Saturday, June 7, 2014

FUAD ZARKASHI DAN UTUSAN.. PULAU BATU PUTIH YANG TERLEPAS PUN TUANKU SULTAN JOHOR ARAH AMBIL BALIK !


lepas pru 13, bukan kemain KITA nak hak milikkan semuanya kepada melayu.

sekarang kalau lantikan tuanku sultan johor dalam hal ehwal tanah johor yang akhirnya membolehkan 'orang melayu' KUASAI SEMULA TANAH ...korang hentam..

fuad zarkashi. apa masalah ko ni ?!
dulu banyak pulau 'terlepas' kat tangan cina.
dah banyak KITA ambil balik .

kita jangan cakap bab terlepas tanah kepada cina masa mb dulu lah..dah lepas lepaslah..

SEKARANG ini peluang untuk KITA MEMILIKKAN SEMULA BANYAK TANAH MELAYU YANG TER........LEPAS.

semua orang tahu ,kecuali fuad zarkashi...yang tuanku sultan johor ni dah banyak ambil balik tanah yang terlepas kat ce..

kalau pulau batu putih pun tuanku ARAH KERAJAAN JOHOR AMBIL BALIK...LAGI MASIH TAK PAHAM KE MENGENAI ILTIZAM TUANKU  MENGENAI TANAH YANG TERLEPAS  !?



Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, pemberian kuasa kepada baginda untuk menyelia akaun Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) jika rang undang-undang bagi menubuhkan lembaga itu diluluskan, juga sesuatu yang di luar kebiasaan.

Namun demikian, katanya, keputusan kerajaan negeri Johor untuk melibatkan sultan dalam lembaga tersebut adalah sebagai satu jalan penyelesaian terbaik dalam isu perumahan mampu milik untuk rakyat agar ia dapat ditangani dengan lebih baik, tegas dan sistematik.

"Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar amat prihatin masalah perumahan rakyat, jadi baginda mahu mengawal selia bukan atas dasar seorang sultan tetapi sebagai ketua negeri dan keputusan yang dibuat oleh lembaga itu nanti bukan keputusan sultan tetapi dipersetujui dan dinasihati oleh menteri besar dan exco kerajaan negeri kerana sultan bukan dilantik sebagai pengerusi lembaga tersebut.

"Perlu juga diberi perhatian perkara ini bukan sesuatu yang baharu, kerajaan negeri juga sebelum ini pernah memasukkan fasal yang sama semasa enakmen penubuhan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ) yang kini dikenali sebagai Johor Corporation (JCorp), namun perkara yang baru ialah apabila sultan diberi mandat dan ambil bahagian berkaitan pentadbiran," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas langkah kerajaan negeri Johor untuk membentang satu rang undang-undang baharu dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), Isnin ini yang akan memberi kuasa kepada Sultan Johor untuk terlibat dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Melalui Rang Undang-undang bagi menubuhkan LPHJ itu, jika diluluskan, memberi kuasa kepada baginda untuk menyelia akaun lembaga itu selain baginda mempunyai kuasa untuk membubar dan melantik ahli lembaga pengarah baharu, menentukan jumlah elaun dan saraan mereka serta berhak melantik seorang pengarah yang boleh dipilih sebagai Ketua Eksekutif LPHJ.

Dalam pada itu, Felo Penyelidik Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong berkata Sultan Johor mempunyai hak untuk mengetahui segala urusan tadbir kerajaan Johor bagi memastikan pembangunan sosial, politik dan ekonomi di negeri itu berjalan lancar.

Katanya, penglibatan Sultan Ibrahim dalam urusan tadbir Johor menunjukkan beliau merupakan seorang ketua negeri yang sentiasa prihatin terhadap pembangunan dan kebajikan rakyatnya.

"Sultan Ibrahim sudahpun berada dalam pentadbiran kerajaan negeri sejak baginda menaiki takhta sebagai Sultan Johor pada 2010.

"Maka baginda mempunyai hak untuk mengetahui segala perkara yang berkaitan dengan Johor dan pentadbirannya. Hal ini dilihat tidak bertentangan dengan konsep Raja Berperlembagaan yang negara amalkan," katanya.

Dalam pada itu, Kok Seong berkata, sekiranya Sultan Ibrahim terlibat dalam urusan pentadbiran negeri, baginda akan dinasihati oleh satu panel khas yang terdiri daripada ramai pakar dalam pelbagai bidang.
Sehubungan itu, setiap keputusan yang dibuat akan melalui fasa perbincangan terlebih dahulu sebelum diperkenankan oleh Sultan Johor.

18 comments:

Anonymous said...

Inilah jenis Islam/Melayu KURANG AJAQ! Dan KURANG AJAQnya DAPBANGKAI ni - sampai begitu sekali menghina DYMM Sultan Johor kita! NGO-NGO Islam/Melayu patut buat lapuran polis kerana bila MENGHINA/MENGGERTAK Kesultanan Melayu mcm. ni - bermakna juga MENGHINA Islam/umatnya kerana Kesultanan Melayu adalah PENJAGA Islam kat Tanah Melayu ni, mengikut PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN, iaitu Perkara 181 (1) menjamin kedaulatan dan kuasa raja terus berkekalan dan Perkara 37(1), iaitu kedaulatan Raja dan Sultan dalam memelihara hak keistimewaan orang Melayu.

Aku syak motif utama si puak PENDATANG KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM ni dan penaja Barat-ZIONIS mereka dah MENGAMOK, sebab DYMM Sultan Johor nak buka semula kes Batu Putih tu dan kaji semula PENGUASAAN org. . asing terutamanya si Cina S'pura, atas TANAH PUSAKA nenek moyang kita. Kerana Singapura adalah pusat MOSSAD-Israel/CIA terbesar di Asia dan si KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM adalah ejen utama si Barat-ZIONIS (lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009)!

Dan juga, tengoklah Pulau Tioman yg. dulunya, sebahagian dijual kat PENDATANG Cina dgn. harga begitu murah utk. buat resort dan pdg. golf lima bintang - sekrg. dah hampir 60% dijual, terutamanya pd. PENJAJAH S'pura!

Dahlah tu, yg. herannya, dahlah ramai penduduk kpg. Islam/Melayu MISKIN kat PulauTioman tu, mereka ni juga TAK dpt. pinjaman buat perniagaan pelancongan sendiri serta TAK dpt. subsidi enjin bot, dan juga didiskriminasi pekerja asing yg. dapat digaji dgn. murah, di hotel-hotel kat situ!

Lepas tu, anak-anak muda TERCICIR sekolah sebab hanya ada sebuah sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah rendah sehingga Tingkatan 3 di Kampung Teke - utk. belajaq di Mersing terlalu mahal naik bot - apa KEJADAHnya ini boleh berlaku?! Mana WAKIL RAKYAT Islam/Melayu oi - lepas menang plihanraya, terus SENYAP?!

Lihat di http://www.ismaweb.net/2014/06/tiada-jalan-keluar-daripada-kemiskinan-bagi-penduduk-pulau-tioman/ :

Tiada jalan keluar daripada kemiskinan bagi penduduk Pulau Tioman

June 5, 2014

MERSING, 5 Jun – Bila memperkatakan mengenai Pulau Tioman, perkara yang terlintas dalam fikiran pastinya sebuah destinasi percutian yang cukup indah dan damai.

Isu kemiskinan, pendidikan dan pendapatan penduduk yang begitu rendah mungkin tidak akan terlintas di fikiran sesiapapun apabila membayangkan pulau ini.
Hakikatnya, inilah yang terpaksa dilalui oleh masyarakat di sini, yang masih dibelenggu kemiskinan hingga sesetengahnya bertungkus lumus untuk meningkatkan lagi pendapatan yang rata-rata RM500 sebulan.

Umum melihat, Pulau Tioman telahpun melalui fasa pembangunan lebih 20 tahun lepas. Hari ini, tersergam resort-resort mewah dan calet yang memenuhi setiap tujuh kampung yang terdapat di pulau ini bagi memenuhi keperluan pelancong.

Kemajuan hasil daripada industri pelancongan yang dilihat pada mata kasar kononnya memberi manfaat kepada penduduk kampung di sini yang berjumlah lebih 3,000 orang. Hingga ia dikatakan membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada hampir 90 peratus penduduk yang majoritinya Melayu.

Namun, bancian pendapatan isi rumah yang dijalankan oleh Universiti Malaya pada tahun lepas menunjukkan bahawa 45 peratus penduduk di Pulau Tioman terdiri daripada kumpulan miskin tegar dengan pendapatan kurang RM500 sebulan.

Manakala 25 peratus berpendapatan antara RM500 hingga RM1,000 sebulan. Hanya mereka yang terlibat sebagai pengusaha sahaja yang memperoleh pendapatan lebih RM1,000, contohnya, pengusaha bot dan calet.

….Orang luar terutama warganegara Singapura, memiliki banyak resort berkenaan.

TERUSkan MEMBACA.....

Makcik Sambal Belacan.

arab said...

Asal lah sakit mata sgt tgk font dgn background dlm blog ni guna hp??nk baca pon berpinar mata. Take note plssss

salim hasan said...

PASAL TU LA TUANKU AMAT DISAYANGI RAKYAT JOHOR,

Anonymous said...

Sokong kerajaan negeri johor....dan memandang tinggi keperihatinan tuanku sultan......Sultan yang mengambil tahu dan sedar kedudukan orang orang Melayu johor khasnya .Sebab itulah orang orang Melayu anak johor amat menghormati tuanku sultan bangsa lain tu tak tahulah....tapi orang melayu johor insyallah.
Perlu dingat negeri johor itu milik tuanku sultan .....Tuanku wajib tahu apa yang terjadi dinegeri bahginda.Kita sepatutnya berterima kasih kerana bahginda sangup berkongsi kuasa mengikut raja berperlembagaan.
Janganlah menjadi Sultan atau raja tapi tak tahu akan kesusahan rayaat .Itu yang akan menyebabkan rayaat benci insitusi raja .Pandangan tuanku sultan johor perlu diberi perhatian dan menteri besar johor wajib memberi nasihat yang betul dan benar akan apa yang terjadi didalam negeri johor dan apa yang terjadi pada orang orang Melayu dijohor.
Tuanku sultan amat ttegas sama seperti almarhom ayah bahginda.Mungkin ramai orang orang bukan Melayu yang akan memandang serong akan tindakan tuan ku.....Sebab merika takut keuntungan merika akan terjejas...perkara ini sudah disedari oleh Tuanku....Tahukah anda semua tuanku mempunyai ramak kawan kawan dari golongan orang biasa dari yang berjawatan tinggi sehinglah nelayan serta orang orang asli dan seletar.Tuanku tahu apa yang terjadi .Kami sayang akan Tuanku sultan Johor.

Anonymous said...

Tak payah DUN Johor jugak. Elok dibubarkan jer.

Buat macam Brunei Darulsalam. Diperintah oleh Sultan 100%.

Yang tak setuju, terus disula.

PakKaduk said...

Tuan GAP & Makcik Sambal Belacan yang saya hormati,

Isunya bukan menghina Sultan. Isunya lebih besar dari itu. Perlembagaan harus dipelihara. Begitu juga kedaulatan negara ini daripada sebarang anasir luar. Lebih2 lagi dari seberang tambak.

1) "Percaturan kuasa asing cukup jelas apabila syarikat perniagaan milik seorang jutawan Singapura Peter Lim iaitu Peter Lim's Soverus Group dan anak kepada Sultan Johor, Tunku Abdul Rahman telah bekerjasama untuk menubuhkan sebuah perniagaan keselamatan terbesar di Wilayah Iskandar Johor." Sumber: http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2014/06/tycoon-singapura-peter-lim-bakal.html


2) "It is seen that some quarters are making use of royalty to overcome national policies and objectives. These people must stop especially when they are foreigners." Sumber: http://chedet.cc/?p=1379

3) "YTL “Capital Crony”-free in the IPP (Inducted Palace Power) game? -majority shareholding of SIPP Energy is held directly by HRH Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan of Johor (51%) and where else the other directors are the remaining shareholders (each 24.5%). "
Sumber: http://bigdogdotcom.wordpress.com/2014/06/05/ytl-capital-crony-free-in-the-ipp-inducted-palace-power-game/

Anonymous said...

Entahlah saya memang kurang yakin dgn colour kuning,selama ini pun warna kuning kurang kelihatan jasanya pada rakyat.Kalau betul nak menjaga rakyat pun mereka boleh pantau secara tegas pergerakan sistem yg sedia ada,apa perlu sistem baru.

Koru said...

Sokong.. at least, sultan ambil tau hal negeri. Mgkin sultan x perfect tp lbih bgus lntik sultan jd ketua dr org yg mliwat dlntik jd ketua

Anonymous said...

Maaf kalau aku berbeza dengan kau ya GAP. Pulau Batu Putih pun asalnya Sultan Johor dulu (bukan Sultan Johor sekarang atau ayahanda baginda) yg serahkan pada British. British pula serahkan kepada Pelabuhan Singapura. Kita kalah di ICJ pun pasal ada hitam putih bhw Sultan Johor mmg serahkan Batu Putih pada British. Sudah terlambat utk Sultan skrg berbuat apa2 tentang Batu Putih.

In fact, it is better Sultan sekarang tidak lagi bercakap pasal Batu Putih sebab pulau itu kini sah sebagai wilayah Singapura di sisi undang2 internasional. Sebagaimaman Spadan dan Ligitan adalah sah wilayah kita setelah Indonesia kalah di ICJ. Pulau itu sudah terlepas dari kita, better stop talking about it.

Bukan urusan Sultan Johor sekarang nak arah2 Pulau Batu Putih diambil balik. Nak ambil balik macam mana? Pulau tu sah jadi wilayah Singapura bila kita kalah di ICJ? Nak perang dengan Singapura? Apa kata kalau kerajaan Indonesia diarah mengambil balik pulau2 Sipadan dan Ligitan yg mereka kalah pd kita di ICJ? Please lah, don't talk lg lah pasal Batu Putih, it's over and done with, dan kita tak boleh buat apa2 lagi kecuali perang dengan Singapura.

Aku tak setuju Sultan diberi kuasa mentadbir tanah dan hartanah. Bukan urusan Sultan mencampuri urusan pentadbiran negeri. Kita pakai sistem raja berperlembagaan, urusan mentadbir adalah serah pd rakyat, manakala sultan jd payung negeri. Kita dah ada ada Menteri Besar bangsa Melayu, apa itu belum cukup hingga perluka Sultan turut mentadbir?

Sultan pun manusia, boleh berubah baik atau berubah buruk. Sejarah menunjukkan sultan2 pun pernah jual negeri. Tgk Sabah tu. Dijual oleh Sultan Brunei pada Sulu. Sultan Sulu pula jual pada syarikat British. Sultan Brunei juga jual Sarawak pd rajah Brooke. Sultan Kedah serahkan Pulau Pinang dan Seberang Perai pd British, sultan Johor serahkan Batu Putih.

Anonymous said...

Kenyataan Pak Kaduk June 7, 2014 at 1:56 PM perlu diberi perhatian. Perlu ada penelitian yang terperinci. Wallahualam.

Anonymous said...

Tanah johor milik rakyat johor...

Anonymous said...

GAP & ramai komen2 di sini aku rasa tak paham isu sebenarnya...jgn sokong institusi raja membabi buta...paham betul2 implikasi sesuatu kpd perlembagaan...at the end of the day perlembagaan perlu dilindungi {kalau hudud lain cerita lah}..

lagi satu kalu marah sgt2 tanah dh diambil oleh org luar cuba pikir balik tanah ni dlm bidang kuasa sapa selama ni...

Anonymous said...

Dah jadi Alibaba pulak dah....hancur kalau macam ni.

amyshamizie said...

lagi satu nak bagi tau hutan simpan sedenak bakal jadi belukar kalau tak di pantau,pencerobohan mungkin ada berlaku.

Anonymous said...

Stop sending sand, rocks and boulders to Singapore and he shall get back Pulau Batu Putih.

Anonymous said...

Khaled Nordin apa pulak fungsinya? Bangsa apa dia tu? MB negeri mana? Gaji sebulan berapa? Exco reramai nak buat apa? Kenapa tak bentangkan rang undang-undang yang menghalang terus orang luar memiliki hartanah di Johor. Kenapa tak buat undang-undang yang mewajibkan pemaju di hukum penjara puluhan tahun beserta denda berbilion ringgit kalau gagal sediakan rumah mampu milik. Kalau bangsa Melayu diutamakan, kenapa syarikat dari China dapat kontrak berbilion ringgit diIskandar? Kenapa rakyat singapork dapat projek keselamatan? Mana perginya Melayu? Semua dah tak duduk di Johor ke? Kenapa Khaled Nordin pinda draf RUU LPHJ kalau benar ianya untuk menjaga mertabat bangsa Melayu. Tak kan kena tegur sikit terus je buat perubahan. Kata bangsa Melayu jadi keutamaan.

Siapa kata rakyat Johor tak sayang DYMM Sultan? Tegur tentang LPHJ bukan sebab tak sayang baginda Sultan. Kalau P.Pinang tiru Johor dan beri Yang Dipertua Negeri kuasa sebagaiman LPHJ, macam mana pula suara GAP?

Titah Tuanku untuk ambil semula Pulau Batu Putih tidak ada siapa pun yang pertikaikan. Rakyat Johor tambah sayang kepada baginda Tuanku. Khaled Nordin kena la buat kerja. Lantik peguam Melayu untuk lihat semula keputusan ICJ dan bawa semula kes ke ICJ. Tapi ICJ bukan macam mahkamah biasa. Kalau singapork tak bersetuju, ICJ tak boleh buat apa-apa.

Anonymous said...

Mudah2an Sultan Johor beli balik tanah2 yang dibeli oleh bangsa asing dan buat perumahan untuk rakyat ... kalau macam ini hamba akan tetap sokong Tuanku.

Anonymous said...

sekarang tanah senang senang cinabeng beli. lepas tu buat rumah harga sampai berjuta. ingat orang melayu boleh beli ke? atau ni cara mereka nak monopoli sesuatu tempat tu?