Sunday, December 12, 2010

2000 PELAJAR MELAYU DI MESIR HADAPI MASALAH. JOM BANTU

Saya mendapat khabar berita dari sahabat2 seperjuangan yang mendakwa terdapat sekumpulan pelajar Malaysia di Timur Tengah yang kesempitan hidup kerana tidak mendapat sebarang biasiswa mahupun pinjaman pelajaran.

Pelbagai usaha telah dilaksanakan bagi memperjuang nasib pelajar2 ini namun sehingga hari ini, masih belum mendapat sebarang maklum balas. Berikut merupakan sedikit maklumat mengenai masalah pelajar2 tersebut. Saya memohon jasa baik pengunjung untuk membaca dengan teliti seterusnya menghulurkan sedikit bantuan bagi menampung pelajaran pelajar2 ini.

Bantuan dalam bentuk cek/wang tunai boleh disalurkan ke :
Persatuan Pengguna Islam Malaysia
a/c : 14370003771050 (CIMB)

atau hubungi:

70x Jalan Keramat Hujung, Bukit Keramat,54000 Kuala Lumpur
Tel : 03-42577222/42566618
Faks : 03-425 666 17
Hotline : 019-3591000 / 019-9130000
Emel : aduanppim@gmail.com ATAU muslimconsumers@gmail.com
http://tabungkecemasanpendidikan.blogspot.com
Rentetan dari rungutan dan masalah kewangan tahap kritikal yang dihadapi oleh pelajar-pelajar Islam seberang laut khususnya yang melanjutkan pelajaran di Timur Tengah dengan pengkhususan dalam bidang professional seperti perubatan, farmasi dan pergigian yang gagal mendapatkan pinjaman mahupun biasiswa kerajaan.

Kebanyakan dari pelajar terbabit adalah pelajar-pelajar pintar Islam yang tidak mendapat tempat untuk melanjutkan pelajaran di IPTA didalam Negara.

Maka PPIM beserta badan-badan bukan kerajaan yang memperjuangkan hak ketuanan Melayu dan Islam mengambil pendekatan drastik dengan menubuhkan TABUNG KECEMASAN PENDIDIKAN dibawah kendalian bersama antara Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan NGO-NGO prihatin yang lainnya.

Baca seterusnya di Gelombang Rakyat dan Kedah Times

GAP KATA AYUH BANTU ANAK BANGSA KITA. 

6 comments:

Anonymous said...

NIAT NAK TOLONG TU ADA TAPI KALU DIPIKIRKAN BALIK DAH TAMAT BELAJAR KAT SANA MELAWAN PULAK KERAJAAN.KATA PULAK KERAJAAN TAK BETUL HEHEHEHEHE TERIMA KASIH SAJA LAH

Anonymous said...

memang patut d bantu sesama islam ,ada antara mereka2 ini pergi atas perbelanjaan sendiri,habis belajar balik menentang kerajaan ,bila susah minta tolong kerajaan

Anonymous said...

Salam.
Aku ada dua orang sahabat. Kedua-duanya belajar di Universiti al-Azhar, Mesir. Kedua-duanya dibiayai oleh MARA. Apabila tamat pengajian, pihak MARA memutuskan pembiayaan tersebut berbentuk biasiswa. Jadi dua orang sahabat ini tidak perlu membayar kembali wang MARA yang telah digunakan ketika menuntut.

Malangnya, sepanjang aku kenal dia, dia sentiasa menentang kerajaan. Memburuk-burukkan PM kita Tun Dr. Mahathir ketika itu. Mencerca pemimpin-pemimpin kita dahulu.

Apabila balik dan tiada peluang pekerjaan, mereka berdua memohon KPLI (sek. men.). Namun begitu, sikapnya menentang kerajaan tidak pernah terpadam.

Kali ini mereka berdua menghina pemerintahan Najib. Mereka paling benci isteri Najib, Rosmah. Mereka mendakwa Rosmah mempengaruhi Najib dalam setiap keputusan kerajaan termasuk melibatkan Program Permata.

Jadi, pada pemikiran aku yang ilmu agama setakat sekolah agama rakyat menjadi keliru.

Pertama, kerajaan telah memberi pinjaman kepada orang seperti ini melanjutkan pelajaran dan dengan senang hati pinjaman itu menjadi biasiswa. Akhirnya, tuba yang dibalas, dengan cara mencerca dan mencaci kerajaan.

Kedua, mereka dibantu atas tiket hak keistimewaan orang Melayu beragama Islam melalui MARA tetapi menentang hak keistimewaan orang Melayu. Mereka bersetuju pemberian biasiswa diberi kepada mereka yang pandai sahaja.

Jadi, perlukah aku bantu mereka?

Harap ada sesiapa yang dapat menjelaskan agar aku boleh berbaik sangka.

Terima kasih

Anonymous said...

Rasanye susah aku nak hulurkan bantuan macam ni.

Sebabnye semua tu nanti akan menjadi penyokong kuat PIS (PR).

Tangan UMNO yg bagi tapi PIS yang untung.

Tak minat ler.

Anonymous said...

Sebenarnya masalah ini bukan baru..kita kena teliti dahulu punva masalah ini. Ada diantara mereka yang terpengaruh dengan ejen2 yang mengambil kesempatan untuk memujuk mereka ini memasuki universiti di luar negeri. Mereka dijanjikan tempat pada tahun pertama dengan biaya sendiri dan pada tahun dua memohon biasiswa dari kerajaan.Ejen2 ini meyakinkan pelajar ini akan mendapat biasiswa daripada kerajaan kerana mereka sudah pun belajar. Ada diantara pelajar2 ini yang tidak pun menduduki SPM tetapi melanjutkan pelajaran atas tiket STAM. Mereka ini akan menghadapi masalah untuk mendapatkan pekerjaan bila pulang dari luar negeri nantiSaya berpendapat ini adalah antara sebab mengapa mereka gagal mendapat biasiswa daripada kerajaan..wallahualam

fulisiakantora said...

A'kum, jika Nabi Musa a.s BERKIRA ketika berjuang, adakah PATUT dia tarbiah bapak angkatnya si firaun zalim yg confirm takkan mengucap tu utk kembali kpd Islam??? Jika Nabi Muhammad s.a.w BERKIRA dlm perjuangan, adakah PERLU Baginda menyebarkan risalah ALLAH kpd kapir2 yahudi, nasrani, quraish, penyembah berhala yg TEGAR menentang ALLAH??? Sudah tentu TIDAK!!! sbb lagi senang kita tarbiah anak beranak, kawan2, saudara mara kita, confirm ikut punya. Tetapi para Nabi2 tetap dgn perjuangannya kerana menyampaikan risalah ALLAH & menjaga hubungan sesama manusia itu TUNTUTAN ALLAH. Islam itu rahmat seluruh alam, bukan utk UMNO, PAS, PIS ataupun PUS...kita jalankanlah tanggungjawab kita sbg seorang MUSLIM semampu yg boleh kerana dgn IHSAN yg IKHLAS itu mungkin boleh merubah hati2 yg hitam. p/s aku PELIK lagi BUNTU kenapa kerajaan Tanah Melayu yg mengaku negara ISLAM ini tak sediakan biasiswa utk pelajar2 penyambung agama ALLAH ini???