Thursday, December 6, 2012

FAKTA JALUR LEBAR NEGARA



Pada tahun 2006, SKMM telah melaksanakan perkhidmatan telefon melalui kerjasama dengan tiga pemberi perkhidmatan iaitu Telekom Malaysia, Celcom dan TT Dot Com. Sebanyak 22 lokasi telah dikenalpasti dengan kos pelaksanaan sebanyak RM135 juta. 

Seterusnya, sebanyak 20 Pusat Internet 1Malaysia telah dibangunkan. Pihak TM dan Celcom telah dilantik bagi menjalankan projek ini dan ia telah siap pada tahun 2009 dan dari segi infrastruktur jalur lebar, lebih kurang 108 ribu port ADSL telah disediakan oleh pemberi perkhidmatan bagi perkhidmatan jalur lebar talian tetap. Ini disokong oleh liputan jalur lebar tanpa wayar dan WiMAX. Sehingga 2009, liputan 3G adalah 59 peratus liputan di kawasan berpenduduk dan WiMAX 19 peratus liputan di kawasan berpenduduk.

Usaha-usaha yang dilaksanakan sebelum ini telah ditingkatkan pada 2010. Pada Mac 2010, Inisiatif Jalur Lebar Negara (NBI) telah dilancarkan dengan pelbagai inisiatif baru di seluruh negara termasuk di negeri Sabah. Antara inisiatif tersebuat adalah Kampung Tanpa Wayar (KTW), Pusat Internet 1Malaysia di Pejabat Penerangan terpilih, pembinaan menara Time 3dan pemberian komputer 1Malaysia.

Bagi membantu golongan yang berpendapatan rendah dan pelajar sekolah, program pemberian komputer 1Malaysia telah diwujudkan. Setakat 2011, lebih 100 ribu unit komputer netbook telah diedarkan kepada penerima-penerima terpilih. Komputer netbook ini juga dipakejkan bersama dengan langganan jalur lebar mampu milik melalui kerjasama dengan penyedia perkhidmatan terlibat. Kos bagi program ini sepanjang 2010-2011 hampir mencecah RM100 juta.

Berdasarkan kepada peruntukan yang telah disediakan, Sabah mempunyai peruntukan yang tinggi berbanding negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia. 

IKLAN BERBAYAR

13 comments:

Anonymous said...

GOMBAK - Pas Kawasan Gombak menolak budaya samseng dibawa ke dalam kancah politik seperti yang berlaku di ceramah di Gombak Utara, kelmarin.

Ketua Pemuda Pas Kawasan Gombak, Syarhan Humaizi Abdul Halim berkata, budaya samseng dalam politik bukan budaya Pas dan Pakatan Rakyat (PR).

Menurutnya, sewaktu ceramah berlangsung, Pas Gombak dan PR tidak pernah beri arahan melakukan keganasan, apatah lagi sehingga boleh menyebabkan kecederaan.

“Sebelum dan semasa ceramah berlangsung, Unit Amal Pas Gombak dan Skuad Angkatan Muda Keadilan (AMK) Gombak berusaha bagi memastikan ceramah berlangsung dengan aman dan lancar.

“Bagaimanapun, terdapat penyokong luar yang mengganggu perjalanan ceramah sehinggalah berlakunya kekecohan dan menyebabkan kecederaan," katanya<<<<<<<
KKKKKKKKKKKKKKKKKKKK
mat syabu hotel perdana said...
khad untk khalid flinstone
................................................_¸„„„„_
........................................„--~*'¯.......'\
..................................... („-~~--„¸_....,/ì'Ì
................................¸„-^"¯ : : : : :¸-¯"¯/'
........................¸„„-^"¯ : : : : : : : '\¸„„,-"
**¯¯¯'^^~-„„„----~^*'"¯ : : : : : : : : : :¸-"
.:.:.:.:.„-^" : : : : : : : : : : : : : : : : :„-"
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: : : : : : : : : : ¸„-^¯
.::.:.:.:.:.:.:.:. : : : : : : : ¸„„-^¯
:.' : : '\ : : : : : : : ;¸„„-~"¯
:.:.:: :"-„""***/*'ì¸'¯
:.': : : : :"-„ : : :"\
.:.:.: : : : :" : : : : \,
:.: : : : : : : : : : : : 'Ì
: : : : : : :, : : : : :
"-„_::::_„-*__„„~"
December 5, 2012 3:19 PM


Anonymous said...

cukuplah dgn bahasa kasar, jgn cemar dgn ascii art lucah.

Anonymous said...

GADOH KAT GOMBAK PERKARA SEBENAR
Semasa pergaduhan ini berlaku mamat pkr ni la yang paling berani dan lantang hingga sanggup ke depan untuk berhadapan dengan penyokong UMNO yang ada. Semasa adegan tolak-menolak berlaku, ada seorang lagi mamat dari puak pakatan yang bawa pisau yang aku yakin baru sahaja dibeli di gerai kecil yang ada di tepi jalan.
Akibat dari rusuhan kecil yang tak dapat dikawal, pisau yang dibawa oleh mamat tadi terkena pada lengan mamat kopiah putih ni. DAN BUKAN PEMUDA UMNO YANG TIKAM. Kawan sendiri TERtikam kawan. Bagi nak menutup kemaluan dan kekacauan jadi dituduhnya Pemuda UMNO yang tikam mamat kopiah putih tu.
Apa lagi, hebohlah seantero dunia yang mengatakan UMNO zalim nak tikam orang Melayu sendiri. Padahal kawan sendiri yang main pisau dari belakang.
Senang betul puak pakatan ni nak buat fitnah bagi menunjukkan yang UMNO ni jahat. Tikam kawan sendiri SALAH UMNO! Tibai bontot jantan SALAH UMNO! Main ChinaDoll pun SALAH UMNO!

Anonymous said...

GAP, mintak iklan berbayar tu letak kat panel tepi.bukan dalam kolum artikel. Ia sangat mengganggu konsentrasi dan emosi aku. Harap jgn ada iklan ubat kuat mcm Haramkah sudah!

Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Omegakumana Jijahoi said...

UMNO samseng? Cakap biar molek, PAS kan dikawal bala tentera Unit Amal siapa berani sentuh. Lagipun fakta rakaman video keganasan Bersih 2.0 tu nak sorok mana? Jangan nak coverline lah pencacai oi.

Pastikan seluruh media menayangkan video pengakuan Deepak yg kini sedang lari dari Anwar. Ini fakta yg rakyat wajib tahu bhw Anwar akan menggunakan seluruh tipu muslihat utk ke Putrajaya. Kenyataan Najib tentang Anwar pd PAU2012 menunjukkan dia tidak berdiam diri lagi dgn tohmahan keatas peribadi beliau.

Pakatan sekarang jelas tersepit dgn beberuapa isu hanya mengharapkan serangan peribadi keatas PM dan beberapa jemaah menteri sebagai jalannya. Kita rentap semangat mereka kita sebarkan segala keburukan mereka..!!!

Bangkitlah UMNO!!!

Anonymous said...

Alhamdulillah, kini rakyat Sarawak dan Sabah rata-ratanya mendapat liputan jalur lebar. Namun banyak lagi yaang perlu ditingkatkan. Kalaulah di Sarawak ada liputan jalur lebar (kalau ada 4G lagi bagus), Sarawak akan lebih maju ke hadapan. Lagipun, kalau internet tak ada, macam mana SCORE nak jalan?

Pasal pergaduhan di Gombak, hrap-harap janganlah berlaku lagi. Kalau diserang, jangan melawan. Nanti cai PasHIT kata salah kita pulak. Nak harap Unit ANAL PasHIT lindungi orang ramai? Haram.

Pasal iklan tu, GAP, tolong letak kat tepi. tak cantik dipandang. Tapi satu je lah, Alpha Lipid ni memang bagus. Trylah setin... hehe :P

Anonymous said...

selagi pemuda umno rasa mereka akan sentiasa dilindungi selagi itu lah keganasan politik akan berlaku...jd diminta IGP, Menteri Dlm Negeri malah PM kena lah berani mengambil tindakan tak kira sapa...yg salah tetap salah..

tak kan sampai rakyat nak keluar dgr ceramah pun takut kena tikam...ni msia ka congo..?

badjojoblue said...

Iklan berbayar tu utk kesihatan saudara2 kita juga tu.. bukan mcm iklan spender superman dalam suratkhabar fitnah haramkah... support jgn x support haha

Anonymous said...

ngaku je la UMNU woi..bila dah tak bole lawan berhujah senjata jadi mainan kau...tak kira bangsa atau agama semua kau nak belasah...janji kau terus berkuasa...demokrasi 3rd class...ptuihh..!!

komandomelayu said...

Ptuih

MEMANG AKU MENGAKU AKAN PASTIKAN UMNO TERUS BERKUASA DEMI AGAMA DAN BANGSA MELAYU KERANA DULU AKU PUN PENAH SOKONG PR YG HARAMJADAHKAN AGAMA SENDIRI!

Anonymous said...

komando

kau nk sokong sapa2 kau punya suka tapi jgn ckp org haramjadahkan agama..yg haramjadah adalah kau..!!

Anonymous said...

komando

nak terus berkuasa tak kisah..tapi stop the violence...paham asas demokrasi yg sebenarnya...