Friday, June 27, 2014

UMAT ISLAM BERSAMA IGP. JAKIM DIAM DAN PLAY SAFE ?


IGP kena pada satu kes yang bukan dalam bidang kuasanya.
IGP hanya melaksanakan arahan.

manakala keputusan diputuskan oleh pihak jurisdiksi atau kehakiman.

dalam kes mualaf bernama rizwan, jelas kedapatan pembangkang dan portal di sebelah sana dengan sengaja mengambil peluang untuk melanyak IGP depan belakang walaupun IGP dah berikan penjelasan yang paling mudah.

pihak polis bukan institusi yang menjatuhkan hukuman.

politiking tanpa ada fakta itulah yang dilakukan oleh pembangkang.

asal boleh kenakan IGP, maka spin perlu dilakukan.

asal libatkan IGP, ini masa nak rosakkan kredibiliti dan imej IGP.

isu mualaf rizwan dan anaknya amat mudah.

pertama

pada 29 oktober 2009 mahkamah syariah telah menyerahkan hak kepada rizwan untuk menjaga kedua anaknya.

kedua

pada 11 mac 2010, isteri beliau membawa kes ini ke mahkamah sivil dan dia menang.

arguement rizwan bila 2 keputusan ini berlaku adalah, dia lah yang pertama dari segi undang-undang mendapat kelayakan dalam hak penjagaan.

IGP keluarkan kenyataan.

polis bertindak mengikut perlembagaan. mengikut artikel 121 (a) mahkamah syariah dan sivil punyai taraf keputusan yang sama.

ikut akal logiknya, keputusan yang pertamalah sepatutnya dijadikan penyata awal keputusan.

isu ini pada hakikatnya bukan IGP yang sepatutnya dituju.

MANA PERGI JAKIM ?
MANA PERGI KENYATAAN MAHKAMAH SYARIAH ?

dikala segala pihak di sebelah sana menyerang habis keadaan, sepatutnya di kala ini lah jakim dan mahkamah sekali lagi wajib menegaskan kedudukan.

bukan diam membisu membiarkan IGP pula yang dilanyak kiri dan kanan. tak pasal-pasal IGP pulak yang kena.

saat ini ketegasan dalam berkeputusan adalah amat dialukan, lebih-lebih lagi apabila kita melihatkan keterujaan pihak di sebelah sana seronok mengganyang status quo islam/melayu .

hakikat di sini, IGP dalam kes ini laksana rock of gibraltar .
syabas IGP !

antara fungsi dan visi jakim adalah :

merangka dasar pembangunan hal ehwal islam di malaysia dan menjaga kesucian akidah dan ajaran islam.

dalam kes mualaf bernama rizwan, isu akidah jelas merupakan tajuk utama .

persoalannya, kenapa jakim tak bercakap mengenai kepentingan akidah anak rizwan selaras dengan keputusan awal mahkamah syariah ?

takkan standard jakim jaga bab logo halal je ?
malu lah macam ni...

8 comments:

Anonymous said...

Pm lah kena bukak mulut bukan diam aje

Anonymous said...

GAP; JAKIM sebenaqnya telah jadi ejen POLITIK!

Apa halnya Mahkamah Sivil tu sewenangnya dibiaqkan melanggar melanggar perkara 121 (A) Perlembagaan – dgn. MEMIJAK keputusan keputusan Mahkamah Syariah?! Sebab itu kita juga perlukan PEGUAM NEGARA SYARIAH - yg- dilantik bawah KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA - jadi politik DAJAL mana-mana pihak MUSUH ISLAM, tidak sewenangnya boleh menyentuh KEDAULATAN ISLAM dan HAK umatnya berdasarkan undg-undg SYARIAH/PERLEMBAGAAN!

Aku memang heran betullah macam mana K'jaan Persekutuan/K’jaan Negeri/ Peguam Negara/Mahkamah Sivil seolah boleh menjadi lebih BERKUASA dari DYMM YDPA/Kesultanan Melayu serta MAIN dan HAKIM/Mahkamah Syariah - berkaitan isu mengenai Islam mahupun hak umat Islam/Melayu?! Ini amat bahaya - bayangkanlah (NA’UZU BILLAHI MIN ZALIK) kalau sekiranya si MUSUH ISLAM dari DAPBANGKAI/PKRSODOM dpt. menjadi K'jaan Persekutuan!

Sedangkan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg.membuktikan tentang MAIN di bawah kuasa DYMM YDP/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam NEGARA dan hak Bumiputera (di bawah Perkara 153 Perlembagaan), lebih berkuasa dari K'jaan negeri mahupun K’jaan Persekutuan, mengikut Perlembagaan Persekutuan pun! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

Maka, lihat bagaimana BIJAKnya Kesultanan Melayu serta Bapa-Bapa Kemerdekaan TERCINTA kita, dlm. memastikan KUASA EKSEKUTIF Kesultanan ISLAM/Melayu, yg. mendaulatkan PELANSUNGAN turun temurun, PEMERINTAHAN ISLAM di Tanah Melayu ISLAM ini, adalah ASAS undg-undg Perlembagaan, tak kira siapa pun menjadi K’jaan Persekutuan mahupun K‘jaan negeri; di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/melayu-islam-beraja-mib.html , 7 WASIAT RAJA-RAJA MELAYU:

Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia)....

Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini

Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan…..

Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Wasiat Raja-raja Melayu merujuk kepada 7 wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada tanggal 5 Ogos 1957.
.
Dan lihat bagaimana YAB Ayahanda Tun sendiri telah MEMERTABATkan kuasa HAKIM/Mahkamah Syariah dlm. Perlembagaan Persekutuan, dari genggaman MUSUH ISLAM, yg. begitu galak menggunakan undg-undg sivil si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, utk.menjatuhkan KEDAULATAN ISLAM dan hak umatnya di NEGARA ISLAM ini - di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0223&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm ,
Jangan usik perkara 121 Perlembagaan, Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR, 23/02/2012!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Jakim....cadbury.....hmmmm....

usin said...

assalam dan selamat pagi (kpd yg pembaca bukan muslim). dalam menentukan keutamaan menerima keputusan antara keputusan mahkamah syariah dan mahkamah sivil dalam penghakiman yang bercanggah dimana kedua-dua mahkamah adalah setara (sama taraf), keputusan pertama adalah layak diguna pakai. keputusan mahkamah kedua tidak boleh melangkaui keputusan mahkamah pertama atas dasar sama taraf. maksudnya arahan pertama perlu diguna pakai kerana arahan kedua tidak layak melupuskan arahan pertama atas dasar taraf kedua-dua mahkamah.
persoalan kedua, IPG tidak boleh dijadikan mangsa serangan (tak kiralah atas dasar politik atau sebagainya) kerana IGP tidak lagi berkaitan kerana ada pengasingan antara kuasa mahkamah dan kuasa polis. jika IGP diserang itu menggambarkan pihak penyerang langsung tidak matang, buta undang-undang dan berniat jahat.
persoalan ketiga, serangan-serangan yang tidak mengikut undang-undang layak diambil tindakan oleh polis di bawah akta hasutan kerana menimbulkan kegelisahan awam dan menghasut kepada aktiviti tidak mematuhi keputusan mahkamah.
soalnya kenapa IGP tidak terus melaksanakan tindakan pencegahan? dengan membiarkan pelanggaran demi pelanggaran perintah mahkamah boleh meruntuhkan keamanan dan kestabilan masyarakat yang berbilang kaum dan agama. berdiam diri bukan langkah terbaik. pihak yang menjadi perosak akan rasa selamat dan bebas meneruskan agenda jahat mereka. ambil satu keputusan secara bulat, mana satu yang sepatutnya dan terus ambil tindakan. mencegah adalah lebih baik daripada mengubat. kerosakan sedikit-sedikit jika dibiarkan memungkinkan ia menjadi parah. gunakan kuasa yang diberi untuk menstabilkan keamanan selagi mana ia selari dan tidak bercanggah dengan perlembagaan. kepada IGP dan KDN, selamat menjalankan tugas. amanah yang diberi kepada anda sekalian perlu dilaksanakan dengan aksi, bukan berdiam diri.

Anonymous said...

pengarah jakim pon nampak lembab dan sembab..jadi nak beri statement pon lambat lah..

Anonymous said...

Org yg kutuk IGP hanya pandai komen tapi tak bagi cadangan atau jalan penyelesaian pun. Cakap tak serupa bikin.

Sial macam Red Babi Army.

Anonymous said...

Dalam Jakim di penuhi oleh puak puak PAS so diam jer la.

salim hasan said...

PUAK PUAK PAS DALAM JAKIM MAKAN NANGKA,IGP YG KENA GETAH NYA