Wednesday, May 23, 2012

KRISIS AIR SELANGOR : NOH OMAR PERINGAT RAKYAT SELANGOR.



Apa akan berlaku kalau projek loji air di Hulu Langat ini terus tertangguh?

1. Krisis air akan berlaku di seluruh negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

2. Cuma, sekiranya projek ini dapat disempurnakan, sebanyak 1.4 juta pemegang akaun air akan dapat menikmati air mentah bersih ini. Iaitu lebih kurang seramai 7 juta rakyat akan dapat menikmati air mentah bersih ini (1.4 juta akaun x 5 orang dalam sebuah rumah).

3. Kalau projek ini tertangguh lagi, kos pembinaannya akan bertambah tinggi.

4. Bila kosnya bertambah tinggi, kos air bersih kepada rakyat pada masa akan datang - akan bertambah tinggi juga.

5. Masalah akan timbul kepada bangunan-bangunan tinggi dan flat yang lebih dari 5 tingkat.

6. Tanpa air yang mencukupi, water pressure akan berkurangan. Maka, bangunan lebih 5 tingkat tidak akan dapat bekalan air.

7. Maka penduduk akan terpaksa mengambil air dari bawah flat atau bangunan dengan menggunakan tangki air.

8. Pemaju perumahan, pemaju hartanah dan pemaju pejabat-pejabat akan meminta assurance for future water supply untuk menjalankan projek-projek hartanah di Selangor. Sekiranya tiada, mereka akan melabur di tempat lain atau negeri lain.

Sebenarnya kementerian berkenaan telah beberapa kali mengadakan mesyuarat dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Keputusannya - Abdul Khalid tidak bersetuju dengan projek ini.


Demi politik kerajaan PKR Selangor, rakyat seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya seramai lebih kurang 7.5 juta orang tidak akan menikmati air mentah bersih secara percuma mulai 2014.

Demi politik, kerajaan PKR Selangor sanggup menangguhkan projek ini dengan tidak mahu meluluskan Development Order dan '2 lot tanah' - agar projek air mentah bersih ini gagal.

Demi politik, kerajaan PKR Selangor sanggup menangguhkan projek loji ini di mana akan menyebabkan tarif air yang akan dibayar oleh rakyat Selangor nanti bertambah mahal dan tinggi.

Demi politik, Menteri Besar Selangor sanggup memberi rakyat potongan serta diskaun kepada tarif air yang dibayar sekarang. Tetapi sebaliknya sabotaj projek air Kerajaan Persekutuan yang ikhlas membantu rakyat agar krisis air pada 2014 tidak berlaku?

Apa sahaja akan dijadikan business option kepada mereka. Walaupun mereka perlu risikokan rakyat, itu semua tidak penting asalkan sahaja poket mereka penuh. Banyak contoh-contoh yang pernah berlaku sebelum ini.

10 comments:

Anonymous said...

~Saya Mahu Jadi Perdana Menteri Malaysia ke-7

Anonymous said...

.


~ Marilah kita semua menjadi pencacai-pencacai yang BODOH dan TOLOL ~


.

Anak Omak Kembali said...

KJ tikam Najib, bantu Anwar

Anonymous said...

Di negara-negara lain, Kerajaan biasa mengisytiharkan darurat, bukan sahaja disebabkan oleh kekacauan atau pertumpahan darah, tetapi juga apabila berlaku bencana alam seperti tsunami, puting beliung, kemarau panjang dan sebagainya. Apabila darurat diisytiharkan di kawasan tertentu, Kerajaan berhak mengaplikasikan undang-undang khas bagi menangani masalah tersebut.

Bahang kekurangan air mula dirasai di Selangor apabila projek-projek pembangunan tidak mendapat jaminan akan mendapat bekalan air mengakibatkan pelabur-pelabur di bidang perkilangan dan hartanan mula membekukan rancangan pelaburan mereka di Selangor. Semua dek KEBEBALAN Kerajaan Selangor di bawah Pakatan.

Kerajaan Persekutuan tidak sewajarnya membiarkan SURE DISASTER ini menimpa 7 juta rakyat yang tinggal di Lembah Kelang, termasuk Putrajaya. Kerajaan Persekutuan WAJIB menggunakan undang-undang darurat bagi mengelakkan rakyat di Lembah Kelang berhadapan dengan SURE DISASTER, yang mungkin boleh mengancam nyawa.

Anonymous said...

Takde bekalan air bersih takpe... asalkan jangan terputus air kencingan dari pemimpin Fuckatan...

Mentaliti pencacai fuckatan... hidopp.. hidoopp.. hidoopp.. hidupp kencingan..!!!!

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

Anonymous said...

Kalau pr masih memerintah Selanor sehingga tahun 2014 dan berlaku masalah kekurangan air yg serious.
MARI KITA SEMUA SAMAN KERAJAAN PR SELANGOR YANG TIDAK MAMPU MENYEDIA KEMUDAHAN PALING ASAS KPD RAKYATNYA.

Anonymous said...

Ha, takkan pelawa Menteri je, pelawa la blogger-blogger sekali, ade berani ke Khalid G????

MB Selangor pelawa menteri lawat empangan

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mempelawa Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui, bersama pemimpin Barisan Nasional (BN) melawat empangan air di negeri itu bagi membuktikan rizab air sebenar yang berada pada tahap selesa.

Beliau berkata, lawatan itu bagi memperjelaskan situasi sebenar selepas beberapa dakwaan yang dibuat sebelum ini berbeza dengan tahap simpanan air di tujuh empangan yang mencatatkan simpanan melebihi 100 peratus sehingga bulan ini.
"Lawatan ini akan diselia oleh Pengawal Selia Air Negeri, Datuk Nordin Sulaiman, dan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS)," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan EXCO Kerajaan Negeri di sini hari ini.
Abdul Khalid berkata, tujuh empangan di negeri itu iaitu Empangan Sungai Selangor, Empangan Sungai Tinggi, Empangan Klang Gate, Empangan Sungai Langat, Empangan Sungai Semenyih, Empangan Tasik Subang dan Empangan Batu mencapai 100 peratus simpanan air.

Beliau berkata, sumber air empangan di Selangor adalah sebanyak 522.66 juta meter padu dan sejak Februari lalu, semua tujuh empangan berkenaan berada dalam keadaan memuaskan dan mampu membekalkan sumber air kepada semua loji rawatan air di negeri itu.

"Kenyataan bahawa rizab air di Selangor tinggal 2.4 peratus sahaja berbanding kadar sepatutnya iaitu 20 peratus adalah bercanggah dengan data yang diberi oleh LUAS," katanya. - BERNAMA

aliffnajmi said...

Kt umah aku skrg ni setiap hari akan terputus bekalan air dari jam 6.30pm sampai la tgh mlm, lebih kurang jam 12.30 - 1 pagi. Hari sabtu ahad lg teruk lah. Plan nak buat kenduri tahlil pun terencat. Khalid peduli apa dgn masalah rakyat camni.

Anonymous said...

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mempelawa Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui, bersama pemimpin Barisan Nasional (BN) melawat empangan air di negeri itu bagi membuktikan rizab air sebenar yang berada pada tahap selesa. (bodoh piang punyer statement) ^_^

izinkan saya untuk bercerita sedikit berkenaan perkara ini. tujuan pembinaan loji rawatan air langat dua merupakan projek serampang dua mata federal untuk persediaan menghadapi kemungkinan 2 krisis iaitu :-

1. kekurangan sumber air mentah untuk dirawat akibat kemarau yang panjang.

2. pembuatan terowong air untuk jangkamasa panjang sementara kos masih mampu ditanggung.

untuk jangkamasa pendek ialah untuk meningkatkan kadar pemeprosesan air terawat kerana loji rawatan air yang sedia ada telah beroperasi pada kadar lebih daripada 100% untuk memenuhi permintaan.

ada air banyak tapi loji proses air dah berfungsi pada kadar tinggi hanya menyebabkan rizab air (baca : air dalam reservoir) pada kadar 2.4% sahaja pun x guna gak. ini bermakna jikalau terdapat loji air terpaksa ditutup, kadar simpanan hanya 2.4 peratus saja dan akan habis dalam masa mungkin 6jam-12jam sahaja.

jika rizab ini dapat ditingkatkan kepada 20% rakyat tidak akan panik dan kerja penyelenggaraan dapat dilakukan tanpa tergesa-gesa.

saya tahu kerana saya memang terlibat di dalam industri air ^_^

fikir2kanlah...

-orang kajang penyokong bn/umno-