Wednesday, May 14, 2014

SURAT TERBUKA UNTUK MELAYU/ISLAM.. !


Surat terbuka kepada umat Melayu dan Islam
“Di atas robohnya Kota Melaka, Kita bangunkan jiwa merdeka,
Bersatu padulah segenap baka, Membela hak keadilan pusaka.”

(Syair Al-Marhum Dr. Burhanuddin Al-Hilmy Kongres Parti Kebangsaan Melayu Malaya tahun 1946 di Melaka)
Surat terbuka ini saya tujukan khas kepada semua saudara seagama dan sebangsa. Ini adalah ungkapan daripada hati ke hati, atas kepercayaan dan keyakinan tidak berbelah bahagi, bahawa hati orang yang beriman adalah hati yang mulia, yang merdeka kehendaknya, tidak betah dihina bangsanya, pantang dipermainkan agamanya, tinggi cita-cita dan tidak mudah menyerah kalah.
Ketahuilah wahai saudaraku, penjajahan ke atas tanahair bukan menunggu datangnya bala tentera melanggar sempadan negara. Hakikatnya, bangsa yang dijajah adalah bangsa yang kehilangan jati diri, yang terkongkong aspirasinya, terbelenggu kehendaknya, di bumi sendiri. Bangsa yang terjajah adalah bangsa yang membisu membiarkan kedaulatannya dicabul di depan mata.
Sedarlah wahai bangsaku, bahawa tanahair kita kini sedang menghadapi ancaman dan gugatan berterusan, dari segenap penjuru, daripada pelbagai pihak yang beraksi sebagai proksi kepada Yahudi Zionis Evangelis, yang mahu meleburkan jati diri umat dan menguburkan Islam sebagai identiti negara. 
Justeru memperjuangkan hak kedaulatan bangsa dan agama kita atas tanah warisan ini adalah satu kewajiban agama, tanggungjawab maruah dan hak semula jadi yang mesti diakui oleh semua. 
Wahai saudaraku, merdekakanlah kehendak demi kedaulatan bangsa. Jangan terus dibiarkan bangsa asing memaksa kehendak mereka ke atas kita atau mengekang kemahuan kita. Tinggalkan ketakutan dan tampil nyatakan pendirian. Kita wajib mempertahankan hak kuasa wewenang dalam pembuatan dasar dan penentuan masa depan negara dengan bebas dan merdeka.
Waspadalah dengan permainan musuh. Tuduhan rasis, ekstremis dan seumpamanya adalah serangan psikologi dan minda agar puak pribumi tidak berani untuk bangkit mempertahankan hak mereka. Dengan itu musuh-musuh akan mudah melaksanakan perancangan mereka membaham apa yang masih berbaki. 
Mereka mahu bangsa Melayu terus terbelenggu pemikiran dan kehendaknya. Mereka mahu kita terhina melihat agama diperkosa, maruah bangsa dipijak dan negara tergadai dalam keadaan kita tidak mampu berbuat apa-apa. Kalau hari ini umat Islam dan bangsa Melayu masih teragak-agak, lambat laun bumi tercinta ini akan terlepas daripada genggaman. 
Sedarlah, mereka menggula-gulakan orang Islam dengan slogan berkilau, seperti kebebasan, kesamarataan dan persaudaraan insan. Tidak cukup dengan itu, mereka mengapungkan pegangan agama, lalu diganti dengan piagam hak asasi manusia dan nilai-nilai sejagat.
Apabila umat Islam telah benar-benar menelan umpan, maka puak-puak kapitalis Yahudi menerusi proksi-proksi mereka akan memperkukuhkan kedudukan mencengkam sepenuhnya setiap sendi kekuasaan.
Mereka akan dibentengi oleh puak Islam liberal yang terpedaya dengan janji kemajuan yang menipu, atau dibentengi oleh golongan yang terbelenggu dengan serangan psikologi, sehingga sanggup mempertahankan agenda musuh, biarpun kesucian agama dan maruah bangsa tergadai, atas nama dakwah, toleransi dan keharmonian kaum. 
Malangnya, tanpa mereka sedari, segala yang mereka miliki telah hilang daripada pegangan. Waktu mereka memahaminya, tatkala itu tangisan penyesalan sudah tidak berguna lagi.
Saudaramu,
Abdullah Zaik Abdul Rahman
Bandar Baru Bangi
12 Rejab 1435


24 comments:

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM....MOHON SHARE....TERBAIK...TQ.

Anonymous said...

ya memang betul, tapi melayu musti ada pemimpin yg kuat jatidiri utk memimpin melayu. bukan jenis yg sakau duit, suka dgr ckp bini, adik beradik, kenkawan.
melayu yg suka bodek dan takut bos dgn hanya keluarkan statement2 yg nak membenarkan bos pun tak perlu ada dlm kepimpinan negara melayu merdeka.
melayu yg ambik duit dari barat pun boleh berambus dari kepimpinan, ambik duit tu pegi ajak bini shopping kat melbourne lg bagus.
persoalannya, kalau org lain tak perform boleh ikat kontrak setahun, camana dgn PM melayu yg tak perform, bagi setahun je cukuplah, betul?
kalau PM korea feri hilang org mati resign, PM najib ni MH370 hilang buat bodoh dan terus senyap, amacam?
sampai hari ni masih mengabihkan duit negara bg kat kontraktor yg mencari pesawat. bukan sikit berjuta. hari2 tulis "fasa baru pencarian".
senang cakap dah kene pegang teloq ka baq hang sampai takleh buat keputusan sendiri?

Rawa malaya said...

Ayuh, bangkitlah melayu islam untuk mempertahankan bangsa dan agama didalam semua hal dan bidang di bumi malaysia ini atau tanah melayu.

Anonymous said...

Ayuh bangunlah melayu islam mempertahankan maruah bangsa dan negara di dalam semua hal/bidang di malaysia ini. Sokonglah UMNO iaitu parti yang dibenarkan oleh ALLAH untuk memerdekakan kita orang melayu/islam

Pusaka panglima kinta said...

Ayuh bangunlah melayu islam mempertahankan maruah bangsa dan negara di dalam semua hal/bidang di malaysia ini. Sokonglah UMNO iaitu parti yang dibenarkan oleh ALLAH untuk memerdekakan kita orang melayu/islam

Anonymous said...

Tulis lah selori surat pun melayu yg dok jadi ahli pas ahli umno n pkr takkan berubah sb mereka berkiblatkan kuasa dan duit....faktor perjuangan hanya ada pada toknenek kita je...sanggup bergadai golok.....hari ni tunjukkan sekerat manusia yg berjuang keran perjuangan dlm politik...bukan seorang tp cukuplah kalu dpt sekerat....takde bro...semua nk pulun peluang....biag la hancor bangsaku...keran sifat melayu ni begitu....dah terantuk baru tengadah...

Anonymous said...

Saya amat amat mengalukan tulisan saudara ini dan menyokong penuh atas saranan dan peranan bangsa Melayu kini yang sedang diancam dari berbagai sudut. Cuma kebimbangan saya adalah pada kelompok2 seperti dibawah ini yang akan menyumbang kepada keruntuhan Bangsa Melayu dan Agama Islam justeru mempercepatkan proses 'rampasan'ini olih khafir harbi:-
1. Golongan Melayu Liberal
2. Golongan muda mudi yang buta sejarah.
3. Kalangan anak muda dari golongan elite Melayu yang dilahirkan dengan serba kemewahan.
4. Muda mudi lepas sekolah yang berpeleseran dikaki2 lima,mat rempit,penghisab dadah dln;-
5. Melayu dikalangan parti2 pembangkang yang telah diracuni fikiran mereka olih si khafir dan pemimpin2 mereka dari kalangan Melayu yang gila kuasa.
6. Golongan Melayu atas pagar yang tidak mempunyai jati diri dan pendirian.

Anonymous said...

MELAYU NI KALAU BERSATU HEBAT, ORANG TAKUT.
INI CARI FASALSENDIRI, TUKAR MB PUN GOPOH.....APAVADA LEPAS 4 HARI wedding..... SEMUAHAPPY...INI GOPOH....KASI DUIT KAT ZONG DONG PANDAI......L.L
MELAYU MASAKINI........GALI KUBUR SENDIRI..

Anonymous said...

Salah satu tanda2 dekat dengan nak kiamat adalah APABILA ORANG MELAYU BERSATU.

Satu lagi tanda besar kiamat semakin hampir adalah APABILA ORANG ISLAM MULA BERSATU HATI.

Tapi kalau melihat kepada keadaan yang ada pada hari ini ertinya LAMBAT LAGI LAH DUNIA INI NAK KIAMAT.

Anonymous said...

Salam sdra penulis. Saya sangat bersetuju dengan anda. Saya sedih orang melayu beragama Islam di semenanjung malaysia sangat sakit tenat. Malah penyakit ini cuba di sebarkan ke sarawak melalui guru-guru dari semenanjung yang bekerja di negeri ini. Ramai juga ansk-anak kami, orang melayu beragama Islam terpedaya dengan guru-guru ini. Cubalah berfikir secara waras seperti yang telah dikatakan oleh sdra penulis. Saya amat sedih dan berdukacita. Wallahualam

Anonymous said...

Salam sdra penulis. Saya sangat bersetuju dengan anda. Saya sedih orang melayu beragama Islam di semenanjung malaysia sangat sakit tenat. Malah penyakit ini cuba di sebarkan ke sarawak melalui guru-guru dari semenanjung yang bekerja di negeri ini. Ramai juga ansk-anak kami, orang melayu beragama Islam terpedaya dengan guru-guru ini. Cubalah berfikir secara waras seperti yang telah dikatakan oleh sdra penulis. Saya amat sedih dan berdukacita. Wallahualam

Anonymous said...

dalam isma ni penuh dengan orang2 intelek dan profesional yg fokus mereka adalah dakwah dikalangan mereka sendiri, masyarakat dan pemuda pemudi melayu islam dalam dan luar negara. selain aktif dalam aktiviti NGO seperti Aman Palestin yg pernah bersama mengiringi Najib ke Gaza.

hati mereka yang setiap hari ditarbiyah mmg cekal dan jati diri amat tinggi. kalau selalu dalam majlis ilmu diseru akan jihad dan infak/sedekah untuk agama manakan tidak tinggi semangat juang.

harap UMNO begitu juga hendaknya w/pun harus bertatih perlahan2 ke arah itu. kita doakan

Anonymous said...

Abdullah Zaik , pemimpin Boko Haram Malaysia nak selamtkan rasuah UMNO.Di Taja oleh Madir.

Anonymous said...

Buatlah parti politik baru Dan bertanding kat pilihanraya.

Bukannya buat retorik jer. Copy paste uncapan Dan cerita orang lama Dulu semua orang pun boleh buat.

Sendiri tak de modal ke?

Anonymous said...

saya anak hadharamout kelahiran melaka bersama2 presiden isma .

Anonymous said...

saya anak hadharamout kelahiran melaka bersama2 presiden isma .

Anonymous said...

apa kata melayu pr yang begitu taksub dengan dap?

Anonymous said...

dah baca belum para melayu sekelian Australia dah letak quotation 84 juta AUD utk cari pesawat yg tak tau apa nasib dia. takkan pemimpin melayu kuat gagah naik bakul angkat sendiri (PMKGNBAS) ni takleh pikir yg mencari tu semua nak buat duit? pasal diorang tau korang takde kepakaran, jadi dia pau la kau utk buat duit. itu pasal diorang declare jatuh kat sana. senang dia nak lead dan kelentong kau biol. ntah dah bersepai ke apa di bom dek u.s sapa yg tau. tanya najib lah, nak sorok2 pun sampai bila boleh tahan, masuk kubur pun kene soal jugak.
Dari perabih duit berjuta bailout dan mencari benda yg tak pasti baik PMKGNBAS ni belanja duit utk bagi org susah dan tlg hidup rakyat, betul?
nak tlg rakyat takyah pakai pemandu pun takpe, janji niat dan hati mau baik. Mesti mau ada semangat nak tlg org melayu.
We don't need a soft talker, we need a hard fighter. Pasal 2014 suasana hidup melayu bukan macam zaman melaka dulu2. Dulu cheng ho dtg naik kapal hantar brg niaga je, takde urusan nak menjajah dan memerintah bangsa melayu.

Anonymous said...

Tak perlu lah nak komen mengarot ngarot...
join isma...anda akan tahu di mana kedudukan anda..benar atau salah...
jika komen tiada fakta hanya andaian anda sahaja....anda telah menempah satu tiket ke neraka...

Anonymous said...

OI anon-anon si KAPIRDAJAL-PENGHINA-ISLAM/umatnya serta ISMA, lu punya ekoq-ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI, nak menggertak/menghina BUMIPUTERA ISLAM/umatnya aaahh?!

Jijik mulut lu yg. memang mcm. BANGKAI penuh ulat - lu manyak lahap itu BABI punya KANGKANG aaahhh?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?! Atau lu manyak SODOM itu JUBOQ BABI aaahh?!

Dan PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-RASIS-no-1!

Anonymous said...

Ko ni ckp BANYK jer kalu ko ada KEPAKARAN ko cr ler MH370 tu..cakap lebar lebur hampeh..aku ni jgnkn nk QUOTE Rm sjuta,10sen pon xd Quote sbb xd kpkaran..Kalu da bodo kene BLAJO bkn bckp jer dgn AIR LIUR..

Anonymous said...

fucking asses and dickheads, all the privileges and rights are already in your hands since your grandfather, ancestors' times and you are accusing the other races are having everything when they have nothing but their bare hands to succeed in life. real memalukan, inilah bangsa yang tak pernah kenal malu, membuli, mendominasi dari segala aspek dan menuduh kaum minoriti yang dirobek segala hak mereka sebagai cuba mengambil atau merampas hak orang melayu. really got no shame, may you rot in hell forever and ever!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

tak berani la join ISma banyak ahli kitab. aku memang tak pakar tapi rasa kesian jugak bila tgk negara aku kene buli dan diakal akal dek negara lain kerna kurang cerdiknya pemimpin2 melayu. kalau dah bersepai plane tu kau nak jumpa apa?
ada sapa2 berani tanya najib ada ambik 7 bilion tak dari u.s?
ada sapa2 berani tanya najib kenapa hari ke 2 mh370 hilang FBI dulu sampai nak siasat?
ada sapa2 berani tanya najib knp dlm astro awani ckp flight simulator cap zahari ada lapangan terbang dieg garcia tapi kesudahnya dlm statement h20 dia nafikan?
ada sapa brani tanya najib knp sign mou dgn bank dunia, dulu kutuk anwar nak ambik IMF, hari ni bg bank dunia bukak ofis satu kat malaysia? tanyalah dia kalau dia boleh jawab dgn benar.
mungkin sampai masa parti politik berpura puraan akan hilang lenyap sendiri dari bumi malaysia ni, balik ke asal hanya raja adil berpelembagaan.

Anonymous said...

Pkr parti maksum sbb tu pmilihan dlm parti sdr pun caca marba, apatah lg nk tadbir negara. Klu dpt perintah negara rasa2 g gadai kt ahbeng pastu bleh enjoy....tetipah jg yg suka dtipu slmanya