Wednesday, September 5, 2012

MANIFESTO ITU BUKAN JANJI. NAK MAMPOS DAH PAKATAN NIH !


Nampaknya, Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, benar-benar buntu apabila diasak dengan persoalan mengenai kegagalan kerajaan pimpinannya untuk menunaikan janji bekalan air kegunaan domestik percuma bagi 20 meter padu pertama setiap bulan kepada semua rakyat Selangor.

Jawapan beliau kepada media berkenaan isu ini dalam satu sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri kelmarin iaitu ‘manifesto bukan satu perjanjian’, telah benar-benar membangkitkan kemarahan rakyat Selangor.   Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa kenyataan tersebut seolah-olah ‘membunuh diri’ atau ‘membunuh parti sendiri’.  

Mungkinkah Khalid tidak tahu bahawa rakyat mengundi sesebuah parti itu berdasarkan beberapa perkara asas iaitu:  1. Rekod perkhidmatan,  2. Ideologi, 3. Manifesto.

Memandangkan PR belum ada rekod perkhidmatan, dan tidak mempunyai ideologi yang pasti, maka kemenangan PR di Selangor bolehlah dikatakan semata-mata terletak kepada manifesto yang diumumkan.  

Rakyat Selangor sanggup menolak BN dalam PRU 2008 walaupun parti itu mempunyai rekod cemerlang, semata-mata ingin menikmati 20m padu air percuma, bantuan tadika, sumbangan ke universiti dan berbagai-bagai lagi yang dibentangkan sebagai manifesto PR ketika itu.  

Maka, malanglah bagi rakyat Selangor apabila setelah 4 tahun memerintah, tiba-tiba saja MB Selangor sendiri mengakui bahawa kerajaannya tidak harus dipertanggungjawabkan untuk menunaikan segala yang terkandung dalam manifesto tersebut, kerana ia bukan satu perjanjian.

Dalam ertikata lain, manifesto itu hanyalah untuk suka-suka sahaja - ia dideraf dan diumumkan sekadar untuk sedap didengar bagi menarik undi.

Jika ‘manifesto bukan perjanjian’ maka apakah ia?

Mengikut kamus dalam talian, manifesto adalah satu “perisytiharan mengenai niat, cadangan, motif atau pandangan seseorang individu, kumpulan, parti politik atau kerajaan”.

Berpegang kepada definisi ini, rakyat Selangor telah memilih PR dengan harapan bahawa parti tersebut akan melaksanakan segala niat, cadangan, motif dan pandangan yang diisytiharkan oleh mereka.  

Jelas, rakyat Selangor telah membuat kesilapan besar.

Benar, bukan semua niat atau cadangan dapat dilaksanakan kerana kadangkala terdapat halangan dan masalah-masalah sampingan yang di luar jangkaan.  Namun, ini tidak wajar dijadikan alasan dalam masalah kegagalan membekalkan air percuma kepada rakyat Selangor.  Lebih-lebih lagi setelah kerajaan PR mempunyai masa selama 4 tahun untuk menunaikannya.  Sekiranya terdapat halangan atau masalah, mereka seharusnya sudah dapat mengatasinya.

Namun, yang menjadi isu di sini bukanlah kerana kerajaan Selangor menghadapi masalah untuk melaksanakan manifesto air percuma ini, tetapi kerana MB Selangor telah mengesahkan bahawa kerajaannya tidak pernah berjanji mengenainya justeru itu, tidak perlu, tidak ingin dan tidak akan melaksanakannya!

Dengan itu, rakyat tidak harus lagi mempercayai apa jua manifesto yang telah atau akan dibentangkan PR.

67 comments:

Anonymous said...

manifesto bukan perjanjian, ia merupakan;

1- sejenis pistol mainan khalid MB masa kecik2 dulu masa telanjang bulat dan main kejar2 dgn eli bukit 'telanjang'

2- air mani yg terpancut dari 'muncung pistol' anwar ke dlm mulut china doll ttp dimuntahkan semula ke dlm mangkuk tandas juga dipanggil manifesto.

Anonymous said...

Manifesto sangkaan Khalid Gagap sebenarnya adalah "Money Fest"..atau "Pesta Duit" tempat kerajaan negeri bersuka ria membelanjakan dan merompak hasil wang rakyat.

Yeahh enjoy enjoy bebehhh yahoooo!!!

Anonymous said...

Hidup Khalid..Hidup Anwar..hidup Kit Siang..hidup DAP... hidup PKR....HANCUR PAS.....

Anonymous said...

ketawa dalam tangisan org selangor tp tak semua la. yang pilih PR terima sajalah. yg masih bersama BN teruskan kita kuburkan PR tanpa nisan. jentera BN kena aktif bg penerangan kat org kampung diserata tempat insyaallah ABU.(Allah Bersama UMNO). Pastikan undi saluran 3 @ generasi y dapat maklumat yg cukup. guna semua media umno.jgn dok harap sangat media kerajaan. Risalah UMNO kena banyak utk tangkis serangan PR. buat pamplet/flyer kecil edar di dewan org ramai pasal kebejatan PR. Biar 50 org baca tp cuba kira kesan kepada kwn, rakan,datok nenek paksu paklang.

Anonymous said...

yeahhhhh...

Aku suka...aku suka....

Ops aku lupar ar nama punaisihat ekonomi negeri
selangor aku rasa dia kunci kenyataan bangang yng membuat kita semua gembiraaaaaa untk bagi undi pada BN.

Yeaaaaaaaaaahhh!

Anonymous said...

BerBOHONG, MENIPU, menyakau duit, seks dan bijak mmFITNAH adalah sifat WAJIB ada dlm PAKATAN HARAM..

Mmg betoi kata Pok Nik...brkawan dgn SETAN pon bole....sbb itu kn sifat SYAITAN...

pooodaachiiitt

Anonymous said...

kalau omputeh cakap..a manifestation of the actions and promises
..promises made on a printed list
promise to lower car prices,
promise to abolish toll.
promise to reduce petrol,
promise to give free university education
Promises can be broken or not done, like in the case of the PKR promises, then its the case of lantak engkau lah..aku dah dpt sebat duit Selangor dan diut Talam..mampos engkau lah orang Selangor..kena kencing..lepas ni aku cabot dudok Perth dgn bebudak MCKK enjoy main golf hari2 dgn bini muda aku..mampos kau lah!!!

Anonymous said...

Manifesto bg Pakatan Haram adalah
MONEY FIESTA....

Sakau la duit, projek dan sgl mala yg mndatangkn wang hengget dan harta donia...janji kantong depa dan kroni penoh...rakyat marhaen yg xbrkaitan dgn depa LANTAK la....

muahahahahahah

r0 said...

So...

Kita tgk ape menifesto diaorg lepas ni. Kalau And pertikai apa saja yg diaorg keluarkan kat memaner negeri mengikut apa yg kalid brahim kata.

Ingat diaorg boleh spin? spin kita lagi power.

Anonymous said...

kalau manifesto boleh lepas tangan, tugas hakiki seperti pembersihan, selenggaraan dan pembangunan lagilah lepas dua belah tangan.

tengok sekeling anda dan nilaikan apa yang anda dapat sebagai warga marhaen dalam sebuah negeri termakmur di Msia!

Fikir-Fikirkan

Anonymous said...

tang manakah cekapnya kiasu memerintah negeri terkaya kalau banjir kilat boleh berlaku di luar musim tengkujuh?

Khalid flinstone ibrahim said...

manifesto itu adalah jajan yg berharga 2 kupang sebungkus

Anonymous said...

apakah ada gerai-gerai atau tapak perniagaan baru dibangunkan oleh kiasu dan proksi mereka di negeri termaju, untuk anda dan rakan-rakan anda menceburi bidang perniagaan?

Jangan tido, yoep.

Anonymous said...

apa ertinya buat anda di kampung-kampung kalau perubahan yang ada di kawasan anda hanyalah bergantung-gantungan kain-kain rentang dengan wajah-wajah yang berjangoat dan berserbai tetapi hakikatnya kehidupan anda dok macam tu.

Anonymous said...

mane tok moh? ape lak tok moh nk menipu kt sini!!!

Anonymous said...

manifesto air percuma tak ditepati kerana marhaen bukanlah untuk dihormati tetapi platform untuk depa mendaki.

Anonymous said...

ORANG GAGAP MEMANG BEGITU, DAHLAH CAKAP TER BRAKE BRAKE, CORNER ARING PULAK TU.......PUTAR BELILAH MUDAH CAKAP.
KORPORAT YANG KEPARAT.

Anonymous said...

Memang bukan perjanjian, tapi kalau mungkir janji MINAFIK ! Dia tak kan tak tahu, exco agama tu....

Tukang Komen said...

Manifesto pakatan adalah KENCINGAN. Dia janji dan dia KENCING. Janji pakatan melibatkan kemampuan kewangan. Kata duit banyak,kalau banyak ngapa tak tunai janji. Pi dok tunaikan masalah TALAM CORP. Ada dalam manifesto ke? Kerajaan pakatan dibawah menteri besar dari PKR memang bebal. Tidak cekap menguruskan negeri Selangor. Dimana juga pakatan perintah masalah rakyat melambak2. Pakatan memang kaki kencing! Manifesto bukan perjanjian. Kah kah kah.
Manifesto sendiri pun dikencingnya.

Anonymous said...

Kerajaan Sepandok Negeri P.Pinang.

aku tengok di ppinang ni tak ada lain disetiap simpang, traffic light terpampang sepandok memaparkan muka limguaneng, mansor othman, malik itik,adun pantai jerejak, MP bpulau yusmadi,dan adun2 mengikut kawasan masing-masing. Buat kerja ckit saja sepandok besar pun naik lah disemua persimpangan. cam na kalau bn naikan sepanduk mungkin limguan eng akan arahkan andartu YDP MPPP dankonco-konconya turunkan.tapi jasa mereka kpd rakyat apa pun tadak. yang banyak publisiti, fitnah, penipuan. takut kalah, kiasu arah MPPP turunkan semua bendera bn dan jalur gemilang, hanya bendera FUCKATAN SAJA BOLEH DINAIKAN.

Anonymous said...

Parti Keldai Rakyat.

Anonymous said...

5:13,

kalau di selangor, kawasan luar bandar, setiap baner hijau mesti ada gambo Pok Nik (sebelah kanan) dan TGHH sebelah kiri).

Bomo Siam said...

Jika berdasrkan kpd ayat 'manifesto bukan satu perjanjian'...

Jawapan aku ialah, YA! Ianya bukan perjanjian!

Perjanjian memerlukan persetujuan kedua-dua pihak. Perjanjian satu pihak dikira berat sebelah.

Manifesto adalah pengisytiharan kpd sesuatu perkara yg nak dibuat...!

Ianya bukan janji...!!!

Anonymous said...

hanya baner saja yang menepati ciri-ciri pembangkang...pembangunan hancus. longkangpun tak leh jaga. he he

Anonymous said...

yang menilai manifesto adalah rakyat...yang kena kelentong hidup-hidup adalah mereka jua.

makanya di tangan rakyatlah terletaknya nasib pembangkang.

jangan depa salahkan ameno kalau rakyat tolak depa masuk gaung sudah ler. kik kik

Anonymous said...

.
PANTUN TIGA KERAT

2008, tabur janji naik keretapi, marhaen dibohongi

2012, tabur janji naik bas mewah, marhaen tidak lupakan janji.

2013, marhaen hantar depa balik kampung jalan kaki.

Anonymous said...




aku sokong bomo siam 300%....
mcm mak bomo siam puki busuk,puki busuk mak dia punya..nonok nenek mak dia,nenek mak dia punya nonok...kepala bapak bomo siam aku pijak smpai mampus,mampus pi kepala bapak bomo siam....mak bapak syaitan...anak (bomo siam)iblis....

paham maksud tuan puteri....?


takbirrrr....

Bomo Siam said...

Manifesto adalah salah satu wadah 'kesampaian' mesej bertulis pd rakyat. Manifesto penting bagi sesebuah parti politik dlm menghadapi pilihanraya selain dari kempen bersemuka, sumbangan serta peranan media massa.

Menjelang pilihanraya setiap parti politik akan membentuk manifesto masing2 sebagai pernyataan sebagai garis pandu umum prjuangan, matlamat & komitmen...!

Anonymous said...

.
KALAU PARTI KAFIR MUNGKIR JANJI BOLEHLAH DIFAHAMI

KALAU PARTI AGAMA MUNGKIR JANJI HANYA TUHAN AKAN ADILI

Anonymous said...

Hanya ada manifesto tetapi tidak dimanifestasikan perbuatan iaitu melahirkan,menunjukkan,memperlihatkan(menjadikan nyata)sesuatu.
Ya....manifesto ialah pengisytiharan kepada orang ramai tentang dasar tetapi dimanifestasikan. Cool saja no hang Khalid

Anonymous said...

Hanya ada manifesto tetapi tidak dimanifestasikan perbuatan iaitu melahirkan,menunjukkan,memperlihatkan(menjadikan nyata)sesuatu.
Ya....manifesto ialah pengisytiharan kepada orang ramai tentang dasar tetapi tidak dimanifestasikan. Cool saja no hang Khalid

Bomo Siam said...

Manifesto Barisan Nasional bagi GE12 yg lalu setebal 23 mukasurat diperkayakan dengan bahan berkaitan dgn kandungan laporan gerakerja dlm semua perkara
membabitkan ekonomi dan sosial.

Seperkara yg perlu diingat adalah rakyat sebagai pembayar cukai dan sasaran dasar awam perlu dimaklumkan tentang rekod pencapaian dan rangka rancangan mengikut tempoh. Ini penting kerana
rakyat sebagai pengundi parti yg bertanding dalam PRU-12 amat
sensitif kepada persoalan tentang apa yg telah dibuat oleh pihak kerajaan setelah tempoh mandat yg diberikan rakyat hampir tamat...!

Bomo Siam said...

Secara umum, manifesto BN masih mengekalkan gaya penyampaian yg
sama. Taktik memuatkan teks retorik menguasai semua kandungan manifesto.

Hal ini berlaku kerana jentera kempen parti pemerintah seolah-olah meyakini taktik sedia ada berkesan digunakan untuk ke sekian kalinya..!

Bomo Siam said...

Kenyataan bertulis yg bersifat retorik adalah lazim dalam mana2
penerbitan manifesto Pilihan Raya.

Gambaran makro yg cuba dibawa oleh
sesebuah parti semestinya berusaha menyembunyikan kecacatan atau
kekurangan yg ada pada pelan induk perancangan sesebuah parti untuk
dilaksanakan jika parti berkenaan berjaya dalam Pilihan Raya yg berkenaan...!

Anonymous said...

Lepas ni PR tak payah la nak buat manifesto kerana menurut Khalid manifesto bukan perjanjian. Saja seronok-seronok, main-main. Takut penasihat ekonomi 1RM yg nak jadi PM kita nanti buat main-main, seronok-seronok saja terhadap negara kita bila dpt jd PM. Mudahnya Khalid jwb soalan. Buat Khilaf banyak-banyak lagi ya Khalid untuk PR.

Bomo Siam said...

Kenyataan bertulis yg bersifat retorik adalah lazim dalam mana2
penerbitan manifesto Pilihan Raya.

Gambaran makro yg cuba dibawa oleh
sesebuah parti semestinya berusaha menyembunyikan kecacatan atau
kekurangan yg ada pada pelan induk perancangan sesebuah parti untuk
dilaksanakan jika parti berkenaan berjaya dalam Pilihan Raya yg berkenaan...!

Anonymous said...

bgmana janjibanwar pd DAP ''

TPM

DIA AKAN BAGI KE MAIN2 Je

atau

TERPAKSA BAGI ??



WHICH ONE WAHAI PEMBACA YG BIJAKSANA..

Anonymous said...

Tak apalah kalau Khalid dan Bomo tak anggap manifesto tu janji. Asalkan rakyat menganggap manifesto itu janji cukuplah. Tunggu PRU13...

Anonymous said...

Masalahnya depa ni banyak beretorik. Malahan kecacatan dan kekurangan banyak yang gagal disembunyikan. Satu-satu kekhilafan dibuat dan dibongkarkan. Kdg tu oleh pemimpin PR sendiri.

Anonymous said...

manifesto PAS.. "Undi PR dpt Tiket Syurga sorng sehelai"...

Anonymous said...

Tak payah nak buat manifesto la.. kan semua parti dlm P.R harus mematuhi buku jinggay... elok hentikanlah cerita hudud tu semua pembohong.

Anonymous said...

tq vm mr khalid.. kau lah pujaan ku.. mampos kau...

Miniclubman said...

Once canvassing for the election gets going political parties and candidates will be releasing their manifestos with a lot of fanfare. A manifesto is nothing but a fancy list of promises made. There’s nothing wrong in making promises. Unfortunately most of the political class truly believe that promises are made to be BROKEN!

The previous manifesto will give us a clear picture of how efficient he has been or how he has taken us all for one long ride.!

Anonymous said...

Jgn layan Bomo sbb dia perasan dia adalah makluk ciptaan tuhan 100% sempurna, yg maksum dan yg paling... Oleh itu boikot dia dgn cara hangpa sorang pun jgn reply tulisan dia, brdiam diri bkn ertinya kalah, biarkan dia syok sendiri dgn tulisannya

Anonymous said...

usul yg sgt bagus dan perlu dijaksanakan segera

Anonymous said...

definisi khlid manifesto tu bukan janji...jika hanya sekerat yg dapat 20m3 air percuma? jadi gula-gula sahajalah supaya yg dapat air tu tetap sokong pr ker?...

Miniclubman said...

The best way to keep one's word is not to give it. ~Napoleon Bonaparte

pok ngah nik ajis said...

Bomo mangkuk. . Amanat itukan azimat. . Manifesto itu kan artikel. .
Sama dgn mu manefetasi samakan idea. . Dirimu. . Belum tentu PKR atau PAS. . UMNU. . Sekurang kurang airtangannya mung rasakan jugak. . Kuah. . Kuah. . .Kuah. . Kuang. .

Anonymous said...

dah terang lagi bersuluh manifesto bukan janji pakatan rakyat nak hapuskan PTPTN, nak bagi pendidikan percuma, nak bagi bantuan pada ibu tunggal dan lain lain janji nanti bila PRU nnti itu cuma janji bukan nya menifesto....tak abis2 nak menipu rakyat pada rakyat malaysia fikir2 kan lah

anti pakatan rakyat said...

selama ini pakatan menipu rakyat selangor tapi hairan nya kenapa masih ada rakyat selangor percaya akan penipu ini ada kerajaan yg betul betul mahu bela rakyat tapi di tolak sebalik nya memilih kerajaan yang penipu besar.janji 2008 belum lagi ditunaikan rakyat selangor harus buka mata besar besar siapa org org dalam pakatan rakyat semua nya penipu.

pok ngah nik ajis said...

50 tahun BN perintah 20 kerusakan berlaku. .
4 tahun PR perintah 20 kerosakan berlaku. .so zat dan bomo sial. .tak yah nak kumpul dosa UMNU bab 50 tahun . Dosa PR dasyat lagi. . . .

Anonymous said...

UMNO parti pelampau perkauman (racist) asobiah dan pengganas...... tak sesuai dalam negara demokrasi yg rakyat bebas memilih pucuk pimpinan baru negara....

UMNO ingin jadikan Malaysia ... kerajaan Dinasti Umnoputera yang penuh autokratik, korup & penipuan ...


Kuasa RAKYAT tolak kediktatoran UMNO/BN .........

PRU13 ...ABU

Anonymous said...

anon 9.59pm

cakap takde asas, jangan ulang ceramah nuar juburi ye

Anonymous said...

Manifesto bukan janji. Bikin khilaf lagi PR. Tambah lagi dan lagi dan laggii dan lagggiiii. Biar banyak-banyak lagi. Muahahahahahaha

Anonymous said...

Vavi sudah berbunyi.. Mengeluarkn ayat2 bodo dn pencacal. So lepas ni rakyt pakat dn jnji bersetuju xyah pilih pr lagi.. Muahahaha...

Anonymous said...

Jgn lh guna prkataan pbyr cukai tu utk tnjuk pandai. Aku pon byo cukai. Tpi klu aku byr cukai tnah dn pintu tpi xdpt air yg mna djanji xdpt khairat bila bpk mati xdpt seribu bila bayi aku lahir xdpt wit utk budk tadika apa kejadahnya...

Anonymous said...

Bagi rakyat manifesto adalah janji pilihanraya. Bagi PR manifesto adalah bahan untuk memancing undi, tetapi tidak terikat untuk menunaikannya jika menang. Pendek kata bagi PR manifesto hanya bahan cetak untuk menipu rakyat.

Anonymous said...

"Manifesto bukan janji yang mesti ditunaikan" inilah pendirian PR. Bermakna belumpun PRU diadakan PR dah awal awal maklumkan kepada rakyat bahawa PR adalah penipu tegar.

Anonymous said...

Pr perjanjian rosak hehehe.khalid bomo sama samdol.tok sah buat manefesto ler kalau tak mau tunai.ada berani?

Anonymous said...

Nyesal aku undi pr....air free x dpt...terpengaruh dgn janji si penipu...tunggu pru13 ni...keluarga aku semua nak undi BN balik....Bye bye PR...aku dah percaya semua manifesto PR skg ni...

Anonymous said...

Pembetulan...dah x percaya kat PR lagi... semuanya nak tipu rakyat...untuk kepentingan sendiri!!

Osman Koko said...

akhir kata..."manifesto ditepati". tu plg sesuai

Anonymous said...

PADAN MUKA RAKYAT SELANGOR DENGAN AKU2 SEKALILAH DAH KENA KENCING PAKATAN RAKYAT UNDILAH LAGI PR DALAM PRU 13 NANTI
AKU NAK NANGISSSSSSSSSSSSSSSHUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Anonymous said...

PADAN MUKA RAKYAT SELANGOR DENGAN AKU2SEKALI DAH KENA KENCING PR, UNDILAH LAGI PR DALAM PRU13 NANTI
NAK NANGIS AKUHUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Anonymous said...

Kepada rakyat Malaysia sekarang dah jelas dan tanpa perlu penjelasan lagi dengan pengakuan Khalid Gagap bahawa manifesto bukan satu perjanjian yang perlu ditunaikan jadi bila tiba pilihanraya akan datang maka jelaslah pada kita semua apa yang terkandung di dalam manifesto mereka seperti turunkan harga kereta, hapuskan tol, mansuhkan PTPTN dan banyak lagi adalah umpan kepada rakyat semata-mata agar mengundi mereka supaya mereka menang dan dapat kuasa untuk mengaut apa yang mereka tidak dapat selagi mereka tidak berkuasa. Selepas PRU13 nanti aku harap sangatlah agar berkubur saja Pakatan Rakyat tu sebabnya yang berpakat tu bukannya rakyat tetapi para-para ahli politik pembangkang yang nak memerintah. Menyampah rasanya bila ada perkataan rakyat pada pada pakatan syaitan mereka tu.

Anonymous said...

Kepada rakyat Malaysia sekarang dah jelas dan tanpa perlu penjelasan lagi dengan pengakuan Khalid Gagap bahawa manifesto bukan satu perjanjian yang perlu ditunaikan jadi bila tiba pilihanraya akan datang maka jelaslah pada kita semua apa yang terkandung di dalam manifesto mereka seperti turunkan harga kereta, hapuskan tol, mansuhkan PTPTN dan banyak lagi adalah umpan kepada rakyat semata-mata agar mengundi mereka supaya mereka menang dan dapat kuasa untuk mengaut apa yang mereka tidak dapat selagi mereka tidak berkuasa. Selepas PRU13 nanti aku harap sangatlah agar berkubur saja Pakatan Rakyat tu sebabnya yang berpakat tu bukannya rakyat tetapi para-para ahli politik pembangkang yang nak memerintah. Menyampah rasanya bila ada perkataan rakyat pada pada pakatan syaitan mereka tu.

Anonymous said...

Kesian ye org2 khir toyo dlm kerajaan negeri selangor..semua nya kene buang keje dan ada yg setia kpd umno terus letak jawatan kerana simpati dgn k toyol..