Saturday, July 14, 2012

PUDIN NASUTION : HABIS JERAWAT BATU DIBUANG.


Disebalik lakonan riuh rendah pemimpin pakatan pembangkang khususnya PAS & DAP mempertikaikan pendedahan maklumat berhubung pembahagian kerusi parlimen yang memberi kelebihan besar kepada DAP, rasanya tidak salah untuk kita berkongsi satu lagi fakta menarik berkaitan isu ini.

Seperti kita maklum, sudah menjadi kebiasaan seseorang pemimpin politik pembangkang dari luar Kelantan yang dianggap 'bernilai' atau setidak-tidaknya rapat dengan pimpinan PAS negeri akan diberi peluang membina kerjaya politik mereka di negeri tersebut.

Ada antara mereka merupakan pemimpin PAS dari Selangor, Kedah dan ada juga pemimpin dari parti lain yang merupakan teman sekedudukan dan sebantal, yang penting ialah rapat dengan perintis lebuhraya prepaid dan pandai mencuit hati tok gundu Pulau Melaka.

Bagaimanapun, memandangkan PAS Kelantan sekarang sedang berkecamuk dek kerana bunga-bunga kebangkitan rakyat Kelantan menolak kepimpinan Nik Aziz sebagai MB Kelantan, mahu tidak mahu ahli politik dari luar terpaksa dihalau keluar bagi mengurangkan impak kebangkitan tersebut.

Dalam PRU 2008 misalnya, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution telah diletakkan bertanding di kawasan Parlimen Machang mewakili PKR dan menguasai kerusi tersebut mengalahkan calon BN, Sazmi Miah dengan majoriti 1,460 undi.

Mengikut maklumat yang diperolehi, Saifuddin terpaksa dihalau ke Kedah untuk 'disembelih' di Kulim Bandar Baharu manakala tempatnya di Machang bakal diisi oleh calon tempatan dari PKR yang bernama Mohd Hishamuddin.

Berkemungkinan 'tukang sembelih' yang akan berentap dengan Saifuddin nanti di Kulim Bandar Baharu ialah bekas peguam utama Anwar Ibrahim iaitu Zulkifli Noordin yang sekarang ini adalah ahli Parlimen bagi kawasan tersebut.

Eloklah begitu, khidmat Saifuddin selama sepenggal menjadi wakil rakyat di Machang habuk pun tarak. Siang malam asyik sibuk memanjang dengan teori dan propaganda hingga kerap lupa amanah yang rakyat Machang dambakan.

Dari satu segi, langkah PAS 'meminta' PKR memindahkan Saifuddin mungkin dilihat cara terbaik untuk mengendurkan kemarahan rakyat yang saban hari bangkit memprotes kelemahan urus tadbir kerajaan negeri, tapi ia tidak bermakna kebangkitan rakyat marhaen dapat dipadamkan begitu sahaja.

Yang pastinya dalam usaha mempertahankan sisa-sisa pemerintahannya di Kelantan, PAS terpaksa melakukan apa saja sementara masih berbaki sekelumit detik masa.

Semestinya, Salahuddin Ayub yang juga antara pemimpin politik paling awal diminta berambus ke negeri asal untuk 'dibunuh' kerjaya politiknya, tidak lagi keseorangan membawa rajuk hati kerana kini sudah pasti 'kuburnya' akan ditemani sama oleh Saifuddin Nasution.

Nasiblah badan, habis madu sepah dibuang.

36 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Ms Pearl said...

any maklumat bocor? siapa bertanding di shah alam? :D

Dap1969 said...

YANG BAHLOL TU PENYOKONG PAS / PKR
YANG TOLOL TU PEMIMPIN PAS / PKR
YANG CERDIK TU DAP CINA LIM KIT SIANG.
YANG RUGI SEMUA MELAYU DI TANAH MELAYU.

BERHENTILAH JADI ORANG BAHLOL DAN TOLOL.

Ali said...

Menyesak aku terrrrundi pkr cdg nak undi pas. Alang2 calit sjalah dah niat gitu. Kali nie hemmmmmmmm.

Anonymous said...

dari dulu kini dan selamanya undi umno/bn.......utuh teguh dan tegas!.......rugi tiada untung ada!.......bukan lalang bukan jalang tapi rasional!

Anonymous said...

UMNU ni tak paham cara org PR pandang 'seat'.

Bukan macam BN, asyik dok kira UMNU berapa? MCA berapa? MIC berapa!

Bagi org2 PR, sapa2 yg benci UMNU, benci pemimpin UMNU, meluat dgn bini2 UMNU! UNDI PR!!!

Takkan le takde kut, rakyat Msia yg BENCI UMNU...!

Itu je...!

Bomotokak said...

BOMO SIAM NI KUMPULAN BAHLOL ATAU KUMPULAN TOLOL ?

Anonymous said...

Macam kat Ktan & Kedah,

Alaa...letak je budak2 tadika Islam jadik calon!

Depa bukan pangkah calun!

Depa BENCI UMNU!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

Benci UMNU ni, luas scopenya....

Jalanraya tak elok? UNDI PR!

Gaji lewat? UNDI PR!

Bonus sikit? UNDI PR!

Selalu masuk ospital? UNDI PR!

Takleh beli Mercedes? UNDI PR!

Bini tak lawa? UNDI PR!

Pendek kata....ada je masaalah!

Sila UNDI PR!

Takde kena mengena dgn pembahagian kerusi punn...!!!

Tak gitu, Jin?

bukit selumpit said...

kau kata apalah nak kao kata bomoh,asal kan umno/BN menang.segala kata2 kau adalah untuk menyedapkan hati kau yg gundah-gulana.Kau tak boleh nak nafikan kebencian rakyat pada pr.pasal pembahagian kerusi untuk BN kau tak payah nak risau.Itu compromiselah tak kan tahu.Toleransi antara komponen itu yg penting.nak budak2 tadika jadi calon pun boleh menang sebabnya puak kau orang asyik nak seleweng agama Suci ini demi survival politik kaorng.Tapi sekarang org ISLAM kat Malaysia dah kenal benar hati budi pemimpin kaorang.Jangan risau BN boleh menang PRU 13 dgn izin ALLAH swt.Amin

Anonymous said...

'Losmah berlagak Menteri wajibkan taska swasta ikuti kursus Permata'

Macam ni la....Elok rasanya hangpa syorkan pd PM agar Losmah bertanding lawan ustazah tadika Islam di Kelantan?

Amacam? Peluang terbaik tuu...!

Anonymous said...

5:40,

Dlm BN ada toleransi? Mengigau ka hg ni?

Jika ada toleransi, pasai apa MCA & MIC masuk dlm kuboq???

Anonymous said...

'Losmah memiliki pejabat khas di JPM di bahagian Unit FLOM(First Lady Of Malaysia Division)'

Masa Tun Hasmah dulu...benda2 ni, ada ka?

Ketinggalan jaman aku rupanya ye?!

LOSMAH MEMANG LAYAK BERTANDING!

Anonymous said...

Zul Rider nak bertanding di Kulim/B.Baru?

Akai ada ka?

Balik kpg pun ketaq lutut....!!!

bukit selumpit said...

sapa kata BN tak ada toleransi,MCA & MIC hampir kubur kerana puak kau orang pandai main isu perkauman.contoh dapig main isu hangat untuk raih undi cina.Mic pula kau orang main isu sensitive seperti kuil hindu.kau orang manipulate hindraf supaya mengamuk tanpa memperdulikan keselamatan negara.Macam yg dap buat kat Pulau Pinang,kalau Umno/BN menang habis kuil di roboh.kau org buat apa saja asal dapat melihat ketegangan kaum.Tapi kali rakyat dah tau segala muslihat kau org,insyallah Umno/Bn akan menang besar PRU13 dgn izin Allah SWT.Allah maha melihat apa yg dah kerajaan buat adn apa yg puak kau org dah buat untuk menghancurkan kekuatan ISLAM di bumi jawi yg ALLAH berkati ini. Amin

bukit selumpit said...

bomo mengapa kau meluat sangat kat Rosmah,adakah dia lebih hebat dari isteri kau.dah tentu dia lagi hebatkan dia tu first lady seperti yg kau kata.Nak suruh dia tanding ustazah kat Kelantan?apa hanya Kelantan kubu kuat kau org ke?Kali ini Kelantan bukanlah kubu kuata kau org lagi.minta maaf ya kali ini dgn izin Allah Kelantan akan bertukar tangan sebab doa tok guru tak ampuh lagi sebab riak sangat.

duluPas said...

Masa Tun Hasmah dulu....ada ka puak2 hampas macam kamu sokong BN?

Mengaku bomo siap tapi otak macam kucing siam! Entah2 bersubat pun belum, dok mengutuk orang itu orang ini kecut teloq! Tengok dulu teloq kamu tu, ada satu atau tiga?

Anonymous said...

Tok moh...... jampi mu tu amat mujarablah ...... segala hantu raya UMNO menggelupur .......

Anonymous said...

Tahniah tok moh ..... semoga puaka2 dan saka2 UMNO yg dok ganggu semangat anak2 melayu Islam selama ni terhapus dimuka bumi ni.............

Anonymous said...

Abes pr kire mcm mne bomo?

Anonymous said...

Da xd modal,kaetkan cite laen lak...x gtu bomo?

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

bilalah sibibir merah nie nak umumkan PRU13.....cakap dah banyak cakap dah....bohong pon dah banyak bohong dah......duk perabih duit rakyat, dah banyak dah..kununya janji ditepati... piiraahhhhh.....bukan pakai duit UmNOK(baru)= 'parti mamak' pon...atau nak tunggu laki dia umumkan kee????? atau memang kecut telo.....

Anonymous said...

Tak boleh kah kita semua org melayu dan islam bersatu??

salah satu doa aku masa musim haji yg lalu ialah :

"Ya allah engkau satukanlah org islam di malaysia, Ya Allah, kau jadikanlah UMNO dan PAS bersatu, kau hancurkanlah DAP dan PKR

Anonymous said...

mana hg tau dik ketaq ni bumu.hg prof. serba tau ka

Anonymous said...

Haha..ustazah normala pn abis kalah kt johor..skang ni xde income sbb dh berenti cikgu. Baik ust pas, maupn ustazah pas, dua2 tu sesat..pdn muka kalah!

Aku sokong Islam, sokong melayu Islam, sokong umno yg memartabatkn melayu..Allahu Akbar!

Anonymous said...

Sori, melayu pas dn melayu pkr dh dikira murtad bangsa! Pg jahanam sbb pd mereka hanya nampak mereka je yg betul..ingt, sokong pas bmakna sokong DAP kafir laknatullah!

- bakhtiar, putrajaya

Anonymous said...

sokong UmNOK(BARU) bermakna korang sokong mamak kuasai negara ini..bukan melayu lagi.....

dan sokong umNOK (BARU) bermakna sokong GERAKAN-anti islam, MCA-anti Islam & MIC-anti Islam....ape ada beza????

bukak mata sikit cai....jgn bodoh sgt ngan sentimen bangsa...

bukit selumpit said...

sapa kata sokong umno sokong mamak,dalam umno masih majoriti melayu.Umno memperjuangkan Islam cara berhemah dgn tidak menepikan agama lain seperti termaktub dlm perlembagaan Malaysia.Umno dan komponen nya berjuang untuk keseluruhan rakyat Malaysia.MCA & MIC amat bertoleransi dgn UMNO demikian juga sebaliknya.Tidak macam dap yg terang2 menentang Islam hingga sanggup memansuh Islam sebagai agama rasmi Malaysia jika menang pru.Sebagaimana kata karpal sink langkah mayat dia dulu kalau mahu Malaysia sebagai negara ISlam.anon 1:13 kamu yg harus buka mata untuk melihat dgn hati siapa pemimpin yg ada dikalangan kamu.pelbagai maksiat dan moral yg rendah dikalangan mereka.Kamu harus muhasabah diri muga kamu tidak tersesat selamanya.Amin

Anonymous said...

NAK LAWAN MELAYU PKR DAN PAS TAK BOLEH CARA LEMBUT KENA MAKI HAMUN BAGI PUKIMAK KAT MUKA DIAORANG, DIAORANG DAH TAK PEDULI APA PUN ASAL DAPAT JILAT JUBOR CINA KIASU DAP.

Anonymous said...

Hari ini berlangsungnya Demonstrasi Oren di Masjid Wilayah Persekutuan dan di hadapan pintu pagar Istana Negara. Awal-awal lagi PAS melaung-laungkan kononnya mereka sedang memperjuangkan nasib warga FELDA yang kata mereka telah dizalimi dan dianiayai oleh Kerajaan Persekutuan. Malah kalau menurut mulut Mazlan Aliman, Kerajaan Persekutuan telah menjadikan warga FELDA sebagai golongan buruh paksa walaupun dia sendiri merupakan produk FELDA yang tidak sahaja berjaya menjadi seorang peguam, tetapi juga menjadi orang politik yang sentiasa ada modal untuk menghentam pihak musuhnya.
.............................
BAGUS KAUORANG BUAT DEMONSTRASI SELAMATKAN TABUN MEMALIKE,KOP KOHILALKE,MASALAH AIR KAT KELANTAN DAN SELANGORKE,ADA JUGA FAEDAHNYA ORANG FELDA DAH SENANG LENANG OII YANG SUSAHTU PENEROKA YANG PEMALAS PENGIKUT PAS YAN SEBELAH MALAM BEREMBUN DENGAR CERAMAH BALIK RUMAH MENUKEK BINI DAN TIDUR SEBELAH SIANG MACAM BURUNG HANTU

Anonymous said...

haiya...sampai ini hari pun bomo tak jawab soalan aku..

macam mana dia sebut Basmalah..

padahal aku soal dia 2,3 hari lalu..

hehehe

Anonymous said...

abis tu, nampak sgt la pr ni bukan apa2 pon..tempat org nk lepaskan geram je..bukan sebab cekap mentadbir ke apa..tempat org sakit hati kat kerajaan je duduk kat situ

Anonymous said...

xkan x kenal pencacai pr..kaki fitnah no satu

Anonymous said...

Senarai Pemimpin PKR keluar parti
Bekas Timbalan Presiden, Dr. Chandra Muzaffar
Bekas Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd. Noor
Ketua Penerangan, Ruslan Kassim
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Zainur Zakaria
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Datuk S. Nallakarupan
Pimpinan awal ketika PKR mula ditubuhkan seperti:
Bekas Naib Presiden, Marina Yusuff
Bekas Setiausaha Agung, Mohd. Annuar Tahir
Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari
Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan, Lokman Noor Adam
Bekas Naib Ketua Pemuda Keadilan, Muhammad Zahid Md Arip
Bekas Timbalan Pengarah Pilihan Raya Keadilan, Hamdan Taha
Bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim
Setiausaha Pergerakan Pemuda PKR Sabah, Faizal Julaili
Setiausaha PKR Bahagian Papar, Awang Mumin Awang Marali
Bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Osman
Bekas Naib Presiden PKR, Saidatul Badru Tun Said Keruak
Naib Presiden, Jeffrey Kitingan
Datuk Zaid Ibrahim
Ketua Angkatan Muda (AMK) Kuala Selangor , Nazaruddin Darmawan
Ketua Wanita Kuala Selangor, Fauziah Sulaiman
Bekas calon PKR Teluk Kemang / antara pengasas PKR, Abdul Manap Shahardin
Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hulu Selangor, Datuk Dr Halili Rahmat
Ketua PKR Tanjung Malim / Ketua Penerangan PKR Perak, Soraya Sulaiman
Timbalan Ketua PKR Bagan Serai, Roshanita Mohd Basir
Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah AbdullahKerusi Parlimen
Ahli Parlimen Bayan Baru - Datuk Seri Zahrain Mohamed
Ahli Parlimen Nibong Tebal - Tan Tee Beng
Ahli Parlimen Bagan Serai - Mohsin Shamsuri
Ahli Parlimen Kulim Baru - Zulkifli Nordin
Ahli Parlimen Wangsa Maju - Wee Choo Keong
Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)
Adun Behrang - Jamaluddin Mohd Radzi
Adun Changkat Jering - Kapten (B) Mohd Osman Jailu
Adun Ngemah - Gabriel Adit Demong
Adun Lunas - Md Radzi Salleh
Adun Pelabuhan Klang - Badrul Hisham Abdullah
Adun Bukit Selambau - V. Arumugam
Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang - Fairus Khairuddin