Thursday, March 7, 2013

KIRAM 3 SUKU INI PERNAH DIBUANG SEKOLAH KERANA CUBAAN MENGHISAP TETEK RAKAN SEKELAS !


KUALA LUMPUR 6 Mac - Jamalul Kiram III, yang mengaku sebagai Sultan Sulu dan pengikutnya menceroboh Sabah serta membunuh anggota polis Malaysia, tidak boleh menuntut gelaran yang sudah tidak wujud lagi itu, kata sumber yang tahu dengan mendalam sejarah dan salasilah keluarga berkenaan.

Oleh itu, katanya, Jamalul Kiram III tidak berhak mengaku sebagai waris kepada sultan Sulu terakhir, Jamalul Kiram II, yang mangkat pada 1936.

Sumber itu seterusnya menjelaskan bahawa Jamalul Kiram III bukan merupakan keturunan kepada sembilan "waris sah" Jamalul Kiram II, seperti yang tercatat dalam "Penghakiman Macaskie" pada 1939 untuk melayakkannya menerima bayaran bagi penyerahan wilayah Sabah, yang ketika itu dikenali sebagai Borneo Utara, kepada British North Borneo Company (BNBC).

Sumber berkenaan, yang amat mengenali anggota kerabat diraja kesultanan Sulu serta begitu memahami sejarahnya berkata, mengikut salasilah keluarga, walaupun Jamalul Kiram III merupakan kerabat diraja, beliau bukan berketurunan waris utama yang berhak menerima bayaran penyerahan wilayah berkenaan.

"Apabila Jamalul Kiram II mangkat pada 1936, baginda tidak meninggalkan waris takhta secara langsung dan dengan itu, BNBC berhenti daripada membuat bayaran bagi penyerahan wilayah. Berikutan itu, sembilan waris berkenaan secara berkumpulan membawa perkara tersebut ke mahkamah untuk mendapatkan pengiktirafan sebagai pihak yang berhak menerima bayaran tahunan itu," kata sumber berkenaan.

Pada 1939, Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Borneo Utara, Hakim Macaskie, membuat keputuan yang menyebelahi waris berkenaan dan dengan itu, bayaran tahunan itu disambung semula. Kerajaan Malaysia meneruskan bayaran itu berikutan penubuhan Persekutuan Malaysia.

Pada 2011, keturunan sembilan waris utama Jamalul Kiram II memperoleh perintah sebuah mahkamah Sulu yang mengiktiraf mereka sebagai keturunan secara langsung kepada sembilan waris berkenaan.
Generasi kedua waris ini ialah Dayang-Dayang Piandao Taj-Mahal Kiram-Tarsum Nuqui, Putli Nurhima Kiram-Forman, Siti Ayesha K.H Sampang, Sulatan Fuad A.

Kiram, Dayang-Dayang Sheramar T. Kiram, Puteri Permaisuri Kiram Guerson dan Sitti Jenny K.A Sampang.

"Oleh itu, beliau (Jamalul Kiram III) tidak boleh mendakwa sebagai waris atau keturunan kepada mana-mana sembilan waris utama itu," kata sumber berkenaan.

16 comments:

Anonymous said...

Hisap tetek...ayook! aayookkk isap tetek...! slurrpp sluurpp!!

Anonymous said...

macam nuar jugak kedudukan dan perangainye dikalangan bangsa sulu...

Urang Sabah said...

pala hotak soltan lu lah kiram!

punya lah lama kita org tunggu tuntutan ko nak jadi soltan, baru kali nih ko muncul?

apa si Juburi offer kat ngko?

lepas tu ada hati nak main2 perang ala komunis pulak!

biar berapa ramai suluk kat Sabah, kita org tarak takut lah beb!

cukup kerajaan Malaysia bagi lesen, mana2 suluk cari pasal boleh dibelasah tanpa tindakan undang2, kita org boleh buat beb!

Lu kiram baik pikir tempat lu tinggal skg! ada hati nak jadi soltan kat Sabah pulak!

Mintalah tanah kat Mat Jubo tuh! Lepas tuh boleh lah jadi Soltan!

Bunguk punya Kiram!

Anonymous said...

JAMALUL KIRAM ADALAH PENJUAL TIRAM YG TERKENAL DI FILIPINA.TP TAHUN LEPAS,JUALAN AGAK MEROSOT.TAHUN NI INGAT NAK BUAT SALE KAT MALAYSIA.PEMBANGKANG MALAYSIA SUKA TIRAM.TIRAMISU ADA KAT KEDAI KEK.

tobeng said...

Apa yang kau merepek ni gap?Agak2lah der..

Kiram tu bodoh,tamak duit.Orang tua tu diperalatkan oleh nor misuari MNLF.MNLF pula tamak kuasa,diorang tak puas hati dengan Malaysia pasal tak dapat bahagian dalam pembahagian kuasa semasa perjanjian damai itu hari sebab cuma MILF yang dilibatkan.

Bila nampak ketidakpuasan hati pihak MNLF,filipin tak lepas kesempatan.Filipin segera masuk jarum dengan menghasut MNLF untuk menentang Malaysia yang selama ini sahabat baik moro.Filipina pula dinaungi oleh siapa?Ada lagi tangan2 ghaib di atas negara tak ada identiti ini.

Jadi inilah permainan proksi atas proksi atas proksi.Last2 sekali siapa yang kena?Umat Islam jugaakk.Sebab apa umat Islam selalu kena?Sebab bodoh,tamak,taksub dan mudah diperalatkan.

Anonymous said...

KENAPA DI PANGGIL 'KIRAM111'

SBB
KIRAM -NUAR NO.1
KIRAM -MASUARI NO.11
KIRAM -NO.111

Anonymous said...

GAP pls confirm. Saudara aq kat kem sandakan kata sana tgh kena serang. Askar kita tgh bertahan, isteri semua berkumpul dlm dewan...... ya allah selamatkan pejuang tanah air ku...

usin said...

orang TAK CERDIK adalah makanan orang CERDIK. dalam hal ini orang CERDIK TAPI TERDESAK adalah nur misuari. nur misuari telah kehilangan pengaruh kerana bangsamoro telah bersatu di bawah MILF (rujuk perjanjian damai bangsamoro - manila)dan tidak lagi MNLF. dalam situasi ada lagi ORANG CERDIK TAPI AMAT TERDESAK yg AMAT takut TAK DAPAT JADI PIIEEM, maka dua-dua yang di atas telah dijadikan KAMBING HITAM.kedua-dua diatas telah termakan janji2 manis yang amat biasa ditabur demi kononnya sabah akan jadi wilayah autonomi kerajaan sulu, padahal semua itu umpama air kencing yang memang tiada nilai. bohong semata-mata. akhirnya dua2 yg di atas mati beragan, dan jangan lupa bahawa ORANG CERDIK YANG AMAT TERDESAK itu masih tertakluk bahawa masih ada ORANG YANG LEBIH CERDIK yang akan menghumbankan beliau masuk kedalam LOBANG JAMBAN!!!!

Raziei Md.Rahim said...

baca komen2 bahasa korang ni... sy tawar hati dah nak sokong umno, parti yg byk berjasa kpd negara. Kemasukan org2 mcm korang lah yg memusnahkan umno sbnr nye,, dlm umno tiada lg tokoh yg sy sanjung seperti datuk harun idris datuk senu dll, yg berjuang semata2 demi negara. org mcm korang kaki merapu dan ampu krn habuan dunia. dah lebih seminggu aku perhati komen2 dlm blog ni.. bahasa lansung tidak mengambarka kau seorg melayu mahu pun islam. bermula hr ni sy rasmi tidak lg menyokong umno.. sekian

Anonymous said...

Dalam negeri kita ada orang bernama Karam. Di luar negeri pula ada Kiram. Karam Kiram suka buat kacau nampaknya.

Anonymous said...


meh kite nyanyi ramai2:

tanya sama kiram
apa sebab goyang,
nanti jawab kiram
dalang dah tumbang..

Anonymous said...

Kiram 3/4 ni mcm Pirate dlm certa
matsaleh cuma dia tak pakai penutup mata mcm anuwar kapla ada satu mata tp ikan betok nya ada dua mata satu mata kat juboh satu mata lgi kat biji kelentit Shamsidar Haaaaaaaaa

Anonymous said...

Raziel,

Habis Raziel nak sokong siapa...
Peggadai nama Allah? Penyokong murtad? Peliwat? Pencinta LGBT? Pengampu komunis? Kita rakyat berhak bersuara menentang petualang2 puaka2 yg nak menghancurkan negara ni. Salahlah kita tunjuk kemarahan? Takkan rakyat marah pon awak nak cakap.. U ulang i saman..!!!

tobeng said...

Raziei,

Tak payah nak pura2 baru taknak sokong kerajaanlah.Kalau nak kira bahasa ,bahasa cai2 pakatan 10 kali lagi teruk kot.Maki2 tu kan memang trade mark pas n the gang hasil fatwa sesat n ajis 'tuhan pun mencarut'.Tak gitu?Ini pun pengaruh dari pihak sebelah sanalah ni.

Aku pun ikut mood,kadang2 bahasa aku sopan kadang2 bila dah geram sangat keluar jugalah perkataan yg kurang enak dibaca.Mungkin gap boleh letak disclaimer 21PL ke 21SX kot..hehe

Anonymous said...

Nkor ingat semua penganut agama dlm dunia ni shumul. Sebabtulah ada konsep markah banyak dan sikit pahala pada setiap orang. Tiada yang maksom kecuali nabi...

maskman said...

Raziei....
Kalau nak di bandingkan ngn haramkah yang hari2 tabur fitnah lg teruk...skg ni kau nak rakyat pilih siapa..nak pilih pembangkang yg nk ber PM kn nuar..lebih baik kekal ngan apa yang ada skang...gambar PM najib kena super impose siap tian chua ngaku pun penyokong boleh percaya...ni nuar siap ada video lagi...buka hati dan minda serta berlapang dada....orang2 dalam ni takkan termakan ngn comment kau tu...bukan budaya mencarut dan menghina ni orang2 pembangkang yang mulakan dulu.......
Apapun....Al-Fatihah buat wira2 kita yang telah terkorban....semoga ALLAH ( aku maksudkan ALLAH yang sebenar2nya...bukan allah yang puak2 pas dan anuar kasi kristian gunakan ) mencucuri rahmat keatas roh mereka....Amin.....