IKLAN BERBAYAR

Monday, February 11, 2013

DAP LAKNATULLAH PAKSI SAMSENG ?!



Menyorot sejarah kemasukan kaum Cina ketika era perlombongan bijih timah di Perak, turut membawa kita kepada sejarah kongsi gelap atau jenayah tersusun.  Orang Cina telah menubuhkan kongsi-kongsi gelap tidak lama selepas British menduduki Pulau Pinang (1786) dan Singapura (1819).

Sejak tahun 1799 lagi kongsi-kongsi gelap Cina mula menentang pentadbiran British di Pulau Pinang. Antara kongsi-kongsi gelap yang terkenal ialah Ghee Hin (Kantonis) dan Hai San (Hakka).  

Antara objektif kongsi-kongsi gelap ini adalah menguasai lombong-lombong bijih timah, perdagangan kuli, perjudian dan pelacuran.

Keadaan menjadi begitu buruk kerana pada tahun 1831, hanya terdapat 18 orang polis sahaja bagi penduduk seramai kira-kira 16000 orang di Singapura. Malahan kakitangan kehakiman juga tidak mencukupi bagi menyelesaikan kes-kes jenayah.  Sehingga tahun 1856 hanya terdapat seorang hakim di Negeri-negeri Selat. Keadaan ini telah menggalakkan perkembangan kongsi-kongsi gelap Cina. 

Sehingga tahun 1867, tiada langkah-langkah positif yang diambil untuk mengawal kongsi-kongsi gelap. Langkah yang diambil oleh kerajaan sebelum tahun 1867 adalah hanya memanggil pemimpin-pemimpin pelbagai puak Cina apabila berlaku kekacauan dan meminta mereka menjaga ketenteraman.

Selepas tahun 1867, beberapa langkah telah diambil untuk mengawal kongsi-kongsi gelap ini antaranya: 

a. Akta Pemeliharaan Keamanan 1867
Pada tahun 1867, Sir Harry Ord, iaitu Gabenor pertama tanah jajahan Negeri-negeri Selat telah meluluskan Akta Pemeliharaan Keamanan. Melalui akta ini, Gabenor mempunyai kuasa untuk membuang negeri orang-orang salah yang mengancam ketenteraman awam tanpa sebarang perbicaraan atau hak kerakyatan. Hukuman dera (Corporal Punishment) dan menembak perusuh-perusuh dibenarkan.

b. Akta Pendaftaran Pertubuhan-pertubuhan 1869Pada tahun 1869, kerajaan meluluskan Akta Pendaftaran Pertubuhan-pertubuhan yang mewajibkan pendaftaran semua pertubuhan yang terdiri daripada 10 atau lebih orang ahli. Semua pertubuhan dikehendaki memberi nama ahli-ahli yang memegang jawatan dan menyatakan tujuan-tujuan penubuhan mereka.

c. Penubuhan Protektorat Orang Cina 1877Pada tahun 1877, kerajaan menubuhkan Protektorat Orang Cina yang diketuai oleh W.A. Pickering. W.A. Pickering yang boleh bertutur dalam bahasa Cina teklah mendapat keyakinan kaum Cina.

d. Kelulusan Undang-undangDua undang-undang untuk mencegah kuli-kuli serta melindungi pendatang-pendatang Cina telah diluluskan

e. Ordinan Pertubuhan-pertubuhan 1889Pada tahun 1889, kerajaan meluluskan Ordinan Pertubuhan-pertubuhan yang mengharamkan kongsi-kongsi gelap Cina. Kongsi-kongsi gelap diberi tempoh 6 bulan untuk menghentikan kegiatan mereka. Ordinan tersebut memaksa kongsi-kongsi gelap bergerak secara rahsia atau disusun semula dengan menggunakan nama lain. 

Walau bagaimanapun, langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan Negeri-negeri Selat untuk menghapuskan sama sekali kongsi-kongsi gelap Cina tidak berjaya. Kongsi-kongsi gelap Cina meneruskan kegiatan mereka secara rahsia dan masih wujud hingga hari ini. 

Di bawah ordinan darurat 5/69 sebelum ini, pesalah jenayah dan kongsi gelap boleh ditangkap dan ditahan selama 60 hari. Berikutnya dibawah sek. 4 (1) pula boleh dihukum oleh Kementerian Dalam Negeri supaya ditahan di Pusat Pemulihan Akhlak, Pulau Jerejak, Pulau Pinang selama 2 tahun Atau Dibawah sek. 4A (1) Ordinan yang sama boleh diperintahkan kediaman terhad disesebuah tempat oleh Kementerian Dalam Negeri untuk selama 2 tahun. 

Mereka yang tertangkap pula akan berakhir di Pusat Pemulihan Akhlak Simpang Renggam, Muar dan Machang. 

Memahami sejarah pesalah tertangkap di bawah Akta yang disebut di atas, maka kita merasa cukup musykil akan kesungguhan Pembangkang yang memperjuangkan agar Akta-akta ini dihapuskan. 

Malah, pembangkang juga seolah-olah ‘meraikan’ pembebasan tahanan Simpang Renggam setelah Akta tersebut dihapuskan dan digantikan dengan Rang Undang-Undang Baru Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

2,664 pesalah dibawah akta itu telah mula dibebaskan secara berperingkat sejak tahun 2010 yang kebanyakannya ialah kaum Cina dan India.  Pembebasan ini diterima oleh rakyat dengan rasa gelisah dan bimbang.   

Ternyata kebimbangan orang ramai adalah berasas sekali gus, menunjukkan yang kemusykilan terhadap motif pembangkang juga tepat apabila hanya sebulan kemudian, kita mula membaca berita bagaimana seorang bekas tahanan Simpang Renggam dibunuh, bermotifkan dendam jenayah lama. 

Tiga bulan kemudian dilaporkann lima bekas tahanan melakukan tiga lagi kes samun. 

Di masa yang sama, kes-kes samun, ragut, rompak, bunuh yang berkaitan Along juga terus meningkat sejajar dengan peningkatan rumah urut dan pusat-pusat maksiat di sekitar Selangor dan Pulau Pinang. 

Kesemua jenayah ini adalah berkaitan dan berangkai antara satu sama lain serta bergerak secara tersusun yang menjadikan ia sukar untuk dibuktikan atau dibendung. 

Sememangnya kaum Cina sendiri tidak dapat menafikan bahawa kongsi gelap sudah menjadi ‘budaya’ masyarakat mereka....

Kerana itu, kita melihat akhir-akhir ini sudah ada protes secara terang-terangan dari kaum itu yang menuduh DAP sebagai dalang kongsi gelap, pelacuran, along dan sebagainya. 

Jelas bahawa sudah semakin ramai kaum Cina sendiri yang mula gusar sekiranya DAP berjaya mengambil alih negara melalui Pakatan Rakyat, dan menyebabkan samseng dan kongsi gelap semakin bermaharajalela.  

Kegusaran mereka difahamkan ada kena mengena dengan 5 kes pembunuhan yang berlaku dalam jangka masa hanya dua hari sahaja sejak 6 Februari lalu. 

Hakikatnya, hubungan DAP dengan kongsi gelap sudah menjadi rahsia umum, di mana semua orang mengesyakinya tetapi tidak dapat mengesahkannya.  

Namun, malangnya, terdapat juga di kalangan kita yang memandang remeh hubungan ini atau yang dengan sengaja memejamkan mata kerana pentingkan diri atau mungkin juga kerana bebal atau jahil. 

Hari ini, Pakatan Rakyat/ DAP telah ‘berjaya membebaskan’ tahanan Simpang Renggam, dan kadar jenayah pun meningkat serta-merta....

Bayangkan, entah siapa lagi yang akan mereka bebaskan jika mereka ditakdirkan berkuasa, dan kadar jenayah juga pastinya akan meningkat berkali ganda. 

15 comments:

Anonymous said...

UNDI PAKATAN = UNDI CARA PEMERINTAHAN JALANAN.

UNDI BN = UNDI KESTABILAN DAN SELAMANYA KEAMANAN.

gen2felda

Anonymous said...

Pru 13 nanti bn tidak dihati org cina. Hentikanla melayan cina wahai najib. Byk lg benda kamu boleh buat utk menang hati rakyat khususnya pengundi melayu atas pagar yang tak layak satu haram pn bantuan kamu sediakan, tapi kami la yg byk bayar cukai dan hidup dlm kemiskinan dlm KL. Lihatlah mcm mana TNB mencuri duit kami disiang hari, rumah rumah mahal dibina oleh tokey cina, tol tol lebuhraya perlu dibayar setiap hari dan ada yang kami hanya naik kapcai untuk ke mana mana. Kamu silap najib kalau masih menatang bangsa cina lagi. Kamu masih ada masa. Perbetulankan apa yg patut.

Anonymous said...

Saya mencadangkan kerajaan mengambil langkah secara rahsia seperti yang dilakukan oleh Presiden Suharto dan Menteri Pertahanannya iaitu Gen Benny Murdani di era tahun 90an.

Tubuhkan skuad khas menembak mati mereka2 yang samseng dan disyaki samseng tak kira ahli politik atau bukan. Kojolkan mereka dari hidup pun menyusahkan orang.

Kecik2 tak nak mampos dah tua menyusahkan orang. Macam Anwar dan Lim Kit Sial. Babi punya orang.

Kabus Ibra said...

Kupasan yg sangat manarik ...tulisan dan rencana seumpama ini harus diperbanyakan dan dipergiatkan untuk membuka mata masyarakat menjelang PRU13 suapaya mereka dapat membuat pilihan yg tepat dan bijak dan terhindar dari tupu daya al juburi dan gerombolannya ...

Anonymous said...

are u ready for PSY? ......YES!!!!!

are u ready for PSY?........YES!!!!!!

are u ready for BN? ........NOOOOO!!!!!


hahahahahahaha....kan dah malu. pegi tanye soalan bodoh macam tu

Anonymous said...

Kali ini Lim Sial ni ingat dia boleh selamat mcm tahun 1969 dulu tu. Hang cuba lagi sekali tgk

Anonymous said...

pm najib ni x kan x tau cina hanya 20-30% je undi bn,mereka dah bulat sokong apa2 parti yg ikut telujnuk limkitsial /aljub bukan bn/mca/gerakan
& lagi pm najib terlalu mendengar desakan puak minoriti kelas taik/shit melalui peranan menteri amaran keras tp incompeten sapa lg klw x krismudin.isa mansuhkan,budak2 u bulih aktif politik (jd calon pru pun bulih),so sapa yg majoriti sapa pulak yg minoriti,terbalik pulak

Anonymous said...

Dulu ramai yg tak berani bercakap dgn pokk caii..skrg diorg pulak menikus bila kena lipat...sekali je dah terduduk.., byk bola tanggung yg tak berangkat.
Tapi masih nak maintain 'maksum'..
Sayang...serban mencecah tanah tapi terpalit taik..

Jgn marah nooo..hakikat

Anonymous said...

MAY 1969
MAY 1969
MAY 1969
I WAS IN PJ...I WAS IN PJ...I WAS IN PJ
DON'T CHEAT, DON'T BLAUGH
I KNOWVWHATVHAD HAPPENED

Anonymous said...

Semuanya extremist:
Najib extremist nak jadikan 1Malaysia dan makmurkan negara, dap extremist cina, pas extremist ugama dan PkR extremist sex.

Kabus Ibra said...

komen anony jam 6.16 buat aku ketawa sendirian.. geram sangat nampaknya dia .. sama macam aku jugak!!!!

Apa pun ada satu jalan yg patutnya kita sudah memulakan sekian lama .. iaitu mari kita tundukkan segalanya-galanya kepada Allah ..mari kita mengajak diri kita, keluarga kita, jiran kita, masyarakat kita, negara kita..dunia kita supaya kembali kepada Islam .. InsyaAllah semuanya pasti akan selamat .. samada di dunia mau pun di akhirat..

Islamlah niscaya anda selamat !!!!

Bomi melayu said...

Kepada kawan2 pembaca dan pengkomen dalam Bloger ini,aku cadangkan sesekali kita masuk kebloger Milo suam,Bloger Pro Pembangkang..kita belasah,kita gasak hentam kaw kaw terutama REJAM yang mengendalikan Bloger tersebut...nama aku dalam komen bloger milo suam ialah Kelapa muda,Azam,Milo panas...kita kesana sesekali jom.

Anonymous said...

DAP samseng taik kucing kurap.

Anonymous said...

Dap adalh parti cina extreamist. Not all cinaman like them tapi dap hasutan dan sentimen bangsa konon cina ni dipinggirkan. To all peace loving cinaman, vote for moderation bukan extremist, perpaduan bukan perpecahan, keamanan bukan kekacauan, kemakmuran bukan kehancuran, kejayaan bukan kegagalan, janji ditepati bukan dimungkiri. The new BN brings new promises of prosperity and unity, VOTE BN!!!!!!

Anonymous said...

Dap adalah parti extremist cina dan ramai cina malaysia akan tolak parti extremist ini. Tolak dap untuk keamanan, kemakmuran, perpaduan dan kejayaan ekonomi Malaysia.