Monday, September 3, 2012

LEPAS TUKAR BENDERA, APA LAGI YANG PAKATAN AKAN TUKAR ?



AIDCNews – 31/08/12 – Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Jumaat menafikan pembangkang mendalangi perbuatan menukar bendera Jalur Gamilang di ambang Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan ke-55.
“Tiada keputusan seumpama itu dibuat oleh Pakatan Rakyat. Mengapa harus putar belit?” katanya yang dipetik menerusi akaun Twitter.
Sebaliknya, Anwar menuduh perbuatan berkenaan merupakan mainan politik UMNO untuk memburukkan pembangkang.
Anwar berkata demikian bagi menjawab pertanyaan seorang pengikutnya di laman sosial tersebut yang meminta beliau menjelaskan mengapa pembangkang mahu mengubah bendera kebangsaan selepas 55 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan.
Sementara itu, di laman twitter, Najwan Halimi, pegawai Anwar itu bersungguh-sungguh mempertahankan tindakan anak muda yang mengibarkan bendera ‘Sang Saka Bangsa’ menggantikan bendera Jalur Gemilang.


“Sang Saka Malaya akhirnya dikibarkan oleh anak-anak muda!,” katanya yang memuji tindakan anak-anak muda itu.

Malah Najwan pada Ogos 2007 pernah menyiarkan reka bentuk bendera di laman peribadinya yang hampir sama dengan bendera yang dikibarkan semasa sambutan ambang kemerdekaan anjuran Janji Demokrasi semalam.
“Dengan penuh kesedaran dan keinsafan, sebagai seorang warga negara Malaysia yang berdaulat, dengan mendukung semangat Nusantara, saya persembahkan design terbaru bendera Malaysia bagi menggantikan Jalur Gemilang bernama Sang Saka Malaya,” kata Najwan di laman peribadinya, najwanhalimi.com.
Kata-kata di laman peribadinya diedit hari ini yang berbeza dengan tulisan asal sebelumnya.
Manakala di twitternya pula, Najwan berbangga dengan bendera Sang Saka Malaya itu.
“Dirgahayu Sang Saka Malaya !,”katanya di twitter hari ini.
Najwan Halimi seperti dilaporkan Malaysiakini adalah pegawai Anwar untuk tugas sebagai penasihat ekonomi Selangor.

Najwan bekas pelajar Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) dipanggil Anwar untuk menjadi saksi pembelanya dalam menghadapi pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Kehadiran Najwan Halimi sebagai saksi pembela di mahkamah mengesahkan bahawa pengadu yakni Mohd Saiful adalah pekerja Anwar Ibrahim.
Sebelum ini, Anwar pernah menafikan pengadu adalah staffnya, malah turut menafikan mengenali pemuda itu, namun keterangan Najwan menafikan kenyataan Ketua Umum PKR sebelum ini serta mengesahkan Anwar adalah majikan kepada pengadu.
Menurut Dr MiM berdasarkan profile terbaru facebook, Najwan adalah pemegang jawatan Timbalan Ketua Penerangan AMK Malaysia.
Najwan menyebut dirinya adalah pengamal politik ‘moderate’, PKR yang juga pengasas dan pengarah Akademik Pak Sako nama samaran kepada Ishak Haji Muhammad, individu yang mengagaskan idea penyatuan Melayu Raya Indonesia, Malaysia dan Brunei.
Pak Sako mengetuai Parti Buruh Malaya (PBM) telah bergabung dengan Parti Rakyat yang dipimpin oleh Ahmad Boestamam membentuk parti baru dinamakan Fron Sosialis Rakyat Malaya (FSRM) pada tahun 1958.
Dari FSRM itu maka terbentuklah PRM (Parti Rakyat Malaysia) yang telah bergabung dengan Parti Keadilan Nasional (PKN) membentuk Parti Keadilan rakyat (PKR),salah satu parti pembangkang di Malaysia hari ini.

69 comments:

Anonymous said...

oi mangkok, kalau ye pun ko nak sangat tukar bendera, yang ko dok tiru bendera indon apasal? ko memang cari fasal atau sengaja cari fasal. lepas tu pulak nama dia sang saka, tu nama bendera indon. ko suka negara ni dicaci hina oleh indon lagi? ATAU ko dan group ko sengaja nak hangatkan suasana supaya negara ini dibenci oleh jiran.

Anonymous said...

INI SEMUA POLITIK GAMPANG ANWAR IBRAHIM

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

AKHIR SEKALI, BIG BOSS PAKATAN AKAN TUKAR JANTINA. KAH...KAH....KAH...

Anonymous said...

tandas dwi fungsi!

jejakazman said...

aku dia pijak gambar sapa aku tak peduli...tapi bila bendera di hina , di main2....itu menempah maut namanya...malang sungguh yg memegangnya orang melayu kita....sungguh malang ibu bapa mereka...harapkan anak akan pertahan negara....tapi jadi gunting dlam lipatan...memusnahkan negara sendiri....

Anonymous said...

hmm

Anonymous said...

jalan kampung akan ertukar jadi anak tiri,

jalan merentasi kawasan dapster akan bertukar jadi anak emas.

Anonymous said...

Aku percaya niat sebenar nuaq ni tukar bini tapiii.... Apakan daya.. Sekali bini dia presiden daaaa

Kote Lurus said...

PKR akan syorkan bebudak yg sokong mereka supaya tukar KOTE BESI pulak.

Masa berdemo malam merdeka tu pun bebudak tu dah teruja tengok punggung perempuan. Mesti ada kote yg keras sepanjang masa.

Servant of God said...

Anjeng2 PR asyik dok kata kita tiru bendera Amerika.

Ingatkan dorang ada idea yang lebih baik, rupa2nya dorang terus ciplak bendera Indonesia, satu2nya negara yang pernah menyerang Malaysia dengan niat untuk menjajah.

Itu laa, aku kata korang pemakan taik anwar sampai bodoh tahap gaban, korang tak percaya...

ANONYMOUS said...

Aku sokong selepas diorang tukar segala-galanya boss Pakatan TUKAR JANTINA.

Baru betul. Takkan setakat tukar lubang depan belakang aje.

Anonymous said...

Dan Bomo Siam TUKAR JIN.

Anonymous said...

Eleh nak mengelak kononnnn. dah kena bantai depan blakang dgn rakyat baru sedar!

Sendri mau ingat... EH EH EH

Anonymous said...

Hishammudin Rais atau blogger Tukar tiub dalang dan penghasut utama dalam kes tukar bendera ni sila lawati http://tukartiub.blogspot.com/?zx=f508b4edbd1293f7

Anonymous said...

Pok nik tukar telor dia yg kecut jadi lebih besar mcm telor gajah.

Anonymous said...

Puak Anu-war Laknatullah ini pemikiran mereka berkiblatkan Barat dan Zionis, jadi mereka akan tukarkan segala yg bersesuaian dgn NAFSU serakah mereka. Agama Persekutuan Islam pasti akan ditukar oleh puak Laknatullah ini atas justifikasi 'hak kebebasan beragama'. Kunun kena jaga hati semua rakyat tidak perlua ada agama rasmi persekutuan..

Lepas tu yg pasti hak Melayu, Sultan dan Raja yg dilondehkan dan difitnah mereka sekian hari sekarang akan dibuang. Mereka rasakan semua inilah halangan2 untuk mencapai kuasa.

Tapi akan kn daya, rakyat kita lebih mudah 'menelan' benda yg buruk kerana ia sesuai dgn nafsu. Benda baik yg dipupuk beratus tahun tidak lekat juga.

Sb itulah Islam dtg utk bentuk akhlak manusia.. kejinya mereka2 yg beraksi di Dataran Merdeka mlm tu menandakan Islam sudah luntur- PAS penipu selama ini dgn imej Islam nya.

Anonymous said...

Kita skrg sedang 'berperang' secara maya dgn puak2 jahanam ini. Logik akal manusia tidak dapat terima aksi2 kurang ajar tiada akhlak ini. Tapi entah bagaimana asuhan politik Anu-war yg 'maha' Kurang ajar itu cukup mudah mempengaruhi anjing2 muda ini berbuat perkara2 begitu.

Begitu susah kita nk ajak anak2 muda pergi solat berjamaah, berakhlak, tp begitu mudah shj utk jdkan mereka seperti anjing liar.

Apakah semua ini. Kegembiraan dan kesyukuran kita menyambut Merdeka 55 di uji dgn 'peperangan' baru ini.

Adakah PRU13 merupakan titik akhir utk kita kecapi Merdeka dan kedamaian?

Adakah kita akan dijajah semula dgn keadah moden selepas PRU nnt?

Mengapa org2 Melayu kita lebih suka fikir yg 'negatif' daripada berfikir 'positif' pd kerajaan yg ada sekarang?

Apa yg kita mahu sebenarnya???

Anonymous said...

mana mat 2-car?

LADO TOKOU said...

Bendera baru PR Sang Saka Malaya seolah olah nak memecahbelahkan negara. Amat jelas bendera tersebut hanya untuk Malaya sahaja bukan untuk Malaysia. PR bukan sahaja nak menjadikan negara ini Republik tapi juga nak menendang keluar Sabah dan Sarawak kelur dari Malaysia, ini terbukti dari nama bendera tersebut yang hanya menyebut sang saka Malaya bukan sang saka Malaysia.

Anonymous said...

Pigi dah ada ati nk tukar jalur gemilang yg telah berkibar puluhan tahun dgn megahnya!!!
Pulak tu ciplak mcm bendera negara laen..
Pendek citer lu org lah mohon tukar warganegara,x menyusahkan rakyat MALAYSIA yg cintakan keamanan dan keharmonian..stupid bumplah mereka nie..

Anonymous said...

KDN TERLALU LEMBUT, SEBAB ITU ORANG TAKE ADVANTAGE.

TUNGGU APA LAGI, DEMOCRACY APA LAGI.

DAHLAH ISA DI BUANG.

PLEASE ACT SMART. SINGAPORE SIMPAN ISA.

HISAMUDDIN RAIS TROBLE AKERS, TANGKAPBSAJA.

Anonymous said...



BUKA MINDA, TOLAK TOLOL!

ISU BENDERA?

mengapa sebelum merdeka 1957, Parlimen British menolak cadangan bendera Sang Saka Malaya dan terima bendera seiras bendera Uncle Sam USA yg kita miliki sekarang ini?

Tak boleh ubahkah bendera sesebuah negara?

Walau bagaimanapun... kita terimalah dulu yg sedia ada sehingga rakyat majoriti inginkan perubahan!

Tak perlu bergaduh, bercakar,..... kerana inovasi bendera... berhujjah sajalah secara rasional!


malayoo mudah lupa said...

Pemimpin yg bekerja siang mlm majukan negara di hina dan di caci....malah pemimpin yg kerja nya menghasut dan memaki hamun siang mlm itu yg di sanjung....singkat nya pemikiran anak malayoo, cina pun berpolitik jugak tapi tkda la smpai memaki hamun sesama sendiri

Servant of God said...

Anonymous said...



BUKA MINDA, TOLAK TOLOL!

ISU BENDERA?

mengapa sebelum merdeka 1957, Parlimen British menolak cadangan bendera Sang Saka Malaya dan terima bendera seiras bendera Uncle Sam USA yg kita miliki sekarang ini?

Tak boleh ubahkah bendera sesebuah negara?

Walau bagaimanapun... kita terimalah dulu yg sedia ada sehingga rakyat majoriti inginkan perubahan!

Tak perlu bergaduh, bercakar,..... kerana inovasi bendera... berhujjah sajalah secara rasional!


September 3, 2012 4:12 PM

-----------------------------

Oooo.. nak hujah secara rasional yek?

Jadi tolong beritahu aku kenapa, kalau kita nak tukar bendera sekalipun, perlu kita mencontohi bendera satu-satunya negara yang pernah menyerang kita dengan niat untuk menjajah?

Tolong jawab.

Anonymous said...

4.12,

kalau bendera itulah yang terpakai lar nih, alamatnya ko berperanglah dengan oghe seberang, muahahhaah!

pisau lipat said...

Benci aku pada pengkhianat-pengkhianat tu benci lagi aku pada Hishamuddin menteri kayu. Ada hati nak pertahan parlimen sembrong. Aku akan tentukan si lahanat ni tewas pada pr13. Tak ada kualiti langsung. Dia ingat idea dia tu baik sangat sehingga membakul sampahkan pandangan orang lain tentang maruah bangsa dan negara.

Anonymous said...

Jalan SeWhite akan di tukar kepada Jalan Alor 2. kik kik kik

Anonymous said...

awat bendera Pas tak tiru sesiapa ke?

peluru M16 said...

Mereka-mereka ini yang menjadi haprak keluar dari jubur Anuar, sebab itulah perangai serupa babi. Pergi mampuslah dengan kau orang, Mahasiswa konon, mahasiswa kelas jamban!.

Manusia Rimba said...

Cina-cina sial yang pijak bendera negara, kau harus bertanggung jawab diatas perbuatan kau. Aku boleh mati seorang, tapi bangsa kau yang menghuni bandar-bandar besar akan ku ledakkan dengan letupan yang maha dahasat. Lim kit sial, lim guan eng, lu jaga sikit ya. Gua marah dah tahap melampau tau.

Anonymous said...

macam bendera indon ,bendera singapore..dan bendera umno..ceh tak payahlah ikut singapore indon..dan umno nie

Anonymous said...

anon 4:12 PM..
Apa niat sebenar saudara beria ia nak tukar bendera?!! Tak faham2 ke MAJORITI RAKYAT MENOLAK!!! Usah pertikai sejarah kenapa bendera ini ditolak kerana jelas ia dimiliki parti haluan kiri PKMM. Jangan lupa Perikatanlah yg berjaya dalam usaha menghalang Malayan Union satu bentuk penjajahan mutlak dan menghapuskan kuasa raja2. Atas sebab apa mereka harus pilih bendera dari PKMM yg gagal.

Anonymous said...

BRO SEMUA, HARI NI GUA TGK TV, DENGAR NIZ AZIZ CAKAP BENDERA MALAYSIA TAKDE CACATNYA, ORANG YANG BUAT BENDERA BARU NI YANG CACAT. SO, GUA RASA MUNGKIN TELOR DIA TAKDE, PASTU DIA NAK TUKAR JANTINA

Anonymous said...

melayu buta kayu ada dalam PKR dan Pas. Melayu Pas dah buang nama bangsa, diorang takde bangsa. bangsa diorang Islam. agama diorang pun Islam. tapi dalam celah tu pulak, apa pula nak panggil sekutu diorang? bangsa Budha, bangsa Kristian, bangsa Hindu, bangsa Atheis?

Anonymous said...

dahulu islam baru bangsa ..bukan dahulukan bangsa baru agama..

susah kalo org berfikiran camni..agama tolak tepi

Anonymous said...

Cuma Anwar Aljubs dan Mat Baupuki jer yang tolak tengah.... Tengah Kelengkang!!

Muahahahahaha

Anonymous said...

Bukan dahulukan islam baru bangsa. Tapi..
Gunakan nama islam utk menghalalkan cara.

Wei kat Malaysia ni melayu mesti islam. Mamak pon boleh jadi melayu janji.... Islam. Mat siam pun boleh jadi melayu janji.... Islam.

Anonymous said...

Nama 'saka' pada bendera pun dah cukup mengerikan, apa barang tu.... jalur gemilang lebih berimej positif, elegent dan sofisticated untuk rakyat Malaysia.

Otak geliga said...

ermmmmm tolong tukar OTAK supaya cara pemikiran dpt diJERNIHkan semula....hehehe

Otak geliga said...

Pejuang Liberal, Syiah & Komunis dlm satu kumpulan....ermmmmm

nampaknya akan berlaku perubahan yg sgt BESAR....faham maksud hamba???...hehehe

Anonymous said...



PR sial

Anonymous said...


sang saka malaya.... dihayati oleh:


bendera PAS, latar merah putih + ada bulatan hijau dipenjuru kanan

bendera umno, latar merah putih + ada bulatan kuning & kris telanjang ditengah..

sila bandingkan.....

Anonymous said...

Mangkuk....ingat bendera ngara mcm bju ke leh tukar2 design x da identiti tol la

Anonymous said...

bendera malaya sebelum kedatangan jepun.... ikut lamabang penjajah union jack.....


bendera Persekutuan Tanah Melayu 1948-1957.... jalur putih. kunig, merah, hitam............. bulatan ditengah ... ada pula gambar seekor harimau.....

Anonymous said...

Korang tukau anwar ler!tukau lks nik aziz meluat aku tgk mau sampai mati tak mau bersara!dah tua2 masih gler kuasa.mau tukar bendera pergi buat negara lain pergi pulau takde orang baru pacak bendera buatan ko!sejak merdeka geram betul aku dgn 3 ekor nie!kurang diajar!kecik2 tak mau mampus sudah besar jadi pengkhianat negara!!

Anonymous said...

Weii pencacai PR, mmg xsalah berhujah bab inovasi bendera. Tp hang tengoklah apa maksud dan matlamat anjing2 PAR tu ckp bab ubah bendera?Mereka bukan bermatlamatkan kedamaian tp nk cari pasal, nk provokasi dan nk lingkupkan negara.

Bodoh sgt org Malaysia ni..bnda yg sah2 merosak boleh dijulang, manusia yg sah2 jijik kotor meliwat, melacor dijilat kering.. zaman apakah ini ya Tuhan!!

Anonymous said...

Tukar Tiub....???

Anonymous said...


Anwar Ibrahim Aljuburi

Anonymous said...

inilah hasil anak didik anwar ibrahim ...ayuh bangsa malaysia pertahankan maruah negara anda , jangan biarkan penderhaka dan pengkhianat serta bangsat-bangsat ini membuat sesuka hati...terhadap maruah negara

Anonymous said...

Niat meraka jelas hendak tukarkan bumi tercinta ini untuk menjadi sebuah republik

Anonymous said...

dok pakai nama malaya lagi.. lepas ni tubuh pulak parti komunis malaya..

ikut bontot anwar ni la jadinya..

Anonymous said...

dlm facebook puak pakatan kata ni lakonan BN. BN saje buat gambar ni supaya org benci PR. hakikatnya memang puak2 bangsat ni yang buat. lagi nak tuduh orang lain.

Anonymous said...

sia-sia bljar tinggi2...tindakan yg memg bodoh mcm tak skolah..nk tukar bndera knon...

Anonymous said...

Dia orang ni ada boy friend orang Indon ke yang nak sangat bagi bersatu dgn indonesia?

Anonymous said...

Melayu2 bangang dok bahas benda2 simbol n tahyul........

Soal fundamental negara, bangsa seperti kehilangan tanah air, bahasa, identiti sebenar tidak pun dilalakkan.........

Equiti kekayaan negara terlepas kepada orang tidak dibincang.......

Kerugian2 besar kpd negara....... diremehkan .....

Itu politik bangang n tolol Melayu ... Sebab tu terjajah n tergadai ......... Sejak berzaman.....

Anonymous said...

Sudahlah betulkan akidah diri sendiri dulu.........

Ada kawan yg hadir di stadium bukit jalin pada 31/8/2021 dari pukul 4.00 ----- 11.00 malam , dia kata sangat sedih ramai melayu tak solat maghrib ..... dia anggar hanya sekitarm 1% saja dr 150 000 orang ..... Teruk ajaran UMNO ....... macam nak dapat pertolongan Allah jika langgari perintahnya..... Hanya najib rasa dia berjaya....

" Solat didahulukan, syariat diutamakan.
Negara baik diredai dan dbawah keampunan Allah"

Anonymous said...

Tau ke si bangang ni sejarah bendera Malaysia.
Pandai dia guna perkataan Insaf dan Daulat,
Tau ke dia sejarah Perang Dunia Ke2 di Tanah Melayu bermula sebab apa?

Tau ke dia berapa susah nya masa dharurat dulu?

Ini lah muka2 pengkhianat Negara yang patut dilucut Kewarganegaraan dan di usir keluar.

Tau ke dia beza nya berPOLITIK dan berNEGARA.

Sanggup gadai maruah diri dan bangsa kerana sebuah pakatan parti politik.

Mana dia semangat cintakan Negara Merdeka hingga sanggup menghina Bendera Malaysia.

Tau ke dia berapa ramai perajurit2 yang gugur dan cedera hanya kerana menegak kan Panji2 Negara.

Balik cerminkan diri benar kah aku bertindak dengan rela hati untuk meruntuhkan Perlembagaan Negara yang Merdeka.

Wahai anak muda renungkan lah.

jangan sampai nasi menjadi bubur.

Ada udang disebelah batu.

Sesal dahulu berpendapat.

Jangan sampai tiada lagi Negara bernama MALAYSIA.

Anonymous said...

mereka dah lama tukar bini

admin jakamas said...

Salam bro. Tentunya boleh pijak gambar sesiapa, boleh bakar bendera, boleh tukar bendera, boleh melakukan seks di luar tabii di depan khalayak ramai, boleh berhimpun di jalan raya secara haram bila-bila masa dan sebagainya.

Anonymous said...

TUKAR BENDERA??????
TUKAR KERAJAAN?????
TUKAR JANTINA??????
TUKAR AGAMA??????
TUKAR IDEOLOGI KPD KOMINIS?????
BERKAWAN DGN SETANNN??????
PIJAK GAMBAR PEMIMPIN?????
BOLEH GUNA NAMA ALLAH?????
BUKTI BESI????????
SYABAS PEMBANGKANG SEBAB SATU DIMENSI POLITIK BARU.......
ISLE KO MACAM TU??????
AKU KELIRU SUNGGUH DGN AGENDA PERJUANGAN PEMBANGKANG TERUTAMANYA PAS.

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

GotYou! said...

FreeMalaysiakinilah sangat! Semua free ye dak? makan minum free...sex free...fitnah free caci maki free...free for all until bankrupsi!

Servant of God said...

Anon September 3, 2012 10:40 PM

Suruh member kau tuh solat tanpa rasa ujub atau gah dulu, baru nak bising.

Perasan bagus cam sial.

Anonymous said...

Betul tu SOG. Mana kawan dia tu tau orang tak solat. Takkan dia kira sorang2 pegi surau ke tak. Lagi pon surau dah siap ada kat stadium yu. Takkan penganjur nak jemput sorang2ke surau. Sendiri tau tanggungjawab masing2 la. Nape nak salahkan UMNO pulak. Orang tak solat pon nak salahkan UMNO, adoii...mental la korang ni.

Anonymous said...

Betul tu SOG. Mana kawan dia tu tau orang tak solat. Takkan dia kira sorang2 pegi surau ke tak. Lagi pon surau dah siap ada kat stadium yu. Takkan penganjur nak jemput sorang2ke surau. Sendiri tau tanggungjawab masing2 la. Nape nak salahkan UMNO pulak. Orang tak solat pon nak salahkan UMNO, adoii...mental la korang ni.

nujum pak belang said...

apa apa pun semua nya datang dari org yg bernama Anuar ibrahim apa yang berlaku selama 4 tahun ini berpunca dari manusia yg bernama Anuar ibrahim mengasut rakyat supaya melawan undang undang negara dan membuat macam macam demontrasi jalanan supaya kerajaan yg sedia ada lemah dan bolih dijatuhkan tapi harus dingat kita dimalaysia ni ada 28 juta rakyat.yang menyokong Anuar Ibrahim terlalu sedikit dan yg menyokong najib seluruh rakyat malaysia tolak penyokong tegar Anuar pada 2008 ya tapi bukan 2012 pakatan akan kalah pada pru 13 nanti. insahallahamin.

Anonymous said...

kalo nak kata bendera malaysia tiru bendera amerika, sekurang2nya amerika menang perang dingin!

Anonymous said...

LEPAS NI TUKAR JANTINA HAHAHAHH

Dustinrkjv said...

dahulu islam baru bangsa ..bukan dahulukan bangsa baru agama.. susah kalo org berfikiran camni..agama tolak tepi