Sunday, September 29, 2013

PETRONAS DAGANGAN : PRODUK CINABENG DAP BOLEH JUAL , PRODUK BUMI DIGANGGU ??



78 comments:

Anonymous said...

Syabas PPIM kerana membuat pendedahan perkara sebenar.

Kita nak tahu Petronas Dagangan ni DIPANDU oleh siapa??

Siapa sebenar di BELAKANG Kedai-kedai Mesra Petronas ni?

Siapa sebenar yang bertanggungjawab MENENTUKAN PEMBEKAL dan SENARAI BARANG bagi Kedai Mesra Petronas?

Mengapa Petronas MENGANAKTIRIKAN PEMBEKAL dan PRODUK MELAYU / BUMIPUTERA?

KAMI ORG MELAYU HARAP KERAJAAN PANDANG SERIUS DLM HAL NI.

Anonymous said...

Petronas di cetuskan dari idea pemimpin melayu terdahulu tetapi malang apabila dikuasai oleh melayu baru ini lah jadinya.jangan bagi alasan produk iks tak bermutu malah lebih baik dari produk cinabeng tapi malang melayu sendiri mengkhianati bangsanya.

Anonymous said...

kalau begini lah caranya layanan petronas dagang pada produk iks so tiada beza kalau undi diberi pada DAP.

Anonymous said...

Dgn wujudnya pemimpin yg tunduk kpd puak lain........maka Melayu akan tetap di takuk lama.

Selagi ada pemimpin yg takut dgn puak lain.......Melayu takkan ke mana-mana.

Jadi saya setuju dgn Anon Sept 29- 4.42AM.

Anonymous said...

Inilah padahnya bila ada orang tertentu yang memasukkan cinabeng untuk mengisi jawatan strategik di Petronas. Pada masa yang sama ada juga kedengaran berlakunya perletakan jawatan di posisi penting dalam Petronas yang merupakan Orang Melayu. Apabila cinabeng menguasai Petronas, orang melayu akan disisihkan secara perlahan-lahan. Umpamanya dengan menaikkan kadar sewaan premis di KLCC.

Anonymous said...

Bukan saja Petronas,,banyak lagi GLC berkiblatkan cinabeng punya produk.Kununnya syarikat mereka mempunyai modal berbayar yang besar,kukuh dan etc.Syarikat bumiputera kurang modal,kurang itu kurang ini..Padahalnya,syarikat2 Melayu walaupun ada kekangan dari segi modal,tapi kualiti tetap hebat.Cuba kita tengok betul2 perbandingan syarikat cinabeng dan melayu yang mana banyak menipu?Jadi utk memudahkan kerja syarikat2 cinabeng nih ambil orang2 Melayu sendiri jadi pekerja mereka untuk kaburi mata orang

Anonymous said...

Puak vavi tuh umpama bakteria...kalo dah masok dalam mana2 organisasi dia akan merebak n mmbiak dgn pantas...
Akhirnyer org2 yg trdahulu akan tersingkir...tgkla mcm yg jd kat Petronas...sapa lah kepala VAVI tuh yer....ini semua kene TANYA SAMA NAJIB.....

Anonymous said...

Belum tentu orang yang masuk Islam tu ikhlas mengEsakan Allah. Ikhlas utk menegakkan Islam. Ikhlas nak berbakti dan menolong umat Islam.

Ada yg masuk Islam sebab nakkan keistimewaan. Ada yg msuk Islam hanya sebab nak kawin. Ada yg masuk Islam sebab nak ambil kesempatan.

Ada yg masuk Islam kerana ikhlas kerana percayakan Allah dan Rasul. Dlm Islam Allah perintahkan kita mengutamakan saudara Islam dahulu kemudian barulah yg lain.

Manusia ni ada bermacam-macam. Hanya Allah yg maha mengetahui nawaitunya. Tapi kalau yg ada akal, kita boleh buat rumusan dan kesimpulan dari apa yg terhasil dan berlaku.......melainkan yg buta hatinya atau yg telah dihijab oleh Allah sehingga tidak nampak belang yg sudah mula nyata.

Tak ramai muallaf spt Ustaz Ridhuan Tee......yg betul-betul ikhlas memperjuangkan Islam, ukhwah dan ummah.

Tak apalah.......kita tunggu sampai kita "terhantuk kemudian barulah kita terngadah"......tapi masa tu semua dah terlambat....semua dah pun tergadai.

Itu sebab penting kita pilih pemimpin yg "berjiwa dan bersemangat Melayu Jati".....kalau tidak maruah Melayu akan tergadai.

Anonymous said...

Mohon dan desak KPDNKK dan KKWLB pasarkan produk usahawan desa di semua Kedai-Kedai Rakyat 1Malaysia, Felda Mart, Mydin dan hypermart AEON Big.

Tambah pembinaan KR1M dalam Bajet 2014. Ini cara nak tolong Bumiputera. Ingat Melayu-Islam 70% majoriti penduduk negara ini dan mempunyai kuasa membeli atau memboikot yang tinggi!

Anonymous said...

isi minyak je jangan beli sebarang barang di mesra yang tak mesra bumiputra

Anonymous said...

Jadi saya setuju dgn Anon Sept 29- 4.42AM.

September 29, 2013 at 5:31 AM
apakah peluang produk melayu/bumiputra akan dapat tempat istimewa dipermis-permis cina/glc kalau dap memerintah?

Anonymous said...

Betul2, tengok saja BAM, sekarang dikuasai oleh Cinabeng. Staff Cinabeng dan pemain2 pun ramai Cinabeng. Melayu diketepikan.

Anonymous said...

saya rasa elok di haramkan yahoo malaysia kerana dipandu oleh dap komunis

Anonymous said...

sokong anon 8.42am! isi minyak je..jgn beli apa2 di kedai mesra!

kita punya kuasa beli..kita punya kuasa pengguna dan kita punya kuasa memboikot!

mana2 premis yang tak menguntungkan bisnes melayu islam..kita boikot! melayu perlu ada kekuatan kesedaran pentingnya boikot dalam menaikkan bisnes melayu! jika kita ditakuk lama, kebanjiran produk2 melayu dipasaran akan mengalami tahap pengeluaran tepu bilamana jumlah pengguna dan pasaran tidak bertambah!

ada sesuatu dgn PETRONAS! ia akan menjadi isu nasional bilamana agenda pengukuhan ekonomi bumiputra yg dilaungkan oleh kerajaan tidak disambut dgn mesra oleh PETRONAS! apakah PETRONAS punya tangan2 ghaib utk menyekat kemaraan bisnes melayu???? ataupun staf2 pembuat keputusan punya kepentingan peribadi dan tidak punya harga diri????

kerajaan perlu bertindak sekarang agar bisnes melayu terus berkembang! jgn berbangga produk IKS (kebanyakan cinabeng) dapat dipasarkan diluar negeri tapi produk melayu dianaktirikan di negara sendiri!! PRU14 bukannya lama sangat.. ketegasan kini terhadap GLC2 dalam memasarkan produk melayu akan menjadi kayu pengukur baru keboleharapkan kerajaan ini membela melayu!

dipendekkan cerita, umat melayu wajib buangkan sikap pentingkan diri sendiri,cemburu dan hasad dengki!
sekarang ini kita wajib sokong semua premis2 melayu, semua produk2 melayu dan semua yang memberi keuntungan kepada melayu!!! tanpa sokongan kita, melayu akan mengemis dinegara sendiri!!!!

BCL SELAMANYA!!!!!!!!!

Anonymous said...

SOKONG ANON - Sept 29, 2013 at 8:10 AM...........ISI MINYAK (PETRONAS) JE, JANGAN BELI SEBARANG BARANG DI MESRA YANG TAK MESRA BUMIPUTRA..........DALAM ERTIKATA YANG LAIN..........ISI MINYAK PETRONAS TAPI BOIKOT KEDAI MESRA PETRONAS YG MENGETEPIKAN PRODUK MELAYU DAN ISLAM.

SETUJU DGN ANON-Sept 29, 2013 at 8:28........APAKAH PELUANG PRODUK MELAYU / BUMIPUTRA AKAN DAPAT TEMPAT ISTIMEWA DI PREMIS-PREMIS CINA / GLC KALAU DAP MEMERINTAH?

Anonymous said...

Masalahnya sakarang adalah, dalam Petronas Dagang itu sendiri ada talibarut Pakatan HaramJadah. Puak inilah yang selalu mengganggu keupayaan Petronas untuk membantu perniagaan orang melayu. Kerajaan WAJIB membersihkan talibarut ini dahulu dari Petronas jika ingin membantu orang melayu dalam perniagaan.

Anonymous said...

Bangsa cinabeng ni memang tak sedar diri. Dah diberi peluang kesenangan mahu pula menguasai. Kita kena bertindak dari sekarang sebelum semuanya terlepas. MELAYU BERSATU.

Anonymous said...

Dalam sektor hartanah pula glc seperti uda holdings dan sime darby juga sudah mula menunjukkan sikap buruk dengan mengetepikan kaum bumiputra. Mereka kini menjadi riak untuk membina projek2 ikonik yang mewah kononnya nak dapat imej yang berprestasi antarabangsa. Akibatnya melayu diketepikan dari segi perunding, pembekal, kontrak dan juga pembeli.

Anonymous said...

Apa nak kita katakan lagi, orang Melayu sendiri yang bagi jalan pada puak lain. Melayu juga yang jual bangsa sendiri. Kita yang bodoh.

Tengok Singapura kenapa semua jawatan tinggi dan penting dipegang oleh cina? Kerana utk memastikan kuasa tidak jatuh ke tangan bangsa lain sebab itu penting bagi cina 'menggenggam' kuasa pemilihan dalam menentukan perlantikan jawatan seseorang.

Tapi kita, ada kita kesah????

Anonymous said...

Nasib baik PPIM bersuara dan mendesak supaya sesuatu dilakukan demi kelangsungan Melayu.

Tapi GLC ni pun satu. Kalau di TV3 waktu Berita Utama jam 8.00 mlm, bos-bos GLC cakap macam kat London. Tak paham datuk saya yang kat kampung tu, apa yang diorang cakapkan. Katakan di upacara yang dihadiri mat saleh, tak pulak. Semua Melayu dan rakyat Malaysia lain yang menghadirinya. Kenapa tak cakap Melayu betul-betul (cakap rojak pun kita tak boleh terima).

Buatlah kerja rumah (homework) sebelum tunjuk muka kat TV. Saya berasa malu melihat mereka cakap london di slot berita utama tontonan Melayu. Macam bahasa Melayu ni tak laku langsung. Di mana letaknya jatidiri mereka sebagai seorang Melayu. Sedarlah diri bahawa anda diletakkan di sana bukan sebagai tunggul.

Malah sepatutnya meningkatkan semua perkara yang berkaitan Melayu, waima bahasanya. Kalau tak sanggup buat, lepaskan sahaja jawatan. Banyak orang Melayu lain yang boleh buat kerja berjiwakan Melayu tulen (Dato' Seri Utama Rais Yatim adalah salah seorang idola berbahasa Melayu ang wajar diikuti).

Anonymous said...

Gempar! Cuba pakat2 melawat blog APA (Aku Peduli APA).
Ada cerita hot dan sensasi hantam teruk KJ ….

http://aku-tak-peduli.blogspot.com/2013/09/gurindam-untuk-khairykj.html

Anonymous said...

bagaimana dgn minyak PETRON tu siapa yang punya ?
aku beli minyak Petron sbb depan rumah aku je stesen minyak tu

Anonymous said...

Ada pemimpin Melayu Malaysia yg kemaruk meroyan nak sgt jadi popular kununnya bsikap sederhana dan memberi peluang yg banyak kepada cinabeng dalam semua sektor spy dipuja puji oleh cinabeng tp last2 kena berak. Tak sedar tindakan mengabaikan dan merugikan Melayu Bumiputera. Cinabeng desak nak sekolah vernakular, trus dapat. Cinabeng desak nak lebih penglibatan dalam sektor kerajaan, dapat juga. Tp cinabeng ni ada strategi, nk masuk kerja gomen tp jawatan mesti ketua jabatan atau jwtn yg boleh mpengaruhi keputusan organisasi. Apa2 tindakan cinabeng ni akan sgt dsokong oleh puak2 pas dan pkr yg ramai dalam kerajaan smpai snggup la pi sembah abu cin peng bila dikerah. Tp xde plak cinabeng yg pi sembah jenazah azizan. Nampak sgt PR adalah pakatan pas dan pkr jadi tukang lap kasut cina dap. Buduh..buduh sungguh spai x bleh diajar dah. Cuba cari cinabeng yg jadi opis boy, par, pra, tukang sapu, tukang cuci atau jaga tandas..ada ke? Klu kerajaan syg sgt kat cinabeng dan nk tambah kuota cinabeng dalam kerajaan, tambah kuota cinabeng jadi par dah la.. Macam Melayu Bumiputera kerja syarkt swasta cinabeng yg stkat tukang bancuh air dan fotostat jer. Skrg dh nampk usaha cinabeng menyusup masuk dalam semua aspek dan sektor kerajaan, glc dan organisasi. Klu kerajaan buat usaha diplomatik buka jalan bisnes dgn negara luar tmasuk negara Islam, maka muka cinabeng ni la yg dpt peluang, spai cinabeng ni sanggup masuk Islam asalkan bisnes masyuk. Org Melayu kan mudah tpesona klu ada cinabeng masuk Islam, x caya tny org pas pis pus... Pemimpin Melayu Bumiputera kena bprinsip Do or Die. X yah la berbasa basi lemah gemalai nak meraih populariti. Pisang tak tau la nk berbuah berapa kali dalam senario politik Melayu Bumiputera nih...

Anonymous said...

Puak cina lebih bergerak aktif dari orng melayu.
Bila orang melayu perjuang perniagaan dan penguasaan melayu dalam GLC dan perniagaan teras, orang cina tak berdiam diri. Mereka lebih bekerja keras dan secara diam meletakkan strategi menguasai perniagaan dan pentadbiran dalam kerajaan.

Maka memang logik kalau tekaan saya paling mudah di tengok setiap hari, kedai mesra stesen minyak petronas kini telah mula di kuasai oleh orang cina dan syarikat orang cina. Agensi kerajaan dijual murah kepada swasta yg akhirnya jatuh ketangan orang cina.
Lihat badan Ikram pengendali lebuhraya rata-rata orang melayu dah serahkan kepada orang cina. Memang logik Ikram mengendali stesen petronas yang di ambilalih dari pengusaha melayu diberi kepada pengusaha cina.

Melayu liberal telah mula menguasai negara malaysia mengenepi hak warga asal, dan ugama Islam sendiri.

Adakah Singapura memberi muka kepada orang melayu seperti mana melayu memberi muka kepada orang cina?

Anonymous said...

air mineral yang dijual di petronas pun produk cinapig! petronas memang babi penjilat cinapig! aku x pernah isi minyak guna minyak petronas pun sebab aku xnak bagi duit aku kat babi!

komandomelayu said...

Staff petronas yang membelakangkan bangsa melayu HANYA layak dicampak dari atas bangunan KLCC!!

Nazru said...

Saya pernahenyewa satu korner kecil di alamanda ...sewa 3800..bayangkan kecil 5 x 5 kaki persegi...jual aiskrim jer...tapi sebab harga saya murah. Pihak pengurusan telah menyuruh saya upgrade kiosk yang memerlukanodal 50k lagi....tapi mereka kami keluar dahulu dan buka kembali selepas renovate...tapi mana nak cari modal tambahan sebanyak tu..mereka beri alasan kiosk kurang menarik...tapi kami dah perhabis 30k untuk mencantik kiosk dgn modal sebelum ni..hendak tak nak terpaksa kami keluar dari situ...setelah diselidik ada komplen dari pesaing yang menjual aiskrim yang mahal telah tidak puas hati dengan kami...kami tidak untung pun...malah sekadar jual untuk bersaing pada masa tu....

zethro said...

Teruskan kempen ABC! BCL! ABCD!
Harap semua bloggers pro-kerajaan meneruskan dan berterusan memperhebatkan kempen ni.
Dah sampai masa kita sesama muslim bersatu dlm memperkuatkan ekonomi muslim.
Yang mana muslim masih amalkan konsep ali-baba, tolong cari alternatif lain supaya kami boleh support anda.
BUY CHINESE LAST!!!
ASALKAN BUKAN CINA!!!

p/s: takde blogger buat story pasal Nur Misuari ke? bgtau budak2 muda kenapa kita fight pengganas2 kat Lahad Datu tu yg dalangnya Anuwar dgn Nur Misuari sbb dorang bukan kesah pon nak baca Utusan atau mana2 akhbar perdana yg lain. yg dorang tau baca blogs je.
Wassalam.

Anonymous said...

..Buatlah sesuatu wahai pemimpin2 melayu yg dlm kerajaan dr pm sampai ke yg bwh2 sementara kita ni ada kuasa lg ni..nnti bila dh takda kuasa maruah melayu tergadai dh tak berguna, klu perlu korbankn pegawai2 petualang tu singkirlh cepat semtara anda ada kuasa..kelak binasa nnti adalah rakyat melayu biasa bukan kerabat2 anda..

Anonymous said...

dah bepuloh tahun kerajaan bela perniagaan dan syarikat bukan melayu.......membela melayu hanya slogan....polisi2 perdagangan di MITI hampir semua memberi perlindungan dan sabsidi kpd syarikat bukan bumi.....hanya yg kurang pengetahuan akan tertipu. Bila org cuba bagitau kena maki.....memang sajak

Anonymous said...

Memang sial lah pegawai yng meluluskan tender untuk barang2 yng di jual di setiap pam minyak petronas.

Aku trauma beli air mineral yng di jual di Petronas.Sebabnya keluaran syarikat cinabeng dansumbernya tak jauh dengan jirat cina di Air Kuning Perak.Ptuihhh.

Anonymous said...

kalau GLC bumiputra sendiri tak bantu usahawan2 melayu/bumiputera memang payah ler..tengok cara cina berniaga, produk melayu kalau ada sekalipun akan ke belakang sikit..kira nak cari tu makan masa sikit la berbanding dgn produk2 bangsa mereka sendiri..GLC pun kena terima dan pasarkan produk sesama kita?..

teruskan usaha wahai PPIM..jihad ekonomi..ABC..BCL..

Anonymous said...

Orang yang duduk dalam petronas dagangan tu semua jahanam nak mampus masuk neraka.

Anonymous said...

dah banyak kali org kata, semuanya gebang sembang kompang aje. Sejak zaman tun M dulu lagi stat. Kang cakap lebih2 org marah.

Anonymous said...

Betul tu Anonymous September 29, 2013 at 11:19 AM.

Contoh yang paling nyata: Cinabeng tak berapa kerat pun jadi anggota bawahan ATM tapi pegawai-pegawai cinabeng ni nak jadi bos (nak jugak, kata mereka). Jadi dek kerana nak kelihatan adil, kenalah naikkan pangkat beberapa orang ke General. Pada hakikatnya pegawai kanan ni memerintah anggota bawahan Melayu (kerana tak ada cinabeng pun yang sudi jadi anggota bawahan. Gaji kecik sangat. Lebih baik jadi samseng lebih banyak habuan dari hasil merompak).

Kalau ikut ratio Pegawai:Anggota Bawahan memang mereka tak patut dinaikkan pangkat memerintah Melayu pun...

Anonymous said...

Oleh Agamigir:

Cinabeng ni punyalah mengagungkan chinpeng. Ada yang kena tangkap (2 orang) yang tiba di Pulau Pinang menerusi penerbangan dari Bangkok baru-baru ni bawa balik cenderamata dan buku-buku yang mengagungkan perjuangan chinpeng. Konon.

Tetapi apa yang amat menarik perhatian ialah, salah satu daripada kantung cenderamata itu tertulis ALMARHUM CHIN PENG. MasyaAllah. Apa sudah jadi.

Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, please do something about this before it goes out of hand; sebelum kudis jadi tokak.

zalie ismail said...

Boikot barang je kat kedai mesra tu...minyak , balun la......

zalie ismail said...

Boikot barang je kat kedai mesra tu...minyak , balun la......

Anonymous said...

Air mineral yang dibekalkan dalam penerbangan MAS pun air kubur cina kat Air Kuning Taiping Perak. Tak ada air mineral lain ke yang boleh pengurusan mas ambil?

usin said...

memang patut kena dedahpun. kekadang perlu berfikir banyak kali jugak kalau nk beli apa2 dlm kedai mesra petronas. harga barang2 kt dalam tu...haduiiiii!!! punyalah mahal. contoh paling mudah, harga kacang goreng dalam peket siap kupas kt kedai luar hanya 80 sen, tapi dalam kedai mesra rm1.60. punyalah sembelih. mesra taik kucing sungguh. dalam mesra dia sembelih kita balik. cam haram sungguh.

MELAYUJATI said...

Apa kata kita boikot pulak minyak Petronas, biar mereka sedar sikit. Aku dah lama jarang isi petronas ni, aku lebih suka isi minyak kelapa je....

MELAYUJATI said...

Apa kata kita boikot pulak minyak Petronas, biar mereka sedar sikit. Aku dah lama jarang isi petronas ni, aku lebih suka isi minyak kelapa je....

Anonymous said...

Pemerkasaan ekonomi melayu hanya retorik najib dan kuncu2nya aje. Cubalah tanya pada upub dan mereka akan minta kita isi borang2 permohonan yang sangat mengarut. Tengok syarat2 kelayakan untuk mendapatkan bantuan tu pun dah hilang semangat. Baik pinjam duit dari along aje. Bank memang yahudi penjahanam.

Anonymous said...

Kita mesti berani ikut uncle sam yang mengamalkan dasar mengasasinasikan musuh negara.

Anonymous said...

Mohon gap dan blogger2 seangkatan supaya selalu update status kejayaan atau kelemahan atau kegagalan projek pemerkasaan ekonomi melayu oleh kerajaan. Harap tak menjadi hangat2 taik ayam dan propaganda dengan hanya menonjolkan usahawan kroni dan yang telah lama berjaya.

Tolong paparkan juga bagaimana cara dan siapa untuk dihubungi bagi mendapat bantuan yang diuar uarkan itu. Mana2 jabatan kerajaan atau pegawai2 yang tidor kita mesti dedahkan mereka supaya bantuan ekonomi ini sampai ke sasaran.

Suara2 sumbang dah banyak kedengaran dari pihak cina2 yang dengki dengan usaha ini, tapi kalau gagal juga habislah umno dan bn akan berkubur pru14 nanti.

Anonymous said...

Aku pun myuskil apasal pegawai yng bertanggong jawab dlm petronas dagang boleh luluskan air mineral yng kontroversi sumbernya.

Aku percaya pegawai tu melayu...ttp kenapa dan apa yng menyebabkan pegawai tu memberi keutamaan kepada syarikat cinabeng di Air Kuning tu.Hairan...hairan...hairankan?

Anonymous said...

Selepas 97 peratus cina menolak kerajaan Melayu,semakin banyak pulak produk DAP menembusi dan menendang keluar produk Bumiputra di rangkaian perniagaan Melayu.Apa sudah jadi,mana pendekar Melayu???Tidak perlu pemimpin Melayu menjerit dan melalak kononnya nak memperkasakan ekonomi bumiputra,hakikatnya kera di hutan disusukan,anak di rumah mati kelaparan.Sepatutnya kita bersikap diam-diam ubi,tapi berisi.Kalau sudah tidak ada lagi kekuatan pada kepimpinan UMNO untuk berani berubah,maka sudah tiba masanya bangsa Melayu bertindak secara atau ala Godfather.Lim Kit Siang adalah Godfather mereka,dan anaknya juga.Kalau ini berlaku kepada mereka sudah pasti esoknya produk-produk itu akan dibuang.PEMANDU sedang bekerja untuk DAP.

Anonymous said...

MATRADE, apa dia buat kat Barat? Cthnya di Jerman, bukan main susah nak jumpa produk Islam/Melayu dari M'sia kat kedai-kedai Asia yg. dimonopoli Cina Vietnam/Filipina, dan kalau kedai Islam pula, dimonopoli produk dari Pakistan/India/Turki/Indonesia, yg. kdg-kdg tak ada logo halal (mungkin sy. Bukan Islam dr. negeri-negeri itu).

Rempah-rempah Melayu ASLI, spt. rendang, kurma dsbnya kita habis dibolot sy. Cina S'pura - yg. juga tak ada tanda halal! Kurang ajaq betul!

Juga pasaraya-pasaraya (supermarket) besar Jerman, jgn. harap nak jumpa produk Islam-halal; betul-betul benci produk Islam (secara tersembunyi) - tapi bukan main kita buka pelaburan kat Barat-Zionis kat Tanah Melayu ISLAM kita ini, mahupun seluruh Dunia Islam!

Jadi saya cdgkan, JAWI tubuhkan cwgnnya dlm setiap agensi MATRADE, PETRONAS dsbnya, dan juga di setiap Kedutaan M'sia, utk. membantu umat Islam/Melayu dan memperjuangkan hak/budaya serta produk Islam/Melayu dgn. TEGAS dan SEGERA!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

AnNisbah said...

Di tanah suci madinah dan makkah pun tak kelihatan produk2 buatan melayu malaysia. Bukankah nama malaysia begitu harum disana melalui tabung haji? Apa dah jadi dengan halal hub?

Adakah kita semua syok sendiri dengan retorik yang menghayalkan?

Anonymous said...

Memang benar dalam PETRONAS (termasuk PETRONAS Dagangan) pengikut dan penyokong Al-Jubbs mmg ramai, oleh itu jgn hairan lah jikalau pengusaha Bumiputra Islam sukar utk memasukki premise Mesra PETRONAS. Tambahan pula cuba sdr sdr. selidiki siapa dia Mustafa Ong.

Anonymous said...

tahniah PPIM ....

kita mau kedai mesra PETRONAS penuh dgn air melayu dan barangan melayu...

melambakkk barangan melayu kat luar nie...

barang cina suruh pi KK mart atau 99 mart..

otai
subang

Anonymous said...

mohon blogger2 pejuang melayu merancakkan kempen ABC/BCL/ABCD ni.. abcdrasmi.blogspot kenapa lama tak up date???

Anonymous said...

Senang cerita sejak dari dulu lagi kerajaan memang dahulukan cinabeng.

Anonymous said...

najib dah menang presiden umno tanpa bertanding..batuk pun dah hilang...

Anonymous said...

Kita nk suruh Lim Sial babi atau Cina2 pemakan Babi faham dn tolong bangsa Melayu??? Melayu sendiri pun xboleh tolong Melayu.

Melayu elit Petronas bula blik dr overseas study, belacan pun tk makan dh.. cari starbuck.. old town.. so Melayu Elit Prtonas gred CGPA 3/ 4 flat overseas ni nmpak ke muke Melayu2 kt kg atau yg berniaga kecil2 ni??

sorrylah.. sila gi Petronas tgk sndiri life kakitangan sana.. mostly pro-PR, dan of course soal agenda2 Melayu ni kalau kita ckp je.. diaorng akan kutuk kite balik.. lastly ckp kita plak RACIST dan puak UMNO...


So?? apa hal kita meyalak kt sini?? Menteri pun xkisah.. kalau dah Melayu ni sndiri punyai DNA yg menyebabkan jaitidiri mudah luntur.. kcng lupa kulit.. xpyh buat dasar apa pun lah.. xkn berjaya ler..

Larat ke asyik nk kena push-punch baru nk berubah. Asal naik jd kaya je jd syg Cina.. asal dh jd pengurus besar je muka Melayu dh xlayan.. itu salah Melayu sndiri lah.. GEN lemah.. mcm Nik Najis.. dia xmengaku Tuhan jdkan dia berbangsa Melayu.. clake org tua kutuk tu..

so bygkn brapa byk followers fans Nik Najis Laknatullah ini di Pertonas.. kt Pertonas ramai ore Kelate.. ore kelate yg ngaji pndai2 ni 95% sokong Pork Nik Najis..

so kita xpernh cari asal usul masalah.. so MELALAK lah siang dn malam utk selesai masalah.. ye tak PPIM??

Anonymous said...

Aku tertanya-tanya kalau beginilah jadinya hal PETRONAS ni.....apakah MEB tu betul ke ikhlas untuk orang Melayu???

Tengok Petronas yang asalnya kita punya pun sikit-sikit dah mula nak tergadai. Cam mana pulak halnya MEB yg baru je nak dimulakan, yg baru setahun jagung tu?

Aku takut satu persatu orang kita yg memegang jawatan tinggi dicantas. Pastu Melayu cuma kerja menaip je. Pegang jawatan yg tak penting. Herannya orang di atas tu tak celik-celik ke....???

Betul kata Anon Sept 29, 2013 at 4:40 AM.....melayu sendiri mengkhianati bangsanya.

Maafla......dari hari ni aku tak nak tuang minyak Petronas lagi........lebih baik aku tuang minyak Shell walaupun jauh sikit dari rumah aku tapi tak pe sebab tuan stesen minyak tu org Melayu.

Anonymous said...

SETUJU DGN ANON-ANON DI BAWAH:-

Anon-Sept 29, 2013 at 9:15 PM
Tidak perlu pemimpin Melayu menjerit dan melalak kononnya nak memperkasakan ekonomi bumiputra,hakikatnya kera di hutan disusukan,anak di rumah mati kelaparan.

AnNisbah-Sept 29, 2013 at 10:26 PM
Di tanah suci madinah dan makkah pun tak kelihatan produk2 buatan melayu malaysia. Bukankah nama malaysia begitu harum disana melalui tabung haji? Apa dah jadi dengan halal hub?

Adakah kita semua syok sendiri dengan retorik yang menghayalkan?


Anon-Sept 29, 2013 at 1:13 PM
Buatlah sesuatu wahai pemimpin2 melayu yg dlm kerajaan dr pm sampai ke yg bwh2 sementara kita ni ada kuasa lg ni..nnti bila dh takda kuasa maruah melayu tergadai dh tak berguna, klu perlu korbankn pegawai2 petualang tu singkirlh cepat semtara anda ada kuasa..kelak binasa nnti adalah rakyat melayu biasa bukan kerabat2 anda..

Anon-Sept 30, 2013 at 12:07 AM
Senang cerita sejak dari dulu lagi kerajaan memang dahulukan cinabeng.

KEPADA MEREKA YG BERKUASA TOLONGLAH CELIK DGN PANDANGAN RAKYAT NI.

Anonymous said...

inilah padah bila nasihat.. kerja dipandu oleh org org dr era pak lah lagi... yg beri nasihat semua mansuh... semua beri lebih ke cina... dr jawatan sampai bisnes... dikaut ke cina... najib ikut aje..

cuba tanya kj.. tu kan semua org dr kubunya... dr zaman pak lah... apa kata kj??????? ambik lagi cina dap... hahaha

semua dah liberal.. kj dah tukar jd dna liberal... kihkihkih

Anonymous said...

mohon kerajaan mengubah semula dasar rasuah negara...mari kita gesa supaya rasuah dihalalkan dan dibenarkan. hanya dgn cara ini saja kita mampu bersaing dgn cina..cina bagi rasuah sebab tu meraka berjaya didalam perniagaan.. melayu tak bagi rasuah bukak kedai jual kuih pun kena roboh... cina bukak kedai mesin judi,kedai jual perempuan dan air lendir pun tiada tindakan,.cuba pikir...air mineral dipetronas dari chuan sin memang dah sign mati.....org melayu nak masuk bersaing ... jgn mimpialah

Anonymous said...

cuba try isi minyak kat petronas RM21. kat pam dia bagi 9.999liter jer. aku isi kat petronas Presint 9 depan depoh bas Nadi Putra.

Anonymous said...

Kadai 1M pun sama jugak, barang cina beng lebeh banyak dari MELAYU!....
sepatutnya barang keluaran bumi aja kat situ kan baik.....o ya!, nama pun kadai 1Malaysia.

BBC SELAMANYA!!!.

Anonymous said...

Petronas ni, pegawai permasaran nya cinabeng jugak, kita nak buat cam na?
. Melayu takda jurusan pemasaran gamaknya. pengasas 1M wajib dipersalahkan....

BBC SELAMANYA!!!.

basic_2009 said...

ubatgigi "Fresh & White" - Cinabeng punya !!!!

basic_2009 said...

Ok GAP ...

mula2 aku baca ubatgigi "Fresh & White" ni owned by Japan's Southern Lion ...

rupa2nya kat hujung kotak tertulis pengedar "Lam Soon Oils Sdn Bhd" ...

celaka punya Cinabeng !!!!



PAS + PKR + DAP = celakoooooo !!!!!!!!!

Anonymous said...

sial punya Malayu dalam Petronas Dagangan...Produk Cina Kafir DAP ko tolong..Produk Bumiputra Malayu ko anak tirikan..memang Sial punya Melayu dalam Petronas Dagangan!!Najib Razak bodoh jaga petronas pun tak mampu!!ini ke nak tolong Malayu berniaga..cina kafir ko bagi macam macam siap nak tolong buat Berhala besar dalam hutan Pahang

Anonymous said...

Kesimpulan yg dpt aku buat dr byk komen yg kat atas ni... Melayu sendiri yg mempoyokan melayu...
Sekian terima kasih...

nasirwise said...

http://nasirwise.blogspot.com/2013/08/salam-sejahtera-tan-sri-presiden.html

nasirwise said...

http://nasirwise.blogspot.com/2013/07/mengapa-petronas-membenarkan-seorang.html

Anonymous said...

kpi,,,,,

Anonymous said...

KAWAN SUME TOLONG BACA DI BAWAH:

Kalau nak tahu baik KEDAI RAKYAT 1 M'SIA mahupun KEDAI MESRA PETRONAS sama je........MEMINGGIRKAN PRODUK BUMIPUTERA / ISLAM.....yg PENUH dlm kedua-dua kedai tu ialah produk BUKAN BUMIPUTERA.

Kalau tak caya pergi tengok sendiri dan nisbahkan berapa produk bumiputera dan berapa produk non-bumiputera yg ada dalam kedua-dua kedai tu....??

Padahal sekarang dah banyak hasil produk yg dikeluarkan oleh bumiputera terutama dalam sektor PEMAKANAN contoh BISKUT-BISKUT MARIE, JAGUNG, CRACKER AGROMAS (Felda), AIR MINERAL FAIZA, sos-sos cili, makanan kering dll tak mendapat tempat pun di kedua-dua kedai tu. Kalau ada pun sikit sangat-sangat.

Malah produk bumiputera lebih banyak didapati di kedai HALAL MART (hak persendirian) berbanding dgn KEDAI RAKYAT 1 M'SIA dan KEDAI MESRA PETRONAS yg dipandu oleh kerajaan.

SIA-SIA je buat Karnival Usahawan Desalah, Karnival Pertanian dan Industri Asas Tanilah dan macam-macam.......ekspo sana, ekspo sini.......tapi produk-produk bumiputera tu sume SUSAH NAK DAPAT TEMPAT UTK DIPASARKAN. Itu sebab usahawan Melayu TAK MAJU-MAJU. PRODUK ADA TAPI TEMPAT PASARAN TAK ADA.......

Perasan tak kalau kita nak tengok, nak jumpa produk bumiputera yg banyak dan berbagai-bagai.....kita kena pergi ke EKSPO-EKSPO dan KARNIVAL JUALAN je. Di situlah baru kita dapat tengok bermacam JENAMA PRODUK bumiputera yg tak pernah kita jumpa selama ni. Kita tak tahu pun selama ni jenama-jenama tu WUJUD.

Kpd KERAJAAN, JABATAN yg BERKAIT dan semua NGO-NGO MELAYU tolonglah ambil perhatian dan ambil langkah MENAMBAH RAMAIKAN LAGI PEMBEKAL MELAYU yg boleh membekalkan lebih banyak produk bumiputera dan MENAMBAH-NAIKKAN lagi jumlah produk BUMIPUTERA di premis-premis KEDAI RAKYAT 1 M'SIA dan KEDAI MESRA PETRONAS.

Sebenarnya komen-komen dan pendapat-pendapat macam ni dah banyak diperkatakan oleh bloggers dan kementor (comentators) tapi TAK PERNAH DAPAT PERHATIAN.

Anonymous said...

kami sekeluarga, semua rakan2 pejabat dah lama boikot kedai mesra. dlm kedai tu penuh dgn brg cinabeng. malah ada mknn basah dtg dr dapur cinabeng. tak percaya? rajin2 la beramah mesra dgn pekerja kedai mesra.

Anonymous said...

Apa nak dikatakan dah jadi produk 1M,barang keluaran 1Melayu yang kebanyakannya di eksport sahaja, kerana terjamin halal haramnya.
itu pasal lah hampir tak ada keluaran
halal bersaing kat kedai 1M/Petronas.
kita harus salahkan Kementerian Hal ehwal penguna, Menteri bertanggung jawap apa cerita....tak kan nak biarkan Melayu makan barangan yang tak terjamin halalnya?...........
cinabeng ni kalau tak menipu,tak sah hidupnya. sepatunya barang keluaran mereka dihantar keluar kat
Cina,Taiwan,HongKong dan Negara Om puteh je!....barulah ada keadilan pada Rakyak Malaysia khas nya, Bumiputra Melayu Am nya.

HIDUP MELAYU!!
BBC SELAMANYA!!!

Anonymous said...

NAJIB adalah PAK LAH yang tidak tidor.Hasilnya kemusnahan daripada era pak lah diteruskan.Tahniah diatas ucapan buat kali terakhir anda yang hebat di PBB.

Anonymous said...

Awas dari komen yang didalam ni ada pecacai Pakatan Haram. Mereka cuba mencipta ayat ayat kemarahan rakyat Malaysia terhadap kerajaan dan pemerintah. Berhati-hatilah dari gerakan anai-anai.

Anonymous said...

Aku bukan pencacai pakatan tapi aku amat-amat kecewa dgn produk Melayu yg dipinggirkan.

Jangan ingat semua teguran datang dari pencacai pakatan. Aku penyokong kerajaan tapi mesti kita ingat kerajaan pun ada juga kelemahannya. Jangan ingat boleh 'kebal' dari melakukan kesilapan. Jadi apa salahnya kita tegur mana yg tak kena.

Dalam dunia ni tak ada kerajaan yg "sempurna - perfect". Yg 'sempurna' hanya kerajaan Allah Taala saja. Kerajaan yg dipacu oleh manusia pasti ada kelemahan dan kesilapan.

Rsulullah saw yg maksum tu pun pernah ditegur oleh Allah Taala. Apalagi kita manusia biasa. Jadi kalau ditegur tu terimalah dgn positif semua teguran yg membina demi Melayu dan Islam.

Anonymous said...

takkan PETRONAS saje kot. DRB Hicom amacam. pekerja cinabeng jawatan penting pun banyak jugak. main bomoh tak kira bangsa. lagi berhati hati lah dengan muallaf cinabeng, tujuan masuk islam pun boleh diragukan.

Anonymous said...

Susah betul nak berurusan dengan pegawai - pegawai kat petronas ni,telefon manjang tak angkat. lagi lagi bila kita ni syarikat bumiputera yang nak cuba nasib untuk pasarkan produk kita dalam kedai mesra.

Anonymous said...

Tolong la saudara semua, jangan menunding jari dkt mana pihak, cuba tengok diri sendiri dulu sebelum bersuara. saya bukan nak sebelahkan sesiapa. Ini berdasarkan pengalaman sendiri.

Saya sdah banyak berurusan dengan usahawan IKS melalui badan-badan kerajaan seperti MITI, PUNB, RISDA dan FELDA. Ramai usahawan yang saya jumpa bertujuan untuk memasarkan barangan mereka di KLIA.

Saya bukan nak mengata, tapi hakikat usahawan-usahawan bumiputra kita terlalu bergantung dengan badan-badan kerajaan ini sampaikan untuk menghantar barangan sendiri pun meminta badan-badan kerajaan untuk membantu dari segi Hostel dan sebagainya.

Perkara lain pula, bila kami dah mendapat persetujuan dengan usahawan IKS yang pada mulanya begitu bersemangat untuk mendapatkan tempat di tempat kami, bila Stok/barangan telah dihantar, mereka hilang begitu sahaja tanpa menanya sebarang berita megenai jualan. Kita sedia maklum bukan semua jenama barangan usahawan IKS dikenali, sekiranya mereka membiarkan barangan mereka dipamer tanpa berbuat apa-apa, memang barangan mereka tidak laku.

Perjanjian awal, mereka berkata akan datang di premis kami untuk membuat Sampling/ Promotion untuk orang ramai, kesudahannya tidak ada lansung. Bila kami menghubungi, mereka beri seribu satu alasan. Jadi kami terpaksa membatalkan penjualan barangan mereka di kedai kami, kerana kami perlu "survive" untuk membayar sewa dan sebagainya.Kami juga tidak meminta apa-apa bayaran untuk mempamerkan barangan mereka, tidak seperti pembekal lain (cinabeng).

Antara lain, ada barangan yang sangat laku dijual, tetapi selepas 2 kali penghantaran, usahawan itu tidak lagi menghantar barang mereka, bukan kerana kami tidak bayar, bayaran kami tidak pernah tertunggak, tapi alasan mereka, tidak ada transport untuk menghantar, selama ini pihak MITI yang membantu mereka dari segi penghantaran.

Jadi adakah ini salah Kami? saya faham dengan situasi pihak Petronas Dagang, kerana mungkin pihak mereka juga melalui perkara yang sama. Saya bukan nak sebelahkan mereka. Tapi saya dasar pengalaman saya sendiri.

Pada pendapat saya usahawan IKS khususnya perlu banyak belajar tentang selok belok berniaga sebelum memulakan perniagaan, dan jangan bergantung harap kepada mana-mana badan kerajaan sahaja.

Saya tak pernah berputus asa untuk cuba memasarkan barangan IKS di premis saya. Kerana bagi saya, kita sesama bangsa harus menolong antara satu dengan lain