Sunday, August 12, 2012

HUA ZHONG. LU MEMANG BODOH PUNYA PERSATUAN !



Laporan Sin Chew Daily mengenai kenyataan Presiden Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong), Tan Sri Pheng Yin Huah yang menyarankan agar pengambilan kakitangan awam bukan Melayu dilonggarkan, menyebabkan ramai yang tersenyum sinis.   Apatah lagi bila mendengar alasan beliau iaitu: “Saya amat risau jika keadaan ini tidak dapat diubah, kerana akan berlaku jurang yang amat ketara dan akan semakin memburuk sehingga lama-kelamaan akan berlaku kesan sampingan lain.”

Apakah layak Yin Huah bercakap mengenai ‘jurang antara kaum’ apabila beliau adalah antara juara yang berdegil ingin memastikan jurang tersebut terus wujud dan semakin besar bermula dari bangku sekolah lagi?  Beliau dan juga Dong Zong sama-sama tegar memperjuangkan agar jurang ini diteruskan sehingga sekolah menengah malah hingga peringkat universiti dengan menuntut agar sijil dari Universiti-universiti tertentu yang bertunjangkan bahasa Cina diiktiraf.  

Justeru, apakah Yin Huah begitu bodoh kerana tidak tahu bahawa jurang antara kaum tidak akan wujud jika semua anak-anak Malaysia bersekolah bersama-sama?   Atau lebih tepat, jurang antara kaum mungkin telah lama terhapus jika Hua Zong, Dong Zong dan NGO-NGO yang seangkatan dengan mereka tidak wujud sama sekali di Malaysia.  

Meloyakan sekali apabila kini Yin Huah tiba-tiba ‘merasa risau’ pula jika jurang tersebut menjadi lebih besar di alam pekerjaan.  

Cadangan Yin Huah agar kemasukan ke sektor awam dilonggarkan menyerlahkan sikapnya yang dwistandard.  Kelayakan untuk masuk ke sektor awam mewajibkan seseorang itu fasih berbahasa Melayu dengan keputusan kredit di dalam peperiksaan.  Ini adalah sesuatu yang ‘semulajadi’ memandangkan Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara.  Pastinya, Yin Huah sedar bahawa penyebab kurangnya kaumnya diterima masuk ke sektor awam adalah kerana ‘kredit Bahasa Melayu’ ini dan kerana itulah beliau menyarankan agar syarat ini dilonggarkan.  

Kita telah sedia maklum bahawa selama ini, kaum Cina juga yang begitu beria-ia memperjuangkan sistem merit, maka kenapa pula mereka merungut apabila sistem merit itu tidak menepati ‘citarasa’ mereka?   

Adalah tidak wajar jika kita meminta agar kelonggaran diberikan iaitu menurunkan taraf kelayakan Bahasa Melayu hanya untuk memastikan lebih ramai kaum lain dapat bekerja di sektor awam kerana ia juga bermakna menurunkan ‘standard’ atau kualiti kakitangan awam.  

Sedangkan kita marah apabila taraf kelayakan di universiti diturunkan bagi memastikan lebih ramai mereka dari latarbelakang yang susah berpeluang melanjutkan pelajaran.  Maka, kenapa kita perlu menerima saranan penyelesaian yang sama iaitu menurunkan taraf kelayakan semata-mata untuk meramaikan kaum lain (baca: Cina) di dalam sektor awam?  

Yin Huah tidak perlu berlakon seolah-olah beliau prihatin dengan semangat perpaduan antara kaum di Malaysia kerana kita tahu bahawa itu tidak benar.  Kita faham apa yang Yin Huah risaukan di sini ialah mengenai meningkatkan penguasaan kaumnya di dalam sektor awam.  Dalam ertikata lain, Yin Huah hanya risaukan mengenai nasib kaumnya semata-mata.  

Dan ini terbukti dalam penjelasan panjang lebarnya bahawa dengan penambahan kaumnya di dalam sektor awam maka ia akan dapat memastikan perkhidmatan yang lebih baik bagi kaum Cina di satu-satu kawasan itu.  Kenyataan Yin Huah ini seolah-olah menunjukkan yang kaum Cina tidak mendapat perkhidmatan terbaik dari kerajaan.  

Memandangkan masih ramai kaum Cina warga Malaysia tidak fasih berbahasa kebangsaan, maka mereka seringkali menghadapi masalah apabila berurusan dengan sektor awam.   Dan inilah sebenarnya yang merisaukan Yin Huah, bukannya soal perpaduan.  

Bagaimanapun, penyelesaian yang disarankan oleh Yin Huah iaitu menambah bilangan kaum Cina di sektor awam adalah satu cadangan yang chauvinis, tidak praktikal, pentingkan diri dan menggambarkan sikap perkauman yang amat kronik.  

Sedangkan sepatutnya Yin Huah menyeru agar kaum Cina memperkasakan dan mencintai bahasa kebangsaan sebagai seorang warganegara yang setia bagi mengatasi masalah berurusan dengan sektor awam.  Malah, lebih baik lagi jika Yin Huah menyeru agar kaum Cina menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan bagi memantapkan bukan sahaja bahasa kebangsaan, tetapi juga perpaduan serta semangat patriotisme terhadap negara ini. 

Seharusnya, Yin Huah menuntut kaum Cina agar belajar menyesuaikan diri untuk ‘survival’ dan bukannya menuntut supaya seluruh sistem, undang-undang, perlembagaan, prosedur dan seluruh struktur sosial di Malaysia disesuaikan dengan kehendak dan keperluan kaum Cina!

Apakah signifikannya ‘kaum Cina’ berbanding kaum lain di Malaysia?

Sesungguhnya, hipokrasi Yin Huah dan Hua Zong amatlah memualkan.  Sampai bila agaknya mereka ini akan berpijak di bumi nyata, menerima hakikat bahawa mereka bukan lagi berada di negara China tetapi telah menjadi warga Malaysia, iaitu negara berbilang kaum dengan penduduk asalnya adalah Melayu yang beragama Islam serta menggunakan Bahasa Melayu?  

Kita cabar Hua Zong agar membuang sifat hipokrit dan berdiri atas nama ektremisme Cina yang sebenar tanpa perlu berselindung lagi.  Tidak perlu pura-pura mengeluh risaukan jurang antara kaum, atau menuntut orang lain agar mendahulukan Malaysia sebelum bangsa, kerana bukan semua orang lain itu bodoh sehingga tidak dapat membaca agenda anda. 

33 comments:

JawaJohor said...

CINA TETAP CINA , PERANGAI MEMANG CHAUVINIS.
KALAU BOLIH SEMUA DIAA HENDAK. HAKA DIA HAK DIA, DAN HAK ORANG PUN HAK DIA.

13 MAY 1969 SIAPA YANG ANGKUH, HALAU MELAYU DARI TANAH MELAYU KERANA MEREKA TELAH MENANG PILIHANRAYA 1969 . BUKAN KAH CINA DAP.
SIKAP DAN PERANGAI MEREKA SUNGGUH BAHAYA.
ITU PUN MELAYU ISLAM TAK BOLIH BACA POLITIK DAP.

PAS MEMANG BODOH, SEBAB TU SANGGUPBJADIBANJING KIT SIAL DAP.

MELAYU MESTI SEDAR HAKIKAT INI.

KEPADA GAP, SYABAS.....DEDAHKAN LALGI, DEDAHKAN LAGI..

Anonymous said...

Btol3...

Anonymous said...

SETUJU Pas ni BUKAN bodoh je TAPI TOLOL.
BAIK DENGAN DAP DAN BAIK DENGAN PAP SPORE.
MASA YANG SAMA MARAH YAHUDI TAKLUK PALESTIN.
BUKAN KAH PAP SPORE BELAJAR DARI YAHUDI ISRAEL,Dan DAP BELAJAR DARI PAP SPORE !.
MAKNAYA DAP PUN BELAJAR DENGAN YAHUDI ISRAEL. LAMA LAMA TAKLUK TANAH MELAYU, MACAM ISRAEL TAKLUK PALESTIN.
AKU HAIRAN PAS TIDAK CERDIK BERFIKIR.
SEBAB TU SANGGUP JADI ANJING KURAP DAP.

WAHAI MAHAGURU ISLAM HADI AWANG, BIAK BIJAK LAH BERFIKIR. JANGAN JADI BODOH SOMBONG.

Anonymous said...

apa cerita yg jawatan sektor swasta? perlu tahu bahasa mandarin, sedangkan di Malaysia bahasa kebangsaan adalah bahasa melayu...

dek non

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

ambe said...

Nak ke orang cina masok perkhidmatan awam?kan cina ni double standard..Luxury ras la katakan.betoi x bomo sie?

Anonymous said...

JANGAN MELIWAT, NANTI ANDA KENA AIDS..........
MUKA CEPAT NAMPAK TUA..........

Anonymous said...

Makhlok2 yg paling xbrsyukur dlm donia nih dah kian brani n lantang menyalak menuntut pelbagai hak utk kaum mrk...DAP lah tuhh.

Ini trjadi krn ada pulak makhlok yg paling xbrsyukur dlm donia yg ngaku paling Islamik dlm donia rela mnjadi ANJENG mmbela mrk.....PAS lah tuhh...

Nak tunggu negara trlepas kat tangan cibai2 tuh mcm kat neg Pura2 tu ke baru nak buka mata wahai PENGANUT2 PAS....

Adakah org Melayu/Islam kat sana selantang suara korang kat Malaysia ini menentang pemerintah?

Jgn krn dendam kesumat thdp UMNO anda sgp melepaskn hak kite org Islam kpd kafir harbi...itukah yg di katakn PEJUANG ISLAM wahai PAS?

Anonymous said...

saya lebih melihat dari sudut lain ....dan tertanya di mana silapnya.....komunis pun pakai Tan Sri....sepatutnya Tan Sri taat pada perlembagaan.....tiba masanya kitra hapuskan komunis...yang terang ataupu yang berselimut dalam kelam....bukan racist...tetapi pejuang bangsa...

Anonymous said...

Semasa aku kat JB sekitar thn 79, aku tinggal di-Skudai Kiri dpn kilang biskut. Ada satu Mak Cik tua (aku rasa dh lama mati). Beliu bercerita, cina memerintah 3 mg, dia lari x cukup tanah utk selamatkan diri. Ada yg kena tangkap, dibawa kehutan. Tangan direnggang (mcm salib)pada pokok petai. Tangan dipaku kiri dan kanan dlm keadaan tergantung dibiarkan mati terseksa. Kalau ada lagi org tua2 disana cuba tanya. Wallahuallam.

Anonymous said...

Kalau pemimpin UMNO drp sebelum dan selepas MERDEKA bertegas dan sentiasa mendahulukan kepentingan bangsa dan tidak membiarkan diri mereka dibeli olih orang Cina sudah tentu keadaan tidak akan menjadi saperti sekarang.
Sudah le UMNO org Melayu dah jemu dgn sandiwara perkauman yg diulang tayang setiap kali UMNO kehilangan sokongan.
Kalau bukan UMNO siapa yg berkuasa selama ini......apa yg dibuat?

Anonymous said...

AKU CUKUP FED-up DENGAN PEMUDA UMNO.
TAK MACAM DULU, LEMBIK TAK BERMAYA.
PLEASE RISE TO THE OCCASSION, JADI MACAM PRESSURE GROUP DAHULU.
WAKE UP BOYS.....

Anonymous said...

DR MASLEE UIAM PERNAH "CABAR" PM NAJIB DEBATE DENGAN ALJUB.

SEKARANG NAK TENGOK DIA BERANI TAK DEBATE DGN ABDULLAH SAAMAH TENTANG KAFIR HARBI.

JANGAN JADI DAYUS YAAAA..........

Anonymous said...

Anon 9:21 PM... UMNO hilang sokongan ke atau kerajaan perintahan di Selangor, Kedah, Kelantan dan Penang yang tak mesra rakyat dan bakal ditolak rakyat??

Kalau ikut pecahan kerusi pada PRU-12 yang lalu, UMNO masih mendapat kerusi terbanyak berbanding PAS dan PKR ( yang kerusi Melayu la..!!!).

Pecahan peratus kerusi yang dimenangi dari yang ditandingi pada PRU-12 mengikut parti:

UMNO - 67.5%
PAS - 34.8%
PKR - 32.6% (tak boleh diambil kira 100% kerana kerusi PKR merangkumi Melayu + non-Melayu)

Jadi kat situ sahaja dah boleh nampak bahawa sokongan terhadap UMNO masih kuat..!!!

Jangan lupe juga dengan keputusan PRK-PRK pasca PRU-12, pecahan peratus yang dimenangi dari kerusi yang ditanding mengikut parti:

UMNO - 50%
PAS - 44.4%

Dan ikuti la juga, 5 PRK terakhir... mood pengundi banyak yang memilih UMNO bermula dari Bagan Pinang, Galas, Tenang, Merlimau dan Kerdau. UMNO menang bergaya 5 kali berturut-turut.

Jadi apakah benar sokongan rakyat terhadap UMNO telah menurun secara begitu teruk sekali??

mat13 said...

Pi mampus dengan cina semua(kecuali bro mualaf) aku dah menyirap darah dah ni.Dulu aku ramai kawan cina sebab dulu cina saling hormat menghoramati tapi sekarang sebab ada puak melayu bangang cina dah naik kepala....termasuk jiran aku lancau la lu apek sekelian

Anonymous said...

ngo-ngo cina ni semuanya gila babi! asyik perjuangkan kaum dia jer, tak perihatin perasaan kaum lain khasnya orang2 melayu! gila babi!

Anonymous said...

Lama tidak mendengar cerita terbaru tentang Nik Sayyidah Fatiha Yazib atau nama glemernya Mek. Menerusi Harian Metro semalam, Mek membuat pengakuan yang dia sudah pun bercerai dan berkahwin buat kali kedua. Perkahwinannya kali kedua ialah sebagai isteri kedua kepada seorang ahli perniagaaan.


Mek yang telah bercerai dengan suaminya pada awal tahun lepas telah berkenalan dengan suami barunya sekitar April dan membuat keputusan untuk bernikah sebulan selepas itu. Walaupun majlis perkahwinan tidak dilangsungkan secara meriah, Mek menyifatkan perkahwinan keduanya ini bukanlah rahsia.



Tahniah kepada Mek atas perkahwinan terbarunya ini. Semoga perkahwinan anda kali ini berkekalan sehingga ke akhir hayat. Apa pun Abang Nara ucapkan selamat berhari raya dengan suami baru. Semoga kebahagiaan terus menjadi milik anda.

Anonymous said...

Anon 9:21 UMNO tidak mencetus sandiwara perkauman, tetapi anasir2 jahatlah yg telah mengadaikan kepentingan melayu demi kuasa politik. NGO2 ini takkan berani bersuara jika tiada sokongan golongan2 tertentu. Trend menyalahkan UMNO 24 jam adalah silap besar, kerana ketika ni TIADA pemimpin PAS/PKR berani kehadapan berbincang tentang isu2 sensitif. Inilah yg sedang diperhatikan rakyat.

Anonymous said...

Jahat GAP ni.. Kecik hati bumu siye dengar ko kutuk DAP. Mesti dia tengah nangis tu ngadap gambar Khalifah LGE.

Anonymous said...

Terbaik!Satu kupasan yang menarik..tahniah GAP! Cadangan saya, cari funder, apply permit..dan jadikan artikel gabungan bloggers pro Melayu Islam dalam satu akbar tabloid. Ramai yang mencari media alternatif selain Harakah, KeAdilan sebagai sumber maklumat..ini untuk group DAP (duduk atas pagar, bukan DAPig ye..). Ramai, ustaz-ustaz yang pegi duduk kat Restoran Mamak..cari utusan Malaysia, sebab dia tau Harakah banyak berita yang tidak ada kredibiliti..nak beli malu..takut orang kata dia sokong UMNO..

Otak geliga said...

cukup2 la Cina biaDAPigs yg ada dlm sektor awam

jenuh dah aku tgk perangai depa ni...PERASAN je lebih....bab SPEAKING ENGLISH aku bg thumbs up, realiti beb.....tapi bab SPEAKING BAHASA KEBANGSAAN...so..so je la

satu sifat yg aku perati Cina biaDAPigs ni bijak...malahan TERLALU BIJAK bermain kata2, menjual diri, mulut manis, etc supaya nampak terBAIK & terHEBAT berbanding bangsa lain terutamanya MELAYU.

tapiii hati2 sbb biasanya yg pandai JUAL DIRI ni sebenarnya PEMALAS, TAK RETI BUAT KERJA, DTG KERJA LEWAT...byk sgt alasan yg diberi....busy..busy..busy...busy apa kebendanya malaun oi...kau ingat aku tak tau apa yg kau buat...berFB sepanjang masa....masa meeting sibuk berFB mcm Hannah Yeoh...bila ditanya berlagak tau tapi jawapan BODOH yg diberi....ada hati nak jd ketua projek??...PTUIHHHH!!!

lagi satu malaun2 biaDAPigs ni pandai memPERGUNAKAN org termasuklah kaum dia sendiri habis dia perah...Melayu jgn cerita la

pendek kata cina biaDAPigs ni mmg jahanam...sorry la semua, aku cuma sgt BENCI dgn cina biaDAPigs yg aku kenal.....mengalahkan Melayu yg pemalas....tapi perasan bagus

aku rasa mmg Cina biaDAPigs ni perasan lebih

warisan tmk said...

Hua Zhong tidak wajar menyalahkan Kerajaan. Sebelum ini mana kaum Cina pandang kerja Kerajaan yang mana gajinya agak rendah berbanding dengan pendapatan lebih lumayan di sektor swasta,

Sedangkan di sektor swasta, terdapat diskriminasi terhadap kaum bukan Cina. Syarikat-syarikat milik kaum Cina memberi keutamaan kepada mereka yang boleh berbahasa Mandarin.

Sejak kebelakangan ini, Kerajaan telah menaikkan gaji pegawai Kerajaan ke paras yang setanding dengan sektor swasta....baru le Hua Dzong terhegeh-hegeh menuntut hak....

Otak geliga said...

Hua Zhong boleh lumur muka, kumur2 mulut dgn 狗屁....cakap x serupa bikin....kalau dah otak komunis, hatipun komunis....ni pejuang biaDAPigs ni...kerajaan x perlu layan....buang dlm tong najis je saranan mereka

Otak geliga said...

Silibus pendidikan sekolah Cina banyakkan belajar ttg Malaysia bukannya Tanah Besar China

ni sampai aku tanya sejarah Malaysiapun terNGANGA je...mcm x pernah tau....baru balik dr zaman sebelum merdeka ke apa???

cakap Bahasa Melayupun terkulat2, lahir kat Malaysia...malu la oiiii, lepas tu nak minta lebih2....oiii Hua Zhong, kau ajar dulu cina biaDAPigs yg tau sejarah & bahasa Malaysia ni....baru layak nak bercakap ttg Malaysia....ptuihh!!!

tak payah tanya PAS....tu parti org yg BENCI dgn BANGSA...tak taula bahasa apa yg digunakan, bangsa dr mana atau keturunan apa....senang kata bangsa KELIRU, serupa mcm kau juga Hua Zhong

Otak geliga said...

jgn sampai nnt Malaysia jd mcm Singapore yg hilang identiti bangsa sendiri....caca marba jadinya...buat malu je...rasa2nya bangsa Singapore je yg masih tercari2 identiti bangsa mereka sendiri...maklumlah dulu BANGGA sgt dgn identiti Orang Putih sampai bahasa ibunda sendiripun terkulat2 nak menyebutnya.....buat malu je la wei

kalau nak sedar, baik sedar awal2 lagi....kalau dah teringin sgt nak meluaskan jurang perbezaan kaum terpulang....tapi jgn nak meNASIHATi org lain pulak ttg erti perpaduan.....ptuihhhh je la yg aku mampu beri....ptuihhh sekali lagi!

Otak geliga said...

kalau kerajaan layan juga Hua Zhong, Dong Zhong & lain pertubuhan xtremist yg menyuarakan pandangan PAS @ biaDAPigs, aku tak tau nak kata apa lagi dah

jgn nak jd LEMBIK sgt, konon berminda terbuka, berjiwa bersih sepertimana Namewee yg dijadikan Ikon 1Malaysia....tu bukan BIJAK & berKETERAMPILan...tu BODOH namanya...ada sesiapa terasa???....i"m sooooo sorry BUT u deserve it...heh

Anonymous said...

bangla duduk malaysia boleh fasih dlm 6 bulan je ckp melayu....cina???? mengaku rakyat malaysia....tapi ckp bahasa kebangsaan mcm semalam baru sampai dari tongsan.....Ptuihhh....!!!!

Anonymous said...

Maaf ada pembetulan kat tajuk, Hua zhong. Lu memang bodoh punya persatuan... sepatutnya Hua Zhong. Lu memang "JAHAT" punya Persatuan..... lebih tepat untuk menggambarkan puak celaka laknat ini.....

Anonymous said...

HAAYA MELAYU, APA LU HERAN OOOIII. KITA MAHU TUBUH ITU REPUBLIK CINA OVER SEA. SEMUA MELAYU KITA KASI KONKEK LA, ITU PAS KALDAI PUN KITA KASI POTONG LA

Anonymous said...

SIKALANG LA, KITA MAHU KAKITANGAN AWAM KENA AMBIL CINA OOOOII, SEBAB LEPAS PRU 13 KITA AKAN PELINTAH INI NEGARA OOOII, TAK TAHU KA, JANGAN JADI BODOH LA. ITU PAS KITA ARR KASI SUNAT LA SEKALI LAGI ARRR. ITU PKR AAA KITA BAGI JUBUR LA, ABIS CELITA OOO

anti bohmau said...

GAP,

puaka2 racists ni memang dah melampau sbb mrk sendiri tak mahu korbankan kiasu mrk berkiblatkan komunis tnh bsr china, sikap mrk ibarat diberi betis mahukan c**** eli wongkang!!!
Bahasa melayu yg spatutnya mrk kuasai masih tdk mnjadi keutamaan biarpun dah beberapa keturunan mrk di sini, apatah lg dgn sikap perkauman yg jelas mrk pamirkan dlm syarakat mrk. jika kawasan perniagaan & prumahan penuh dgn bangsa mrk shj, jgn harap mrk nk berbaik2 sgt dgn bangsa kita...tngk syarikat2 pniagaan mrk àkan utamakan bangsa mrk shj.jika ada melayu pun, hanya sbg kuli- dibuli mnjang. Jika adapun yg mndpt lynan baik, hanya segelintir shj. tu blm tengok mrk layan pembantu rumah indon mrk...lbh truk dari anjing kurap...
Ckp bnyk pun tk guna krn cina dap cauvinis memang penuh dgn hasad dengki dgn tu

anti bohmau said...

GAP,

puaka2 racists ni memang dah melampau sbb mrk sendiri tak mahu korbankan kiasu mrk berkiblatkan komunis tnh bsr china, sikap mrk ibarat diberi betis mahukan c**** eli wongkang!!!
Bahasa melayu yg spatutnya mrk kuasai masih tdk mnjadi keutamaan biarpun dah beberapa keturunan mrk di sini, apatah lg dgn sikap perkauman yg jelas mrk pamirkan dlm syarakat mrk. jika kawasan perniagaan & prumahan penuh dgn bangsa mrk shj, jgn harap mrk nk berbaik2 sgt dgn bangsa kita...tngk syarikat2 pniagaan mrk àkan utamakan bangsa mrk shj.jika ada melayu pun, hanya sbg kuli- dibuli mnjang. Jika adapun yg mndpt lynan baik, hanya segelintir shj. tu blm tengok mrk layan pembantu rumah indon mrk...lbh truk dari anjing kurap...
Ckp bnyk pun tk guna krn cina dap cauvinis memang penuh dgn hasad dengki dgn tu

Anonymous said...

Membahayakan..