Tuesday, May 6, 2014

SYABAS SULTAN BRUNEI ! UNDANG-UNDANG SYARIAH BRUNEI DIPERKASAKAN LAGI ! BAPOK, GAY,PENGKID SEMUA KENA !



Hukum Hudud telah pun dilaksanakan di Brunei. Berikut ialah kandungan hudud yang dijalankan di Brunei pada ketika ini. Sila rujuk Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah 2013.


LELAKI BERLAGAK MENYERUPAI PEREMPUAN ATAU SEBALIKNYA 198


(1) Mana-mana lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana-mana perempuan yang memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana-mana tempat awam tanpa alasan yang munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3 bulan atau kedua-duanya sekali.


(2) Mana-mana lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana-mana perempuan yang memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana-mana tempat awam untuk tujuan yang tidak bermoral adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.


TIDAK MEMBAYAR ZAKAT ATAU FITRAH 236


(1) Mana-mana orang Islam yang telah ditaksirkan dengan sah sebagai wajib untuk membayar zakat atau fitrah di bawah Akta Majlis Ugama Islam dan Mahkamah-Mahkamah Kadi (Penggal 77) dan gagal untuk memperolehi secara rayuan atau selainnya, pembatalan atau pengubahsuaian bagi penaksiran demikian, dengan sengaja gagal untuk membayar zakat atau fitrah tersebut adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $8,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali.


KHALWAT 196


(1) Mana-mana orang Islam yang melakukan khalwat adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.


(2) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan khalwat dengan orang Islam adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.


(3) Dalam bab ini, KHALWAT bermakna


(a) bersekediaman, bersekedudukan, berkurung; atau


(b) Mengasingkan diri dalam keadaan berhampiran yang mendatangkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan maksiat.


TIDAK MENUNAIKAN SEMBAHYANG JUMAAT 194


Mana-mana lelaki mukallaf yang tidak menunaikan sembahyang Jumaat di masjid dengan tiada uzur syarie atau tiada alasan-alasan yang munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $200 bagi kesalahan pertama, dikenakan suatu denda tidak melebihi $300 bagi kesalahan kedua, dan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1,000 bagi kesalahan ketiga atau berikutnya.


TIDAK MENGHORMATI BULAN RAMADAN 195


(1) Mana-mana orang yang memakan atau meminum atau menghisap apa jua tembakau di tempat awam semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadan adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.


(2) Mana-mana orang yang menjual atau menghidang apa jua makanan atau tembakau untuk dimakan,diminum atau dihisap dengan serta-merta di tempat itu juga, di tempat awam, semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadan adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua- duanya sekali.


(3) Ceraian (2) hendaklah tidak dikenakan kepada mana-mana pengamal perubatan atau mana-mana orang lain yang menghidang apa jua makanan, minuman atau ubat kepada mana-mana pesakit semasa waktu-waktu berpuasa dalam bulan Ramadan yang tanpanya pesakit itu terjejas.


(4) Jika mana-mana orang yang gagal mematuhi ceraian (2) dalam kedudukannya sebagai pekerja kepada orang lain, majikannya hendaklah dianggap telah bersubahat melakukan kesalahan tersebut dan telah menyebabkan kesalahan itu dilakukan oleh sebab subahat itu melainkan dia dapat membuktikan bahawa kesalahan tersebut telah dilakukan tanpa kebenaran, kuasa, pengetahuan atau keizinannya dan dia telah mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mencegah daripada perbuatan itu dilakukan.


HUKUMAN ZINA 69


(1) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara setelah mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan hukuman hadd seperti berikut -


(a) jika dia muhshan, direjam sehingga mati dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam; atau


(b) jika dia ghairu muhshan, disebat 100 sebatan dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam dan dihukum penjara selama tempoh satu tahun.


(2) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan dengan keterangan selain yang diperuntukan di bawah ceraian (1) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan :-


(a) jika dia muhshan, disebat tidak melebihi 30 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 7 tahun; atau


(b) jika dia ghairu muhshan, disebat tidak melebihi 15 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun.


(3) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seorang Islam dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid setelah mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan di bawah ceraian (1).


(4) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seseorang Islam dan dibuktikan dengan keterangan selain daripada yang diperuntukan di bawah ceraian (3) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan, dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan dibawah ceraian (2).


HUKUMAN ZINA JIKA PESALAH BUKAN MUKALLAF ATAU BELUM MENCAPAI UMUR


BALIGH. (70). Jika mana-mana orang yang bukan mukallaf atau belum mencapai umur baligh melakukan zina dan-


(a) dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara setelah mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 30 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun; atau


(b) dibuktikan dengan keterangan selain daripada yang diperuntukan di bawah perenggan (a) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 15 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun.


Nilai minimum barang curi untuk kena hukum hudud ialah 1 dinar (4.25g emas)


(A) Jika didapati bersalah (dengan cara pengakuan sendiri atau saksi-saksi yang sah) maka :


* Kesalahan pertama potong tangan kanan hingga pergelangan tangan.


* Kesalahan kedua potong kaki kiri hingga lutut.


* Kesalahan ketiga dan seterusnya - penjara tidak lebih 15 tahun.


Kalau bersalah bukan cara di atas (A) : kena penjara dan denda.


* Sumber : Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah Brunei 2013. 

8 comments:

bujai said...

syabas baginda Sultan Brunei!

inilah caranya!

Anonymous said...

Gap kao bukan orang pas apa ko sibuk,janggut takda kopiah eelek cit tarak malu mau cakap hudud.

Tok Penghulu said...

Nampak nya selepas ini kadar jenayah di negara Brunei akan turun dengan mendadak sekali . Hanya pencuri saja yang tak setuju dengan hukum hudud ni .

Anonymous said...

Bagus lah tu. Sultan dan Raja-Raja pun tak berkecuali.

Kat Malaysia macam mana?

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas KEBERANIAN DYMM Sultan Brunei dan para ulama di Brunei, dan PAS di Kelantan dan skrg. YB DS Hj. Ahmad Said! Semoga ALLAH SWT melindungi para pemimipin Islam TULEN kita, kerana MUSUH ISLAM akan menggunakan pelbagai cara utk. menjatuhkan pemimpin Islam (aku syak para ulama/pemimipin Islam TULEN makin disasarkan utk. diracun termasuk utk dpt. kanser-sakit jantung, spt. dlm PAS juga). Lihat juga pembunuhan pemimpin-pemimpin Palestin/Islam melalui racun kimia, oleh Mossad (yg.menyebabkan kanser atau penyakit jantung terutamanya) di http://www.globalresearch.ca/israels-secret-nuclear-biological-and-chemical-weapons-nbc/5352454, Israel’s Secret Nuclear Biological and Chemical Weapons (NBC), By Manlio Dinucci, Global Research, October 01, 2013. Dan yg. terbaru, telah dibuktikan pemimpin tercinta PLO, Allahyarham Pres. Yasser Arafat, diracun Mossad/Israel – di http://www.globalresearch.ca/the-assassination-of-yasser-arafat-was-ordered-by-the-israeli-cabinet-we-will-choose-the-right-way-and-the-right-time-to-kill-arafat/5357121, The Assassination of Yasser Arafat was Ordered by The Israeli Cabinet: “We will Choose the Right Way and the Right Time to Kill Arafat.”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, November 07, 2013!

Si Barat-ZIONIS yg. HIPOKRIT asyik melalak mcm. ANJING KURAP psl. undg-indg SAMPAH "demokrasi-hak asasi" si KAPIR Barat-ZIONIS, kat Dunia Islam , akan bawa mana-mana ’pengganas‘ Islam secara RAHSIA kat Diego GarCIA atau Guatanamo (termasuk disyaki MH370 kita, utk. menjatuhkan K’jaan YAB DS Najib Tun Razak/UMNO dan Malaysia sbg. NEGARA ISLAM) - yg. akan disiksa/dibunuh dan dipenjara tanpa perbicaraan sampai bila-bila! Bahkan Barat-ZIONIS/Israel boleh menyerang/menjajah Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), dan tak pula dihentam si UN-ki Moon BANGSAT tu!

Sebenaqnya "equality & liberty" (hak kesamaan & kebebasan - yg. lahir waktu "French Revolution"-yg.-amat-BUAS, diketuai ZIONIS, dlm tahun 1798), dicipta si Yahudi ZIONISDAJAL, utk. meletakkan kuasa Syaitan (sbg. tuhan mereka) SAMA dgn. kuasa ALLAH SWT kita; dan "evil is EQUAL to good" - sebab itu perangai-mcm-haiwan-buas, termasuk bebas semutlaknya, jadi si GAY/KAPIRDAJAL, makin digalakkan puak SYAITAN-gila-SODOM ni! Bahkan Raja Peranchis dan Tsar Nicholas II (Russia) dibunuh dgn. amat kejam, bersama seluruh keluarga dan sanak saudara mereka oleh si puak SODOM ni, kerana mereka penjaga agama Katolik (yg. juga mengharamkan budaya SODOM).

Lihatlah lagi budaya si KAPIRDAJAL yg. memang 'BARBARIC' (tak bertamadun), yg. menghalalkan penggunaan dadah/alkohol sesuka hati, bertelanjang/berkelakuan lucah depan awam, pelacuran/pornografi/seks bebas termasuk seks HOMO-SODOM, MEROGOL binatang dsbnya - lihat di akhbar (ANTI-ISLAM) di http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2561478/Miley-Cyrus-gives-away-gold-leaf-rolling-papers-wearing-marijuana-leaf-leotard-Bangerz-tour-Canada.html , Miley Cyrus gives away rolling papers made of GOLD before wearing marijuana leaf leotard on Bangerz tour in Canada, By Daily Mail Reporter, 17 February 2014; dan di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2352779/Bestiality-brothels-spreading-Germany-campaigner-claims-abusers-sex-animals-lifestyle-choice.html , Bestiality brothels are 'spreading through Germany' warns campaigner as abusers turn to sex with animals as 'lifestyle choice' By Matt Blake, 1 July 2013!

Jadi si BANGSAT UN /PBB (yg. dikuasai Barat-ZIONIS) berani pula nak kutuk Brunei laksana hukum HUDUD - maka sudah tiba masanya OIC diPERKUATkan termasuk dgn. ketenteraan PENGAMANnya sendiri (jgn. lagi bergantung kpd. tentera pengaman UN itu) dan supaya Dunia Islam jgn. lagi tunduk pd. mana-mana si PENDATANG/PENJAJAH KAPIRDAJAL yg. pikiaq umat Islam ni KULI depa, termasuk kat Tanah Melayu, pusaka nenek moyang kita dr. sebelum dijajah si KAPIR LAKNAT Barat-ZIONIS dan mana-mana puak pendatang KAPIR yg. dibawa si PENJAJAH buas tu!

Makcik Sambal Belacan.

anti-LGBT , PR dan Ad-Dajjal said...

B.A.B.I aka Bang Non Al-Juburi Wal-Liwati Ad-Dajal ada berani ke nak buat onar kat Brunei....aku harap dia buat lah, nak tengok dia kena sula kao2 nanti.....

Mak Bedah said...

Aku sokong Sultan Brunei kerana ketegasan beliau. Jangan peduli ahli selebriti barat yang bergumpal dengan kehidupan kotor jijik tentangan ugama Islam seperti datuk seri homo.

1. Sultan Brunei memimpin Negara rakyat Brunei ke arah kebaikan moral dan ketinggian keluruhan kehormatan diri, pengkritik bertentangan dengan selebriti kotor hidup melakukan seks kotor, seks jijik dan seks songsang.

2. Sultan Brunei memimpin Negara Brunei kerana Negara Brunei di limpahkan rezeki oleh Allah menerajui minyak dan agriculture di tanah yang subur.

3. Berikut gampang celebrity pengasas Virgin Richard Branson

4. Jangan peduli dengan kapitalis Richard Branson yang berotak penuh dengan sel syaitan, minum arak dan seks percuma atau bayaran pelacuran.

5. Jangan peduli dengan Stephen Fry pelawak British
TV host Sharon Osbourne dan Ellen DeGenneres pelawak Amerika.

6. Ellen DeGeneres pelawak gampang yang mengamalkan lesbian, perempuan bersetubuh dengan perempuan pakai ‘dildo’, sama keji kotor dengan perbuatan homo.

7. Mereka ini semua anak gampang yang keluar dari keluarga keturunan incestuous penduduk Amerka.

8. Jay dan Mavis Leno dari Beverly Hills Hotel pun berniat khianat dengan Brunei. Mereka semua nak mogok hotel pelaburan Sultan Brunei, The Dochester Collection dari Ajen Pelaburan Brunei.

9. Sultan Brunei kata dalam akhbar Straits Times Singapura :

”Kami tidak pernah berkhianat dengan orang lain. Kami tidak pernah bergantung kepada mereka menerima dan bersetuju; cukuplah mereka menghormati Negara Brunei bagaimana kami menghormati Negara mereka.”

Kepada datuk seri homo dan pengikut syaitan parti kencingkan rakyat:

Tak gentar dan kecut ke apabila mereka akan dipancung atau direjam batu sampai mati atas jenayah sodomi dan zina?

Anonymous said...

As predicted.