Tuesday, August 28, 2012

DAP HARBI LAHABAU TAKKAN BAGITAU HAL NI !


Mungkinkah Karpal Singh belum pulih sepenuhnya setelah jatuh sakit tempoh hari sehingga meracau-racau?  Mungkinkah beliau masih berhalunisasi apabila berkata bahawa Tun Salleh Abbas pernah memutuskan bahawa Malaysia adalah negara sekular dalam kes Che’ Omar Che Soh.

Tun Salleh Abbas sebagai Ketua Hakim Negara hanya menyatakan bahawa terdapat undang-undang di negara ini yang berunsur sekular dan beliau tidak pernah sekali-kali memutuskan negara ini sebagai negara sekular.

Tun Dr. Mahathir, bekas Perdana Menteri Malaysia telah pun menegaskan bahawa negara ini adalah negara Islam kerana ia diperintah oleh orang Islam, meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan di masa yang sama tidak pernah menyekat amalan agama-agama lain.

Untuk itu, Perlembagaan Perseketuan mewajibkan Pemerintah dan rakyat keseluruhannya memelihara kesucian dan kedaulatan Agama Islam melalui Perkara 37 dengan mewajibkan Ketua Utama Negara Yang di-Pertuan Agong untuk bersumpah atas nama suci Allah bagi memlihara agama Islam pada semua masa.  Selain itu, semua cabang pemerintahan negara sama ada Eksekutif, Legislatif dan Kehakiman terikat dengan sumpah Yang di-Pertuan Agong untuk memastikan kesucian dan kedaulatan Agama Islam setiap masa.

Tindakan Karpal Singh membangkitkan hal ini dalam pertelagahannya dengan PAS tentang hudud menyerlahkan lagi agenda jahat DAP yang menentang kedaulatan Islam sebagai agama rasmi.  Tindakan Karpal Singh juga dilihat sebagai menentang prinsip Rukun Negara.

Nampaknya, pertelagahan mengenai hudud antara DAP dan PAS semakin mengganggu dan mengelirukan rakyat, malah mampu mencetus ketegangan.

Rakyat perlu faham bahawa sesebuah negara Islam tidak semestinya melaksanakan hudud.  Sedangkan Mesir negara yang memusatkan semua Ulama-ulama tersohor juga tidak melaksanakan hudud.

Perlaksanaan hudud dalam negara juga tidak menjamin syurga kepada umat Islam di dalamnya.  Ini kerana, syurga-neraka adalah tertakluk kepada amalan peribadi iaitu antara hubungan seorang hamba dengan Allah S.W.T dan juga antara sesama manusia.  Kerajaan dan undang-undang tidak akan mempengaruhi kedudukan seseorang Islam di sisi Allah S.W.T.

Hudud adalah undang-undang yang terlalu tinggi yang memerlukan keikhlasan dan ketakwaan yang mantap di kalangan para pelaksananya.  Ia juga memerlukan kedudukan negara dan umah dalam keadaan sempurna dari segi ekonomi, pendidikan dan sosial sebelum hudud boleh dilaksanakan.

Hudud yang dilaksanakan tanpa memenuhi syarat di atas akan berakhir dengan ketidakadilan.  Lihat saja antara negara yang mengamalkan hudud seperti Pakistan, Afghanistan, Sudan, Somalia, dan Nigeria.  Keadaan rakyat mereka menyedihkan, kekejaman terhadap wanita berleluasa, manakala kaum lelaki bermaharajalela menjamu nafsu.  Negara mereka juga semakin mundur dan tidak pernah aman.

Keadaan ini berlaku apabila undang-undang diletakkan lebih tinggi dari keadilan itu sendiri.  Atau dalam beberapa kes, mungkin juga lebih tinggi dari keperluan asas seperti makanan, pakaian, pendidikan dan keselesaan. Sedangkan, hudud adalah berkenaan keadilan dan kesempurnaan, bukan undang-undang semata-mata.

Lebih dari itu, adalah bahaya untuk melaksanakan hudud di kala keadaaan hampir mustahil untuk mencari pelaksana atau hakim yang benar-benar mantap takwanya dan keikhlasannya serta mampu pula mengambilkira semua aspek teknologi canggih di zaman ini dan mempunyai pengetahuan yang luas dalam berbagai bidang termasuk psikologi malah mungkin juga sains, sebelum menjatuhkan hukuman.

Lebih buruk lagi jika si penggubal, pelaksana dan hakim mempunyai kecenderungan bersifat ‘chauvinis’ dan masih berpegang kepada fahaman jahiliah iaitu memandang rendah pada wanita atau suka membiarkan diri terpengaruh dengan sesuatu golongan atau pandangan tertentu.  Jika ini berlaku, bagaimana kita boleh memastikan yang beliau benar-benar menjatuhkan hukuman dengan hukum Allah S.W.T atau hanya dengan pendapat, pandangan dan kecenderungan peribadinya?

Menghakimi hitam atau putih sesuatu perkara mungkin mudah tetapi malangnya keadilan itu tidak semudah hitam atau putih.   Kadangkala, hitam yang dilihat adalah tumpahan warna dari beberapa punca.  Maka, sang hakim perlu menilai perkara dari puncanya agar tidak berlaku kejam terhadap sesiapa.

Karpal jelas tidak memahami perkara ini tetapi begitu juga sebahagian umat Islam yang kononnya hidup demi hudud.

Namun, sama ada Karpal faham atau tidak, adalah amat tidak bertanggungjawab bagi beliau, untuk membangkitkan perkara ini dengan menolak prinsip Rukunegara dan perlembagaan negara yang meletakkan negara ini sebagai Negara Islam.

Mungkinkah, Karpal sanggup memperbodohkan dirinya dengan menidakkan pengetahuan mengenai perlembagaan negara semata-mata kerana menentang hudud dan segala-galanya yang berkaitan dengan Islam?

Walau apapun tindakan dan kenyataan Karpal, yang pasti PAS telah berikrar akan sehidup semati dengan Karpal dan DAP sementara ‘hudud’ akan terus menjadi nyanyian rasmi PAS sekadar untuk memancing undi.



75 comments:

Anonymous said...

Saya rasa hudud boleh dilaksanakan pada bila2 masa dlm apa jua keadaan di Malaysia hanya dengan SATU SYARAT sahaja iaitu : SEMUA ORANG MELAYU DAN UMAT ISLAM BERSATU dan membina satu kumpulan yang kuat. Selagi dalam keadaan mcm sekarang ini, agak mustahil, apatah lagi bersekongkol dgn kafir yg terang2 menolak Islam - Usah Mimpi lah.....!

Anonymous said...

apo susah... suruh je UMNO tegakkan hudud... tak yah nak bising2... sebab parti pemerintah adalah UMNO.. so buat apa pening2.. pusing2... membazir masa je

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

perwakilan Ahli Parlimen UMNO cadangkan kat Parlimen perlaksanaan hukum hudud di Malaysia... mesti semua orang perwakilan beragama islam akan sokong... kalo ada yg tak sokong memang bangsat... ada BRAN perwakilan UMNO cadang hukum HUDUD jangan cakap kat surat kabarlah.. no point

Anonymous said...

yang kecoh dok canang hudud ni PAS..apsal lak nak tolak kat UMNO...yang gunakan hudud untuk perjuangan politik PAS..biar lah PAS setel...takyah babitkan UMNO..UMNO perjuangkan Islam menggunakan cara-cara lain...

Bomo Siam said...

12:23 PM said: 'yang kecoh dok canang hudud ni PAS..apsal lak nak tolak kat UMNO...'

Pasai UMNU yg dok jaja keseluruh donia bahawa Malaysia Negara Islam!

...mana hududnya? Mana pelembagaannya...?

hangkedee said...

PAS Tipah ter tipu

Bomo Siam said...

GAP said: 'Perlaksanaan hudud dalam negara juga tidak menjamin syurga kepada umat Islam di dalamnya.'

Nak tanya sikit! Apanama jenis undang2 yg Malaysia guna la ni? Islam(hudud) or Sekular?

Klu undang2 Islam(hudud) dikatakan tak jamin syurga, adakah 'hukum akal(sekular)' menjamin ke syurga...???

Apanama jenis undang2 yg UMNU pegang sekarang ni?

Anonymous said...

I DON'T KNOW WHY, EVERYTIME TERNAMPAK GAMBAR LIM KIT SIANG AKU TERINGAT 13 MAY, JUST WONDER WHY. OF COURSE I WAS IN PJ THEN......

Bomo Siam said...

GAP said: 'Tun Dr. Mahathir, bekas Perdana Menteri Malaysia telah pun menegaskan bahawa negara ini adalah negara Islam kerana ia diperintah oleh orang Islam,'

Ya...oleh org Islam yg TOLAK hukum Quran kerana adanya masyarakat majmuk!!!

Bomo Siam said...

GAP said: "DAP HARBI LAHABAU TAKKAN BAGITAU HAL NI"

Ada UMNU kasik tau benda ni...?

"KARPAL SINGH TU KAPIAQ SAMA MACAM CHUA SOI LEK (MCA), NAK HERAN APA PUAK2 KAPIAQ TOLAK HUDUD... YANG HERANNYA UMNU YG MENGAKU ISLAM TAPI TOLAK HUDUD JUGA..."

Anonymous said...

Dengar cerita di kedai CD dah ada CD terbaru dari Sudirman . Memang teringin nak dengar lagu lagu terbaru dari Sudirman .

.

Bomo Siam said...

UMNU memerintah Malaysia sejak sekian lama. Perbedaan antara PAS dan UMNU, bukan kerana PAS mahu hudud dan UMNU tak mahu hudud, tetapi lebih besar dari itu adalah UMNU tidak melaksanakan keadilan, malahan kezaliman itu telah mendominasi kerajaan dengan penyelewengan harta rakyat, rasuah, ISA, dasar pemerintahan yg tidak berasaskan kepada keadilan!

PAS yg tidak melaksanakan hudud tidak mengurangkan status PAS sebagai gerakan Islam, seperti tidak terhapus statusnya jahat UMNU apabila mereka sudah ada ulama muda UMNU; sudah bercakap soal maqasid syariah dan sebagainya...!

Bomo Siam said...

Dlm sibuk aku dok balun UMNU, aku jugak ingin PAS beringat...!

Melihat politik dlm kerangka dakwah sahaja, tanpa memikirkan usaha hendak mengurangkan pengkhianatan terhadap amanah rakyat adalah sama sepertimana yg diperjuangkan oleh gerakan yg lain, seperti JIM, ABIM, Tabligh dan sebagainya.

Dengan menfokuskan tugasan dakwah, disamping gagal mengalahkan UMNU yg menjarah amanah rakyat merupakan kedunguan tahap maksima terhadap pemahaman politik Islam dalam kerangka malaysia...!

Anonymous said...

Memang ada ruang untuk laksana Hudud namun diwaktu yang sama terdapat kekangan. Jadi, dari sudut kekangan tu kena juga diperinci supaya akhirnya nanti kesucian agama Islam tidak tercemar semata mata atas sebab kejahilan dalam pelaksanaanya.

Wallahualam

Astaghfirullahhalazim

Anonymous said...

oleh itu marilh kita undi bn k..

xpayag
h undi pas .tarak guna punya parti..sama mcm dap jugak..

Bomo Siam said...

Dlm sibuk aku dok balun UMNU, aku jugak ingin PAS beringat...!

Melihat politik dengan merujuk kepada nas secara sawabit adalah satu perkara yg silap. Ini kerana, sifat politik itu sendiri adalah mutaghayyirat.

Jika melihat politik itu secara sawabit, maka lahirlah fikrah2 jumud seperti Hizbut Tahrir yg mengharamkan demokrasi secara mutlak dan fikrah Ulama Muda UMNU yg haramkan tegur pemimpin negara secara terbuka...!

Bomo Siam said...

Dlm sibuk aku dok balun UMNU, aku jugak ingin PAS beringat...!

Kalau dibaca kerangka politik secara sawabit, keterlibatan PAS dalam demokrasi itu sendiri sudah salah.

Seharusnya bukan demokrasi pilihan PAS, tetapi perang! Ini kerana, dalam nas tidak dinyatakan tentang demokrasi, tetapi ayat yg menceritakan perang cukup banyak.

Namun begitu, soal perang dalam nas bersifat politik. Makanya, ia tertakluk dengan tujuan, iaitu agar tidak mendatangkan fitnah.

Firman Allah;

'perangilah mereka hingga tidak berlaku fitnah' (surah al-Baqarah, ayat 193)

Di malaysia, perang bukan untuk mengelak fitnah, sebaliknya berperang itu sendiri boleh mewujudkan fitnah...! Wallahualam.

Anonymous said...

TERBARU KOMEN HUDUD DARI PAS
SHAH ALAM - Pimpinan Pas bersetuju dengan kenyataan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad bahawa pelaksanaan hudud tidak dapat dilakukan dalam masa terdekat kerana pelbagai halangan dan suasana yang belum sesuai di negara ini.
...............
AIK MACAM BUNYI ORANG UMNO AJA

Anonymous said...

kesimpulannya

kalu dulu terwajib undi pas

skrg da tak wajib...

hanya sikit ja lebih baik dari umno dan
sedikit kurang jahat sket dari dap...

nak harap pas jadi ketua.. xdapat...

nak harap pkr jadi ketua lagilah ada macam rojak kat dalam..semua condong dap..pkr kurang lebih kapala tune dap jugak..

yg rogi org2 melayu..kaum2 melayu .. puak2 beragama islam.. kim salam pas..bye.. bye..

Anonymous said...

kesimpulannya

kalu dulu terwajib undi pas

skrg da tak wajib...

hanya sikit ja lebih baik dari umno dan
sedikit kurang jahat sket dari dap...

nak harap pas jadi ketua.. xdapat...

nak harap pkr jadi ketua lagilah ada macam rojak kat dalam..semua condong dap..pkr kurang lebih kapala tune dap jugak..

yg rogi org2 melayu..kaum2 melayu .. puak2 beragama islam.. kim salam pas..bye.. bye..

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Anonymous said...

Bomo


porrrahhhhh ar ko tak nak cerita lak mesir yng memusatkan ulamak2 sunni tidak menekankn hudud!

Ko bagi la satu negara yng mengamalkn hudud sebagai model untk di jadikan panduan,dan keberkesanan undang ini ke atas agama islam keseluruhan.
Sebab pemahaman aku hudud PAS bukan hudud yng di tuntut di dalam al quran.
Rujuk undang2 hudud,qisas dan takzir negeri Terengganu seksyen 14.Tafsiran di dalam enakmen, liwat ialah satu kesalahan merupakan persetubuhan antara lelaki dan lelaki atau antara lelaki dan perempuan di luar tabii atau melalui lubang dubur selain daripada isteri.Aku ulang selain dari isteri. ..maksudnya klu isteri boleh.
Pssst. ..belakng bini klu balun nabi tak mengaku umat oiiiii.

Bomo harap ko respon comment aku lepas solat zohor.
Assalamualaikum.

Bomo Siam said...

1:29 PM

Contoh Negara yg model hududnya berjaya ialah Saudi.

Suma org paham draf hudud oleh PAS bukanlah perfect! Namun, usaha kearah itu yg dipuji.

Mana buleh liwat bini...! Baca butui2 enakmen tu! Suami yg lakukannya TETAP bersalah & dihukum. Cuma status hukuman, tak sama dgn jika ianya dilakukan dgn bukan bini...! Wallahualam.

Anonymous said...

nala sound...

kenapa anwar xsokong hudud..

betui jugak hindu pun tahu logik...
apsal anwar tu..

Bomo Siam said...

Dikala ini, jika PAS menyendiri, PAS tidak akan berjaya melaksanakan hudud. Jika PAS bersama dengan UMNU pun, tiada jaminan hudud dapat dilaksanakan. Begitu juga jika PAS bersama dengan PKR & DAP.

Namun, jika PAS bersama dengan PR, PAS mempunyai peluang besar untuk membentuk politik segar, seperti penghapusan terhadap rasuah, penyelewengan harta rakyat, membaiki sistem kehakiman, memberikan hak demokrasi kpd rakyat, kebebasan media dan sebagainya...!

Anonymous said...

Kalu untuk permulaan, tak boleh ke berkeras nak laksana kat kelantan dulu ke umpamanya, lepas tu baru pi laksana kat penang pulak.

Anonymous said...

pas akan berjaya laksanakan hudud di Malaysia sekiranya ia berjaya laksanakan hudud di kelantan yg 95% Islam sbb ianya telah diluluskan. Selagi nik aziz tidak takutkan Allah melebihi dia takutkan karpal singh, selagi itu hudud tak akan terlaksana.

Bomo Siam said...

Perlaksanaan hudud mengandungi maqasid khassah, sedangkan disamping perlaksanaan hudud itu, perlu dilihat juga dari sudut maqasid ammahnya, iaitu keadilan.

Perlaksanaan hudud dlm keadaan wujud syubhat boleh menafikan keadilan, juga boleh mendatangkan kerosakan yg lebih besar. Makanya tidak hairan, Umar al Khatab pada tahun kelaparan menangguhkan hukuman potong tangan. Ia kerana, maqasid ammah didahulukan berbanding maqasid khassah.

Jika di zaman Umar, faktor lapar adalah syubhat. Tetapi di era ini, faktor kekeliruan yg dicipta oleh UMNU terhadap hudud yg telah diusahakan untuk difahamkan oleh pendakwah merupakan satu syubhat...! Wallahualam.

Anonymous said...

Saya pun terus bertanya, “mengapa Tun berundur dan tidak melawan apabila Dr. Mahathir berusaha menjatuhkan Tun?”. Tun Musa menjawab dengan nada yang selamba, “kalau saya lawan, maka saya pasti akan dituduh seorang homoseksual malahan mengadakan hubungan seks dengan binatang dan lain-lain. Kamu tidak kenal dia (Dr. M) sepertimana saya. Pada masa itu juga saya tidak ada kekuatan kewangan. Duit semua dipegang oleh Daim.”

Anonymous said...

kalau umno mencipta kekeliruan ttg hudud, mengapa pas yg tak terkeliru pun tak dapat laksanakan hudud? nik aziz lebih takutkan karpal singh drp kemurkaan Allah. atau pas yg lebih keliru? Bomo siam ingat rakyat teganu yg telah beri peluang kpd pas perintah sepenggal adalah bodoh? atau pas yg terlebih bodoh?

Anonymous said...

anon 2:31 - dua2 makhluk yg kau sebut tu masih hidup dan tak nyanyuk lagi. org bodoh mcm kau dan mat sabu je yg percaya statement kau tu.

Anonymous said...

2:36 PAS MEMANG BODOH.

Anonymous said...

si bodoh siam menyalak lg.. binawe nik ajis bila nak buat hududnya.. berkokok tak lepas menyalak kat orang lain.. keluar hujah mcm haram.. hukum yg ada pun tak terbuat.. menyonsang lagi sesat yg menyerlah.. pas bodoh..

usin said...

Bomo Siam said...
Dikala ini, jika PAS menyendiri, PAS tidak akan berjaya melaksanakan hudud. Jika PAS bersama dengan UMNU pun, tiada jaminan hudud dapat dilaksanakan. Begitu juga jika PAS bersama dengan PKR & DAP.

Namun, jika PAS bersama dengan PR, PAS mempunyai peluang besar untuk membentuk politik segar, seperti penghapusan terhadap rasuah, penyelewengan harta rakyat, membaiki sistem kehakiman, memberikan hak demokrasi kpd rakyat, kebebasan media dan sebagainya...!

August 28, 2012 1:58 PM
=================================
hoi bomo sial(bahasa kurang ajar dh ni, sesuai utk makhluk bangang), rujuk isu talam corporation kt selangor. rujuk juga dana selangorku. lain2 ko pun dh maklum, saja buat bebal. air paip kt kg aku makin 'haram jadah' berbanding masa bn perintah dulu. jalan kg, sesuai utk naik lembu @ kuda. tak makin sial ke tu!!!!pr memang bagus, lebih bagus dari bn dari segi boncitkan perut masing2.

Anonymous said...

Anon 12.14PM,

Untuk UMNO buat hukum hudud setelah perlembagaan diubah, orang Islam mestilah bersatu maka barulah kuat untuk buat apa-apa undang2 Islam, bukan itu sahaja kita boleh buat sekolah wawasan, tetapi dengan kedudukan Islam sekarang sudah berpecah tiga dan lemah umpama minoriti nak hudud apa benda. Ingat kita 65% rakyat Malaysia apapun boleh buat kalau bersatu. Nak menyatukan Islam pun ada parti tentang , habis cam na..

Anonymous said...

Pas gunakan hudud untuk pergi Putrajaya kerana konon Allah suruh mereka ke Putrajaya, itu lagi bangsat dan sesat...! Bila dapat kuasa bersama DAP dan PKR boleh laksana ka? Pikir logik lah Bro, jgn fikir guna kepala litut.....atau kepala tuttttttt....

Anonymous said...

Yang gunakan Hudud untuk kuasa tapi tak akan laksanakan itu lagi bangang

Anonymous said...

Yg menggunakan Agama untuk mendapat kuasa dunia dan menipu rakyat lagi lah bangsat

Anonymous said...

Itulah realiti yg PAS dok sorok drp rakyat, dan Umno di tuduh menentang hudud kerana menyatakannya secara terbuka?

Anonymous said...

yg aneh sampai skrg PAS tak laksakan hudud kat kelantan walaupun PAS dh lama memerintah kelantan tu lebih 20tahun..
PAS lebih bnyk berkokok daripada membuat tindakan.. Lepas tu salahkan UMNO.. Tapi yg laginya PELIK PAS nak buat hudud tapi boleh bersekongkol pulak dgn kapir harbi yg tolak hudud. Tapi paling paling PELIK sekali PAS nak buat hudud tapi dia buang plak megara islam skrg timbul plak negara kebajikan walaupun PAS lgsung tak mengendahkan masalah kebajikan rakyat kelantan yg dh lama sengsara dgn masalah air,pekerjaan di kelantan sana..

Anonymous said...

Aku nak tabya ko, Saudi orang Islamnya berapa peratus...?

Anonymous said...

Dah tau mcm tu, mengapa melalak siang malam kata nak tegakkan hudud? Bukan ke itu jatuh hukum munafik?

Anonymous said...

Nik Aziz salahkan Mahathir sbb tak dapat laksana hudud, nampaknya dia takutkan Tun lebih drp segalanya, namun semua org tau itu hanya alasan bodoh dia je.....

Anonymous said...

Carilah segala fatwa, segala istilah nak salahkan Umno, PAS dah terjerat dgn isu hudud yg diviptanya untuk ke putrajaya

Anonymous said...

Kalaupun nak membela golongan homoseks, carilah alasan lain yg lebih akedemik....

Anonymous said...

Kelantan yg 95% Islam pun tak berani guna hudud, pastu asyik salahkan org lain je, tak munafik namanya tu...?

Anonymous said...

Ko tak tahu Pas tu gunakan hudud untuk belasah Umno je, bukan nak laksanakan pun. Kalau depa ikhlas nak laksana tentu depa tak berpakat dgn DAP. Rakyat diperbodohkan oleh PAS dgn menggunakan Agama. Inilah yg dikatakan menjual agama dgn harga murah....

Anonymous said...

Memberi undi pada PAS samalah seperti kita sokong dakyah kafir harbi kristian dan Yahudi Zionist menguasai kita. PAS adalah ejen kesesatan yang mengajak kita meninggalkan Aqidah Tauhid kpd Allah Yang Maha Esa, sebaliknya menerapkan kita kpd penyembahan BERHALA (Parti) mengatasi Agama.
Tuan2 semua, sudah jatuh HARAM disisi syariat jika mengundi PAS, mudarat besar pd Agama pasti berlaku jika tuan2 berikan undi pd puak Laknatullah ini, yg angkuh lg sombong pd Tuhan dan org Mukmin, usahlah kita tanggung dosa berganda dgn mengundi Pakatan Sesat ini.
Yakinlah Allah Ta'ala telah tunjukkan pd kita siapa yg benar, selama 50 tahun lebih, kita aman dan bebas beribadah dgn limpahan Nikmat, wpun masih ada kelemahan, baikilah kelemahan itu dr kita musnah dan gantikan dgn puak yg dilaknat Allah!

Anonymous said...

Tuan2 jgn tertipu dengan syariat HUDUD yg dimainkan oleh PAS.
Kefardhuan HUDUD pd pemerintah tidak sehingga kita boleh berlaku zalim merusuh sedangkan Kefardhuan lain masih tidak selesai.

HUDUD sengaja dijadikan mainan politik PAS supaya sokongan umat Islam pd UMNO cuba 'digertak' diugut seolah2 kita semua skrg dlm kemurkaan Allah.

Sedangkan Allah Ta'ala Maha Mengetahui, situasi dan maslahat skrg, yang penting usaha untuk memartabatkan Islam mesti dimulakan, buakn asingkan Islam hanya pada HUDUD.. ini sekular dan penipu agama!

Eman said...

Tak susah pun nak laksanakan hudud...Laksanakan dulu hudud sebagai pilihan, yakni sama kedudukan dengan undang2 sivil...siapa2 sahaja boleh memilih hudud sebagai hukuman (juga perbicaraan) tetapi melalui perbincangan dan kata putus antara pihak pendakwa dan peguambela serta hakim dan pemerintah...apabila masyarakat telah menyaksikan kebaikan hudud di kemudian hari, maka secara automatik mereka akan memilih hudud tanpa sebarang paksaan

Tukang Komen said...

Ulamak dalam pas bodoh. Bertahun2 belajar dan mengajar,berpuluhan tahun menyalak pasal negara islam tetiba je baru sedar dalam al quran takde konsep negara islam. Apa yg mereka belajar selama ini. Mereka membohong ahli2 pas dan diri sendiri.
Baru2 ini kata pulak peratus hudud dalam islam cuma 0.00001 persen je. Betul ke dalam alquran ada konsep negara berkebajikan? Fitnah diri sendiri je orang pas ni. Buat keje bodoh hari2.

Anonymous said...

Tukang Komen: Ularmak PAS menyalak bab hudud tp Tuhan yg sama juga mereka sekutukan. Macam mana matematik PAS ni? Tolak ke Esaan Allah tp berhempas pulas nk buat satu cabang dr perintah Allah? Gila kot PAS ni?
Kesimpulannya, PAS penipu dan penyesat besar umat Islam. Pemimpin2 dan ularmak dlm PAS ibarat BANGKAI BUSUK!

Anonymous said...

tak payah gaduh tentang hudud....

55 tahun diberi kuasa, umno nak suruh ahli2 wanita umno yg beragama Islam pakai tutup aurat pun tak mampu.....

sedangkan orang yg sujud/solat kpd Allah telah berikrar akan patuhi setiap hukum hakam Allah tanpa menyengutukannya..........

munafik selalu berdalih bila suruh ikut syariat ISlam!!!!!!!!!

Anonymous said...

PAS tetap dgn dasar ammar makruf, nahi munkar!

Anonymous said...

bila rakyat bersatu padu dlm Pakatan, ubn mengelabah...

Anonymous said...

bersatu bersama Pakatan .. kita nahi munkar UMNO/BN

Anonymous said...

Usah tipu bab HUDUD, 22 tahun PAS perintah Kelantan dgn kezaliman pd rakyat. Xpyh bohong bab HUDUD suruh betina2 kt Kelantan pakai tudung, hapuskan judi arak dan pelacuran.

Ini asyik jd munafik tipu umat Islam bab HUDUD, pemimpin mereka sndiri maksiat rata2 smpai dlm gerabak ketapi.

Anonymous said...

Tudung pakai atau tidak itu urusan hamba itu dgn Allah. Dlm TV Radio punya banyak kuliah2 kesedaran bab agama. Urusan Hidayah bukan urusan manusia. Tapi 50 tahun PAS mengkafirkan UMNO, mana dia Islam yg ditegakkan PAS?

Stkt bohong tipu helah utk pancing undi.

Anonymous said...

woi bomu..pas nak tegak politik segar konon..baru rampas arak dah kena pulang balik...cittttttt poorah..la

Anonymous said...

PAS AMAL MUNGKAR NAHIMA'ARUF!

Ayuh mari kita bersatu dibawah UMNO BN untuk tumbangkan parti ajaran syaitan PAS. Kita tolak perjuangan sesat bertopengkan agama. Islam wajibkan kita taa pemerintah Islam. Bukan taat pd kafir DAP.

Undi PAS adalah dosa krn PAS menggalakkan kemungkaran dan menjadi hamba Kafir DAP. PAS hanya mahukan Putrajaya, bukan mahukan Islam

Tolak PAS, Tolak Pakatan

HANCUR PAS HANCUR PAKATAN!!

Anonymous said...

PAS maha DAYUS. Rampas arak ditempat Muslim, Hasan Ali pulak dipecat. sudahlah xbrani tegakkan syariat lepastu cpt2 tuding pd UMNO. Celaka punya parti PAS!

Anonymous said...

kemunafikkan PAS paling tinggi... solat dua imam.. perghh..

Anonymous said...

Kita semua tertipu dgn wayang 'hudud PAS'. PAS sengaja sesatkan umat Islam dgn fokus pd HUDUD. Seolah2 HUDUD itu sama taklifan dan fardhu mcm Solat 5 waktu yg dirukunkan.
Sbb apa? Sbb itu shj modal PAS berkaitan dgn Islam. Maknanya UMNO telah buat banyak, tinggal 1-2 perkara shj lg untuk lengkap.

itulah yg UMNO ajak PAS bersatu supaya boleh lengkapkan 1-2 yg berbaki ini. Tapi syaitan2 dlm PAS memfitnah UMNO pulak. So siapa yg penipu? Kalau betul2 beriman, puak PAS akan gunakan sgala ruang terbaik sesama Islam. Bukan menyokong Chin Peng atau Komunis!

Gila punya PAS.. PAS Laknatullah!!

Tukang Komen said...

Pas dalang wayang kulilt. Dilayar putih macam2 cerita dilakonkan tapi dibelakang lain pula. Pada ahli dan rakyat islam cakap soal hudud tapi dibelakang boleh duduk semeja bertepok tampar dgn DAP yg anti islam. DAP buat ceramah pas sibuk kutip derma. Pas tak layak nak cakap pasal islam. Duit rakyat ditageh untuk buat jalanraya duit kerajaan sumbang buat patong budha. Kalau buat2 bodoh takpe tapi pas memang bodoh.

Anonymous said...

aku makin menyampah dengan PAS.. Penipu,pengkhianat kpd umat islam dan agama islam. Sgup jd barua kapir harbi.. Mmg betul betul munafik

Anonymous said...

pas,pkr,dap= pakatan ahzab

Anonymous said...

dah lama dah aku dok sokong umno, ... tapi melayu semakin sekular & jahat ....

sebab berketuakan ketua2 fasikun ... mana nak bimbing pd jalan Allah. yang dibimbing kejalan setan ramailah.....

sebab tu bila nak laksana hukum mencuri, merompak, menyamun, meragut terhadap PENCURI secara syariat.. umno TERLALU liat... kerana keimanan umno kepada ajaran zionisme & orientalis cukup menebal...

begitu juga hukum qisas, had, qazaf, takzir secara syarie ... cukuplah umno menjadi FOBIA ... umno fobia dengan hukum syaraiah mengalah KaRpal singh, dap yg kafir tuuu

keimanan umno terhadap hudud sama spt iman orang kafir, karpal tuuu

Anonymous said...

umno tak baca ke sejarah KAMAL ATTATURK SEKULAR (bapa turki sekular) .... atau memang role model sekular umno jugak...

Anonymous said...

PAS BODPH UNTUK PENYOKONG2 NYA YANG BANGANG!!!

Anonymous said...

umno tak baca ke sejarah KAMAL ATTATURK SEKULAR (bapa turki sekular) .... atau memang role model sekular umno jugak...

August 28, 2012 5:44 PM
____________________________________________

Ko baca pasalmorang buat apa??

Ko baca pasal Parti Islam PAS musibat yang tak senonoh tu dulu dan kemudian buat penilian BODOH!!

Anonymous said...

pas yg semakin bodoh dan diperbodohkan.

Anonymous said...

PAS Laknatullah..usahlah anjing2 PAS cuba nk cover kelaknatan PAS. PAS lah penghina Islam dan penipu besar! PAS tklayak ckp soal Islam apatah lagi HUDUD krn PAS penipu besar. Apa yg PAS buat di Kelantan dlm soal Islam dan HUDUD? Kalau sebuah masjid pun xmampu buat, dimana Ruh Islamiyyah untuk tegakkan HUDUD? HUDUD itu berat tapi bukan taklifan utama dlm kefardhuan seperti kefardhuan Rukun Islam.

Soal HUDUD sudah cukup lama dimain dan dihina oleh PAS utk tujuan kuasa dunia! PAS akan musnah dgn penuh kehinaan tklama lagi. PAS akan dirosakkan oleh puak mereka sendiri. AMINN!

Anonymous said...

Bodohnyer kau ni bomo..bodoh sebodoh bodoh nyer..

Anonymous said...

Aku nk tanya saudi tu amalkan demokrasi ke? Kau kan tk suka negara yg tk amalkan demokrasi.. Mcm mana kau ni..
saudi tk benarkam wanita memandu.. Islamik ke tu atau deskriminasi..

ok sgt ke saudi ni dlm pelaksanaan hududnya..?
Ada kah praktis hudunya adil dan kelihatan adil pada pandangan ko?