Sunday, September 9, 2012

APA YANG CINA ANTI LYNAS TAKNAK MELAYU TAHU ?


Selepas berbulan-bulan operasi kilangnya cuba disabotaj oleh pemimpin pembangkang dengan pelbagai tohmahan akhirnya Lynas dibenarkan juga untuk beroperasi secara bersyarat di bawah Lesen Pengendalian Sementara (TOL).

Kelulusan berlesen yang diperolehi dari Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) itu bermula 3 September lalu dan akan berakhir pada 2 September 2014.

Mengikut jadual asal, Lynas sepatutnya sudah beroperasi sejak Mei tahun ini tapi berikutan putar belit fakta dan polemik isu yang dimainkan oleh pembangkang menyebabkannya terpaksa ditangguhkan sementara.

Mengikut fahaman yang sebarkan oleh pembangkang jika kilang Lynas beroperasi kesan radioaktifnya akan menyebabkan masalah pada kesihatan dan alam sekitar untuk jangka waktu pasang.

Rentetan dari propaganda sedemikian, timbullah cerita ikan berkepala dunia, mati kerana kanser dan lain-lain kisah rekaan untuk menakutkan penduduka setempat dan rakyat Malaysia seterusnya menolak pembangunan kilang bahan nadir bumi itu.

Turut dipropagandakan konon harga tanah di sekitar kilang Lynas tersebut akan jatuh merudum, sedangkan sebenarnya hebahan palsu sedemikianlah langsung tiada asasnya kerana kilang Lynas bukannya loji nuklear sebaliknya hanya kilang yang memproses bahan nadir bumi untuk kegunaan pelbagai alatan dan barangan kegunaan harian kita semua..

Realitinya bahan nadir bumi yang mereka potretkan sebagai 'hantu' itu sebenarnya sudah lama mereka pegang dan guna. Pelbagai jenis peralatan elektronik dan gadget terkini semuanya memanfaatkan bahan nadir bumi dalam teknologi pembuatan mereka.

Baik telefon mudah alih, Ipad, Iphone, Galaxy Tab malah beberapa komponen kereta yang kita sering guna pun turut menggunakan bahan nadir bumi.

Tapi dalam pada para penyokong dan NGO pro pro pembangkang menghebahkan kisah rekaan termasuklah membuat tohmahan kilang Lynas adalah loji nuklear, namun tidak pula mereka ini semua mencampak buang ke dalam longkang segala gadget dan peralatan elektronik yang mereka sedang gunakan sekarang.

Kan hipokrit namanya tu. Halang pengoperasian kilang Lynas yang akan memproses bahan nadir bumi tapi dimasa yang sama saban minit dan tiap hari dengan selambanya menggunakan alatan elektronik seperti komputer, Iphone dan lain-lain.

Apapun, serentak dengan perkembangan terbaru ini, Lynas dijangkakan akan mula menghasilkan pengeluaran pertamanya pada awal Oktober 2012 nanti.

Jika semuanya berjalan lancar, syarat dan aspek teknikal dipenuhi tidak mustahil selepas ini Malaysia akan menjadi salah satu pengeluar utama bahan nadir bumi. Impak positifnya bukan sahaja memakmurkan ekonomi negara malah ramai rakyat yang akan gembira dengan perkembangannya.

Kesan lainnya, pengeluaran dan penghasilan bahan nadir bumi dunia yang sekarang sedang dimonopoli oleh syarikat-syarikat di negara China tentunya akan terencat berikutan saingan baru dari Lynas.

Inilah yang sebenarnya ditakuti oleh ramai penyokong dan pemimpin pembangkang khususnya dari DAP dan PKR kerana kita tahu, gerakan anti Lynas yang mereka jalankan selama ini pun segala urusan kewangan untuk menampung aktiviti mereka ditanggung oleh syarikat-syarikat dari China.

Cukuplah dan sudah-sudahlah bertelagah dan menipu orang ramai demi memenuhi tembolok sendiri.

Kalau betul semua pemimpin pembangkang dan NGO proksi mereka masih mahu teruskan juga gerakkan anti Lynas konon kerana takut radioaktif, eloklah pakat campak semua telefon, ipad atau kereta masing-masing ke dalam lombong.

Ada berani? Ceh. Dalam himpunan hijau anti Lynas yang disertai penyokong pembangkang itupun ramai yang guna pelbagai gadget elektronik yang memanfaatkan bahan nadir bumi. Jadi jangan haraplah mereka akan campak semua gadget tersebut. Hipokrit.

12 comments:

Anonymous said...

GAP!

Orang2 Cina tu buat mcm tu kerana takut Melayu maju kerana mereka memang suka kalau Melayu mundur.

Yang aku tak reti sangat kenapa MEKAYU2 BAHLUL WAL TOLOL tunduk dgn rancangan jahat mereka??

Tapi nak buat apa kan sebab aku dah kata mereka tu MELAYU BAHLOL WALTOLOL.

Anonymous said...

Cerita songsang ke, benar ni? Kumpulan anti-lynas kegiatan mereka ditanggung oleh syarikat-syarikat dari negara China?

Mana faktanya?

Kalau ada tunjuk, ler. Main fitnah je.

azhann said...

GAP,
Tambah sikit..berapa ramai yg pakai kereta hybrid utk jimat minyak? Aku ada kenal satu mamat ni, dah la anti lynas, lepas tu kutuk dan condem macam la dia tu ahli fizik..tapi pakai honda hybrid..hahahaha..

Memang pgayr, pas pis pus & dapig hipokrit nak mampos..

Lagi satu, aku menyampah betul tgk gambar mat jubur kat bas..meluat yg teramat sangat..

Bodo punya pm wanabe..

azhann said...

GAP,
Tambah sikit..berapa ramai yg pakai kereta hybrid utk jimat minyak? Aku ada kenal satu mamat ni, dah la anti lynas, lepas tu kutuk dan condem macam la dia tu ahli fizik..tapi pakai honda hybrid..hahahaha..

Memang pgayr, pas pis pus & dapig hipokrit nak mampos..

Lagi satu, aku menyampah betul tgk gambar mat jubur kat bas..meluat yg teramat sangat..

Bodo punya pm wanabe..

Anonymous said...

Bumi Nadir Thorium adalah elemen ciptaan Allah yg paling menakjubkan. Thorium akan merevolusikan teknologi hijau masa akan datang bukan utk electronik tetapi industri tenaga dan pengangkutan yg murah. Bayangkan kenderaan elektrik yg tak perlu servis minyak hitam yg berfungsi atas magnet dan kuasa elektrik yg jauh murah dari petrol. Teknologi bateri ringan cas pantas dan magnet kuasa tinggi dari elemen thorium mampu mengubah tamadun masa akan datang.

Sesungguh Tanah Melayu amat beruntung kerana mengandungi elemen berkualiti ini yg terlampau byk. Mudah-mudahan Allah melindungi tanah air tercinta dari anasir2 komunis, syiah, sosialis dan lgbt yg terlampau.

Bukti2 masa lampau terbukti perabdaban dunia pertama telah bermula disini. Pembina2 dan pengukir2 struktur menakjub diunia dimpot dari sini. ..utk renungan bersama.

Fikir2kan mengapa umat Melayu sini mudah menerima Islam syariat dibawa oleh Rasulullah melainkan sebahagian org Melayu telah Islam syariat lama ajaran Nabi2 terdahulu.

Anonymous said...

Asalnya serangan PKR Kuantan yang menguasai parlimen Kuantan pd PRU12 lalu. Tujuannya untuk tarik sokongan penduduk utk membantah projek kerajaan pusat sama seperti projek air di Selangor.

Namun sejak akhir ni saya nampak DAP yg lebih aktif dlm kempen anti Lynas berdasarkan penglibatan aktivitis kaum cina. Mungkin tujuannya utk memecahkan undi MCA Pahang, antara yg mampu bertahan. DAP kini spt cuba jadikan isu ini modal utama mereka di Pahang malah kini berjangkit pula pd lombong emas di Raub. Kenapa Raub? Sebab ramai penduduk kaum cina! walhal pengeluaran di Kuala Lipis lebih banyak.

BN Pahang patut lebih serius dlm isu Lynas ini. Walaupun PR bergolak dan undi mereka dijangka berpecah di Kuantan tetapi isu ini mampu tarik perhatian pengundi baru terutama dari kaum cina! Situasi di Raub juga perlu dikaji terutama segi sokongan rakyat.

Rakyat prihatin.

Ghazali said...

Adalah elok jika LGE, dan juga Ahli Parlimen Indera Mahkota (Kuantan) menjawab persoalan ini. Mereka bukan saintis tetapi bercakap dan berlagak seolah-olah seorang saintis yang mahir dan pakar.....

Anonymous said...

minta update terkini pasal.nasa bro...hari ni keputusan dia

Anonymous said...

Kalau kata bodoh, orang pakatan marah tapi dalam banyak2 isu yg pakatan timbulkan, isu Lynas lah yang paling bodoh dan risiko tinggi. Bukan saja pakar dlm negara nampak mereka bodoh, badan dunia nuklear IAEA pun nampak pembangkang negara Msia sangat terkebelakang.

Pelabur2 yang bersangkutan dengan industri nadir bumi pun angkat kening. Mereka pun faham, jika pakatan menang PRU13, industri dan pelaburan mereka akan jatuh sebab industri yg bersangkutan dgn nadir bumi akan terus diharamkan di Msia sebab dah jadi prinsip pakatan. Kilang teknologi terkini yg paling tinggi menggunakan sumber nadir bumi dah tentu Jepun dan Amerika.

Habis tak faham lagi ke....jika tiada pelaburan dlm negara, ekonomi kita jadi apa? Anak2 kita nak kerja dimana? Sebab tu aku kata isu Lynas adalah isu yang paling bodoh dibawa oleh pakatan. Bodoh dalam negara dan bodoh di mata dunia.

Anonymous said...

seolah-olah pembangkang rakyat kerajaan Malaysia dulu dan kini kerjanya nak menggagalkan usaha2 baik kerajaan rakyat Malaysia dalam memartabatkan Malaysia di mata dunia ..patutnya usaha2 baik camni mereka sokong dan usaha2 kotor mereka bangkang ..tahniah kerajaan rakyat Malaysia kerana sentiasa berusaha mengangkat martabat Malaysia dgn jayanya sekalipun sentiasa dibangkang dgn usaha2 kotor pembangkang rakyat kerajaan Malaysia ~ esalhata

Anonymous said...

aku yg duduk di ktn ni tak ada kisah pun pasal lynas,member aku yang tinggal di balok, dia cakap org kat balok tak berdemon pun,kebanyakannya yg berdemon tu org luar,isu tanah memang dia org buat main,dia cakap harga tanah jatuh sbb lynas ada radioaktif, dah banyak pdduk sekitar tu jual tanah kat pemaju yg kemudiannya buat perumahan mewah dan sederhana,melayu kena tipu!

Anonymous said...

Rakyat Melayu yang Bahlol akan dgn mudah di tipu oleh Cina yg inginkan terus menerus monopoly kewangandan dan juga oleh Melayu fuckatan Rakyat yg sanggop menjadi penjilat dubur mereka demi kepentingan peribadi.