Tuesday, July 17, 2012

KANTOI ! PAS REMBAT JUGAK SAHAM FGVH !



Tidak cukup dengan mengerahkan penganut-penganutnya untuk membuat kerja sia-sia menyertai Himpunan Oren, tetapi PAS juga melakukannya dengan menipu peneroka hidup-hidup. 

Mana tidaknya, dalam berarak, berdemo dan berniaga menjual baju oren, hijau dan sebagainya konon memohon agar saham FGV digantung, tetapi puak-puak PAS sendiri kelam kabut menyambar saham FGV.   

Ini terbukti apabila kerajaan negeri Kedah pimpinan PAS telah mengesahkan pemilikan 500,000 saham FGVH yang diperuntukan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) yang ditawarkan kepada Bumiputera.  Ini disahkan sendiri oleh Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), Datu Abdul Rahman Ibrahim.

PKNK pada awalnya memohon 1 juta unit tetapi MITI hanya meluluskan separuh sahaja.  PKNK telah melanggan saham tersebut dengan harga RM4.55 seunit dan melabur sejumlah RM 2,275,000.   Malah, PKNK juga telah mendapat keuntungan kasar sebanyak RM47,500 apabila menjual 50,000 unit pada harga RM5.50 seunit. 

Kita terima alasan PKNK bahawa pemilikan saham tersebut tidak ada kena mengena dengan politik kerana PKNK pastinya melihat kepada keuntungan.  Dalam ertikata lain, penyenaraian itu membawa kebaikan iaitu keuntungan kepada banyak pihak.  

Tetapi, kita merasa hairan dengan pendirian PKNK ini kerana PKNK adalah sebuah organisasi di bawah pengurusan kerajaan PAS dan pastinya wajib bertindak selaras dengan aspirasi dan perjuangan PAS.  

Dengan mengambil pendirian berbeza, kita tertanya-tanya, apakah ini menunjukkan kerajaan PAS Kedah tidak bersetuju dengan PAS Pusat sekali lagi?   Selama ini, kepimpinan Ustaz Azizan, Menteri Besar Kedah sering dikritik sebagai ‘berlainan arah’ dengan PAS Pusat sehingga terpaksa diwujudkan Jawatankuasa Pemandu untuk ‘memandu’ Ustaz Azizan.   

Kali ini, susah-susah PAS mengerahkan ahli agar menyertai Himpunan Oren tetapi Ustaz Azizan pula membiarkan PKNK bertindak sebaliknya dengan membeli saham yang ditentang oleh Himpunan Oren.  

Apakah ini masalah pendirian yang berbeza antara PAS Pusat dengan PAS Kedah ataupun apakah ini bukti bahawa PAS secara keseluruhannya menerima baik penyenaraian FGVH dan Himpunan Oren hanyalah gimmick politik murahan?  Mungkinkah ada dari kalangan para pemimpin PAS yang sengaja ingin menipu peneroka agar melepaskan pemilikan saham mereka sementara pemimpin PAS sendiri berebut-rebut membelinya?

Kita percaya, PAS sedia maklum bahawa penyenaraian itu adalah satu keputusan yang tepat dan PAS juga tahu bahawa Himpunan Oren tidak akan membawa apa-apa perubahan iaitu penyenaraian tidak boleh ditarik balik dan saham tidak boleh digantung.  Oleh itu, tindakan PKNK membeli saham FGVH adalah tindakan yang pastinya direstui oleh PAS Pusat walaupun tidak secara nyata.  

Nampaknya, para peserta Himpunan Oren telah benar-benar terpedaya oleh permainan politik PAS.  Nasib baik himpunan tersebut tidak bertukar ganas sepertimana BERSIH 3.0 jika tidak mereka mungkin tercedera atau kehilangan nyawa kerana sesuatu yang sia-sia.  

Begitupun, PAS hanya berjaya menipu segelintir peneroka dan penganutnya sahaja iaitu dalam jumlah tidak sampai 5,000 orang pun berbanding sasaran 20,000 orang untuk menyertai himpunan tersebut.  

Mungkin ramai dari penganut PAS sendiri sudah dapat membaca kelicikan pemimpin-pemimpin mereka dan tidak sanggup lagi membodohkan diri berpanas dan mungkin berhujan, berarak membawa memorandum yang tidak memberi manfaat kepada sesiapa.  Kerana itu, penganut-penganut PAS hanya menyambut dingin arahan kerahan rasmi bertulis untuk menyertai himpunan tersebut.  

Entah bila parti PAS ini akan berhenti menipu rakyat dan mula bekerja.  Pilihanraya semakin hampir, tetapi PAS masih tidak serik menggunakan strategi politik jahat lagi murahan yang akhirnya memakan diri sendiri.

37 comments:

Anonymous said...

PAS mmg xde maruah....hentam, maki , kutok , cerca n mmfitnah ttp akhirnya mrk gak yg buat benda yg sama....

Tapi yg pelik penganot TOTOK PAS ttp menyalahkn kalo UMNO/BN yg buat , kalo PAS buat HALAL.....

PAS..parti Assobiyah....
parti Ajaran Sesat

PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial PASial

hanizam said...

IBLIS pun menangis tengok perangai juak PAS ni...

depan penyokong kata lain, siap kutip derma lagi...

belakang penyokong, cakap tak serupa bikin...

yang kita tak tau, mungkin ramai pemimpin pembangkang mohon beli saham tu...

kalau dapatkan maklumat pemimpin pembangkang lain yang beli saham tu, aku rasa ramai juak PAS akan baring atas jalan meroyan kena tipu...

MOD, cer dapatkan maklumat sape beli saham tu lagi...aku rasa bukan P & C pun benda ni...

sebabnya sape-sape pun boleh mohon, dapat @ sebaliknya, belakang kira...

memang saham Felda ni macam gula...semua nak...boleh buat duit atas angin tu...

yogibear's season said...

Kalu Datuk setuju, jom kita tukar 1 unit saham dgn 5 bijik oren... win-win situation...mau?

Datuk dpt 2.5mil.oren saya dpt RM 2.5mil worth of FGVH shares...adil kan!

Anonymous said...

Aku nak dengar juga komen drpd si MUSANGKA biol tu,,,mane die sonyapp joo

Anonymous said...

musangka dah tukar jadi bomo siam! dia tgh jampi tu mcm mane nk spin!

Anonymous said...

SAMALAH JUGA KES PUTRAJAYA, DULU KATA PROJEK MEMBAZIR , SEKARANG MENCERABAI NAK TAWAN PUTRAJAYA PULAK DASAR MUNAFIK, TAK TAHU MALU, BRIM PUN TENGOKLAH SAPA YANG RAMAI BERBARIS MACAM KAMBING

Anonymous said...

Semakin nampak dan jelas keBODOHan dan keBEBALan Mazlan Aliman.... lagi bodoh si baju oren yang menyibuk sabtu lepas kat Istana Negara.... Kesimpulannya mudah.. PAS Bodoh.. Sapa ikut PAS dia bodoh.

hanizam said...

anon 4.42PM...

musangka dok diam sebab kawannya yang mengaku "IMAM MAHDI" dah takda...

lepas tu termalu sendiri, sebab dia dok sokong himpunan oren, tapi bila dapat tau PAS sesat tu pun beli, dia tengah meroyan sambil makan buah oren...

memang ramai tertunggu-tunggu komen dia...komen dari warga Shah Alam pun kita kena tunggu jugak...

Anonymous said...

Aku anak peneroka FELDA bangga dengan pencapaian FELDA. Dulu susah, sekarang senang dan untuk mengembangkan perniagaan kepada lebih besar FGVH mengambil langkah yang bijak dan betul. Pukulan TKO untuk yang menentang. PAS dan PKR anda ditakdirkan ditolak oleh kami. Mazlan Aliman dan keluarga berambus la dari FELDA, apa tunggu lagi. Dah jelas anda silap dan salah. Suuuhhh suuhhh main jauh jauh.

Anonymous said...

Penyenaraian di KLCI adalah kejayaan dan impian semua usahawan dan perniagaan besar di Malaysia. FELDA dengan FGVH berjaya dan membawa peneroka ke arah kejayaan. Tahniah. Pastikan tiada bendera PAS, PKR dan DAP di semua FELDA, mereka menghalang kejayaan dan masa depan FELDA.

Anonymous said...

Smlm aku baca mazlan aliman tu kerah pas kedah jual balik saham2 tu dan minta maaf kpd rakyat. aku terbahak2. hari depa duk berjemur, hari tu juga berita mengenai pas beli saham feldakeluar. Kerja sia sia kan? Kain rentang kata "hentikan senaraian fgvh". ketinggalan keretapi. Tengok muka2 kat demo tu semua muka2 yg biasa kita nengok kat bershit kan? Mana ada org felda?
Apadah!!!

Apepun, aku fikir Ostad Zizan ni kita kena respek lah. Business is business kan? Apa yg menguntungkan, kita ambil bahagian. Ini nama nya non-partisan politics ya. Cara gini betul. Takkan lah semua yg kerajaan BN buat semua tak betul semata2 kerana politik berbeza. Syabas Ustaz Azizan. Ada juga dlm pas rupa nya yg boleh berfikir dan TIDAK TAKSUB.
Mana nak letak muka geng penghasut felda?

Anak Lenggong said...

Mari kita sesama lihat betapa BODOH nya pemimpin PAS..(Naib Presiden tu)ialah mantan penjaga setor jee..

Mahfuz tak sudah-sudah menyalahkan UMNO dalam segala kesilapan yang dilakukan oleh Pas. Malah dalam hal pembelian saham FGVH oleh PKNK kali ni pun, Mahfuz tetap menyalahkan UMNO. Katanya kakitangan PKNK tu orang UMNO dan mereka sudah biasa dengan sikap macam tu.

Apa masalah dengan Mahfuz ni? Takkan PKNK nak beli saham yang harganya jutaan ringgit dan ianya tidak diketahui langsung oleh ahli lembaga pengarah yang diketuai oleh Ustaz Azizan? Macam tak logik saja pun. tapi itulah yang dicakapkan oleh Mahfuz. Bangang sungguh rasanya si Mahfuz ni..

KUALA LUMPUR – PAS melihat pemilikan 500,000 unit saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) oleh anak syarikat kerajaan negeri Kedah, yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat (PR) Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) adalah disebabkan “salah urus” kakitangan syarikat berkenaan yang “telah biasa” membuat keputusan tanpa merujuk kepada lembaga pengarah syarikat berkenaan.

Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar (gambar) menjelaskan, kakitangan syarikat tersebut berkemungkinan telah membuat keputusan untuk membeli saham FGVH itu berdasarkan faktor keuntungan, dan bukannya berdasarkan “pegangan politik” kerajaan negeri tersebut.

“Mereka (kakitangan) PKNK itu bekerja dengan profesional. Mereka mungkin telah biasa dengan sistem yang melangkaui keputusan lembaga pengarah yang diamalkan ketika pemerintahan Umno.

“Bagaimanapun saya tidak menyalahkan mereka. Keputusan itu dibuat dengan mengambil kira faktor keuntungan, bukannya pegangan politik kerajaan negeri,” kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu ketika sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Kesian. PAS mempunyai saorang Naib Presiden yang seBANGANG CAM NI..

yogibear's season said...

Ust. Zizan,

Klu ada lembaga datang kat rumah hg malam nie menyerupai 'Syaitan Bisu', hg cepat2 telefon Datuk Dr. Hasan tau!

...sbb Pak Hasan pandai kuntaw sama lembaga tu!

Hg tokleh cakap apa2 pun pd lembaga tu!

Memang siotlah SiLembaga.

ada aku kisah said...

nak baca komen bomo siam laknatullah pasal saham..

Anonymous said...

Dpt tanah pon free....byk ckp pulak! X sedar di untung...serious beb. Ni dipanggil melayu bangsat!

Anonymous said...

bomo siam dah kena luku......bukannya si bomo siam tu duduk gua atau hutan....ramai kwan tu yg luku kepala dia nie...tu yg tak muncul beri komen hari ni......malu nk tjk muka.!....lebam kot

Tukang Komen said...

Pas memang tak reti malu dan tak bermaruah. Kerajaan Umno/BN jolok sikit je terus telan macam belukang.Sampai penyek buat oren berdemo hasilnya pemimpin Pas juga yg untung. Penganut2 baliklah ke pangkal jalan...

Anonymous said...

Bomosiam lepas mandi bunga try mandi limau oren pulak. Mana tau boleh buang sial.

anti bohmau said...

GAP,

izinkan...

CIS! CELAKO! CELAKO! CELAKO!

lidah munafik bercabang 40!!

pas memang hebat berpura2! di kl perhimpunan oren dibuat utk menentang fgvh, di kedah pas merembat sahamnya pulak? apa nak jadi dgn pencacai2 pas yg tongong tu pun tak tahula...

jgn kata yg ostad zan arah kerajaan kedah perolehi saham tu TIDAK HARAM tapi pemilikannya oleh kerajaan pusat & org UMNO sbg HARAM pulak!!!

sedapla main hukum ikut sedap rasa puak2 pas ni!!! hanya Allah SWT yg tahu betapa MUNAFIKnya pas!!!

Anonymous said...

diorang pun nak tumpang tui atas keuntungan membeli saham FGVH nie...dasar muka parti pas tak tau malu. bodo piang semuuuuuuuuuua pengikutnya.

Anonymous said...

dengaq cita depa jual dah saham tu betoi ka?? kalau ya awat la depa nak jual... kalau ya pun depa nak jaga hati sesetengah pihak..namun sejarah tak mungkin dapat dipadam... beli tetap beli bhai.....

pada cheq la..ustaz zizan ini baik orgnya... memang layak la ngan status ulama nya... tak macam sesetengah ulama tu yg hanya berwajah ulama berhati syaitan....

pada ustaz zizan..masuk umno atau ikutlah jejak langkah tok hassan kawan rapat tok tu.... PAS sudah terpesong tok... toksah la didokong biawak hidup...

Anonymous said...

SKETSA SENJA

Mommy: "apa pasat lu beli ini nombor ekor...halam, u tau taq?"

Ah Beng: "halam ke mommy...wa talaq tau, soli, momy, soli key!"

Moomy: "apa soli, soli...halam tetap halam...lu pigi juai balik itu nombor, pi pi!"

Ah Beng: "okey...okeylah mommy...sekarang juga ben pi juai balik key...eh!!...kalau jual balik jadi tak halam ke mommy?"

MENTARI MENJUNAM

Anonymous said...

ADAKAH BABI DAN ANJING PANDAI BERSIFAT MUNAFIK?

Anonymous said...

tindakan ini menunjukkan badut oren mmg spesis bangsat...kerajaan pas kedah ok je sokong fgv. dia plak terloncat mcm badut... badut oren dah kantoi!

http://kasihantamlah.blogspot.com

Anonymous said...

Perhimpunan Oren..... ketua Mat Sabu, pengikut ada ahlul PAS yg memang suka merusuh dan tak dak kerja lain, ada segelintir peneroka dan anak yg memang hidup dah nazak dek kerana tak pandai urus kewangan. tujuan nak Felda batal penyenaraian dan penjualan saham. Tapi PKNK di bawah PAS Kedah awal-awal beli setengan juta unit... Katanya nak buat untung sikit. Akhirnya ketua dan pengikut yang berhimpun OREN nampak sangat kurang cerik. Nak buat macamana.... itulah lambang PAS... eh! Bukan PAS... PIS. Parti Islam SeMalaysia. Nama singkat pun ah tak betul... Macam kepala Hotak pemimpin dia juga

yogibear's season said...

Anon 658,

Talak halam Ah beng kalu lu niat ini maciam,...
..." Sahaja aku juai ini tiket eko sekeliannya, esok hali, kelana 'Pegangan Politik' aku mengikut mazhab Ibnu Oma dali Pokok Sena"...

usin said...

musangka & bomo siam, meh bedal umno kt sini kalau berani. dh nampak betapa bodohnya pencacai pas? meh buat demo pulak bantah pknk beli saham fgvh. ajak mangkok mazlan aliman lead....

Anonymous said...

YOGI 7;29,

itu pasat ini isu perlu jelas sebelum ditentang.

1. adakah kerana agama

2. kerana politik

kalau kerana politik, terminate sajalah pihak yang beli tak ikut cakap parti...cumanya ada belani ke, hik hik

kalau kerana agama...masih juga jalan penyelesaiannya nampak tak tepat dan mengelirukan

kesimpulannya..tarak sopak, wat pa pi cari sopak...lugi parti, bangsa dan negala

yogibear's season said...

Anon757,

Nampak sangat tiada synergy dlm pentadbiran antara dasar parti dan kerajaan yg dikuasai.

Nak mentadbir negara...?

Kena 'goreng' di Ah Beng lah tiap2 hari!

Padan Ah Beng belai dgn "Our Muslim brothers, bla,bla,bla..." puak2 nie dah syok ingat Ah Beng nak masuk Islam...

Ah Beng senyum jer... dlm kepala dia tergambar bagaimana LKY 'goreng' orang Melayu S'pura dulu..

Anonymous said...

mangkuk seko tu nampaknya dah tak cari makan kat sini, baguslah kalau macam tu. dah tau orang benci, sendiri lari lah!!

Anonymous said...

Teringin nak dengar Bomo Siam sokong mana, baju oren ke atau Pak Zizan..hehe

Anonymous said...

ha ha ha macamtulah punya dok ada yang kita marhain ni bukannya main lagi punya hentam dan tentang tapi ada kepimpinan atas menggunakan peluang dan ruang yang ada untuk kepentingan diri. yang kita ni dok pi sana pi sana siap dengan anak bawa anak dok pi dengag ceramah dan depa pun lebih pandai tak bawa anak dok dirumah studay hard betul2 tup-tup dapat keputusan baik dan diterima masuk ke dalam mrsm taiping, apalah punya bijak.

yang kita ni anak tak kemana, ekonomi pun teruk,kerja tunggang langgang hidup pun lintang pukang tak tentu hala dan tengoklah anak2 pemimpin mereka anak-anak bukan main hebat dan nanti jadilah putaran kemiskinan lagi pada kehidupan kita .rebutlah peluang yang ada sementara ada lagi sedikit kuasa.................

Anonymous said...

bomo siam lari kat entry GAP yg lain. aku ingat dia takut kat yogi kot

Anonymous said...

Itulah elemen dalm pas....
Takdapat berhujah secara ilmiah....
Mula laaa cacian dan makian...

Anonymous said...

USTAZ AZIZAN TU GENG HASSAN ALI MANA ADA DIA GENG DGN NIK AZIZ DAN ANWARINAS DALAM PAS TU..BUKAN MAZLAN JER MALU MAT SABU PUN KENA PELEMPANG DGN AZIZAN HAHAHAHHA....

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

This is a truly series of "talam dua muka".. They set up "orange rally" to oppose the FGVH but instead they already hold 50 k unit of shares.. MB just noticed only after the revelation of their opponents.. How PKNK spend a plenty of RM 2.275 million without been realized by their state leader.. Is it a joke..!!!

Don't talk about principle until you return back the gross profit amounted RM 47,500 to FELDA..