Monday, December 3, 2012

INILAH PERBAHASAN BERKUALITI..SEBARKAN.

32 comments:

MUSLIM said...

AZAN berkumandang 5 kali sahari semalam > Haiya a'la solah > Haiya a'la falah....berma'ana 'marilah solat' > marilah menuju kejayaan....

Hamba melihat bahawa "UMNO" ke arah > Kejayaan Dunia membawa ke Akhirat berbekal "Ilmu" dan "Amal" Demi BangsaNya > AgamaNya > NegaraNya....Berbanding "PAS" yang jauh ketinggalan..........

Anonymous said...


Ana pun bersetuju juga..
Jasa mereka untuk pembangunan Agama dan Bangsa sukar dinafikan.. namun.. terdapat juga segelintir pemimpin mereka yg tersesat.. gunakan wang untuk dapat kuasa.. ada juga yg mabuk kuasa...namun hikmah tsunami 2008 telah menginsafkan mereka.. Harap mereka perbaiki diri dan boleh berlawan dgn PR yg semakin rakus segalanya..

Anonymous said...

Aku dah dengar dari awal hingga habis. Inilah ajaran Islam yg aku belajar dari kecik. Kita memang boleh mendoakan orang dgn balasan setimpal JIKA kita benar pasti tetapi memaafkan itu lebih mulia. Bukan pakai hentam dgn semua orang.

Anonymous said...

Wajibnya Taat kepada Penguasa Muslim

Allah Subhaanahu wata’aala, telah memerintahkan kepada kaum muslimin untuk taat kepada penguasanya betapa pun jelek dan zalimnya mereka. Tentunya dengan syarat, selama para penguasa tersebut tidak menampakkan kekafiran yang nyata. Allah Subhaanahu wata’aala juga memerintahkan agar kita bersabar menghadapi kezaliman mereka dan tetap berjalan di atas As-Sunnah.

Karena barang siapa yang memisahkan diri dari jamaah dan memberontak kepada penguasanya maka matinya mati jahiliah. Yakni mati dalam keadaan bermaksiat kepada Allah Subhaanahu wata’aala, seperti keadaan orang-orang jahiliah.1 (Lihat ucapan al-Imam an-Nawawi rahimahulloh dalam Syarah Shahih Muslim)

Dari Ibnu Abbas radiallohu anhu, dia berkata, Rasulullah shallallohu ‘alahi wasallam, bersabda:

مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ فَمِيتَةٌ جَاهِلِيَّةٌ
“Barang siapa melihat sesuatu yang tidak dia sukai dari penguasanya, maka bersabarlah! Karena barang siapa yang memisahkan diri dari jamaah sejengkal saja, maka ia akan mati dalam keadaan mati jahiliah.” (Sahih, HR. al-Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan dari Junadah bin Abu Umayyah radiallohu anhu, dia berkata, “Kami masuk ke rumah Ubadah bin ash-Shamit radiallohu anhu ketika beliau dalam keadaan sakit dan kami berkata kepadanya, ‘Sampaikanlah hadits kepada kami—aslahakallah (semoga Allah Subhaanahu wata’aala memperbaiki keadaanmu)—dengan hadits yang kau dengar dari Rasulullah shallallohu ‘alahi wasallam yang dengannya Allah Subhaanahu wata’aala, akan memberikan manfaat bagi kami!’ Maka ia pun berkata,

دَعَانَا رَسُوْلُ اللهِ فَبَايَعَنَاَ، فَكَاَنَ فِيْمَا أَخَذَ عَلَيْنَا أَنْ بَايَعْنَا عَلَى السَّمْعِ وَالطاَّعَةِ، فِيْ مَنْشَطِنَا وَمَكْرَهِنَا، وَعُسْرِنَا وَيُسْرِنَا، وَأَثَرَةٍ عَلَيْنَا، وَأَنْ لاَ نُنَازِعَ الْأَمْرَ أَهْلَهُ، قَالَ: إِلاَّ أَنْ تَرَوْا كُفْرَا بَوَاحًا عِنْدَكُمْ مِنَ اللهِ فِيْهِ بُرْهَانٌ
“Rasulullah shallallohu ‘alaihi wasallam, memanggil kami kemudian membai’at kami. Dan di antara bai’atnya adalah agar kami bersumpah setia untuk mendengar dan taat ketika kami semangat ataupun tidak suka, ketika dalam kemudahan ataupun dalam kesusahan, ataupun ketika kami diperlakukan secara tidak adil. Dan hendaklah kami tidak merebut urusan kepemimpinan dari orang yang berhak—beliau berkata—kecuali jika kalian melihat kekufuran yang nyata, yang kalian memiliki bukti di sisi Allah Subhaanahu wata’aala.” (HR. al-Bukhari dalam Shahih-nya juz 13 hlm.192, cet. Maktabatur Riyadh al-Haditsah, Riyadh. HR. Muslim dalam Shahih-nya, 3/1470, cet. Daru Ihya’ut Turats al-Arabi, Beirut, cet. 1)

Wajib Taat Walaupun Jahat dan Zalim

Kewajiban taat kepada pemerintah ini, sebagaimana dijelaskan Rasulullah shallallohu ‘alaihi wasallam, adalah terhadap setiap penguasa, meskipun jahat, zalim, atau melakukan banyak kejelekan dan kemaksiatan. Kita tetap bersabar mengharapkan pahala dari Allah Subhaanahu wata’aala dengan memberikan hak mereka, yaitu ketaatan walaupun mereka tidak memberikan hak kita.

Anonymous said...

...berkali2 aku ulang tgk perbahasan UFB kat ipong. terlalu sarat dgn mesej dr al-quran & hadis...x lupa juga kaedah yg disampaikan padat disulam dgn penggunaan media dgn mengulang tayang vidclip.

...baguih budak ni...harap sesiapa dlm UMNO jgnla ada yg dengki nak pi cantaih (cantas) budak ni.

...kepada UFB, teruskan istiqomah dlm dakwah anda. Semoga anda sentiasa dilindungi Allah SWT dr fitnah dunia, Insyaallah.

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

NIK AJIS TAKDE AURA. TAKDE SINAR.

Anonymous said...

Bakal Presiden UMNO yg berkualiti kalau takde yg cantas la..

Anonymous said...

Satu ucapan peringatan yang cukup bermakna serta disertai dengan bukti atau nas yang cukup tinggi nilainya...Adakah pihak pembangkang berani untuk melakukan sebegini.. Tidak sebalik FITNAH...

Melayu Berwawasan said...

inilah yang terbaik GAP dengan siap dengan Video sekali sehingga pas panas bontot dibuatnya.Ramai jugak ahli UMNO tidak tahu semuanya ini terutama sekali orang kampung,Bila tersiarnya video ini pada seluruh media...ada yang terperanjat dengan tindakan PAS bebbbb...Itulah PAS sudah naik angin dibuatnya....

Anonymous said...

Ustaz Fathul Bari tidak pernah bercakap soal ekonomi, soal dasar kerajaan dan soal tadbir urus negara. Beliau hanya bercakap soal agama. Ini kerana beliau sedar bhw beliau tidak mahir dlm bidang yg beliau bukan ahlinya. Dan begitu juga beliau mengajak org lain jgn bercakap tentang sesuatu yg bukan ahlinya.

Anonymous said...

ustaz natang mcm mana pula???
layakkah dia jadi contoh?

Anonymous said...

Ini lah dia " calon boleh menang " yang boleh memberikan sumbangan besar kepada agama, bangsa parti dan negara...

Anonymous said...


TUDM terima 2 buah helikopter dpd eurocopter hari ni... next akan terima lagi 10 buah sehingga tahun 2014.. dah siap ke karangan fitnah puak2 haramjadah ni kpd UMNO...

adohai...mampos mcm ni..puak2 haramjadah ni..

Anonymous said...

Tahniah kpd kump ulamak muda yg menyertai UMNO terutama UFB yg kian menyinar....

Berjaya mnyejukkn hati yg mula terasa bahang stlh melihat video 'doa' penoh dendam kesumat PAS...inila yg di katakn sbg seorang ulamak...berusaha mnyejukkn hati yg sedang amarah, berusaha mndamaikn hati yg sedang berperang...

Spttnya n ajis buang ego yg trlalu mnggunung itu...kelihatan trlalu byk jurang pribadi UFB dgn n ajis ..

Anonymous said...

UMNO perlu melahirkan lebih ramai golongan seperti UFB.

Anonymous said...

orang kecil dari negeri kecil....... Perlis....kami bangga dengan beliau...inilah yang sebenarnya makna bijaksana...

Anonymous said...

Ada lagi seorang Ustad yng hebat juga ilmunya, sebelum PAS bergabung di dalam PR pandanganya cenderung kepada perjuangan PAS.
Walaupun suatu ketika dulu penyokong PAS memuji2 ustad ini ttp sekarang tidak lagi krn pandangan ustad ini tidak memihak kpd mereka.

Nama beliau ialah Ustad Kazim Elias.

Cara penyampaian bersahaja dan mudah di fahami.

Anonymous said...

TERBAIKKK USTAZ!!!!

Anonymous said...

Salam wbt all muslim frens encompassing bloggers and members in UMNO. I appeal from the bottom of my heart that thr govt thru all media be it electronic or printed to air the song ' ANAK KECIL MAIN API' , in an efforts to instill and remind the Bumiputra to love this beautiful country. I realy wish the minister of info, ministery of education, ministry of higher learning and ministry in the Prime Minister dept to enforce this.

Anonymous said...

Terbaik ufb, semua ditegur dengan cara berhemah dan berlapik.

Matt said...

Harap org pas baca dan terima dalil di atas.. Jgn berjuang hentam keromo je..

Anonymous said...

Saya sering melayari video2 UFB. Kebijaksanaannya adalah kebolehan utk mengawal emosi, disamping memberikan jawapan2 yg bernas. Dia mungkin berada dlm dunia politik tapi saya tak nampak dia bersikap menghalalkan sesuatu demi kuasa politik. Dalam kes kenyataan hudud Chua Soi Lek dia berani bangkit beri penerangan, sesuatu yg Nik Aziz, Hadi Awang tak mampu lakukan keatas Kit Siang atau Karpal. Hebat penceramah muda ni...... Kalau Ostad Natang abis da naik angin dan maki hamun, ini ke sifat org yg terpuji?

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH....SEMOGA ALLAH SWT SENTIASA MELINDUNGI DAN MEMBERKATI USAHA2 UFB...DEMI MEMPERJUANGKAN AGAMA , BANGSA DAN NEGARA.
INILAH CONTOH ULAMA SEBENAR.....PUAK-PUAK PAS JGN TERLALU ANGKUH DAN SOMBONG....SEBALIKNYA BERSAMA-SAMALAH KITA BERMUHASABAH DIRI AGAR ISLAM DI NEGARA INI TERUS BERSATU.

KAMUNTING CENTRAL said...

Salam bro.. Terbaik ler blog mike.. Mohon linkkan blog teman ke blog bro.. http://kamuntingcentral.blogspot.com/. TQ bro..

Anonymous said...

Cakap apapun pas takleh berubah. Pas dgn 'islen' dah terkenal sangat. Kununnya dia saja yg betol. Sampai ahli sndiri dah hilang kepercayaan kira teroklahtu. Ahli sayang parti tapi pemimpin dah PEKAK nak buat camne. Nak dekat PRU nanti ramai yg keluar parti pas pis pus.

Anonymous said...

Sesuatu yng menyentuh perasaan bila mengikuti kuliah ilmu ulama muda Ustad Fathul Bari yng tidak ada pada ustad2 product PAS.Saya belum pernah melihat dan mendengar UFB menghina atau melebelkan penyokong atau pemimpin PAS dengan gelaran2 menghina.

Secara peribadi saya lihat akhlaknya di pentas ceramah jauh lebih baik dari N.Aziz dan tuturkatanya jauh lebih sopan dari Azhar Idrus hujahnya lebih mantap berbanding Exco pemuda PAS Nasaruddin tantawi.Pendekata setiap faktanya di sertakan dengan pelbagai hadis dan nas serta pelbagai pendapat dari ulamak2 muktabar.

Memang hebat ustad seorang ini!Bukan sahaja kaya dengan ilmu tetapi berusaha menggunakan ilmunya untuk menyatukan orang2 islam yng berpecah belah.

Sesiapa yng suka kepada wacana ilmu jgn lupa utk mengikuti wacana pru 13 di you tube yng bertajuk PRU13:Masa Depan Islam.Moderator
UFB,Dr Redzuan Tee,Dr Maza dan exco kerajaan negeri Kelantan Dr Fadzli.

Anda fikir dan nilaikanlah dari sudut ilmu, hujah kesemua pihak,soalan2 dari audien serta tindakan spontan audien adakah ini wajah islam setelah pru 13?

Isham said...

Allah tetap bersama dengan orang yang sabar...dan berpesan dengan kesabaran..UFB adalah contohnya..semoga Allah terus memberi kemudahan untuk beliau meneruskan tugas dakwah dn memebetulkan kesilapan yg dibawa PAS..

Isham said...

Allah tetap bersama dengan orang yang sabar...dan berpesan dengan kesabaran..UFB adalah contohnya..semoga Allah terus memberi kemudahan untuk beliau meneruskan tugas dakwah dn memebetulkan kesilapan yg dibawa PAS..

Anonymous said...




ni yg trbaekkk....ustaz ni tk mcm ostad-ostard PAS....USTAZ NI BKN KAKI JUBUR JM 3 PG...ostard PAS jer bg ceramah pd bini org jm 3 pg...



takbirrr...

Anonymous said...

SYORKANLAH UFB PERBETULKAN UMNO DAHULU,KEMUDIAN BARU PERBETULKAN PAS.AMACAM BRO.

Anonymous said...

SYOR AKU PULA PERBETULKAN PAS DAHULU, KEMUDIAN BARU NAK PERBETULKAN UMNO, APAMCM BRO? SEBAB PAS TERLALU BANYAK MELAKUKAN KEMUNGKARAN BETUL TAK BRO?

Anonymous said...

Like UBF.
Teruskan perjuangan.