Saturday, October 13, 2012

( ISU SELANGOR ) HASAN ALI DESAK POK NIK LETAK JAWATAN !


Saya tertarik dan terpanggil untuk memberi sedikit ulasan kepada kenyataan daripada Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) yang juga merupakan Mursyidul Am PAS.

Seperti yang diketahui TGNA mempunyai kedudukan istimewa di dalam PAS. Bagi kebanyakan ahli dan penyokong PAS, mereka menganggap TGNA segala-galanya. Beliaulah Mursyidul Am. Beliaulah "Presiden". Beliaulah Menteri Besar dan beliaulah Tok Guru dari sudut agama.

Kedudukan yang sedemikian bagi saya adalah pemberian Allah kepada beliau. Setiap satu kedudukan termasuk dirinya sebagai hamba Allah mempunyai tanggungjawab yang begitu besar bukan sahaja dikalangan ahli dan penyokong PAS tetapi yang lebih penting disisi Allah SWT.

Saya sendiri dan mungkin orang lain juga merasa begitu kerdil untuk membuat ulasan terhadap sebarang kenyataan yang dibuat oleh TGNA atas kedudukan beliau yang begitu supreme dikotak pemikiran ahli dan penyokong PAS.

Ketiadaan ahli dan penyokong yang berupaya untuk menyanggah pendapat beliau yang setengah-setengahnya begitu ganjil bukan sahaja dari segi perkataan malah dari segi implikasi kenyataan yang dikeluarkan yang mungkin atas supremenya beliau, beliau dan orang-orang dalam lingkungan beliau tidak menyedarinya. Saya tidak perlu mengulangi kenyataan yang mana, waktu bila yang termasuk dalam kategori ini.

Untuk menyatakan DAP tidak pernah mengganggu PAS dan DAP juga merupakan rakan kongsi yang akan menjamin kemenangan PAS dalam PRU ke 13, bagi saya agak keterlaluan.

Bagi saya juga kenyataan sedemikian tidak seharusnya dikeluarkan oleh seorang yang mempunyai stature seperti yang disebutkan diatas. Lupakah TGNA dan orang-orang disekeliling beliau bahawa TGNA pernah beberapa kali menyanggah pendirian Karpal Singh dan Lim Kit Siang yang berterusan menghina dan menentang perjuangan Pas untuk melaksanakan hudud? Kita tidak lupa, beliau juga pernah menyebutkan akan meneruskan hudud di Kelantan dalam keadaan apa pun yang di datangkan oleh DAP? Kita juga masih ingat betapa tegasnya beliau mengatasi mana-mana pimpinan PAS yang lain menyatakan perasaan dengan menggunakan perkataan-perkataan yang adakalanya tidak layak oleh seseorang yang dianggap begitu supreme. 

Bagi saya kedua-dua kenyataan terakhir TGNA mempunyai dua implikasi besar.

Pertama, kenyataan tersebut tidak layak lagi akan menghiris hati dan perasaan ahli dan penyokong PAS yang sudah tidak menahan perasaan sabar akibat daripada bertambah berani dan ghairahnya pimpinan DAP menghina Islam.

Kedua, saya bimbang kenyataan-kenyataan supreme ini akan menjadikan pimpinan DAP dan sebahagian daripada pimpinan PAS daripada golongan parasit terus mendapat pembelaan dan menjadikan mereka lebih ganas menghentam Islam dan perjuangan PAS disebabkan “peluru” yang disediakan oleh TGNA.

Saya berpendapat demi untuk menjaga keutuhan dalam PAS dan menjadikan PAS terus berdarjat dan bermartabat sebagai “custodian” kepada perjuangan Islam, TGNA perlu menoleh ke belakang untuk bermuhasabah. Sudah sampai masanya bagi TGNA untuk merenung sejauh-jauhnya tentang kehadiran beliau dalam hierarki kepimpinan PAS samada benar-benar menguntungkan atau merugikan bukan sahaja PAS sebagai sebuah parti Islam tetapi yang lebih penting perjuangan PAS itu sendiri termasuklah imej, kehebatan dan keagungan Islam itu sendiri.

Mungkin sudah sampai masanya sebelum nasi menjadi bubur, TGNA memikirkan untuk menyerahkan tanggungjawab besar sebagai Mursyidul Am kepada timbalannya yang saya yakin mempunyai kemampuan dan kewibawaan yang setara dengan beliau. - Datuk Dr Hassan Ali

49 comments:

usin said...

sangat relevan saranan D. Hasan Ali tu. utk kebaikan pas dan TGNA sendiri.

warisan tmk said...

Sebenarnya amat mudah untuk memahami kenapa Nik Aziz seolah-olah tidak ada masalah dengan DAP.

Nik Aziz merupakan pemimpin PAS paling 'antik' yang masih lagi diizinkan oleh Allah swt untuk bernyawa.

Beliau mula menjadi wakil rakyat PAS di zaman PAS membawa pendekatan ULTRA MALAY, atau extremis Melayu, yang menolak sebarang kerjasama atau perkongsian dengan bukan Melayu.

Beliau juga pemimpin Dewan Ulama PAS semasa PAS bersama-sama dengan UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan beberapa parti Sabah dan Sarawak mengasaskan Barisan Nasional.

Beliau juga antara pemimpin tetinggi PAS di era 'kepimpinan ulama' di mana perlaksanaan hudud pula menjadi paksi perjuangan PAS.

Nik Aziz sekarang adalah Mursyidul Am PAS di era 'serba boleh asalkan menang pilihanraya'.

Bagi aku, PAS tidak pernah berpegang kepada satu dasar perjuangan yang konsistan. Satu-satunya yang konsistan dalam perjuangan PAS ialah CITA-CITA UNTUK MENEWASKAN UMNO DI DALAM PILIHANRAYA.

Bagi mencapai cita-cita tersebut, strategi boleh berubah-ubah, termasuk menggunakan pendekatan mengkafirkan UMNO, menjuarai perjuangan menegakkan negara Islam dan hudud, membela Anwar Ibrahim, dan akhir sekali menjadi 'sahabat' Cina DAP.

Anonymous said...

BANYAK MAKAN RASA MUAK. JAUH BERJALAN RASA LENGUH. BANYAK CAKAP MEREPEK NAMANYA. LAMA MEMIMPIN TERSASAU PADAHNYA. LAMA HIDUP NYANYOKLAH JADINYA. ULAMAK DIHUJUNG USIA TAK MENGUNTUNG TAPI MERUGIKAN.

hangkedee said...

Kasihan manusia yang tidak di beri hidayah.sperti kata musyidul Dap kapal sinki "Anuar harus bertaubat" dan kata kata TUN M berhenti "ketika sedap".fikirkan lah.

Anonymous said...

Bagi Nik Aziz, Dr Hasan Ali perperangai 'tidak senonoh', Nasharudiin Mat Isa adalah 'sampah'. Setakat ini Kita belum lagi mendengar gelaran yang diberi oleh Nik Aziz kepada Dr Harun Din dan Shahnon (SHIT) Ahmad. Dr Hasan Ali bukan lagi ahli Pas justeru cakap 'orang perangai tak senonoh' tidak mendatangkan sebarang kesan kepada Nik Aziz. 'Sindirian' Dr Hasan Ali keatas Nik Aziz tidak mungkin akan menyebabkan Nik Aziz 'menagis'.

Hari ini jika DAP membisikan kepada Nik Aziz supaya memecat Nasharuddin, Dr Haron Din dan Shahnon (SHIT) Ahmad, pastinya Nik Aziz tidak ragu2 mencari jalan agar mereka bertiga tersingkir dari Pas. Ini dibuktikan dengan kenyataan terbaru Nik Aziz bahawa Pas memerlukan DAP untuk mendapat undi orang bukan Islam. Orang2 macam Dr Haron Din, Nasharuddin dan Shahnon (SHIT) Ahmad boleh datang dan pergi tetapi peluang bersekutu dengan DAP tidak datang selalu. Dalam konteks ini ternyata Nik Aziz membelakangi bukan sahaja suara bantahan akar umbi tetapi juga dikalangan pemimpin dan bekas pemimpin atasan Pas seperti Dr Haron Din dan Nasharuddin. Bagi Nik Aziz 'matlamat menghalalkan cara' adalah pendekatan terbaik walaupun sepatutnya sebagai Mursyidul Am Pas, beliau arif bahawa Islam tidak membenarkan sama sekali perinsip tersebut. Kalau Nik Aziz boleh berkawan dengan syaitan mengapa pula tidak boleh berkawan malah menjadi hamba abdi DAP selagi boleh mendapat undi bukan Islam khasnya Cina DAP?

Apa pun saya tidak bersetuju sepenuhnya dengan 'pujian' Dr Hasan Ali keatas Nik Aziz. Bagi saya secara peribadi melihat Nik Aziz adalah manusia lemah dari semua sudut termasuk pengetahwanya mengenai Islam. Nik Aziz bukan pakar ekonomi Islam, Nik Aziz bukan seorang pentadbir Islam yang baik. Ini dapat dibuktikan dengan mudah jika Negeri Kelantan hari ini dijadikan asas menilai kelemahan Nik Aziz dari sudut ekonomi dan pentadbiran. Kelantan merupakan negeri termundur jika dibandingkan dengan negeri2 lain di Malaysia. Dari segi pentadbiran juga ia amat lemah sehingga keperluan asas seperti air gagal diselesaikan sehingga hari ini.

Jika Kelantan ditadbir mengikut Islam sebenarnya, nescaya Kelantan hari ini merupakan Negeri paling maju dari semua aspek kehidupan. Malangnya Nik Aziz menggunakan Islam sebagai topeng untuk mengelirukan pengikutnya. Perlu dingat bahawa Rasulullah SAW telah berjaya mengembangkan syiar Islam hanya dalam masa 23 tahun sahaja. Perlu juga diingat Rasulullah SAW mengembangkan Islam dalam keadaan serba serbinya payah. Malah baginda sendiri menjadi panglima perang. Nik Aziz? Dizaman pemerintahan Nik Aziz di Kelantan, hanya sebuah masjid yang dibina (pengakuan Nik Aziz sendiri). Beliau juga mengakui tidak mengadakan peruntukan untuk tujuan penyelenggaraan masjid. Apa maknanya? Dalam era Nik Aziz juga terdapat banyak patung2 duduk, tidur dan berdiri.

Secara peribadi saya melihat Nik Aziz adalah seorang pemimpin lemah dan mudah dikelirukan oleh orang 'mengelilinginya' yang sentiasa mengelirukan Nik Aziz dengan 'nasihat2' yang salah. Nik Aziz dipergunakan kerana 'penasihat2nya' tahu bahawa Nik Aziz tidak ada kemampuan berfikir sendiri dan mengharapkan orang lain untuk membuat kerja bagi pihaknya. Tidak salah untuk mendengar dan menerima nasihat yang baik yang menjadi salah ialah apabila sesaorang itu meneruima bulat2 sesuatu 'nasihat'tanpa berfikir buruk dan baik, fakta atau sekadar auta. Wallahualam.


mtk

Anonymous said...

PAS XKAN BERANI PECAT DATUK HARUN DIN DAN SHAHNON MALAH NASA PUN DIORG X BERANI SENTUH KERANA MEREKA SEMUA INI ADALAH PEMIMPIN YG DISUKAI AHLI AKAR UMBI.BAYANGKAN JIKALAU 3 NAMA BESAR INI BERGABUNG BINA SEBUAH PARTI BARU YANG DINAMAKAN PAS BARU.AGAK2 RAMAI X YG AKAN IKUT MEREKA??

Anonymous said...

Inilah punca apabila amalan 'mencium tangan' dibiarkan berleluasa di hadapannya......'adalah HARAM mencium tangan melainkan seorang anak kepada kedua orang tuanya dan isteri kepada suaminya'......

Omar Mohamad said...

Setuju 100% TGNA memang clueless

Anonymous said...

hassan ali ni memang semakin bebal politik tapi berlagak jaguh... dia dulu tumpang kudrat PAS utk jadi YB .. dah tu.. gigit jari yg menyuap!

hasan drp ko komen TGNA, lebih baik ko ajar n motivasi najib n sekeluarga biar faham skit fardhu ain tuuuu....

atau ko suruh najib berhenti jadi presiden UMNO dan PM... ko pulak ambik alih tempatnya.... ko lebih layak drp najib.... tp ko tak layak lawan TGNA .....


ko suh jib letak jawatan.. ko cari melayu umno sokong ko... ok..


Anonymous said...

Perjuangan Nik Ajiz brsama PAS brlandaskn dendam kesumat thdp UMNO yg tlh sekian lama brsarang di sanubari dia...

Dendam kesumat yg di pupok sekian lama itu kini tlh mmbusung bernanah shingga utk brsama kembali dgn UMNO Nik Ajiz mnganggap sbg 'jijik'..

Prasaan dendam itu di trjemahkn melalui siri2 kuliah/ceramah agama beliau dan ia menular diklng TAKSUBAN Nik Ajiz, krn bg mrk ssiapa yg xsehaluan dgn WALI ksygn mrk adalah musuh...

Sbb itu Nik Ajiz lbh rela brsahabat dgn DAP / SYaitan demi meruntuhkn keagungan UMNO wlpon hakikatnya ia mnjatohkn saudara seagama dgn nya asalkn memuaskn dendam KESUMATnya itu...

Bg sy Nik Ajiz cume 'ulamak politik' shj, bkn ulama sejati krn sifat pendendam yg terselit dlm perjuangan hidupnya mmbuat dia sntiasa ke arah UTK MENJATOHKN UMNO sebuah parti yg di dokong oleh org ISLAM juga...

Seandainya Nik Ajiz mngenepikn sgl dendam kesumatnya thdp saudara seagamanya, insyaAllah perjuangannya utk menegakkn Islam lbh 'manis'dan di hormati krn dia punya kelebihan iaitu mmpunyai kekuatan utk mmpengaruhi penganut taksub dia...

Anonymous said...

"Kelantan merupakan negeri termundur jika dibandingkan dengan negeri2 lain di Malaysia. Dari segi pentadbiran juga ia amat lemah sehingga keperluan asas seperti air gagal diselesaikan sehingga hari ini".

....................................
tak betul tu...kelantan ada juga kemajuannya seperti berikut:

1. penduduk kelantan paling ramai berhijrah mencari rezeki di negeri negeri yg di kuasai BN.( maju & berjaya memindahkan penduduk)

2. kes penghidap AIDS / HIV paling tinggi di seluruh negara (memajukan penduduk hampir ke lubang kubor)

3. Menukar bekalan air jernih kepada teh tarik (maju dalam teknologi rawatan air)

okeh aper????
rakyat kelantan pun suka aper???

Anonymous said...

Elok lah Pok Nik cakap apa yg dia mahu cakap,mudah sikit kita kuburkan Pas dan rakan sekutunya PKR dalam pilihanraya ke 13 nanti.Allah beri senjata pada kita utk membalun mereka melalui kenyanyukan dan kebodohan Pok Nik.Alhamdulillah.

Anonymous said...

anon 11.37

umno tu parti setan yg dikenali.... ko tak reti lg ke pesanan "nabi tak gillete" mahathir tuu.....

lawan parti setan ... ok ke apa... dah tu apa beza umno dgn dap sama2 sekular...

ko tengok rejim sekular parti baath syria senang2 bunuh 32, 000 rakyat sendiri yg Islam tanpa ada perasaan perikemanusiaan n bersalah... seperti sadam husin dulu la ribuan ulamak dibunuh... bila kafir harbi USA masuk Iraq mula nak tunjuk baik dgn ulamak n rakyat ... masa tu dah terlewat.....

perangai rejim sekular umno sama juga dgn diktator sekular arab tu..... dasar parti setan!

rakyat dah sedar... dan sedang persetankan segala pujuk rayu setan2 umno...... jika diktator kapitalis ubn berkuasa lagi lg teruk rakyat dimangsakan dgn alasan yg direka2kan!

rejim parti setan umno/bn akan terusi.....
ISA
rasuah
monopoli Petronas
kontrak2 kroni
bil2/tol2 utk jaga syarikat2 kroni
GST
penyelewengan
pemborosan
pembaziran
ketirisan
pembanjiran boroh asing
manipulasi mahkamah
kekejaman polis
salahguna AUKU oleh profesor kangkong
munkar
maksiat
murtad
tuan2 besar umno hidup mewah bergaya

akhirnya rakyat akan lebih sengsara!!!!

pru13 ... semua rakyat wajib sertai hapuskan kedurjanaan setan umno!

Anonymous said...

11.28
apa yang ko merepek ni...

Anonymous said...

12.20
Umno setan
habih ko
malikat ke?
dah banyak mana umno bunoh orang?
maaf tuan malikat
jangan marah-marah
nanti kena darah tinggi, kencing manis dan lemah jantung...

Anonymous said...

madey dah istihar umno tu parti setan yg dikenali...


ko tak nk beriman dgn hadis madey mamak kutty ni ke???

Langsi said...

Ek..ele Anon 12:20,

Bila Anon 11:28 cakap yg betol nko kata merepek...tu Anon !2:20 atas nko dah senarai sebahagian KECIL nafus, tabiat puak2 UMNgOk Be-eNd. Cer fahamkan...betol tak? Sure dinafikan punye!

Nak tanye sikit... Hassan Jati tu ahli PAS ke? Suruh dia betulkan akidah PM si NajisNazak, si badak katek RosmohBoros dan juga si MahaFIRAUN tu dulu...!

Langsi said...

Dah ganyak mana UMNgOk bunuh orang?

Buta sejarah betol korang ni.....

Kes memali...
Kes Mustakizah...
Kes yg Ketua Bahagian dan ahli puteri yg menembak diri dlm kereta kat Highway...
Kes Jalil Ibrahim...BMF
Kes Altantuya...2 ekor polis jadi kambinghitam. Sape yg tembak yg lebih...ape motif tembak tak penting!

Adeh...deh...deh penat plak jari mengetuk keyboard ni. Ade banyak lagi ni...sambung bulan depan pun tak habis.

Anonymous said...

Hassan ali desak nik aziz letak jawatan ada baiknya..kenapa nik aziz nak jadi MB sampai mati ke. Dalam Pas tak ada ke pemimpin yang lebeh bagus dari nik aziz.Melayu sama melayu bercakaran sampai bila akan berakhir mungkin nik aziz letak jawatan atau mati saja melayu boleh bersatu.Nik aziz dan anuar gembira kalau umno dihancurkan dapat mengambil alih putrajaya.

Anonymous said...



hasan ali tak nasihat bini pm ke?
ko kata la: rosmah kita dok didunia ni sementara
akhirat kekal abadi....

perintah Allah jgn pakai pilih2 suka ati ko... laksnakan semuanya.... Sesungguhnya Allah
tak pandang rambut kamu,
tak pandang cincin kamu,
tak pandang handbag kamu,
tak pandang pakaian sendat kamu,
tak pandang anakmenantu kamu,
tak pandang majlis kenduri kamu,
tak pandang bangunan tadika permata kamu,
tak pandang FLOM kamu,
,
.
.
.

hasan, ko jgn bacul dgn najib n ros tu....

rakyat dok perati saja.. gelagat sumbang kamu2 semua...

rakyat pun tak mau diperbodohkan sepanjang masa!

no to umno, no to bn,..... amin.

Anonymous said...






setan tu musuh kamu....


pru13.... tewaskan umno/bn = tewaskan madey kata parti setan,

Anonymous said...

Penat jari salin petikan harakah ke? Itu semua bukti penyelewengan fakta bagaimana dari satu kes tiba2 berkembang dan dikaitkan dgn Umno. Taktik licik reka cerita ni bukan baru, itu yg rakyat bosan dgn PR. Sesekali Umno buka pekung kelemahan pentadbiran PR mengalabah beruk. Sebab diorang tahu create story je kerja habuk pon tak tau.

Anonymous said...

'setan tu musuh kamu' Abis nik aziz kata boleh minta tolong pd setan camne?

Anonymous said...

Pok Nik kata dia sanggup berkerjasama ngan syaitan. Tun M pula sindir lebih baik berkerjasama dgn syaitan yg dikenali dari malaikat yg kita tak kenal.

Ehmm mmg tepatlah, terbaik dari ladang. Tapi pencacai spin konon Tun M anggap Umno parti Syaitan.........pulak daaaa. Itulah blagak cam cerdik pandai walhal bodoh. English tahap sekolah menengah pon tak paham. Kaji dulu skrg Pkr dah dianggap parti orang yg gagal oleh generasi muda. Salah siapa?

Anonymous said...

Pok Nik kata dia sanggup berkerjasama ngan syaitan. Tun M pula sindir lebih baik berkerjasama dgn syaitan yg dikenali dari malaikat yg kita tak kenal.

Ehmm mmg tepatlah, terbaik dari ladang. Tapi pencacai spin konon Tun M anggap Umno parti Syaitan.........pulak daaaa. Itulah blagak cam cerdik pandai walhal bodoh. English tahap sekolah menengah pon tak paham. Kaji dulu skrg Pkr dah dianggap parti utk orang yg gagal oleh generasi muda. Salah siapa?

kingnek said...

Hujah terbaik warisan tmk!

Anonymous said...

12.30
bila ko bercakap
mulut ko busuk betul
hee..hee..hee..

Anonymous said...

langsi

rupanya gitu
yang dikatakan
umno bunoh orang

lemah betul otak ko...

Anonymous said...

12.47 & 12.54

aku agak ko ni langsi le

mulut ko bau busok

gi gosok gigi

komoh dengan pencuci mulut...

Anonymous said...

langsi

nak tanya ko sikit le

berani tak pas pecat harun din, shahnon dan nasha?

Anonymous said...

MAKIHAMUN, CACI MENCACI DAN HINA MENGHINA ADALAH MAINAN ORANG YANG BERTOPENGKAN ISLAM TERUTAMA PENYOKONG-PENYOKONG DAN AHLI-AHLI PARTI AJARAN SESAT (PAS) DARIPADA YB HINGGA KE AKAR UMBI. SAUDARA-SAUDARA YANG MASIH SAYANGKAN UMNO JANGAN LAYANG KERENEH MANUSIA DARI GULONGAN KEPARAT TERSEBUT.

HIDUP UMNO UNTUK BANGSA DAN NEGARA....AMIN

Anonymous said...

Anon 12:20 PM , 12.29 PM ,12.54 PM

Tu la org suroh gi sklh blaja raih ilmu dunia & akhirat..yg korng gi sedut ilmu dunia saja..sbb tuh xreti nak bezakn antara IDIOM(perumpamaan) dgn kenyataan...

Ayahanda Tun M mnggunapakai perumpamaan..tapi Nik Ajiz terus dgn kenyataan 'KALAU SYAITAN NAK BANTU PON KITE TERIMA'....

Krn dpt bantuan syaitanla korg dah trtutup pintu hati melihat kebenaran yg Nik Ajiz dah kian melalut...shingga sgp berKETUAkn kafir HARBI....masyaAllah...

Mlh makhlok yg rendah moral pon korng angkat jadi pemimpin...cer gune akal...ish ish ish...sesat doh...

Anonymous said...

Orang Cina dan lain-lain bangsa dah tak hendak sokong BN dah. Antara orang Melayu pun, boleh dikatakan hampir separuh pun. Kenapa ye?

Tentunya kerana UMNO semakin kuat rasis dan mempermainkan perkauman dan keagamaan selain membolot harta kekayaan negara untuk para kroninya saje. Asyik laga-lagakan rakyat yang berbilang bangsa dan agama.

Dah karang ni, orang Cina dan yang lain-lain lebih percayakan PAS dan PKR kerana tidak bersifat rasis, tidak berleluasa korup walaupun agenda PAS memang nak melaksanakan hukum Hudud tetapi belum sampai masa yang bersesuaian.

Kan bagitu keadaannya sekarang?

Ditambah berapa ratus BR1M ke, KR1M ke, slogan 1M ke, ETP dan NKRA pun dah tak mampu menyembunyi akhlak hodoh BN lagi dah.

KAn BN bunuh sendiri?

Anonymous said...

2.58
ye ke
analisi ko ni
aku raca macam terbalik aje...
ye le tu
untuk sedapkan hati ko ...
untuk hari hari terakhir

Anonymous said...

2.58
tak sampai separuh, suku pun tidak melayu sokong pr
cina bukan pecaya kat pas dan pkr.
hanya ada melayu macam ko dalam pkr dan pas ni dapat diperkudakan oleh dap.

Anonymous said...

2.58
harihari kini
kelihatan anuar terserlah pembohonganya
pas pulak jelas mengenepikan perjuanagn islam

kalu macam ni
macam mana nak tawan putra jaya
mimpi aje le ko

Anonymous said...

DAP TAK RACIST CINA KER?????MU NI MELAYU KER?????CIAN KT MUNG NI.....BODOH TERLAJAK...

Anonymous said...

Kamu ini member baik elizabeth wong yg seksi tu ke?????Duk dekat dgn perempuan cina seksi bole tambah iman u kottt.......

Anonymous said...

Pork nik bodoh. Harap serban besar roti prata tapi bodoh...

Anonymous said...

moral umno semakin sakai.. ketua penyamun lagak alim..

Anonymous said...

antara pas dan umno...elok undi pas...sebab parti nik aziz akan bagi pahala.

parti umno ? ape ada.

Anonymous said...

Anon 2:58 PM

Org Cina percayakan lebih percayakn Melayu PAS dan PKR krn keBODOHan, keBEBALan dan keDUNGUan mrk.....

Cina DAPig paling kuat rasism dia..mrk xkan percayakn bangsa len..hny makhlok yg boleh di pergunakn shj dari bangsa len baru mrk layan dan tatang sebaik mungkin dgn mmberi jwtn tanpa sbrg KUASA atau pon di mandikn dgn wang hengget....tapi kalo dah mnyusahkn mrk...trs jer mrk buang..tgkla contoh Tunku Aziz...

Jilat la jubor DAPig tu selagi boleh ye..

Anonymous said...

fitrah politik org tua ni dah ketinggalan zaman dan tak relevan lagi di era politik masa kini...

kalu dulu masa thn2 70an kita disajikan dgn fitrah politik yg kata kalau kerja jadi ustaz kjaan haram sbb mkn duit gaji bercampur dgn duit cukai arak dan judi...

tapi skrg mana ada lagi ustaz yg bawak fatwa boddo mcm tu lagi...

mcm tu juga la fitrah politik nik aziz ni yg kata sokong umno parti sekular tak masuk sorgaa....

idealisma tu dah tak laku, tak sabit dgn mana2 hadis mau pun ayat al-quran, yg dtg cuma dari minda radikal dan fahaman cetek tentang islam oleh nik aziz...

umum tau nik aziz la org yg btangjawab yg ketuai kump radikal dlm pas yg tolak kerjasama dgn umno masa zaman tun hussin onn, nik aziz juga la yg ketuai kump penentang sehingga tersingkir MB kelantan dato nasir..

sehingga pas pecah 3 dan tersingkir dato asri presiden pas, masa zaman tu mukin falsafah nik aziz napk relevan bagi pemikiran yg radikal, tapi bila masa berlalu falsafah tu terbukti tak boleh survive lagi...

pemimpin pas yg muda pun tak sanggup nak recycle falsafah politik nik aziz yg rapuh dan tak boleh pergi jauh tu...

tapi org mcm nik aziz ni tak boleh pergi mcm tu saja, fitrah politik dia dah menjahanamkan negara ni, dia mesti bertangjawab atau sekurang2nya dihukum oleh politik kerana falsafah yg songsang tu telah menyusahkan rakyat msia..

politik akan menghukum nik aziz sementara umur dia masih ada dan bukan sejarah,...

sekian

geospatial analyst

Anonymous said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga presiden Umno patut menubuhkan RCI menyiasat kemasukan wang dari Hong Kong itu, sekali gus membersihkan nama Malaysia dan BN sendiri.

"Apa yang diabaikan sepenuhnya, RM40 juta itu bukan bersih tetapi wang kotor," dakwa Lim.

Dakwa Lim lagi, wang itu dibawa masuk secara tunai oleh ahli perniagaan Michael Chia sebelum beliau ditahan atas dakwaan penyeludupan dan pengubahan wang.

Najib dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN di Kuala Lumpur malam tadi semalam enggan mendedahkan penyumbangnya atas alasan pembangkang juga tidak mendedahkannya.

Beliau juga mengaku sumbangan itu dibuat dengan cara yang betul.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz sebelum ini dilaporkan berkata, kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan wang yang diseludup itu sumbangan kepada Umno Sabah dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

mohd. natar said...

...terima kasih GAP kerana menyiarkan pandangan Datuk Dr Hassan Ali. Bahasanya sungguh jelas dan peradabannya sungguh ketara. Itulah pandangan dari seorang yang berjiwa Islam. Tahniah DHA.

Dari dulu saya berpendapat TGNA tidak layak mengepalai PAS.

Malahan saya rasa beliau tidak perlu masuk politik. Saya pernah menyarankan agar beliau tumpukan sahaja sepenuh masa didalam bidang keagamaan. Ini akan menjadikannya lebih dimuliakan.

Pengelibatannya didalam politik membolehkan orang ramai seperti saya mengutuk dan membencinya, walaupun tidak patut berbuat demikian.

Pengelibatannya didalam politik juga mengundang banyak permasaalahan serta pengaiban terhadap Islam khususnya dan orang orang Melayu keseluruhannya.

Lihat sahaja bagaimana beliau memperkecilkan keagungan dan kemuliaan junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang telah disiarkan secara terus kepengetahuan orang ramai seperti saya.

Keterlanjuran ini tidak boleh dimaafkan.

Ini kerana semenjak dari kecil lagi orang orang seperti saya telah dididik untuk membesarkan serta mengagungkan junjungan kita Nabi Muhammad SAW kerana baginda adalah rasul Allah.

Tiba tiba TGNA mengatakan sebaliknya. Fahaman apa yang dibawanya ni?. Dan ada pula mereka yang mengiakannya. Penyokong hendak membangkangnya takut berdosa, atau takut disingkirkan dari PAS. Jadi terpaksalah menyokong kenyataannya itu. Walaupun tahu ianya adalah salah.

Saya percaya ramai lagi insan kerdil seperti saya ini yang terpaksa membenci TGNA diatas pandangannya itu.

Jika pandangannya itu diberikan dari sudut ugama, beliau mesti berani mengemukakan bukti yang sahih siap dengan dalil dan rujukan yang muktabar. Jangan sekadar melepaskan pandangan yang bertentangan dengan aqidah umat Islam seperti saya ini dan kemudian senyap tergantung gantung. Cabaran yang dilemparkan kepadanya oleh ustaz Kazim Alias untuk berhujah sambil mengemukakan dalil dan bukti hanya terdiam tidak bersahut. Ulamak jenis apakah dia ini?.

Mungkin beliau sibuk berpolitik sehingga tidak sempat untuk mencari bahan rujukan untuk berhujah.

Tetapi saya percaya pandangannya itu diberikan olehnya dari sudut politik, demi mencabar keislaman orang orang UMNO, sebuah kumpulan yang dibencinya sebagai dendam kesumatnya. Sehingga beliau menampakkan dirinya seolah olah lebih Islam dari orang lain walaupun kita berkiblatkan satu.

Oleh itu, kepada Nik Aziz (TGNA), tolonglah BERHENTI dari politik.

Tinggalkanlah PAS supaya PAS akan lebih selamat dan dilihat lebih berwibawa untuk mengibarkan bendera ISLAM di Malaysia ini.

Akhirnya,

Rumah dah kata pergi,
kubur dah kata mari.
Kalau terlambat,
takut takut tak sempat bertaubat.

Apa yang tuan dapat di politik muslihat.
Bukankah dengan mengajar ugama, tuan akan ada banyak masa untuk berihat?,
sambil dok berzikir semasa bertaubat.

Ambo TAK LAYAK nak beri nasihat,
demi Tok Guru yang MENGAKU tingginya darjat.
Semoga TGNA sentiasa sihat,
tapi jangan terlalu umpat mengumpat,
apatah lagi membuat khurafat,
kerana kawan kawan yang dahulunya rapat,
semuanya kini dah lari bertempat.

Salam senyum untuk
Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat (TGNA),
Mursyidul Am PAS...

Anonymous said...

pegi matilah ko n..ajis. adanya ko pun bukan menyatukan org melayu/islam malah lagi memporak perandakan masyarakat..
cara yg mudah matikan hayat politiknya dulu. bila da kalah..akan meroyan le dia sampai ke kubur...he he he
amacam org pas dan yg fanatik ngan n..ajis? ada barani..? pegi mampos lah lu..niamet cipet..

Anonymous said...

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, yang Selasa lalu memberi peringatan agar tidak mengejar kuasa semata-mata, sebagai pemimpin ‘lidah panjang’ ekoran pendirian kebelakangan ini yang tidak selari dengan parti.
Kenyataan tegas Nik Aziz itu dikeluarkan ekoran tindakan Nasharudin, yang juga Ahli Majlis Syura Pas, mahu merencanakan perpaduan terutamanya melibatkan Umno dan Pas.
“(Rancangan perpaduan) itu mengarut, mengapa sekarang baru timbul, dia (Nasharudin) itu calon Pas di Bachok, sikap itu seperti 'lidah panjang',” kata beliau ketika ditemui selepas Majlis Hari Keluarga Mawaddah di Pengkalan Chepa di sini hari ini.
Pendirian Nasharudin yang mengkritik kerjasama Pas dan DAP tidak disenangi Nik Aziz yang pernah memberi kata dua kepadanya supaya melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Bachok pada 2009.
Sebelum ini, Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar berkata, Nasharudin Mat Isa telah "menyentuh dan mencabar" keputusan Majlis Syura apabila mendakwa parti itu kini mengutamakan kuasa dan meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.
;;;;;;;;;;;;;;;;
AMBIK KAU

Anonymous said...

Nik azizzzzzz!!!!!!! Pergi jahanam SAMA Luuuu

Anonymous said...

Sah Kita semua kena tipu..... Nik Ajis kata, hari ni mahader letak jawatan, esok subuh2 saya pun akan letak jawatan...