Saturday, August 25, 2012

PAS STIM DENGAN NASIK KANGKANG KIT SIANG.


PAS dan hudud macam aur dengan tebing, semua orang tahu.  Bukan nak laksanakan sangat pun tapi sebab dengan adanya hudud, PAS boleh dapat banyak kerusi parlimen dan DUN, silap-silap hari bulan, boleh memerintah di beberapa buah negeri pun.

Sebab itu PAS tidak akan bercakap langsung tentang hudud selepas pilihanraya berakhir, kalau ditanya orang pun, alasan yang remeh temeh saja yang akan diberi.  Contoh macam semasa PAS menang di Terengganu pada 1999, bila disuakan soalan hudud, jawapan Hadi Awang (Menteri Besar) ketika itu ialah, hudud tidak perlu disegerakan kerana hanya 0.0001% sahaja bahagiannya dalam Islam, ada lebih banyak benda lain lagi.

Berbeza pula bila dekat nak pilihanraya semula, PAS akan kembali mati-matian perjuangkan hudud, kalau Terengganu dulu diambil contoh, PAS kemukakan draf hudud Terengganu pada 2003 – iaitu beberapa bulan sebelum pilihanraya umum 2004.  Tindakan PAS ini melihatkan DAP meningalkan Barisan Alternatif (BA) – pakat-pakat palsu yang sama macam Pakatan Rakyat hari ini.

Jadi moralnya, PAS perjuang hudud hanya untuk undi, untuk dapat kuasa, bukan betul nak laksana.

Hari ini dan sekarang ini, isu hudud kecoh kembali, sebab apa?  Sebab pilihanraya umum akan diumumkan pada bila-bila masa dari sekarang.  Walaupun PAS baru sahaja tukar dasar perjuangan parti tersebut kepada negara berkebajikan tahun sudah (ada majlis pelancaran dan sebagainya), ia hanya dipersetujui oleh satu kelompok, kelompok yang lain tidak bersetuju, macam Hasan Ali dan Nasrudin Tantawi, termasuk Nasharudin Mat Isa.

Tapi masing-masing bila bercakap atas kapasiti sebagai pemimpin PAS atau paling tidak Ahli Parlimen PAS.

Cuma yang berbeza kali ini, kerana nama Pakatan dikaitkan sekali, DAP yang duduk dalam Pakatan perlu tampil mempertahankan pendirian partinya, atau nanti dia pulak mengulangi malapetaka 1999 bila Karpal dan Lim Lit Siang pun boleh kalah!!  Pedih tu, sebelum benda jadi melarat, lebih baik Karpal cepat-cepat ke depan mempersoalkan PAS, termasuk menyaman Nasharudin kerana menuduhnya anti Islam.

Walaupun Karpal mengakui dia memang anti hudud tapi pada pandangannya tidak sampai dia anti Islam.  Sedangkan Nasharudin berpendapat, menolak hudud sama dengan menolak Islam, melalui beberapa ayat-ayat al-Quran yang biasa digunakan ke atas BN sebelum ini.  BN takpelah, parti lawan, DAP parti kawan, itu yang payah tu.

Apa sekalipun, kerana Karpal menolak hudud, PAS sekarang terbahagi kepada 2.  Ada yang sokong Nasharudin dan ada yang sokong Karpal.  Bukan setakat ahli-ahli dibawah, pemimpin PAS pun ramai yang berpecah belah.  Khabarnya tak ramai yang berada di belakang Nasharudin, lebih ramai dibelakang Karpal.

Terbaru, ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkifly Ahmad dipetik Sinar Harian sebagai berkata, “Tidak setuju hudud dilaksanakan kerana belum sampai masa”.

Kalau Dzulkifly ini orang UMNO, baca dari tajuk saja pun beliau akan dituduh sebagai kafir, tak payah baca dalam-dalam lagi.  Nasib baik Dzulkifly ahli Parlimen PAS, terselamatlah dia dari ‘murtad’, apatah lagi bila dia bersama-sama dengan Karpal dalam hal ini.

Bagaimanapun penulis percaya, Dzulkifli tetap tidak akan terlepas dari kecaman, bukan kerana dia menolak hudud tapi kerana alasan yang diberikannya itu sama dengan alasan yang diberikan BN bila menjawab isu hudud sebelum ini.  Kalau terdesak sangat pun, fikirlah alasan sendiri, apa alasan BN itu juga yang diceduk dan di kitar semula?

Orang PAS tahu sajalah, apa pun boleh asal saja jangan yang ada kaitan walau sedikit dengan BN.  Maklumlah musuh nombor satu PAS tak sama dengan musuh nombor satu orang Islam yang lain,  syaitan tapi BN.

Tapi nampak sangatlah PAS dah banyak berubah.  Tak tahulah nasi kangkang siapa yang PAS dah makan, nasi kangkang Karpal ke, Teresa Kok ke atau siapa sehingga parah benar perubahannya.  Penulis nak guna perumpamaan lembu dicucuk hidung pun tak sesuai sebab keadaan PAS sekarang lebih teruk dari itu.

Alasan penulis mudah saja, pemahaman PAS tentang hudud sebelum ini ialah, hudud adalah hukuman tuhan yang tak boleh tidak mesti dilaksanakan.  Masa dia cakap tu, ada surahnya, ada rujukannya, ada kitabnya, biasalah PAS.  Janganlah cuba-cuba nak cakap pasal hudud, selain dari yang membawa maksud nak melaksanakannya, confirm dituduh Kafir.

Alih-alih sekarang, bila ada ahli PAS dan pemimpin Pakatan (yang PAS buat kawan) terang-terang kondem, perlekeh dan pijak hudud pun, PAS masih boleh berbahasa-berbahasa lagi.

Betul-betul besar punya munafik PAS ni ya.

113 comments:

Anonymous said...

PAS = Parti Ajaran Syiah...hahahah
anggok pada DAP..!!!

Anonymous said...

china mana ada nasi kangkang.

Anonymous said...

Cina doll ramai yg kangkang maa...kangkang utk abg nuar la..

Anonymous said...

Korang bayangkan Cina Kominis Kafir Harbi berak tak cebok buat Nasi Kangkang yang PAS makan!!

Uwekkkkkkk!!! Geli siak!!!

Tapi aku rasa Bumu Sial suka sangat.

Anonymous said...

DiMalaysia ada tiga bangsa/keturunan utama yg hanya 'berjuang' untuk ...

1. bangsanya
2. keluagannya
3. dirinya

namun ada juga yg berjuang untuk 'agama' ajaran tok gurunya

anda berjuang untuk siapa?

Anonymous said...

Jika orang Islam sayangkan Islam TINGGALKAN PAS. PAS hanya memperalatkan Islam untuk kepentingan parti bukan betul-betul hendak tegakkan Islam dibumi betuah Malaysia ini. Sedarlah.

Anonymous said...

PAS mmg Al Munafiqun...

krn taksubkn prjuangan parti penganot2 esp pemimpin PAS sgp brBOHONG , MENIPU serta mmfitnah....

Apatahlagi pengeluar fuckwa sntiasa mmberikan fuckwa yg seiring dgn kepentingan parti...ch..demo BERSHIT tu umpama umat Islam mngerjakan solat ...

PAS mnggunakn Islam utk kepentingan perjuangannya ......tapi UMNO mnjadikan Islam sbg panduan dlm perjuangan...

TINGGALKAN PAS krn PAS hny mmbawa keSESATan akidah ....

Bomo Siam said...

Hudud buleh dilaksanakan di Kelantan & Terengganu jika tiada halangan dari Kerajaan Pusat!

Bomo Siam said...

Pelaksanaan hukum hudud ada kaitan dengan Perlembagaan Malaysia. Walaupun dalam Islam, (kedudukan) hukum ALLAH sepatutnya berada di atas dpd hukum dunia, tetapi ia perlu mendapatkan persetujuan kerana Malaysia tertakluk kepada perlembagaan negara.

Ia boleh dilaksanakan jika semuanya bersetuju, sebarang akta yang perlu digubal (dalam Perlembagaan Malaysia), ia perlu mendapat sekurang-kurang dua pertiga sokongan majoriti...!

Bomo Siam said...

Usaha Kerajaan Kelantan dan Terengganu yang meluluskan undang2 hudud sebagai Kanun Jenayah Syariah II Kelantan dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003 tidak dapat dikuatkuasakan berikutan batasan bidang kuasa mahkamah syariah yang tertakluk bawah Akta Mahkamah Syariah 1965...!

Bomo Siam said...

Hudud ini adalah ketetapan al-Quran, hadis, Ijmak dan Qias, bukan ditetapkan manusia. Kalau manusia faham hukuman ketetapan dpd ALLAH, kita yakin semua akan setuju untuk laksanakannya...!

Bomo Siam said...

Mursyidul Am Pas, TGNA berkata, hudud yg dibentangkan Pas Kelantan sudah menjangkaui 19 tahun sedangkan UMNU pula tidak pernah mengambil langkah positif membentangkan hudud versi parti itu yg dikatakan adil.

"Tangan menuding kepada orang lain, diri sendiri berkudis seribu!"

...pedih, pedih!

Mmuuaahhahahaha...!!!

hamPAS meliPAS said...

Nak saja PRU 'lagu nasyid HUDUD' kembali berkumandang. PAS, PAS. Dah tahu BANGANG tak upaya nak buat jangan berjanji dgn Tuhan.

Rasa2nya, tanpa pemimpin2 BIUL PAS sedari, TUHAN telah hududkan pemimpin dan penyokong PAS sampai bercakap pun berbelit-belit, mcm orang dah hyper-sewel.

Tak gitu jin Bomo Siam?

Muahahahahahaha !!!!

Bomo Siam said...

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, Pas terbukti sentiasa komited memperjuangkan syariah secara menyeluruh.

Beliau berkata, Pas berjiwa besar dan ingin mengajak semua pihak untuk bersama-sama kerana ia bukanlah tugas parti itu sahaja untuk menjadikan pelaksanaan hukum hudud tercapai.

Katanya, semua pihak perlu bersama-sama meminda Akta Mahkamah Syariah 1965 kerana selagi ia tidak dipinda maka hudud tidak dapat dilaksanakan.

“Akta Mahkamah Syariah 1965 perlu dipinda kerana ia menjadi penghalang kepada pelaksanaan hukum hudud,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini semalam.

Bomo Siam said...

11:04 AM

PAS buka sekedar berjanji. Ianya satu kewajipan sebagai seorang muslim...

Namun tangan2 sekular UMNU cuba menghalang...!

Anonymous said...

Aikkkk...BERSHIT 1, 2 dan 3suku dulu pon haram sgp diredah atas nama JIHAD....sgp mati krn BERSHIT...

Tapi bila kena tang HUDUD xdak pulak dgn ada yg SANGGUP MATI krn nak tegakkn HUDUD kat Malaysia nih....

xdak ke ura2 nak wat DEMO besar2an nak kn HUDUD????/ Bershit bole....

muahaaahhahhahahahhahahah

PAS MUNAFIK..

BOMO SIAL RAJA Munafiqun..

Bomo Siam said...

Olih kerana Majlis Fatwa Kebangsaan 'malu' utk membantu, Pas Kelantan meminta mufti memainkan peranan dan menggunakan kedudukan mereka dlm membantu menghubungkan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri untuk pelaksanaan hudud di negeri ini...!

Bomo Siam said...

11:13 AM

Hudud adalah perintah AllahSWT secara direct. Takde dakwa dakwi...

AllahSWT...tak heran dgn DEMO!

Demo hanya sesuai utk peraturan ciptaan manusia...!

Anonymous said...

Islam tidak membenarkan suami meliwat isteri tapi hudud Pas kata boleh. Sah, Pas sekadar melepas batok ditangga je. Macam kura kura. Bila perlu kepalanya keluar bila dah selesai atau 'disergah'kepala tersentap masok. Itulah Pas kesayangan pencacai bodoh!

Bomo Siam said...

Tentu ramai rakyat nak tengok PAS sokong UMNU.....

Kacang je....

Mintak UMNU buat draf hudud Negara...PAS PASTI SOKONG!

"Jika Umno buat hudud di Johor, kita sokong" kata TGNA.

Bomo Siam said...

11:23 AM

Rupanya anda terlalu jahil mengenai hudud...!

Anonymous said...

Pas Kelantan pandai pulak minta mufti main peranan. Tapi bila ada mufti komen sikap pas dlm hal tertentu macam2 gelaran dan maki hamun dilemparkan. Pas beranggapan ulamk mereka yg terbaik didunia ini yg lain takleh pakai. Peliknya ulamak pas tak popular langsung di negara islam lain. Kununnya Nik Aziz ulamak tersohor di antoro bongso. Pas menyesatkan!!!

hamPAS meliPAS said...

Ref. Bomo Siam 11:08 am

Hukum hudud sebahagian dari hukum Tuhan, wajib diterima. Tidak siapa yg beriman boleh mempertikaikannya. Soalannya ADAKAH KITA MAMPU MELAKSANAKANNYA ATAU TIDAK, atau sbgnya.

Kita ambil contoh, orang nak buat nazar pun BERJANJI dgn Tuhan. Bila diucapkan ia menjadi JANJI yg MESTI ditepati. Tetapi selagi hasrat permohonan pada Tuhan belum tercapai dan belum pula berkeupayaan utk melaksanakannya MENGAPA DIHEBAHKAN?

Adakah dgn tidak berjanji utk berbuat nazar itu satu kesalahan?

Adakah dgn surat jawapan dari Tun M itu sebenar-benarnya MENJADI PENGHALANG kpd PAS utk melaksanakan hukum Tuhan?

Kalau arahan pihak berkuasa utk tidak menganjurkan Bersih 3.0 boleh dipandang sepi, mengapa utk melaksanakan hukum Tuhan pemimpin PAS menjadi begitu kecut perut dgn pemimpin Pusat?

Tun M bukan lagi PM, mengapa tak hantar surat susulan bertanyakan kedudukan surat tersebut sekarang ini? Adakah apa yg tertlis dlm surat tersebut masih perlu dipatuhi sampai dunia kiamat?

Sudah2lah bersandiwara dgn manusia kerana duniawi, lebih2 lagi dgn Tuhan YG Maha Esa, kerana Dia Yg Mencipta Segalanya, dan Dia Yg Maha Mengetahui.

Bomo Siam said...

Liwat di antara suami isteri tidak termasuk di dalam hukum hudud, tetapi bukan bererti perbuatan itu tidak salah.
Perbuatan itu tetap salah, cuma tidak termasuk dlm hukum hudud dan dari sudut hukuman ia akan dikenakan hukum takzir...!

Bomo Siam said...

Dlm perlaksanaan hudud, seperkara yg mesti diambil kira dlm perlaksanaan ialah perlaksanaan hukuman hudud mesti meraikan satu kaedah yg penting iaitu tudra’ul hudud bi syubhat iaitu hudud itu tidak boleh dilaksanakan sekiranya ada syubhah...!

Bomo Siam said...

Persoalannya di mana syubhah itu dlm kes ini?

Syubhahnya ialah hubungan suami isteri itu sendiri atau dlm istilah feqahnya ialah syubhatul milk iaitu syubhah kerana isteri itu adalah milik suami, tidak sepertimana dalam kes kesalahan hudud yg UMNU maksudkan yg mana pasangan yg bersalah tersebut tidak mempunyai hubungan yg sah dari sudut syarak.

Ianya adalah berbeza dengan kesalahan liwat suami isteri...!

Anonymous said...

Bomo

Porrrrahhhhh...
Dari orng berminat dgn hudud skrng dah mula bosan bila tembelang PAS makin busuk, mereka gunakn isu hudud hanya untk meraih undi.

Dr zulkeffly Ahli parlimen Kuala selangor..hudud tidak boleh dilaksanakan dalam masa terdekat kerana suasana di negara ini.Kenyataanya di sokong oleh naib presiden PAS Sallahudin Ayub.

Ermmmm...tiada bezanya kenyataan tersebut dengan apa yng pernah dikatakn oleh umno.

Sekiranya anda was2 dengsn kesucian air ketika mengambil wuduk jgn undi PAS.Undilah UMNO/BN di Kelantan sudah tentunya air bersih lagi suci akan mengalir di rumah dan Masjid anda.

Bersih lagi suci bersama air yng di bekalkan umno/bn!Harap tok Pa pertimbangkan slogan ini muahahahaha.

Bomo Siam said...

11:30 AM said: Hukum hudud sebahagian dari hukum Tuhan, wajib diterima.

Kenapa soal kemampuan yg dipersoalkan?

Ktan dah nyatakan dgn jelas akan kemampuannya...siapa UMNU utk menafikannya?

Atau...UMNU sendiri yg tak mampu, maka UMNU ajak suma org supaya TIDAK mampu...!!!

Anonymous said...

Hudud PAS besttttt !!!

Hudud PAS halalkan suami tutoh lubang berak bini !!!

Pheeewiiitttt!

Bomo Siam said...

11:39 AM

Baca komen aku pd 11:06....adakah itu dikatakan tentangan Dzul?

Anonymous said...

Bomo,

Air pun tak leh nak settle nak cerita hukum hudud
pirahhhhh.

Kawan aku seorang Dr bagi tau hasil kajianya ada penyakit2 di Kelantan sepatutnya telah terhapus di Malaysia 20thn lepas masih ada di negeri tersebut berpunca dari sumber air minumanya yng tidak bersih.

rakab said...

wahai tok bomo,

Yang jelaskan bahawa hukum hudud cuma 0.0001% sahaja daripada keseluruhan tuntutan agama ialah Hj.Hadi sendiri ketika menjadi MB Terengganu dulu.

Walaupun ianya wajib tetapi bukan keutamaan.

Bila nak rebut kuasa memekik-mekik nak buat hudud, bila dah ada kuasa hudud itu tak penting disegerakan katanya.

Lebih baik tok bomo betulkan kecelaruan pemikiran pemimpin Pas tu dahulu.

Anonymous said...

bomo oi bomo...x pyh la nk spin bynk2...anugerah tuhan dah bg statement..hudud tidak ada dlm bku jingGAY! tak blh dilaksanakan tanpa persetujuan daPIGS!

rakab said...

tok bomo nak cakap tentang kemampuan melaksanakan hudud?

Sedabgkan nak yakinkan DAP pun tak mampu....

Bomo Siam said...

Islam sebagai agama yg membawa kerahmatan kepada seluruh manusia sentiasa membuka ruang kepada mana2 pihak utk membincangkan pelaksanaan hukum ini secara lebih objektif dan rasional utk keselesaan semua pihak. Ini kerana ia melibatkan proses mendrafkannya sebagai undang2 (akta/enekmen) dan meletakkan remedy bagi lacuna yg mungkin terdapat di sana-sini bagi enekmen yg sedia ada (Terengganu dan Kelantan).

Menolaknya secara total bukanlah sikap yg bijak kerana pelaksanaan hukum telah terbukti boleh membawa penyelesaian kepada masalah jenayah seperti yg terbukti di Saudi Arabia...!

Anonymous said...

oiiii bomo itu bukan zulkifli yng cakap tp Sallahudin Ayup punya quotation ar..ko tak baca ke dia punya kesimpulan...Tak sesuai lagi utk dilaksanakan!

Sebenarnya ayat itu untk meredakan ketegangan PAS dengan Karpal,korang punya tuan besar.

Sikit hari lagi Karpal sebut " over my dead dog body" muahahahaha

Sayugia marilah kita saling mengingati analogi TG HJ Hadi..PAS lebih baik dari anjing!


Bomo Siam said...

11:48 AM

Rakab, cuba hg translatekan kat aku apa itu WAJIB & apa itu keutamaan?

Sekurang-kurangnya berusahalah utk laksanakan yg 0.01 tuu...

Bomo Siam said...

11:59 AM

UMNU tak sedar ka yg PAS pukui anak sindir menantu...

Kuah kuaah kuaaah!!!

Pak Dukun Tua said...

Spin sajalah Tok Bomo Siam oooiii!

Selagi bernyawa, spin selagi boleh !!!

Ustaz Nasha mcm mana, apa tindakan PAS? Pecat? Kalau pecat oklah dia, tak bercerai dgn bini.

Hang apa pula cerita, ahli PAS seumur hidup ke? Ada buat bai'ah ke tak? Atau ahli UMNO tapi sokong PAS kerana 'cari makan' punya pasal?

Bomo Siam said...

12:00 PM

Kenapa kita herankan or hiraukan pendapat non muslim tentang hudud!

Yg patut kita pelikkan ialah bagaimana UMNU pun TOLAK hudud melalui 'Say No to Hudud'...!

Bomo Siam said...

12:04 PM

Spin? Tang mana tuu..?

Bomo Siam said...

12:04 PM

Ketika ditanya sama ada isu Nasharudin-Karpal akan diberi tumpuan, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, "bukan isu besar. Tetapi jika bangkit, kami akan bincang sepintas lalu."

...sepintas lalu je! Tak seperti apa yg UMNU harapkan...

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

bomo ...ooo bomo... jadi lah muslimah yg baik...berenti lah spin tu.. tak malu ker ?

Pak Dukun Tua said...

Bomo, cuba baca jawapan hang pada komen Hampas Melipas 1:30 am tu.

Mengapa pula UMNU yg disalahkan?

Bomo Siam said...

Hukum hudud merupakan hukum yg telah ditetapkan oleh Allah kpd manusia khasnya kpd orang Islam dlm menyelesaikan isu yang berkaitan dgn jenayah. Mereka tidak boleh menunjukkan sikap dolak dalih apatah lagi menolak dan menghinanya kerana melaksanakannya merupakan tanggungjawab ke atas seorang Muslim.

Sikap menolak dan menghinanya boleh menjadikan seseorang itu terkeluar dari agama...! Wallahualam.

rakab said...

Janganlah tok bomo terus berpura-pura berlagak seolah-olah sebahagian besar rakyat negara ini sudahpun mencapai taraf zuhud sehingga melayakkan hukum hudud itu dilaksanakan sedangkan hakikatnya pemimpin-pemimpin tok bomo sendiri di dalam Pakatan Rakyat masih didominasi oleh penzina dan kafir harbi !!.

Anonymous said...

pas oh pas, tak taulah apa nak jadi dgn korang ?

Bomo Siam said...

Bagi seorang non-Muslim, tidak menjadi kesalahan kpd mereka sekadar tidak bersetuju kerana tiada paksaan dlm agama tetapi mereka tidak wajar untuk menghina hukum ini.

Begitu juga, mereka tidak dipaksa utk menerima hukum hudud kerana mereka mempunyai pilihan untuk menggunakan hukum yg sedia ada atau sebaliknya. Justeru, sebarang usaha menghalang pelaksanaannya dianggap sebagai masuk campur dalam urusan agama orang Islam.

Penghinaan terhadap hukum hudud, walaupun tidak dilaksanakan lagi di dalam negara boleh mengguris hati umat Islam kerana ia seolah-olah menghina Allah. Ini sekaligus akan menimbulkan satu keadaan yg tidak tenteram dlm hubungan seorang muslim dan non-muslim.

Walau bagaimanapun, mereka boleh memberikan pandangan untuk menambahkan lagi keberkesanan pelaksanaan hukum ini di negara ini...!

Bomo Siam said...

12:14 PM

AllahSWT ujudkan hudud utk org2 yg 'zuhud' je ke...?

Bomo Siam said...

Rakab...!

Solat itu wajib! Hudud tu pun wajib!

Tang mana bezanya?

Org yg tak 'zuhud', takyah solat ka?

Anonymous said...

bomo,

Islam membawa kerahmatan itu semua orang islam tahu dan yakin.

Tetapi cara meimplimentasi islam agama kesejahteraan itu yng penting.Bomo berapa % kah kepentingangan air bersih di dalam kehidupan islam berbanding hanya 0.001% kepentingan hukum hudud?


Apakah kesejahteraan yng di bawa oleh Dr Mursi dgn berita terkini berlaku pertumpahan darah sesama islam di Mesir?

Bersih lagi suci bersama air mutlak yng di bekalkn oleh umno.
Jagan undi PAS kerana membekalkn air tercemar bau warna rasa dan kandunganya tidak bersih.

Anonymous said...

Komen 12:00 pm tang "over my dead dog body" tu mmg buat aku geli hati lah.

Bomo Siam said...

Klu ikutkan manusia jenis KapalSing ni....

Solat tu pun...adalah menyalahi perlembagaan!

Sapa2 yg nak bersolat di Dataran Merdeka..."Over My Dead Body!"

...UMNU pun, apalagi...makin riuh tepuk soraknya...!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

bomo..


Membekalkn air bersih tak wajib ka?
Wuduk klu air tak suci lagi menyucikan solat boleh sah ker.?

Orng yng zuhud boleh ambik wuduk pakai air tidak suci lagi menyucikan ker?

Bomo Siam said...

12:20 PM

Apakah AllahSWT menjanjikan kemunculan Imam Mahdi...tanpa pertumpahan darah???

Bomo Siam said...

12:24 PM

Tanpa air suci? SAH!

Buleh guna tayammum...!

rakab said...

tok bomo dah mula hilang akal...

Umno tak pernah menolak hudud. Tidak melaksanakan hukum itu sekarang kerana kekangan tertentu bukan bermakna menolak hukum tersebut!

tok bomo tahu dan sedar perkara itu tapi sengaja buat degil kerana kepentingan politik parti.

Anonymous said...

bomo ooi...pinjaman ptptn tu..jgn lupa bayar balik yer...jadi lah muslimah yg bersyukur dan ber tanggung jawab yer.

Anonymous said...

untungnya pas kalau ada pengikut mcm bomo ni, dpt juga pas penuhkan tin milo dan dpt undi..sekurang2nya ada juga jwtn bla dah menang PR..

Bomo Siam said...

Apakah undang2 sekular yg diujudkan di Malaysia sejak awal merdeka hingga kini, ada ambil kira mengenai kesediaan or kefahaman rakyat?

rakab said...

tok bomo,

Solat itu salah satu rukun Islam yang lima...hudud itu cuma 0.0001% sahaja daripada tuntutan agama.

Kalau tok bomo masih kurang jelas perbezaannya, pii tanya Hj.Hadi!

Karpal singh pun buleh jawab..

Bomo Siam said...

12:26 PM

Rakab, UMNU jelas TOLAK hudud melalui kata2 Najib bahawa Malaysia takkan laksanakan hudud kerana realiti tidak membenarkannya.

Dia ingat Tuhan tu jahil pasal 'realiti'...!!!

Bomo Siam said...

12:32 PM

Setiap arahan jelas Tuhan WAJIB dilaksanakan tak kira sikit or banyak!

Pelik...! kenduri kawin yg tak wajib tu, buleh pulak diutamakan!

rakab said...

Apa tok bomo fikir pemimpin Pakatan yang asyik berkelahi pasal hudud tu layakkah nak melaksanakannya ?

tok bomo jangan buang masa. Cukup-cukuplah jadi keldai pemimpin Pas dalam isu hudud ni.

Bomo Siam said...

Antara arahan wajib PBT pd premis2 perniagaan supaya pasang bendera pd hari merdeka...dgn hudud,

Mana satu peratusanya lebih tinggi dlm AlQuran?

...mana2 bangunan dlm kuasa PBT yg tak patuhi arahan pasang bendera, tindakkan akan & buleh diambil!

Bomo Siam said...

12:38 PM

Nak tgk layak or tidak, sila pinda Akta Mahkamah Syariah 1965...!

Anonymous said...

bomo ...oh cik bomo....jadi lah muslimah yg baik...berenti lah spin tu.

Anonymous said...

bomo,

Cara meimplimentasikan islam itu penting.

Bomo klu air tidak suci kita bertayamum utk melakukn solat, bagaimanakah kita minum air dgn cara bertayamum klu air yng ada tidak suci lagi menyucikan?

Bomo Siam said...

12:45 PM

Sila guna sistem air bersih yg diboring di belakang rumah tu...!

Lebih berkhasiat & terjamin kehalalannya...!

mmuuaahhahahaha...!!!

rakab said...

Cuba tok bomo teliti betul-betul kenyataan Najib tu,... "Malaysia takkan laksanakan hudud kerana realiti tidak membenarkannya."

Tok bomo faham tak realiti sekarang??
Realiti sekarang ialah pemimpin-pemimpin dan penyokong parti Islam pun didominasi dan diterajui oleh pemimpin kafir harbi yang terang-terangan menolak hudud, bagaimana nak laksanakan hukum itu??

Tok bomo jangan salahkan Najib atau Umno sebaliknya ganyang DAP dan kutuk pemimpin Pas yang lembik itu.

Bomo Siam said...

Apa punya bodo....

Nak guna air bersih pun harap dpd paip air kroni kerajaan!

Tuhan bagi akai...guna la!

No more monthly bill..

Kuah kuaah kuaaah!!!



rakab said...

tok bomoooo...

Antara melaksanakan hukum hudud dengan menyediakan bekalan air bersih kepada rakyat,..mana yang patut didahulukan??

Bomo Siam said...

12:51 PM

Hg ingat sebelum AllahSWT tu gubal undang2 hudud ni, Dia jahil ka mengenai segala masaalah yg hg utarakan itu?

Kenapa Dia tak kata HARUS? Kenapa Dia WAJIBkan?

Bomo Siam said...

12:56 PM

Jawapannya ialah HUDUD!

Kerana melalui hudud, sapa2 yg gagal sediakan insfratruktur yg asas pd rakyat...tentu kena hukum!!!

Anonymous said...

bomo

Alhamdullilah orng kelantan sihat2 kerana minum air berkhasiat yng di boring dari belakng rumah.

Kjian menunjkan ada penyakit yn telah pupus 20thn lepas di Malaysia masih menyerang penduduk Kelantan berpunca dari sumber air tercemar.

Anonymous said...

cik bomo oooi... abis blajar undang2 nanti...jgn lupa bayar balik pinjaman ptptn yer... cuba2 lah jadi muslimah yg bersyukur dan baik yer.

rakab said...

tok bomo tak kesian ke kepada rakyat Kelantan yang tak dapat bekalan air bersih tu ??...janganlah asyik memikirkan macammana nak kenakan hukum hudud pada mereka tu saja.

Puak tok bomo ni ternampak zalim !!

Bomo Siam said...

1:01 PM

Jgn jadik rakyat yg malas berfikir & berusaha....

Air bersih adalah kurniaan Tuhan. Terpulang pd kita utk dapatkannya.

Air paip kroni kerajaan...hanya 0.01% dpd cara keseluruhan utk dptkannya!

Mmuuaahhahahaha...!!!

rakab said...

hahahahaaaa...tok bomo nak hukum orang yang gagal laksanakan insfrastruktur dengan hudud !

Nampaknya ramai pemimpin Pas Kelantan yang kena hukum hudud kerana gagal bekalkan air bersih kepada rakyat setelah lebih 20 tahun memerintah.

termasuk Nik Aziz !!

betul tak tok bomo ??

Anonymous said...

dato hasan ali pergi halang majlis utk murtad kan org islam pun di pecat, ini kan pula PAS nak buat hudud... Pooraahhh... Auta je lebih..

Bomo Siam said...

Klu buleh & jika ianya tidak dijadikan sebagai bahan ungkit UMNU....

Suma sistem paip air di Perak ni pun...UMNU buleh amik balik! Korek & buang segala paip2 kroni tu!

Insyaalah...kaum keluarga aku, takkan kehausan!!!

Kecuali klu ianya ...FREE!!!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Bomo Siam said...

1:09 PM

Betul tu Rakab! Sesiapa saja! Yg langgar hukum AllahSWT...hukumlah mereka!!!

Anonymous said...

bomo 12:59

kali pertama aku stuju dungan ko punya hujah..
n.aziz sepatutnya di kenakan hududkerna tidak bertanggung jawab menyediakn air kotor sehingga rakyat klantan masih berpenyakit yng sepatutnya telah pupus.

Tetapi atas hukum hudud ko rasa n.aziz patut di kenkn hukum yng macm mana.Takan rejam dgn batu kot walaupun kesan minum air tidak bersih boleh memudaratkn bukan shj diri sendiri tp juga orng2 tua dan anak2 kecil.

Anonymous said...

bomo 12:59

kali pertama aku stuju dungan ko punya hujah..
n.aziz sepatutnya di kenakan hududkerna tidak bertanggung jawab menyediakn air kotor sehingga rakyat klantan masih berpenyakit yng sepatutnya telah pupus.

Tetapi atas hukum hudud ko rasa n.aziz patut di kenkn hukum yng macm mana.Takan di sebat walaupun kesan minum air tidak bersih boleh memudaratkn bukan shj diri sendiri tp juga orng2 tua dan anak2 kecil.

rakab said...

oooooooo...kalau macam tu maknanya pemimpin Pas Kelantan malas berfikir dan berusaha sebab tu gagal bekalkan air kepada rakyat !!

Kalau begitu ertinya parti Pas hanya menghasilkan pemimpin yang pemalas dan tak mampu mentadbir !

dah tu janganlah undi Pas..!!

Bomo Siam said...

Rakab...!

Sebenarnya kini Di Ktan sistem boring air bawah tanah lebih popular...!

Kawan aku dah supply hampir 25 ribu dispenser & pump sistem di seluruh Ktan sejak 5 tahun yg lepas...!

Hebat rakyat Ktan...berdikari & berusaha!!!

Bomo Siam said...

1:15 PM

Tidak sama sekali! Sebaliknya Kerajaan Kelantan begitu berjaya ujudkan rakyat yg berdikari & berusaha!!!

Isu air di Ktan...hanya mainan kaum keluaga Brahim Ali je...!!!

Anonymous said...

Bomo,

Aku lebih suka n.ajis di hukum nyah dari kerusi mb kelantan dan di gantikan dgn tok Pa.

rakab said...

tok bomo kata,..."Betul tu Rakab! Sesiapa saja! Yg langgar hukum AllahSWT...hukumlah mereka!!!"

August 25, 2012 1:12 PM

-------------------------------------

Kalau macam tu tok bomo kenalah hukum Karpal singh dan DAP kerana menolak hudud !!...termasuklah pemimpin Pas yang bersekutu dengan DAP macam Mat Sabu !!

Nyatakan pendirian tok bomo dengan jelas tentang pemimpin Pas ini.

Bomo Siam said...

1:22 PM

Impian yg tak sudah-sudah....!

Bomo Siam said...

1:23 PM

Setakat ini, hudud hanya dicadangkan utk kegunaan org2 muslim sahaja...!

Anonymous said...

Bomo

Berapa harga buat sistem boring?

Bomo Siam said...

...break jap! Bilal udah nyanyi...!

rakab said...

Berjaya apa namanya ?

puluhan ribu rakyat Kelantan TERPAKSA berhijrah ke negeri-negeri lain untuk mencari nafkah !!

Umno yang berjaya mewujudkan berbagai peluang kerja untuk mereka di negeri tadbiran BN!

tok bomo jangan buat-buat lupa pulak !!

Anonymous said...

bomo 1:23

Mahakaya Allah...selapas pru13 berakhirlah era seorang diktator PAS.

Selamat menunaikan solat zohor
Assalamualakum.

rakab said...

tok bomo dah mula nyanyuk....bilal azan dikatakannya nyanyi !

Bomo Siam said...

Ingin menggunakan air yang segar dan sejuk tanpa had, tapi tak ingin membayar bilnya...

Dapat membekalkan jumlah air yang banyak terutamanya untuk pusat cucian kereta, rumah
kediaman, sekolah, masjid dan lain2 tempat.

Punca air bawah tanah sedalam 40 hingga 100 kaki, terus ke
dalam bilik air atau dapur anda. Air mineral semulajadi..segar..dan bersih.

Harga untuk keseluruhan sistem pump dan pemasangan paip bawah tanah hingga 30 ~100 kaki penyambungan ke dapur/bilik air.

RM 1600~ RM 3500 bergantung kepada tempat dan jenis pump.

PERKHIDMATAN KAMI SELURUH MALAYSIA

(Hubungi: siambomo@gmail.com)

Anonymous said...

Rupa-rupanya Bomo Siam tu contractor jual peralatan underground water system !
Cari publisiti murahan utk jual water system dia.
Kejap kata org Perak tapi buat business di Kelantan , sama mcm parasit juga . Menangguk diair yg keruh .....
Berkata2 mcm ustadz PAS , celupar mcm pandai tapi sebenarnya buat2 pandai. langsung tak ikut perkembangan isu yg diperkatakan.

Anonymous said...

Bomo, aku memang perlu sistem bekalan air yg ko perkenalkan tapi aku tak konfiden sbb bimbang keuntungan yg kau perolehi akan masuk ke tabung DAP.

Anonymous said...

Sistem boring tanah ambil air menutup kelemahan kerajaan negeri. Kerajaan bodoh rakyat pun sama je.

Anonymous said...

bahlol. kalau ada air bersih apa perlu tayamum. bangang abis la kau nie..

Anonymous said...

bahlol jugak kau nie.... kalau pasal klantan tak sediakan air bersih bole pulak ko beli filter.. tl bab lain apa ko buat ? salahkan kerajaan pusat je la... hahahaah .bangang bunyer betina..

Anonymous said...

setuju dan ramai jugak yg jadi penyamun, perompak, kaki pau, proksi untuk balun duit umno atau duit kerajaan, bohsia, pelacur dan lain2 lagi. hasil dari negeri serambi mekah buatan PAS. BoMo yg amat bodo

Anonymous said...

Sapa kata hukum hudud cuma utk org islam saja dia bole jatuh kufur kerana mengubah apa yg Allah suruh laksanakan dlm alquran.. Berani mengubah ayat Allah. Hudud nie bukan utk org islam tapi terpakai bg org bukan islam juga.. Artinya seluruh umat manusia.. Sapa yg kta hukum tu utk org islam kerana sb dia takut dia hilang undi dri bukan islam.. Bukan dia takutkn Allah.. sb itu berani dia ckp mcm itu, berani mengubah ayat Allah sb kemaruk dgn nafsu politik utk keuntungan dunia..

Sudah jelas dlm alquran Allah meningatkan dalam
Surah An-Nisa (Ayat
105-106),
"Sesungguhnya Kami
menurunkan kepadamu
(wahai Muhammad)
Kitab (Al-Quran) dengan membawa
kebenaran, supaya
engkau menghukum di
antara manusia menurut apa yang
Allah telah tunjukkan
kepadamu (melalui
wahyuNya) dan
janganlah engkau
menjadi pembela bagi orang-orang yang
khianat. "(105)

Dalam ayat diatas Allah tak kata pun laksanakn hukuman pd org islam saja tapi kpd semua manusia.. Artinya termasuk yg bukan islam juga. Tapi sb ats dasar nafsu politik ade manusia yg sgup mengubah apa yg Allah suruh semata mata takut hilang undi si kapir..

Anonymous said...

kurang ajar sungguh bila mengatakan bilal yg melaungkan azan tu dikata menyanyi.. Dasyat! Nak samakan islam nie dgn kristian ke yg byk gunakan nyanyi nyanyian dlm gereja tu..?

Anonymous said...

pelik sungguh dgn manusia lidah becabang PAS nie.. Nak burukkan org pasal kroni.. Rupa rupanya nik aziz sndri mengamalkn kroni.. Lantik Menantu dia sndri jd pengurus.. bulsit!

Anonymous said...

makin meluat aku tgok komen2 penyokong PAS kat sini.. Cakap dia makin lama makin takabur,sombong, berlagak

Anonymous said...

aku suka strategi ko gap...mengeluarkan artikel2 tajam pada waktu perdana..hehehe

Anonymous said...

KEPADA PRO BN COMMENTER....

AKU HARAP KAMU JUGA DAPAT MENYUMBANG IDEA2 KAMU UNTUK MENYANGGAH HUJAH2 PENYOKONG TOTOK PR DISANA...DISANA BAGI AKU PALTFORM SEBENAR DIMANA KITA BERJUANG UNTUK MENERANGKAN MANA YANG HAK KERANA KITA BETUL2 BERDEPAN DENGAN PENYOKONG MEREKA DISANA...TQ

Anonymous said...

Wahahah...PARTI ANGGUK SAJE

Anonymous said...

Apa barua tu tulis?? Aku tak pernah nak baca si bodoh tu tulis...nak kata budak org tua. Nak kata org tua..P Ramlee cakap
"dah tua pun bodoh...!!"

Anonymous said...

Banyak kaki jubo PAS ni...

Aku penah argue dgn ahli PAS pasal
Hal ni...dia marah aku! Dia kata yang buat rang undang2 tu sume bukan tahap ugama macam aku. Kalau PAS kata boleh maknanya boleh la..

Demi ALLAH ini kisah benar. Aku rasa brother tu sejak 2006 tu mesti dah kaki JUBO mcm BABI. kesiannn...

Anonymous said...

PAS ni bukan parti yg perjuangkan Islam. dah makin tergelincir dari landasan.