Friday, December 6, 2013

PERHIMPUNAN AGUNG UMNO : BALIK-BALIK GLC . PENOLAKAN MELAYU DI LEMBAH KLANG MANA SOLUSINYA WAHAI PERWAKILAN ?


ambil contoh lembah klang.
kenapa ramai melayu di lembah klang tak undi BN ?
shah alam, kota raja, ampang, gombak, subang dll.

sebut kawasan ni, nak tak nak kita kena akui ada melayu yang ramai di sini.

kenapa mereka tak undi BN pad pru 13 ?

kenapa homework, kajian , kupasan dan kaedah penyelsaian mengenai isu ini tak DIPERHUJAH DAN DIPERDEBATKAN DALAM PERHIMPUNAN AGUNG UMNO ?

kita jangan cepat lupa lah pada fakta sejarah pru 13.

di selangor misalnya, melayu yang menangkan BN adalah kawasan di luar bandar.

pinggir bandar semua tumbang.

kenapa protes mereka pada BN tak dikaji dan diperhalusi.

miskin bandar adalah paling ketara di lembah klang.

ramai puji ucapan dasar , namun hakikatnya ia tak kena dan dirasai oleh melayu miskin bandar di lembah klang.

dulu, masa dr mahathir jadi presiden baik ucapan dasar mahupun penggulungan ramai kelas bawahan melayu menunggu petir demi petir yang dr mahathir bagi.

pelajar tingkatan 6, pemandu teksi, pembantu am rendah, kerja swasta menunggu dari awal klimaks pukulan dr mahathir yang kebanyakan ISI NYA AKAN MENGUNTUNGKAN MELAYU MIDDLE CLASS.

itu dulu dikala saat hampir majoriti melayu merasai nikmat ekonomi.

majoriti melayu MERASAI SETIAP RINGGIT YANG DIPEROLEHI BERBALOI DENGAN APA YANG MEREKA BELI.

hakikat sekarang sudah berubah. RM 50 makan sehari untuk satu keluarga seramai 5 orang sekadar ala kadar. ia sudah mencecah definisi tak cukup.

melayu dan umno tak boleh dipisahkan.
UMNO BUKAN PARTI cinabeng.
melayu dan bumi dah bagi undi pada BN.

aku cakap terus teranglah ya. UMNO WAJIB FOKUS MENANGANI ISU MISKIN BANDAR DI LEMBAH KLANG.

carilah punca.
carilah isu.
carilah kaedah penyelesaian MAKRO yang mampu menarik balik melayu lembah klang untuk mengundi BN semula.

domino efek nya cukup kuat. kos hidup melayu bandar kalau boleh dipecahkan ruyung isu, penyelesaiannya akan mampu menerjah undi domino efek kepada keluarga di kampung.

perbahasan dasar politik, retorikal slogan adalah membosankan. kita itu ..kita ini...dulu kita.. ini slonganista menidurkan.

kenapa tak straight foward je !

point terus kepada isu sebenar. nak dapat undi perlu difikirkan  SOLUSI DAN PENAMBAHBAIKAN KOS POKET RAKYAT..RAKYAT MELAYU MISKIN BANDAR KHUSUSNYA .

konsultan RM7.2 billion yang kementerian kewangan bayar tu adakah tak termasuk dalam ke arah BN untuk bagaimana nak dapat undi protes yang hilang ?

umno itu politik.
politik itu pilihanraya.

yang bagi undi kita kekalkan undinya.
yang protes kita cari solusi penyelesaian.
cinabeng... ajar mereka ajar !


39 comments:

Anonymous said...

Maaf sangat2. Penulis silap anggapan. Sesungguh nya ahli-ahli UMNO yang duduk di dewan PWTC perihatin dengan nasib rakyat, khusus melayu bumiputra yang menghadapi kesusahan hidup yang miskin disebabkan kos khidupan yang tinggi. Kerana ini lah kebanyakkan mereka yang duduk dalam dewan perhimpunan UMNO semua berlumba-lumba songlap projek dan duit parti agar khidupan mereka kedempol dan buncit dengan kemewahan. Rakyat lain miskin tak apa. Mereka selesa udah lah. Ini yang rakyat meluat...

Anonymous said...

fucking bastards, the most corrupted party in malaysia looking for an answer why the rural malays have abandoned the party in the last election. pls wake up and face the truth right in the face...pls madey was the worst of the lot, cheated the whole country with his good speeches but filled wiht hidden agenda, which was only to take care of his own, his cronies and family members. till now in 2013, you are still deep in slumber, when will wake up, when you are six feet under???

Anonymous said...

Oi Melayu jangan tipu Melayu lah...

Anonymous said...

Madey was the worst of the lot?...yeah, right...if madey want to come back as our PM..my vote surely goes to him...halus cara nko ek anon..ko ingat kitaorg bodoh..senang2 nak dibrainwash kepala otak kitaorg..it wouldn't be wrong for me to assume that ur one of the RBA...

Anonymous said...

Salah satu mengapa Melayu Bandar tak mengundi BN adalah kerana banyak projek2 kerajaan terlepas kepada barua2 yang makan komisen. Cakap projek saje dah nak 10% harga kontrak kerajaan. Belum tentu dapat projek lagi dah minta cash dulu. Ia menjadi satu amalan untuk orang2 yang berpangkat Datuk2 yang tak ada mutu itu. Penipuan secara ini adalah amalan biasa. DiBandarlah tempat kutu2 dan Datuk2 ini bermaharaja lela tanpa malu meminta komisen projek kerajaan daripada kontraktor2 yang laparkan projek.

Projek kerajaan jadi perkara jual beli tanpa mementingkan mutu kerja dan siap perlaksanaannya. Kontraktor yang tiada pengaruh atau contact diPutrajaya atau ajensi kerajaan, jangan haraplah nak dapat projek. Jika kontraktor tak dapat projek jangan haraplah nak bayar gaji pekerja dan mengurus syarikat. Sudahlah sewa pejabat pun tinggi harganya. Inilah masalah Melayu Bandar yang ingin menceburkan diri dalam perniagaan atau sebagai kontraktor. Siapa ada duit boleh lah dapat projek kerajaan asal bayar 10% komisen cash kepada penjangak2 projek. Mana sistem ketulusan kerajaan dalam hal ini? Siapa yang disalahkan dlm hal ini samaada kontraktor atau pemimpin UMNO yang menerajui Kementerian dan ajensi kerajaan? Fikir2lah untuk tindakan bersama agar projek2 kerajaan tidak terlepas kepada pemungut komisen ini. Akhirnya projek itu jika betul akan jatuh ketangan Cinabeng juga.!

Labu8455 said...

Anon 11:07 PM - Where is your brain ? My guess must be some where inside your ass ? No wonder you started your comment with "fucking bastard" and again my guess that statement well referred to you and your family.

Anonymous said...

isu melayu miskin bandar bukan baru. Namun tiada tindakan serius diambil oleh Umno...Umno masih terbuai dgn anggapan undi melayu luar bandar dan bumiputera sabah/sarawak sdh cukup utk memenangkan...sedangkan masalah melayu miskin bandar berpunca drp kos sara hidup tinggi dan masalah ini tidak mustahil akan menular ke luar bandar/pedalaman...setiap kali PAU, asyik2 kita dengar pujian ucapan dasar presiden...pujian mengampu dan mengipas... kenapa tidak perdebatkan masalah rakyat yg sebenar..."Berkatalah akan sesuatu kebenaran walaupun pahit untuk didengari.."

Anonymous said...

Pada aku kedua dua parti terbesar melayu gagal menangani permasalah Melayu dalam erti kata yang lebih tepat hanya tercapai 30_40% saja sejak merdeka .Parti politik Melayu bernasib baik keranaorang orang melayu dah biasa hidup susah dandah biasa kena tipu .Jika dihalusi PAS langsung gagal tahap total didalam memperjuangkan nasib bangsa Melayu walaupundinegeri yang merika menangi .
Dari era 80 sampai sekarang saya rasa kali inilah persidangan umno yang paling hambar dan paling tak berguna dan kosong .....baik dari Pemuda ,puteri mahupun wanita .......lemah tidak bermaya dan tiada tumpuan yang benar benar gitu.jelas kelihatan jati diri Melayu entah kemana .Kalau kebanyakan wakil dari golongan pemuda yang membarisi barisan hadapan kepimpinan tidak faham erti jati diri dan bangsa Melayu...jangan haraplah untuk membawa masuk golongan muda kedalam arus perjuangan UMNO itu sendir .
ucapan KJ lansung hambar tiada matalamat dan sambrono.Begitu juga dengan wanita ....lebih baik berbicara soal anu didalam kain lagi bagus .Puteri UMNO hilang punca dan bercakap merapu dan buat lawak bodoh ....merika tidak mendepani masa.....merika terlalu dengkil dan tolol didalam acuan yang herot .

Anonymous said...

Ahhh kawasan bndr byk org luar..terutamanya org negeri nik ajisssss

hangkedee said...

Masa depan melayu amat cerah utk menjadikan MALAYSIA republik kerana tak mahu bersatu menentang cinabeng DAPIG

Anonymous said...

Fuck your face first and anwar ass hole ..did you say PR is better? Think again BN is better than PR...PR full with stupid leader...that why they losssser

Yazie Al-Hariri said...

SALAM, ADA YANG SAYA SETUJU DENGAN ANON 9:32. UMNO SEKARANG DILIHAT JAUH DRP LANDASAN PERJUANGAN NYA. DI LUAR SANA RAMAI MELAYU YG MELARAT. BETUL KATA DR M, ORG SKRG NI JOIN UMNO HANYA UNTUK JD KAYA BKN NK TOLONG RAKYAT.

KALAU UMNO NK TAMBAT HATI MELAYU, BUAT TRANSFORMASI YG BESAR. KELUARKAN PEMIMPIN DN AHLI YG BERTUHANKAN WANG.SIASAT BALIK SIAPA DALANG YG MENGGADAIKAN TANAH ORG MELAYU & MENGHALAU ORG MELAYU DRP PENEMPATAN MELAYU DI PINGGIR2 BANDAR.HUKUM MEREKA.

DALAM SEKTOR EKONOMI PULAK, TURUN KE BAWAH, KENALPASTI MEREKA YG SERIUS MAHU MENGUBAH HIDUP, BANTU MEREKA. NI ASYIK NK AGIH KEMUDAHAN KPD ADIK BERADIK & KENGKAWAN. DIORG BKN MINAT BERNIAGA PON. AKIBATNYA, KEMUDAHAN TU DISEWA PLAK KT BANGLA,INDON,MYANMAR & LAIN2. TERTUTUP LG PELUANG MELAYU.

AMBIL BERAT JGK ISU MAHASISWA MENGANGGUR. PUNCA PTPTN X DIBAYAR ATAS SEBAB NI LAH. BYK KALI SY JUMPA GRADUAN YG KEJA TAK SETARAF NGAN IJAZAH MEREKA. ADA YG KEJA PENGAWAL KESELAMATAN, ATENDAN STESEN MINYAK, PROMOTER, OPERATOR KILANG, MALAH TUKANG SAPU. APA NI! BODOH SGT PEMIMPIN TU.SANGGUP TGK ANK BANGSA DILAYAN BEGINI.

JGNLAH MAIN KABEL2 DLM HAL PENGAMBILAN KERJA SEKTOR KERAJAAN. JGN AMBIL KISAH SGT ISU POINTER GRADUAN. ANAK CINA YG X PASS SPM PON DIAMBIL JD JURUTEKNIK DAN JURUTERA DI KILANG2.JADI PENYELIA MALAH ADA YG JD PENGURUS.WALHAL KILANG TU BUKAN TOK NENEK CINA PUNYA. PELABUR ASING YG PUNYA.

KALAU IKUT KN BYK LAGI KEDANGKALAN & KEBEJATAN YG BERLAKU DI BAWAH PEMERINTAHAN UMNO. TP MALAS NK CERITA, ORG MELAYU BKN NK BERUBAH PON KHUSUSNYA UMNO

Anonymous said...

menyampah betul dgn melayu umno bawah najib ngor nih...lansong tak peduli rintihan rakyat marhein macam aku..dah terduduk mungkin tak bangun dah...mader's time was the best..business menjadi2..peluang2 toksah cerita lah..berlambak..yg malas je yg tak puas hati..hidup senang lenang..barang keperluan terkawal..i really miss those days..

Mohd Izham said...

Saya dah tak mendengar pembentangan hujah dari perwakilan UMNO lagi. Sebelum ini saya akan mendengar apakah yg dibincangkan oleh perwakilan. Hari ini cuma membodek sahaja yg ada. Pemuda dah layu, puteri cuma menunjuk ayu, wanita dah kuyu, UMNO sendiri dan meLAYU. ramai org akan beralih arah dari UMNO pada PRU akan datang percayalah. Kalau nasib MAJORITI Melayu masih tidak diendahkan.

Mohd Izham said...

Saya dah tak mendengar pembentangan hujah dari perwakilan UMNO lagi. Sebelum ini saya akan mendengar apakah yg dibincangkan oleh perwakilan. Hari ini cuma membodek sahaja yg ada. Pemuda dah layu, puteri cuma menunjuk ayu, wanita dah kuyu, UMNO sendiri dan meLAYU. ramai org akan beralih arah dari UMNO pada PRU akan datang percayalah. Kalau nasib MAJORITI Melayu masih tidak diendahkan.

Anonymous said...

Saya rasa perhimpunan ni macam sembang kat kedai kopi. Bersorak seronok tapi syok senduri. Tak berani meluahkan kepincangan sebenar untuk kebaikan parti. Semua nak jaga buntut masing2.Lepas tu tiada follow up dan tindakan. Semua kembali asal. Tolonglah anda semua tahu apa kekemahan parti. Bertindaklah sebelum terlambat.

Anonymous said...

Semua kutukan dan hinaan kepada bangsa Melayu di atas adalah konsisten dpd RBA. Bahasa melayu mirip budaya cinabeng, x boleh blah..sangat difahami the hidden agendas utk memecah belahkan dan menjahamkan maruah Melayu. Melayu sejati tidak akan merendahkan bangsa sendiri apatah agama Islam yang syumul. Harap tuan blogger dapat siarkan komen yang constructive dan corrective yg kita tahu ikhlas dpd org melayu sendiri, bukan komen menjahanam yg kita tahu dpd musuh dalam selimut / samaran. Harp tuan blogger tidak buka pintu rumah sendiri untuk jurukomen musuh yg menyamar sebagai melayu masuk dgn tujuan membunuh melayu secara diam2 n halus. Cadangan saya kepada masalah ini, mohon tuan blogger mengumpulkan pakar2 melayu untuk menjalankan kaji selidik secara sistematik bagi mengenal pasti masalah / isu sebenar kenapa melayu bandar dan pinggir bandar tolak bn, cari tokoh berkaliber tinggi n ikhlas spt Prof SIdek Baba. Perbincangan dan kajian mesti dimulakan dengan data dan maklumat eksplisit, bukan hanya pernyataan: "...berdasarkan pengalaman saya,....." Jangan abaikan kajian thdp melayu luar bandar juga. Melayu ramai para sarjana dan ilmuan tp budaya membuat kajian masih asing. Kadang2 program bual bicara di tv pun x mampu nak kupas isu dengan tepat wp panel yang dijemput hebat dan ini membosankan penonton. Perlu ingat penonton yg melihat ramai yang sarjana dan pada masa sama ramai dari luar bandar, maka kena seimbangkan n sesuaikan juga istilah2 yg diguna pakai. Buat la program tv yg ada kreativiti dan inovasi dari segi pengisian bukan stkt inovasi susunan kerusi dan cara duduk / berdiri sj. Umno mungkin terlupa kerajaannya dah melabur peratusan bajet antara yg ttinggi di dunia utk pendidikan, maka hasilnya ramai yang tinggi tahap sarjananya, malangnya program penerangan / cara pendekatan penyelesaian masalah / isu tahap tradisional lagi. Ingat peringatan dari Allah s.w.t dalam wahyu pertama iaitu Iqra', bermakna setiap sesuatu mesti dilakukan kajian / melalui ilmu / bacaan / rujukan yg tentunya oleh pemimpin yg benar, bijak dan ikhlas.

Anonymous said...

ehhh...mana tribute gap to mr nelson mandela who said, "i hate racial discrimination most intensely and in all its manifestations..."

Anonymous said...

Al juburi follower, fuck off.

Anonymous said...

Hisap kote la lu GAP...Kononya engko pandai sangat.

Anonymous said...

sb apa Melayu di Selangor undi PR? Kalau ko mahu tahu sb Umno Selangor banyak gadai dan jual tanah, hartanah Melayu di Selangor pd cina dan warga asing semata2 mahu mendapat duit. Orang Melayu Selangor sudah perit dgn mainan Umno Selangor yg menipu kaumnya sendiri krn kepentingan diri.

Melayu Perak said...

ooiii pencacai dap/pas/pkr bangsat.....

apa lagi yang ko mau aaahhhh.....

sudah kalah sudah lah....

jangan pulak nak ajak orang lain bencikan umno....

Anonymous said...

pemimpin kata umno dapat sokongan kerana mereka. bukan kerana umno tetapi kerana batang tubuh mereka. tanpa mereka, tiadalah umno. mereka buat apapun tak kisah kerana orang melayu menyokong mereka dan tak kisah la yang nak merajuk dan lari kerana orang cina dah kembali menyokong bn. ini dapat dilihat semasa prk sg limau. selepas disogok sekolah cina dengan wang maka dah ramai yang sokong kembali sehingga pas kurang undi kerana cina kembali menyokong bn.

dalam masa 5 tahun lagi, pru14, pemimpin umno yakin pemuda bn umno akan membawa banyak orang muda dengan lifestyle yg diigini untuk mengundi bn, kehadiran pengundi muda ini akan mencakupi dan menambah undi penyokong bn yang merajuk dengan bn. oleh itu bn akan terus menang.

Anonymous said...

@ anon 11:07 Dec 6 2013.

Bro.., it takes a much bigger fucking bastard to tell someone a fucking bastard!!

When will you wake up and grow up eh?. When you are six feet under or after your cremation????

Anonymous said...

Saya berpendapat orang Melayu, yang miskin bandar tiada masalah menyokong pemerintah dalam 70%, golongan pertengahan yang pandai sedikit yang sudah ada segalanya adalah golongan yang paling ramai menentang kerajaan. Kalau ada yang pandai sedikit yang menyokong kerajaan mesti bersebab, jawatan, projek dan anak beranak. Kalau dalam UMNO masih ada legasi lama-lama jadi basi tinggal sepi. Contoh, bapak ketua cawangan, isteri ketua wanita, anak lelaki ketua pemuda, anak perempuan ketua puteri, AJK suku sakat dan peringkat Bahagian dengan kroni-kroni maka tidak ke mana lah UMNO. Senario sebegini dah tak relevan sekarang, mana yang lebih pandai dicantas seawal mungkin, jadi golongan professional terpinggir, cerdik pandai agama diketepi. fikirkanlah

Anonymous said...

The most important thing is umno must take serious attention to change, to improve and to do whatever necessary in order to maintain stability, solidarity and well being for all, I can see the positive strengh in BN and not in the self acclaimed holier than thou Pakatan Rip off leadership, history has proven this and its undeniable. So long Pakatan Rip off, in the long run you are the one that 's gonna fall and not BN.

Anonymous said...

umno kene jadi lebih radikal, lagi ganas, jgn terlalu lembut

PRAHA 2 said...

Maaf lah ya, saya pengundi Subang Jaya. Bertanyo siapo calon? MCA .Mengapo kalo ramai Melayu tak lotak calon UMNO? Saya ambil misalan- Subang jaya -sebagai ahli UMNO saya tak pernah dijemput untuk mesyuarat tahunan pun. Saya tak pasti samado keahlian ado tak sobab ketua cawangan pun tak tau siapo?Apotah lagi Bahagian? Mano dio ajk bahagian ? pernah ko ajk daTANG UNTUK BERTANYO SAPO? TAK? JADI CAM NO NAK UNDI bn? nAJIB MOSTI LIHAT INI. jANGAN PANDAI BERKOKOK JO TAPI TAU BERTOLOR.

aku melayu rasis said...

aku dh cakap sampai berbuih mulut..tp cakap aku ni sapelah nk pakai sb aku orang biasa-biasa saja..
Tiap tahun perwakilan berkokok dipentas..bagai ayam sabung menang menaji..tp HABUK PUN TAKDAK!
Esok PRU 14, begitulah juga Umno dalam BN. Entah2, bungkus!

Anonymous said...

boikot bisnes cinabeng kita teruskan ..!

Anonymous said...

boikot bisnes cinabeng kita teruskan ..!

Anonymous said...

kalu ko mahu tahu sb apa Melayu di selangor undi pr krn umno di selangor rampas tanah orang Melayu bg cina,umno di selangor jual tanah Melayu pada cina dan warga asing, halau orang Melayu ke pinggir bandar . Banyak hartanah selangor dikuasai orang cina dibandar2 selangor krn umno selangor kianat bangsanya sendiri. Tanah2 Melayu di selangor telah jd mangsa rakus oleh pemimpin umno di selangor utk dijual pd cina krn wang dan kpntingn diri. Melayu sudah tidk ada apa2 lagi di selangor krn digadai oleh umno di selngor terutama dibandar tlh dikusai cina dan warga asing spt petaling jaya. Patut ko sedar hal ini. Melayu di selangor sedih dgn cara umno selangor tadbir selangor. Jadi lebih baik undi pr

Anonymous said...

sejak pak dolu jd presiden smpailah ahjib gor sy dah tak ghairah nak dgar ucapan dasar ke penggulungan dua2 presiden umno nih,tawar,stakat retorik

Anonymous said...

APA YANG TIDAK TERTARIKKEPADA GLC, SEMUANYA KERANA KUASA DAN WANG, MALAH SEKARANG MEREKA MAHU PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO PULAK DILANTIK MENERAJU GLC, JADI TERCAPAILAH HASRAT MEREKA HENDAKKAN KUASA DAN HENDAKKAN WANG DAN IMBUHAN. PERKARA INI TIDAK MUSTAHIL KERANA DISINILAH PUNCA SEGALA-GALA KEKAYAAN DAN KUASA.

Anonymous said...

apa nak heran..umno kalah di lembah kelang kerana kebijaksanaan kaum cina terutama DAP..peratusan penduduk bangsa melayu sudah semakin terhapus dengan kemasukan ramai kaum cina di sesuatu kawasan dan kita jangan lupa bahawa kaum cina lah kaum yang paling ramai mendaftarkan diri sebagai pemilih baru pada pru lepas..apabila majoriti undi kaum cina ini bersatu dengan undi ORANG MELAYU pas dan pkr maka mereka lah pemenang di lembah kelang

Anonymous said...

BOIKOT CINA!!!CINA PENGHASUT!!!

Anonymous said...

Ramai kakitangan awam peringkat bawahan tak sokong BN sebab tidak dapat memiliki rumah sebab tak layak disebabkan jurang gaji dan harga rumah, kakitangan awam peringkat Professional pula layak memiliki rumah dlm masa beberapa tahun dan pada masa itu dlm gred 44 dan ramai tak sokong BN sebab mereka ingat mereka dan bijak sangat. Di cadangkan masa kenaikan gred dikurangkan dari 13 tahun kepada 8 tahun untuk beri peluang mereka membeli rumah. saya mendapat feedback ini daripada kebayakan kakitangan bawahan.

Anonymous said...

Ramai kakitangan awam peringkat bawahan tak sokong BN sebab tidak dapat memiliki rumah sebab tak layak disebabkan jurang gaji dan harga rumah, kakitangan awam peringkat Professional pula layak memiliki rumah dlm masa beberapa tahun dan pada masa itu dlm gred 44 dan ramai tak sokong BN sebab mereka ingat mereka dan bijak sangat. Di cadangkan masa kenaikan gred dikurangkan dari 13 tahun kepada 8 tahun untuk beri peluang mereka membeli rumah. saya mendapat feedback ini daripada kebayakan kakitangan bawahan.

Anonymous said...

Ramai kakitangan awam peringkat bawahan tak sokong BN sebab tidak dapat memiliki rumah sebab tak layak disebabkan jurang gaji dan harga rumah, kakitangan awam peringkat Professional pula layak memiliki rumah dlm masa beberapa tahun dan pada masa itu dlm gred 44 dan ramai tak sokong BN sebab mereka ingat mereka dan bijak sangat. Di cadangkan masa kenaikan gred dikurangkan dari 13 tahun kepada 8 tahun untuk beri peluang mereka membeli rumah. saya mendapat feedback ini daripada kebayakan kakitangan bawahan.