Tuesday, June 26, 2012

TERNYATA REFORMASI ITU GAGAL.


Kaji selidik rasmi yang dilakukan oleh Indo Barometer pada 25 April sehingga 4 Mei 2011 menemukan jawapan yang tentu sahaja sukar untuk diterima oleh para reformis Indonesia yang terlibat secara langsung dalam gerakan reformasi jalanan pada tahun 1998.

Mengikut kajian tersebut yang dijalankan di sejumlah 33 wilayah merumuskan Orde baru yakni polisi pemerintahan zaman bekas Presiden Suharto yang digulingkan ternyata jauh lebih baik berbanding Pasca Reformasi 1998.

Sejumlah 28.2 peratus responden dari seramai 1,200 orang yang ditemubual menyatakan pasca reformasi menyebabkan tahap kehidupan rakyat lebih buruk dan amat tidak memuaskan.

Manakala sejumlah 27.2 peratus lagi menyifatkan pasca reformasi 1998 lebihkurang sama sahaja seperti sebelumnya. Hanya 22.8 peratus sahaja bersetuju pasca reformasi adalah lebih baik berbanding Orde baru zaman Suharto.

Kenyataan hasil kajian tersebut ada benarnya kerana tiga tahun sebelumnya yakni pada tanggal 20 Mei 2008, ribuan mahasiswa dan rakyat Indonesia telah memprotes kegagalan pemerintahan pasca reformasi yang gagal membantu kehidupan rakyat.

Jika 10 tahun sebelum itu mereka berhimpun di jalanraya menuntut pengunduran Suharto sebagai Presiden, tanggal 20 Mei 2008 mereka seperti menyesali penyertaan rakan-rakan mereka dalam demonstrasi jalanan era reformasi yang ternyata hanya indah khabar dari rupa.

Dari segi ekonomi pula nyata tiada perubahan yang berlaku walaupun tampuk pemerintahan berkali-kali bertukar tangan sejak era pasca reformasi. Indonesia terus kekal sebagai penyumbang terbesar dalam sektor pembantu rumah kepada negara-negara lain.

Satu-satunya kejayaan mereka disebalik gerakan jalanan reformasi 1998 ialah kebebasan yang lebih baik berbanding zaman Suharto namun natijahnya pula membawa keburukan dari segi hubungan sesama rakyat berbilang kaum dan agama.

Sudah 14 tahun era reformasi 1998 di Indonesia berlalu dan dalam jangka masa tersebut ratusan peristiwa berdarah terjadi yang memburukkan suasana hubungan kaum dan agama.

Reformasi 1998 terbukti gagal merubah nasib rakyat, realitinya hingga kini agak ramai rakyat Indonesia seakan merindui kembali ketegasan Suharto memimpin negara mereka.

Jika demikian hakikat selepas 14 tahun orde reformasi Indonesia gagal sama sekali dalam merubah nasib rakyatnya, mana mungkin untuk kita rakyat Malaysia menyambut baik gerakan reformasi yang sama acuannya.
Umum menyedari, sejarah reformasi di Malaysia khususnya yang dipelopori oleh Anwar Ibrahim segalanya diceduk dan diciplak dari Indonesia.

Saat Indonesia dilanda permulaan kelam zaman reformasi pada bulan Mei 1998, sebulan kemudiannya yakni pada 18 Jun 1998 Anwar mula melaungkan teori reformasi dengan harapan tempias di Indonesia akan menyemai ke sanubari rakyat seterusnya membantu dirinya ke puncak kuasa.

Selepas kehilangan jawatan Timbalan Perdana Menteri, bermula 2 September 1998 Anwar memanipulasi sepenuhnya semangat gerakan reformasi Indonesia yang akhirnya menyaksikan ibukota Kuala Lumpur hampir lumpuh dengan demonstrasi jalanan di merata tempat.

Gedung perniagaan dan premis kerajaan terpaksa di tutup, huru hara dan rusuhan bermaharalela di sekitar Kuala Lumpur. Tika itu sebahagian besar mahasiswa universiti yang terpengaruh dengan adu domba slogan anti KKN (korupsi, kronisme dan nepotisme) yang dilaungkan oleh Anwar beramai-ramai turun ke jalanan.


Manakala masyarakat Cina Malaysia telah mengambil langkah berhati-hati memandangkan sejarah hitam reformasi di Indonesia yang menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah pembantaian kaum Cina Indonesia masih segar dalam ingatan.

Bagaimanapun setelah kalut ribut rusuhan di Kuala Lumpur seakan hampir mirip dengan apa yang berlaku di Indonesia, menyebabkan mereka secara total menolak perlakuan ganas yang diimport dari negara jiran tersebut.

Mereka sedar, jika sudah buruk permulaan sesuatu gerakan yang menyebabkan ramai nyawa tidak berdosa menjadi mangsa hingga ramai gadis dirogol dan dilapah kulitnya kerana prasangka kaum dan agama, tentu sahaja sukar sekali untuk mengambil teladannya untuk diimplementasikan dalam negara sendiri.

Malah kalut malut era reformasi Indonesia diikuti kejadian sama di Malaysia nyata hanya merosakkan suasana pemulihan ekonomi negara selain mengancam nyawa dan harta benda rakyat.

Majoriti rakyat Malaysia, baik Melayu, Cina, India dan lain-lain akhirnya sependapat perubahan ganas di negara jiran bukan jawapan terbaik apatah lagi ianya disemai oleh seorang politikus yang hanya mengutamakan kepentingan diri sehingga sanggup menggadaikan ketenteraman negara.

Justeru itu, budaya politik ciplak dan songsang yang dirintis oleh Anwar telah terbukti gagal dan tidak sesuai untuk diamalkan di negara kita yang tercinta ini. Tiada sebab untuk kita meneladaninya apatah lagi untuk dibudayakan di negara ini.

Reformasi jalanan bukan cara kita dalam membangunkan negara yang pelbagai kaum dan agama, hanya transformasi yang berhemah dan kepimpinan yang berdaya saing, jitu pemikiran dan cakna rakyat sahaja yang mampu membawa kita makmur dan maju ke depan.

25 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

FIRST

Anonymous said...

hari ni anwar sekali lagi cuba mencedok elemen asing utk diterima pakai dlm negara.

Itulah dioa teori yg dilaungkan oleh sekian byk para keldai kafirun yg berjenin arab spring terjangkit tokaknya di sini.

Realitinya, perhimpunan yg diharapkan ala dataran tahrir sungguh memalukan.

901 ; tiada sekatan, tiada halangan. Usahkan dataran tahrir, carpark mahkamah yg sekangkang kera tu pun tak penuh. Lbih lrbih memalukan muslimahmonnyet PAS membuka aurat suara mereka tanpa segan silu lagi.

Bershit ; juga tiada sekatan dan halangan bagi mana mana org yg mahu menyertainya. Usahkan dataran tahrir, 30 ribu sahaja. Itupun campur bangla dan diplomat singapork. Nak lawan UMNO yg 100% org UMNO, buat la pulak himpunan hijau dlm stadium yg kecik....itupun tak penuh. Allah turunkan hujan lebat pd mlm itu...

Lagi memalukan bershit yg sebenarnya didokong oleh LGBT..awwww

lagi memalukan org PAS la yg ke depan membantai org Islam yg lain...

Woi fuckatan..usahkan arab spring, indon spring pun tak berjaya. Mimpi la korang selama lamanya...

Anonymous said...

sape kata reformasi gagal?......tenguklah hasilnya....nuar naik gila royan....pembangkang hancur....PR bole lah tempah nisan!

Anonymous said...

cara paling popular untuk menaikkan diri sendiri ialah dengan memberikan apa yang massa mahukan.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

kalau massa mahukan kebebasan, berikanlah kebebasan yang dimahukan dan sebagai balasannya massa akan menaikkan individu yang sanggup berikan kebebasan itu.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

cumanya, individu yang bertanggungjawab akan perjelaskan dengan terperinci jenis2 kebebasan yang akan diberikan dan yang tidak boleh diberikan.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

DAN kalau itu (apa yang boleh dan tidak boleh) diperjelaskan, momentum sokongan akan berkurangan.

DENGAN ITU individu berkenaan mungkin tidak dapat naik ke aras yang dikehendaki.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

oleh kerana tidak diperincikan PERIMETER KEBEBASAN berkenaan, dan meskipun individu berkenaan naik, massa yang sama juga akan terus menuntut kebebasan yang mana diakhirnya akan memberikan tekanan untuk individu tadi terus berada di atas.

impaknya ialah insan yang cepat naik akan pula cepat turunnya dan bermulalah episod silih berganti yang mana tidak kondusif untuk membawa nusantara seberang melangkah ke depan secara signifikan

ATAS PAGAR

Anonymous said...

NAH INDIVIDU NUSANTARA SEBERANG MANA DAPAT BERTAHAN DI ATAS KALAU MASSA MENGITERPRETASIKAN KEBEBASAN ADALAH HAK UNTUK MELONTARKAN APA JUA OBJEK KE LAMAN KEDUTAAN ASING?

ATAS PAGAR

Anonymous said...

kesimpulannya:

tidak salah menabur janji tetapi usah berjanji sesuatu yang bakal menjejaskan kedudukan sendiri pada keesokannya.

jadikan nusantara seberang sebagai iktibar dalam aspek janji yang sukar ditepati adalah janji untuk kepentingan diri sendiri semata-mata. noktah

ATAS PAGAR

Anonymous said...

Bermula dengan serangan matawang 1997/98 yang didalangi oleh kuasa2 barat melalui budak suruhan mereka; George Soros, untuk melumpuhkan ekonomi2 'Asian Tigers' (Thailand, M'sia, Indonesia & Korea antara lain).

Mereka juga mempelajari bahawa negara2 Islam (M'sia & Indonesia) boleh dikacau-bilaukan dengan memainkan bukan saja isu2 ekonomi & kewangan; tetapi isu2 yang lebih 'cost effective' seperti isu2 kesamarataan ugama, kebebasan individu/sexuality, demokrasi demonstrasi & banyak lagi cara murah boleh digunapakai untuk MENGHANCURKAN sesebuah negara Islam atas nama KEBEBASAN, TRANSPARENCY & DEMOKRASI.

Maka isu2 itulah yang yang mereka gunapakai untuk menumbangkan kerajaan negara2 Islam dari Algeria ke Syria dengan menghasut penduduk2 antara dua negara tersebut supaya bangkit menuntut KEBEBASAN & DEMOKRASI. Inilah yang dikenali sebagai:
'Arab Spring'

Jika di Indonesia ramai yang baru sedar tidka banyak kebaikan yang mereka kecapi selepas lebih 10 tahun mencapai KEBEBASAN & DEMOKRASI; saya yakin, di negara2 Arab Spring yang senasib dengan Indonesia mungkin memerlukan 20 tahun lagi untuk pulih (itupun jika boleh dipulihkan).

Sanggupkah kita memperjudikan masa depan negara, agama & hak2 generasi anak cucu kita bagi memenuhikan agenda agen2 Zionis yang berkeliaran di sini ke'belakang'an nih???

Anonymous said...

Encik atas pagar,

Menabur janji tapi tidak ditunaikan munafik hukumnya.

Anonymous said...

Agen zionis dalam malaysia ni...tu la si tua kutuk muka keruh nak mampos. Org indon panggil dia bapak anwar bin ibrahim. Orang malaysia panggil dia BABI.

Melayu Perak said...

KEPADA UMAT ISLAM DI SINGAPURA....BANGKITLAH TAAT HANYA KEPADA PEMERINTAH MUSLIM....BUANGKAN PEMERINTAH KAFIR

Wajib Taat Pemerintah Muslim

Salah satu prinsip di dalam i’tiqad Ahli Sunnah wal-Jama’ah adalah mentaati dan menghormati pemimpin negara di mana dia duduk di bawah kepimpinan atau kekuasaan pemerintah tersebut. Ini adalah sebagaimana telah dijelaskan melalui beberapa tulisan sebelum ini.

Ketaatan yang dimaksudkan di sini adalah merujuk: 1 - Mentaati mereka dalam urusan kebaikan (ma’ruf), termasuk merealisasikan perintah mereka yang ma’ruf dan membantu mereka dalam urusan kebaikan yang diperlukan atau diperintahkan, 2 – Mengakui, menghormati, dan memuliakan kedudukan mereka sebagai pemimpin serta sentiasa mendoakan kebaikan untuk mereka, 3 - Tidak mentaati mereka dalam urusan atau perintah bermaksiat kepada Allah, 4 - Serta tidak berusaha untuk menjatuhkan, membelot, menzahirkan sifat kepembangkangan terhadap kepimpinan, dan tidak menghina atau mencela mereka (terutamanya di khalayak umum) walaupun mereka bertindak buruk dan zalim. Ini selagi mana mereka masih tetap menegakkan syi'ar-syi’ar solat dan tidak dilihat padanya kafir bawwaahan (kekafiran yang jelas tanpa dapat ditakwil). 5 - Membenci maksiat atau keburukan yang mereka lakukan dan mengingkarinya dengan cara nasihat dan kaedah-kaedah yang syar’i.

Tanda Taqwa

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

مَنْ أَطَاعَنِي فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَمَنْ يُطِعْ الْأَمِيرَ فَقَدْ أَطَاعَنِي وَمَنْ يَعْصِ الْأَمِيرَ فَقَدْ عَصَانِي

“Sesiapa yang taat kepadaku, sesungguhnya ia telah taat kepada Allah. Sesiapa yang derhaka kepadaku, sesungguhnya ia telah derhaka kepada Allah. Sesiapa yang taat kepada pemimpin, sesungguhnya ia telah taat kepadaku, dan sesiapa yang derhaka kepada pemimpin, sesungguhnya ia telah derhaka kepadaku.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 10/114, no. 2737. Muslim, 9/364, no. 3417)

Beliau juga bersabda:

أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وان كان عبدا حبشيا

“Aku wasiatkan kepada kamu semua supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla, dan patuh serta taat walaupun yang memimpin kamu adalah seorang hamba Habsyi.” (Hadis Riwayat Ahmad, 28/373, no. 17144. Ad-Darimi, 1/57, no. 95. Dinilai sahih oleh Syu’aib al-Arnauth)

Dalam riwayat Imam Muslim, Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu menyebutkan:

إِنَّ خَلِيلِي أَوْصَانِي أَنْ أَسْمَعَ وَأُطِيعَ وَإِنْ كَانَ عَبْدًا مُجَدَّعَ الْأَطْرَافِ

“Sesungguhnya kekasihku (Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam) memberi wasiat kepadaku supaya patuh dan taat walaupun yang memimpin adalah seorang hamba yang cacat (hina).” (Hadis Riwayat Muslim, 9/367, no. 3420)

Melayu Perak said...

Kaedah asalnya, seorang hamba atau orang yang cacat tidak boleh dilantik menjadi pemimpin. Tetapi apabila ianya telah berlaku dengan sebab-sebab yang tertentu, maka ia tetap wajib ditaati dan diperakui kepimpinannya.

Dalam sebuah hadis daripada Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu, beliau menyatakan bahawa mentaati pemimpin adalah salah satu sebab mendapat jaminan Syurga. Ini adalah sebagaimana kata beliau:

سمعت رسول الله وخطبنا في حجة الوداع، وهو على ناقته الجدعاء، فقال: أيها الناس. فقال رجل في آخر الناس: ما تقول أو ما تريد؟ فقال: ألا تسمعون: إنه لا نبِي بعدي، ولا أمة بعدكم، ألا فاعبدوا ربكم، وصلوا خمسكم، وصوموا شهركم، وأدوا زكاة أموالكم، طيبة بِها أنفسكم، وأطيعوا أمراءكم تدخلوا جنة ربكم

Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam menyampaikan khutbah pada haji al-Wida’ dalam keadaan baginda menunggang untanya yang kepenatan. Sabda beliau, “Wahai manusia!” Kemudian, seorang lelaki di belakang berkata, “Apakah yang engkau perkatakan atau mahukan?” Sabda Rasulullah, “Adakah kamu tidak mendengar, sesungguhnya tiada lagi nabi selepasku dan tiada lagi ummat selepas kamu. Ketahuilah, hendaklah kamu sentiasa mengabdikan diri kamu kepada Tuhan kamu, solatlah lima waktu, berpuasalah kamu pada bulannya, tunaikanlah zakat dengan harta kamu, berbuat baiklah terhadap diri kamu, dan taatilah pemimpin kamu, pasti kamu akan memasuki Syurga Tuhan.” (Hadis Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, 36/487, no. 22161. Tahqiq Syu’aib al-Arnauth: Isnadnya sahih berdasarkan syarat Imam Muslim. Diriwayatkan juga oleh at-Tirmidzi dan katanya hasan sahih)

Ahli Sunnah wal-Jama’ah bersepakat berkenaan kewajiban mentaati pemimpin dan pihak berkuasa. Mereka juga mewajibkan supaya mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh pihak pemimpin selagi mana ianya tidak bertentangan dengan dalil-dalil syara’. Ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:

فلا طاعة في المعصية، إنَّما الطاعة في المعروف

“Janganlah kamu mentaati perkara-perkara maksiat. Ketaatan hanyalah dalam perkara yang ma’ruf.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 22/218, no. 6716)

Anonymous said...

KERUSI PARLIMEN MALAYSIA=222 BUAH
KERUSI MAJORITI BUMI/MELAYU=176 BUAH
KERUSI MAJORITI CINA=46 BUAH
MAJORITI MUDAH=113 BUAH
MENGAPA KITA MASIH NAK UNDI CINA?
FIKIRKANLAH BANGSA MELAYU
SEPATUTNYA MINORITI YANG MELUTUT KAT MEJORITI TETAPI SEKARANG MEJORITI YANG MELUTUT KAT MINORITI

Melayu Perak said...

Perkara ma’ruf di sini adalah merujuk kepada urusan yang bukan maksiat dan bukan kemungkaran. Sama ada ianya perkara yang diwajibkan agama, yang disunnahkan, ataupun yang diharuskan kerana maslahah tertentu. Jika masyarakat diperintahkan supaya melaksanakan perkara-perkara yang diharuskan (tidak dilarang agama), maka hukum mentaatinya menjadi wajib. Sebagai contoh, hukum mematuhi undang-undang jalan-raya yang digubal atas dasar maslahah bersama oleh pihak berkuasa adalah wajib selagi mana ianya bukan maksiat walaupun ianya tidak pernah diwajibkan oleh syara’ secara khusus. Begitu juga sekiranya pemerintah memerintahkan supaya meninggalkan perbuatan demonstrasi jalanan yang sedang hangat diperkatakan hari ini, maka rakyat wajib meninggalkannya. Lebih-lebih lagi perbuatan tersebut termasuk larangan dalam agama.

Kata Imam al-Mubarakfuri rahimahullah, “Apabila seseorang pemerintah memerintahkan sesuatu yang sunnah atau mubah (harus), maka hukumnya menjadi wajib.” (Tuhfatul Ahwadzi, 5/298)

Justifikasi perkara ini adalah bagi memastikan keamanan terjaga sekaligus mengelakkan suasana huru-hara tercetus. Sekiranya masyarakat msing-masing tidak mahu diatur dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak pemerintah sebaliknya lebih suka bertindak sesuka hati, nescaya negara akan menjadi kacau-bilau dan kelam-kabut.

Ijma’ Ahli Sunnah wal-Jama’ah

Kesepakatan (ijma’) ahli sunnah wal-jama’ah dalam mentaati pemerintah antaranya disebutkan oleh Imam an-Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani. Kata Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H), “Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemerintah serta memerangi (atau membangkang kedudukan kepimpinan) mereka, maka hukumnya adalah haram berdasarkan kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Syarah Shahih Muslim, 12/229)

Melayu Perak said...

“Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) berkenaan kewajiban mentaati pemerintah yang memiliki kuasa walaupun dia mendapat kuasa tersebut dengan cara rampasan atau pemberontakkan (mutaghallib). Dan kita turut diwajibkan berjihad bersama-samanya. Ini kerana ketaatan kepadanya lebih baik dari keluar meninggalkan ketaatan kepadanya (dengan mengambil sikap membangkang atau memberontak), yang dengannya mampu memelihara darah dan menenangkan orang ramai (masyarakat). Tidak ada pengecualian dalam perkara ini, melainkan apabila pemerintah melakukan kekafiran yang jelas nyata.” (Fathul Bari, 13/7)

Al-Kirmani berkata, “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) bahawa penguasa yang telah terpilih (sebagai pemimpin) wajib ditaati selagi dia menegakkan solat berjama’ah dan jihad melainkan jika dia melakukan kekafiran yang nyata (murtad). Sehingga tidak ada lagi ketaatan kepadanya. Bahkan wajib memeranginya bagi orang yang mampu.” (Syarah Shahih al-Bukhari, 10/ 169)

Asy-Syarqawi berkata, “Larangan (keharaman) memerangi penguasa yang zalim dan fasiq diambil daripada ijma’ para ulama daripada para tabi’in.” (Hasyiyah asy-Syarqawi, 2/398)

Jauhi Sikap Suka Memberontak

Salah seorang ulama tertinggi anggota Majlis Fatwa ‘Arab Saudi, Syaikh Soleh as-Sadlan hafizahullah mengatakan, “Sebahagian daripada saudara kita menyangka perkara tersebut (pemberontakan) adalah suatu yang baik. Mereka menyangka bahawa yang dimaksudkan dengan sifat kepembangkangan (atau pemberontakan) itu adalah dengan senjata, padahal sebenarnya pemberontakan itu bukan semata-mata dengan senjata dan kekerasan, tetapi termasuk juga dengan lisan (kata-kata). Bahkan pemberontakan dengan lisan itu jauh lebih bahaya. Kerana pemberontakan dengan lisan itu adalah laluan (printis) kepada pemberontakan bersenjata. Kami katakan dengan penuh kejujuran kepada saudara-saudara kami yang terbakar emosinya, kami menganggap mereka berniat baik - insyaAllah. Namun, hendaklah mereka tidak terburu-buru dan menahan diri. Kerana sikap ekstream mereka tersebut hanya akan menumbuhkan kesan negatif dalam hati-hati mereka. Hati mereka sebenarnya kosong (dari nilai ilmu) dan hanya mengenal sentimen kemarahan. Tindakan mereka itu juga hanya akan membuka lebih banyak lagi pintu-pintu kejahatan untuk bertindak dengan cara yang batil.

Melayu Perak said...

Pemberontakan dengan kata-kata seperti melalui tulisan, ceramah, seminar, dan media massa yang mengandungi ciri-ciri menaikkan semangat membenci pemerintah adalah termasuk ke dalamnya. Aku memberi peringatan kepada semua dengan peringatan yang tegas. Aku katakan, lihatlah apa hasil yang diperolehi dari setiap tindakan tesebut, dan fikirlah faktor-faktor penyebab timbulnya fitnah ke atas negara-negara Islam. Apabila kita memahami perkara tersebut, maka akan kita ketahui bahawa pemberontakan dengan kata-kata dan media massa untuk menaikkan emosi masyarakat adalah punca pelbagai jenis fitnah (huru-hara).” (Madarikun Nazhar fi as-Siyasah, m/s. 306-307)

Syaikh ‘Abdul Malik Ramadhani al-Jaza’iri hafizahullah menegaskan, “Walau hanya sekadar melakukan provokasi (membangkitkan kebencian dan kemarahan) terhadap pemerintah umat Islam walaupun pemerintah tersebut fasiq, ia telah layak dilabel khawarij (pemberontak).” (Madarikun Nadzar fii as-Siyasah, m/s. 266)

Pembuat Huru-hara Boleh Dihukum

Berkenaan mereka yang bertindak memecah-belahkan kesatuan umat Islam yang telah memiliki pemimpin, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

إِنَّهُ سَتَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا مَنْ كَانَ

“Sesungguhnya akan berlaku bencana dan malapetaka, maka sesiapa yang hendak memecah-belah urusan umat ini padahal umat tersebut telah bersatu, bunuhlah mereka dengan pedang walau siapapun orangnya.” (Hadis Riwayat Muslim, 9/395, no. 3442)

Dalam riwayat yang lain disebutkan:

مَنْ أَتَاكُمْ وَأَمْرُكُمْ جَمِيعٌ عَلَى رَجُلٍ وَاحِدٍ يُرِيدُ أَنْ يَشُقَّ عَصَاكُمْ أَوْ يُفَرِّقَ جَمَاعَتَكُمْ فَاقْتُلُوهُ

“Siapa sahaja yang datang kepada kamu sedangkan urusan kamu telah berada di tangan seorang pemimpin, kemudian dia bertindak menggugat kedudukan pemimpin kamu atau memecah-belahkan perpaduan di antara kamu, maka bunuhlah orang tersebut.” (Hadis Riwayat Muslim, 9/395, no. 3443)

Imam an-Nawawi rahimahullah menjelaskan bahawa:

فيه الأمر بقتال من خرج على الإمام أو أراد تفريق كلمة المسلمين ونحو ذلك وينهى عن ذلك فإن لم ينته قوتل وإن لم يندفع شره إلا بقتله فقتل

“Di dalamnya terdapat perintah untuk membunuh orang yang keluar melakukan penentangan kepada seseorang pemimpin, atau hendak memecah-belah kesatuan (perpaduan) umat Islam dan selainnya. Orang tersebut hendaklah ditegah dari meneruskan perbuatannya, sekiranya ia tidak mahu menghentikannya maka hendaklah diperangi. Apabila kejahatannya tidak dapat dihalang melainkan dengan cara demikian, maka membunuhnya adalah perkara yang dihalalkan.” (an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/241)

Demikianlah secara ringkas manhaj ahli sunnah wal-jama’ah dalam bermu’amalah dan mentaati pemerintah negara. – Wallau a’lam.
POSTED BY ABU NUMAIR NAWAWI B. SUBANDI AT 8:51 PG

Anonymous said...

Encik atas pagar,

"Menabur janji tapi tidak ditunaikan munafik hukumnya."

June 26, 2012 5:05 PM

komen:

tk atas komen anda. realitinya munafiq itu adalah istilah khusus berkaitan keagamaan tetapi dalam kamus 'kerusi dan kuasa' terutama di nusantara seberang ia tidak digunapakai kerana massa seberang lebih rela di mungkiri asalkan mereka dapat kebebasan yang dimahukan.

walhal, kebebasan yang dimahukan tidak mampu membantu nusantara berkenaan untuk maju ke depan sebaliknya memberi bebanan kepada pihak yang memimpin mereka jua.

sesungguhnya nusantara seberang berpotensi untuk bangun dan dihormati tetapi ada syaratnya iaitu warga di sana harus sedar kesilapan dalam menanggapi erti kebebasan dan menggunakannya dalam konteks yang lebih positif.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

Transformasi yang diraih melalui demonstrasi adalah medium pihak berkepentingan untuk mendapatkan kedudukan politik. Pendemo/pengikut adalah alat semata mata.......

zat said...

NAJIB JOINS PREMIER LEAGUE OF FALSE DEMOCRATS

Najib was put into the False Democracy category, together with Russian President Vladimir Putin, Palestinian President Mahmoud Abbas, Algerian President Abdelaziz Bouteflika, Ethiopian Prime Minister Meles Zenawi and Cambodian Prime Minister Hun Sen.

An award-winning journalist Mark Mackinnon, currently Beijing bureau chief of The Globe and Mail has interviewed some of the world's most controversial and prominent political leaders wrote that these leaders "hold elections but have no intention of giving up power" and their "serious political rivals are jailed and their parties are outlawed on legal technicalities".

ahaks...

zat said...

Melayu Perak

apa bende kau membebel ni...kita bangun lawan nk ambil-alih Parlimen.. itu sistem kita..kita bukan mcm di Timur Tengah tu..sampai bunuh2 nk tumbangkan kjaan..dia org tu mana ada sistem demokrasi..

tak kan nk pangkah pembangkang pun haram kot..jgn la dramatik sgt...apa yg kau tulis tu betul tp tak releven dgn sistem yg kita ada..

Melayu Perak said...

itu mengikut Islam.....

apakah Islam tak relevan sekarang nih.....

zat said...

sistem pemerintahan kita tak ikut Islam...