Tuesday, June 11, 2013

PAKATAN TERDESAK UNTUK HAPUSKAN KUASA RAJA-RAJA MELAYU.


Akhbar The Sun pada 6 Jun 2013 (di muka surat 6) telah melaporkan bahawa Pakatan Rakyat telah menyenaraikan tiga tuntutan berkenaan dengan pembaharuan yang melibatkan pilihan raya yang akan dikemukakan semasa perhimpunan “Black505” di Padang Merbok pada 15 Jun ini.

Tiga tuntutan tersebut adalah seperti yang berikut:

(a)         peletakan jawatan serta-merta anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR);

(b)         pilihan raya diadakan semula di sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti; dan

(c)         menghentikan kajian semula pembahagian bahagian-bahagian pilihan raya  sehingga anggota-anggota baru SPR dilantik.

PERUNTUKAN UNDANG-UDANG MENGENAI ISU YANG DITIMBULKAN
1.      Peletakan jawatan serta merta anggota SPR

Anggota-anggota SPR dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Perkara 114 juga, seseorang anggota SPR hanya akan terhenti memegang jawatan apabila mencapai umur 66 tahun atau anggota itu sendiri meletakkan jawatannya.

Oleh yang demikian, jelas peletakan jawatan mana-mana anggota SPR hanya boleh dibuat oleh anggota SPR itu sendiri dengan rela hati tanpa apa-apa gesaan daripada mana-mana pihak.

Walau bagaimanapun seseorang anggota SPR itu boleh dipecat menurut peruntukan undang-undang. Pemecatan mana-mana anggota SPR hanya boleh dibuat:

(a)         melalui suatu perintah oleh Yang di-Pertuan Agong jika anggota itu adalah seorang bankrap, terlibat dalam apa-apa jawatan atau pekerjaan berbayar di luar tugas jawatannya atau apabila mereka menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen atau Dewan Undangan Negeri; atau

(b)         melalui suatu Tribunal yang ditubuhkan (alasan dan mengikut  cara yang sama seperti seorang hakim Mahkamah Persekutuan).

Walau bagaimanapun jika gesaan dari mana-mana parti politik berhubung dengan pemecatan anggota SPR ini mendapat pertimbangan Kerajaan maka suatu Tribunal hendaklah ditubuhkan mengikut tatacara yang ditetapkan.

2.      Pilihan Raya diadakan semula di sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti

Di bawah Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, tiada pemilihan ke Dewan Rakyat atau Dewan Undangan sesuatu Negeri boleh dipersoalkan kecuali melalui petisyen pilihan raya. Oleh yang demikian sehingga pengisytiharan dibuat oleh Mahkamah Pilihan Raya bahawa pilihan raya itu tidak sah maka pilihan raya tidak boleh diadakan semula di 30 kerusi Parlimen yang dikenal pasti  itu.

Bagi PRU 13, tarikh akhir untuk memfailkan petisyen pilihan raya ialah 12 Jun 2013.

3.      Menghentikan kajian semula pembahagian bahagian-bahagian pilihan raya sehingga anggota-anggota baru SPR dilantik.

Fungsi SPR untuk mengkaji semula persempadanan bahagian pilihan raya diperuntukkan di bawah Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan.

Di bawah perenggan (i) Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan, kajian semula hendaklah dibuat setelah tamat lat tempoh 8 tahun dari tarikh siapnya kajian semula yang terakhir dijalankan.

Bagi maksud itu, kajian semula yang terakhir dijalankan ialah pada 21 Mac 2003. Ini bermakna lat 8 tahun akan bermula selepas 21 Mac 2011. Kajian tersebut tidak wajar dilengahkan dan hendaklah dibuat dalam tempoh yang munasabah kerana ini merupakan tuntutan tugas SPR di bawah Perlembagaan Persekutuan.  Maka apa-apa kelengahan apatah lagi terus diberhentikan atas alasan ingin melantik anggota-anggota SPR yang baru tersebut bukanlah merupakan alasan yang kukuh dan munasabah.

27 comments:

Anonymous said...

MAKIN GANAS betul SAMSENG-SAMSENG DAPigs/PKR - majoriti rakyat hidup dalam ketakutan dan sengsara! Polis dan pegawai-pegawai awam terutamnya yang Melayu/Islam, sampai diungut, dibelasah macam anjing - mana KDN ini! Agaknya sebab MB Selangor PKR jadi "Inspektor-Jeneral Polis" - makin besar kepalalah si SAMSENG-SAMSENG DAPigs/PKR ini! Siapa lantik si MB ini pangkat polis yang begitu?

Lihatlah bila Melayu makin tunduk macam hamba abdi zaman British durjana dulu - pekerja-pekerja MELAYU majlis Perbandaran Kajang kena belajar bahasa MANDARIN sebab ada CINA tak tahu bahasa MELAYU/KEBANGSAAN! Dan polis Ampang pula dipaksa belajar bahasa Korea sebab sampai 5000 orang Korea Selatan kat sana - dan polis negeri lebih berkuasa dari KDN?! Patutlah polis kat negeri-negeri bawah DAP makin menjadi hamba abdi DAPigs/PKR! Sudahlah itu, kebanyakan orang Korea ini yang kuat agama Kristian Zionis, sekutu kuat penjajah Barat-Zionis, begitu ramai di Ampang, apa hal ni? Dan jikalau di Barat pun, kena belajar bahasa KEBANGSAAN Bumiputera dia, contohnya bahasa Peranchis atau Jerman, dan bahasa Inggeris jadi bahasa kedua di negara-negara ini sebab ia sudah menjadi bahasa antarabangsa - tapi kat M'sia ni, kita kena tunduk pada bahasa PENDATANG BONGKAK bangsa CINA dan rakyat asing punya bahasa yang bukan bahasa antarabangsa macam bahasa Korea itu!

Hai, bala betul kepada bumi kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain! Sila lihat di http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2013/6/11/central/13203642&sec=central, MPKj officers attend Mandarin classes to communicate better, By OH ING YEEN and VINCENT TAN,Tuesday June 11, 2013:

....Council president Datuk Hasan Nawawi Abd Rahman first mooted the idea in 2009 and this was the second batch of students.
He would practise what he preached and occasionally added a few Chinese words during council meetings, such as Wo bu zhi dao (I don’t know) and Yi, er, san (One, two, three).

“In Kajang, we have many Chinese ratepayers...They have to deal with the public daily, some of whom can only speak Mandarin....

Meanwhile, police officers in Ampang have been learning Korean... There are about 5,000 South Koreans living and working in Ampang...... We will send them for more classes so they can converse better to serve the large number of Koreans in the area,” said the then Selangor police chief Tan Sri Khalid Abu Bakar, who is now the Inspector-General of Police....

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Tu la dah byk beri lemak..naik tocang cina kafir dap nuor pakatan..

MELAYU WAJIB CELUPO...NAJIB WAJIB CELUPO.. PEMIMPIN WAJIB CELUPO....Celupo mcm zahid.. Jgn jadi menteri lembik... SAYA.SUKA CELUPO DR TUN M...CELUPO BERNAS

Anonymous said...

Anon 342. Aku sokong hg. Dari umno bahagian sampi pk mnteri melayu tgk sj. Balik2 ngo yg buat bntahan. Mana pmuda umno mana mana. Aku cakap sbb aku bukan ahli umno. Aku cuma sokong sbb pas n pkr x bleh harap. Najib n pk mnteri @ adun kena ingat ramai org muda melayu bukan jd ahli umno pun cuma depa syg kt bangsa melayu. Kalau perkasa @ jati parti politik aku akan sokong. jgn marah klau org muda kata pemuda umno lembik . Mana biro penerangan umno bahagian/ pusat. Tidoq lg ka.
. Atau hngpa jaga tembolok hangpa sampai lupa alif ba ta. Tepuk tangan usap paha piiiirraahh.

Anonymous said...

Kenapa hanya 30 kerusi tidak 89 kerusi yang pakatan haram menang. Jika benar SPR tidak telus dan menyeleweng kenapa tidak lepaskan sahaja semua kerusi negeri yang mereka menang. Nampak sangat bahalolnya pakatan haram ni.

Anonymous said...

tak perlu layan mengkok anwar si rendah moral dengan DAP tu. diorang ni sejak dulu asyik nak salahkan spr je. lebih teruk menuduh dengan tuduhan yang tidak terbukti dan tidak signifikan dan tak masuk akal. auta lebih.

usin said...

masukkan sekali dalam tuntutan itu ialah PEMECATAN SERTA MERTA semua ahli parlimen dan dun dari pakatan rakyat kerana tak reti bahasa. dah kalah dah la...huhuhuhu.... ehhh, mangkok anwar reti ke bahasa, jenis buta hati dan buta perut. cepat2 la ko kembali kerahmatullah wahai anwar. aman dunia....

Anonymous said...

KJ kini tengah panggil semua ketua pemuda bahagian yang ada umur lagi dalam sayap pemuda.mana mana yang dah habis umur dia ciptakan seorg disetiap bahagian utk terus menyokongnya d peringkat pusat.sejumlah dana diberi.banyak pitis kj menantu bekas pm nih.apapun inilah detik kemusnahan parti melayu.Duit segala gala masa pilihanraya muka muka tersebut langsung tiada.
"Hidup Umno"

Anonymous said...

UTK PERHIMPUNAN UMNO KALI

NAJIB MESTI DIBERI MANDAT BARU


APAKAH MANDAT ITU

IA MANDAT
IBU SEGALA MANDAT SEJAK MELAYU DIKALAH KAN OLEH PORTUGIS..



-DAH PENAT DAH ORG MELAYU MELAYU DIBUMI SENDIRI



-DAH PENAT DAH ORG MELAYU BERALAH DENGAN CINA BABI



-PENAT SUNGGUH DGN NUAR JEBON DGN BABI BABI ITU



MANDAT HAMBA BUKAN SEBARANG AMANAT MANDAT



MANDAT DATANG DARI HULU KERIS KE MATA TOMBAK..



MANDAT DIBERI EMPUNYA SANG GERGASI



SEBESAR2 MANDAT WAHAI NAJIB...


JADI BANGSA YANG KERAS BAK KELULI

JADI BANGSA BERHATI KERING





MASUKKANLAH SEMUANYA KEDALAM PENJARA
JANGAN DIKIRA JANGAN HIRAU

TAN CHUAK
RAFIZI BABIK
MASUKKAN SEMUA KE PENJARA
PENGAJARAN BUAT MEREKA!!

Anonymous said...

Anonymous said...
Kenapa hanya 30 kerusi tidak 89 kerusi yang pakatan haram menang. Jika benar SPR tidak telus dan menyeleweng kenapa tidak lepaskan sahaja semua kerusi negeri yang mereka menang. Nampak sangat bahalolnya pakatan haram ni.

June 11, 2013 at 4:07 PM


;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

BETUL MAT ..MINTAK 89 KERUSI YG DEPA MENANG JE..
\(GAP MINTAK HANG PERAH IDEA SKET AKU TGK LEPAS PRU KO LAWAN BLOG MCM TAK LAYAN JE)

Anonymous said...

Ada bukti??
Buktikan.

Anonymous said...

Xhabes2 lg ke dapig2 ni...
Apa yg best nya bawah pakatan ni,aku kt selangor..
Xda rasa apa.pun...
Kot.ada.org pakatan boleh bgtahu...

Anonymous said...

Kalo betol2 nak bersih minta wat pilihanraya semula semua la..tang kwsn depa menang bole pulak depa kata tarak tipu punyer ....baru ada akai...

Tapi adun Bangi PAS ngaku foto blackout dr kwsn dia n PAS menang undi besar...so sapa yg TIPU????

n kalo kali ini Najib akan ikot melaksanakan apa yg di sarankan/suruh oleh pakatan...ADIOS NAJIB...lu bole bawa lu punyer adik n sepupu lu berenang jadi presiden pakatan ..itupon kalo ANUwar kasik...

Anonymous said...

Sapa-sapa sertai Black 505 di Padang Merbuk kelaktu semua najis Al Juburi yang terang-terang nak nak buat taik alias berak lagi (mungkin kali terakhir sebelum dia mati sebab AIDS).

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Miliki store online untuk memulakan perniagaan anda di www.produkmuslim.info

Daftar segera ia percuma

Terima kasih

Anonymous said...


Saya nak KONGSI dgn semua saudara Islam/Melayu ulasan terkini dari blog Ustaz Dr Ridhuan Tee yg bertajuk:

"BAHAYA Ultra Kiasu Kepada Negara".

BERSATUlah kita memberi, menerima, berkongsi apa saja sesama kita. Sehati-sejiwa, serentak dan senadalah kita. KETEPIkanlah kepentingan diri, lihatlah apa di hadapan kita sekarang ini. Sedar atau tidak kita sudah sampai ke persimpangan. Fikir-fikirkanlah....

Anonymous said...

Bro mana bukti da..ckp sedap mulut..kalo bkn org politik jgn nk tuduh kj mcm tu..den org negori tgok kj bnyk sumbang ke pemuda tanpa kira lu parti apa....ckp ikut rekaan blh la..semua org blh buat cite....bahalol punya stmt..

Anonymous said...

Tempat yg dia menang takde dakwa dakwi pulak. Macam tak logik pada akal fikiran rakyat yg waras.

Anonymous said...

Sepatutnya Anwar Ibrahim dan Lim Kit Sial ditanam hidup hidup sampai mampos.

KECHIK KECHIK TAK NAK MATI. DAH TUA MENYUSAHKAN ORANG.

Anonymous said...

Apa sudah jadi dengan org melayu di negara tiada lagi kemelayuan nya tiada lagi sifat melayu tiada lagi darah melayu yg mengalir dalam badan melayu sudah tiada melayu nya lagi tiada lagi semangat melayu itu kerana saorg melayu bernama Anuar ibrahim yg banyak merosakan bangsa nya sendiri tiada lagi selogan tak akan melayu hilang didunia kerana politik yg tamak dan rakus Anuar Ibrahim sanggup gadai maruah bangsa sendiri dap mengharap sesuatu pada Anuar lim kit siang lebeh lama bergiat dalam politik masa itu Anuar pun tak tahu dimana dia berada Anuar pandai bercakap macam burung kakak tua tapi apa yg dia cakap tak sama dengan perbuatan dap sudah dapat apa yg dia hajati org melayu sama org melayu berperang sedangkan bangsa ini terus cekam bangsa melayu kerana Anuar Ibrahim bangsa cina tak kira apa parti tetap mahu bangsa mereka memerintah negara ini mereka bersatu tapi Anuar masih bangga kerana org cina menyokong dia Anuar silap mereka tidak akan sama sekali menyokong Anuar mereka hanya mahu Anuar menjadi jambatan untuk mereka menghancurkan org melayu dan bangsa lain supaya dap dapat perintah ini negara kita liaht saja pru 13 org cina pangkah pas dan pkr walau pun bangsa melayu pas dan pkr dalam kampong cina mereka tetap pangkah pas dan pkr kerana mereka mahukan kedudukan mereka kuat cuba dap,pas dan pkr bertanding bersendirian pr tidak akan menang sampai bila bila biar cina bersatu mereka tak bolih menang tapi pas dan pkr memberi dap kelebehan pada dap ingat lah kuasa ekonomi ditangan mereka jangan cuba bagi kuasa politik ditangan mereka kalau tak mau lihat nregara ini hancur saperti singapura habis org melayu tak bolih angkat muka maka jadi lah maharaja lim guan eng kalau itu lah org melayu mau silakan dan ubah lah kerajaan yg ada maka hilang lah melayu di dunia dan malaysia.Fikir fikirkan lah wahai org melayu.

Anonymous said...

Apa sudah jadi dengan org melayu di negara tiada lagi kemelayuan nya tiada lagi sifat melayu tiada lagi darah melayu yg mengalir dalam badan melayu sudah tiada melayu nya lagi tiada lagi semangat melayu itu kerana saorg melayu bernama Anuar ibrahim yg banyak merosakan bangsa nya sendiri tiada lagi selogan tak akan melayu hilang didunia kerana politik yg tamak dan rakus Anuar Ibrahim sanggup gadai maruah bangsa sendiri dap mengharap sesuatu pada Anuar lim kit siang lebeh lama bergiat dalam politik masa itu Anuar pun tak tahu dimana dia berada Anuar pandai bercakap macam burung kakak tua tapi apa yg dia cakap tak sama dengan perbuatan dap sudah dapat apa yg dia hajati org melayu sama org melayu berperang sedangkan bangsa ini terus cekam bangsa melayu kerana Anuar Ibrahim bangsa cina tak kira apa parti tetap mahu bangsa mereka memerintah negara ini mereka bersatu tapi Anuar masih bangga kerana org cina menyokong dia Anuar silap mereka tidak akan sama sekali menyokong Anuar mereka hanya mahu Anuar menjadi jambatan untuk mereka menghancurkan org melayu dan bangsa lain supaya dap dapat perintah ini negara kita liaht saja pru 13 org cina pangkah pas dan pkr walau pun bangsa melayu pas dan pkr dalam kampong cina mereka tetap pangkah pas dan pkr kerana mereka mahukan kedudukan mereka kuat cuba dap,pas dan pkr bertanding bersendirian pr tidak akan menang sampai bila bila biar cina bersatu mereka tak bolih menang tapi pas dan pkr memberi dap kelebehan pada dap ingat lah kuasa ekonomi ditangan mereka jangan cuba bagi kuasa politik ditangan mereka kalau tak mau lihat nregara ini hancur saperti singapura habis org melayu tak bolih angkat muka maka jadi lah maharaja lim guan eng kalau itu lah org melayu mau silakan dan ubah lah kerajaan yg ada maka hilang lah melayu di dunia dan malaysia.Fikir fikirkan lah wahai org melayu.

Anonymous said...

BANGSA CINA BERANI BECAKAP APA PUN BAIK DALAM PERCAKAPAN MAU PUN DALAM F/BOOK DAN TWEET MEREKA TIDAK TAKUT AKAN UNDANG UNDANG MEREKA ADA ANUAR YG MAHA KEBAL DARI SEGALA UNDANG UNDANG NEGARA TAPI MEREKA SEMUA SILAP ORG MELAYU SEDANG PERAHTIKAN GELAGAT MEREKA SAMPAI MASA NYA ORG MELAYU AKAN BANGKIT DAN MENENTANG MEREKA JANGAN SALAH ORG MELAYU KALAU BENDA INI TERJADI INGAT CINA KEBNAYAKAN BERNIAGA DAN BANYAK YG KAYA JANGAN KEKAYAAN ANDA DISIA SIAKAN DAN PERNIAGAAN ANDA SEMMUA RUGI KERANA MENGIKUT HATI DAN PERASAAN ORG MELAYU BIASA LAH AKAN JADI KAYA PULA KALAU MEREKA BANGKIT MENENTANG BANGSA CINA HABIS HABIS MACAM 13 MEI INGAT ORG CINA MANA LANGIT DIJUNJUNG BUMI DIPIJAK.TINGGALKAN ANUAR IBRAHIM DAN DAP.

Anonymous said...

bisexsial tua ni kalau buat kat 30 tempat tu kalah lagi buat demo lagi..habis sampai bila nak habis..? pokemon ni ingat rakyat takde kerja lain lagi nak buat..cukup2 lah.. anwar ibrahim harus bertaubat pergi makkah buat haji..lupakan cita2 nak jadi PM..ingat mati lagi baik..dah game over..tak belajar dari ku li ke tok nuaw? i'm getting sick of this old scoundrel.

Anonymous said...

Bro GAP,

Nampak gayanya time limit utk orang kebayakan ni mentadbir dah cukup lah. Raja2 Melayu dah bagi peluang orang kebanyakan ni termasuk cina tongkang keling estet bagai mentadbir negeri dan negara tapi mereka dah pijak kepala tuan tanah. Okey lah, mansuhkan semua ahli2 parlimen dan Dun yg dipilih pru 13 haritu. Kasi stop mulut celaka semua tu dari bercakap. Balas cakap depa pun tak guna. Sekarang, semua Sultan ambik balik kuasa mentadbir, YDPA yg perintah ikut giliran sedia ada, tetapi kuasa mentadbir balik semula kpd Raja2 Mealyu baru betul lah. Democracy failed in Malaysia. Pru abused and misused by DAP PKR n PAS. Semua jadi caca marba haru biru. Kena stop semua nonsense ni! YDPA bersama Majlis Raja2 patut lantikan terus perdana menteri dan menteri2 kabinet utk laksanakan polisi yg ditetapkan oleh YDPA bersama Majlis Raja2. Titik.

Tak usah layan kumpulan orang caca marba tak tau asal usul mana ni. Banyak songel lah cina tongkang keling estet semua ni penjilat depa Melayu entah keturunan dari mana tak tau lah. Hancur negara kalau dibiarkan depa meracau meraban lebih lama lagi.

Anonymous said...

semua ketua pemuda umno negeri penjilat tegar KJ

Melayu Perak said...

aku tak tahu kenapa orang tak suka kj nih....

apa kesalahan dia....

lagi...siapa yang berdebat dengan anwar dulu,,,??? bukankah dia nih...

tolong listkan kesalahan dia.....yang aku tahu nak burukkan kj nih pencacai pakatan....

Melayu Perak said...

kalau ko orang semua penyokong umno....berikut adalah orang yang patut di hina...

1.anwar babi
2.lim kit sial
3.lim guan eng
4.nurul izzah
5.stopa ali
6.wan azizah
7.nik aziz
8.hadi bawang
9.nizar tokak
10.elizabeth wong
11.teresa kok
12.tony pua
13.tian chua
14.ronnie liu
15.khalid ibrahim
16.khalid samad
17.ambiga gampang
18.xavier
19.sivarasa

Anonymous said...

Kpd pnjilat anuar...
Sila senaraikan 10 kburukan KJ kpd negara....
Dan senaraikan jg 10 kebaikan Anuar ibrahim kpd negara. ....bg kami ruang untuk buat kajian trhadap kdua2 pemimpin ni....jika betul ...kami akur apa jua kputusan. ...anuar atau KJ.....jika xde....beri kani pula tuk kami dedahkn siapa itu Anuar...ada berani.....