Wednesday, August 8, 2012

KRISIS AIR KELANTAN : KHAS UNTUK PENGUNDI.


Jika bekalan air bersih asyik terputus-putus, bukan sahaja manusia yang masih hidup akan mengalami kesukaran untuk meneruskan aktiviti harian malah hamba Allah yang baru meninggal dunia pun sukar untuk dimandikan jenazahnya.

Ini yang terjadi di sebuah daerah di Kelantan gara-gara ketiadaan bekalan air bersih akhirnya jenazah seorang nenek tua terbiar lama tidak dapat dimandikan.

Mujurlah selepas berkali-kali aduan dibuat akhirnya barulah sebuah lori tangki Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) datang membawa air bersih untuk menyelesaikan urusan wajib yang tertangguh berjam-jam lamanya.

Satu kejadian di atas hanyalah secebis kisah dari beribu-ribu kesempitan hidup yang terpaksa dialami rakyat Kelantan khususnya di kawasan luar bandar berikutan hampir 40% kawasan lagi masih mengalami masalah bekalan air bersih yang seringkali terganggu.

Di Kelantan sekarang, isu bekalan air bersih lebih mendapat sambutan rakyat berbanding isu royalti minyak yang sedang heboh di propagandakan oleh kerajaan negeri.

Tapi di pihak kerajaan negeri pula mereka memandang remeh isu air sebaliknya lebih gemar mensensasikan isu royalti minyak sekalipun tahu dari segi perundangan tidak mungkin akan berpihak pada kerajaan negeri.

Suka atau tidak, rakyat Kelantan terpaksa menerima hakikat selagi negeri tersebut terus diperintah oleh PAS, paling cepat pun untuk melihat isu bekalan air bersih selesai ialah menunggu lagi 15 atau 16 tahun akan datang.

Ini pengakuan pemimpin PAS sendiri yang meminta rakyatnya terus bersabar dengan masalah air yang dihadapi untuk selama berbelas tahun dimasa yang sama rakyat diminta terus meyakini kepimpinan PAS atas nama demi Islam.

Bagi segelintir rakyat Kelantan yang sudah sekian lama menyokong PAS tentu sahaja permintaan sedemikian akan dituruti tanpa bantahan kerana resam penyokong PAS biasanya angguk-angguk, geleng-geleng tanpa menggunakan kurniaan akal yang Allah s.w.t berikan.

Namun bagi sebahagian besar rakyat Kelantan yang lain, mereka tahu jika diharapkan pada akal sejemput yang dimiliki oleh pemimpin PAS sampai bila-bila pun masalah air belum tentu dapat diselesaikan.

Lantaran itu apabila mengetahui Dato' Seri Najib Tun Razak akan tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa untuk lawatan ke negeri ini semalam, mereka beramai-ramai menunggu untuk menyambut kedatangan PM sambil membawa bersama memorandum meminta Kerajaan BN campurtangan menyelesaikan isu bekalan air di Kelantan.

Ini jelas menunjukkan tahap kesedaran semakin melebar luas dikalangan ramai rakyat Kelantan dan besarnya keyakinan mereka terhadap kemampuan pemimpin BN khususnya dalam mendepani cabaran dan permasalahan.

Jika keyakinan ini berterusan, tak mustahil PRU 13 kelak akan menyaksikan kerajaan negeri berpindah tangan kepada BN sekaligus membuka ruang ke arah penyelesaian  jangka masa panjang seterusnya membantu mengakhiri masalah bekalan air di Kelantan.

83 comments:

Anonymous said...

Melayu Dan Pas Punya Musuh Bersama Tapi Pas Lebih Rela Tidur Bersama Musuh Itu

Ya SIAPA LAGI kalau bukan Karpal Singh ! Ramai kekawan bloggers sudah menulis tentang kebiadaban Karpal semalam, sengaja saya pendam untuk memerhati apakah ada sebarang respon dari puak Pas.

Hampeeeeeh ..... Tidak mengejutkan namun terdetik juga sedikit, walau sebesar kuman akan harapan untuk melihat saudara2 seIslam dari kem Pas untuk bangkit mempertahankan MARUAH Agama dan Bangsa dari terusan di injak dan diperlekehkan oleh keparat bernama Karpal.

Tidak mampu terfikirkah dibenak mereka bilamana seseorang telah bersumpah lagak seorang pahlawan - LANGKAH MAYAT AKU DULU - yang orang itu sudah nekad tidak akan berpaling lagi dari pendiriannya ? Hingga sanggup mati ?

Kenyataan yang diucap secara SPONTAN adalah lahir dari hati. Bukan kerana perkiraan politik atau menjaga hati sesiapa tapi benar-benar mencerminkan isihatinya. Dan isihati manusia bernama Karpal Singh adalah KEBENCIAN yang SEPENUHNYA terhadap Agama dan Hukum Islam kerana ia bertentangan dengan prinsip hidupnya yang berasaskan Demokrasi 100% .

Berbelas tahun hidup bersama sumpahnya, tidak sekali pun terlintas oleh Karpal untuk menarik balik atau memperbetulkan tafsiran orang ramai akan sumpahnya yang ditujukan kepada PAS ! Begitu juga keseluruhan kepimpinan dan ahli Dap, tidak ada seorang pun yang bersuara seolah sumpah itu juga mewakili pendirian mereka.

Tapi bila persetujuan dicapai untuk berganding bersama Pas menentang musuh bersama yang lebih besar, demi kepentingan politik, semudah itu Karpal menyatakan bahawa sumpah beliau yang hampir 20 tahun dulu telah dilapur diluar konteks.

Demi kepentingan politik juga, pemimpin Pas begitu mudah menerima alasan yang sebegitu dangkal. Tapi seperti yang saya katakan, ia bukan sekadar janji politik yang boleh diubah2 tapi merupakan prinsip hidupnya, bila berdepan dengan situasi dimana Hukum Allah dibincangkan, dengan pantas Karpal bangkit menentang dan menegaskan bahawa Dap tidak akan setuju dengan Hudud. Bukan sekali tapi beberapa kali.

Tidak nampak lagikah pada orang Pas yang sumpah 20 tahun dulu masih dipegang erat oleh Karpal ? Dan setiap kali itu juga tidak pernah dibantah oleh kepimpinan dan ahli Dap yang lain !

Saya YAKIN pemimpin dan sesetengah ahli Pas SEDAR akan hakikat ini namun mereka cuba menipu diri mereka dan ahli-ahli lain yang tidak mampu berfikir dek ketaksuban melampau dengan pelbagai alasan demi menjaga hubungan antara kedua parti.


DEMI kepentingan politik, demi menjatuhkan musuh bersama iaitu Umno, Pas rela TUNDUK MENGALAH ..... mengalah ...... dan terus mengalah. Pas seperti telah kehilangan MARUAH PERJUANGAN dan HARGA DIRI bila berdepan dengan Karpal Singh !

Semuanya kerana Kepentingan Kuasa Politik !

Anonymous said...

Tahun 2027 air Kelantan akan selesai.... itu janji kerajaan Kelantan. Sementara menunggu ke saat itu, adalah disaran penduduk Kelantan minum air ape yang ada dulu termasuk air LONGKANG...!!!!!

Anonymous said...

Takbeer,itulah ayat keramat dr sami2 PAS. Aku sokong apa yg anon 5:35 tulis. Wahai ahlul langau hijau,gunakanlah otak utk berfikir. Jgn ikut telunjuk kapir harbi. Mereka ada agenda yg tersembunyi. Sebelum kita merempat di bumi sendiri eloklah muhasabah diri kita sendiri.

anis wana said...

msalah air kt kelantan ni mmg dr dulu lg blm selesai..ape MB buat bnda kecik cmni xdpt nk di atasi..bil air tiap2 bln naik melambung,air xprnh nk elok...

Anonymous said...

BULLSHITDUL HAMPAS N.AJIS AKAN BERFATWAH BAHWA SPESIS ISLAM PAS AKAN TAK PERLU BERHADAS BESAR ATAU KECIL SEBELOM BERIBADAH KERANA BERDEPAN DGN MASAALAH AIR BERSIH DAN UMNO AKAN DIPERSALAHKAN.

DAN PENGIKUT2 NYA YANG BUDUH MCM LUMBU SAPERTI BUMU SIAL AKAN PERCAYA.

Anonymous said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=165307923604499&set=o.100213750114640&type=1&relevant_count=1&ref=nf...gap tengok link nie betul atau gambar edit...cai2 pakatan tengah syok main gambar nie..

Anonymous said...

Ok jugak per!!

Mat Saburit dan O_Start boleh tetus Solat selepas mantat bini orang kerana takda air berseh!!

Amacam Bumu Siul Buduh butul tak??

Wahkahakahkah..........

Anonymous said...

.





GAP BONGKARKAN LINK DIATAS OLEH ANON 7:15 AM




.

Anonymous said...

Macam mana SPESIS PAS BUDUH MACAM LUMBU MACAM BUMU SIUL nak ada masa untuk menguruskan Air Bersih kalau sebuk dengan berdemo BERSIH sana sini sampai ka Tanah Suci.

Lagi pum Ulumuk PAS kan selalu sibuk BERSIHkan istei orang hahahaha.....

nabi ajees said...

air basuhan kaki Tuan Guru Nik AJess kan ada... lebih baik, telah dijampi.. utk hotak yg lebih cerdas mcm bumu siye... anak 10... musangke...

Bomo Siam said...

Air terawat di Kelantan kurang? Takde?

BUKAN FAKTOR YG BULEH DIJADIKAN SEBAB, RAKYAT KELANTAN TOLAK PAS!

UMNU bukanlah pandai benor jaga negeri, jaga perut pandai la...! Buktinya, selain Ktan yg kebal, Kedah, Penang, Perak & Sngor...dpt kat pembangkang!

Pandainye UMNU memerintah, ye?

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

Sekalipun regim UMNU buat sekatan ekonomi selama ini, rakyat Ktan terus hidup seadanya....!

Jika UMNU sekat bahan makanan, sekat bahan api or tutup sekolah & hospital sekalipun....rakyat Ktan tetap setia bersama perjuangan Islam PAS!

Kita hidup kerana AllahSWT....bukan kerana UMNU!!!

Bomo Siam said...

7:15 AM
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=165307923604499&set=o.100213750114640&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Jgnlah UMNU meroyan dgn gambor2 camni...! Ini kenyataan & hakikat yg tak buleh dielakkan.

Tuhan bayaq cash...!!!

Anonymous said...

Patut la ustaz dan utazah pas kerap buat ceramah di luar kelantan sebab AIR tiada, sana burit dan pelir berbau sebab tak cuci atau berkudis ahsyik bertayamum cuci burit dan pelir..tak yah bantu seba. Undi meka ttap pada pas,,,jgn buang duit dan masa..

Bomo Siam said...

"Jika kamu ke Ktan, jalanraya ada tak? Takde...! Sampai kat Jeli, kamu kena naik keta lembu..."

" Kat Ktan ada sekolah tak? Takde...! Kami suma mengaji pondokk...!"

" Hospital ada tak di Ktan? Takde...! Suma org Ktan pakai BOMO...!"

Pendek kata, sejak PAS memerintah Ktan, apa satu pembangunan pun TAKDE...!

Jadik...apa sebab kita nak UNDI UMNU...???

Bomo Siam said...

Pd pilihanraya 2008 yg lepas, dari 45 seat negeri Ktan, UMNU cuma dpt 7...!

Bayangkan...! Kerana ayaq takde ke...???

Anonymous said...

BOMOH SIAM....teruskan perjuangan mu memperlekeh lekeh kan perjuangan UMNU...teruskan kesetiaan dan menyanjung tinggi perjuangan Pakatan...kerana kamu adalah melayu (?) yang lahir dari binatang yg bernama Babi & anjing...bila babi MENGAWAN dengan anjing maka akan lahirla zuriat spesis seperti kamu....

BAPAK BABI KONGKEK MAK ANJING = bomoh siam....!!!!!

Anonymous said...

tepat sekali anon 9.40!!!

Anonymous said...

Yang pasti PAS pasti masuk longkang dalam PRU akan datang kerana menyekat air bersih selama ini.

Anonymous said...

hari sabtu lepas..KB Mall..shopping mall tersohor di Kelantan..dan "lambang" kemajuan Kelantan...TAKDER AIR!!!! Kejadian berlaku dikala orang Kelantan sibuk membeli belah..tak pernah aku jumpa dimana sebuah shopping kompleks langsung takder air di semua toilet...toilet penuh dengan taik sbb takder air..tak dapat bayangkan macamana orang yg kerja kat KB Mall tu nak berak atau kencing....

Bomo Siam said...

9:40 AM,

Apasai hg marah aku plak? Marahla GAP! Apasai dia pro UMNU?

Klu Blog GAP pro PR......aku sokong UMNU!!!

Kuah kuaah kuaah...!!!

Anonymous said...

Pemerintahan Islam menyekat air bersih kepada rakyatnya...humban PAS ke dalam jamban dalam PRU13 nanti.

Anonymous said...

hari sabtu lepas..KB Mall..shopping mall tersohor di Kelantan..dan "lambang" kemajuan Kelantan...TAKDER AIR!!!! Kejadian berlaku dikala orang Kelantan sibuk membeli belah..tak pernah aku jumpa dimana sebuah shopping kompleks langsung takder air di semua toilet...toilet penuh dengan taik sbb takder air..tak dapat bayangkan macamana orang yg kerja kat KB Mall tu nak berak atau kencing....

........

Mungkin tok guru dan ularmak PAS dalam masa terdekat akan keluarkan fatwa baru bahawa orang islam boleh menggunakan kertas sebagai alat membersihkan najis. Keh keh keh

Anonymous said...

Anon 10.10

Begini rupanya pemerintahan Islam yang didewa dewakan oleh Bomo Siam, dalam Mall pun tak ada air. Bijaknya PAS memerintah, kalau macam ni PAS pasti menang besar dalam PRU akan datang muahaaaaaaa...

Anonymous said...

Dalam Islam jika kerajaan gagal menyediakan air bersih kepada rakyatnya apa hukumnya, jawablah hai ularmak ularmak PAS.

Servant of God said...

Bomo Siam said...

9:40 AM,

Apasai hg marah aku plak? Marahla GAP! Apasai dia pro UMNU?

Klu Blog GAP pro PR......aku sokong UMNU!!!

Kuah kuaah kuaah...!!!

August 8, 2012 10:17 AM

---------------------------

Serious.. kau ni Nizar Jamaluddin ke haa bomo?

Bila bukak mulut je terhambur kata2 bangang nak mampus.

Anonymous said...

Pd pilihanraya 2008 yg lepas, dari 45 seat negeri Ktan, UMNU cuma dpt 7...!

Bayangkan...! Kerana ayaq takde ke...???

Tak ada air pun boleh menang 45 kerusi ? Mungkin orang kelantan tak perlukan air sebab dah dijamin sorga. Dalam PRU nanti pasti menang 52 kerusi.

Bomo Siam said...

10:47 AM,

Puak2 UMNU, biase le! Jgnkan kata ayaq takde, klu TV takdak siaran pun....depa dah kalut!

Anonymous said...

Bodoh btul nomoh siam tanya gitu. Sekolah sapa buat? kjaan kltn ke atau kjaan pusat? Hospital sapa buat? dan sapa bayar gaji kakitangan hospital? Jalanraya (melainkan state road) sapa buat? ...bongok..itu pun atas peruntukan pusat...kalau tak halusi fakta usahlah komen...hanya menunjukkan kebodohan sendiri

Bomo Siam said...

Pd aku, klu kerajaan takleh sediakan ayaq...aku lagi suka! Sikit pun aku tak heran!!

Takdak paip ayaq kerajaan? Aku boring tanah belakang rumah!

Takdak kabel letrik? Aku guna generator or solar!

Takdak jalanraya or kenderaan? Jalan kaki...!

Takdak TV? Lagi aku suka...!!!

Takdak internet? Selamat dunia akhirat...!

Dgn syarat....jgn sesekali kerajaan amik duit cukai walaupun satu sen dari aku...!!!

Tak bayaq gaji? Aku kerja sendiri.....!!!

Apa ada susah???

JGN SESEKALI JADI KULI or PEMINTA SEDEKAH DPD KERA..JAAN!!!

Bomo Siam said...

11:11 AM

Maksud aku....Kerajaan UMNU buleh amik balik suma harta UMNU tu dari bumi Ktan!

Kami tak heran!!!

Kami tetap undi PAS!!!

...sila cabut semula tiang2 sekolah & hospital or jalanraya2 jika benar ia hasil kerajaan UMNU! Nak buat apa kami guna pemberian org yg tak ikhlas! Asyik ngungkit je sepanjang tahun!! Buat menyemak negeri je!!!

Bomo Siam said...

Bagi sekupang, ungkit lima kupang!

Rakyat Ktan bukannya terhegeh-hegehkan harta UMNU yg tak berkat tu. Amik balik segala harta benda hangpa! Kami tak hingin...!

Kemudian...sila beri kami, hak utk keluar dari Msia!!! Penang, Sngor & Kedah...bebaskan dari persekutuan!

Bukankah itu jln yg baik!!!

Bomo Siam said...

Tak caya...? Aku cabar kerajaan UMNU adakan pungutan suara dari negeri2....!

Tubuh suruhanjaya ala cobbold macam dulu2.

Mari kita tgk...apa kehendak rakyat! Lebih2 bagi negeri2 Penang, Sngor, Kedah, Kelantan, Perak, Sabah & Sarawak! Melaka & NS pun...buleh join!!!

Ada berani ka UMNU...???

Anonymous said...

Hai Bomo engkau sanggup apa saja termasuk minum air longkang sebab engkau bukan orang Kelantan tak mengalami betapa peritnya tak ada air. Bomo siam bolehlah minum air longkang tapi orang kelantan tak sanggup, mereka tetap nak air bersih.Pergi lah tinggal di Kelantan baru tau tinggi rendah langit.

Anonymous said...

bro, kt sini ada tukang cuci berak neek najeeis...hahaha....nama dia bomo...hahaha....lu tanya dia dah mandi wajib ke belum?kat umah dia ada air ke x?hahaha...lagi satu tanya dia dah berapa bnyk komen dia ari nie?dah boleh claim ngn parti ajaran sesat ke belum utk komen2 dia?hahahaha.....at least bnyk comment br dalam lu nya blog GAP, tggi lah rating lu GAP.....hahahaha...bodo nya bomo tue sama bodo mcm neek najeeis, cuma neek najeeis tue asik tercicir najeeis dia...hahahaha...bomo nie tolong kutipkan najeeis....hahahaha

Anonymous said...

hahaha...bomo siam tue dapat upah berapa hengget ari nie?dah bnyk komen dia....hahaha..desperate gila parti ajaran sesat nie nak conquer blog...hahahahaha.....

Anonymous said...

Tak caya...? Aku cabar kerajaan UMNU adakan pungutan suara dari negeri2....!

Tubuh suruhanjaya ala cobbold macam dulu2.

Mari kita tgk...apa kehendak rakyat! Lebih2 bagi negeri2 Penang, Sngor, Kedah, Kelantan, Perak, Sabah & Sarawak! Melaka & NS pun...buleh join!!!

Ada berani ka UMNU...???

.....

Kalau setakat Bomo syirik yang cabar tak laku. Kalau diadakan pungutan suara PAS pasti kecundang.

Anonymous said...

weh...bomo siam tue dapat upah tulis komen kt blog pro BN/ UMNO....sekali komen dia dapat 1.50...hahaha....max satu hari 3 komen jer...hahahaha...bodo giler parti ajaran sesat...sama bodo macam neek najeeis yagn bercicir najeeis dia tue...hahahaha....korg layan jer ar bomo siam nie...memang dia dapat duit setiap kali komen...hahahaha....blog diorg x laku tue yg dia join blog sini....hahahaha

Bomo Siam said...

UMNU tak pernah mahu mengerti or saja2 buat tak paham, akan kemahuan & kehendak rakyat Ktan!

Rakyat nakkan hak mereka dihormati. Klu royalti tu hak Ktan, kenapa berdolak dalih? Kenapa disekat?

Terengganu misalnya, dpt royalti. Tiba2 disekat bila time PAS tawan Terengganu....! Bila PAS tewas...bagi semula. Apa suma ni...???

Rakyat Kelantan rasa mereka masih dijajah! Malangnya olih bangsa sendiri.

Camni punya gaya...lebih baik join otonomi dgn Pattani...!!!

Anonymous said...

Kehebatan negeri serambi Mekah... negeri tadahan wahyu.. negeri air teh direct ke paip...

Gadis 16 tahun diperkosa bergilir-gilir oleh 'pegawai jabatan agama'

KOTA BHARU: Akibat terpedaya dengan helah dua lelaki yang menyamar sebagai pegawai jabatan agama, seorang remaja berusia 16 tahun menjadi mangsa lima lelaki yang merogolnya bergilir-gilir di sebuah rumah kosong di Tanjung Mas, Ahad lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Komisioner, Lai Yong Heng berkata, sebelum dirogol, mangsa bertemu teman lelakinya di bawah Jambatan Tanjung Mas, di sini pada jam 2 pagi dan ketika berbual, dua lelaki datang memperkenalkan diri sebagai pegawai jabatan agama.

Katanya, suspek mengugut mahu membawa mangsa dan teman lelakinya ke balai polis dan pejabat agama kerana melakukan maksiat. “Bagaimanapun, teman lelaki mangsa memberitahu mereka hanya berbual dan tidak melakukan maksiat.

“Suspek menyuruh teman lelaki mangsa pulang manakala mangsa akan dibawa ke balai polis oleh mereka,” katanya.

Menurutnya, mangsa dan teman lelakinya mempercayai kedua-dua suspek kerana melihat mereka mengeluarkan kad namun tidak pasti sama ada kad jabatan agama atau sebaliknya kerana keadaan di bawah jambatan gelap.

“Teman lelaki mangsa pulang ke rumah seorang diri manakala mangsa dibawa dengan motosikal oleh seorang suspek ke sebuah rumah kosong sebelum dirogol bergilir-gilir oleh dua suspek berkenaan dan tiga lagi lelaki tidak dikenali,” katanya.

Lai berkata, semua suspek sedang diburu dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

“Suspek menggunakan modus operandi menunjukkan kad kuasa palsu jabatan kerajaan untuk merogol. “Sehubungan itu, saya menasihatkan orang ramai supaya memastikan terlebih dahulu kad kuasa yang ditunjukkan adalah benar atau sebaliknya dan jika terdapat sebarang keraguan, laporkan terus dengan balai polis berdekatan,” katanya.

Bomo Siam said...

11:49 AM

Woi...mana satu yg betui nie? Kejap 0.50 kupang, kejap 1.50 kupang! Bagi harga tetap la woi...!!!

Payah....payah! Bengkak jari wooooo...!!!

zat said...

UMNU ni aku rasa baik lupa kan je lah ktan..sepanjang cubaan utk menarik pengundi ktan nampak byk tak ikhlas...aku sokong Bomo kata...cabut tiang & amik balik...kalu buat tak ikhlas...

skrang plak isu royalti...dulu rakyat ktan takde hak tuntut royalti...alih2 skrang nk ada jwtankuasa plak...so mana keikhlasan...dan saya rasa di ktan keikhlasan mesti no. 1...sebab tu mereka sanjung Tok Guru Nik Aziz...

zat said...

mcm mana UMNU boleh buat k'tan sampai mcm ni aku betul tak paham...sbb politik Islam sanggup seksa org Islam..

Anonymous said...

bro, kt sini ada tukang cuci berak neek najeeis...hahaha....nama dia bomo...hahaha....lu tanya dia dah mandi wajib ke belum?kat umah dia ada air ke x?hahaha...lagi satu tanya dia dah berapa bnyk komen dia ari nie?dah boleh claim ngn parti ajaran sesat ke belum utk komen2 dia?hahahaha.....at least bnyk comment br dalam lu nya blog GAP, tggi lah rating lu GAP.....hahahaha...bodo nya bomo tue sama bodo mcm neek najeeis, cuma neek najeeis tue asik tercicir najeeis dia...hahahaha...bomo nie tolong kutipkan najeeis....hahahaha

.....

Lagi banyak Bomo Siam buat komen lagi bagus, orang kata banyak bercakap maka banyaklah kelentongnya. Benarkah Bomo Syirik ini sanggup minum air longkang....he he he he

Bomo Siam said...

Klu UMNU terus-terusan menganaktirikan Ktan semata-mata kerana UNDI rakyat....

Rakyat pasti akan tambah benci pd UMNU! Rakyat pasti akan anggap kerajaan UMNU ialah kerajaan musuh!

Rakyat akan memberontak minta di'ceraikan'...!!!

BEBASKAN KELANTAN..!!!

Anonymous said...

mcm mana UMNU boleh buat k'tan sampai mcm ni aku betul tak paham...sbb politik Islam sanggup seksa org Islam..

August 8, 2012 11:59 AM

...

Pura pura tak faham pula, PAS yang menyeksa penyokong sendiri UMNO yang disalahkan, PAS dah tak mampu memberikan kemudahan kepada rakyat tapi masih gila nak memerintah...inilah namanya gila kuasa. Pelik juga ye tok guru gila dunia..

Bomo Siam said...

Cuba lihat...! Betapa dajjalnya UMNU!

UMNU jarang2 serang P.Pinang! Tapi bila bab Kelantan...hari2! 24jam depa cucuk jarum...pasai apa???

Pasai depa tak senang dgn pengaruh Nik Aziz & Islam!

Pasai Penang tu cina punya...depa...agak malu2!!!

MELAYU NAFIKAN HAK MELAYU...!!!

Anonymous said...

Bomoh siam. Kau ni pembohong besar. Kau menyalak tentang Kanun Acara Jenayah seolah2 kau tu pakar undang2. Pernahkah kau baca kanun tersebt? Ada berapa seksyen semuanya? Dan di mana disebut tentang hudud dlm kanun tersebut. Taukan engkau perbezaan antara pelembagaan, kanun, akta dan enakmen?

Bomo Siam said...

Dari sehari kesehari, aku makin yakin kenapa PAS tak kisah akan apa yg Karpal kata....

Kerana....kata2 dari UMNU itu lebih berbisa! Bak kata org, jika jumpak ulaq dgn JKKK UMNU...pukui JKKK tu dulu!!!

Bomo Siam said...

12:12 PM,

Suma tu...lauk aku je...!!!

Anonymous said...

KALAU UMNO X DAPAT KELANTAN PUN XPER..BUKAN TERDESAK PUN,TAPI KESIANKAN RAKYAT KELANTAN YG JAUH KETINGGALAN BERBANDING PENDUDUK NEGERI2 LAIN..BERIBU ANAK KELANTAN TERPAKSA KELUAR KERANA KELANTAN XDER PELUANG KERJA YG CUKUP..INFRASTRUKTUR YG TELAH UMNO BINA DI KELANTAN ADALAH DEMI RAKYAT DAN HASIL MANISFESTO YG PERNAH UMNO JANJIKAN DI KELANTAN.BOMO DAN ZAT MASIH TERLALU TAKSUB DAN GAGAL MENERIMA KEBENARAN

Anonymous said...

Kerajaan pusat dah diberi RM 1 bilion lebih kepada kerajaan PAS untuk membaiki sistem bekalan air sejak sekian lama. Tapi PAS tak mampu juga, mungkin wang tersebut digunakan untuk belanja berceramah siang malam. Nampaknya rakyat Kelantan yang minta cerai dari PAS......

Anonymous said...

Lihat betapa DAJJAL nya PAS sanggup menyeksa orang islam dengan membekalkan air kotor. Duit dah diberi untuk air tapi digunakan untuk memerangi orang islam yang lain. PAS DAJJAL segala DAJJAL.

Bomo Siam said...

12:17 PM

Ini bukan pasai taksub! Ini bab maruah!

Kerajaan UMNU dah jatuhkan maruah umat Kelantan secara terangan & berterusan. Jgn lupa pd semangat kenegerian org2 Ktan!

Rakyat Kelantan tak perlukan perhatian kerajaan UMNU. Apa yg rakyat mau ialah hormati hak mereka yg mahu tetap dibawah kerajaan Islam PAS...!!!

Anonymous said...

Org Kelantan kena bangkit...PRU nie jgn tertipu la PR bole menawan Putrajaya...majoriti rakyat x kan pilih PM seorang yg main pelacur, meliwat dan menyokong keselamatan Israel...fikir-fikirkan la ye... bagi lagi tempoh PAS memerintah, makin teruk la jwbnya...anda bole merubah segalanya.

Bomo Siam said...

Kerajaan pusat dah diberi RM 1 bilion lebih kepada kerajaan PAS untuk membaiki sistem bekalan air sejak sekian lama - By anon, August 8, 2012 12:17 PM.

Ini satu fitnah besor! Sekedar bercakap! Ikut perangai Najib!!!

Bomo Siam said...

12:30 PM,

Udah lama rakyat Kelantan bangkit...! Dah lebih 20 tahun! Buktinya...UMNU tetap gagal tawan negeri bertuah ini...!!!

Anonymous said...

Kalau tak kisah gitu apsal beratus ribu rakyat kelantan berhijrah ke negeri lain utk cari makan? dan tinggalkan pemalas seperti bomoh siam ni dok miskin dgn segala2nya melainkan kaya dgn perasaan hasad dengki terhadap org lain yg berjaya

Anonymous said...

Mustafa: Kerajaan Pusat belanja RM1.058 bilion air di Kelantan

21 April 2012
KOTA BHARU - Kerajaan Pusat membelanjakan RM1.058 bilion bagi membekalkan air bersih kepada penduduk di negeri ini sejak 12 tahun lepas, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Berikutan itu beliau menyangkal dakwaan sesetengah pihak bahawa kerajaan pusat menganaktirikan pembangunan di Kelantan. "Perbelanjaan bekalan air ini di Kelantan ada dua bentuk iaitu geran di mana kita menyediakan sumber air dan bekalan air itu diserahkan kepada Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dan pihak-pihak lain di negeri ini.

"Kita beri pinjaman kepada kerajaan negeri berjumlah RM597 juta dan yang lain-lain merupakan perbelanjaan kerajaan pusat yang mana setelah diselesai pembinaannya diserahkan kepada AKSB," katanya pada sidang media selepas merasmikan Kejohanan Liga Futsal Peringkat Kebangsaan Telekom Malaysia Bhd di KB Arena Futsal, Pengkalan Chepa, di sini, hari ini.

Mustapa yang juga pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata kerajaan negeri melalui AKSB diberi keistimewaan dalam menyelesaikan pinjaman RM597 juta itu apabila tidak dikenakan sebarang faedah dan hanya perlu membayar
pinjaman pokok sahaja.

Selain pinjaman, katanya kerajaan pusat melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan agensinya turut mencari dan membina sumber air baru dan menyerahkannya kepada AKSB setelah projek itu disiapkan. "Perbelanjaan ini untuk mencari dan membina sumber air serta membina loji malah membabitkan penyambungan dari loji ke rumah-rumah.

"Kebanyakan membabitkan pembinaan loji, umpamanya Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) sudah membelanjakan RM347 juta dalam tempoh 12 tahun dan ini dalam bentuk geran," katanya. Mustapa berkata peruntukan bekalan air ke Kelantan dari Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) hingga RMK-10 mengikut kementerian adalah RM265 juta bagi bekalan air dan RM81.5 juta untuk naik taraf loji (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah)), RM53.4 juta daripada Unit Bekalan Air dan Kebersihan Alam Sekeliling (BAKAS) Kementerian Kesihatan Malaysia dan RM36.2 juta daripada Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar).

Selain itu, RM597.8 juta pinjaman kepada kerajaan negeri yang dikawal selia oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, RM2.5 juta daripada Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU JPM) dan RM22 juta untuk loji rawatan air daripada Wilayah Pembangunan Pantai Timur (ECER).

Beliau turut kecewa kerana kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS masih gagal menyelesaikan masalah bekalan air bersih kepada penduduk di negeri ini walaupun pelbagai kemudahan telah disediakan. "Barisan Nasional akan menyelesaikan masalah ini secepat mungkin jika dapat mengambil alih kerajaan negeri," katanya. -- Bernama

Anonymous said...

PAS dah buang negara islam diganti dengan negara kebajikan hasil tarbiyah dari ulama ulama tersohor DAP Karpal, LGE. Tapi kebajikan yang paling asas pun iaitu air bersih PAS tak mampu bagi. Jelas negara kebajikan hanya slogan kosong dan pembohongan semata mata. Ayoyo thambi ulama juga pandai bohong....

Bomo Siam said...

12:35 PM,

Rakyat Kelantan keluar merantau...itulah adat pendekar!!!

Cuba perhatikan anak2 cina & hindu, berduyun-duyun merantau keluar negara melebarkan sayap!

Ini pergerakan yg terpuji!

Lihat betapa anak2 Ktan begitu menguasai kedudukan tertinggi dlm sektor awam persekutuan, GLC, perbankan & perniagaan diseluruh pelusuk negara. Secara tak langsung...inilah sebab pengaruh PAS makin menjalar!!!

Anak2 UMNU...teruskan dok bawah ketiak JKKK UMNU...!!!

Bomo Siam said...

12:44 PM,

Laaaa...rakyat PAS Ktan tak kisah sgt bab2 ayaq ni! Bagi mereka, kesetiaan pd Islam & PAS adalah keutamaan! Yg dok kalut masuk Utusang & TV3suku tu ialah rakyat UMNU yg dengki yg ada di Ktan ni...anak buah Brahim Ali...!!!

Bukti rakyat PAS tak kisah....Nik Aziz terus bertahta lebih lama dpd usia pemerintahan Mahathir...!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

Rakyat Kelantan keluar merantau...itulah adat pendekar!!!

Cuba perhatikan anak2 cina & hindu, berduyun-duyun merantau keluar negara melebarkan sayap!

Ini pergerakan yg terpuji!

Lihat betapa anak2 Ktan begitu menguasai kedudukan tertinggi dlm sektor awam persekutuan, GLC, perbankan & perniagaan diseluruh pelusuk negara. Secara tak langsung...inilah sebab pengaruh PAS makin menjalar!!!

Anak2 UMNU...teruskan dok bawah ketiak JKKK UMNU...!!!

=======

Jadi pendekar ke lari dari air kotor... muahaaaaaaaaa

Bomo Siam said...

"Boss! Patut la UMNU marah bebenor, hingga sanggup lakukan sekatan ekonomi macam kat Paletine tuu... Ropa2 nya pasai NIk Aziz dah tewaskan pemimpin agung UMNU...Mahathir!!!"

...Mahathir nak lwn Nik Aziz? Suruh Mahathir balik sekolah rendah dulu...!!!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

Laaaa...rakyat PAS Ktan tak kisah sgt bab2 ayaq ni! Bagi mereka, kesetiaan pd Islam & PAS adalah keutamaan! Yg dok kalut masuk Utusang & TV3suku tu ialah rakyat UMNU yg dengki yg ada di Ktan ni...anak buah Brahim Ali...!!!

Bukti rakyat PAS tak kisah....Nik Aziz terus bertahta lebih lama dpd usia pemerintahan Mahathir...!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

======

tapi heran ye orang Kelantan juga yang bising mengeluh minum air kotor sampai hantar memo kpd PM...memo palsu kot

Bomo Siam said...

12:54 PM,

Pasai ayaq ka, pasai apa ka...tak kisah la! Asalkan pengaruh fahaman PAS dpt di kembangkan di pejabat2 kerajaan UMNU, di sektor2 ekonomi & pendidikan di negara ini...!!!

Jihad namanya tuu...!!!

Syabas, anak2 perantauan Kelantan!!!

Hari ngundi, balik kpg...UNDI PAS!!!

Bomo Siam said...

12:57 PM

Woi...depa tu suma geng kolar merah! Anak buah Brahim Ali...!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

...break jap! Time makan tgh hari (bulan posa)...!!!

Anonymous said...

Aku rasa la si bomoh siam ni dok main komputer pejabat la. Sebab tu dia break time makan pukul satu walau pun bulan puasa. Kalau kat umah time solat belum masuk. kalau majikan dia ni kerajaan ke atau swasta ke semua kena kencing. Hoi makan gaji dgn tak buat kerja tu halal ke? Tapi takpa nicky boleh clearkan. Ticket ke syorga tak hilang

Anonymous said...

Atau dia betul2 tak puasa! Jangan bimbang org pas tak posa pun org kata posa. Dosa boleh dicuci oleh tok guru

Anonymous said...

anak cina tuu....

Anonymous said...

12:57 PM

Woi...depa tu suma geng kolar merah! Anak buah Brahim Ali...!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

===========

Mungkin mereka yang tidak tergolong geng kolar merah Ibrahim Ali sanggup minum air longkang kot. Tak ape, tapi di belakang jangan bising...muahaaaaaaa

Anonymous said...

12:54 PM,

Pasai ayaq ka, pasai apa ka...tak kisah la! Asalkan pengaruh fahaman PAS dpt di kembangkan di pejabat2 kerajaan UMNU, di sektor2 ekonomi & pendidikan di negara ini...!!!

Jihad namanya tuu...!!!

Syabas, anak2 perantauan Kelantan!!!

Hari ngundi, balik kpg...UNDI PAS!!!

======

Lepas undi PAS mengeluh fasal minum air kotor..muahaaaaaaaaa

Anonymous said...

Anon 2.22

Minum air kotor juga satu jihad he he he he

Anonymous said...

Jgn layan 'mee siam' tu klu x menjadi2 meroyan dia..biarkan dia terjun dgn labunya skali..bawak pak nicky terjun skali.

Anonymous said...

Oi takleh cakap gitu ngan mee siam ni. Nanti dia pi ke tokong buda terbesar di tenggara asia yg tok guru bangga sangat tu, dia jampi mintak tangkai siam baru hang tak tidur. Dosa? Syirik? Jangan takut tok guru boleh cuci (sungguh pun tak bersih kerana air bersih takdak tapi tiket syurga tetap terjamin) Alaaa... cina, hindu, benggali DAp pun leh garenti masuk syurga, ini kan polak sekoq anak siam

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

TIDAK ramai yang tahu masalah BEKALan AIR di Kelantan ketika ini sangat-sangat KRITIKAL.. Bayangkan kalau BEKALan AIR ke rumah pun diCATU hinggakan dalam 24 JAM, anda hanya boleh menDAPATkan BEKALan air hanya untuk 4 atau 5 JAM sahaja? Itu bukanlah AIR yang keluar lancar sebaliknya boleh diKATAkan umpama AIR yang meleleh macam lembu KENCING.. Setakat ini apakah yang telah diLAKUkan oleh Pok Nik 'ALAIHISSALAM' untuk menyelesaikan MASALAH ini? Apakah peRANCANGan yang telah dilakukan oleh Pok Nik untuk meningkatkan KAPASITI BEKALan AIR sejak penSWASTAan BEKALan AIR di Kelantan pada dekad 90-an? Takkan nak KATA kat ARAB pun takde AIR?

http://sensecredaccountability.blogspot.com/2012/08/masalah-bekalan-air-kelantan-bukan.html

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

TIDAK ramai yang tahu masalah BEKALan AIR di Kelantan ketika ini sangat-sangat KRITIKAL.. Bayangkan kalau BEKALan AIR ke rumah pun diCATU hinggakan dalam 24 JAM, anda hanya boleh menDAPATkan BEKALan air hanya untuk 4 atau 5 JAM sahaja? Itu bukanlah AIR yang keluar lancar sebaliknya boleh diKATAkan umpama AIR yang meleleh macam lembu KENCING.. Setakat ini apakah yang telah diLAKUkan oleh Pok Nik 'ALAIHISSALAM' untuk menyelesaikan MASALAH ini? Apakah peRANCANGan yang telah dilakukan oleh Pok Nik untuk meningkatkan KAPASITI BEKALan AIR sejak penSWASTAan BEKALan AIR di Kelantan pada dekad 90-an? Takkan nak KATA kat ARAB pun takde AIR?

http://sensecredaccountability.blogspot.com/2012/08/masalah-bekalan-air-kelantan-bukan.html

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

TIDAK ramai yang tahu masalah BEKALan AIR di Kelantan ketika ini sangat-sangat KRITIKAL.. Bayangkan kalau BEKALan AIR ke rumah pun diCATU hinggakan dalam 24 JAM, anda hanya boleh menDAPATkan BEKALan air hanya untuk 4 atau 5 JAM sahaja? Itu bukanlah AIR yang keluar lancar sebaliknya boleh diKATAkan umpama AIR yang meleleh macam lembu KENCING.. Setakat ini apakah yang telah diLAKUkan oleh Pok Nik 'ALAIHISSALAM' untuk menyelesaikan MASALAH ini? Apakah peRANCANGan yang telah dilakukan oleh Pok Nik untuk meningkatkan KAPASITI BEKALan AIR sejak penSWASTAan BEKALan AIR di Kelantan pada dekad 90-an? Takkan nak KATA kat ARAB pun takde AIR?

http://sensecredaccountability.blogspot.com/2012/08/masalah-bekalan-air-kelantan-bukan.html

Anonymous said...

ULAMAK PAS KATA BERSIHKAN ISTERI ORANG LEBIH BERFAEDAH DARIPADA BERSIHKAN AIR UNTK KEGUNAAN HARIAN!!

KALAU KORANG TAK CAYA GI TANYA BUMU BUDUH SIUM.

HEHEHEHEHEHE

Anonymous said...

Spesis PAS ni cuma pandai Berdemo BERSIH mana tau pasal bersihkan air.

Sama dgm Bumu Sium Buduh yang cuma tau Bersihkan segala perbuatan maksiat Pemimpin Pukutun Rukyut.

Anonymous said...

Poknik dah semakin nyanyok tu..kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Bomo Siam da byk sgt minum air kaki Tok Guru. Tu yg taksub semacam je. Haha. Tak boleh fikir straight.