Wednesday, August 14, 2013

BOIKOT BISNES CINABENG SEMAKIN MENGGEGAR : IA SUDAH MENJALAR KE SELURUH NEGARA !


email yang dihantar oleh pembaca blog GAP.

Assalam,

baru-baru ini semasa musim perayaan aidilfitri, saya sempat bersembang dengan adik ipar saya yang baru balik dari kelantan. beliau adalah seorang wanita yang sangat meminati perhiasan diri dari emas seperti gelang, cincin dan sebagainya. 

beliau menceritakan pengalamannya di mana semasa beliau di sebuah pasaraya di kota bharu baru2 ini, beliau memerhatikan sebuah kedai emas terkenal di tanah air kepunyaan cina iaitu poh kong lenggang dan kurang mendapat sambutan dari orang melayu. orang melayu di sini lebih suka membeli dari kedai emas kepunyaan melayu sendiri. 

saya berpendapat sesungguhnya kempen BUY CHINESE LAST mula menampakkan kesannya. 

Ini boleh dilihat apabila keratan akhbar utusan malaysia pada 7 Ogos 2013 dalam ruangan ekonomi di mana pengarah urusan poh kong sendiri mengakui kurangnya pelanggan pada tahun ini berbanding semasa hari raya tahun lepas (pastinya yang dimaksudkan adalah pelanggan melayu). 

logiknya dengan harga emas yang jatuh pada masa sekarang, sepatutnya lebih ramai pelanggan tetapi senario sebaliknya berlaku pada poh kong. sila lihat sebahagian dari keratan akhbar tersebut yang disertakan bersama email ini yang menerangkan maksud ini.

kepada anda semua, syabas! teruskan kempen BUY CHINESE LAST/UTAMAKAN PRODUK MUSLIM/BUMIPUTERA atau apa sahaja yang menyingkirkan peniaga/produk cina demi survaviliti melayu di tanahair sendiri. 

Adam

44 comments:

Anonymous said...

Sedikit demi sedikit lama kelamaan pasti lingkup cinabeng and last gantung diri......
syabas melayu itu lah saja jalan yang
kita ada nak harap kan siapa ?......
Umno !..Pas..Pkr..pirah !!! jauh panggng dari api.....kasi panggang babi hingga garing n hidangkan diPAU13
gerenti tak makan punya main bontut
bangsa sendiri aja la baik.
boikot cinabeng !
boikot Umno! Pas! Pkr!
ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !

Anonymous said...

Strategi cinabeng supaya orang melayu merasa selesa dengan pencapaian kempen ini dan lama kelamaan tidak apa2 sbb mereka tahu melayu mudah lupa

Anonymous said...

Gap.....

Aku tgk kat tmpt aku di klia masih kurang sambutan la....

Disini ada maidin ..... Zemart cina punya dan kmart pon cina punya.....

Lu bayangkan supermaket cina ada dua biji saling bekerjasama utk jahanamkan maidin.....

Yg kesiannya..... Melayu pas yg totok bertakbir .... Pasang bendera pas masa pru dulu masih jadi kuli membeli di kedai cina...

Takde ke kesedaran mereka ni bebb.....

Ngo melayu harap ambil initiatif distribute pamplet di masjid2 dgn seruan dahulukan barangan islam dari kafir....

Kalau org islam bersatu sekejapan saja bangsa cinabeng ni bankrup...

Sbb peniaga cina ni kuat berjudi dan kuat minum arak....mereka mana tau prinsip kada dan kadar....

Kalau meniaga bungkus mereka mesti bunuh diri punya..... Aman sket negara ni....

Gap... Ko tak nak buat ngo sendiri ka.... Buat la.... Atas kapisiti dahulukan islam..... Atau muslim first......

Aku org petama yg akan masuk..... Hehe...

Ok gap...... Selamat berjaya, insyaAllah.


Spatial analyst
Klia


Anonymous said...

terus boikot kedai cina , jangan patah semangat ! teruskan ! teruskan ! Teruskan !

Ghazali said...

Kaum ini perlu disedarkan siapa mereka sebenarnya dalam negara kita ini. Jika mereka sedar siapa mereka, sudah pasti tiada tindakan seperti yang di dalangi oleh pemimpin-pemimpin pembangkang dari DAPigs dan juga ketua Pembangkang dari PKR. Inilah satu-satu cara untuk mengajar mereka kerana tidak memahami siapa mereka sebenarnya selepas begitu lagi boleh berkongsi untuk hidup bersama secara harmoni dengan kaum-kaum lain (Melayu khasnya).

maae said...

Agenda Melayu sama. Cuba libatkan bloggers melayu pembangkang pula seperti mana mca+dap+gerakan bersama J star mereka ( semua maklumat Helen Ang ) bergerak seiringan dalam agenda cina mereka.

Semua Melayu pun mesti begitu. Fahaman politik pilihan masing-masing. Aliran perdana nya tetap sama. Aurkan mesyuarah. Tak rugi pun.

Anonymous said...

pi beli emas di seri penang.

Anonymous said...

Mabok todi kah ane...

Anonymous said...

bukan boikot bro .Tak ramai orang melayu pi kedai pk tu sebab tak dapat bonus raya.So xbolehlah beli mas!

Anonymous said...

5:58,

siasat sama ada Pas ada saham terbang dalam Dapmart/Cinamart dsbnya itu!

kemungkinan sedemikian adalah lojikal dan satu strategi jangka panjang ekonomi Cinabeng...

Anonymous said...

Gap....kita kena pikirkan macam mana nk tarik org2 melayu kita yg ala ala selesa dan ungkal utk sahut kempen ni tak kiralh dr umno, pkr, pas..setengah dr mereka2 ni terbawak2 ketaksub an dgn politik,..
Susah nk fahamkan dgn diorg ni bahawa kempen ni bermatlamatkan "..KAYAKAN PERNIAGA MELAYU.." tak kiralah ko dr umno pas pkr!!!

Anonymous said...

najib bg RM500 je kat penjawat awam, mana nak bli emas. apatah lagi kelengkapan raya. RM500 utk minyak dgn tol je. Raya tahun ni KL tak lengang mcm raya2 sebelum ni sebab ramai tak balik kg.

Anonymous said...

8:59,

janganlah buat kesimpulan bahawa Melayu mengharapkan duit Gomen baru dapat pakai emas berlian walhal bukankah bergaya itu lebih utama dari kepapaan?

Anonymous said...

btw jgn cpt sronok, igt melayu mudah lupa. truskn boikot smpi kiamat cinabeng x mandi wajib ni. igt, cinabeng ni mmg ske mnipo... 4 bloggers kempen harus diperbesarkn dgn skala lg besar... dan jgn lupa boikot kj, nazri & kerismudin dlm PaU akn dtg & seterusnya. kasi depa ddk bwh diam2... ini kalilah!!!

Anonymous said...

Skarang ada hi way x payah balik kg mcm dulu... Lainla kalo ko dok klantan

Anonymous said...

KITA BOIKOT SEMUA BARANG CINABENG NI... KAT KIRA APA2 BARANGAN SEKALI PUN

Anonymous said...

GAP mintablog lain jugakempen berterusan...jangan bagi publisiti pada PAU aje..tak mendatangkan manfaat untuk bangsa melayu selagi ada melayu liberal kat dalam UMNO.kita org melayu kena berusaha sendiri tanpa mengaharapkan 3 kandang lembu terbesar melayu iaitu UMNO PAS PKR.

Anonymous said...

Tunjukkan sifat pengotor orang cina tak kira kat malaysia ke atau kat china supaya org melayu kembang tekak nak makan kedai dia org ni.

Anonymous said...

satu aku nak bgtau, kerajaan Terengganu, Kelantan atau Kerajaan Malaysia... tolong laa bina kilang emas (kilang proses barang kemas) kerana 90% barangan emas yg dijual dalam negara aalah keluaran CINA. Pekedai emas MELAYU manjang kena kencing dgn pengilang cina, harga modal mereka sama dgn harga poh kong, maknanya pohkong dpt harga modal lebih murah (kos upah) tapi harga jualan sama dgn kedai MELAYU, ini menunjukkan kedai cina sakau untung lebih byk dari pekedai MELAYU

Anonymous said...

Bersatulah umat Islam Demi Kekuatan Ummah
Biarlah PAS terjun dengan labu-labunya
Apa-apa sahaja kempen yang kita buat , puak-puak PAS tak akan sokong kerana mereka kata UMNO lagi jahat .

Mereka lebih rela beli atau jual roti daripada syarikat lain daripada membeli atau menjual roti GARDENIA , dengan alasan itu roti syarikat kroni UMNO .

Bayangkan yang sah-sah halal lagi suci pon mereka tolak hanya kerana fahaman politik yang sempit . Di dalam kubur nanti bila disoal "siapa saudaramu?" nanti , tak tahulah apa jawaban yang diorang akan bagi kat mungkar nankir .

Anonymous said...

2 hari sebelum aidil fitri aku ke Maidin Subang Jaya dan kenderaan berderet-deret dan terpaksa berlegar-legar utk mendapatkan parking.Aku mengambil keputusan ke Giant di sebelah aje memandangkan kenderaan tak ada langsung.Bila aku masuk ke dalam dan aku rasa seolah-olah aku saja yg hendak membeli belah di situ dan aku rasa tak selesa tambahan pulak barang yang aku cari tak ada disitu.Aku gagahkan juga menunggu dan mencari parking di Maidin semula dan alhamdulillah dapat juga akhirnya.Bila aku masuk je ke dalam orang berpusu-pusu membeli barang dan untuk membayar saja terpaksa menunggu sekurang-kurangnya 30minit kerana terpaksa beratur panjang.Kali ini aku tidak merunggut kerana menunggu giliran malah aku puas hati kerana jelas kelihatan boikot yang kita sarankan menjadi.Keep it up my fellow Malay.

Anonymous said...

mcmana nak ckp ya? sebenarnya mmg tabiat org melayu di kelantan kalau beli emas mereka lebih suka membeli di kedai emas org melayu. Design dan jenis emas iaitu 999 oleh peniaga melayu kelantan lebih berbaloi.berbeza dgn kedai emas cina , emas kedai cina kurang kekuningan, berbeza dgn kedai melayu ini kandungan emasnya lebih. Dari segi design tukang melayu kelantan lebih mahir kerana mereka menggunakan tangan dan mesin. tidak seperti kedai cina mereka menggunakan mesin. Buatan tukang melayu kelantan lebih cantik.

Anonymous said...

Depan kedai saya Nagoya besar. Tahun ini boleh lihat Cina duk sengeh macam kerang busuk depan pintu masuk mempelawa Melayu silakan jengok2 kedai mereka.

Kedai Tayar 2buah, biasanya Hari Raya pun mereka buka tapi tahun in Raya ke-empat masih tutup!

Row kami yang buka pada HRaya hanya KFC, Tesco dan 7E... yang lain tutup rapat. Sunyi dan lenggang sekali.

Teruskan, kami tetap bersama anda.

Anonymous said...



Memang betoi. Sambutan raya tempat aku juga " lesu " tak macam tahun sebelum2 ini. Ramai kawan aku yang meniaga pakaian dan kueh raya kata tahun ni depa tak berapa untung. Yang meniaga di Bazar Ramadan pun mengeluh kerana orang tak berapa nak shopping lauk pauk dan kueh mueh untuk buka posa. Aku sendiri sekali pun tak beli lauk pauk dan kueh mueh di Bazar Ramadan macam tahun2 yang lepas, cuma ada la sekali dua pi beli murtabak. Mujoq tahun ini anak2 aku pun tak berapa kisah nak raya. Aku beli sepasang baju melayu dan sepasang baju raya, kasut pakai yang lama, anak2 aku kata Ok Lah Tu Ayah.

Bini aku langsung tak minta apa2 yang baru masa nak raya. Mungkin sebab aku selalu duk sembang dengan dia Kita Melayu Belanja Sakan Nak Sambut Raya, Yang Puak Cina Senyum Sampai Ketelinga Sebab Duit Orang Melayu Sampai Kering Masuk Ke Poket Cina.

Aku dari dulu duk tarbiah bini aku Kita Orang Melayu Bukan Kaya Mana Pun, Tapi Bila Mai Raya Pakat Belanja Macam Duit Ada Berjuta. Kalau dulu bini aku jawab Alaaa Abang Ni Bukan Selalu Cuma Setahun Sekali Sahaja.

Tapi raya kali ini bini aku menyumpah2 marahkan kedai Melayu, tutup kedai daripada raya pertama sampai raya kelima, nak beli barang2 dapoq terpaksa pi kat kedai cina dengan kedai hindu ... terpaksa tebalkan muka.

Baru aku tahu rupa2nya orang melayu ini dia Pentingkan Raya Daripada Nak Jaga Pelanggan. Patut lah kedai melayu kadang2 susah nak hidup. Sedangkan kedai cina, masa raya cina, hari kedua raya depa dah bukan macam biasa.

Melayu kena ubah sikap lah kalau nak pukul cina dalam dunia perniagaan. Kalau tidak, puak cina senyum sinis saja bila kita gerakan Kempen Boikot Kedai dan Produk Cina.

Mat Kedah

Anonymous said...

Melayu cam ko yg mudah lupa... Gua dah boikot kedai cina since 5 thn lpas. Sbelom ada kempen ni lg. Gua x cam lu, dah lama sedar

Anonymous said...

Nak tanya Maybank la. Kenapa reward programme utk credit card, yang ada hanya poh kong aje untuk penebusan barang kemas, naper xde habib jewels???

Anonymous said...

Haha kalau dgr org bangang dan mentally tak waras bercakap, lama kelamaan kita akan ikut jadi bengap jugak

anti-CinaKiasu said...

Bagus...teruskan usha kita semua. Buy produk Islam, Melayu & Bumiputra FIRST and chainese LAST. Kedai-kedai cina macam Po Kong tu boleh balik Cina naik TongSang depa tu. Kepada pekerja-pekerja melayu dalam Poh Kong, kalau terasa diri anda di anyaya, cari saja kerja kat kedai emas milik Islam, Melayu atau bumiputra.

Cencaluk said...

Bagi orang melayu hari rayatu adalah hari yang patut diraikan duit ptut dihabiskan lepas raya cari balik tu yang kum cinabeng ni senyum sebab bagi mereka tak ada hari raya kalau tak ada duit.

KALAU ADA DUIT HARI-HARI RAYA TAPI KALAU TAKADADUIT MACAM MANA NAK RAYA.

TAPI AKU RASPEK ORANG MELAYU SEKARANG NI KAT kAMPUNG AKU RAYA KEDUA DAH MERIAH BALIk ADA MASA MACAM HARI MANTAIP PLAK? AKU MASIH KE KEDAI CINA TAPI AKU CARI PRODUK ORANG MELAYU.

SEMALAM AKU GI SATU PASARAYA BESAR KEPUNYAAN BUMIPUTRA APA YANG AKU LIHT SUDAH ADA PERUBAHAN BESAR AKU KEKAWASAN MINYAK YANG ADA CUMA MINYAK ALIFF LAIN JENAMA TIDAKDIJUAL ITUPUN DAH HUJUNG2 TAK BANYAK DAH

SYABAS ORANG MELAYU DAH ADA KESEDARAN

Anonymous said...

Syabas..!!! Allahuakbar..!!!

Anonymous said...

Aku nak tegoq dengan ikhlas ni. Harap orang melayu yang meniaga boleh terima la no. Cerita dia lagu ni ....

Kuk belah Kedah ni depa orang meniaga bukan reti nak cakap terima kasih atau tank you. Bila kita pi beli di kedai depa, depa akan kata " Saya jual nooo " bila depa nak bagi balik duit lebih kat kita. Depa tak reti nak ucap terima kasih. Tapi bila pi kedai cina, tokey cina ucap lagi lengkap, " Saya jual nooo, terima kasih, mai la pulak nooo " haa tudia cina punya la nak ambil hati pelanggan.

Kadang2 aku rasa sakit hati juga dengan perangai peniaga melayu ni. Depa tak tahu kerana ucapan Terima Kasih tu lah yang membuatkan pelanggan nak mai lagi.

Kalau ada pelawat blog ni yang pernah alami macam yang aku jumpa tu, habaq mai la. Sebab pada aku, aku cukup meluat dengan ucapan " saya jual nooo " yang aku harap adalah ucapan " terima kasih nooo kerana pak long mai beli barang kat kedai kami ". Setiap kali depa cakap " saya jual nooo " aku tak pernah jawab apa2, aku ambil barang terus belah ... meluat dan sakit telinga.

Mat Kedah

Anonymous said...

tak tahu mana halangannya sampaikan susah nak cari kedai optikal Melayu...

apapun harap-aharap kita dapat sumbang idea khusus untuk perbanyakkan kedai optikal Melayu

bukan apa bro, para warga emas sampai masanya perlukan peralatan ini untuk mengaji!

Anonymous said...

Aku sokong boikot,dan aku sekeluarga cuba juga sedaya mungkin,tapi tak semua keperluan ada pembekal Melayu nya.Masalah ini kita kena atasi juga.Kalau 60 % saja keperluan ada pembekal Melayunya ,itu pun sudah memadai,sekarang ni rasanya tak sampai 30% pun.

Anonymous said...

Cina pun sama gak thn baru cina tutup kdai. Stahun skali..hang ni xde kawan cina ke

Anonymous said...

pi beli emas kat Husam......

Anonymous said...

kalau puki amoi boikot tak?

Anonymous said...

Macam mana ni.?.....bini aku cina, setiap malam aku hentam puki cina...keperluan sex aku 100% dari dia.......kena boikot kah jugak?....atau aku kena cari bini lain yang bukan cina?

Ms Pearl said...

BELI DI HABIB JEWEL gitew...walaupun limited edition design-nya atau dalam kata lain - tak banyak pilihan janji MELAYU can?

Anonymous said...

yes!!! aku tiap2 bulan dapat gaji jer beli kat kedai melayu brg dapur dah 4 tahun praktis okeh!! korg bile lagi? cuma barg2 spt pampers n susu jer aku beli kedai cina yang jual murah habis..sebab untung dorg kecik je kalo jual murah.brg lain aku tak sentuh semua melayu okey!!

Anonymous said...

aku dah try sardin n serbuk coklat ala2 milo agromas..mmg sodapp..kat giant ada jual produk agromas
p/s:tak sangka SUNQUICK tu syarikat melayu jv dengan luar negara. teruskan sokong sunquick!!

Anonymous said...

anon 9:18 AM

takkan nak beli emas semata2 harapkan duit bonus dari gomen. syukurlah dapat rm500 tu .kalau dimanfaatkan seeloknya besar maknanya. aku siap boleh simpan lagi duit tu apa cer der. berbelanjalah ikut kemampuan serta keperluan bukan keinginan semata. byak tempat murah boleh shoping tak payah lah nak berlagak pergi shoping tempat mahal2 kalau tak mampu. apa lah bonus tu bukan kemestian pun. tu kira untung gomen nak bagi.

Anonymous said...

Aku dah puji dah tang teguran hang pasai ucapan terima kasih selepas jualan tu.

Tapi pasaipa hang meluat ayat, "saya jual noo" tu?

Tu kan akad jual beli?

Hang ni bengong ka apa?

Anonymous said...

Gua pun sama, sejak dari 2008 lagi

Anonymous said...

kat maidin tempat aku minyak masak keluaran felda mcm pisang grg panas ,berebut org beli.dlm troli mereka penuh brg keluaran bumiputera.aku bangga betul.berbalui betul rasa aku terpaksa beratur sampai hampir satu jam nk beyar.ayuh teruskan sokong barangan bumiputera terutananya dikedai runcit melayu.mereka perlukan sokongan anda.