Saturday, November 10, 2012

LYNAS :MALAYSIA KUASAI SUKU PASARAN DUNIA ?



Mahkamah Tinggi telah memutuskan semalam bahawa Lynas Advanced Material Plant (LAMP) boleh memulakan operasi sekali gus menolak permohonan untuk melanjutkan perintah injunksi interim (sementara) terhadap Lesen Operasi Sementara (TOL) ke atas syarikat tersebut.

Pihak yang menentang Lynas yang menamakan diri mereka sebagai ‘penduduk Kuantan’ diwakili peguam Datuk Bastian Pius Vendargon, menyatakan akan membuat rayuan supaya mahkamah membekukan TOL bagi menghentikan operasi LAMP dalam masa dua hari.

Yang menghairankan ialah ‘penduduk Kuantan’ ini terdiri secara majoritinya dari kaum Cina.   

Manakala, kumpulan pekerja dan penyokong Lynas pula majoritinya adalah Melayu.   Ketika keputusan diumumkan, kira-kira 500 orang yang rata-ratanya beragama Islam itu turut berulang kali melaungkan takbir sebagai tanda meraikan kejayaan sebaik sahaja dimaklumkan keputusan Hakim, Datuk Mariana Yahya yang memihak LAMP.

Ramai di antara kalangan pekerja tersebut menangis dan menadah tangan berdoa tanda bersyukur kepada Allah SWT di atas keputusan itu yang sekali gus menjamin periuk nasi mereka tidak terjejas.

Secara logiknya, pekerja-pekerja di sesebuah kilang adalah merupakan penduduk di sekitar kawasan berdekatan.  Ini kerana objektif sesebuah pelaburan adalah juga untuk memberi pekerjaan kepada penduduk setempat, selain membangun kawasan itu dan menjana kewangan negara.  

Justeru, siapakah mereka yang menentang Lynas dan memakai nama ‘penduduk Kuantan’ itu jika mereka bukan terdiri dari penduduk sekitar?   Dan apakah sebenarnya motif mereka?

Selama ini yang menjadi juara isu Lynas adalah PKR dan kaum Cina.  Kesungguhan mereka menentang Lynas dan menolak bukti-bukti saintifik yang dibentangkan oleh pakar antarabangsa, menimbulkan kehairanan dan syak wasangka.  Mereka telah melakukan berbagai-bagai usaha di merata tempat secara tersusun sekali gus membuktikan terdapat penaja atau dalang di belakang mereka.  Namun, dengan segala usaha dan dana yang ada, pihak mereka masih tidak dapat membentangkan hujah balas atau bukti saintifik juga bagi mengesahkan tuduhan mereka bahawa Lynas tidak selamat.  

Maka jelas sekali bahawa penentangan mereka terhadap Lynas adalah satu penentangan kosong, kalau pun tidak mempunyai agenda atau motif tersirat.  Ia bukan berkenaan alam sekitar, jauh sekali prihatin terhadap kesihatan penduduk Gebeng.  Lagipun, sejak bila kita mendengar kaum kiasu ini prihatin terhadap nasib kaum lain?   Apakah niat mereka sebenarnya?

Penulis bukan berniat untuk menjadi prejudis perkauman, tetapi sikap kiasu kaum ini sudah terbukti di bawah pemerintahan DAP di Pulau Pinang dan juga di Singapura.  Selain itu, sesiapa sahaja yang pernah melalui pengalaman bekerja di bawah golongan ini pasti tahu apa yang penulis maksudkan.

Namun, sikap mereka bukanlah isu.  Isunya ialah kenapa dan mengapa mereka sanggup berhabis-habisan, mengerahkan tenaga dan masa untuk menegakkan sebuah auta?  

Apakah benar ia hanya strategi mencari publisiti bagi politik PKR atau PR?  Atau apakah ia ada kena mengena dengan ancaman kilang ini terhadap dominasi negara China sebagai pengeluar nadir bumi terbesar?  

Melihat dari apa yang berlaku, tampak seolah-olah PKR atau PR hanya menumpang isu untuk menghentam kerajaan dan tidak lebih dari itu.  Apa yang lebih jelas ialah ia merupakan satu agenda kaum Cina untuk menggagalkan operasi kilang ini sekali gus memburukkan imej kerajaan Malaysia selain mengganggu kestabilan dalam negara.   

Motif?  Sukar dipastikan.  Tetapi jika ia adalah untuk menjaga kepentingan negara China, maka tidak hairanlah kenapa kesetiaan mereka terhadap negara ini masih menjadi tanda-tanya.  

Buat masa ini, kita turut tumpang bergembira dan bersyukur kerana kilang itu sudah boleh beroperasi dan ini bermakna ramailah yang bakal berpeluang mencari rezeki.  

35 comments:

Anonymous said...

'Penduduk Kuantan' ada hanya 200 orang je ke??? WTF....!!!!

Anonymous said...

Akhirnya kaum Cina bangsat ni juga yang jadi pembekal dan vendor kepada loji Lynas, kalau betul2 merasakan Lynas ni mengancam nyawa penduduk setempat, suruh la pembekal Cina yang lain boikot menjadi pembekal dan pengguna produk Lynas. Biar bangsa Melayu dan India yang ambil alih... berani ke kaum kiasu tu ambil tindakan sedemikian...?????

LiwatOmega said...

DAKWAH EVANGELIST HANNAH YEOH DAP LEBIH HEBAT DARI DAKWAH NIK AZIZ DAN HADI AWANG TOGETHER.
HANNA AJAR ORANG KRISTIAN DENGAN BEJAYA DAN BERGAYA.
NIK AZIZ PECAHKAN ORANG ISLAM, WALHAL QURAN TUNTUT SUPAYA BERSATU.
DAKWAH KRISTIAN LEBIH BERKESAN.................SILA BACA TULISAN DI BLOG HELEN ANG.

PAS PERLU SEORANG MURSYIDUL
MUDA SEPERTI HANNA YEOH SUBANG JAYA.

TIBA MASANYA NIK AZIZ DAN ADI AWANG LETAK JAWATAN...............NOW, RIHJT NOW.
HANA YEOH LEBIH BERJAYA DARI 2 ORANG PAS NI.

PASial said...

lynas.........bukti cina haprak nak sabotaj ekonomi negara dgn dibantu anjibg dan babi PKR + PAS.

Anonymous said...

HIDUP LYNAS, HANCUR PKR DAN FUZIAH.
RAKYAT MENANG, SYUKUR ALHAMDULILLAH, BOLIH TERUS KERJA KT LYNAS.
FUZIAH BOLIH JALAN..BYE PKR, GUA TAK VOTE LU LAGI.

Anonymous said...

yang bodohnya orang2 PAS n PKR yg melekatkan sticker menentang Lynas pada kenderaan mereka. Bangsat punya pembangkang

Anonymous said...

Pembangkang tak baca sekolah ke? Lynas dah terang-terang selamat, mereka nak tentang lagi.

Yang kerajaan pun satu. Asyik nak melayan ja mereka-mereka ni. Buat donno sudah la atau tangkap sumbat je dalam penjara.

Apa kata hantar semua orang bodoh tu ke China. Suruh demo dekat kilang nadir bumi China pulak. Ada berani ka? Haaaa... tau pun takut. Ptuih!!!

Anonymous said...

Kaum pemakan BABI menentang LYNAS krn ada agenda trtentu yg bersangkut paut dgn KAUM asal usul mrk....

Tapi org Melayu yg menyokong penentangan LYNAS ini memBABI BUTE semata2 krn dendam pada kjaan pimpinan BN...

Anonymous said...

alaaa tukar je tempat buat kat penang...grenti selamat punya...

kenapa apek2 ni bersungguh2 betul nak menguasai negara ni..

nak tentang najib plak tu...jahat apek2 ni.. najib nak tolong naikkan kawasan dia pun xkasi ...xboleh ..dengki bebenorer...

UMNO PARTI PENJARA said...

Weh!! Kami tak lapar.. Tak kebulur pun nak buat apa2 dalam UMNO...

Muhyiddin Pemimpin LEMBU.... Puteri UMNO ANJING2 Negara....


~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~


Pemimpin2 UMNO BODOH macam LEMBU... BAPAK lembu..... Wanita LEMBU... Kecik2 tak nak mampus, Dah tua menyusahkan orang.....


~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~

~ BUKTI 5 ~

~ BUKTI 6 ~


Anonymous said...

Kelab lembu: setakat bukti no1- no27 ko xyah le... Aku nak ko bawakan 4 org saksi...

Anonymous said...

Harapan kita UMNO akan terus luput kerana kezaliman yang dilakukan.

Anonymous said...

Kelab lembu : aku nak tubuhkan kelab syaitan iblis lahanat pas barua,pkr sial,dap babun.

otai JB said...

Ya la , pas tu letak kaki berjubol jd PM. bangganya org pasberg ni

Anonymous said...

Pakatan rakyat dah malu , kalah di mahkamah.

Anonymous said...

Selepas ni pakatan rakyat jangan buat kecoh dekat kilang lynas , nak kena hambat dengan penyapu berani datang lah , aku tunggu !

Anonymous said...

betul apa yang kau cakap tu GAP

Anonymous said...

harapan kita agar pas terus terkubur dalam election akan datang bagi sedar kat depa sikit

Anonymous said...



SHAH ALAM: Perkembangan ekonomi Selangor dijangka terus berkembang pesat setelah negeri itu berjaya menarik jumlah pelaburan tertinggi dalam sektor pembuatan dengan nilai RM6.9 bilion berbanding negeri-negeri lain.

Angka yang diperolehi dari statistik terbaru, sehingga Ogos 2012 itu diperolehi dari MIDA (Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia) semalam.

Statistik pelaburan itu juga menunjukkan Selangor berjaya mencatat jumlah pelaburan dalam negeri tertinggi yang bernilai RM5.23 bilion dan pelaburan asing bernilai RM1.66 bilion dengan jumlah projek perindustrian tertinggi, 170 projek.

Jumlah tersebut berjaya dicapai disebabkan kemampuan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) negeri ini berjaya mewujudkan suasana yang kondusif untuk perniagaan sekaligus menarik minat pelabur-pelabur baru untuk melabur.

Demikian menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam upacara perasmian ‘Selangor Healthy Lifestyle Expo 2012′ yang diadakan di Shah Alam Convention Centre (SACC) hari ini.


Anonymous said...



umno selangor semakin KANTOI... bawa isu basi & bebal ....


Anonymous said...

Air free aku mane ?

Anonymous said...

Kelab Generasi Baru Otak Lembu Masuk UMNO said...
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
KEPALA BAPAK KAU INI DIA..


APA YANG DAP NAK BUAT UNTUK MELAYU
(1) 27 Mei 2008 Kit Siang mahu mansuhkan perkataan “Ketuanan Melayu” dan menggantikannya dengan “Ketuanan Malaysia yang kononnya lebih adil.

(2) 16 Februari 2009, DAP usir peniaga Melayu dan penduduk Melayu. Seramai 80 orang peniaga di Batu Ferringhi, Pulau Pinang, Kampung Pokok Asam dan beberapa tempat lain diusir DAP.

(3) DAP mahu usir orang Melayu di Pulau Pinang. Kerajaan DAP Pulau Pinang telah mewartakan tanah seluas 81 hektar di Pondok Upeh dan Kampung Genting Balik Pulau di bawah Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah untuk membina kampus University Nanyang di Pulau Pinang

( 4) Lim Kit Siang (Penasihat DAP) dan Nga Kor Ming (Setiausaha Agung DAP Perak) memijak gambar dua orang wakil rakyat Melayu sebelum memasuki dewan untuk Konvesyen DAP Perak di Ipoh pada 29 November 2009.

(5) 14 Februari 2008, Teresa Kok membantah cadangan DBKL untuk menulis nama jalan dengan tulisan jawi di Jalan Taman Seputeh).

(6) DAP menggunakan Nizar Jamaluddin (bekas MB Perak) untuk memberi status hak milik kekal selama 999 tahun kepada penduduk yang mendiami lot-lot tanah di kampung baru.

(7) 22 Januari 2010, M Kulasegaran (Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat, Naib Presiden DAP) mempertikaikan kenapa peniaga Cina tidak diberikan peruntukan dalam skim pinjaman TEKUN.

(8) 20 Jun 2008 ,Gwee Tong Hiang enggan memakai songkok dalam Dewan Undangan Negeri Johor. Menganggap pakai songkok seperti meng”Islam”kannya di hadapan Sultan Johor.

(9) 26 Julai 2010, Tony Pua mencadangkan kerajaan Selangor memansuhkan dasar pemberian diskaun tujuh peratus kepada pembeli Bumiputera dalam pemilikan hartanah komersil dan kediaman mewah yang bernilai lebih RM500,000.

(10) 25 November 1999, Lim Guan Eng (ketika menjawat jawatan Timbalan Setiauasaha Agung DAP) berjanji akan menghapuskan hak orang Melayu.

Anonymous said...

Kau yang bebal,isu lynas,tetiba umno selangor.pundek kau la!

Anti PR said...

Bangsa Cina mmg ambil kesempatan utk menentang org Melayu. Ini kesempatan yg ada dgn adanya malaikat melaun Anwar & Nik Aziz. Mereka semakin lantang..

Anonymous said...

Masaalah sampah pun tak pandai nak selesai , nak urus negara konon , kerajaan pkr tak matang , buat lah cerdik cerdik sikit , jangan harap nak dapat undi aku.

Anonymous said...

DAP ANTI MALAY?.

Langsi said...

Ramainya yg membantah LYNAS tu... ade gambo lain la gi ke? Tunjukkan lagi gambo2 yg ramai pengikut BERSIH;LYNAS; ROYALTI; ANAK DLL... baru gempak siot!

Anonymous said...

PKR baruah DAP

Anonymous said...

DAP ANTI MALAY?.

Anonymous said...

.......menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam upacara perasmian ‘Selangor Healthy Lifestyle Expo 2012′ yang diadakan di Shah Alam Convention Centre (SACC) hari ini.....KEPALA BAPAK HANG LA OI KHALED...SAMPAH BELAKANG KEDAI-KEDAI DISEKSYEN 28 NI BILA NAK DIURUSKAN...LIPAS BERFTAMBAH...TIKUS LAGI BANYAK..GAGAK BANYAK BERKELIARAN...NYAMUK LAGI BERTAMBAH...LALAT LAGI BANYAJK..BAU BUSUK...SERUPA PARTI KENCING RAKYAT...PALA HOTAK HANG LA...

Anonymous said...


Anwar al cina doll

Anonymous said...

Selangor bawa masuk byk pelaburan?? Sapa ckp?? Itu MB ckp ka?? Itu org bohong punya...aku pon boleh ckp..ckp saja maa..

Anonymous said...


KALAU PENDAPATAN KERAJAAN SELANGOR MENINGKAT HASIL PELABURAN YANG BERBILLION TU..

1. SILA SATTLEKAN BIL AIR 20 LTR PENDUDUK DI APARTMEN DAN FLET2.. TAHUN 2008-1012.

2. SILA SATTLEKAN MASALAH PINJAMAN PERUMAHAN PENDUDUK MISKIN SEPERTIMANA MENYELESAIKAN MASALAH TALAM CORP.

3. JANGAN JUAL ASET KERAJAAN TERDAHULU TERMASUK HAK YAYASAN SELANGOR, KOMPLEK PKNS DLL SEBAGAI PENDAPATAN UTAMA KERAJAAN NEGERI.

KALAU BERJAYA MENYELESAIKAN MASALAH INI.. AKU AKAN UNDI PKR SEBAGAIMANA YANG AKU BUAT PADA 2008 YANG LEPAS..

Anonymous said...


Anon 1.11

Aku sokong..
Khaled ..ko Jangan hanya Pandai Kencing Rakyat (PKR) je..


Anonymous said...

BUKTI SAHIH PKR MEMANG SIAL NAK MAMPOS
DAN DAP KIASU MEMANG RACIST NAK MAMPOS!