Sunday, February 16, 2014

TS MUHYIDIN BAGITAU....


ts muhyidin semalam bagitau...

PUNCA KENAIKAN HARGA SESETENGAH BARANGAN ADALAH DISEBABKAN MAINAN PEMBEKAL,PEMBORONG DAN ORANG TENGAH .

jadi..harapan rakyat kepada kerajaan bukan sekadar bagitau faktor kenaikan sahaja ......

kuasa di tangan kerajaan..
buatlah sesuatu.
gubal lah akta.

lebih kreatif lah dalam check mate 3 kelompok di atas..

yang akhirnya akan memberikan kepuasan kepada pengguna.
lontaran fakta sebegini tak menyelesaikan masalah.
action yang sebenarnya ditunggu.

masalah dah dikenal pasti..
3 penyangak punca manipulasi mainan harga .....
rasanya tak perlu lah buat makmal ..

8 comments:

Anonymous said...

Kalau dah tau punca tunggu apa lagi,hentak saja la...

Anonymous said...

Kita balik hidup mcm zaman kecik2 dulu.kueangjan perbelanjaan yg kadang2 tak perlu. Boleh Boikot barang2 yg melambung naik atsu kurangkan. Klu aiskrim naik harga ...boikot, kalau sabun kegemaran naik harga ...tuksr yg lebih murah... banyak pilihan lain pun ...kita pun ada kuasa... syampoo, biskut2 yg bai harga, ubat gigi... dll yunggu bila ada promosi je bila banyak2. Harga brg2 ni ade yg namoak mantain tapi kandungan sebenarnya berkurang... cth sabun basuh ade yg 1.6kg 1.8 kg... 1liter 1.2 liter...hati2 juga. Jgn tertipu. Jadi pembeli yg bijak

Anonymous said...

Kalau dah tahu apa puncanya kenapa tidak dibuat strategi untuk menangani masalah mainan pemborong ini?

Kenapa tidak ambil langkah drastik dengan melantik secara beramai-ramai (kumpulan yang besar) pembekal, pemborong dan orang tengah BUMIPUTERA yang berkelayakan. Mungkin kerajaan juga boleh beri bantuan pinjaman suku dari jumlah modal mereka sekiranya mereka tidak cukup modal untuk menampung pembekalan yang besar.

Sebenarnya kita ada BANYAK PRODUK BUMIPUTERA tapi TAK ADA PASARAN. Ini disebabkan oleh dominasi pembekal. Bukan barang bumiputera tak ada tapi pembekal tak mahu bekalkan. Walau produk bumiputera banyak tapi amat susah nak dicari.

Tak guna kalau tahu puncanya tapi tak ada pelan tindakan untuk tangani masalah tersebut. Kalau asyik main cakap-cakap je, semuanya balik ke tampuk lama juga. "Back to square one". Tak ada perubahan.

Anonymous said...

akta dah ada, cuma tunggu GST dilaksanakan je. Dalam masa lopong ni, pemborong, pembekal dan orang tengah akan ambil kesempatan sebaik mungkin. Kaut untung berlebihan dulu, bila GST dah dilaksanakan, mereka tak boleh nak tipu banyak lagi...

Anonymous said...

MAAF BRO GAP.....saya keluar tajuk.

Nak share dgn sume SAUDARA ISLAM....BERITA DAGING BABI DILETAK DI DEPAN PINTU MASJID CHEROK TOK KUN, BUKIT MERTAJAM SUBUH TADI 16 FEB 2014.

http://mediaharia.blogspot.com/2014/02/agama-islam-dihina-daging-babi.html

KITA BENAR-BENAR DIHINA SEHINGGA BEGITU RUPA.

Anonymous said...

Setuju dengan GAP.

Tak perlu buat makmal...budak tadika pun tahu nak counter attack isu ni..

Kerajaan kena buat satu gudang pengagihan/penyimpanan/pengagihan bekalan barang run cit di setiap daerah. Rakyat dan pekedai boleh beli borong di gudang tersebut..

So simple kan??

gen2felda

Anonymous said...

masalah dah dikenalpasti..yg perlu skrg jalan penyelesaian..kalau tak sampai bila pun kita asyik jadi mangsa cinabeng yg rakus nak kaya dan kaya..kerajaan kawal harga dia sorok barang..sampai pengguna penik, pastu barang keluar dengan harga baru belambak2 pula barang secara tiba2..

masih ingat baru2 ni negara ketiadaan minyak masak?..tahu tak malaysia ni antara pengekspot utama minyak masak ke luar negara?..jadi mana logiknya negara pengeksport pula tiada minyak masak dalam negara sendiri untuk kegunaan rakyat sendiri..itu le kerjanya tukang sorok, benda yang banyak pun boleh mereka sorok, yg kurang paham2 jela..

wujudkan persainagn yg sihat..banyakkan pemborong2 muslim..banyakkan gudang2 muslim..banyakkan peniaga2 muslim..bila ada persaingan sihat baru harga terkawal dan kurang monopoli..cinabeng nak sorok lantaklah, kita masa tu ada stok belambak..biar dia sorok sampai reput..

teruskan jihad ekonomi..ABC..BCL..

Anonymous said...

PERLU KERNAK MENGARAHKAN PEMANDU MEMBUAT KAJIAN DAN TINDAKAN KER????????????