Wednesday, September 26, 2012

KEMENANGAN LUAR BIASA ASPIRASI BIKIN PAKATAN MENGGELUPOR !


Politik demonstrasi dan percubaan membawa agenda luar ke dalam kampus ditolak, terutamanya agenda pembangkang, sebab itu kita lihat kumpulan Aspirasi Mahasiswa menang di banyak universiti," kata Arif Haikal Roslan, (gambar kiri) pelajar tahun empat jurusan Pengajian Antarabangsa dan Strategik Universiti Malaya. 

Bagi beliau, kemenangan 2/3 Aspirasi Mahasiswa dalam pilihanraya kampus seluruh negara ini juga satu endorsement terhadap pelan-pelan tranformasi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. 

"Sebahagian besar mahasiswa melihat kepimpinan Datuk Seri Najib membawa perubahan yang diharapkan terutama dengan program seperti ETP, Model Ekonomi Baru dan banyak lagi bakal memberi satu lonjakan kepada negara, keputusan ini satu rangsangan kepada kepimpinan beliau bahawa mahasiswa menyokong usaha-usaha beliau,"ujar beliau. 

Menurutnya di UM, kempen bertemakan diplomasi vs demonstrasi berjaya menarik sokongan dari pelajar-pelajar universiti tersebut. 

"Ramai yang rasional, mereka melihat bahawa demonstrasi keterlaluan tidak membawa manafaat, bukan kita menolak demonstrasi tetapi kalau benda yang boleh selesai melalui rundingan mengapa hendak berdemo, kenapa hendak berkonfrantasi?" soalnya. 

Bagi pelajar tahun akhir Pengajian Sumber Manusia UUM, Ilham Jamil Khir (gambar kanan), kemenangan Aspirasi Mahasiswa juga berkait rapat dengan kejayaan jentera kempen yang tersusun dan penguasaan alam siber. 

"Saya melihat tahun ini, kempen melalui twitter, facebook dan blog rancak sekali, bagi kami yang jauh dari Lembah Klang, satu-satunya media penghubung adalah media sosial. 

"Ramai mahasiswa menggunakan media sosial, mereka mempunyai akuan twitter, facebook, baca blog jadi apabila isu-isu tertentu cuba disensasikan, mahasiswa merujuk kawan-kawan media sosial mereka, dari maklum balas itulah mereka membentuk persepsi samada menyokong atau menolak isu-isu terbabit,"katanya. 

Beliau memberikan contoh isu menghapuskan PTPTN yang cuba dibawa oleh mahasiswa pro pembangkang gagal menarik minat majoriti mahasiswa kerana fakta-fakta yang dibentangkan kerajaan dan disebarkan melalui media baru. 

"Kami rujuk penjelasan pihak PTPTN, kami baca komen kawan-kawan mengenai isu itu dan membuat kesimpulan, jika PTPTN dihapuskan, peluang sebahagian besar orang muda masuk ke universiti bakal terjejas, kami menolaknya,"ujar beliau. 

Sebelum ini sekumpulan belasan orang mahasiswa pro pembangkang berkhemah berhati-hati di Dataran Merdeka kononnya bagi memperjuangkan penghapusan PTPTN yang didakwa membebankan mahasiswa. 

Berikutan itu, berbagai langkah telah diambil bagi menjelaskan hakikat sebenar mengenai pinjaman tersebut dan bagaimana pembangkang hanya mempergunakan agen-agen mereka dikalangan mahasiswa bagi tujuan politik semata-mata. 

Kejayaan besar Aspirasi Mahasiswa dalam pilihanraya kampus ini bagaimanapun belum mengambil kira keputusan dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang terpaksa mengadakan pilihanraya semula berikutan masalah teknikal dengan sistem e-voting mereka. 

Aspirasi Mahasiswa menguasai UPM, UUM, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI); Universiti Malaysia Pahang (UMP); Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM). 

Di UPM, Aspirasi Mahasiwa yang juga dikenali sebagai Pro-Aspirasi memenangi 39 daripada 47 kerusi yang dipertandingkan sementara Pro-Mahasiswa memperoleh tujuh kerusi. 

Calon Pro-Aspirasi turut menyapu bersih sebanyak 34 daripada 36 keruasi di UUM, 18 daripada 20 kerusi di UMT, 22 daripada 24 kerusi di UMP dan menang kesemua kerusi di UPNM. 

Di UM, yang merupakan universiti tertua dan sekian lama dikenali sebagai 'lubuk pembangkang' kumpulan Aspirasi Mahasiswa yang menggunakan nama Pengerak Mahasiswa telah memberi tentangan yang sengit kepada pencabar mereka Pro M. 

Kejayaan utama Pengerak Mahasiswa UM adalah dengan pertambahan kerusi sebanyak enam menjadikan 19 berbanding 13 dalam pilihanraya kampus tahun lepas. 

 


Kemenangan besar kumpulan mahasiswa yang memperjuangankan suara mahasiswa atau lebih dikenali dengan Aspirasi Mahasiswa menjadi bukti bahawa golongan muda dan terpelajar di negara ini menolak politik konfrantasi yang cuba diperkenalkan oleh pemimpin pembangkang melalui agen-agen mereka di universiti. 

Aspirasi Mahasiswa menang di 17 dari 19 universiti awam seluruh negara, atau dari 567 kerusi yang dipertandingkan, Aspirasi Mahasiswa menguasai 493 kerusi (86.94 peratus) manakala kumpulan pro-Mahasiswa yang sering dikaitkan dengan agenda pembangkang menguasai 73 kerusi (12.87 peratus) manakala 1.94 peratus lagi calon bebas. 

Ini bermakna untuk pilihanraya kampus sesi 2012/2013 Aspirasi Mahasiswa berjaya memenangi majoriti 2/3 dari keseluruhan universiti awam seluruh negara. 

Bagi yang mengikuti dengan dekat pilihanraya kampus ini, kemenangan Aspirasi Mahasiswa dalam pemilihan kali ini menjadi bukti politik konfrantasi yang diamalkan oleh mahasiswa pro pembangkang ditolak majoriti pelajar. 


Pro M yang hanya menang 20 kerusi berbanding 26 tahun lepas manakala dua lagi kerusi dimenangi calon bebas yang dipercayai cenderung menyokong Aspirasi Mahasiswa. 

Selain itu, calon-calon Aspirasi Mahasiswa UM juga mewakili berbagai kaum yang mengambarkan kejayaan konsep 1Malaysia di universiti tersebut. 

Keputusan lain di Universiti Malaysia Sabah (UMS), Aspirasi Mahasiswa menang keseluruhan 38 kerusi yang dipertandingkan, Universiti Malaysia Kelantan (UMK) menang 10 daripada 14 kerusi, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menang 32 daripada 36 kerusi. 

Di Universiti Sains Malaysia Aspirasi Mahasiswa menang 37 kerusi, Pro-M menang 7 dari 44 kerusi yang dipertandingkan. 

Di UKM, satu lagi lubuk pro-M, mereka menang dengan 19 kerusi berbanding Aspirasi Mahasiswa 10 kerusi. Untuk rekod di UKM, calon Pro-M menang 7 kerusi tanpa bertanding, kerana 'kegagalan' Aspirasi Mahasiswa meletakkan calon. 

Khamis lalu, dalam pemilihan di lima buah universiti, Aspirasi Mahasiswa turut mencatat kemenangan besar menewaskan Pro-M. 

Lima universiti itu ialah Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Aspirasi Mahasiswa menang kesemua kerusi di UiTM (50 kerusi), UniMAP (31), UTeM (28) dan UniSZA (24). 

Sementara di UTHM, Aspirasi Mahasiswa telah memenangi 25 daripada 27 buah kerusi yang dipertandingkan.-26/9/2012

Sumber: Agenda Daily

48 comments:

Anonymous said...

surat khabar Sinar buat cerita gempar ari nih...dorang amik kajian dari sebuah badan dan umumkan Pas hilang kelantan, selangor kekal dgn.pakatan dan BN hilang majoriti.

Kalau ikut keputusan Pilihanraya Kampus ni, Pas memang hilang kelantan...BN rampas Selangor,Kedah dan P.Pinang dengan mendapat kembali 2/3 majoriti...

Anuar lari ke amerika atau lari ke hutan Sarawak bersama suku Penan?

Gen2felda

Anonymous said...

Ini pengalaman 30 tahun lalu di sebuah universiti di Jalan Semarak a.k.a Jalan Gurney, K.L. Arwah Dato Fadil bekas presiden PAS salah seorang tenaga pengajar. Masa tu, ada la segerombolan pelajar ni taksub dgn PAS. Hampir tiap mggu ada usrah, tetamu favoratnye Ustaz Hadi dan Pak Nik. Salah sikit je dgn pentadbiran, berdemo... Nak jadi cerita, mamat ni memang hardcore PAS.. Tapi luluslah juga. Kerjalah kat kilang. Lepas satu kilang, lompat satu kilang. Tapi tau-tau sajalah, pemiliknya sah bukan muslim.

Sekarang masih bekerja, jawatan pun okey juga. Tokeynya tetap bukan muslim. Apa jadi...? Kesian kat mamat ni. Solat jumaat selalu miss sbb kompeni ckp, miss 2 mggu, hang pergi la satu mggu. Jd x ada la miss 3 mggu berturut. Dek kerana diri terbelenggu dgn hutang rumah, kereta dsbnya, kerja jugalah - jd kuli kolar putih..!
Moral cerita, masa kat U kita rasa kita ni dlm perjuangan yg ideal. Semua kerajaan buat x betul, bila dah di alam 'sebenar', kita ni bagai melukut di tepi gantang saja.. Kena pulas telinga jd kuli batak..

Servant of God said...

Alhamdulillah.

JawaJohor said...

ALHAMDULILLAH, SYABAS FOR THE RIGHT DECISION.
JELAS SKRNG STUDENTS GUNAKAN ANALYTICAL MIND ANUGERAH TUHAN.

JANGAN MUDAH TERPEDAYA DGN ELEMEN ELEMEN YANG MEROSAKKAN NEGARA, BANGSA DAN UGAMA.

FIKIR FIKIR DAN FIKIR, INILAH KEKUATAN UMAT ISLAM
SEPATUT NYA. FIKIR.

USE YOUR BRAIN..........ALHAMDULILLAH.

hangkedee said...

Setuju 100% lulus dengan markah cukup makan. Ending cerita jadi barua kafir harbi Dapig.Semua hukum agama jadi no 2.Baru rasa bertapa perit bebosskan cina kafir harbi.Tak percaya boleh cuba try.

Anonymous said...

RACE BASED POLICIES MUST END SAYS ANWAR.
BETUL KE ?

Cuba FIKIR ..... KALAU LAH ANWAR MASIH DALAM UMNO, ADAKAH STATEMENT INI AKAN KELUAR ?

UNTUK PANCINGUNDI NON MALAYS DIA CAKAP GITU, SEBAB IN OPPOSITION.
PADAVANWAR POST PM TU TERLALU PENTING, HINGGA KAN PRINSIP HIDUP BOLIH BERTUKAR IKUT KEHENDAK SEMASA.

INI KAH QUALITY PM yANG KITA HENDAK !

Anonymous said...

Tetap undi pakatan. Umno busuk sampai ke usus

pemerhati said...

"Anonymous said...
Tetap undi pakatan. Umno busuk sampai ke usus"

ok lah aku terima ko punya wording tp dgn syarat segala subsidi dan kesenangan yg kerajaan bagi sbgai rakyat Malaysia ko x amik sikit pun. Baru boleh cakap macam tu..

Ni kalah anjing jilat ludah sendiri.

Anonymous said...

terpulang.......ko dapat reski dr pr....tapi gelumang gak atas dasar bn!

Anonymous said...

yg penting sape dapat majoriti 2/3 jadi kerajaan.....demokrasi kan!!.....yg rugi dalaman sape dapat wakil rakyat pembangkang...yg untung luar dan dalam mereka yg dapat wakil rakyat mewakili kerajaan pusat@negeri.....
yg dpt kerajaan negeri pembangkang pula manifesto bukan janji!!.......

Anonymous said...

prk...undi untuk cincin rm 24juta.. dri duit simpanan ros sejak kecik lg....

Anonymous said...

Alhamdulillah...tq Allah.

Menggelupor wo 2 hekor kat ateh ni...

Anonymous said...

prk... ok to high ptptn-service charged oleh syarikat kroni... beban hutang siswa sepanjang hayat....

Anonymous said...

subsidi kau balun jugak.bagi aku,kau lagi busuk bukan setakat usus,jubo nuar pon.

Anonymous said...

Duet untuk jet dengan jam omega pon boleh jugak.hihihi

Anonymous said...

Laen kali belajar betol2,dapatkan first class..baru tak payah bayar.amacam?

Anonymous said...

mukhriz belajar diITM dulu ... dah bayar balik ke duit mara tuu....

Anonymous said...

k-pop


k-pop


gangnam.............................


k-pop





k-pop


o
o
o
o

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH
TAHNIAH kepada MAHASISWA
TAHNIAH kepada Pro-Aspirasi

Teruskan perjuangan memartabatkan Mahasiswa yang mampan.

Jangan jadi alat PERKAKAS Parti2 Jalanan yg ROSAK AKAL-PAKATAN HARAM

Mahasiswa memberi isyarat jelas bahawa kampus menolak golongan EKSTRIMIS MAHASEWEL tajaan GayTua.

Mahasiswa memberikan kefahaman mereka bencikan politik KESAMSENGAN, BIADAB dan KURANG AJAR, menolak politik fitnah lagi KOTOR, menolak KESONGSANGAN!

Mahasiswa tidak menerima golongan pelampau2 MAHASEWEL yang menyemai PLURALISM-ANTI PERELEMBAGAAN-ANTI ESTABLISHMENT

SYABAS dan TAHNIAH!
Teruskan perjuangan utk jdkan kampus institusi mulia!

Pastikan PAkatan Haram ditumbangkan PRU13 nnti! Insya Allah GELOMBANG RAKYAT akan menghancurkan Pakatan Haram Proksi Asing!!

HANCUR PAKATAN HANCUR!!

KAMI SAYANG MALAYSIA!!

Anonymous said...

Graduan pemalas je yg akan tanggung hutang sepanjang hayat. kat malaysia ni kerja kutip tin aluminium pun boleh hidup senang. org tak masuk U pun blh jd jutawan. dasar pemalas dan kufur.. mulut memang senang bg alasan dan tuduhan tp bahu kou jugak yg tanggung sengsara.. berenti la menyalahkan org lain..

Anonymous said...

prk say no to slanders!
prk say no to demolish PTPTN
prk say no to kencing rakyat
prk say no to Pakatan Rosak!

PTPTN is not an issue until need to let Dajjal (Pakatan Haram) taking over us!

Save Campus!
Say no to Pro-M, proxy of PRshits!

Anonymous said...

sokong anon 1.16
PTPTN bayaran ansurannya gtlah rendah, beli kereta interest tinggi2 boleh pulak hutang belajar nk mampos2 malas bayar..salahkan krjn.. ini opportunist yg jd alat perkakas GayNuar Pakatan Rakyat.

Malaysia rezeki limpah ruah, tokeh2 binaan skrg sudah banyak dikuasi warga Indon.. krn mereka RAJIN USAHA!

So jgn biarkan mahasiswa dibodohkan oleh Pakatan Haram!

Nice try la tu cai2 PR..hahah..uweekk..

harun said...

Ramai yang tak tahu membezakan kampus UTAMA dan kampus BUKAN UTAMA. memang la PRO-Aspirasi menang 2/3 IPTA dalam pilihanraya kampus tahun ni. Keputusan yang same juga tahun lepas, 2 tahun lepas, 3 tahun lepas, 4 tahun lepas. Aspirasi menang 2/3 IPTA .

Utem, UTHM, UNIMAP, UNISZA ni BUKAN KAMPUS UTAMA. Orang ramai tak amik pot pun sape yang menang dalm PRK universiti2 ni same ade pro-m atau aspirasi. Universiti ni masih baru. Kampus utama terdiri dri UM, UKM dan UIA. 3 ipta ni adalah kampus utama. Tapi paling orang ramai nak tahu keputusan PRK UM disebabkan UM adalah IPTA paling tua, paling berprestij di Malaysia. UM ni macam mini malaysia disebabkan populasi pelajar nyer seimbang semua kaum.

Yang paling kelakar PRK UITM. Dengan bangganyer mengumumkan ASPIRASI menang semua semua kerusi. Memang la aspirasi menang sebab hanya satu kumpulan iaitu aspirasi je yang bertanding. sendiri bertanding syok sendiri, sendiri umum sapu bersih semua kerusi.

Anonymous said...

Harun....

Aiseymen harun, lu pun dah lebih syok sendiri jugak.

Kesian jugak dan simpati kat u harun. Tapi tak pa banyakkan bersabar.... Jangan sampai terjun bangunan dah la....

Anonymous said...

Harun....

Aiseymen harun, lu pun dah lebih syok sendiri jugak.

Kesian jugak dan simpati kat u harun. Tapi tak pa banyakkan bersabar.... Jangan sampai terjun bangunan dah la....

mat13 said...

Alhamdullillah Allah dah bukakan hati adik-adik kita ni supaya dapat berfikir menggunakan akal bukan nafsu.

Anonymous said...

Alhamdulillah..Alhamdulillah...Alhamdulillah..semoga kemenangan ini adalah kemenangan mereka yang berjuang ikhlas kerana Allah

Anonymous said...

Terajang jer Anwar Ibrahim diPRU13 nnti, selamat Malaysia.

Anonymous said...

Allahuakbar..!! Ayuhh...!!!

Anonymous said...

Bodoh la HArun ni.. ko citer cmtu budak2 PASTI PAS pun gelak... ko sakit jiwa ke sejak bila wujud beza kampus pulak ngok? Semua dr saluran Matrikulasi dan STPM yg SAMA!

Ko xnak citer USM? USM U yg berada di negeri tokong DAP, negeri Gaytua tu, dan negeri Pok Nicky Selipar buruk tu.. licin Pro-Aspirasi sapu ngok oii..


HArun ngok ko dh gentar ke PRU 13 nnt kita akan benamkan Pakatan Haram (Insya Allah), 2/3 akan menumbangkan dajjal2 PR yg ajar Mahasiswa jadi MAHASEWEL biadab kurang ajar tinggalkan kelas jd ALAT PERKAKAS Proksi2 Yahudi-PR.

Mahasiwa menolak keras menjadikan mereka ALAR PERKAKAS ANUGAY dan PAS Laknatullah bersama KOMUNIS DAP!

Awas ini baru gelombang awal, Insya Allah gelombang besar akan mengajar segala kejahatan PR berpolitik sejak 2008 lalu!

Mahasiswa

Anonymous said...

Oh..ibaratnya, PM, Timbalan, defence ministry Melayu (UMNO). Post yang lain2 sume DAP, pGAYr dan PAS?

So ada makna ka? Boleh run ka?

Sohai...

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Kumpulan proaspirasi mencatat kemenangan besar pada pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2012/2013 di Universiti Sains Malaysia (USM) dengan memenangi 25 daripada 29 kerusi yang dipertandingkan.

UKM bukan favorite U lagi dlm bidang akademik... U yg mabok dgn politik PR mmg corot sbb MAHASEWEL mana minat pegi kelas atau dtg tutorial. menyibuk nk jd ANJING2 di dataran Merdeka dgn Adam AdliSial tu.

Anonymous said...

Harun ko ni meroyan apehal ha? Org dh menang ko bising2.. hati perut busuk lah. Itu indicator bahawa mahasiswa MENOLAK politik low class jalanan. Xkisah le U mane pun diorng semua digelar MAHASISWA.. Asyik join anjeng je ble nk maju bai..

adam adli = MAHASEWEL

Anonymous said...

nampaknyan mahasiswa kita dah cerdik
yang ngaku ulamak bila lagi nak cerdik

Anonymous said...

eh harun...

mana USM? universiti apex tuu...lagi utama dik ooooi.. berapa aspirasi menang?

keh keh keh

Anonymous said...

UM & UKM yg menang pro M tu sebab Melayu dari kelas sastera masa sekolah dulu yg ramai sokong. Masa sekolah, pelajar bodoh masuk kelas sastera, yg cerdik kelas sains atau pegi oversea.

yg bodoh ambik pengajian melayu atau sejarah, buta sains & matematik, lepas tu melalak cari kerja susah nak dpt.

mintak jd cikgu sejarah, sastera, jd pembangkang yg low class kat sekolah.

jadi cikgu yg bodoh & bangang, tak tau mengira. BODOH.

Anonymous said...

10.23am manala butang like ni.nak tekan banyak kali nih!

Anonymous said...

10.23
sastra=anuar brahim
bukan nak kutuk
tapi kelihatanya
macam tu
bagi merek yang terasa
kena tranformasi bukan refomasi

Anonymous said...

harun
ko dah makan ubat ke belum?
penyakit meroyan ni tak boleh dibiarkan
rosak nanti...

Anonymous said...

KEMENANGAN PRO ASPIRASI MERUPAKAN BAYANG2 KEMENANGAN BESAR BN PRU13 NANTI. AMINN

Dot said...

AMBO PUN SERO NOK TEKAN2 BUTANG 'LIKE' PADA ANON 10:23AM!!!

PLJR2 UM KALU YG SCIENCE STREAM, BUAT MEDIC TU TAK KISAH SGT DGN POLITIK CAMPUS NI SBB MRK MEMANG NO TIME FOR THIS SORT OF RUBBISH. JADI YG MENGELETAK SAKAN BUDAK2 SASTERA SAJA TERUTAMANYA DARI PANTAI TIMUR YG PERASAN MRK SHJ PUAK2 TERPILIH...MENANG PUN DASAR SOKONG OGHE NEGEGHI SENIGHI!! BILA KELUAR NNT, MRK JD PUAK2 KIJO CUKUP MAKE JA LA...

BUDAK MEDIC said...

KITORANG BUDAK MEDIC NAK STUDY. NAK LULUS PROFESSIONAL EXAM. BUKAN JADI MACAM BUDAK2 PENDEK AKAL YANG DEMO SINI SANA MENJATUHKAN MARTABAT MAHASISWA.SEKIAN

Anonymous said...

saya senior UM, bidang sastera. jadi cikgu jugak. tapi saya tak pernah sokong pakatan haprak. .
. saya sayang bangsa saya kerana saya berpendapat jika melayu kuat, agama juga akan terpelihara. sapa lagi yang kita boleh harapkan untuk menjaga itu semua?

Anonymous said...

5.12
shabas

Anonymous said...

Ye la.. Yg korg menang or lum dpt keputusan je la kampus UTAMA. nanti kalo um ngn uia dpt kat aspirasi ckp ukm lak yg plg utama. Semua yg bagus2 korg kn?

Anonymous said...

kat semenanjung anwar dah tak laku dah..pasal tu dia kalut pi buat havoc kat sabah sarawak pulak...taruk api kat sana..kalau harap pengundi semenanjung..confirm PKR/anwar bungkuih pru13 ni...org semenanjung dah tau sangat dah kelentong pemohong anwar..sepenggal bagi kat depa p.pinang selangor dan kedah..hampehhh...hasil kerja depa takdak satu pun yg boleh dibangga..yg depa dok canang' semua benda gagal pasal umno'..

dari aku yang dah serik sokong pr masa 2008 dulu..

Anonymous said...

proaspirasi UBN ..., mcam tv3/4..... syok sendiri...hehehehe.....

ubn tabur fitnah lwat dah 2 kali
ubn tabur duit br1m dah.. nk lg..
ubn tabur ugutan berhari2...
ubn tabur perkauman menjadi2...

pru13... tsunami rakyat lagi?
aku risau la.... kot..kot..kot.. eeeii seram nk sebut!

Anonymous said...

UNIVERSITI UTAMA?

UM PUN ASPIRASI MENANG?

SO, ANON UNIVERSITI UTAMA..CAMNE SKRG? HEHE