Saturday, May 17, 2014

ISMA TERUS BALUN MELAYU BUTA KAYU..EH BUTA SEJARAH ! SYABAS ISMA..


1. Ada beberapa orang kawan bagi saya artikel yang ditulis oleh Rozhan Othman – Mereka-reka ‘sejarah’, tahyul dan menjaja kebencian. Difahamkan ini respon beliau hasil dari tulisan Presiden ISMA tentang kedatangan Cina ke Malaysia di zaman British yang disifatkannya sebagai penceroboh. Saya pun bacalah, tapi tak minat nak balas. Dia kata Presiden ISMA tidak tahu sejarah. Saya tak minat nak balas sebab saya tengok dia pun taklah pandai sejarah juga.
2. Dia kata ISMA naikkan nama Panglima Awang Hitam hasil dari bacaan novel tahun 1958. Huhu …. dia tahu tak saya yang menjadi Pengarah program tu? Saya pun tak pernah baca novel tu. Saya jemput Prof Khazin yang bertanggungjawab dalam kajian sejarah Panglima Awang untuk memberikan syarahan di hadapan lebih 1000 orang peserta. Prof Khazin ini seorang sejarawan la. Kajian tu bukan fiksyen …. itu fakta sejarah.
3. Dia (Rozhan) gambarkan Panglima Awang sebagai hamba Magellan yang bantu Magellan dalam mengkristiankan Raja Hamubon. Ceritalah sampai habis kalau tahu betul sejarah. Raja Hamubon selepas itu, pecahkan segala hadiah Magellan dan simbol kristian tak nak cerita? Panglima Awang pakat dengan Raja Hamubon bunuh pengikut-pengikut Magellan dalam satu majlis, itu tak nak cerita? Satu lagi kalau Panglima Awang tu hanya sekadar hamba, kenapa gajinya tinggi? Dan kenapa ada wasiat untuk berikan satu jumlah harta yang banyak bila Magellan mati? Tahu tak cerita tu? Kalau tahu, ceritalah juga. Barulah ilmiah namanya. Cerita sekerat sekerat apa kelas?
4. Cina dah ada awal di Tanah Melayu? Itu betul. Tahun 1600, lebih 50% penduduk Kuala Terengganu orang Cina? Menarik fakta tu. Nak juga tahu sumber mana fakta tu. Nak tahu juga apa yang berlaku sepanjang sejarah sampai tak ramai Cina di Terangganu sekarang ni.
5. Cina cuma gaduh sesama Cina dan tak pernah kacau Melayu? Tu pun macam best juga bunyinya. Baik betul kan? Saudara Rozhan pernah pernah Muzium Lukut? Pernah baca sejarah Lukut? Cina tak pernah bergaduh dan macam berperang dengan Melayu dalam merebut lombong timah di sana? Saya tersilap dapat sumber ke atau saudara Rozhan?
6. British tak bawa Cina ke Tanah Melayu dan Cina datang sendiri tanpa pakat dengan British? Macam mana pula dengan cerita yang dicatat oleh orang-orang Melayu Singapura dalam Syair Dagang Berjual Beli pertengahan kurun ke 19 dulu? Macam mana banci peratusan Cina di Singapura pada tahun 1819 dan 1853 boleh begitu jauh berbeza peningkatannya? Apa faktor? Orang Bugis lari ke pulau-pulau, kenapa?
7. Sultan Melayu yang restui kedatangan Cina? Tak nafi ada kes macam tu. Kes Sultan kena tipu dengan British jangan tak sebut. Nak marah Sultan sebab kena tipu, marahlah sekali British yang tipu. Penipu lagi hina dari yang kena tipu. Sultan Husain di Singapura …. sejarawan mesti tahu apa cerita macam mana British naikkan dia sebagai sultan dan macam mana British guna dia untuk perdagangan British dan Cina. Saudara Rozhan patut boleh jawab persoalan tu sebab dia kata dia pandai sejarah dan seorang tokoh akademik.
8. Yap Ah Loy menubuhkan pasukan polis pertama di Kuala Lumpur. Yang ni memang kelakar la. Saya nak pesan ni, harapnya saudara Rozhan tak cerita hasil kajian ni pada orang Bukit Aman. Yap Ah Loy pada sebahagian mereka ni adalah ketua kongsi gelap. Ke saudara Rozhan tak pernah dengar Yap Ah Loy ni sebagai samseng? Padan puji semacam.
9. Takpelah. Saya pun tak mahu panjangkan cerita. Sejarah ni intepretasi dari sumber primer. Ada sumber, cakaplah apa pun. Saya rasa saya nak jumpalah saudara Rozhan ni untuk berbincang tentang sumber-sumber beliau. Boleh? Siapa ada nombor beliau, boleh bagi kat saya? Saya nak minta pejabat ISMA usahakan satu forum terbuka tentang sejarah kedatangan Cina ke Tanah Melayu. Panel, saya dan saudara Rozhan. Moga dapat diusahakan.
Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni
Naib Presiden ISMA

19 comments:

Anonymous said...

Arkinim kat Beijing Dan Taiwan banyak cerita sejarah Cina masa Sultan Melaka.

Pi baca lah Dan nescaya terganggar kemudian kehebatan sejarah Melayu kat Nusantara.

Silap-silap DNA Melayu ramai yang keturunan keling pariah Dan orang asli Yunnan iaitu suatu daerah dalam Negara China sekarang. Tak payah malu. Tu sejarah.

Agaknya 400 tahun selepas ni, Bangsa Melayu tu berasal Dari mana? Kalau ikut Perlembagaan sekarang, akan berasal Dari Negara Nigeria, India, Pakistan, Arab, China, Suadan, Myanmar, Filipino, Siam, kemboja dll. Dah jadi Bangsa international, kan.

Anonymous said...

Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Asri Zainul Abidin menyelar NGO Muslim yang ekstremis melindungi Islam kerana ia mencemarkan imej Islam dan menjadikan umat Islam ragu terhadap ajaran Islam sebenar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 17 Mei, 2014.Islam tidak ditindas di Malaysia dan kumpulan pendesak Islam yang berterusan memberi amaran tentang usaha Kristianisasi di negara ini hanya memalukan agama, kata Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Asri Zainul Abidin.

Bekas mufti Perlis itu berkata bukanlah sesuatu yang janggal jika seseorang pemimpin agama itu mahu berdakwah terhadap kepercayaan yang dianutinya kerana berasa apa yang diamalkannya tidak bercanggah sama sekali.

"Saya nak ingatkan orang Islam. Janganlah terkejut kalau ada orang yang mengajak masuk Kristian. Sudah tentu pemimpin agama akan berasa agama dia betul dan mengajak orang lain masuk agamanya.“Sesetengah orang Islam terperanjat macam nak kiamat dunia ini. Setiap hari macam-macam program Islam kita ada. Bermakna orang Islam gagal untuk kempen (kepada) Islam.

“Orang yang dekat dengan Muslim ialah Kristian. Al-Quran kata kamu akan dapati orang yang paling dekat perasaan sayangnya pada orang Islam itu adalah Kristian," katanya kepada The Malaysian Insider.

Asri diminta mengulas seminar kontroversi mengenai penggunaan kalimah Allah dan Kristologi di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pada minggu lalu.

Beberapa penceramah mengingatkan umat Islam terhadap ancaman Kristianisasi selain mendakwa Bible sebagai kisah dongeng. Di majlis itu juga, buku bertajuk “Pendedahan Agenda Kristian” diedarkan di kalangan pelajar universiti.

Pelbagai ancaman yang dilontarkan kepada Kristian menjadikan hubungan dua hubungan agama terbesar di Malaysia itu semakin longgar setelah pertikaian kalimah Allah semakin memuncak.

Populasi Kristian di Malaysia sebanyak 2.9 juta orang dengan dua pertiga daripada jumlah itu berada di Sabah dan Sarawak.

Asri berkata dalam keadaan hari ini tiada apa yang perlu dibimbangkan kerana penganut agama lain tidak melancarkan serangan untuk memusnahkan Islam.

Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) terus membibitkan api provokasi agama apabila menggelar kaum Cina yang datang dari tanah besar itu sebagai pendatang selain menyifatkan “bangsa asing” dan Zionis berniat mahu menghancurkan Islam.

Kenyataan badan bukan kerajaan (NGO) itu mendapat kecaman pelbagai lapisan masyarakat namun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih belum memberikan kenyataan terhadap kebiadapan Isma itu.

Sehubungan itu, Asri menyelar NGO Muslim yang tampil secara ekstremis melindungi Islam kerana perbuatan itulah yang mencemarkan imej Islam dan menjadikan umat Islam ragu terhadap ajaran agama Islam sebenar.

“Janganlah kita berlebih sangat. Ada NGO tertentu yang nak promosi NGO mereka, berlebihan sangat.

“Nampak macam Islam pula yang lemah. Islam ada hujah yang kuat membuktikannya agama yang benar. Jangan risau sangat. Kita risau sebab kita tak buat kerja,” katanya.

Asri berkata Islam tidak menghalang kritikan terhadap agama lain namun ia perlu dilakukan secara ilmiah dan tidak sesekali berlandaskan kepada emosi dan permuduhan.

"Jika kita mencetuskan permusuhan dalam keadaan yang tenang akhirnya manusia akan berbalah sedangkan sebelum ini mereka (dalam keadaan) harmoni.

“Ini satu perkara yang tidak dibenarkan agama melainkan ada yang melancarkan peperangan,” katanya. – TMI

Anonymous said...

assalammualaikum

Untuk penetahuan hari ini ialah hari terakhir saya menyokong umno parti najib

saya dengan ini keluar dari umno. dan menyokong PAS. bukar pkr bukan dap.

saya benci dengan pentadbiran najib cakap tak serupa bikin

isu mat said, naik tarif elektrik dan berbaik dgn mca anti islam, tapi muzakarah dicanag dgn pas tak buat apa pun selamat tinggal najib

Anonymous said...

siapa dia rozhan ni?tak kenal pun......sampah!

tapi yang tak boleh tahan cina tak mengaku pendatang...kahkahkah......!

dengan najib boleh le......

Anonymous said...

Syabas isma. Saya dan keluarga sokong 110%.

Anonymous said...

Yg pasti malaysia ni untuk semua kaum org cina ke melayu ke india ka dlm ic tulis warganegara malaysia
Dlm sukan pun tidak kira bangsa apa pun yg berjaya bendera malaysia jugak yang di naikkn

Anonymous said...

Yg pasti malaysia ni untuk semua kaum org cina ke melayu ke india ka dlm ic tulis warganegara malaysia
Dlm sukan pun tidak kira bangsa apa pun yg berjaya bendera malaysia jugak yang di naikkn

Anonymous said...

Rozhan.., jika ada telor sambutlah cabaran ISMA tu. Jangan jadi KEDI. Nak jual pun tak laku!!!!

mae said...

nak jadi macam kat vietnam agaknya cina-cina malaysia ni.

Anonymous said...

sejarah malaysia ni, ntah boleh dipercayai tidak. macam diputar belitkan untuk kepentingan sendiri and agama. Menjunjungi agama sendiri dan tidak mengambil kiri kelemahan masing masing.

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH kita ada pejuang ISLAM/Melayu TULEN mcm. YB USTAZ Muhammad Fauzi/ISMA ini! BUKAN mcm. si puak Islam/Melayu LIBERAL, samada dlm. PAS/UMNO/PKR yg. asyik nak JILAT kasut si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL RASIS mcm. hamba abdi!

Si PEMBODEK-KAPIR-MUSUH-ISLAM-No-1, si LIBERALkairy-budak-mentah-berangan-nak-jadi-PM, yg. asyik dipuja EvangelisSStar, hanya sibuk nak menghentam PERKASA/ISMA atau mana-mana pejuang ISLAM/Melayu TULEN, sebagai 'extremis' atau 'berhaluan kanan’, serta cuba MANIPULASI dgn. liciknya, falsafah Islam ‘moderate’ (sederhana) YAB PM kita, seolah sama dgn. falsafah ‘liberal’ (yg. paling asas memperjuangkan budaya berdasarkan kebebasan-kesamaan mutlak si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS)! Lihat juga si PEMUDA liberal UMNO yg. sanggup sokong si Menteri lanun haritu yg. begitu galak nak hapuskan identiti 'kaum' yg. pelbagai - yg. sebenaqnya adalah perancangan jahat si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM, yg. mahu menghapuskan hak, sejarah dan identiti BUMIPUTERA Islam/Melayu (lihat di http://riziqin.blogspot.com/2014/05/naib-ketua-pemuda-umno-sebenarnya.html , Naib Ketua Pemuda #UMNO Sebenarnya #MrArrogant @azwanbro @khairykj, @NajibRazak , May 8, 2014)!
Kerana si ISLAM/MelayuLIBERAL ni dah TERPUKAU dgn. undang-undang dan falsafah “demokrasi-hak asasi kesamaan-kebebasan (mutlak)” -si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS; dan terus merasakan diri mereka para ‘Intelektual’ tapi sebenaqnya BODOH-mcm-LEMBU!

Sedangkan budaya si KAPIRDAJAL sebenaqnya adalah 'BARBARIC' (tak bertamadun), yg. menghalalkan keganasan melampau, penggunaan dadah/alkohol sesuka hati, bertelanjang/berkelakuan lucah depan awam, pelacuran/pornografi/seks bebas termasuk seks HOMO-SODOM, MEROGOL binatang, menggugurkan anak (abortion) dsbnya - lihat di akhbar (ANTI-ISLAM) di http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2561478/Miley-Cyrus-gives-away-gold-leaf-rolling-papers-wearing-marijuana-leaf-leotard-Bangerz-tour-Canada.html , Miley Cyrus gives away rolling papers made of GOLD before wearing marijuana leaf leotard on Bangerz tour in Canada, By Daily Mail Reporter, 17 February 2014; dan di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2352779/Bestiality-brothels-spreading-Germany-campaigner-claims-abusers-sex-animals-lifestyle-choice.html , Bestiality brothels are 'spreading through Germany' warns campaigner as abusers turn to sex with animals as 'lifestyle choice' By Matt Blake, 1 July 2013!

Lihat juga si KAPIRDAJAL yg.mahu mahkamah US berikan HAK ASASI KESAMAAN-KEBEBASAN utk berkahwin dan MEROGOL KOMPUTERnya – lihat di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2623231/Is-real-life-Her-Army-veteran-wants-MARRY-laptop-says-computers-preferred-sexual-object.html , Is this the real-life 'Her'? Army veteran who wants to MARRY his laptop says computers are his 'preferred sexual object', By Wills Robinson , 8 May 2014!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Bagus ISMA...balun, jangan tak balun....cina2 le ni dah kurang ajaq....

Anonymous said...

Satu kupasan yg amat menarik.Banyak fakta perlu dibongkarkan untuk pengetahuan umum.

Anonymous said...

OI anon-anon si PEMBENCI- ISLAM/umatnya/ISMA, lu punya ekoq-ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI, nak menggertak/menghina BUMIPUTERA ISLAM/umatnya aaahh?! Pi BERAMBOS lu dari ALAM MELAYU ni!

Dan PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-RASIS-no-1!

Anonymous said...

Bagi betis nak peha macam
Belanda mintak tanah
CACING DH NAEK KE MATA.

Anonymous said...

1] Sejak dahulu, tanah ini digelar tanah melayu , maknanya ini tanah milik orang melayu , dihuni oleh melayu , diperintah oleh melayu , bukan oleh orang cina !

2] orang cina berasal dari Tanah china, sebab itu dipanggil orang cina , bangsa cina ! mana mungkin orang cina itu berasal dari sudan atau ethopia ?

Melayu kian dicabar, kian dipersenda , tiada satu pun milik atau nama melayu yang tidak dihina dikeji, oleh mereka yang punya sejuta matlamat dan tujuan tertentu , ditambah pula dengan bunyi2 sumbang bangsa melayu itu sendiri , sampai bila melayu mampu bertahan dan menahan diri ?
50 tahun akan datang bagaimanakah keadaan bangsa Melayu di Tanah Melayu ?
apakah luka lama kan berdarah kembali? apakah sejarah melaka akan berulang,sudah bersediakah bangsa melayu jadi pengemis dan menumpang di bumi sendiri !

Anonymous said...

anon 12.14, hang gila kah apa? macam nak balas dendam?
kenapa nak cari sejarah melayu kat China? bukan ke bangsa pengagum diri tu akan menulis tentang hinanya bangsa bukan china, yang agung cuma bangsa dia?
dasar tutup pintu china tu apa maknanya? maknanya tak boleh berhubung dengan bangsa lain kerana bangsa dia agung sangat.
hang pi baca sejarah melayu Abdullah munsyi. hang tengok betapa jahatnya china berniaga hamba abdi bugis di Singapura, betapa jahatnya kongsi gelap china, budaya yang dibawa dari Tanah besar. betul kata Bush, negara paksi kejahatan tu Negara china.

praha2 said...

Salam. Saya sangat bersetuju dengan pendirian Isma. Saya berharap Isma jangan putus asa dalam perjuangan mu. Kalo dio oran bukan pendatang cam no dio ada disini?
Kepado oran Melayu yang buto sejarah eden ado satu perkataan jo; Oran Melayu mudah lupo. Kato kato TDM.

Fikir Tajam said...

Syabas ISMA!

Para cendekia dalam ISMA telah mengisi LOMPONG nasionalis Melayu-Islam sejati yg diperlekehkan PAS, dibadutkan UMNO, dironggengkan PKR dan ditelanjangkan PERKASA.

Melayu-Islam mesti BERANI menyuarakan pandangan dan isi hati. Jangan jadi seperti KJ yg impoten dan PAS yg bacul melacurkan agama dan PKR lahabau yg menikam bangsa sendiri!

Syabas sekali lagi.