Wednesday, June 27, 2012

MALAYSIAKINI CUBA CETUS RUSUHAN KAUM !



Malaysiakini Mempromosi Perkauman

Sebagai sebuah negara bermasyarakat majmuk, amatlah mengkagumkan bagaimana Malaysia mampu mencapai kejayaan sepertimana hari ini.  Sepertimana seorang ulama dari Turki menyatakan bahawa “Malaysia adalah sebuah negara yang ditakdirkan menjadi neraka tetapi pemimpinnya berjaya menjadikannya syurga.” 

Sifat semulajadi manusia menjadikan kita sukar untuk menerima perbezaan.  Walaupun sebagai manusia yang bertamadun dan berpendidikan, kita tidak mampu menerima perbezaan secara semulajadi.  Menerima perbezaan adalah satu tugas yang sukar dan selalunya kita gagal.  Oleh itu, peperangan mungkin disebabkan dari sesuatu yang lebih mendalam seperti bekalan minyak tetapi ianya sentiasa dicetuskan dengan membangkitkan soal perbezaan.  

Tetapi Malaysia berjaya mengatasi segala masalah perbezaan ini dengan satu formula – Artikel 153 di dalam perlembagaan yang meletakkan hak-hak Bumiputera.  Tentu saja Artikel ini tidak membuatkan semua orang gembira walaupun mereka berada di dalam negara seperti syurga dengan ekonomi di dalam genggaman mereka, tetapi ia pastinya jauh lebih baik dari tinggal di neraka dunia yang penuh dengan peperangan dan keganasan. 

Artikel ini jugalah yang menyelamatkan Malaysia dari mengikuti jejak langkah Indonesia ketika gerakan Reformasi tercetus.  Kerana di Malaysia, walaupun orang Melayu tidak gembira dengan kawalan ekonomi oleh kaum cina, tetapi mereka tahu, kaum Cina juga tidak gembira kerana tidak dapat mengaut semuanya.

Membuang Artikel ini bermakna malapetaka bagi Malaysia.  

Malangnya, di negara kita terdapat manusia-manusia yang gemar sekali bermain dengan api perkauman.  Satu pihak memanggil pihak yang lagi satu sebagai rasis lalu dibalas pula dengan panggilan pendatang.  

Memandangkan tiada penyelesaian dapat dicapai, Perdana Menteri telah mencuba sedaya upaya untuk meredakan keadaan dan menyatakan dengan tegas bahawa kaum Cina juga adalah rakyat yang setia dan memanggil mereka pendatang bukan sahaja tidak wajar atau tidak tepat tetapi juga gila. Dengan itu, beliau merujuk kepada kaum Cina yang benar-benar bersikap seperti seorang warganegara yang setia yang meletakkan nasionalisme dahulu sebelum kaum, serta tidak mempersoalkan perlembagaan mahupun Institusi Raja-raja.  

Bagaimanapun, portal Malaysiakini nampaknya begitu tega untuk mencurah petrol ke atas api yang hampir padam ini.  Pembacanya juga mentertawakan seruan PM dalam usaha untuk membendung sifat perkauman.  ‘Perkasa’ sekali lagi dibangkitkan sebagai simbol perkauman Melayu atau UMNO dan bahawa Perkasalah yang dirujuk sebagai ‘gila’ oleh PM dan selagi Perkasa tidak dibubarkan, selagi itulah usaha PM dianggap tidak ikhlas oleh  mereka. 

Persoalannya, bagaimana pula dengan Dong Zong atau Dong Jiao Zong atau Hindraf?  Kenapa NGO yang membela hak kaum Cina dan India tidak apa, tetapi Perkasa tidak boleh?  Bukankah ini seperti seekor gagak menuduh merpati putih sebagai hitam?  Siapakah rasis dan ‘gila’ sebenarnya di sini?

Orang ‘gila’ yang sebenarnya ialah mereka yang lebih rela hidup di dalam neraka daripada syurga dengan berusaha sedaya upaya untuk mencetuskan keganasan perkauman.  Mereka melakukan ini dengan memburuk-burukkan, memperlecehkan, mengetawakan dan mempersetankan segala usaha kerajaan untuk membawa perpaduan.  

Mereka bertegas untuk dipisahkan dari kaum lain dan menolak perjuangan Perkasa demi perpaduan melalui Satu Sekolah Untuk Semua.  Mereka tidak habis-habis mengutuk Artikel 153 sebagai menjadi halangan antara mereka dengan syurga yang sebenar-benarnya.  

Semuanya adalah berkenaan apa yang mereka mahukan dan apa yang membawa keuntungan kepada mereka dan orang lain boleh ‘pergi jahanam’.  Apa yang mereka tidak tahu ialah kita semua hidup di atas bumi yang sama dan salah satu kaum tidak boleh ‘pergi jahanam’ tanpa mengheret kaum lain bersamanya.  

Justeru, Malaysiakini harus berhenti mengheret rakyat ke neraka jahanam dan belajar menghargai dan menilai negara yang umpama syurga ini.     

31 comments:

Anonymous said...

1. Kaum cina dan india tetap bangsa pendatang ke rantau nusantara ini. Itu fakta.

2. Perkasa tidak menyerang, mereka cuma membela. Kalau main bolasepak, Perkasa bermain secara defend dan counter attack. Mana boleh terima saja attacking dari sebelah sana. Sudah yg bukan bukan dimintanya.

Jawapan pada dong zhong, satu malaysia, satu sekolah, satu bahasa pengantar.

Jawapan kepada warganegara yg tak fasih berbahasa kebangsaan, anda sepatutnya tidak layak menjadi warganegara..jauh sekali mengundi.

Kerajaan hari ini sudah cukup baik memberi hak ini kepada anda. Tapi, nmpaknya..anda naik tocang.

Diharapkan hak mngundi ditarik balik kpd mereka yg tidak fasih berbahasa MELAYU.

Juga jika keluar dari rukun negara, sila blah dari sini.

Anonymous said...

"Sifat semulajadi manusia menjadikan kita sukar untuk menerima perbezaan. Walaupun "sebagai manusia yang bertamadun dan berpendidikan, kita tidak mampu menerima perbezaan secara semulajadi. Menerima perbezaan adalah satu tugas yang sukar dan selalunya kita gagal. Oleh itu, peperangan mungkin disebabkan dari sesuatu yang lebih mendalam seperti bekalan minyak tetapi ianya sentiasa dicetuskan dengan membangkitkan soal perbezaan."

komen:

waima dalam bola sepak, perkauman terus hidup, lalu memaksa badan induk bola sepak mengambil tindakan ke atas negara anggota yang gagal membendung sikap perkauman di kalangan para penyokong.

kesimpulannya: kalau dinosaur perkauman dalam sukan belum pupus, jangan hairan kalau benih perkauman dalam kalangan jurno bobrok mayakini yang baru berputik akan terus berkembang subur.

PEMERHATI

Anonymous said...

LGBT yang tiada jasanya pada dunia dan belum lagi berputik, mandremkini nak putikkan.

Artikel 153 yang banyak jasanya pada warga pembaca, mancukini nak hapuskan? apa pasal suka buat benda songsang, bro.

anuwau said...

video panas lagi!!!
http://adf.ly/9wzqt

Anonymous said...

ROHINGA adalah bukti hidup betapa manusia tidak dapat menerima kehadiran manusia lain yang berlainan CIRI untuk hidup secara rukun damai dalam sebuah negara.

Justeru, mana-mana warga yang dapat hidup dalam kemewahan, rukun dan damai, perlu bersyukur dengan nikmat berkenaan kerana anda ditakdirkan bukan ROHINGA.

Dalam konteks global, mungkin kini masanya buat PBB tulis artikel 153 untuk kebaikan sekian-sekian warga dunia bagi membebaskan mereka dari penindasan jelik dan jengkol.

ATAS PAGAR

Tukang Komen said...

Disebalik memelihara kepentingan bangsa Melayu artikel perlembagaan ini bertujuan memelihara keamanan dalam jangka masa hayat negara ini. Perkara buruk pasti terjadi sekiranya nafsu tamak kaum cina berusaha mengeluarkan 'tuan rumah' dari rumah yg mereka pada mulanya menumpang.

Tidakkah mereka sedar majoriti orang melayu akan mempertahankan kepentingan mereka dengan darah dan nyawa! Jika mereka sedar tapi tetap dengan usaha penghapusan artikel 153 ini berarti mereka telah bersedia untuk peperangan kaum. HARTA,TAKHTA DAN MAHKOTA WAJIB DIPERTAHANKAN. Yang biada mesti diajar sopan santun menumpang.

ATTACK IS THE BEST DEFENCE.

Anonymous said...

Semua ni terjadi kerana adanya Melayu2 bahlol PKR & PAS..

Anonymous said...

Setuju. Jgn harap aku nk undi PR. Menyesal dulu aku undi diaorg.

hangkedee said...

Maka akan terkeluarlah fatwa dari nabi nik najis undi dapig masuk suleger.Undi Pas Pkr= undi Dapig

Bubble Blue said...

Sy nk admin wat page anti malaysiakini kt fb. Tok beri kesedaran kt org muda sekarang kerana mereka senang dipengarui oleh propaganda dari malaysikini. Kita beralih kpd protal klpos yg lebih neutral. Setahu sy masih tiada page ANTI MALAYSIAKINI DI FB.... HOPE ADMIN MELAKUKAN SESUATU SEPERTI MANA CADANGAN SY ATAU CARA LAIN YG DIFIKIRKN BERNAS!!! Salam

tobeng said...

1.Kalau najib ikhlas mahukan 1 Malaysia,hapuskan sekolah2 perkauman dulu.Sekolah perkauman inilah tempat bercambah biaknya benih perpecahan kaum.

2.Haramkam dulu dong zhong yg super chauvinis.Dong zhong yg tak mahu cikgu Melayu di sekolah cina dan mahu minimumkan pengajaran subjek bahasa Malaysia di sekolah2 perkauman cina.

3.Wajibkan setiap warganegara yg konon2 mengaku Malaysian supaya fasih bertutur bahasa kebangsaan sebelum layak mengaku warga Malaysia.

4.Setelah semua kaum dapat bersekolah di bawah satu bumbung dengan bahasa yang sama dan semangat yang sama barulah perpaduan sejati dapat dicipta.

5.Tanpa 1 sekolah takkan wujud 1 Malaysia.Tanpa perpaduan sejati selama2nya cina terutamanya dan india juga akan bersikap penumpang atau pendatang di negara sendiri.Kalau tak mahu dipanggil pendatang janganlah bersikap seperti pendatang yg baru semalam turun dari tongkang.

Anonymous said...

dua2 memang jongos!

Anonymous said...

Kalau dua ekor beruk ni nak sangat hak2 kaum tertentu spt dlm perlembagaan dihapuskan..percayalah, kaum itu akan bertindakbalas..dan sampai bila pun masalah takkan selesai.

Paling basic..BETULKAN DAHULU BAHASA MELAYU ANDA JIKA NAK JADI WARGANEGARA (MALAY)SIA!!!

Anonymous said...

WUJUDKAN SEGERA SEKOLAH 1MALAYSIA. KITA TENGOK APA PERASAAN MEREKA JIKA SEKOLAH2 VERNAKULAR DILUPUSKAN. MAHU ATAU TIDAK? JANGAN HANYA MAHU HAK ORANG TAPI HAK SENDIRI TAK NAK DISENTUH!

Anonymous said...

itula, belak tak basuh, hati mana mau cuci maa...

Anonymous said...

Bodoh laaa sapa yg ikut serta..

Nak tau langit tu tinggi ke rendah ..try tengok..

Udah elok kita hidup sesama bangsa...rasa kaseh dan sayg psda kengkawan berlainan bangsa..ada pulak haprak yg tak ingat pentingnya hidjp harmoni ...

Bodoh tahap jingga...

YB Raz said...

pendatang tetap pendatang! najib pun sama je nak cari undi.

there must be war !!!

Anonymous said...

.
HAIWAN TAK PERLU KELOMPOK LGBT

kelompok-kelompok dalam masyarakat telah sedia ujud sejak lama dulu. malah dalam komuniti paling moden, liberal dan terbuka, pembentukan kelompok-kelompok bukan berkurangan malah bertambah sakan.

contohnya dalam kalangan celik undang-undang sekalipun, terdapat pagar-pagar halimunan membahagikan khalayak kepada kelompok, sub kelompok dan mini kelompok cumanya secara nyata belum menonjol.

dari sudut sebab musabab berlakunya sesuatu, kalau kelompok-kelompok dipisahkan oleh kelainan warna kulit, budaya dan anutan, masih boleh faham kenapa ianya berlaku...

tetapi kalau kelompok-kelompok sama warna, sama budaya dan sama anutan dikelompok-kelompokkan, yang ini sukar difahami kenapa manusia berfikir dan bertindak seumpama itu.

ANTI HIPOKRIT

Anonymous said...

Ambil perhatian ini adalah propaganda nakal mulut ke mulut dari orang lama tapi masih boleh jadi panduan. Ini jadi topik bualan secara tak sengaja dgn seorang driver teksi di restoran mamak lama dulu.

Kaum cina tidak akan menyerah biarpun terpaksa tunggu 2 hingga 3 generasi utk ambil alih tanah melayu, hanya masa menentukan. Jangan lupa kita sedang di apit dua negara bermajoriti agama buddha, Thailand dan Singapura. Kemasukkan Malaysia sebagai pintu masuk ke Asia Timur jadi impian mereka utk melengkapkan mereka menjadi kuasa unggul di Asia timur (the great east buddha) yang berpaksi di China. Sebab itu dah ada tukang tilik dah mula meramalkan masa depan masyarakat cina, bila hal ini boleh berlaku.

Nasib Malaysia masih agak baik kerana ada hubungan rapat dengan Barat, Timur-Tengah dan juga Jepun sekutu barat musuh ketat China yg berada di pulau di luar tanah besar. Jadi hati2 dgn kaum ini silap hari bulan anak cucu kita terpaksa merempat dinegeri sendiri atau terpaksa berhijrah. Ada masyarakat luar percaya hal ini, sebab itu Malaysia mula dibanjiri masyarakat islam terutama dari Asia barat/tengah Malaysia dianggap kita sbg negara islam utama di Asia timur yg perlu dipertahankan Allahualam.

Saya sekadar berkongsi buat renungan bersama. Ada versi lain yang kita pernah seperti sifat Singapura yg lebih condong pada barat dan usaha mereka utk jadi lebih kristian dan bersekutu dgn Israel tapi pada masa yg sama tetap anggap mandarin sebagai antara bahasa rasmi. Inipun boleh dianggap cara jahat kaum ini juga untuk hancurkan Malaysia dimata barat.

Pro Kerajaan

Anonymous said...

Aiyaaa...olang Malayoo suda byk mengalah pasal kerakyatan itu pon lu talak telima kasih...lu 2 ekor suta mau lebeh...kalo lu mau itu 13 Mei yg ke2 lu tiup la api perkauman bagi busat...kali ini r ... yg hancor negala kite wooiiii...belum tntu yg menang akan hidup bahgia...

Mende begini trjadi mmg disbbkan Malayoo dalam PooGayR n PASrael celakooooo...sbb mrk merupakn barua yg rela mati utk mmbela cibai2 yg kian lantang bersuara...

Bangang tol...sgp hancorkan hak keistimewaan org Melayu semata2 dendam thdp UMNO...

Kahak kahak haktuii

Anonymous said...

Perancangan s'pork bersama parti serpihannya dap untuk mengambil Tanah Melayu memang dah lama.Dulu taktik mereka cuma cina bersendirian untuk take over Malaya.Tapi bila turunnya dajal anuwar,diorang dapat ilham yg lebih berkesan untuk memperalatkan Melayu2 yg di bawah tempurung(pas) dan Melayu2 liberal(pkr)untuk melawan sesama Melayu.

Majoriti tipis Melayu (55%) dipecahkan kepada dua berlawan dengan majoriti bukan Melayu sudah tentu mereka akan menang jika dikira di atas kertas.

Akhirnya bila pakatan menang(nauzubillah) akan terbentuklah kerajaan yg didominasi bukan Melayu.Melayu2 pencacai tetap berpuas hati dan bertakebeer kerana berjaya melampiaskan dendam sesama Melayu.

Prinsip mereka mudah biar hancur sesama bangsa,asal hati puas dan dendasm terbalas.Mungkin inilah intipati ajaran n.ajis dan hadi.

Anonymous said...

Cakap saja berdekah2 tapi eksen tarak!!

Kalau berani dan bijak saman sajer dua2 Babi tu kai bengkrap supaya mulots dua2 Sial tu senyap!!

Korang mcm NATO (No Action Talk only).

Ada berani!!

Pohdahhhhh!!!!!

Nizar Babi said...

Nik Najis, Nuar berahim dll selalunya menyoong Hindraf & dong zong, komunis, ladangbabi..buku shit, gerakan mutrad dsb

Agaknya satu hari nanti
Nik ajis & nuar buat swing kona baring, komunis terkubur cirit

Anonymous said...

Setuju sangat ... walaupun pahit faktanya tetap sama Kaum Cina dan India memang kaum pendatang...buktinya jelas.. terdapatnya negara yang bernama CHINA dan INDIA yang mempunyai penduduk yang jauh lebih ramai dari Malaysia. Tapi tak terdapat negara dalam dunia ini yang bernama MELAYU .. yang ada hanyalah MALAYSIA. Jadi kaum CINA dan INDIA jangan naik tocang lah..sedar diri ..melayu dah lama bersabar dan menerima kamu sebagai warganegara dibumi ini...

Anonymous said...

Kau pon pemdatang jugak...!!

Jenis tak sedo diri..

Anonymous said...

ni muka musibat komunis dan gangster sri langka.....

berambus la lagi tanah melayu kalo ko tak suka duduk sini...

abg najib org bugiss tau takk...

darah bugis ni dia dendam sampai mati, ....

satu hari nnt ko tau la nasib ko berdua...

da byk kerosakan yg ko buat dan dah byk yg ko sakitkan ati abg najib...

bila bn dpt 2/3 majorii, ko tau la nasib ko...

otai
subang

6803man sarawak said...

Blah la lu..sedar sikit.atok nenek aku mmg xlayak la mengunai coz xtau berbahasa melayu.zaman atok nenek aku dulu xde skolah bro.ade skolah pun gune bahasa ingris.bukan atok nenek aku je yg xtau b.melayu,tapi ramai lg org pendalam swk xtau ckp melayu.kalau dorang xtau ckp melayuapesal tiap2 kali pru leh mengundi.ko ni mcm nak wat isu perkauman je..jelas ko ni MENGHINA BANGSA DAYAK.

6803man sarawak said...

Hahaha.cikgu...leh tolong ajar org tua kampung saya cakap bahasamelayu?

Anonymous said...

Mereka(cina) x ambik pun.bodoh pi jual tanah kat mereka apesal.

Anonymous said...

woi man sarawak yang bangang..
itu atok nenek ko kat pedalaman. atok nenek ko ada tak mengapi2kan kaum lain? ada

depa berdua ni atok nenek ko kat pedalaman ke? umur depa berdua nih sama level ke dgn atok nenek ko? jadi kiranya atok nenek ko awet muda la ye? bangang betol la ko nih!

Anonymous said...

saya nak memetik kata-kata bekas menteri kewangan "the malays are proud and sensitive race.They also an intelligent race, and I know that they appreciate...the Malays themselves will ask for its abolition but this is a matter..."

quoted in Huang-Thio,S.M.,'Constitutional Discrimination under the Malaysian Constitution' (1964) 6 Mal LR 1,12.