Friday, June 6, 2014

JPM JANGAN BUAT HAL NAK UBAH STATUS QUO ! MAKIN MEREPEK NAK KESAMARATAAN LAH PULAK !


Berikut kami gariskan beberapa keprihatinan awal tentang kandungan ketiga-tiga deraf rang undang-undang tersebut:

        i.            Di dalam mencanang tema perpaduan dan keharmonian Negara, ketiga-tiga rang undang-undang tersebut jelas lebih tertumpu pada niat menjulang hak kesamarataan menurut Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan, tetapi gagal merujuk pada fasal-fasal utama lain di dalam Perlembagaan Persekutuan yang merupakan perkara-perkara asas yang membentuk Negara ini dan asas-asas perpaduan dan keharmoniannya, khususnya Perkara 3(1), Perkara 37(1) Perlembagaan Persekutuan;

     ii.            Ketiga-tiga deraf rang undang-undang yang dikemukakan ternyata bersifat menghakis kedaulatan perkara-perkara asas Negara. Sebagai contoh, dengan memberikan tumpuan hanya kepada prinsip hak kesamarataan (‘equality’), penggubal telah mengenepikan prinsip “positive discrimination” yang merupakan kekecualian dalam Perkara 8 Perlembagaan itu sendiri.

   iii.            Ketiga-tiga deraf rang undang-undang tersebut juga mengenepikan kedaulatan Negeri-negeri dalam perbagai aspek hanya kerana terpaksa tunduk kepada prinsip kesamarataan yang terlalu umum yang dipegang oleh penggubal. Mereka yang telah menggubal deraf tersebut ternyata hanya menjunjung secara melulu konvensyen-konvensyen hak asasi manusia berkerangka liberal-sekular termasuklah International Convention of Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD). Malaysia tidak meratifikasi ICERD dan tidak perlu tunduk pada konvensyen seumpama ini yang belum tentu merupakan model terbaik perpaduan dan keharmonian Negara.

   iv.            Ketiga-tiga deraf rang undang-undang tersebut juga ternyata mengenepikan kedaulatan Raja-raja Melayu dalam hal memelihara hak keistimewaan orang Melayu termasuk kuota dalam perkhidmatan awam dan sebagainya yang hanya boleh dipinda dengan perkenan Majlis Raja Raja di bawah Perkara 153 dan 38 Perlembagaan Persekutuan. Dengan menggunakan istilah-istilah seperti ‘discrimination” dan “racial superiority”, jelas bahawa penggubal tidak sensitif terhadap peruntukan-peruntukan tersebut di atas.

      v.            Deraf rang undang-undang tersebut juga mengenepikan Kedaulatan Agama Negeri iaitu agama Islam yang telah termaktub di Negeri-negeri sejak berabad. Kedudukan ini tidak pernah diganggu oleh British dan Kerajaan Persekutuan. Malah Agama Islam telah dimartabatkan sebagai Agama Negara dengan diberikan berbagai kedudukan terhormat dan perlindungan Perlembagaan seperti Perkara 3(1),(2), 11(4), 12(2), 37(1), 74(2) Jadual Kesembilan, 121(1A) dan Perkara 150(6A) .

Kami ingin menegaskan bahawa peranan dan tanggungjawab memelihara kedaulatan Negara meliputi tugas-tugas melindungi institusi Raja-Raja Melayu, Hak Keistimewaan Melayu, Agama Negara dan Kenegaraan dan hal ini merupakan asas utama yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Perkara-perkara ini tidak wajar sama sekali disentuh atas sebarang sebab sekalipun, memandangkan perkara-perkara asas ini terbukti berjaya memelihara keharmonian Negara dan kemajuan kepada semua bangsa selama ini.

   vi.            Isu-isu di sekitar keharmonian antara agama dan kaum adalah terlalu penting untuk diserahkan hanya kepada sebuah tribunal yang dicadangkan di dalam deraf rang undang-undang Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional. Fungsi sebuah “Unfair Discrimination Tribunal” yang dicadangkan di dalam rang undang-undang tersebut ternyata mengambilalih peranan institusi kehakiman dalam memutuskan isu-isu berkaitan perlembagaan, serta peranan Raja-raja Melayu sebagai ketua bagi agama Islam di negeri-negeri tanah Melayu. Malah, jika diperhalusi, kuasa dan fungsi tribunal tersebut mengingatkan kita kepada cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (Interfaith Comission) yang telah ditolak sekeras-kerasnya cadangannya oleh pelbagai pihak khususnya NGO Melayu Islam dan kerajaan Pusat.

 vii.            Kami ingin menegaskan bahawa cadangan tribunal ini tidak wajar berselindung di sebalik usaha perpaduan dan keharmonian Negara untuk mengadjudikasi isu-isu sensitif berkaitan agama dan bangsa. Kita telahpun mempunyai insitusi kehakiman yang berwibawa untuk menangani isu-isu berkait perlembagaan. Isu-isu berkaitan perpaduan dan keharmonian tidak sepatutnya ditangani melalui cara legalistik semata-mata, oleh kerana realiti sejarah, kebudayaan dan latarbelakang keagamaan di Negara ini terlalu bermakna untuk diketepikan begitu sahaja.

Oleh yang demikian kami menggesa supaya pihak Kerajaan Pusat mendengar kegusaran kami berhubung perkembangan ini, termasuk melihat semula secara serius keputusan memansuhkan Akta Hasutan 1948 berdasarkan perkembangan mutakhir yang berlaku. Jika kerajaan meneruskan hasrat untuk memperkenalkan ketiga-tiga akta baharu tersebut, maka kami menggesa penelitian yang lebih mendalam supaya usaha menghakis asas-asas kenegaraan tidak berlaku atas nama menjulang hasrat perpaduan dan keharmonian nasional.

Pada hakikatnya, jika asas-asas kenegaraan terus dirobek, hasrat melihat perpaduan dan keharmonian tidak akan berjaya, sebaliknya, generasi akan datang akan menderitai kehilangan jati diri kenegaraan berdasarkan kerangka Perlembagaan Persekutuan yang telah sekian lama dipupuk berdasarkan kedudukan istimewa Islam sebagai agama Negara, kematangan hubungan antara kaum dan kemajmukan budaya dengan Melayu-Islam sebagai teras kenegaraan Malaysia.

18 comments:

bluk said...

cuba prhatikan scr mndalam.siapa sbnrnya tali barut yg nk mnjual agama,bangsa dn negara.datuk nancy 2 mnteri pmbangkang ka,mpkn 2 spa yg tubuhkn kalo bukn krajaan.ahli2 mncurigakn mcm wardina dlm 2 sapa yg pilih kalo bukn krajaan.bukn krajaan xtau majis pguam dpenuhi pnyokong2 pmbangkang.kalo pon nk tjuk konon tbuka,stidaknya krajaan yg lead sgla kputusan bukn terikut rentak pmbangkang.jadi,cuba pk dalam2.bg aku krajaan sbnrnya yg sngja create isu ni utk mnimbulkn kresahan terutama skali bumiputera spy nnt dlm pau akn dtg,akn ad la "jaguh2" umno yg bkokok mmbela nasib bangsa.ini dnamakn "seni" politik hamjadah.pmbangkang igt dgn ad wakil2 mereka dlm rundingan mcm ni maka dptla depa cucuk2 krajaan skit bg longgar sana cni sdg dlm ms yg sma krajaan juga mggunakn pluang ini utk mnimbulkn resah dkalangn org melayu smata2 demi survival politik depa.ksimpulannya org melayula yg sedang dmangsakn skrg ni oleh krajaan dn pmbangkang demi mnjaga tembolok kdua2 blah pihak.

Anonymous said...

Fucking GAP bila dengar perkataan equality terus jadi PONDAN BESAR....HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!

iskandarmelaka haron said...

AKU LAMA DAH DIAM SEBAB HORMAT. RASA NAJIB DAN MUHIDDIN KENA BERANI. KALKAU MAREKA TAKUT LETAK JAWATAN.

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH kita ada Majlis Perundingan Melayu (MPM) - dan si BANGSAT Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) tu boleh BERAMBOS!

Sebenaqnya, budaya si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS adalah 'BARBARIC' (tak bertamadun), akibat undang-undang dan falsafah demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN, ciptaan Barat-ZIONIS (yg. asasnya memuja nafsu BUAS individual semata), yg. menghalalkan keganasan melampau, penggunaan dadah/alkohol sesuka hati, bertelanjang/berkelakuan lucah depan awam, pelacuran/pornografi/seks bebas termasuk seks HOMO-SODOM, MEROGOL BINATANG, menggugurkan anak (abortion) dsbnya - lihat di mana penggunaan dadah di ’normal‘kan – di akhbar anti-ISLAM – di http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2561478/Miley-Cyrus-gives-away-gold-leaf-rolling-papers-wearing-marijuana-leaf-leotard-Bangerz-tour-Canada.html , Miley Cyrus gives away rolling papers made of GOLD before wearing marijuana leaf leotard on Bangerz tour in Canada, By Daily Mail Reporter, 17 February 2014!

Dan MEROGOL BINATANG adalah sah di Jerman – lihat di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2352779/Bestiality-brothels-spreading-Germany-campaigner-claims-abusers-sex-animals-lifestyle-choice.html , Bestiality brothels are 'spreading through Germany' warns campaigner as abusers turn to sex with animals as 'lifestyle choice' By Matt Blake, 1 July 2013)!

Dan lihatlah di Singapura, yg. dulunya sebahagian TANAH MELAYU ISLAM kita ni, budak sekolah pun digalakkan jadi si puak SODOM demi demokrasi dan hak asasi “KESAMAAN/KEBEBASAN" Barat-ZIONIS; sebab itu juga ada anak-anak Islam/Melayu S'pura yg. dah jadi puak Sodom - yg. paling seronok tentu si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, yg. mana S'pura adalah pengkalan utama ZIONIS/Israel di Asia Tenggara (lihat di http://miazarraannur.blogspot.com/2014/05/sekolah-di-singapura-promosi-gay.html , SEKOLAH DI SINGAPURA PROMOSI GAY ???!!!, Posted By MiaZarra AN, May 17, 2014 ; dan di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009)!

Dan lihatlah atas dasar demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN Barat-ZIONIS ni; sampai sebahagian ugama SYAITAN ni, yg. menghalalkan menghisap darah sesama manusia adalah seolah 'normal' (sebahagian CANNIBALISMA – esok makan orang sepenuhnya akan dihalalkan juga) – lihat di http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2647172/Real-life-Vampires-Meet-couple-drink-blood.html , Real-life vampires: Meet the couple who drink each other's blood - and say we should ALL be much more open-minded about their ghoulish lifestyle, By Naomi Greenaway, 3 June 2014:

• Pyretta Blaze and Andy Filth from South Wales are married with a child and drink blood in the privacy of their own bedroom
• They liken their habit to sex and say it creates a spiritual connection
• They're part of a 15,000 strong vampire 'religion' in the UK….

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Dan si Barat-ZIONIS/Israel boleh menyerang/menjajah/merompak Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), termasuk dgn. strategi mencipta pengganas 'Islam' cthnya Al-Qaeda dan Boko Haram - dan semua ni tak pula dihentam si UN-ki Moon-BANGSAT tu! (lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013; dan di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/14/362619/is-boko-haram-a-psyop/ , Is Boko Haram a psy-op?; By Dr. Kevin Barrett, May 14, 2014)!

Jadi di mana pula dasar undang-undang dan falsafah “demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN si Barat-ZIONIS, pada Dunia Islam/umatnya?! Jadi apalah yg. kita sbg. NEGARA ISLAM, takut sgt. dgn. GERTAKAN si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS termasuk bawah SENJATA mereka iaitu birokrasi UN/International Criminal Court(ICC)/international Court of Justice (ICC)?! Sepatutnya Dunia Islam kuatkan peranan pengaruh dan kuasa Org. of Islamic Countries (OIC) sesama negara Islam dan BERSATU di UN; utk. membela nasib Dunia Islam/umatnya dari terus dirompak, dibunuh dan diJAJAH dlm. Genosid yg. berterusan, oleh Barat-ZIONIS serta ejen-ejen tempatan mereka!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Oi anon 11.33pm, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI aaahh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-PENDATANG/PENCEROBOH-RASIS-CELAKA-no-1!

Anonymous said...

Sepatutnye kita mer4ujuk sepakatan yang terhasil semsa kemerdekaan yang telah dipersetujui asas dan hak kaum yang telah dimeterai, kenapa kita perlu takut dan perlu mengubah yang termaktub dalam pelembagaan hanya kerana segelintir manusia yang tidak tahu bersyukur

Anonymous said...

Rba gila dh bkokok. Klu nk equal sgt patutnya org cina ramai yg kena keje tukang sapu, amah, tukang cuci, par, pra, xde pun ..semenya nk jd bos n tokey besar perintah kili melayu n india pastu nk kuasa mmerintah dsokong oleh pengkhianat pkrpas

Anonymous said...

Semua perubahan nk dbuat tu ikut selera cina yg dh besar kepala. Beri betis nk paha pastu nk kepala plak mana pernah puas jauh skali bsyukur

Anonymous said...

Melayu n bumiputera fokus pjuang kesamarataan ekonomi d antara kaum. Klu ada 10 cina tkaya d msia mesti sama rata 10 melayy tkaya jge. Yg ni cinadap buat2 buta n bg bnyk alasan

Anonymous said...

NAJIB PERLU TUNJUK KEJANTANAN MELAYU.
PERLU TEGAS.
DENGAN CINA LEMBUT.....DEMI UNDI ?
KALAU LIBERAL PEMUDA UMNO DI BERI KUASA, MELAYU TERUS LINGKUPBDI BUMI MELAYU.
BIJAK BIJAK LAH MEMILIH KETUA PEMUDA UMNO.
PILIH ORANG MISKIN, BERSEMANGAT MELAYU.
BUANG ORANG KAYA RAYA BERSEMANGATLIBERAL........ITU CARA SAYANG BANGSA UGAMA DAN NEGARA.

Anonymous said...

1133
kamu ni PONDAN TUA ikut APEK TUA DAP.

Anonymous said...

Tiga Draf Undang-Undang itu diterima dua minggu yang lalu dan masih diteliti. Saya yakin Menteri di JPM, YB Nancy seorang pemimpin yang mendengar pandangan semua pihak. Dalam apa jua akta yang akan dibawa oleh kerajaan, semestinya tidak akan berat sebelah dan untuk kepentingan ramai.krn itulah tidak boleh tergesa-gesa dalam menggubal akta keharmonian nasional

Anonymous said...

Belum ada keputusan lagi. keputusan bukan di tangan nancy shukri la. dia kan kata baru menerima 3 deraf rang undang-undang tu dan perkara tu sekrg sedang diteliti. dia tak kata dia dah setuju! jgn nak meroyan dulu la bluk!!

Anonymous said...

Tiada negara di dalam dunia ini yang masih mengamalkan dasar diskriminasi terhadap warganegaranya sendiri. Tiada negara yang masih mengamalkan satu negara, dua sistem untuk kaum-kaum yang berlainan. Tiada negara yang masih mengamalkan ketidaksamarataan untuk penduduknya yang berlainan kaum atau latarbelakang. KECUALI MALAYSIA...jangan ketinggalan zaman....malah dalam kesemua buku agama termasuk Al-Quran menyatakan semua manusia ciptaan adalah sama sahaja di sisi-Nya...

Anonymous said...

Akta perhimpunan aman apa da jadi satu kerajaan x menang...sebab terlalu byk loop hole..sebab di buat atas kehendak politik..hasilnya Sampahhhh. , pdrm terlalu setia x mcm guru..bantah kerajaan kecut telor..sampai bila kesetiaan ini lrh bertahan..

Anonymous said...

banyak juga rba babi kat sini yaaa....

Anonymous said...

Hahaha....cepat kongkek banyak2 si GAP, nanti teloq sudah masuq dalam susah nak keluaq......PERKATAAN SAMA RATA...buatkan teloq GAP pecah hancoq lumat....jadi PONDAN BAPOK TAK BERKONEK!!!