Tuesday, March 26, 2013

TUN DAIM SAHKAN ANWAR...KOSONG BAB EKONOMI !


Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin menyatakan Datuk Seri Najib Tun Razak melaksanakan tugasnya dengan begitu baik dan patut diberikan mandat untuk menerajui negara dan meneruskan dasar-dasar transformasi beliau.

Menggesa pengundi agar memberi peluang kepada Najib untuk lima tahun lagi, veteran UMNO itu berkata: Uji beliau. Berikan beliau mandat. Beliau telah melakukan tugasnya dengan begitu baik. Biar beliau melaksanakannya dan meneruskan dasar-dasar transformasi beliau." Dalam wawancara dengan New Sunday Times, Daim menyatakan yang beliau lebih suka sekiranya Najib menang berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim yang beliau sifatkan sebagai bukan calon yang tepat untuk menjadi Perdana Menteri.

Jika anda tanya saya, antara kedua-duanya, Najib atau Anwar, saya akan pilih Najib. Saya akan beri Najib peluang. Beri beliau mandat dan lihat sama ada beliau dapat melakukannya kerana Anwar telah pernah diberi peluang itu, tetapi beliau mensia-siakannya.

Saya mahu Najib menang kerana saya berpendapat Anwar bukan calon yang tepat untuk menjadi Perdana Menteri," katanya.

Saya percaya beliau akan kucar-kacirkan negara dengan mendapatkan nasihat daripada pihak seperti IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa), Bank Dunia dan Wolfowitz (Paul Wolfowitz, bekas Presiden Bank Dunia)," katanya.

Daim yang menjadi Menteri Kewangan dari 1984 hingga 1991 dan sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas pada 1998 sebelum dilantik semula sebagai Menteri Kewangan dari 1999 hingga 2001, berkata, adalah bahaya jika pembangkang di bawah pimpinan Anwar menerajui negara.

Saya bimbang kerana beliau tidak arif mengenai ekonomi, sentiasa perlukan orang lain untuk beritahu beliau apa yang perlu difikirkan dan apa yang perlu dilakukan," katanya.

Setakat ini, katanya, tidak ada satu pun idea signifikan datang daripada Anwar selaku Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor. Lebih teruk lagi, Selangor gagal mengendalikan isu air, yang telah mengecewakan kalangan pemaju perumahan, pelabur dan rakyat.

Kenapa beliau (Anwar) tidak menjadi Penasihat Ekonomi Kepada Kelantan dan Kedah jika Pakatan percaya beliau bagus? Fikirkannya secara serius. Fikirkan masa depan kita," katanya.

Kepada soalan bahawa Anwar percaya bahawa beliau telah ditakdirkan untuk menjadi Perdana Menteri akan datang, Daim berkata: Sebenarnya, takdir ditentukan Tuhan. Anda mungkin sudah begitu hampir dengan jawatan itu, orang menyokong, Tuhan yang menentukannya. Saya rasa Tuhan masih sayangkan Malaysia." Daim berkata beliau akan menyokong Najib tetapi Perdana Menteri perlu berusaha memerangi rasuah dan jenayah, memperkukuhkan keselamatan negara dan menyemak semula sistem pendidikan.

Beliau berkata Najib juga perlu merombak Kabinet.

Bawa masuk muka-muka baharu. Rakyat berpendapat beliau mengekalkan terlalu banyak orang lama" dalam Kabinet. Kebanyakan mereka sudah melepasi tarikh luput"," katanya.

Mengenai peluang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang, Daim, yang ramalannya sering menjadi perhatian berkata, BN boleh menang tetapi perlu ada perpaduan dalam kalangan parti gabungan.

UMNO mempunyai kira-kira 3.3 juta ahli, MCA kira-kira satu juta dan MIC kira-kira 600,000. Itu sahaja sudah kira-kira separuh daripada pengundi.

Kini, anda hanya perlu mendapatkan sokongan daripada golongan atas pagar, dengan itu anda mampu menang. Tetapi BN perlu letakkan calon-calon terdiri muka baharu dan bersih yang diterima oleh pengundi," katanya.

Daim berkata, sekiranya BN tidak bersatu, kedudukan pakatan pembangkang akan menjadi lebih baik seperti mana yang berlaku pada 2008.

Kekal bersatu, setia dan jangan sabotaj. Kita perlukan tangan yang mantap dan berpengalaman. Hanya BN mempunyai pengalaman itu, kata Tun Daim. - BERNAMA

24 comments:

Muhamad Adib Iqbal said...

betol betol !!
Awek Ini Memang Penyabar
Filem Hollywood yang kini berusia 20 Tahun!!!
Dah Tua Masih Jual Body

Anonymous said...

Anwar bukan tahu apa tentang pemerintahan dan ekonomi yang dia tahu nak jadi Perdana Menteri sahaja dan mentadbir cara jubortomi dan lubangnomi.

Anonymous said...

Cakap lebih tak guna. Kalau betul dapat sokongan rakyat, bubarlah parlimen!

Pekong Pondan said...

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.

(Song: The three little pigs, check youtube)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Pengundi Johor said...

Most Chinese do business or work with business people, and so others. Most important is the country safe to do business, and prosper so that people have money to buy so that business people can sell. Who face economic crisis 96, 97, 98, knows how the finance minister at the time handdle, won't do good to the business.
Mid 80s crisis, beside Tun M, Tun D is the other hero, in economy I believed he knows much much more than the 96, 97, 98 finance minister.

Anonymous said...

kah...kah...kah...weaaaaaaaaaaaaaaaai...sakit perutlah pulak rasa...berak kejap.

Anonymous said...

Aku tak nafikan Daim memang pakar dlm ekonomi sampai hidup bertilamkan duit merompak hasil negara. Najib lak tersangatlah pandainya dlm hal ekonomi, sampai misi tranformasinya menyebabkan negara sekarang ekonomoney

Anonymous said...

Berak pun nak bagi tau orang lain?

sibu mari said...

Berakpun nak bagi tau orang lain?

Anonymous said...

apa hal tun daim ni tiba tiba timbul bagi komen menyokong najib? betul ke sokong najib atau dah takut tersepit? ha ha, macam macam boleh jadi. entah entah dia cakap terbalek tak?

jiwa demo smpai tua said...

anwar tu sastra degree

najib ada economic oversea first class lg..

disaat org pahamkan betul2 bab pelajaran.. anwar sibuk berdemo

sama kes tian chua.sivarasa berdemo pwrnah kena tangkap kerajaann masa belajar

bayangkan 'ilmu' yg ada dlm jiwa dia?? penoh 'demo'krosong..

Anonymous said...

DIA PANDAI CAKAP SAJE, TEMBERANG SANI, TEMBERANG SINI, PENGIKUT BODOH DENGAR TERLOPONG PERCAYA.
KALAU KITA GUNA AKAL, BEFIKIR SUDAHPASTI KITA TOLAK DIA.
CAKAP TAK SERUPA BIKIN.
SEBAB ITU KAWAN RAPAT DIA TINGGALKAN DIA.
SEBAB ITU JUGAK DIA SKRNG KAWAN DGN KIT SIANG, KARPAL DAN NIK AZIZ.
EZAM DAN ZUL NORDIN TAHU BANAK RAHSIA DIA NI.
APA TUN DAIM CAKAP MEMANG BETUL.
SANUSI JUNID PUN TAHU BURUK DIA NI.
TUN MAHATHIR PALING AHU.
AKU CAKAP FASAL AKU SAMA DIA KAT ABIM, SHAMELIN, PKPIM TAHUN 70 Han.
INI KAWAN YANG BOLIH MAKAN KAWAN, MELAYU YANG BOLIH MAKAN ELAYU.......ASAL TUJUAN DIA TERCAPAI.

celana biru said...

Kecik-kecik tak nak mampus.
Dah besar menyusahkan orang.
PERGI JAHANAM KAU!

Anonymous said...

Kenapa Anuar tidak menjadi penasihat Kewangan kepada Negeri Kedah dan Kelantan..? cer cite?

sepatutnya bleh guna 'skill' utk memajukan kedah and kelantan...

like "Green technology"
Vote BN

Anonymous said...

sudahlah penipu semua komen yg tak meyebelahi kau kau perap tak aan siarkan. siarkan yg memehak pada kau aja. dasar pengecut.

celana biru said...

GOOD TRY BEB!
GUNAKAN BAHASA KEBANGSAAN.

Anonymous said...

Anwar mana tahu bab ekonomi. Sebab tu manifesto PR tak realistik seperti di Selangor negeri dimana Anwar dilantik jadi penasihat ekonomi. Berbeza dgn cara Najib merancang ekonomi yg ckup teliti Tun Daim sendiri akui.

- Fikir sendiri apa punya pemimpun yg sanggup bazir sewa jet peribadi semata mata mahu nampak hebat?
- Kenapa kerajaan PR Selangor tak tunai janji PRU12 walaupun simpanan tunai 'kononnya' meningkat?
- Adakah kerajaan PR Selangor tidak yakin dpt memungut hasil cukai tahun tahun berikutnya?
- Kenapa hendak gadai aset atau rombak GLC. Adakah PR rasa keuntungan dari pihak yg selama ini berjaya bantu menaikkan ekonomi negeri tak cukup? ....Berapa billion lagi PR mahu hanya untuk bantuan ibu tunggal yg dijanjikan?

Pakar ekonomi konon...walhal pakar sondol blakang.

Mata hati.

paritbuntar rebels said...

mohon dipautkan http://paritbuntarrebels.blogspot.com/

Anonymous said...

Apa...! Nuar nk jd PM...nk handle ekonomi mlsysia....? Jauh panggan dri api....selangor pn dh kacau bilau wei....antara anda dan tun daim...sape yg ada pengalaman....ckap tin kosong ..bolh la..hidup BN.....

Anonymous said...

“Daim berkata beliau akan menyokong Najib tetapi Perdana Menteri perlu berusaha memerangi rasuah dan jenayah, memperkukuhkan keselamatan negara dan menyemak semula sistem pendidikan.”

Sukacita difahamkan kenyataan Daim sediki terlambat, beliau sepatutnya berdailog pada masa siang lagi tentang isu di atas.

Memerangi rasuah dan jenayah, bukankah sentiasa dilaksanakan mengikut teras dan dasar-dasar program NKRA?

Rasuah bukan sahaja di pehak pemerintahan, tetapi bagaimana jika rasuah yang dilakukan oleh pehak pembangkang tidak dapat di banteraskan?

Anonymous said...

Dia bukan saja kosong bab ekonomi malahan subjek sejarah, geografi,tatarakyat, kesihatan reproduktif dan subjek amali seks pun dia kosong.. fail!
Bapak Gay ni patut mengulang semula SRP/PMR.. kalau lulus baru le pikir nak jadi PM ke apa ke!! kekekekekeke!!

Anonymous said...

AnuWar ni sebenarnya bodoh sejak zaman sekolah lagi tapi cita2 dia tinggi, nafsu BESAR!!! tapi otak lemah! Jangankan nak jadi PM nak jadi peon pun tak sesuai!

Anonymous said...

Ala pndai ckp mrompak hsil negara hbis nik ajis haiwan kurg upaya tu yg rompak hsil ngri unt g umrah apa citer. duit drma mmali yg dsonglap tu ape citer. peliwat n penzina ngara yg jd men. kewangan 8 th songlap ratusan juta apa hal plk. Sudah laaa bodo pnya pakatan

Anonymous said...

Anuar bukan saja kosong tapi bagral bab ekonomi sedangkan selangor pun dia tak bolih jaga inikan negara dia nak jaga muking negara akan hancur kalau dia jadi pm malaysia akan jadi saperti indonesia dan negara asia yg lain rakyat malaysia kan keluar cari kerja dinegara org macam indonesia,bangla.nepal,cina dan thailand itu semua akan berlaku kerana tidak kecekapan beliau mentabir negara yg kaya akan kaya yg miskin akan bertambah miskin apa pun tak da rakyat jadi macam rakyat indonesia kalau mau cuba lah tukar.