Wednesday, July 11, 2012

DEBAT HASAN ALI DAN RANI MALAM NI.


17 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

GAP KEMBALI said...

menyokong pas membahayakan akidah.

kurangkan sokong pas.

Anonymous said...

songkok hitam = hati putih + hati bersih + tidak mengumpat + politik demokrasi

kopiah putih = hati hitam + hati tak suci + pengumpat jalanan + politik anak beranak, cucu cicit
( kapal singah > gobind deo> jabon deo ( cucu ) ....... kit siang >>>> lim guaan eeng >>> lam bat siang ( cucu )...... azizah + anwar >>> nurul izzah >>>> nur!!!!! ( cucu - dlm bayangan ) ......... dato nik aziz >>>>????? dlm bayangan.
nepotism + kronism + egoism + hipocrateism + israelism + demoism + ambigaism + pluralism = anwarism

jejakazman said...

merokok fatwanya haram.....aper nak di kurangkan lagi....sokong PAS....hmmmm.....tak payah laaa...baik layan maher zain lagi baikkk...

Anonymous said...

berdebatlah penuh hemah dan berfakta

jangan jadi debat LGE CSL iaitu CSL ke darat tetapi LGE ke laut

kik kik kik

Anonymous said...

harap pengerusi debat tanya panelis soklan ini

kenapa setelah PAK SAN disingkirkan muncul ekstremisme?

Anonymous said...

jadi ke..

Anonymous said...

tanya panelis, apa pandangan agama suci berhubung sumbangan material kepolitikan dari kalangan 'yahudi' untuk menegakkan teokrasi?

apakah atas nama sumbangan 'ikhlas' saja akan terus di bedal tanpa teragak-agak atau perlu berfikir lebih dari sekali?

SEKADAR BERTANYA

Anonymous said...

DI MANAKAH MEREKA INI SEKARANG?

ha ha

DEPA TENGGELAM BERSAMA ARAK DAN TAKEBIRRR!!!

hak hak hak

Anonymous said...

apakah teokrasi batal kerana wang dalam tong atau tong mendorong teokrasi batal?

hek eleh...sama aje tuh!

Anonymous said...

tolak ansur ada hadnya tetapi kalau sampai halatuju dan hak sendiri ditolak/nafi beransur-ansur itu bukan tolak ansur namanya tetapi tolak tuah, he he

aloya said...

semalam Dr Rani kata nak hantar Archbishop Father Khalid James ganti dia? hahaha

Anonymous said...

Tapi pagi tadi saya dengar pula DR Rani akan hantar Pope Khalid Samad sebagai wakil sebab kononnya kalau setakat berpangkat Archbishop saja tak layak berbahas dengan DR Hasan muahaaaaaaa......

Anonymous said...

ade live x ni?

Anonymous said...

kata dr rani tolak pelawaan untuk debat..

Anonymous said...

Tak ada beraninya Ah San Elly nak lawan debat dgn Khalid sbb rahsia Latok Ah San Elly semua dalam saku Khalid. Terkincit Latok Ah San Elly dibuatnya nanti.

Anonymous said...

Ada 11 fakta Pas bukan mendaulatkan agama, sebaliknya hanya memperkudakan agama untuk mendaulatkan kuasa;

1. Maksud perjuangan untuk dunia dan bukan akhirat. Lisan kata untuk keredhaan Allah, perbuatan lebih menampakkan untuk mencapai keredhaan makhluk.

2. Niat tidak ikhlas kerana Allah dan bertindih-tindih. Untuk Allah ya, untuk kuasa pun ya.

3. Nabi mendaulatkan agama dengan kasih sayang tapi Pas daulatkan agama dengan mengadaikan silaturrahim dan umat Islam berpecah.

4. Nabi tolak tawaran untuk menjadi raja demi kedaulatan agama, tapi Pas memang berusaha untuk jadi penguasa untuk mendaulatkan agama juga katanya. Jadi cara Pas sama sekali bertentangan dengan cara nabi.

5. Nabi tak yakin dengan kuasa, kedaulatan agama boleh tercapai, tapi Pas yakin hanya dengan kuasa kedaulatan Islam boleh terpelihara. Jelas, yakin Nabi dengan yakin Pas sama sekali bertentangan. Jika yakin nabi kepada Allah, yakin PAS pula selain kepada Allah, yakin juga kepada yang selain dariNya.

6. Nabi laksana hudud di atas kerelaan si pesalah, iaitu dengan pengakuan secara rela kerana mengakui kesilapan dan ingin bertaubat seterusnya meminta dia dihukum di dunia lagi sebagai bukti mereka benar-benar bertaubat.

Pas pula mahu amal hudud melalui kuatkuasa undang-undang yang perlu diluluskan oleh 2/3 ahli dewan rakyat. Masalah kerelaan dan taubat tidak timbul langsung.

7. Maksud hudud nabi adalah kejayaan selepas mati untuk si pesalah yang bertaubat sebelum mati. Maksud hudud Pas adalah untuk memberitahu rakyat bahawa parti mereka mahu melaksanakan hudud tapi dihalang oleh UMNO.

Maknanya, mereka mahu memberitahu rakyat bahawa UMNO tolak agama. Itu saja. Tiada hubung kait dengan “kerana Allah” dan kehidupan selepas mati. Jika pesalah dihukum rejam melalui hudud paksa Pas, belum tentu si pesalah itu bertaubat dan mendapat kejayaan syurga selepas mati.

8. Bagi Pas, perjuangan yang dibawa oleh UMNO, salah dari sudut agama dan tidak boleh dikompromi, tetapi perjuangan mereka menggunakan landasan demokrasi berparlimen dan sistem undi juga jelas bukan datang dari Islam. Boleh pula dikompromi dan tidak salah.

9. Perjuangan nabi adalah untuk memastikan setiap dari umatnya beriman dengan Allah dan bersaksi bahawa Muhammad itu utusanNya. Seterusnya setiap manusia akan mendapat kejayaan di alam yang kekal abadi.

Perjuangan islam Pas, perjuangan berpilih-pilih ibarat kasih bertompok-tompok, benci melata-lata. Yang patut dikasihi, dibenci. Yang patut dibenci dibuat kawan. Yang patut disokong, ditentang. Yang patut ditentang, dia subahat pula.

10. Nabi tidak pernah menjatuh hukum seseorang itu kufur dan jatuh kafir, walaupun baginda tahu ada 83 orang munafik di kalangan sahabat ketika itu.

Baginda hanya memberi senarai munafikun ini kepada penyimpan rahsia baginda, Huzaifah r.a dan tidak menghebahkannya kepada umum. Tapi Pas, hari-hari ceramah menjatuh hukum kepada sesiapa saja yang tidak sealiran dengan perjuangannya.

11. Perjuangan Islam Pas tidak dapat bebas dari sifat yang dibenci nabi, iaitu bohong, fitnah dan dusta, sombong, riak dan takabbur. Jika tak percaya selalu-selalulah pergi dengar ceramah Pas.

Kesimpulannya,

Perjuangan Pas bukan perjuangan untuk mendaulatkan Islam. Realitinya, Pas hanya menjadikan Islam sebagai perkakas untuk menyempurnakan cita-citanya untuk berkuasa.

Kononnya hanya dengan cara melalui kuasa saja Islam boleh didaulatkan di negara ini. Pas menjatuhkan hukum syirik kepada UMNO, apabila ada kalangan pemimpin UMNO berkata, “hanya UMNO yang mampu memimpin negara ini”.

Bagaimana pula hukumnya, apabila Pas berkata, “hanya dengan cara mendapat kuasa terlebih dahulu, barulah Islam dapat didaulatkan”???