Monday, October 15, 2012

PAS SI BARAL POLITIK YANG MENIPU RAKYAT !


Minggu lalu ada dua perhimpunan dianjurkan oleh pakatan pembangkang, kedua-duanya kebetulan bersangkut paut dengan perkara yang sama yakni membabitkan isu petrokimia. Perhimpunan pertama berlaku di Pengerang, Johor dan satu lagi himpunan berlangsung di Shah Alam, Selangor.

Ironinya, dalam isu petrokimia di Pengerang, para pemimpin parti pembangkang dan NGO proksi mereka membantah pembangunan Hab Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) manakala di Shah Alam pakatan pembangkang dan NGO proksinya beria-ia menuntut pembinaan kemudahan loji petrokimia yang sama di Bachok Kelantan.

Dalam perhimpunan di Shah Alam itu, kira-kira 2000 orang penyokong pakatan pembangkang termasuk dua tiga ratus orang peserta konvoi dari Kelantan telah berkumpul di Dataran Kemerdekaan Shah Alam sempena penganjuran program Ceramah Mega Royalti Kelantan.

Program tersebut adalah anjuran Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Hak Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan ataupun dikenali dengan singkatan nama ROYALTI, sebuah NGO proksi kepada PAS Kelantan.

Selain daripada menuntut pembinaan kompleks dan loji petrokimia, mereka juga mahukan pembayaran royalti daripada Petronas atas alasan wujudnya carigali gas dan minyak dalam kawasan perairan Kelantan serta menuntut supaya semua hasil gas dan petroleum di daratkan di Pantai Senok Bachok, Kelantan.

Mengikut janji kerajaan PAS Kelantan pada 2003, sebuah kompleks yang mengandungi kemudahan simpanan gas dan minyak atau dikenali juga sebaga loji petrokimia akan dibina di tanah seluas 2000 hektar yang turut membabitkan pengambilan tanah penduduk setempat di Pantai Senok, Bachok.

Jika asas bantahan rakan mereka di Pengerang di ambil kira, terutama dalam soal projek petrokimia RAPID konon membahayakan nyawa dan memberi kesan buruk pada alam sekitar serta merugikan penduduk setempat dari segi pendapatan dan hartanah, timbul persoalan menarik apakah pembangunan projek loji petrokimia di Bachok Kelantan memberi impak berlainan?

Alang-alang PR dan NGO mereka membantah projek petrokimia RAPID maka sepatutnya di masa yang sama PAS Kelantan dan NGO proksinya, ROYALTI juga sewajarnya menolak idea mendaratkan hasil gas atau minyak ke Pantai Senok Kelantan.

Tapi ia tidak berlaku sedemikian kerana parti pembangkang sama ada PAS, PKR mahupun DAP serta semua NGO proksi mereka tahu hakikat sebenar, tidak wujud pun bahaya atau kesan buruk pada manusia mahupun alam sekitar.

Bantahan di Pengerang tapi dimasa yang sama menuntut pembinaan kompleks dan petrokimia serta meminta pendaratan hasil gas di Bachok Kelantan cukup untuk membuktikan wayang pembangkang berkaitan bahaya RAPID Pengerang hanyalah propaganda politik untuk mengabui mata rakyat sahaja.

Logiknya, jika kompleks dan loji petrokimia RAPID di Pengerang benar-benar mengancan nyawa penduduk dan alam sekitar, bermakna tuntutan kerajaan PAS Kelantan dan NGO ROYALTI seumpama sengaja mahu membahayakan nyawa penduduknya. Bukankah begitu?

36 comments:

Anonymous said...

wahai lagsi
bacuk eh...eh..
pengerang eh..eh..
lynas eh..eh..

kalau tak menipu tak boleh ke?

Anonymous said...

...apela bodoh sangat si hasan ali suruh pok nik letak jawatan, suruh gatal2 nak harun din ambil alih jawatan dia?

...bukan ke elok si keramat tua wali selipar tu menjawat jawatan mursidol samdol dia tu sampai mati, bukan ke lagi baik?

...bukan ke dulu si tua keramat hidup tu mengata Dr. M dgn gelaran mahafiraun, sedangkan dia la ni menjawat jawatan yg dia bangga kan sampai menongkat langit, hingga melalut2 bila berkata2?

...bukan ke lebih afdhal dia menjawat jawatan MB kelantan smpai kiamat, dia lebih suka melihat tangan2 dlm pentadbirannya berlaku zalim pada rakyat kelantan tidak menyelesaikan isu air sedangkan mereka telah memerintah lebih 22 tahun?

...dah mcm firaun aku tgk si tua keramat wali selipar tu!

-nik ajis mahafiraun-

...

Anonymous said...

...apela bodoh sangat si hasan ali suruh pok nik letak jawatan, suruh gatal2 nak harun din ambil alih jawatan dia?

...bukan ke elok si keramat tua wali selipar tu menjawat jawatan mursidol samdol dia tu sampai mati, bukan ke lagi baik?

...bukan ke dulu si tua keramat hidup tu mengata Dr. M dgn gelaran mahafiraun, sedangkan dia la ni menjawat jawatan yg dia bangga kan sampai menongkat langit, hingga melalut2 bila berkata2?

...bukan ke lebih afdhal dia menjawat jawatan MB kelantan smpai kiamat, dia lebih suka melihat tangan2 dlm pentadbirannya berlaku zalim pada rakyat kelantan tidak menyelesaikan isu air sedangkan mereka telah memerintah lebih 22 tahun?

...dah mcm firaun aku tgk si tua keramat wali selipar tu!

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

Tempat lain tak boleh bina, jadi hasut untuk dapatkan undi. Tempat sendiri boleh bina pulak, kekonon mereka la yang dapatkan projek tu untuk rakyat jadi boleh tambah undi. Jadi kesimpulannya???

Lanvin Clichy said...

Bloger umno cuba baca faham apa yg nak d perjuangkan oleh pas d bacuk dan d pengerang jng fitnah

Anonymous said...

Kutip derma buat telaga minyak sdiri tak payah tuntut royalti yang jelas bukan hak kelate.Lelong la apa2 yang patut.Klatekan ada RAJA LELONG.

Anonymous said...

YEAAHHH BENDERA HIJAU KEGEMARAN AKU NAIK LAGI

MEGAH BERKIBAR....

Anonymous said...

LC..

KALU TAK TIPU TAK NAMA PEMBANGKANG'...

NASIB BAIK PETRONAS TAK KOREK KELUAR GAS NADIR bernama gas lynas.....KETIDAK ...

LAGI FENING HOOO NAK PUSING
SORANG BANGKANG NAK GAS
SORANG BANGKANG XNAK GAS
KAH KAH KAH

yg penting...

bangkang dari longkang

pembangkang hidup dgn isu..
1.nak plan 2.nak memBENA 3.nak develop xreti!

mentaliti pembangkang dr longkang..

JANJI DAPAT BANGKANG

Anonymous said...

kelantan takleh buat projek mega...pemimpin pas tak reti nak
camner ambik tanah penduduk...

ambilalih tanah rakyat isu sensitif!!

tu yg nak buat pelaburan oleh syrkt antarabangsa waima mega
negara sendiripun tak lehpun...

amik jer satu tu kilang rohm wako sbg simbul sektor perkilangan...

Anonymous said...

KAWAN-kawan

sahabat2

para pejuang...

kalau hampa selalu pergi blog

pembangkang

boleh lontak tak..SOALAN KAT NUAQ GILAK TU 2 soalan cepu emas



1.BERAPA LAMA DIA NAK JADI PM
5 thn, 10 atau 22 thn mcm madey???

2.sapa pengganti PM
DAP RASA2 dap dpt jadi PM..kluaq ayak liur anjing calsberg dia...

PAS RASA2 pun pas dpt jadi PM..matsabu..meleleh2 ayak liur semua..

sapa yg dpt?? ke rahsia dulu..dah gaduh2 baru tua..itulah dasar Pak katun..
????

Anonymous said...



apa aku kisah.. Ko orang mana boleh.. aku nak buat apa pun boleh, aku boleh tipu, aku boleh fitnah, aku boleh liwat, aku boleh zina, aku boleh nak bina penapis minyak, aku boleh minta dana yahudi, aku boleh kawan dengan setan, aku boleh menghalalkan cara.. Ko org UMNgork mana boleh buat cam aku kerana aku ada kekebalan, Yahudi di belakang aku.. support aku kerana aku menyokong keselamatan mereka..ko ada?.. soros support aku..ko ada? soros bagi duit kat aku..ko ada?
ko bodo je yg ada...




Anonymous said...

Laporan Sinar Harian menyebut, Saifuddin menjelaskan bahawa kenyataannya itu dibuat dalam perspektif politik baru yang berasaskan ilmu dan kebijaksanaan.

"Saya bukan sokong Soros atau Suaram. Politik kita terlalu adversarial (bertentangan) sehingga menimbulkan permusuhan sesama sendiri," katanya seperti dipetik akhbar itu.

Menurut laporan itu lagi, Saifuddin menjelaskan bahawa BN perlu mendapat sokongan golongan pertengahan yang terdiri daripada pengundi muda, kelas pertengahan dan profesional.

"Menurut kajian, 30 peratus daripada pengundi menilai dari segi artikulasi idea dan dasar, tidak minat serangan politik yang keterlaluan.

"Mereka faham politik ada bidasan dan serangan, tapi mereka tak suka bila ia keterlaluan seperti serangan peribadi dan menghukum di khalayak sebelum didapati bersalah secara perundangan,( ini adalah contoh kata dari org yg berlimu ) bukan mcm org2 umno berkata2

Anonymous said...

Usah bimbangla.ALLAH tak kan izinkan manusia mcmtu jadi PM Malaysia.

mat ganja sungai derhaka said...

Kalau tak menghasut orang ramai bukan la Pas namanyaaaaa...

tapi jika Najib umumkan nak buat projek lynas atau rapid di pengkalan chepa umpamanya, dah tentu tak wujud sebarang kelemahan pun pada pandangan mata mereka.

Anonymous said...

Saifuddin org PAS ke ehhhh?

pok ngah nik ajis said...

Baru2 ni mat sabu masuk court penang. . Kes PKM jadi pejuang kemerdekaan. . .korang dah pegi ke belum. . .aku dah pegi kerana nak dengar kehebatan mat sabu berceramah. . .

Bila bab pendakwaraya tanya pelbagai soalan berbentuk fakta yg diambil dari makalah2 serta journal termasuk org yg hidup zaman bukit kepong terdahulu. . Rupanya mat sabu satu apa pun tahu tahu. .Dia main agak2 serta bedal apa yg boleh buat org gelak. . .memang iQ mat sabu low and slow. . .macamana boleh jadi tim.presiden PAS. . . KALAU PEMIMPIN BEBAL DGN DUNGU. . PENGIKUT APALAGI,!!!!

LAlu aku terpikir kes bilek 121 dihotel perdana. . Patut boleh bebas. . Sbb mat sabu jawap TAK TAHU. . . !!!!!!!

Anonymous said...

KELEBIHAN MAT SABU DERIA BAU DIA KUAT.BAU .......

Anonymous said...

1.35
ko jangan main-main
simamat ni satu hari nanti
jadi PM
Pm malaysia weh...
malunya...

Anonymous said...

lanvin clicly

bacok ehhh...
penggerang eh..
lynas eh....
cam mana ni...
tak faham le..
nak baca cam mana lagi...
sekolah mana nak masuk
supaya dapat baca ikut kehendak ko...

Anonymous said...

simat sabu
baru lepah makan ayam
mana nak betul cakapnya
bagi makan vavi baru le cakap ikut fakta..
makan pula bersama LGE

Anonymous said...

bahlul PAS

Ali said...

Tiada satu pun isu dan tuduhan PAS betul, hanya PEMBELIT semata-mata. Lalu Allah murka sehungga satu apa pun Allah TIDA anugerahkan kpd mereka kecuali mokjizat MEMBELIT STOP 'Setuju TOlak Pas"

Ali said...
This comment has been removed by the author.
pok ngah nik ajis said...

Semalam aku butterworth. . Jam 10mlm ada pesta tokong makan sayur. . Macam2 patung dan kereta berhias. . Lastly aku terpandang satu tokong tu sebiji macm mat vavi. . Misai,songkok,badan 100%. .

Patutlah elok makan vavi dgn guan eng dari mkn KFC dgn ajib ngor. . !!!!

Anonymous said...

PAS mmg SESAT

Mursyidul amPAS kata kafir bole guna kalimah Allah...
Timbalan Mursyidul amPAS kata haram...xbole kafir mnggunakn kalimah Allah..

Mursyidul amPAS kata DAP xganggu perjuangan Isle PAS tapi bile PAS sebut hudud jer,, terbatok DAP tetiba salakan PAS pasai hudud , pasai Isle jadi berbisik...

Timbalan Mursyidul amPAS kata xmau dikaitkn PAS dgn ANUwar tapi PAS dan sekutu brjuang utk jadikn ANUwar PM...

PENGANUT PAS FENING, SASAU , GILE BABI......

Servant of God said...

Hai... kalau dah bodoh tuh, buat apa pun tetap bodoh gak.

Hai.. pas, pas.

usin said...

eeee....lucu betulla dorang ni. kt pengerang boleh bunuh org. kt bachok, bersungguh-sungguh mintak masuk. lutut kt kepala ke kepala kt lutut?

Anonymous said...

Ye GAP kalau kat Pengerang haram tapi kalau kat Bachok boleh. Nak lebih afdal pindah Lynas ke Kelantan mesti senyum sampai cuping telinga Pok Nik. Masyuuuk anak beranak Pok Nik.

Anonymous said...

PAS dulu kini dan selamanya bodoh..

rizal said...

Ingat PAS ingat lubang jamban

Anonymous said...

whoi PAS
boleh tak jangan buat kerja-kerja pembohongan lagi
tak takut dosa ke
anuar tu ko jangan ikut
dia tu tunggu dipanah petir...

lebih baik jangan makan vavi

Anonymous said...

Kau terangkanlah.

Anonymous said...

tolong le sikit
jangan buat kerja membohong ni
ni dah tahun 2012
orang dah bolih dapat maklumat dari pelbagai sumber
dan jangan le membodohkan rakyat malaysia
tahap buta hurup di malaysia ni dah rendah
tolong ye....

lebih baik makan ayam daripada makan vavi

Anonymous said...


aku tengok lambang PAS (circle) ni macam lubang jubor Mat sabun lah.. yg menjadi idaman ANUA berahim.. dajjal si mata satu tu..


Anonymous said...

Komentar orang rosak akhlak bersepah-sepah dalam GAP ni..ciannye.

Anonymous said...


BAIK SANGAT KONON PERAHH...