puak asobiyah yang hanya pentingkan sekutu dan puak mereka dan tidak pedulikan kebenaran, Nik Aziz dan Hadi Awang sampai kini tak ambil sebarang tindakan terhadap Mahfuz yang buat kesalahan Qazaf, ini membuktikan PAS penipu, cakap saja besar, tapi hampas sajalah.

Anonymous said...

GAP! Peluru hg miss lagi.....

============================

Menang atau kalah di Mahkamah itu tak penting

Yang penting ialah :

1. Adanya perkataan "Anwar"
2. ada pertataan RMXXX juta
3. untuk sedap lagi ada perkataan "kroni"
4. Kemudian boleh masuk Utusan & BH

Anonymous said...

Yg hampa setia buta tuli dgn pas ni kenapa? Pas hanya parti politik saja, pas bukan agama kita..

Tun Teja said...

1. Pergi jahanam dengan anwar nak berharap agar kes ini dapat dilengah-lengahkan. Pergi jahanam dengan anwar berangan nak jadi Perdana Menteri Malaysia.

2. Yang penting ialah kuasa dari Mahkamah. Mahkamah mesti bersikap adil dan tidak berat sebelah kepada kes jenayah kroni rasuah dan kes peribadi seksnya. Mahkamah jangan jadi macam keputusan kedua-dua kes sodomynya seperti pengadilan kangaroo. Kes sodomy kedua anwar di tangguh selama 3 tahun, tetapi akhirnya dengan lima minit memutuskan dia dibebaskan. Bukti sudah terang lagi bersuluh, pakar DNA Malaysia tidak dinilaikan berkualiti tinggi dibandingkan dengan pakar DNA McDonald dari Australia. Apa tarafnya Hakim Mahkamah ini? Menyebabkan Negara bertambah huru-hara satu demi satu kejadian oleh Pakatan Pembangkang.

3. Makhluk yang berkumpulah syaitan mengambil alih pemerintahan akhirnya? Mampukah semua orang Melayu hilang harta tanah, bahasa, bangsa dan ugama mereka untuk makhluk syaitan?

Anonymous said...

semakin hari hati ku semakin menyampah dengan pas, pkr dan lebih lagi dap..
kenapa yee....
salah UMNO?...

Anonymous said...

yang paling kelakar sekarang ialah maksiat yang didakwa ke atas anwar tu TOHMAH???? sejak zaman sekolah sampai dah tua gayut, tok wan ni belum tobat lagi, dan penjilat pungkuq dia masih kata TOHMAH???. oi tokwan anwar bila tokwan nak berenti main? dah sangat menyampah dan meloya tengok muka tokwan.

Anonymous said...

@ musangka jangan tulis berbelit-belit, terus tulis fakta, tulisan kau membosankan dan menghabiskan masa pembaca. Kalau nak menyebelahi satu pehak dan menghantam pehak lain, jangan putar belit. Tulis isi kandungan yang mengandungi fakta yang boleh difahami.