Wednesday, August 14, 2013

MELAYU MESTI HAPUSKAN DONG ZONG DAN KEMUDIAN SOKONG KENYATAAN INI...


"Kita tidak perlu kepada sekolah yang banyak aliran, bahasa ibunda setiap kaum boleh diselitkan sebagai sebahagian daripada kurikulum di bilik darjah," - Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim

29 comments:

Anonymous said...

Malangnya Bahasa KEBANGSAAN/MELAYU kita ini, yang makin diPIJAK si Bukan Melayu/Bukan Bumiputera RASIS DAPBIAWAK/PKR/DONG SONGSANG, termasuk oleh sebahagian pekerja JPA (penyokong DAPBIAWAK/PKR), dibiarkan terus BERLELUASA!

Bahkan kat Kedutaan M'sia kat Barat pun, dahlah ada Kedutaan yang pekerja ramai bukan orang Malaysia (bayangkanlah penyambut tetamu pun bukan dari Malaysia), mereka jangan haraplah nak guna Bahasa Kebangsaan/Melayu, walau dengan rakyat Malaysia sendiri! Ini juga termasuk pekerja Malaysia Bukan Melayu/bukan Bumiputera, yang ada tak fasih lansung bahasa Kebangsaan/Melayu! Jadi setiap KEDUTAAN kena letaklah semua pengumuman dan maklumat dalam Bahasa Melayu dan juga salam dari pekerja dalam bahasa Melayu (mereka harus ambil kursus bahasa Melayu dan sejarah Malaysia, apalagi pekerja asing di kedutaan), dan juga lambang-lambang ISLAM (termasuk bahasa Islam untuk orang Islam, dari pekerja Islam, contohnya ‘Assalamualaikum’), sebab Malaysia adalah NEGARA ISLAM dan Islam adalah AGAMA PERSEKUTUAN.

Sedangkan contohnya di Jerman, pejabat dan pekerja JPAnya termasuk polis dan hospital, sangat GARANG dan TEGAS dengan Bahasa Kebangsaannya, iaitu bahasa Jerman - melainkan untuk kecemasan atau undang-undang yang rumit, baru menggunakan bahasa kedua, Bahasa Inggeris - sebab bahasa antarabangsa. Dan setiap imigran di Jerman kena masuk kelas Integrasi Bahasa Jerman sekurangnya sampai 3 paras - sebab itu ramai imigran boleh bercakap dalam bahasa Jerman, walau tak fasih, jadi lansung menghormati bahasanya.

Tapi sebab si imigran Barat/asing/bukan Bumiputera diberi muka kat M'sia, mereka selalunya memandang rendah Bahasa Kebangsaan/Melayu kita dan hanya mahu berbahasa Inggeris atau bahasa mereka sendiri, termasuk si bangsa Jerman (yang kalau kat negara dia sendiri, bukan main nationalis dengan bahasa kebangsaannya)! Dan di Britain, ada undang-undang baru menetapkan kalau isteri/suami orang asing, mesti tahu bahása Kebangsaannya, bahasa Inggeris, sebelum dibenarkan menetap di sana.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

Mengharapkan ada NGO melayu berperanan membela melayu islam... kewujudan PERKASA pada mulanya amat dialukan... namun pak brahim lebih pentingkan survival politik nya dari memperjuangkan bangsa.. menjadi NGO mesra UMNO, kemudian menjadi bebas kerana merajuk tidak mendapat kerusi PRU, dan akhirnya cuba menjadi hero perpaduan kononnya y akhirnya maruah PERKASA dipijak didepan mata oleh rakan sendiri kononnya, bila ada perkaratidak disenangi berlaku...MELAYU HANYA PANDAI MENGISI PERUT SENDIRI TANPA RASA MALU MENGGUNAKAN APA SAJA Y. DanDA DEMI KENYANGKAN PERUT...

Bahasa kebangsaan? Tanya sama kerajaan, apa dia buat utk memartabatkan bahasa melayu? Tjawab utama ada pada kerjaan y dilantik rakyat... Kalau penerbitan kerajaan sendiri pon menggunakan bahasa asing, apa perlu kita bercakap banyak.. 4 bahasa mesti ada.. Melayu cina india inggeris... baik iklan tv, baik poster... malangnya lagi, bahasa myanmar, bahasa indonesia turut digunakan dgn alasan mereka pendatang tidak tahu berbahasa melayu atau inggeris...setiap pendatang di malaysia berpeluang utk berjumpa iklan dalam bahasa mereka... xcukup dgn itu, mereka juga berpeluang mendapat perkhidmatan percuma dari duit rakyat malaysia y membayar cukai.. itulah keindahan malaysia

Anonymous said...

Apa nak herannya? Siapa yang buat dasar dan siapa pula yang memastikan dasar tu berjalan? UMNO,UMNO,UMNO dan UMNO! Tapi yang aku nampak sekarang, UMNO ni dari pemimpin teratas hingga ke JKKK, laungan harian mereka ialah "PROJEK, PROJEK, PROJEK" Bila kah mereka bertindak untuk kebaikan rakyat Melayu? Takder, melainkan untuk penuhi tembolok masing. Dan sampai masa rakyat humban mereka masa PRU13 baru lalu, tapi Melayu luar bandar yang miskin dan bebal masih lagi tak sedar diri kerana kebebalan mengatasi akal.

Anonymous said...

Selagi ada sekolah vernacular, iaitu sjkc dan sjkt, perpaduan nasional tak akan tercapai. Dan kaum India dan Cina akan sukar untuk berbahasa kebangsaan. Malah, diperlekeh.

anti-CinaKiasu said...

Aku memang dari dulu tak setuju dengan sekolah vernacular ni. HApuskan sekaolah2 ini dan ujudkan sekolah integrasi nasional. Ini malaysia, belajar-belajarlah cakap bahasa Malaysia. Kalau malas, pulang balik kerakyatan dan hantaq depa balik naik kapal Tongsang mak bapak depa tu balik negeri asal.

Anonymous said...

Kewujudan sekolah aliran jenis kebangsaan tidak dapat dielakkan kerana peruntukan Perlembagaan dan Akta Pelajaran membenarkannya. Apa yang perlu dilaksanakan ialah matapelajaran Bahasa Melayu (yang untuk tujuan pendidikan dan penerimaan ditukar semula kepada Bahasa Malaysia) dan pengajaran-pembelajaran semua subjek penting hendaklah menggunakkan medium Bahasa Malaysia dalam semua peringkat dari sekolah rendah, menengah, pengajian siswazah, sarjana dan doktor falsafah di negara ini ( ini telah dilaksanakan, tetapi telah tiba masanya ia dimandatorikan).

Anonymous said...

bebel je keja kau ni

Anonymous said...

bebel lagi haiyoo

Anonymous said...

SINGKIR AH JIB GOR BODOH BACUL

Anonymous said...

Kalau Dong Zong enggan patuh kepada arahan kementerian malah menentangnya dan membuat permintaan sendiri yang tidak sesuai dengan aspirasi perpaduan nasional, DONG ZONG PERLU DHARAMKAN.

Anonymous said...

Penjarakan Anwar Al Juburi biseksual liberal @ dajal

celana biru said...

Kerajaan tak berani buat seperti yang kau sarankan tu kerana takut tak dapat undi dari kalangan pendatang.
Zaman Mahathir dulu pun tak putus-putus perkara ini ditonjolkan tetapi banyak menerima bantahan dari komponen parti sendiri.
Anun 7.38: Jangan mudah menghina dan membodohkan Melayu luar bandar sedangkan kamu sendiri tak mampu berfikir secara waras.

Anonymous said...

Dalam artikel mana dlm perlembagaan malaysia secara direct atau terus terang mengatakan yg sekolah2 berbagai aliran berasaskan kaum ni dibenarkan?...jgn bercakap secara umum...nyatakan artikel berapa? Biar kita sama2 semak...

Anonymous said...

Nak goreng biar betul makcik tempoyan, di banyak negara, misalnya di amerika, masih ramai yang betutur bahasa inggeris dgn pelat jerman (arnold terminator), latin dan sebagainya tapi telah menjadi gabenor dan seterusnya. mereka masih dianggap warganegara yg menyumbang kpd pembangunan negara keseluruhannya.

Melayu Perak said...

bangsat anon 8.47 pm....

apa kena mengena najib dengan idris jala nih.....

ko ni bangsat...pengkhianat negara....

Anonymous said...

Kenapa Tun M masih simpan Najib monggol ni, dulu kita semua kutukmpaklah dgn pelbagaigelaran, lani Masa Najib...benci, meluat, menyampah. Dia layak jilat jubur nuar aja..

Anonymous said...

Dhong zhong wajib dihapuskan. Dhong zhong rasis cina yang melampau dan enggan menghormati bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan. Dhong zhong pengkhianat kepada perpaduan malaysia kerana membina negara cina dalam tanah melayu.

Dhong zhong menentang usaha kerajaan untuk menyatupadukan rakyat supaya bertutur dalam satu bahasa. Dhong zhong adalah pelampau cina yang sentiasa memperlekehkan kerajaan melayu islam.

Jihad kita ialah menghapuskan dhong zhong dari tanah melayu. Selagi wujud dhong zhong selagi itu kita akan tentang cina2 rasis yang bersarang di situ.

Anonymous said...

Goreng mengoreng kerja melayu lah....
lebe teror lagi mengoreng tangan dalam kuali ketika membuat pisang goreng tak garing pun tangan.......
apa faedah semua kutuk mengutuk berserta dengki kianat dendam kesumat
sudah jadi darah daging yang sukar di
lupuskan walau pun kini melayu kita
direbus dikukus semasak masaknya oleh
bangsa yang memang pakar Cef' rebus merebus..........alangkah bagusnya.......kehebatan tangan kurniaan ILAHI digunakan bagi mengoreng hingga hangus bangsa haramkejadah ini ?..........
sayang seribu kali......tangan yang maha hebat dibelenggu serta dipatah lunyai berderai hingga
tiada terdaya menangkis tomahan
mengila menjatukan ketuanan melayu
yang sejak dahulunya terkenal sebangai pahlahwan gagah lagi dihormati, telah hilang sedikit demi sekikit yang kini hanyalah sejarah peninggalan yang mungkin akan dapat dipulehkan walau pun seribu tahun lagi...... seandainya kita roboh bila bercerai teguh jika bersatu....... merujuk kembali....ambillah yang jerneh......beristiqamah lah demi bangsa melayu Islam amnya.
jangan diharapkan pipeh yang melayang datang sendiri......pucuk pangkalnya hati terguris kan berdarah kembali
.......itukah yang kau mahukan, wahai pemimpin UMNO PAS PKR ?....

ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !
13 may 1969 maseh terasa........

Anonymous said...

YA DULU KITA BERLEMBUT DGN MEREKA DGN HARAPAN MEREKA TAK AKAN TELAN DENGAN KITA2 SEKALI BILA TERLALU LAPAR DAN TAMAK, TAPI JENIS BANGSA INI SEBENARNYA LANGSUNG TAK BOLEH DIBERI MUKA,INILAH JADINYA...SEBELUM MELAYU DITELAN SPT SNGAPORK KITA WAJIB BANGUN BERJIHAD DAN BERSUMPAH ATAS NAMA KETURUNAN ANAK CUCU CICIT KITA YG KAUM KACANG MERAH INI PATUT DISIKSA SETERUK MUNGKIN SEBAGAI PENGAJARAN...TIDAK ADA LAGI TOLAK ANSUR DAN TIMBANG RASA..JIHAD BERMAKNA YAKIN ALLAH BERSAMA KITA..ALLAH BERSAMA KITA..YAKINLAH UMAT MELAYU BUMIPUTRA SEKALIAN..KALAU TIDAK....

Anonymous said...

Kalau kau katakan bule hidup memakan bangkai bangsa sendiri ?........

silakan wahai penderhaka amanat bangsa..........................

ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !
Ciuu liamak pahaai

Anonymous said...

Ni sikap tall poppy syndrome. Pandai sangat ke kau?
Jangan berlagak.

Anonymous said...

Haa !!! ni la bangsa pemakan bangkai
anak sendiri pun bedal dosa pahala tolak tepi ka ?.......jangan cam tu wahai anda yang mana DAJJAL belum keluar maseh terikat rantai kukuh dikaki.......bawalah mengucap banyak
banyak seandainya kafirharbi....pi la
gantung diri semuga Neraka anda kekal
selama lamanya sehingga world is the end........
lain kali read n tuoch in your head...
ok !...bye , dont forget to remember this.....
ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !
CIUU LIAMAK PAHAAI

Anonymous said...

Teman dah pernah tulis mengenai hal sekolah di malaysia ini.

Sekali lagi teman nyatakan di sini.Sebenarnye system persekolahan kita yang telah dilaksanakan puluhan tahun di negara ini telah gagal mewujudkan perpaduan sebenar dalam negara ini.Ini Kalau diambil kira pewujudan sekolah satu daripade kontek perpaduan antara kaum.

Teory ini hancur.

Selagi system persekolahan kita masih seperti ini,maka jurang perpaduan semkin jauh.

Demi masa depan malaysia yang berbilang kaum ini,kerajaan mesti hapuskan semua aliran sekolah. Wujudkan sekolah satu aliran sahaja.SRM (Sekolh Rendah Malaysia) dan SMM (Sekolah Menengah Malaysia) dengan bahasa kebangsaan sebagai basa pengantar.Manakala bahasa2 lain tetap diajar sebagai satu mata pelajaran wajib.

Persetankan dengan Dong Ziong. Mereka ini pemimpin tua yang dah gelap masa depan.Kita mahu malaysia dengan wajah baru yang lebih padu.

By;Cikgu"S"

Anonymous said...

SOKONG!! TP NAJIB DAH BUAT AKTA UTK JAMIN KEWUJUDAN SEKOLAJH CINA TAHUN 1996 DULU....MUNGKINKAH DIA JILAT BALIK?

Anonymous said...

Najib tak payah susah payah jilat balik cinabeng. Kita akan upah pegawai veterinar jerantut untuk terajang dia keluar dari umno. Sempol aje.

Fikir Tajam said...

Najib ada kowtim maa... sama itu LANCAUCIBAI Cinabeng Dong Zhong taraf BABI!

Anonymous said...

DONG ZONG ADALAH SIALAN PALING BESAR ATS MUKA BUMI TANAH MELAYU NI... DONG ZONG KE BABI ZONG KE ANJING ZONG KE PEGI BALIK CHINA LAAAA.. DONG ZONG BULLSHIT

Anonymous said...

Woi siallll....

Betul la dia bebel tu, apa pasal ko nak deny pulak....sial betul.....

praha2 said...

cuba kito lihat dibeberapo nogaro di ASEAN ie Singapore,Brunei,Indonesia dan Thailand-mano ada bahasa ibundo disekolah. DiSingapore digalakan bahasa Mandarin dan English,diIndonesia Bahasa Indo,Thailand bahsao Thai dan Brunei Bahasa Melayu Brunei.Kito disini asik dok ikut kohondak dio jo. Hapuskan ini somuo. Enough is enough.