Thursday, November 1, 2012

MINYAK : TAKDIR YANG MENYEBELAHI.



INILAH yang dikatakan takdir.

Dikala tua kutuk Nik Aziz dan kuncu-kuncunya sibuk memperjuangkan royalti minyak untuk Kelantan (walhal tidak layak), negeri berjiran dengannya, Pahang pula yang mendapat rahmat dari Allah swt setelah telaga minyak yang baru dijumpai di luar 3 batu nautika daripada pantai negeri tersebut.

Pengumuman yang dibuat Perdana Menteri kelmarin membuktikan bahawa rezeki ini adalah kerja Allah swt, yang beria-ia sangat berarak dan berkonvoi kononnya menuntut itu sangat buat apa, macam orang tak percaya Qada & Qadar.

Walaupun jumlah pengeluaran minyak di kawasan tersebut secara relatifnya kecil (64 juta tong sahaja), tapi ia cukup untuk menambah RM 100 juta dalam pendapatan kerajaan negeri Pahang, yang kemudiannya akan melimpah kepada rakyat yang dibawah.

Dan jangan lupa, masih ada lagi bahagian yang belum diteroka di kawasan tersebut, siapa tahu mungkin ada banyak lagi simpana minyak yang menanti untuk dibawa keluar.

Peristiwa ini sebenarnya mengingatkan penulis tentang sejarah silam perubahan kerajaan di Perak, dari Pakatan harami ini kepada Barisan Nasional semula kira-kira 4 tahun lepas.

Situasinya berbeza, tapi ironinya sama.

Waktu itu, dalam sibuk-sibuk Anwar mencanangkan ada ahli Parlimen BN yang mahu melompat parti (termasuk seorang ADUN dari Perak yang confirm masuk PKR), 3 ADUN Pakatan haram Perak mengisytiharkan diri sebagai ADUN Bebas tapi pro BN.

Inilah cantiknya takdir Allah swt, mahu memberi petunjuk kepada umatnya – mana-mana yang nak sedarlah; bahawa tempoh 11 bulan berada dibawah pentadbiran DAP (bermenteri Besarkan Nizar) tidak membawa rakyat Perak ke jalan yang betul, melainkan menjadi hamba kepada puak-puak kiasu ini.

Yang berarak, berdemo dan sebagainya Kelantan (sebut PAS), tapi yang tak semena-mena mendapat hasil dari penemuan minyak ini, ialah Pahang (sebut UMNO).  Inilah namanya rahmat yang dilimpahkan Allah swt kepada kerajaan BN sebab kita semua tahu proses penemuan telaga minyak bukan seperti menggali telaga air.

Ia memakan masa dan tenaga manusia yang banyak dan panjang, maklumlah lokasinya terletak berkilo-kilo meter di bawah dasar laut.

Harapannya, janganlah pulak Kelantan dakwa dia ada saham dalam penemuan terbaru di Pahang ini.  Atau paling tidak membantah pembinaan projek seumpama RAPID di Johor untuk mendaratkan hasil minyak itu nanti.

Tak payah bising-bisinglah, kata percaya rezeki datang dari Allah swt, berserah sajalah, nak bising-bising buat apa?

MYKMU

Komen GAP : pahang dapat nikmat minyak, kelantan dapat nik-ajis-mat (NIKMAT ) ??

58 comments:

Anonymous said...

Jumaat, 24 Ogos 2012

Pas Kelantan pertikai jawatankuasa royalti rangkumi Pahang yang tidak mempunyai petroleum....

KOTA BHARU- Pas Kelantan mempertikaikan jawatankuasa khas, yang ditubuhkan Kerajaan Pusat, memasukkan Pahang sebagai negeri yang perlu mendapatkan royalti sedangkan negeri tersebut didakwa tidak mempunyai minyak petroleum.

Ahli Badan Perhubungan Pas Negeri Kelantan, Wan Ismail Wan Jusoh berkata, pihaknya difahamkan jawatankuasa itu ditubuhkan bagi menimbang semula pemberian royalti di negeri-negeri Pantai Timur.

“MEMANG PAHANG BERADA DALAM NEGERI PANTAI TIMUR, NAMUN NEGERI ITU TIDAK ADA MINYAK PETROLEUM, JADI TIDAK USAHLAH MENGHERET PAHANG SUPAYA MENDAPAT ROYALTI.


“Pahang tidak ada kena mengena dengan minyak petroleum, jika Kerajaan Pusat mahu beri juga, kita (Pas) tidak halang, tetapi bayaran itu bukan atas tiket royalti sebab royalti untuk negeri yang mengeluarkan minyak dan gas,” katanya kepada Sinar Harian semasa Majlis Hari Raya Aidilfitri di Pejabat Pas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Melor, di sini, semalam.

Beliau berkata, Kerajaan Pusat disaran menimbangkan semula royalti cadangan pemberian royalti kepada Pahang dan mengasingkan isu negeri itu.

Menurutnya, Kerajaan Negeri dan rakyat menuntut royalti dibayar secara tunai, bukan membentuk jawatankuasa khas.

“Sekadar mahu menubuhkan jawatankuasa memang sesiapa pun boleh buat, tetapi apa yang rakyat mahu, bayaran tunai dibuat dua kali setahun iaitu pada setiap 1 Mac dan 1 September setiap tahun.

“Penubuhan jawatankuasa khas ini seolah-olah satu tindakan melengah-lengahkan pembayaran yang boleh menyebabkan lama-kelamaan ia menjadi tidak sah dan terbatal,” kataanya.

---------------------------------------

Mangkok hamPAS ni kalau tak tau ape-ape lebih baik duduk diam je. Kan dah menampakkan kebodohan sendiri.....

Anonymous said...

Utk dikongsi bersama...menjawab soalan drpd mangkok-mangkok hamPAS .....mengapa hasil oil & gas di kawasan bertindih JDA tak didaratkan di Kelantan..

Salah satu sebab ianya di daratkan di Thailand kerana kajian yg dijalankan oleh Ranhill Worley & juga Syed Muhammad Binnie & partners disekitar 80 an (masa tu dlm BN lagi), Kelantan ada masaalah dgn bekalan air & banjir.....INDUSTRY OIL & GAS PERLU AIR YG BANYAK DAN IANYA HARUS LAH AIR YG MENEPATI PIAWAIAN INDUSTRY HYDRO CARBON (lebih tinggi drpd bekalan air domestic & industry biasa).

Disebabkan Kelantan Utara (sampai sekarang) masih bergantung kpd air bumi, dan air bumi pula mempunyai dua masaalah technical yg tidak "favor" kpd industry oil and gas i.e...The 2 Q problems..

1 - Quality....air bumi mempunyai peratusan yg tinggi "iron (besi)"...ini punca utama air terawat di Kelantan sampai skrg kekukingan.....dan ini memberi kesan kpd penggunaan industry oil & gas....kos rawatan (deminerialised) adalah terlalu tinggi.
2 - Quantity ... jumlah air bumi di Msia technically susah nak ditentukan......dan ini juga "not good" for oil & gas, kerana operasi terpaksa dihentikan jika ada masaalah bekalan.

Kalau di Trengganu, Petronas bangun kan sendiri loji bekalan air nya di Sg Dungun kerana Kerajaan Negeri tidak boleh memberi jaminan membekalkan air yg memenuhi specification oil & gas....masaalahnya di Kelantan tidak ada punca air yg sesuai yg berdekatan utk dibangunkan loji air drpd sumber air permukaan..

This is something Thailand can offer.......

Selepas Kerajaan APU takes over Kerajaan BN pada 90, mereka cuba menyelesaikan masaalah bekalan ini dgn mengswastakan kpd Thames Water.....tapi ianya gagal kerana ianya tidak melibatkan CAPEX utk menukar sumber air drpd air bumi kpd air permukaan....dan ini memerlukan perbelanjaan yg cukup besar.

CAPEX ini spt yg termaktub didalam kajian JICA (Kelantan Water Resources Study) dimana sumber air dilaksankan secara integrated i.e banjir, bekalan air, hydropower & river improvement i.e

1 - Pembinaan benteng penahan banjir sepanjang Sg Kelantan drpd Kuala Krai ke Kota Baru.
2 - Ampangan Lebir, Nenggiri atau Sg Galas utk menakung air banjir dan juga kegunaan bekalan air ...i.e air permukaan dan jika ini terlaksana operasi air bumi boleh dihentikan.
3 - Ampangan2 itu juga boleh didesign sebagai Ampangan Hydro mcm Pergau (Pergau hanya di design utk hydro saja)

Anonymous said...

Nik aziz mungkir janji mau turun takhta bila mahathir turun.

Lge kuku besi jadi speaker gantung datuk azhar hadir sidang adun. Kena kritik sikit terus tutup mulut azhar. Cocky arrogant tokong!

Anwar lidah bercabang menipu selalu.

Tolak perosak rakyat!

Anonymous said...

Kalau nak harapkan UMNO untuk mendapat keadilan, jauh sekali. Memang tepat ungkapan mantan PM Tun M bahwasanya parti umno itu parti setan.

Anonymous said...

Anon 7:21 PM.....

Keadilan ape yang ko tak dapat??? Bontot ko kene robek dengan pemimpin UMNO ke????

Anonymous said...

Alhamdulillah rezeki Allah untuk rakyat Pahang.Sesungguhnya ini adalah kehendak dan pilihan Allah jua. Amin.

Anonymous said...

Memang pecah perutttttttt. Pecah perut laut memuntahkan minyak untuk warga Pahang. Aku tumpang gembira. Amin.

Anonymous said...

.

Kena banyak minum air kosong setiap hari untuk kekalkan kesihatan yang baik .

.

Anonymous said...

Nik Aziz ADALAH ULAMAK MUNAFIK. Lebih Firaun dari Firaun. Dulu dia tuduh Dr Mahathir Maha Firaun. Rupa rupanya Nik Aziz yang Maha Fiaraun. Sebabnya ialah:-

Dulu Nik Aziz berjanji kepada rakyat akan berhenti dari jadi Menteri Besar dan berundur dari politik jika Dr Mahathir berhenti jadi Perdana Menteri.

Tapi sampai sekarang Nik Aziz tak berhenti dan tak mahu berundur dari politik walau pun Dr Mahathir dah lama bersara dari politik. Jadi kesimpulannya NIK AZIZ INI ADALAH manusia MUNAFIK. TAK LAYAK DIGELAR ULAMAK.

PARTI YANG DIANGGOTAINYA ADALAH PARTI ANAK SIAL (PAS). BERSEKONGKOL PULA DENGAN DOG AND PIG (DAP) DAN BEKERJASAMA DENGAN pi GAY ar (PKR) PIMPINAN satu lagi MUNAFIK BAPAK ANWAR BIN IBRAHIM (BABI).

Anonymous said...

Kalau nak harapkan UMNO untuk mendapat keadilan, jauh sekali. Memang tepat ungkapan mantan PM Tun M bahwasanya parti umno itu parti setan.

November 1, 2012 7:21 PM
__________________________________

Anon 7:21 PM.

Nak tanya sikit ni? Apa anak ko bersekolah dibawah pokok ke? Berapa ratus juta duit ko dirampas oleh kerajaan? Apa selama ni bini ko beranak didalam jamban ke? kerana kerajaan tak benarkan bini ko beranak dihospital kerajaan?

Itulah tahap bahlul pencacai PAS. Bila bercakap tak pakai otak tapi pakai kepala lutut. Dah beratus kali diterangkan, Kelantan TIDAK LAYAK mendapat royalty minyak tapi masih tak sedar2 diri.

Anonymous said...

lahanat pecacai bahalul PAS/PR masih dok sebut pasai Tun Dr M dan parti setan ? Apa nak heran, dok perjelas dan terangkan dgn bahasa mudah pun, depa TAK MAU PAHAM !

Anonymous said...

7:21

Tolongggggg lah lain kali jngn jngn bagi apa2 comment di sini.Ko nampak bodohhhhhh sesangat.Demi kebaikan ko punya parti dan juga diri sendiri lebih baik ko diam sekurang2nya orng ingat ko nie budak pandai.

Bagi kerjasama k.

Anonymous said...

PAS - Parti Anjeng Suruhan....

Tukang Komen said...

Pas parti lawak jenaka. Mintak royalti minyak kelapa lagi baik!

Anonymous said...

Pastinya air yg bersih.

Anonymous said...

minyak urut macam2 ada cukuplah buat kelantan......yang tiada jangan diminta!!......jangan khufur nikmat .......

Anonymous said...

Bayangkanlah kalau tanpa UMNO, negara tercinta sudah pasti sangat maju. Tetapi dengan skandal lembu,PKFZ, skorpene, BMF, skandal mata wang dan terlalu banyak lagi...terima kasih saudara Rafizi untuk membongkar satu persatu skandal UMNO=APCO.

Anonymous said...

Anon 8:53 PM

Ko baru lepas minum minyak URUT ke? patotla kuar statement maha BANGANG..

xabis2 APCO...mana lebey dajal APCO atau si penutur quote ini..

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel"
......

Malayoo PAS , PKR n DAP adalah BANGANG

Anonymous said...

Bayangkanlah kalau tanpa UMNO, negara tercinta sudah pasti sangat maju

-----------------------------------

Ya, sudah tentu. Kita maju dengan Tabung Memali, tabung Tiram, Tabung Kohilal, tabung air mata pork nick, tabung tin milo dan yang paling penting sekali, rakyat semua maju dengan kencing hancing Al-Juburi.....

Malaysia juga kalau PR yang pegang, semua bangunan boleh maju termasuk patung Budhha tertinggi didunia mengalahkan ketinggian Al-Burj. Sape kata tak boleh.....PR BOLEH KENCING MANUSIA....!!!!

Anonymous said...

Bayangkanlah kalau tanpa UMNO, negara tercinta sudah pasti sangat maju

------------------------------------

Oppss... nak buat penambahan.... PR kalau pegang Malaysia, kita boleh terus dapat air beer dari paip... projek perintis ada di Kelantan, air teh dan kopi direct dari paip pentadbiran pork nick... CUKUP MAJU...!!!!

Anonymous said...

Malaysia maju di bawah PR... projek pembalakan di Kedah mendapat untung trilion-trilion dolar amerika. BN boleh buat ke????

Takebeerr dari kepala butuh Azizan....!!!!!

Anonymous said...

heran.. dikelantan ada parti pejuangkan "islam"..? ada ularmak tersohor dan teragong.. negeri serambi mekah...siang malam solat hajat berdoa mintak duit minyak tapi kenapa negeri lain yg Allah swt kurniakan minyak..??

banyak betul petunjuk yg Allah swt dah bagi...

Anonymous said...

PR perintah.. pasti akan ada acara pecah tanah tiap2 minggu utk perlaksanaan projek mega berbilion2 ringgit air liur dari Pas.. dan yg paling membanggakan semua adalah projek utk rakyat dan rakyat mesti menderma utk menjayakannye...

kahakkk pthuiii.. PR

Anonymous said...

Pemimpin PAS hasad dengki kat Pahang yg dapat royalti minyak.

Anonymous said...

Allah dah beri Kelantan nikmat minyak, walau pun tak banyak tapi masih ade. Buktinya kerajaan pusat beri wang ehsan kerana takat tu je mereka layak. Nak mintak royalti, doa-doa la belakang umah pork nick keluar minyak mencurah-curah, baru le layak.

Tapi kerana tamak, duit wang ehsan nak ditolak, royalti yang tak layak dapat ditagih. Esok lusa Allah tarik balik nikmat duit tu baru mereka mengerti....

Eh, lupe. Puak setan dalam PAS Kelantan mane ade istilah mengerti, yang mereka ade semua tu salah orang lain.... memang spesis kufur nikmat.

Anonymous said...

Anonymous said...
PR perintah.. pasti akan ada acara pecah tanah tiap2 minggu utk perlaksanaan projek mega berbilion2 ringgit air liur dari Pas.. dan yg paling membanggakan semua adalah projek utk rakyat dan rakyat mesti menderma utk menjayakannye...

kahakkk pthuiii.. PR

November 1, 2012 9:34 PM

---------------------------------------

dah nasib dapat KERAjaan PECAH TANAH, macam tu la. Lepas pecah tanah, tinggalkan sampai tumbuh lalang. Dekat-dekat PRU nanti, datang balik buat upacara pacah tanah lagi sambil kencing kat penganut mereka. Tin milo mesti ada, tak boleh lari punye.... ambik berkat tok gundu... nanti menangis pulak....

Anonymous said...

Pencacai pas xpernah bersyukur walaupun hidup mewah dibawah kerajaan umno.....

Anonymous said...

CAKAP TANPA FAKTA........FITNAH DAKYAH PEMBANGKANG

Anonymous said...

Klu umno tak ada ko akan jadi hanjeng sampai bila2 termasuk ko punya anak cucu akan datang!

Anonymous said...

PAS = Parti Anjing Suruhan

Servant of God said...

Anonymous said...

PAS = Parti Anjing Suruhan

November 1, 2012 10:08 PM

------------------------------

Hahahahahahaha

Servant of God said...

Alhamdulillah, aku cukup bersyukur dan suka Pahang dapat minyak.

Servant of God said...

terima kasih saudara Rafizi untuk membongkar satu persatu skandal UMNO=APCO.

November 1, 2012 8:53 PM

-------------------------

Kesian kamu, hidup bergantung kepada kencing orang.

Anonymous said...


Aku anak Pahang.. aku percaya mmg ada lagi telaga minyak lain yg belum digali..mungkin lebih dekat dgn pantai Kuantan.. apa-apa pun Alhamdulilah rezeki dari Allah utk rakyat Pahang dan juga rakyat Malaysia...

Anonymous said...

setuju brother...kalau 3. party ni yg merdeka dari british ...xsampai 10 thn je LEE KUEN YEW DPT JDI PM MESIA.. ..XYAH KUAR MESIA......anwar yg degil+bodoh...siang2 disumbat dlm penjara...menyusahkan kerajaan lky nk memerintah...


NAMA MALAYSIA BERTUKAR ''SINGPORAYA'' SEBAB LKY MESTI NAK temasik jd ibu negara...utk strategik politik dia...singapork makin maju...kelantan jadi mcm ngeri afrika...lansung xda air... rakyat duduk atas pokok..(run) lg..


wallahualam..

Kebenaran said...

Cilako, cilako, cilako,maka cilako lah pok nik. Sial, sial, maka sial lah pok nik....Penyokong taksub pok nik dan aljuburi haramjadah sudah kering air lior....Hahahahaha.

Anonymous said...







wahai manusia2 yg pernah sujud kpd Allah!JANGAN TAKABUR........ALLAH LEBIH BERKUASA DARI UMNO/BN/ USA / ISRAEL ......


zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz z.........



zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymous said...

mamaat GAP kata 3 batu dari pantai pahang... hehehehheee manyak mohong la gua tarak parcaya la sama lu punya cerita...

Anonymous said...

Najib: Petronas Carigali temui medan minyak Bertam






Bernama
1:20PM Okt 30 2012




Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil menemui rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, yang terletak di Blok PM 307.

Beliau berkata medan minyak yang terletak kira-kira 160km di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

"Penemuan ini sangat penting memandangkan kita belum pernah menemui minyak komersil dalam kuantiti yang tinggi di Lembangan Penyu, dan ia merupakan kejayaan besar.

"Bergantung kepada keputusan kajian kebolehlaksanaan teknikal dan komersil, pengeluaran minyak dijangka akan dicapai pada suku ketiga tahun 2014 dengan sasaran pengeluaran berjumlah antara 17,500 dan 20,000 tong sehari," kata Najib pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pelaksanaan Bioteknologi (ICM) di pejabatnya di Bangunan Perdana Putra di Putrajaya hari ini.

Dengan penambahan rizab ini, medan minyak Bertam kini dianggarkan mengandungi jumlah isi padu asal keseluruhan 64 juta tong.

Najib yang juga menteri kewangan berkata negeri Pahang dijangka menerima wang ehsan sekitar RM100 juta setahun, bergantung kepada anggaran pengeluaran, apabila pengeluaran bermula pada suku ketiga tahun 2014.

Beliau berkata penemuan ini membuktikan kewujudan minyak dan gas di kawasan selatan Malay Basin ke arah Lembangan Penyu.

"Oleh itu, medan minyak tersebut adalah terletak di kawasan pelantar benua iaitu melepas tiga batu, dan terletak dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan.

"Ini dasar kita untuk mengagihkan kekayaan minyak dengan lima peratus pembayaran tunai kepada Pahang," katanya.

Petronas Carigali, anak syarikat Petronas dan Lundin Oil merupakan usaha sama minyak dan gas atau Kontrak Perkongsian Pengeluaran.

Sementara itu, Naib Presiden Perniagaan Eksplorasi dan Pengeluaran, Pengurusan Petroleum Petronas Nasional Bhd, Ramlan A Malek berkata kajian kebolehlaksanaan teknikal dan komersial dijangka siap pada suku kedua tahun depan.

Kerja-kerja cari gali akan dilaksanakan oleh operator blok, Lundin Oil, katanya.

Anonymous said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil menemui rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, yang terletak di Blok PM 307.

Beliau berkata medan minyak yang terletak kira-kira 160km di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

Anonymous said...



DISKRIMINASI & ASOBIAH KENEGERIAN YG MENEBAL.....>>>>>>>>>>

kerajaaan negeri pahang boleh dapat royalti 5%... TAPI dikelantan dinafikan royalti.... sebaliknya di diberi wang ehsan yg banyak kpd mustafa mohamad saja buat kempen mengundi.........


Anonymous said...

Bro GAP,
elok kita imbas sikit minyak di kelantan. Minyak kelantan ni duk di kaw pembangunan bersama (JDA) dgn thailand di teluk siam. Asal patutnya lembangan minyak ni majoritinya duk kaw pentas benua kelantan. Sempadan antarabangsa adalah mengambil tangen tanjung tebing sg golok sebelah kelantan dan takbai (siam). Pasal org kelantan kuat sgt berpolitik, lupa bahawa org sebelah takbai telah ganjakkan tebing ke selatan tp tiada bantahan dr kelantan (m'sia). Bila dibuat persempadanan final, anjakan tebing td telah menganjakkan garis lurus sempadan di tengah laut menghala ke selatan. Jadi, kaw resevor minyak berkurangan sbb sebelah utara dah dikira kaw siam. Last2 k'jaan tersedar, maka JPS pun buatlah rumah jps kat tanjung tebing utk menandakn kedaulatan (yg dah terlewat mcm kes batu putih...) lokasi ni boleh digoogle-mapkan. Jadi, akibat syok berpolitik, sape yg bodoh..?

-nase-

Anonymous said...

Pas : PARTI AJARAN SESAT. Sebab tu PAS kata UMNO setan . Yg pasti setan tu kn makhluk Allah jenis jin. Sesungguhnya pas memang ajaran sesat.

Anonymous said...

PAS BOLEH KAWAN DENGAN SETAN KATA NIK NAJIS

Anonymous said...

NUAR BAIK DGN YAHUDI IMF DAN YAHUDI SOROS BOLE KER????SIAP ALGORE DAN MADELINE AMERIKA BAGI RED CARPET KT NUAR MU TAK INGAT KERRR????BIOR MU JUJUR PADA DIRI SDRI......MU TU YG TAKBUR PD ALLAH DAN JGN ASYIK FITNAH ORG JER..
.

Unknown said...

Dasar mata satu Sialan

Anonymous said...

rafizi nak jadi hero rakyat bongkar laaa duit anwar beratus2 juta.bongkar rumah besau anwar!bongkar harta asmin!bongkar harta cina2 dap!bongkar semua baru rakyat tau sapa yang korup!

Anonymous said...

anon 12:41 Diskriminasi? Asobiyah kenegerian? Menatang apa ituu.. Kjaan Pahang juga terima wang ehsan sama spt Kelantan. Tapi bezanya mereka terima seadanya Pas Kelantan pulak menolak. Malah tuntut royalti walaupun diluar kawasan. Terima shjlah hakikat qada' dan qadar dr Allah bhw ia diluar kawasan.

Anonymous said...

saya pun tak sokong pembangkang...tapi janganlah sampai mencarut dan maki ... takut Allah swt tak limpahkan rahmatNya pada kita.

Anonymous said...

kerajaaan negeri pahang boleh dapat royalti 5%... TAPI dikelantan dinafikan royalti.... sebaliknya di diberi wang ehsan yg banyak kpd mustafa mohamad saja buat kempen mengundi.........



November 2, 2012 12:41 AM

--------------------------------------

Bila pulak Pahang dapat royalti??? Buta ke atau dah sakit otak??? Cuba tunjuk bukti kerajaan bagi royalti pada Pahang kerana penemuan telaga minyak 160 km dari Pahang tu...!!!!

Anonymous said...

PAS = Parti Anjeng Suruhan

Anonymous said...


selamat jalan PKR selangor dan PAS kedah... Negeri mu 100% akan dikuasai UMNO/BN semula selepas PRU 13.. Siap2 lah packing barang..

Anonymous said...

Terbaik...tapi kan ORang PAS ni mmg dungu kepala otak mcm budu, peram berbulan bulan bau busuk jugak, kita suruh pergi sekolah belajar sejarah geografi, matematik sains ni jadi kurang ajar dan dungu, suka dengar fitnah, lepas tu bila datang oopss "berhijrah" ke KL SGOR & PENANG serta negeri naungan BN/UMNO berlagak mcm pandai lebih, tahu pula dia org ni cari rezeki tempat UMNO/BN yeee, POK NIK kata haram tu tp puak PAS mmg dungu otak keldai. Tak payah kenkawan dok susah payah terang kat dia org bab kawasan minyak fakta fakta semua buat penat, baik terang kat budak tadika pun dia orang faham. MCMana karat air Kelantan mcm tu la karat kepala otak dia org.

Anonymous said...

Hal HUDUD pun sama, buat hal dahulu di Kelantan tunjuk pada rakyat Kelantan sejak 22 tahun POK NIK nak buat hudud dah berjaya, jadikan Kelantan sebagai perintis,alahai POK NIK ni mcm lalang betul, sebenarnya POK NIK pun dungu berkarat mcm air juga, mana ada pemimpin PAS KELANTAN berani nak teruskan juga HUDUD sebab mereka sendiri pun asyik TERBABAS ke kiri ke kanan, seberang sungai golok, khalwat di hotel, keretapi, bagi kursus kat bini orang tu pasal mereka tak berani. Senang sahaja cerita, kalau mereka ikhlas dalam menjalankan hukum agama buat la dahulu buktikan pada rakyat jelata bermegahlah dgn HUDUD diKelantan biar semua buka mata tgk ni tidak asyik jari tunjuk kepada orang lain sahaja..itu pun rakyat kelantan tak leh fikir.

Anonymous said...


klu ada minyak pun di KELANTAN jgn di bagi kat puak2 PAS ni.. esok habis buat beli bas besar, trak besar, berhala besar.. letak pulak gambar bulan besar2 kat terak tu.. buang masa je...

Anonymous said...

anon 7.21 bodo..yg setan adalh pas.. babi btul ko..dh kwan dgn setan ko pon jd setan jgak.

Anonymous said...

Minyak kelapa dara ada,minyak sensaoil ada,minyak pengasih ada,minyak senyonyong ada,semua ada untuk pas.haha

Anonymous said...

Jgn lupa minyak telon pun ada ha ha ha