Friday, July 20, 2012

ARTIKEL TERBARU TUN M.


1. Gelaran, seperti label untuk barangan berjenama, sukar untuk dikikis. Berasas atau tidak, gelaran kekal sepanjang hayat. Oleh itu gelaran amat berguna dalam politik, terutama gelaran yang memburuk musuh. Buatlah apa pun, musuh pihak yang bergelar tidak akan hentikan mengguna gelaran.
2. Sebagai Perdana Menteri dahulu saya diberi banyak gelaran. Mahazalim, Firaun, diktator adalah antara gelaran yang dicipta oleh musuh politik saya.
3. Apabila saya ditemuramah sekarang, walaupun oleh orang yang tidak bermusuh dengan saya, soalan-soalan mereka ternampak yang mereka agak percaya bahawa gelaran terutama gelaran diktator yang diberi kepada saya adalah tepat dan berasas kepada kepercayaan bahawa saya adalah seorang diktator.
4. Apakah yang saya lakukan yang menyamakan sifat dan perbuatan seorang diktator.
5. Sekarang kita sedang melihat kejatuhan beberapa ketua negara yang dicap sebagai diktator. Hosni Mubarak umpamanya dituduh membunuh beribu ahli Muslim brotherhood. Dia juga dikatakan telah mengumpul harta kekayaan bernilai 70 billion dolar Amerika.
6. Semasa saya berada di Kaherah di zaman Mubarak untuk bermesyuarat, apabila Presiden Mubarak bermotor dari istananya ke tempat persidangan, jalan yang dilalui olehnya dikosongkan dan askar bersenjata lengkap berderet sepanjang jalan. Di atas bumbung bangunan terdapat askar ‘sharp-shooter’ yang bersenjata untuk menembak sesiapa yang disyaki cuba menyerang rombongan Presiden.
7. Istana Presiden dikelilingi tembok tinggi dan askar bersenjata berada di sekililing sepanjang masa.
8. Musuh Mubarak tidak dibenar berpolitik, sering ditangkap, dikurung tanpa dibicara dan dihilangkan.
9. Selama 30 tahun Mubarak menjadi Presiden, pemilihan bagi jawatan ini tidak pernah ditandingi oleh orang lain. 99% daripada undi didapati oleh Mubarak.
10. Tidak ada kebebasan bersuara atau akhbar bebas. Tidak ada pilihanraya untuk ahli dewan. Siapa sahaja boleh dilantik oleh Mubarak untuk menjadi menteri. Mereka juga boleh dibuang bila-bila sahaja.
11. Ada lagi diktator yang dikenali umum. Hitler mendirikan pemerintahan kuku besi Nazi di Jerman. Enam juta Yahudi dibunuh dalam kamar gas. Yang tidak dibunuh, disiksa sehingga ramai yang mati.
12. Benito Mussolini, Ferdinand Marcos, Presiden Rumania Nicolae Ceauşescu yang dibunuh, dan ramai lagi yang dicap sebagai diktator. Demikian juga Gadaffi dan Saddam Hussein.
13. Saya ingin tahu daripada pelawat ke blog saya tentang apakah yang saya telah lakukan semasa saya menjadi Perdana Menteri Malaysia yang menjadi bukti bahawa saya adalah seorang diktator.
 

279 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 279 of 279
Unknown said...

BOMO hang tak tdo lagi ka??? lain la aku BOMO, aku duduk kat Germany! sekarang baru pukul 7.11mlm.. hari ni 1st Ramadhan berbuka pun belum..

Usaha lagi BOMO! banyak lagi kitab2 kat GOOGLE dengan YAHOO yg hang belum copy paste!

Wakakakakak!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Kalimah Allah adalah kalimah ”rahmat” sekelian Alam. Allah SWT adalah Tuhan yang bukan sekadar disembah oleh orang islam, sebaliknya wajib disembah juga oleh orang2 selain beragama Islam. cumanya, tafsiran bagi kalimah Allah itu pelbagai dikalangan manusia.

Bagi mereka yang beragama Islam, Allah itu merujuk kepada tuhan yang esa. Adapun bagi mereka yang beragama kristian, ia merujuk kepada triniti. Begitu pula yahudi, merujuk kepada tuhan bapa kepada Uzair.

Justeru, dalam isu penggunaan kalimah Allah bagi non Muslim, apakah ia dibenarkan atau tidak?

Apa yang dapat kita perhatikan, banyak nas-nas Al-Quran, dan hadis yang membenarkan penggunaan kalimah Allah, berbanding nas-nas Quran dan Hadis yang melarangnya. Wallahualam.

July 21, 2012 1:08 AM

-----------------------------------

Ko ni jenis manusia fikir guna kepala butoh betullah Bomo Siam, ada ke patut ko merapu sebegini rupa, kalau nanti gereja di namakan Church of Allah, atau ada kuil nama Kuil Allah, atau Tokong Allah, tak ke menyesatkan semua ini, ko ada fikir tak bila ko nak buat sesuatu? Jenis manusia macam ko ni hanya menjahanamkan saja, perosak-perosak, ko kata UMNO menentang Islam, paling kurang UMNO tidak menjual kalimah Allah untuk dapat undi puak DAPigs, bagi UMNO kalimah Allah terlalu suci untuk disamakan dengan tuhan agama lain, ko ni jenis pluralisme ni, Penipu Rakyat pun pendokong pluralisme, nanti dalam masjid pun ada tokong dan ada salib, kononnya untuk jimatkan ruang dan bersatu padu, tak apa tuhan sama saja, jadi macam di Indon, Nauzubillahiminzalik.

Anonymous said...

“Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah”

(Surah Al-Haj : 40)

Dalam ayat ini, Allah SWT menyebut bahawa rumah2 ibadat yang menyebut kalimah Allah ini, bukan hanya digunakan di masjid2 sahaja, bahkan digunakan juga di rumah2 ibadat agama selain Islam, seperti gereja dan biara yahudi.

Ia merupakan satu pengi’tirafan dari Allah, atas keizinan bagi non Muslim menggunakan kalimah 'Allah' dalam peribadatan mereka. Wallahualam.

Anonymous said...

MasyaAllah, ko sedar tak ko ni menyesatkan masyarakat Bomo Siam? Ko ni kalau tak tahu bab agama, jangan main hentam keromo saja, nanti tak pasal-pasal jadi sesat. Inilah 'tarbiah' oleh para tok guru PAS hingga menjadikan golongan seperti Bomo Siam ini jadi bengong tak tentu arah. Sudah-sudahlah Bomo Siam, hal akidah jangan dibuat main-main, tak pasal-pasal jadi kafir nanti naya saja. Aku bukan nak menghukum, tapi nak mengingat saja, jangan sesuka hati bercakap perkara yang ko sendiri tak tahu, itu adalah perbuatan dosa, sedarlah, insaflah.

Anonymous said...

Mengizinkan non muslim menggunakan kalimah Allah dikhuatiri melahirkan keraguan umat Islam terhadap maksud kalimah Allah SWT.

Jawabnya...

Penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam, sepatutnya tidak difikirkan sebagai ruang non Muslim untuk meragukan umat Islam. Bahkan, yang wajib difikirkan oleh umat Islam adalah, bagaimana kalimah Allah ini dijadikan sebagai kalimah yang sering disebut oleh non Muslim, kemudian diberikan kefahaman kepada mereka tentang maksud sebenar terhadap kalimah Allah yang mereka sebut itu.

Inilah, yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW dalam dakwah di marhalah Makkiyyah dahulu!

Anonymous said...

Psycho gila bomo siam ni. Xtau la cane sejarah dia dibesarkan dlm hidup, tp nmpk mcm level intelligent dia rendah yg amat..

Bomo siam, apa kata ko amik online IQ test? Klu berani, bgtau la result kat kitorang. Tp klu teruk result tu, sendiri mau igt la tahap pemikiran ko yea..

Unknown said...

an sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah”

(Surah Al-Haj : 40)

Dalam ayat ini, Allah SWT menyebut bahawa rumah2 ibadat yang menyebut kalimah Allah ini, bukan hanya digunakan di masjid2 sahaja, bahkan digunakan juga di rumah2 ibadat agama selain Islam, seperti gereja dan biara yahudi.

Ia merupakan satu pengi’tirafan dari Allah, atas keizinan bagi non Muslim menggunakan kalimah 'Allah' dalam peribadatan mereka. Wallahualam.

-----------------------------------------
Inilah yang BOMO SIAM nak bagi tau rupanya..

rupanya BOMO SIAM ni pendukung PLURALISME.. patutlaa pun.. sebantal dengan Pak Syeikh Anwar rupanya! akhirnya BOMO SIAM mengaku juga! Jilat la lendir stor kunyit ANWAR tu BOMO! Patutla bila aku dok tanya2 hang, hang corner semacam!

BOMO SIAM pengikut PLURALISME rupanya!!

Anonymous said...

Jangan dilayan sangat si Bomo Siam ni, entah-entah golongan misionary yang menyamar hendak menyesatkan umat Islam. Sedarlah Bomo Siam sebelum terlewat sebelum ko mendapat pembalasan dari perbuatan tidak bermoral ko ni. Sekiranya ko berniat jahat terhadap Islam, semoga Allah Taala melaknat dan memberikan ko azab yang pedih, ingatlah doa orang yang terainaya tiada hijab dengan Allah.

Anonymous said...

1:20,

Jgn camtu beb! Lekas kasik hukuman!

Aku dah lampirkan nas dari AlQuran!

Sila cabar nas tersebut jika masih ragu!

Anonymous said...

Tun, jgn terasa ngan komen En Mampus. Tak lama lagi mmg mampus lah Pas tu ditelan bumi

Anonymous said...

MU...!

Sebenarnya aku tak mampu utk tangkis nas2 tersebut! Sebab itu aku mintak hg tangkiskan, jugak dgn nas AlQuran!

Jgn guna hukum akai...! Klu ada la...!!!

Anonymous said...

Lebih baik menghalang dari mereka menggunakan kalimah Allah, kerana ia dibawah maksud ”sad Az-Zarai’”

Jawabnya...

Kaedah ”sad Az-Zarai’” digunakan untuk menutup sebarang ruang2 yang boleh membawa kepada haram. Adapun dalam kes non Muslim menggunakan kalimah Allah, ia merupakan ruang untuk mendekatkan non Muslim terhadap kefahaman maksud ”Allah”.

Kenapa perlu disekat?

Matt said...

bomosiam 1:28

Sapa la buat keje sia2 menuang air ke ponggong cawan?

Air habis cawan masih kosong.

Anonymous said...

Ramai orang Islam pada hari ini yang lemah aqidah, justeru, dibimbangi mereka terpengaruh dengan agama non Muslim, apabila mereka dibenarkan menggunakan kalimah ”Allah”

Jawabnya...

Apabila lemah aqidah, maka perkara yang perlu dilakukan adalah, perkuatkan aqidah mereka. berikan kefahaman kepada mereka tentang aqidah yang sahihah.

Tindakan melarang penggunaan kalimah ”Allah” dari kalangan Non Muslim dalam usaha hendak menyelamatkan aqidah orang Islam, merupakan dakwaan yang terlalu dangkal. Ini kerana, tindakan tersebut samalah seperti doktor yang memberi ubat pening kepala kepada pesakit yang sedang sakit perut!

Anonymous said...

Tindakan non Muslim yang kini baru sahaja mahu menuntut mahu menggunakan kalimah Allah terkandung agenda tersembunyi

Jawabnya....

Apakah wujud agenda tersembunyi atau tidak, ia bukan isu yang wajar dibangkitkan. Apa yang pasti, Nabi SAW ada bersabda:

Maksudnya,
”Sesungguhnya orang yang ada hak, hendaklah diberikan ruang untuk dia bercakap”

Justeru, dalam isu menggunakan kalimah ”Allah” bagi orang bukan islam, ia merupakan hak yang dibenarkan dalam agama mereka. justeru, hak ini hendaklah diberikan kepada mereka. jika mereka mahu menuntut hak itu, wajib diberikan ruang kepada mereka bersuara dalam menyatakan hak mereka.

Adapun sekiranya benar wujud agenda tersembunyi tersebut, maka ia perlu dihadapi dengan segala kebijaksanaan. Bukannya dengan melarang terus mereka daripada bersuara. Kerana, tindakan sebegitu akan memberi gambaran buruk terhadap Islam di mata non Muslim.

Unknown said...

BOMO

Dalam ISLAM perkara yang 'tidak boleh' mestilah di buktikan dengan NAS dan Hadis..

tetapi,

Perkara yang wajib di buat contohnya solat tak perlu NAS dan HADIS sebab ianya adalah jelas.

Begitu juga kalimah ALLAH. ALLAH itu adalah tuhan yang satu. Tuhan UMAT ISLAM. Kalau orang kafir di Malaysia (konteks di Malaysia) nak pakai ALLAH juga memang tak boleh.. sebab ALLAH yang diorang nak pakai adalah ALLAH yang diorang faham Tuhan yg mempunyai anak. Pada mereka, JESUS adalah anak ALLAH! Bukan ALLAH yang satu! Tujuan mereka adalah adalah satu, untuk menambah kekeliruan umat ISLAM yang sudahpun bercelaru di zaman ini!

Kau paham tak BOMO!!!!??Jangan matikan hati! Jangan bekukan otak!!! Jangan butakan mata!! Jangan bukakan telinga!!°!

Anonymous said...

Secara asasnya, tindakan membenarkan kalimah Allah kepada Non Muslim bukanlah perkara yang dilarang dalam syarak, sama ada menerusi Al-Quran, atau Hadis nabi SAW.

Sebagai umat Islam, keizinan terhadap non Muslim dalam menggunakan kalimah Allah ini, sewajibnya diambil kesempatan dalam memberi penjelasan dan penerangan yang sebenar terhadap maksud kalimah “Allah” itu sendiri. Kerana, inilah yang sebenarnya dilakukan oleh Nabi SAW.

Tindakan melarang mereka dari menggunakan kalimah Allah, ia merupakan satu tindakan yang boleh melahirkan gambaran buruk terhadap Islam di mata non Muslim, yang sudah pasti, ia tidak memberi keuntungan kepada Islam sedikit pun.

Jika mahu difikirkan balik, mengapa tidak dijadikan kalimah “Allah” ini sebagai cara untuk melahirkan penyatuan manusia di seluruh dunia?

Sekiranya Najib boleh menggunakan tema 1 Malaysia dalam usaha hendak menutup politik perkauman UMNU, mengapa tidak digunakan “Allah for all” dalam menyatukan rakyat Malaysia yang berbilang agama dan berbilang bangsa?

“ALLAH FOR ALL”

Anonymous said...

MU,

“Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah", maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar)”

(Surah Al-Ankabut : 61)

Ayat diatas, dengan jelas orang bukan Islam menjawab “Allah” dikala ditanya oleh Nabi SAW tentang siapa pencipta langit dan bumi. Selepas menyebut kalimah Allah oleh orang bukan Islam ini, Allah tidak pernah menyuruh Nabi SAW menyerang atau menghalang mereka daripada menyebut kalimah “Allah” tersebut!

Anonymous said...

Ko benar-benar yakin ke dengan pendirian ko berdasarkan akidah Islam yang selaras dengan ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.? Jangan bercakap atau memberikan hujah yang tidak diketahui hujung pangkalnya kerana itu adalah suatu dosa, lebih-lebih lagi hujah yang diberikan itu adalah hujah sesat yang merosakkan masyarakat. Jangan sekadar baca tafsir Al-Quran saja, kena berguru, cari guru yang muktabar, bukannya tok guru politik. Belajar tanpa guru juga berguru juga, tapi dengan iblis yang menyusup dalam hati dan pemikiran membawakan pemikiran sesat lagi jahil. Aku bukannya nak menghukum, sekadar mengingatkan saja. Dalam Surah Al-Asr " Demi waktu Asar, Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran". Ingatlah, jangan kerana taksub kepada sesuatu perkara hingga jadi sesat, sebab itulah adanya ajaran sesat sebab golongan penyesat itu belajar sendir, akhirnya bergurukan iblis dan syaitan, nauzubillahiminzalik.

Anonymous said...

Bomo Siam, ko benar-benar yakin ke dengan pendirian ko berdasarkan akidah Islam yang selaras dengan ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.? Jangan bercakap atau memberikan hujah yang tidak diketahui hujung pangkalnya kerana itu adalah suatu dosa, lebih-lebih lagi hujah yang diberikan itu adalah hujah sesat yang merosakkan masyarakat. Jangan sekadar baca tafsir Al-Quran saja, kena berguru, cari guru yang muktabar, bukannya tok guru politik. Belajar tanpa guru juga berguru juga, tapi dengan iblis yang menyusup dalam hati dan pemikiran membawakan pemikiran sesat lagi jahil. Aku bukannya nak menghukum, sekadar mengingatkan saja. Dalam Surah Al-Asr " Demi waktu Asar, Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran". Ingatlah, jangan kerana taksub kepada sesuatu perkara hingga jadi sesat, sebab itulah adanya ajaran sesat sebab golongan penyesat itu belajar sendir, akhirnya bergurukan iblis dan syaitan, nauzubillahiminzalik.

Anonymous said...

MU,

Aku kasik fakta beserta dalil alQuran serta tafsirannya!

Hg masih ragu!

Cuba guna tafsir hg pulak, berkenaan ayat2 tersebut! Mana tau...kot2 berbeza!

ali said...

Selamat bersahur semua .

Unknown said...

BOMO aku nasihatkan ko jangan berguru dengan GOOGLE! tanpa akal kita akan mudah dipesongkan oleh syaitan! carilah Ustaz Fathul Bari atau rakan ILMUAN ataupun hang tanya USTAZ Harun DIN daripada PAS! hang jangan tanya Nik Aziz!

Anonymous said...

Bomo Siam, bagi orang dewasa yang mengerti hal ehwal agama mungkin akan selamat dari disesatkan oleh golongan yang mempergunakan kalimah Allah untuk tujuan memurtadkan umat Islam, tapi golongan kanak-kanak, remaja yang tak berapa mahir bab agama, dengan menggunakan psikologi dan hadiah dengan menggunakan kalimah Allah yang telah diselewengkan, maka tidak mustahil mereka ini akan terpedaya, kalau ramai orang murtad secara ini, ko nak tanggung ke semua dosa mereka? Sedarlah, ko pun turut bersubahat untuk membenarkan kalimah Allah digunakan oleh bukan Islam hingga berlakunya penyesatan terhadap akidah umat Islam yang terpedaya dengan gerakan pihak yang hendak memurtadkan orang Islam, itulah aku dah kata, jangan tengok di permukaan saja, tengok hingga ke dasar, baru tahu dengan jelas tentang sesuatu perkara, tujuan melindungi kalimah Allah hanya digunakan oleh umat Islam adalah untuk melindungi akidah umat Islam dari terpesong, sedarlah, insaflah, itu pun kalau ko ni jenis manusia yang beragama Islam dan jenis yang berakal, kalau jenis berfantasi hingga jadi pengikut ajaran sesat, cakap banyak pun tak guna dengan ko ni, dah teruk dah.

Anonymous said...

1:53,

Bagi aku, aku nak ilmu! Klu apa yg aku lampirkan itu tadi tak betui,

Klu nas, balas dgn nas! Klu hadis, balas dgn hadis!

KLu hangpa mampu hujahkan pendapat aku tu salah! Secara berilmu!

Gerenti aku ikut hangpa,,,!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

MU,

Aku kasik fakta beserta dalil alQuran serta tafsirannya!

Hg masih ragu!

Cuba guna tafsir hg pulak, berkenaan ayat2 tersebut! Mana tau...kot2 berbeza!

July 21, 2012 1:54 AM

-------------------------------------

Berguru dengan Google bak kata Ultra Melayu hanya akan menyesatkan hang saja Bomo Siam, sebab hang berguru dengan Iblis yang telah menyerap masuk dalam pemikiran hang. Sedarlah, insaflah.

Unknown said...

BOMO! aku bukan tak nak bagi fakta2 nas atau hadis.. siapalah aku..?? kalau setakat nak copy paste dari blogger/google ntah dari mana sumbernya macam yang hang tepek kat blog GAP ni, apalah maknanya..

Tanyalah pada yang layak.. UFB atau UAI atau Ustaz Haron Din..

Yang benar akan terbukti jua..

Salam Ramadhan / Melayu Ultra

Anonymous said...

MU 1:57,

Jgn main serkap jarang! Ramadhan dah mula ni....!

Matikan hujah aku dgn ilmu! Bukan dgn emosi...!!!

Tok Guru aku pernah pesan! Nak berguru kena dgn manusia! Katanya...carik la sekurang-kurangnya 20 guru!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

1:53,

Bagi aku, aku nak ilmu! Klu apa yg aku lampirkan itu tadi tak betui,

Klu nas, balas dgn nas! Klu hadis, balas dgn hadis!

KLu hangpa mampu hujahkan pendapat aku tu salah! Secara berilmu!

Gerenti aku ikut hangpa,,,!

July 21, 2012 1:59 AM

-------------------------------------

Memang sah hang berguru dengan Google dan dipandu oleh iblis dan syaitan yang telah menguasai pemikiran hang, itulah jenis berlagak dan angkuh macam hang ni mana tahu nak dengar nasihat, hang sudah dikawal oleh iblis dan syaitan dengan ilham-ilham sesat yang diserapkan dalam pemikiran hang. Hang buatlah apa pun, suka hati hang, tapi ingat, aku dah berpesan pada hang supaya bertaubat dan insaf, hang tak nak ikut itu hang punya pasal, kerana di dunia ni hang bolehlah bersuka-suka dengan pemikiran sekular dan pluralisme hang tu, di mahsyar kelak, hang berhadapanlah dengan Allah Rabbul Jalil yang akan menghakimi diri hang kelak.

Anonymous said...

Siapa yang emosi Bomo Siam? Hang yang emosi, hang terlalu berlagak dan sombong hingga tidak dapat menerima teguran, teruskanlah dengan kesesatan hang tu, teruskanlah berguru dengan iblis dan syaitan, kerana ramai yang jadi gila dan berkelakuan tidak keruan hingga mengamuk adalah kerana bergurukan syaitan dan iblis, sedarlah sebelum hang menerima nasib yang serupa.

Unknown said...

Selamat Meyambut Ramadan BOMO!

Ikhlas dari,
Melayu Ultra!

Anonymous said...

2:05,

Astaqfirullah alazim....

Aku lampirkan petikan nas2 dari AlQuran, dikatakan sombong!

Hurai la ayat tu dgn ilmu!

Or...dah rasa kena perangkap!!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Imam Shafiee pernah berkata :

'Aku boleh berdebat dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku tidak boleh
berhujah dengan satu orang yang jahil'

---------------------------------------

lalalala!!

Anonymous said...

Bomo Siam, di zaman sebelum Rasulullah, ada seorang ahli ibadat yang sangat tekun beribadat hingga lebih dari 200 beribadat siang dan malam, tetapi akhirnya mati dalam keadaan kekufuran kerana terpedaya dangan helah syaitan yang meracuni pemikirannya supaya melakukan maksiat supaya boleh terbang seperti syaitan yang menyamar jadi manusia yang kononnya telah melakukan dosa besar dan bertaubat kemudan boleh terbang sedangkan dirinya adalah syaitan. Bashisha ditawarkan untuk membuat jenayah membunuh, dia tidak sanggup menyakiti orang lain, kemudian dia ditawarkan berzina, dia juga tidak sanggup mengainaya orang lain, kemudian dia ditawarkan minum arak, dia sanggup kerana dia ingat hanya melibatkan dirinya saja, tapi bila minum arak, dia terlibat perempuan yang cantik terus dia rogol kerana mindanya telah jadi keliru dengan hasutan iblis, kemudian bila si suami perempuan itu balik, dia bunuh pula si suami perempuan itu. Akhirnya dia ditangkap dan dihukum, di saat kematiannya Iblis datang dan meminta dia tunduk kepada Iblis, dia buat, akhirnya dia mati dalam kekufuran. Oleh itu ingatlah jangan ingat berilmu sangat, kemudian jadi bongkak, tak mustahil akan menerima pembalasan seperti Bashisha, kemudian, nak belajar kena dengan guru yang muktabar, jangan berguru seorang diri kerana di saat itu syaitan akan jadi guru menyesatkan pemikiran orang itu. Ini sekadar pesanan supaya ko bertaubat dan insaf, itu pun kalau nak diterimalah, kalau tak nak apa boleh buat, sekurang-kurangnya tanggungjawab aku dah selesai mengingatkan ko tentang hal ini.

Anonymous said...

MU...!

Sama dari aku sekeluarga.....

"Selamat Berpuasa"

Ampun maap, jika ada yg tersalah!

Yg sempurna itu dari Allah, yg kurang itu dari aku!

Assalamualaikum!

Unknown said...

Anon July 21, 2012 2:14 AM

Kita doakan hati keras BOMO ni lembutkan ALLAH!!

Anonymous said...

Bomo Siam, apakah ko yakin yang Allah redha nama-Nya digunakan oleh tokong, batu dan lain-lain sembahan syirik sedangkan perkara yang sangat dibenci oleh Allah adalah perbuatan mensyirikkan diri-Nya? Jangan belajar dari Google saja, kena ada guru, kalau tidak jadi macam ko ni sajalah, sesat sesesatnya.

Unknown said...

Bomo Siam said...
MU...!

Sama dari aku sekeluarga.....

"Selamat Berpuasa"

Ampun maap, jika ada yg tersalah!

Yg sempurna itu dari Allah, yg kurang itu dari aku!

Assalamualaikum!

July 21, 2012 2:16 AM

------------------------------------------
ALHAMDULILLAH...

Akhirnya mengaku gak ko BOMO- yang sempurna itu datang dari ALLAH!!

akhirnya perkataan ALLAH itu keluar dari tulisan hang.. Syukur padamu ya ALLAH!

Anonymous said...

kalau ikutkan otak politik pok nik...tuhan juga diktator selain mencarut

Anonymous said...

kah kah kah

apa punya diktator kalau anak sendiri tak boleh masuk politik macam anak mursyidul am, anak LKS dan anak de fakto

kah kah kah

Anonymous said...

kah kah kah

kalau HITLER masih hidup, dia tentu akan ketawa berguling-guling apabila MR BEAN samakan MAHADIR dan dirinya

kah kah kah

Melayu Perak said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

.

Kita bersahur dulu ... besok kita boleh sambung mengutuk dan mengumpat .

.

Melayu Perak said...

bomo siam....

sila lihat ayat quran berikut :-

Orang-orang kafir dari Ahli kitab, dan juga dari orang-orang musyrik, tidak suka kiranya diturunkan kepada kamu sedikit dari kebaikan (atau wahyu) dari Tuhan kamu Padahal Allah berhak menentukan rahmatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah (jualah Yang) mempunyai limpah kurnia yang amat besar.
(Al-Baqarah 2:105)

disini Allah berfirman rabbikum ia itu tuhan mereka....

mengapa Allah tak sebut Allah mereka.....

jelas penggunaan Allah adalah untuk orang Islam dan bukan kafir....

Anonymous said...

KALAU SAYA JADI DIKTATOR

1. PEMBERITA YANG TIDAK SEBULU DENGAN SAYA AKAN SAYA BAN

2. MANA-MANA SOALAN YANG SAYA TIDAK SUKA SAYA AKAN JAWAB DENGAN SOALAN--AWAK DARI PAPER MANA, SAPA BAYAR

3. KALAU ADA RAHSIA YANG AKAN TERDEDAH SAYA AKAN GERTAK --I WILL SUE U, I WILL SUE U X 3

KALAU TAK BUAT MACAM ITU, JATUHLAH DARJAT SAYA SEBAGAI DIKTATOR

HMMM,,

Anonymous said...

Pasal Kalimah tu ambik kat hang lah bomo siam oi..lagi hang nak apa lagi..? habag mai.!! nak tanya bomo sikit.hantu raya yang dok jadi khadam hang tu bagi makan teloq saghi beghapa biji? aku tanya bukan pasai apa kan ka teloq dah moghah dah la ni, ayam pun dah banyak kat kedah nu..hang pakai hampon meka apa? dengag kata depa juai hempon pakai skop dah la ni satu skop seghinggit semua ada internet pulak tu.! tuu..dia jenuh komen la hang..sapa2 yang musykil agama mesti cari hang punya.! aku tau hang tera bab tu..Emh.puak2 BN nu depa tak tau apa satu aeh.!! markas pun takdak. depa tak macam hang yang sanggup berjihat dan sentiasa istiqomah dalam perjuangan. aku tengok hang ni betoi2 memenuhi amanat Tokji Hadi, Orang macam hang jenis tak tak takut mati punya jenis orang2 yang bercita2 mati syahid, aku ingat kalau la Maha guru Nik Ajis cari orang nak bawa bom pi Putra Jaya mesti hang lah orang pertama angkat tangan sebab hang paham apa itu jihat puak2 BN tak berghani kedaghah aeh..haghap dok sembang ja kak..kak..kak. Takpa la no aku pun bukan jenih beghani sangat cuma aku nak tulong kempen kat Parti kita sikit kut2 Kekanda Mat Syabu baca blog ni" TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN, PADA PRU13 INI KITA JANGAN BAGI LANGSUNG SOKONGAN KEPADA BN JANGAN SEKALI-KALI KITA RAIT SEBALIKNYA KITA PANGKAH BUANG MEREKA PADA KERTAS2 UNDI SEBAGAI BANTAHAN TEHADAP KEPIMPINAN MEREKA"

pct8031 said...

kenal diri dulu baru berbicara tentang allah,,,

pct8031 said...

kenal diri dulu baru berbicara tentang allah,,,

Anonymous said...

Sebelum Adam as turun ke bumi kalimah Allah dah wujud. Turun temurun,generasi silih berganti kalimah Allah tetap abadi. Namun yg Allah maksudkan sebenarnya bukan sahaja menyebut namaNya Allah.Untuk layak beriman kepadaNya seorang hamba hendaklah berpegang kepada syariat yg diperintah olehNya untuk melayakkan diri menggunakan kalimah tersebut.

Tidak layak penganut agama lain yakin hanya pada nama tetapi tidak beriman pada wahyuNya. Kalimah Allah diperkenalkan oleh para nabi dan rasul terdahulu. Agama yg diredahai oleh Allah ialah Islam maka wajib bagi kita mempertahan kalimah suci ini dari dicemar oleh penganut agama lain.

Mengapa penganut agama kristian dinegara ygmana jumlah mereka majoriti tidak pula mendesak untuk menggunakan kalimah Allah???

pct8031 said...

Cari lah rahsia dalam rahsia

Anonymous said...

aku setuju dengan anom 3:22am kita yang islam pun sentiasa jaga2 takut terbawa tulisan2 ada kalimah Allah masuk ke toilet, takkan kita rela orang kfir guna sesuka hati

pct8031 said...

Awal-awal agama mengenal allah kena mengenal diri...cari lah guru yang di lantik o;ih allah bukan nya di lantik olih manusia,,,

pct8031 said...

apa guna kalimah diguanakan kalau tada maksudnya

Melayu Perak said...

Malaysian PM warns against liberalism, pluralism

Malaysian Prime Minister Najib Razak hit back Thursday at reform proponents, saying greater liberalism was a threat to the Muslim-majority country as it faces pivotal upcoming elections.

Speaking to more than 10,000 Islamic leaders just days before the Muslim fasting month begins, Najib also said he supported human rights but "within the boundaries set by Islam", in comments quoted by local media.

"Pluralism, liberalism? All these isms' are against Islam and it is compulsory for us to fight these," Najib said, according to news portal the Malaysian Insider.

Najib must call fresh elections by early next year and his government has come under pressure to reform an electoral system that critics and the political opposition say is biased in the long-ruling party's favour.

An April rally saw tens of thousands pour into the capital Kuala Lumpur to demand electoral changes.

It ended in chaos after police and protestors clashed openly in the streets of the capital. Police used tear gas and water cannons, and more than 500 people were arrested.

The next polls are widely expected to be a close contest after the ruling Barisan Nasional coalition suffered its worst-ever election showing against a resurgent opposition in 2008.

Adopting a reformist mantle to woo back voters lost in 2008, Najib has embarked on a raft of reforms including repeal of the controversial Internal Security Act, which for decades had allowed indefinite detention without trial.

He also last week announced plans to repeal the country's Sedition Act, which has been similarly criticised for being used to curb dissent.

But Najib faces a balancing act in that he also must appeal to conservative hardliners and Muslims, some of whom are opposed to an increasingly vocal gay rights movement.

Muslim ethnic Malays make up 60 percent of the multi-ethnic country's 28 million people, but Malaysia also has sizable ethnic Chinese and Indian non-Muslim minorities whose votes are coveted by the ruling coalition.

.

pct8031 said...

bersihkan diri pasti jumpa maksudnya

Anonymous said...

Pada tahun 2010, sy d beri kesempatan utk mengikuti satu rombongan kemanusiaan ke GAZA CITY.. ape yg mengharukan dan membanggakan, apabila kami bagitau yg kami dr MALAYSIA, secara spontan diorg akan kate DR MAHATHIR...... :)

Anonymous said...

saya juga ingain tahu :

apakah kerajaan malaysia ini kerajaan yang zalim?

Anonymous said...

tun diktator? tak kisah la..

tapi keputusan tun yang paling bijak yang aku kenang selamanya adalah PECAT ANWAR.

aku sgt bersyukur dikurniakan pemimpin yang sgt bijak membuat keputusan. semoga ALLAH merahmati tun.

Anonymous said...

anon 2:52 AM

betul tu kalau saya DIKTATOR juga saya akan suruh (sambil senyum dan letak tangan atas member sebelah) demostran rempuh sekatan polis di dataran merdeka. Baru tau saya ni DIKTATOR..

Anonymous said...

haha Tun M yg dikasihi dan disayangi oleh rakyat digelar diktator ? hnya pgkianat negara dan musuh ISLAM sahaja yg sggup mmfitnah Tun M begitu. bagi yg sygkn ISLAM dan negara Tun M merupakan satu rahmat drpd Allah SWT. moga Tun sentiasa dirahmati-Nya amin

Anonymous said...

Hadis riwayat Ibnu Abbas ra. ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa yang tidak menyukai sesuatu pada pemimpinnya, maka hendaklah ia bersabar. Karena sesungguhnya siapa yang memisahkan diri dari jemaah walau sejengkal lalu ia mati, maka kematiannya adalah kematian jahiliah. (Shahih Muslim No.3438)


JADI? ADAKAH BERTAHALUF SIASI DENGAN KAFIR HARBI DAP SEMATA2 UNTUK MENJATUHKAN KERAJAAN YANG DIDOMINASI OLEH UMAT ISLAM ITU DIKIRA SEBAGAI SABAR? BUKANKAH DENGAN TERANG2AN PAS SENGAJA MEMISAHKAN DIRI DARI JEMAAH? HMMMM..

Anonymous said...

hmmm..nampak sangat si bomo ni tak baca komen2 sebelum ni. dan memang pasti dia ni cybertrooper upahan dap!

Adakah Yahudi dan Nasrani menyebut Allah sesuai dengan maksud dan iktikad sebutan itu? tidak bukan?

Anonymous said...

APA HAK BOMO SIAM NAK BERKATA2 DENGAN NIAT TAK BAIK KEPADA TUN...SEMUA KATA2 HANG NISTA FITNAH DAN BERBAUR KEBODOHAN MELAMPAU...PERASAAN PANDAI ...HANG APA JASA KAT MALAYSIA SELAIN MEMFITNAH DAN MEROSAKKAN MASYARAKAT...SELAMAT BERPUASA DAN BERBANYAK2 TAUBAT...

yogibear's season said...

The Christian missionaries are also attempting to draw many Muslims into their trap through redefining Christianity to something more acceptable to the norms of the believers.

...saperti soal mereka, bukankah org kristian makhluk Allah juga?

In Africa especially, they have made some startling concessions to try and confuse and ensnare the ignorant. For instance, they hold their services on Fridays (Jumu'ah) and they even allow polygamy.

...Yg jahil drp orang2 Islam terpengaruh dgn putar belit mereka pd Surah Ankabut 63.


You will also find the missionaries use Islamic expressions such as "bismillah" "Jesus Alaihi Salam" and "Allah Subhanah" to decieve the Muslims.

...maka tk hairanlah didakwanya tuhan tiada nama, Allah adalah gantinama bg tuhan, maka nanti mudalah utk diganti kpd Abaanaa (Bapa Kami)dan Allah mahabbah ( God is Love), semuanya doktrin Kristian!

They might even go so far as to say that Islam is indeed a religion from God, however Christianity was not abrogated!

...orang islam dan kristian sembah kepada tuhan yg Esa, maka pasal apa nak halang orang kristian guna kalimah Allah?

It should not be surprising that many Muslims who fall into these
traps do not even realize it. For instance, the Christian missionaries are taught not to inform the Muslims that they believe Jesus (AS) is the son of Allah.

...mereka muncul dlm laman sosial dgn memaparkan ayat2 Quran dan hadits serta fasih berbicara dlm bahasa melayu.


Instead they might say he is the "spirit of Allah" which is closer to the Islamic understanding.

...Ruhul Qudus ialah Malaikat Jibrail not Jesus.

Jawab jgn tak jawab.

yogibear's season said...

hujjah sesetengah cendiakawan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah menerusi surah Az Zukhruf : 86-87 dan Al Ankabut: 63 adalah TIDAK BENAR sama sekali. Mereka tidak memahami kandungan ayat berkenaan dalam kerangka ketuhanan yang benar.

Pertama : Ayat - ayat di atas adalah uslub mujadalah. Iaitu gaya bahasa perbantahan yang berlaku antara Nabi SAW dengan golongan musyrikin tentang akidah tauhid. Buktinya Allah SWT memerintahkan Nabi SAW supaya berbahas dengan mereka dengan cara yang lebih baik.(al-Ankabut 46) Jadi, uslub mujadalah tak sah dipetik sebagai hujjah kerana lafaz ini dirakam oleh Allah SWT sebagai pengajaran kepada kita bahawa golongan kafir hanya mahu berbantah-bantah, berdolak-dalik dengan ucapan. Tetapi hakikatnya, pertuturan mereka dipenuhi dengan kalimah dusta terhadap Baginda SAW. Maka benarlah kesimpulan feqhiyyah : Hakikat Lafaz yang digunakan menunjukkan maksudnya bukan menunjukkan sendi frasanya.

Kedua : Golongan musyrikin yang tidak mahu beriman dengan syariat Nabi SAW dicabar dengan hujjah logik : Siapakah yang mencipta langit bumi? Mereka mengatakan : Allah!. kalimah Allah yang digunakan disini hanya dari sudut bahasa sahaja. Ia bukan bermaksud mengiktiraf Allah Yang Esa yang diserukan oleh Nabi SAW. Atau dengan kata lain, jawapan Allah yang diberikan musyrikin disini hanya berdasarkan apa yang ada dalam zihn (kotak pemikiran) mereka sahaja. Iaitu berdasarkan kepercayaan yang diwarisi datuk nenek moyang mereka yang menyembah berhala. Bukannya satu pengiktirafan konsep ketuhanan yang sebenar yang dibawa Nabi SAW. Lantaran itu, mereka terus menyembah berhala dan menolak konsep ketuhanan (akidah tauhid) yang di bawa Nabi SAW dan meneruskan kekufuran. Ternyata, pengucapan 'Allah' dalam ayat ini adalah dibuat dengan nada pembohongan semata-mata. Allah SWT sendiri menyifatkan pembohongan mereka (al-Ankabut ayat 61) dengan lafaz : فأنى يؤفكون

Lafaz ini dihurai oleh Imam al-Qurtubi dengan katanya : Iaitu mengapa mereka kufur untuk mentauhidkanKu dan berpaling dari mengabdikan diri kepadaKu." Penjelasan ini membuktikan bahawa golongan musyrikin sebenarnya tidak beriman dengan Allah SWT. Sebaliknya hanya mengungkapkan kalimah Allah untuk melepaskan diri dari kebenaran berhujjah.

Anonymous said...

bagus saudara yogi,

ada orang mengaku kenal sifat2 Allah, siap c&p nas dan hadis tapi tidak memahami dengan lebih mendalam. perasan pandai.

mengambil separuh dan menyembunyikan separuh agar nas dan hadis seolah2 berbunyi menyebelahi mereka.

contoh terbaik ialah bomo siam, sengaja berbantah2 dan berdolak dalik. serta redha dengan penggunaan kalimah Allah oleh kaum lain yang tidak selari dengan akidah mereka dan iktikad bahawa Allah itu Zat Yang Esa..

Anonymous said...

ni nak cerita sikit ngan bomo bingai ni......

kitab injil bahasa melayu mula2 ada kat serawak.....sebab dulu serawak ada raja...rajah brooke. jadi kebenaran ni sudah dari dulu ada dipakai, tapi cuma serawak......

waktu british dulu, persefahaman ini dah ada ngan raja2 melayu supaya injil tak boleh pakai bahasa melayu di straits settlement, negeri melayu bersekutu.......semenanjung tanah melayu la......tujuan nya supaya tidak ada orang melayu, yg waktu tu mana la tahu bahsa inggeris......nanti isu yang timbul salah paham pekataan "Allah" dlm penggunaan british dan melayu....dan juga pengkristianan melayu di tanah melayu.....waktu tu, memang active depa ni.....dibawah naungan queen.....contohnya missionary school......ada gereja kat sekolah, tapi sermon dalam bahsa inggeris....tak bole bahasa melayu........berlainan ngan serawak....

selepas merdeka dan union serawak, sabah dan semenanjung......isu ini tetap sama....status quo.....di serawak ada injil bahsa melayu.....tidak jadi isu.......sampai la puak tu timbulkan isu di semananjung, sebab org islam dah mula berpecah........yg sedih jadi isu politik.....oleh politician bangang......main hentam, tak nak lihat sejarah kenapa harus jadi mcm ni.....

aku dah bertahun tinggal kat indo.......aku lihat hari2, kenapa kita harus pertahankan penggunaan "Allah" di malaysia.........dah nasib Indonesia, dimanipulasi oleh belanda dulu, apa yg dah jadi sekarang tak boleh berubah.....

-anti jubur-
jakarta

Anonymous said...

Buat research sikit ye tok bomo. San miguel n petron tidak mempunyai bod dpd keluarga tun. kerana anda yg buat tuduhan maka sila tunjukkan bukti.

Anonymous said...

Good job bro.....

Anonymous said...

Aku hanyalah seorang pemandu Teksi di Kuala Lumpur. Kadang2 tersentuh hati aku bila mana ramai pelancung terutama dari Timur Tengah bertanyakan khbarmu Tun. Aku rasa hairan dan tersenyum,malah rasa bangga kerana bekas pemimpin aku amat disanjungi manusia di pelusuk dunia. Aku jual namamu Tun...aku katakan Tun now getting better n better..stronger n stronger..malah aku bagi pada mereka nama Blog mu Tun.. Aku bangga walaupun aku hanya pemandu teksi tetapi bila orang memuji Tun seolah2 orang sedang memuji aku jua. Terima Kasih banyak2 TUN kerana aku hanya menumpang Glamour :)

Zek said...

Saya pernah melawat galeri TDM di Pulau Langkawi. Saya bertemu dengan seorang pelawat dari Trengganu. Katanya pada saya "setelah melihat galeri ini, saya tak percaya lagi apa yang ahli PAS beritahu saya."

Anonymous said...

Tun M telah berjaya memodenkan Malaysia MENGIKUT ACUANNYA.... sebab tu dia orang tuduh dia diktator.... gelaran itu sengaja digembar gemburkan untuk memusnahkan populariti Tun M. Apa pun gelaran diberi..... aku tak dapat nak nafi jasa Tun M bukan sahaja kepada Melayu dan Islam.... bangsa lain, rakyat negara lain (Bosnia, Palestin dll) mendapat perhatian Tun M semasa beliau memerintah.....

Anonymous said...

la....bomo sie ni islam ker..ingtkan kapiaq...sorila..moga segala amalan kamu diterima ALLAH...
Buat TUN..biarlah orang2 diluar sana termasuk bomo siae mengutuki TUN, menggelar dengan pelbagai glran..seorg yg tidak menyukai Tun..beribu3 rakyat negara ini yang mengasehi Tun...Percayalah..Moga ALLAH sentiasa memelihara, merahmati dan memberkati kehidupan Tun sekeluarga...AMIN....

Anonymous said...

Semasa menunaikan Umrah, saya telah bertemu dengan dua orang jemaah dari Pakistan.

Dia tanya saya datang dari mana? Saya kata dari Malaysia.

Oh, you are very lucky because you have a very good leader Dr Mahathir.

Naik bulu ruma saya. Dalam hati Syukur Alhamdulillah.

Anonymous said...

Rakyat Bosnia yang beragama Islam menyanjung tinggi TDM atas jasanya membantu mereka waktu dalam kesusahan.

Tak hairan semasa Tun membuat lawatan ke Bosnia dia telah diberi sambutan yang amat meriah sekali. Mereka merasa terhutang budi kepadanya.

Saya turut rasa teruja. Terima kasih Tun kerana mengharumkan nama negara.

Anonymous said...

Satu perkara yang perlu diketahui oleh rakyat yang tahu mengenang budi ialah Tun tidak mahu namanya diabadikan samada pada nama sekolah, jalan, bangunan, lapanganterbang dan sebagainya.

Kalau ada pun hanya pada Galerinya di P.Langkawi dan di Kuala Lumpur kerana tempat itu disemadikan segala hadiah-hadiah dan cenderahati yang ditermanya semasa menjadi PM.

Satu lagi rumah kediamannya tempat dia dilahirkan di Alor Setar.

Anonymous said...

Saya baru berumur 10 tahun. Tapi entah kenapa saya terasa amat menyayangi Tun Dr Mahathir.

Selamat berpuasa Tun Dr Mahathir.


FARAH

Melbourne, Australia.

Anonymous said...

Apabila saja Tun menjadi PM, diantara tindakan awalnya ialah membebaskan tahanan politik di bawah ISA.

Diktatorkah Tun?

«Oldest ‹Older   201 – 279 of 279   Newer› Newest»